Visa fullständig version : Vassleprotein+EAA 6 gånger så anabolt som enbart vassleprotein
King Grub
2020-02-10, 22:59
Background
We have determined the acute response of protein kinetics to one or two servings (6.3 g and 12.6 g) of a proprietary composition containing free-form essential amino acids (EAA) (3.2 g EAA per serving) and whey protein (2.4 g per serving), as well as the response to consumption of a popular whey-based protein supplement (Gatorade Recover) (17 g; 12.6 g protein).
Methods
Whole-body rates of protein synthesis, breakdown and net balance (taken to be the anabolic response) were determined using primed-constant infusions of 2H5-phenylalnine and 2H2-tyrosine. Muscle protein fractional synthetic rate (FSR) was also determined with the 2H5-phenylalanine tracer.
Results
Plasma EAA levels increased following consumption of all beverages, with the greatest response in the high-dose EAA/protein composition. Similarly, the increase in net balance between whole-body protein synthesis and breakdown was greatest following consumption of the high-dose EAA/protein composition, while the low-dose EAA/protein composition and Gatorade Recover induced similar increases in net balance. When the net balance response was normalized for the total amount of product given, the high- and low-dose EAA/protein beverages were approximately 6- and 3-fold more anabolic than the Gatorade Recover, respectively. The greater anabolic response to the EAA/protein composition was due to greater increases in whole-body protein synthesis with both doses, and a markedly greater suppression of whole-body protein breakdown in the high-dose group. Muscle protein FSR after beverage consumption reflected changes in whole-body protein synthesis, with the larger EAA/protein dose significantly increasing FSR.
Journal of the International Society of Sports Nutrition volume 17, Article number: 9 (2020). Anabolic response to essential amino acid plus whey protein composition is greater than whey protein alone in young healthy adults.
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-020-0340-5
PureWhey
2020-02-11, 08:22
Föga förvånande med dem doserna, eller?
Och, missar jag något eller hur blir 3.2+2.4=6.3 ?
Föga förvånande med dem doserna, eller?
Och, missar jag något eller hur blir 3.2+2.4=6.3 ?
Trodde också det bara var en fråga om dos först, men även den lägre whey + eaa-dosen var ju bättre än en högre dos whey, om jag inte läser fel.
Fast en högre dos vassle skulle de haft, 25g pulver så man når nära 20g protein.
MaxTheMarketer
2020-02-12, 22:49
Intressant. Jag börjar bli gammal (31) och använder ej den förbjudna saften så detta skulle potentiellt kunna snabba på muskelvolym? Tolkar jag "6 gånger så anabolt" att teoretiskt talat kunna innebära "6 gånger snabbare muskeluppbyggnad"? (regelbunden träning & sömn är vedertaget)
Seriös Fråga: vilken EAA-dos översätts detta till (om man vanligen tar 40 g proteinpulver per gång 3 ggr om dagen) och vad för EAA-produkt rekommenderas att köpas för ändamålet?
Intressant. Jag börjar bli gammal (31) och använder ej den förbjudna saften så detta skulle potentiellt kunna snabba på muskelvolym? Tolkar jag "6 gånger så anabolt" att teoretiskt talat kunna innebära "6 gånger snabbare muskeluppbyggnad"? (regelbunden träning & sömn är vedertaget)
Seriös Fråga: vilken EAA-dos översätts detta till (om man vanligen tar 40 g proteinpulver per gång 3 ggr om dagen) och vad för EAA-produkt rekommenderas att köpas för ändamålet?Utgår från att EAA-produkten i testat var en riktig EAA-produkt & alltså inte såld utav en svensk återförsäljare. Svenska EAA-produkter är något mellanting utav riktig EAA & BCAA. Saknar Tryptofan(skall göra enligt lag iaf).
Seriös Fråga: vilken EAA-dos översätts detta till (om man vanligen tar 40 g proteinpulver per gång 3 ggr om dagen) och vad för EAA-produkt rekommenderas att köpas för ändamålet?
