handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om Padel

Kimball
2020-01-22, 12:59
Tänkte jag chansar på att skapa tråden, den kanske självdör innan den ens skapats.

Spelade för första gången i april 2019 och har senaste 3-4mån blivit mer och mer frekvent på banorna. Jag gillar hur svårighetsgraden initialt inte är särskilt hög, långt under tennis och även squash där det är värdelöst att spela som två jämndåliga i början. Svårighetsgraden är snarare lik badminton för min egen del skulle jag säga - lätt att komma in i, ett helsicke att bli bra på, vilket också skapar den morot jag behövde för att kontinuerligt vilja utvecklas!

Jag struntar fullständigt i att folk anser det vara en fluga hit och dit, det får man tycka om man vill, jag bryr mig inte om det är trendigt eller inte, utan helt enkelt fastnat för att det ger så fruktansvärt mycket positiv energi i utbyte för mig!

Så, har vi fler koloiter som fastnat för sporten? Finns säkert de som spelat i 100 år, er är jag avis på!

PureWhey
2020-01-22, 13:03
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=47

Är för rädd över mitt icke existerande korsband för att spela.

svenbanan
2020-01-22, 13:24
Aldrig testat faktiskt. Men din beskrivning över svårighetsgraden gör att man blir lite sugen.

För ett gäng år sedan lirade jag och en jämndålig (läs helkass) polare en hel del squash. Jag tror vi bägge slog sönder minst två racketar under de månader vi höll på. Tror främst vi lessnade för att det blev för dyrt att köpa nya racketar hela tiden. :D

Kimball
2020-01-22, 14:31
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=47

Är för rädd över mitt icke existerande korsband för att spela.

Förstår det, har, ta i trä, sluppit den typen av skador genom åren åtminstone. Ryggen jäklas fortf. med jämna mellanrum men padel och badminton i lagom mängd varvat med halvintensiv gymträning har senaste tiden fått kroppen att må bättre än på länge!

Aldrig testat faktiskt. Men din beskrivning över svårighetsgraden gör att man blir lite sugen.

För ett gäng år sedan lirade jag och en jämndålig (läs helkass) polare en hel del squash. Jag tror vi bägge slog sönder minst två racketar under de månader vi höll på. Tror främst vi lessnade för att det blev för dyrt att köpa nya racketar hela tiden. :D

Definitivt värt ett försök! Enklast är om man har med någon som har ett hum om det hela som kan ge tips (givet att mottagarna är öppna för sådana såklart). För man springer ofta runt som en yr höna första gångerna :)
Haha sjukt, då kanske du är en sådan som hade slagit sönder rack mot galler/plexiväggen också kanske. Finns ju dock hyr-rack för 40:- osv så. Värt å prova helt klart!

svenbanan
2020-01-22, 15:02
Jag tror jag slog sönder bägge mina rack under ett och samma pass. Försökte nå nån boll som var för nära väggen, och hade noll finmotorik och bara sopade skiten ur racketen.

Tror polaren sopade i alla fall en av sina racketar i golv då jag vann en långdragen boll eller nåt liknande. :D

tigerofsweden
2020-01-22, 15:10
Jag har, liksom du Kimball, fastnat stenhårt i Padel. Spelar mycket, varit iväg i Spanien och både tränat och spelat och tycker det är en fantastisk sport. Är inte på långa vägar så bra som jag hade velat vara eller tycker att jag borde vara men skam den som ger sig. Det största problemet jag har med padel är att det är en otroligt dyr sport om man vill spela och träna mycket, i södra delarna av vårt avlånga land får man punga ut med 540:- för 90min om man vill spela någon gång efter jobbet. Gör man det några gånger i veckan och slår ut det på ett år så blir det väldigt dyrt. När (det är bara en tidsfråga) det blir billigare så kommer jag bo i hallen, om jag inte har hunnit tröttna då jag insett att jag aldrig kommer få en stenhård bandeja dvs ;)

40plus
2020-01-22, 15:14
Någon sade att Padel är tennis för människor med korta armar. För mig som aldrig provat, vad är egentligen skillnaden mellan tennis och padel?

