Visa fullständig version : Är bröd en lika bra kolhydratskälla som pasta, ris, potatis etc?
Diomedea exulans
2020-02-08, 13:33
Istället för att koka saker i evigheter så tycker jag det är smidigt att äta min proteinkälla och mina grönsaker från tallriken och komplettera med ett par mackor vid sidan om. Men är detta lika bra för kroppen och träningen som om jag bemödat mig att koka, säg, pasta? Båda är ju gjorda på spannmål, så mitt sunda förnuft säger att de är lika bra, men jag litar inte på mitt sunda förnuft.
Det brukar bli brunt surdegsbröd, om det spelar någon roll.
En sån där härlig fråga där alla svar utom King Grubs är helt irrelevanta. Jag tänker ofta, innan jag funderat på ett ställa en fråga, om jag är på riktigt är ute efter diskussion eller om jag bara vill att KG ska säga hur det ligger till? Inget illa menat mot din fråga över huvud taget, tycker bara det är lite lustigt.
OnT. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5011699&postcount=2
Animalisk
2020-02-08, 14:32
Jag tycker potatis är bättre! Det är väl mest subjektivt men jag blir inte dålig i magen av potatis och det mättar bättre än bröd.
Koka 5 kg åt gången så har du några dagar :)
Ligger på underskott sedan 5 månader så jag är väl ganska biased i frågan just nu.
Diomedea exulans
2020-02-08, 14:36
En sån där härlig fråga där alla svar utom King Grubs är helt irrelevanta. Jag tänker ofta, innan jag funderat på ett ställa en fråga, om jag är på riktigt är ute efter diskussion eller om jag bara vill att KG ska säga hur det ligger till? Inget illa menat mot din fråga över huvud taget, tycker bara det är lite lustigt.
OnT. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5011699&postcount=2
Gött! Tråd låst, osv.
Jag tycker potatis är bättre! Det är väl mest subjektivt men jag blir inte dålig i magen av potatis och det mättar bättre än bröd.
Koka 5 kg åt gången så har du några dagar :)
Ligger på underskott sedan 5 månader så jag är väl ganska biased i frågan just nu.
Älskar potatis, men har lite begränsad plats i kylen + dålig framförhållning. :em:
TotteShaped4Life
2020-02-08, 15:00
Det som är godast är alltid bäst! För den som tränar behöver inte oroa sig speciellt mycket över om kolhydraterna är långsamma eller snabba. Same, same... En insulinspik om dagen är bara bra för den som tränar. Enda nackdelen med bröd är att det är väldigt lätt att överäta om man inte räknar på det. En limpa är inget problem för mig t.ex. Potatis är enligt mig i det fallet "bäst".
Diomedea exulans
2020-02-08, 15:07
Det som är godast är alltid bäst! För den som tränar behöver inte oroa sig speciellt mycket över om kolhydraterna är långsamma eller snabba. Same, same... En insulinspik om dagen är bara bra för den som tränar. Enda nackdelen med bröd är att det är väldigt lätt att överäta om man inte räknar på det. En limpa är inget problem för mig t.ex. Potatis är enligt mig i det fallet "bäst".
Bra, då slutar jag oroa mig för all frukt jag äter också, haha...
skyffelmördarn
2020-02-08, 15:07
Det finns ju bröd som innehåller i princip 0 socker och massa med olika sädesslag, det skulle jag säga är nyttigare än både ris och pasta.
Formfranska? Ehhh
Rågbröd? Ja.
Problemet med bröd bara för många är ju mängden.
exevision
2020-02-08, 15:09
Bröd innehåller ofta ganska mycket salt. Om det nu är något man bör ha i åtanke?
Diomedea exulans
2020-02-08, 15:13
Bröd innehåller ofta ganska mycket salt. Om det nu är något man bör ha i åtanke?
Jag väljer att tro på min läkar-vän som säger att det är ofarligt att äta mycket salt såvida man inte redan har problem med högt blodtryck (tror jag det var). Dessutom pinkar och svettas jag mycket -> högt saltbehov!
Skogaholmslimpa är det överlägsna brödet.
Brofessorn
2020-02-08, 15:17
Rågbröd? Ja.