Man vet ju inte hur detta står sig mot högre mängd vanligt protein.
Ingen äter väl så lite som 12,5 g per måltid?
King Grub
2020-02-13, 09:11
Nej, så enkelt är det inte. Det är inte ens säkert att den tillfälliga stimulans av proteinsyntesen som träningen skapar är vad som åstadkommer muskeltillväxt på sikt. Nyare teorier säger att styrketräningen uppreglerar den ständigt pågående muskeluppbyggnaden över normala nivåer och förändrar genuttryck som styr muskulär hypertrofi och att det är det som främst påverkar den faktiska muskeltillväxten, inte några timmar av förhöjd proteinsyntes här och där.
PureWhey
2020-02-13, 10:00
Nej, så enkelt är det inte. Det är inte ens säkert att den tillfälliga stimulans av proteinsyntesen som träningen skapar är vad som åstadkommer muskeltillväxt på sikt. Nyare teorier säger att styrketräningen uppreglerar den ständigt pågående muskeluppbyggnaden över normala nivåer och förändrar genuttryck som styr muskulär hypertrofi och att det är det som främst påverkar den faktiska muskeltillväxten, inte några timmar av förhöjd proteinsyntes här och där.
Intressant. Har någon/du skrivit om det? Alltså inte en studie utan en artikel. Har för mig att Meadows pratade om det i någon video men jag tycker han är så otroligt tråkig att lyssna på oftast så jag minns inte.
King Grub
2020-02-13, 10:11
Inte jag, än, och jag läser inte andras artiklar, så på den punkten vet jag inte.
PureWhey
2020-02-13, 10:30
Inte jag, än, och jag läser inte andras artiklar, så på den punkten vet jag inte.
Det kommer alltså? *popcorn* Good enough.
King Grub
2020-02-13, 10:40
Inga planer på det.
Helgehorse
2020-02-14, 08:46
Utgår från att EAA-produkten i testat var en riktig EAA-produkt & alltså inte såld utav en svensk återförsäljare. Svenska EAA-produkter är något mellanting utav riktig EAA & BCAA. Saknar Tryptofan(skall göra enligt lag iaf).
Tryptofan är läkemedelsklassat va? Och därav saknas det i EAA man köper i diverse butiker?
Hur påverkar det produkten? Är de "lika bra" endå?
King Grub
2020-02-14, 08:55
Tryptofan stimulerar främst proteinsyntesen i levern, inte i muskulaturen.
Grub: Om du skulle koka ner detta till ev praktisk nytta för vanliga dödliga, är det värt att testa och hur?
PureWhey
2020-02-14, 09:00
Grub: Om du skulle koka ner detta till ev praktisk nytta för vanliga dödliga, är det värt att testa och hur?
Vad ska du testa? Drick tillräcklig dos EAA eller vassle så blir det bra.
Helgehorse
2020-02-14, 11:40
Tryptofan stimulerar främst proteinsyntesen i levern, inte i muskulaturen.
Alltså så gör det inte någonting om det inte finns med i EAA?
skyffelmördarn
2020-02-14, 15:14
Innehåller inte vassle alla essentiella aminosyror?
King Grub
2020-02-14, 15:16
Alla proteiner, både fullvärdiga och icke fullvärdiga, innehåller alla aminosyror.
ChuckTesta
2020-02-14, 16:26
Med andra ord "kontinuerlig träning under lång tid bygger muskler"?
Alla proteiner, både fullvärdiga och icke fullvärdiga, innehåller alla aminosyror.