Mental
2020-01-22, 15:28
Jag har, liksom du Kimball, fastnat stenhårt i Padel. Spelar mycket, varit iväg i Spanien och både tränat och spelat och tycker det är en fantastisk sport. Är inte på långa vägar så bra som jag hade velat vara eller tycker att jag borde vara men skam den som ger sig. Det största problemet jag har med padel är att det är en otroligt dyr sport om man vill spela och träna mycket, i södra delarna av vårt avlånga land får man punga ut med 540:- för 90min om man vill spela någon gång efter jobbet. Gör man det några gånger i veckan och slår ut det på ett år så blir det väldigt dyrt. När (det är bara en tidsfråga) det blir billigare så kommer jag bo i hallen, om jag inte har hunnit tröttna då jag insett att jag aldrig kommer få en stenhård bandeja dvs ;)

De bygger en padelhall nära mig nu, men de ligger på 675:- för 90 min. Så nä...

tigerofsweden
2020-01-22, 15:50
Någon sade att Padel är tennis för människor med korta armar. För mig som aldrig provat, vad är egentligen skillnaden mellan tennis och padel?

Låter som en bitter tennisspelare ;)

svenbanan
2020-01-22, 16:46
Hur fan kan det kosta 500-700:- för 90min? Vem i helvete betalar det? Snacka om att intresset svalnade hastigt! lol

Snobbe
2020-01-22, 16:53
Typ alla banor i Stockholm är bokade hela tiden på kvällen. Men sen spelar man också 4 personer på samma bana så 440kr i timmen som är rätt normalt i Stockholm blir ju 110 per person. Inte så mycket högre än t.ex. badminton eller tennis.

svenbanan
2020-01-22, 17:06
Typ alla banor i Stockholm är bokade hela tiden på kvällen. Men sen spelar man också 4 personer på samma bana så 440kr i timmen som är rätt normalt i Stockholm blir ju 110 per person. Inte så mycket högre än t.ex. badminton eller tennis.

Spelar man dubbel alltså? Alltid? 500 utslaget på fyra låter ju lite mer överkomligt än om det skulle gälla per person. Dock är det knappast nåt man skulle vilja ägna sig åt på särskilt regelbunden basis. 6000:- om man spelar två gånger i veckan under ett halvår, vilket väl är typ vad man vill göra om man faktiskt försöker spela och bli bättre. Men man kanske kan spela nån enstaka gång bara för att prova på. Å andra sidan bor ju inte jag i fjollträsk, så det borde ju rimligtvis vara bra mycket billigare här i närheten.

C.E.J.
2020-01-22, 17:30
Aldrig hört talas om "padel" före denna tråd, som jag trodde skulle handla om paddelsport.

Tack.

Snobbe
2020-01-23, 10:28
Ja padel är alltid dubbel, vissa hyr ju banor för att bara träna slag osv men matchspel är allti dubbel.

Kimball
2020-01-23, 11:17

Kul! Ska själv försöka passa på att ta lite coachingsessioner under vår 1v semester runt Torreveja i maj!
Frågan är om man någonsin kommer vara så bra som man "tycker", jag tycker man hela jäkla tiden kommer till nya små strategiska insikter, nya sätt man kan hantera olika situationer på osv! Har nött såväl "The Padel School" på youtube (klart rekommenderbart för alla, Sandu är fantastisk!) men köpte faktiskt också 1års-prenumeration på Padeltrainer.com, sjukt mycket bra material där!

Hur skulle du bedömma dig själv i dagsläget? Medel-ish? Jag svävar själv mellan medel-/medel beroende på hur tidvattnet ser ut, vilken gren den blå/röda fågeln sitter på osv. Men något jag insett genom att spela med mycket olika folk, såväl polare som randoms, är ju att det är så sinnessjukt beroende av vem man spelar med och den personens nivå! Det är både frustrerande och fascinerande :)

Största skillnaden är väl "kraften" som krävs, mycket mindre i padel, mer precision. Det är dessutom generellt mycket fler tillslag per "boll" än i tennis, det går oftast inte "avsluta" en boll på samma sätt som i tennis (fine, bollen går att slå ut utanför boxen men det är inte lika vanliga som ett smash-avslut i tennis). Generellt är padel lite enklare än tennis! Mao lättare för folk att komma in i osv! Många tennisspelare har såväl för som nackdelar i padel - deras volleyspel är ofta mycket bättre, men deras topspinslag går knappt använda effektivt i padel :)

Spelar man dubbel alltså? Alltid? 500 utslaget på fyra låter ju lite mer överkomligt än om det skulle gälla per person. Dock är det knappast nåt man skulle vilja ägna sig åt på särskilt regelbunden basis. 6000:- om man spelar två gånger i veckan under ett halvår, vilket väl är typ vad man vill göra om man faktiskt försöker spela och bli bättre. Men man kanske kan spela nån enstaka gång bara för att prova på. Å andra sidan bor ju inte jag i fjollträsk, så det borde ju rimligtvis vara bra mycket billigare här i närheten.

