handdator

Visa fullständig version : Mättat fett och socker per dag?

sumialic
2020-02-06, 21:33
Tänkte bara kika in och kolla om jag kunde få bekräftelse på hur mycket socker och mättat fett man kan äta per dag med gott samvete (vill leva hälsosamt).

Enligt livsmedelverkets rekommendationer är det max 5% av kaloriförbrukningen på socker (eller WHO verkar rekommendera det) och 10% av kaloriförbrukningen på mättat fett.

Anledningen till att jag frågar är för att det är lite halvbesvärligt att inte överstiga. Bröd åt jag mycket av innan, men p.g.a. akrylamid har jag dragit ner på det. Nötter är klockrent, men det är alldeles för dyrt.

Just nu snittar jag 3700 kalorier om dagen. Att ligga på 40 mättat fett bör jag nog klara. Socker däremot. Snackar vi bara tillsatt klarar jag nog WHOs gräns som för mig är närmare 50g. Men med frukt och grönt inräknat får jag i mig 50 till. Bör jag inte räkna med frukt och grönt här alls?

Dreas
2020-02-06, 22:43
Kolla SLV istället. Sen är ju mättat fett en del av mycket skräpmat. Om du äter bra mat till stor del och i övrigt håller dig till under 10% tillsatt socker och rör sig samt tränar något så är nog det du bör oroa dig för mest viktuppgång om du är normalviktig.

Här får någon rätta mig men lyssnar man lite på Tyngre där det dyker upp lite diskussioner om mättat fett så har jag för mig att kontentan var att mättat fett från bra källor kan vara mer neutralt än vad SLV mfl ger sken av.

Ät bra mat, tänk lite mindre på smådetaljer :)

sumialic
2020-02-07, 09:50
Kolla SLV istället. Sen är ju mättat fett en del av mycket skräpmat. Om du äter bra mat till stor del och i övrigt håller dig till under 10% tillsatt socker och rör sig samt tränar något så är nog det du bör oroa dig för mest viktuppgång om du är normalviktig.

Här får någon rätta mig men lyssnar man lite på Tyngre där det dyker upp lite diskussioner om mättat fett så har jag för mig att kontentan var att mättat fett från bra källor kan vara mer neutralt än vad SLV mfl ger sken av.

Ät bra mat, tänk lite mindre på smådetaljer :)

Jag äter bra mat till stor del (aldrig köpmat), men smör (mkt mättat) och godis (typ geleråttor etc) kan vara bra som kaloriboost.

Rent generellt med mentaliteten jag har lever jag väl hälsosammare än 99.9%, men har också en del i mig som vill rucka på principer för att det är enklare och godare. T.ex. då att äta mer socker och mättat fett.