1 2 3 av icke essentiella
https://proteopedia.org/wiki/images/e/e5/Collagen_%28alpha_chain%29.jpg
Bland annat Gainomax bars proteinkälla, dvs kollagen
Anders The Peak
2020-02-14, 21:57
1 2 3 av icke essentiella
https://proteopedia.org/wiki/images/e/e5/Collagen_%28alpha_chain%29.jpg
Bland annat Gainomax bars proteinkälla, dvs kollagen
Tryptofan saknas
https://i2.wp.com/mamaknowsnutrition.com/wp-content/uploads/2017/06/Collagen-Peptides-Amino-Acid-Profile-1823099776-1497551479276.png?resize=508%2C796&ssl=1
Helgehorse
2020-02-17, 11:55
Tryptofan saknas
https://i2.wp.com/mamaknowsnutrition.com/wp-content/uploads/2017/06/Collagen-Peptides-Amino-Acid-Profile-1823099776-1497551479276.png?resize=508%2C796&ssl=1
Alltså är det inte fullvärdigt? Eller vad innebär de när Tryptofan saknas, Typ som i EAA? Gör det produkten sämre?
King Grub
2020-02-17, 12:31
Kollagen används inte till att bygga muskler på samma sätt som fria EAA eller andra proteiner oavsett tryptofanmängden. Kollagenpeptider passerar tarmen intakta och går direkt till att bygga brosk istället för muskler.
King Grub
2020-02-17, 12:33
Proteiner kan vara icke fullvärdiga och ända ha alla aminosyror. Det handlar om att de har en eller flera aminosyror i begränsande mängder. Nästan all vegetabiliska proteiner, till exempel.
Testade att tjoffa i EAA i min vassle - mindre bra smakkombination. Alltså helvetes jävlar va äckligt det var. Nej, ska jag ge mig på det här ska det vara opti så innåt, och knappt ens då är det värt den smaken. Urrrrrrk!
ChuckTesta
2020-02-17, 13:08
Testade att tjoffa i EAA i min vassle - mindre bra smakkombination. Alltså helvetes jävlar va äckligt det var. Nej, ska jag ge mig på det här ska det vara opti så innåt, och knappt ens då är det värt den smaken. Urrrrrrk!
EAA är ju rätt äckligt, så att blanda i det i vassle skulle jag aldrig göra. Snarare svälja en sked EAA och sen skölja med vassle.
King Grub
2020-02-17, 13:14
Jag skulle ju inte lägga om hela mitt upplägg på den här lilla studien.
Hur vet ni ens att det är muskelprotein det handlar om? Forskarna själva säger att antagligen är åtminstone en del av den extra proteinsyntesen muskelprotein, men vem vet? Det kanske bara är mer buk som byggs.
muscle protein may constitute as little as 25% of the total rate of whole body protein synthesis in some circumstances. Because the majority of whole body protein synthesis occurs elsewhere than the muscle, the rate of whole-body protein synthesis may not directly correspond to muscle protein FSR in some circumstances. However, with regard to the current study, the response of muscle FSR generally corresponded to the changes in whole-body protein synthesis, suggesting that at least some of the gain in net protein balance occurred in the muscle.
Armed Dingo
2020-02-17, 13:49
Jag skulle ju inte lägga om hela mitt upplägg på den här lilla studien.
Hur vet ni ens att det är muskelprotein det handlar om? Forskarna själva säger att antagligen är åtminstone en del av den extra proteinsyntesen muskelprotein, men vem vet? Det kanske bara är mer buk som byggs.
Hellre köttkagge än ölkagge.
exevision
2020-02-17, 14:14
Alltså så gör det inte någonting om det inte finns med i EAA?
Baserar du för mycket av ditt proteinintag på EAA utan tryptofan så kan det nog påverka din sömn och ditt välmående negativt.
Helgehorse
2020-02-18, 16:55
Baserar du för mycket av ditt proteinintag på EAA utan tryptofan så kan det nog påverka din sömn och ditt välmående negativt.
Okej, Men inte hypertrofin? Blir inte klok på detta hehe.
exevision
2020-02-19, 16:15
Okej, Men inte hypertrofin? Blir inte klok på detta hehe.
Tja, sömnen påverkar iaf hypertrofin.