Grub tvingade mig att läsa en hel bok om rågbröd. Det är superfood, vet du.
skyffelmördarn
2020-02-08, 15:26
Grub tvingade mig att läsa en hel bok om rågbröd. Det är superfood, vet du.
Vilken bok?
Brofessorn
2020-02-08, 15:31
Vilken bok?
Det kan man skriva en hel bok om.
https://www.sciencedirect.com/book/9781891127816/rye-and-health
Vänta, den finns redan.
Den.
Finns gratis på b-ok.org
exevision
2020-02-08, 15:32
Jag väljer att tro på min läkar-vän som säger att det är ofarligt att äta mycket salt såvida man inte redan har problem med högt blodtryck (tror jag det var). Dessutom pinkar och svettas jag mycket -> högt saltbehov!
Det kan vara dumt! (oj va rolig jag är :D )
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239453
Diomedea exulans
2020-02-08, 16:01
Det kan vara dumt! (oj va rolig jag är :D )
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239453
Det hade förklarat mycket.
sumialic
2020-02-08, 16:37
Massa akrylamid i bröd.
skyffelmördarn
2020-02-08, 17:48
Massa akrylamid i bröd.
Nått ska vi väl alla dö av.
exevision
2020-02-08, 17:59
Så kan man också resonera..
TotteShaped4Life
2020-02-08, 18:10
Dricker ju bara ca 7 stora koppar om dagen]
Akrylamid är bara en av flera riskfaktorer för cancer. Och om akrylamid ens är cancerogen är inte än riktigt fastställt. Man har dock misstänkt länga att akrylamid är cancerogent. Och enligt en nylig rapport från Efsa, EU:s livsmedelsmyndighet, så står man fast vid att akrylamid bör betraktas som genotoxiskt och cancerogent.
Studien är dock något bristande då den bara är gjord på djurförsök.
https://cancer.se/hur-du-undviker-den-farliga-akrylamiden/
Diomedea exulans
2020-02-08, 18:27
Döden struntar man väl i, det är livskvaliteten på slutet som spelar roll och där är inte cancer så lockande.
skyffelmördarn
2020-02-08, 18:51
Döden struntar man väl i, det är livskvaliteten på slutet som spelar roll och där är inte cancer så lockande.
Se det såhär också, du är vadå nu, 35-40? När du börjar komma upp i den höga åldern, säg om 40 år. Vart tror du vi är då med att bota cancer och sånt?
Shotdowninflames
2020-02-08, 19:55
The whiter the bread the sooner you’re dead
=)
Diomedea exulans
2020-02-08, 21:26
Se det såhär också, du är vadå nu, 35-40? När du börjar komma upp i den höga åldern, säg om 40 år. Vart tror du vi är då med att bota cancer och sånt?
Fortfarande skönare att slippa åka till sjukhuset.
Animalisk
2020-02-09, 16:34
Det finns ju bröd som innehåller i princip 0 socker och massa med olika sädesslag, det skulle jag säga är nyttigare än både ris och pasta.
Formfranska? Ehhh
Rågbröd? Ja.
Problemet med bröd bara för många är ju mängden.
Kan du länka ett bröd med 0 socker men samtidigt massa sädesslag? Låter som rena sci-fi.
Klarar du baka själv?
Jag bakade rågfrallor av ekologiskt fullkornsråg med surdeg.
fryser ner så man klarar sig 2v(dom håller nog 2 v i kylen).
Jag kan normalt bara äta nån macka av det vita vanliga mjölet men detta var fantastiskt.
köps från kvarn, ca 35kr/kg, men värt verenda krona.
Diomedea exulans
2020-02-09, 17:12
Klarar du baka själv?
Jag bakade rågfrallor av ekologiskt fullkornsråg med surdeg.
fryser ner så man klarar sig 2v(dom håller nog 2 v i kylen).
Jag kan normalt bara äta nån macka av det vita vanliga mjölet men detta var fantastiskt.
köps från kvarn, ca 35kr/kg, men värt verenda krona.
Ja, har funderat på att börja, för det är rätt kul att baka. Får aldrig tummen ur bara. Tack!
Surdegsbröd är fan min bästa matupptäckt sedan rödbetan. Svingott, går nästan att äta som kakor, utan pålägg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.