Helgehorse
2020-02-20, 07:53
Tja, sömnen påverkar iaf hypertrofin.
Jo såklart. Börjat läsa mer&mer att Eaa är en dålig produkt dock, Just för det saknas tryptofan och därav värdelöst då det inte är "äkta" och innehåller alla Eaa
PureWhey
2020-02-20, 09:29
Det gör det väl inte värdelöst. Däremot vet jag inte varför man skulle använda EAA förutom under speciella förhållanden, typ VLCD. Vassle finns ju.
StarkaUlf
2020-02-20, 09:32
Det gör det väl inte värdelöst. Däremot vet jag inte varför man skulle använda EAA förutom under speciella förhållanden, typ VLCD. Vassle finns ju.
EAA låter coolare och finns i neonfärger *flex*
Brofessorn
2020-02-20, 11:47
EAA smakar som saft också, vasslepulver har en sån där äcklig mjölkkonsistens.
Saft? EAA smakar vedervärdigt.
exevision
2020-02-20, 18:42
Allting ska inte smaka godis...
Förstår inte att alla ska ha denna söta sliskiga smaken på allt.
Vart tog alla karlar vägen?
Jo såklart. Börjat läsa mer&mer att Eaa är en dålig produkt dock, Just för det saknas tryptofan och därav värdelöst då det inte är "äkta" och innehåller alla Eaa
Behövs tryptfanet ?
King Grub hänvisade förr ofta till Tipton och de studier han genomförde.
Jag ställde frågan för fyra år sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7834619&postcount=29
Är det annorlunda idag ?
Helgehorse
2020-02-20, 20:34
Behövs tryptfanet ?
King Grub hänvisade förr ofta till Tipton och de studier han genomförde.
Jag ställde frågan för fyra år sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7834619&postcount=29
Är det annorlunda idag ?
Vet ej, Tänkte på att man behöver alla Eaa's vilket alltid nämns. Och eftersom tryptofan saknas så blir det ju inte alla Eaa, Därav min fråga :P
Helgehorse
2020-02-20, 20:35
Inte en aning, Nej men nu pratar vi EAA :)
LunaSpice
2020-02-21, 13:08
EAA smakar som saft också, vasslepulver har en sån där äcklig mjölkkonsistens.
EAA smakar apa. Vassle alla dar i veckan :D
Anders The Peak
2020-02-23, 10:20
In view of the previously discussed caveats, the only thing you can conclude with some confidence is that the provision of a relatively small quantity of "balanced" (again, no idea what that's supposed to mean) proprietary blend of extra EAAs on top of an insufficient amount of whey protein to fasted non-trained subjects can lead to short-lived improvements in the subjects' net protein balance, which are driven largely by a reduction in protein breakdown all over the body and not by a significantly increased protein synthesis in skeletal muscle
*drool* (https://suppversity.blogspot.com/2020/02/spiking-not-replacing-suboptimal.html)
MaxTheMarketer
2020-02-25, 02:59
Allting ska inte smaka godis...
Förstår inte att alla ska ha denna söta sliskiga smaken på allt.
Vart tog alla karlar vägen?
Starkt medhåll.
Jag dricker naturellt vasslepulver i kranvatten eller i havreproshake (1 dl fiberhavregryn, 100 g frukt, 2 dl mjölk, 3 dl vatten, 1 dl vasslepulver).
Kasein kan bli en utmaning då den verkar få liknande konsistens som filmjölk? Eller har man bara haft för lite vätska då?
Starkt medhåll.
Jag dricker naturellt vasslepulver i kranvatten eller i havreproshake (1 dl fiberhavregryn, 100 g frukt, 2 dl mjölk, 3 dl vatten, 1 dl vasslepulver).
Kasein kan bli en utmaning då den verkar få liknande konsistens som filmjölk? Eller har man bara haft för lite vätska då?
En oftopic fråga, blandar du råa havregryn i shaken? Mixar du dom eller dricker flarnen som dom är?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.