Japp så är det, 110:-/person per timme gäller i Göteborg om man inte spelar dagtid, då är det några kronor billigare. Padel spelas sällan under 90min utan standard är 90 eller 120min, det krävs helt enkelt så lång tid för att komma igång ordentligt, det är generellt lite mindre fysiskt jobbigt vs. tennis & badminton (om vi jämför singel). Jag har senaste 3mån snittat 2-3k/mån bara i banhyror vilket är helt sinnessjukt, men eftersom det inte finns något laternativ så har jag bara vant mig vid det och bidgeterar därefter.

Aldrig hört talas om "padel" före denna tråd, som jag trodde skulle handla om paddelsport.

Tack.

Vi fick oss ett gott skratt när en kollega på ett möte efter ett lunchpadel-pass frågade "vadå, padlade ni utomhus i december?! Måste varit svinkallt?!".

Ja padel är alltid dubbel, vissa hyr ju banor för att bara träna slag osv men matchspel är allti dubbel.

Finns 3st hallar i GBG som har singelbanor också faktiskt! Det är rätt kul att variera med, lite annat spel, mer precision pga smalare men lika lång bana som original men det är inte alltid man löser 4 pers så.

Axents
2020-07-21, 21:35
Hejsan jag undrar ifall sidan padel Nuestro är en sida man kan lita på? Tacksam för svar :)

PureWhey
2020-07-21, 21:36
Kul! Ska själv försöka passa på att ta lite coachingsessioner under vår 1v semester runt Torreveja i maj!

Frågan är om man någonsin kommer vara så bra som man "tycker", jag tycker man hela jäkla tiden kommer till nya små strategiska insikter, nya sätt man kan hantera olika situationer på osv! Har nött såväl "The Padel School" på youtube (klart rekommenderbart för alla, Sandu är fantastisk!) men köpte faktiskt också 1års-prenumeration på Padeltrainer.com, sjukt mycket bra material där!

Hur skulle du bedömma dig själv i dagsläget? Medel-ish? Jag svävar själv mellan medel-/medel beroende på hur tidvattnet ser ut, vilken gren den blå/röda fågeln sitter på osv. Men något jag insett genom att spela med mycket olika folk, såväl polare som randoms, är ju att det är så sinnessjukt beroende av vem man spelar med och den personens nivå! Det är både frustrerande och fascinerande :)

Största skillnaden är väl "kraften" som krävs, mycket mindre i padel, mer precision. Det är dessutom generellt mycket fler tillslag per "boll" än i tennis, det går oftast inte "avsluta" en boll på samma sätt som i tennis (fine, bollen går att slå ut utanför boxen men det är inte lika vanliga som ett smash-avslut i tennis). Generellt är padel lite enklare än tennis! Mao lättare för folk att komma in i osv! Många tennisspelare har såväl för som nackdelar i padel - deras volleyspel är ofta mycket bättre, men deras topspinslag går knappt använda effektivt i padel :)

Japp så är det, 110:-/person per timme gäller i Göteborg om man inte spelar dagtid, då är det några kronor billigare. Padel spelas sällan under 90min utan standard är 90 eller 120min, det krävs helt enkelt så lång tid för att komma igång ordentligt, det är generellt lite mindre fysiskt jobbigt vs. tennis & badminton (om vi jämför singel). Jag har senaste 3mån snittat 2-3k/mån bara i banhyror vilket är helt sinnessjukt, men eftersom det inte finns något laternativ så har jag bara vant mig vid det och bidgeterar därefter.

Vi fick oss ett gott skratt när en kollega på ett möte efter ett lunchpadel-pass frågade "vadå, padlade ni utomhus i december?! Måste varit svinkallt?!".

Finns 3st hallar i GBG som har singelbanor också faktiskt! Det är rätt kul att variera med, lite annat spel, mer precision pga smalare men lika lång bana som original men det är inte alltid man löser 4 pers så.Vilka ställen har singel? Låter ju nice om inte 3 polare kan.

Jag brukar köra på Delsjön Padelcenter.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Angel
2020-07-21, 22:14
Spelar också padel ibland, sjukt kul just för det är så lätt

delta_mats
2020-07-22, 12:58
Spelar också padel ibland, sjukt kul just för det är så lätt

Vad är det som är lätt?
Kanske dina motståndare som är dåliga?

PureWhey
2020-07-22, 14:27
Vad är det som är lätt?

Kanske dina motståndare som är dåliga?Lätt att komma igång till en nivå där man få lite schyst spel jmf. med tennis.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Angel
2020-07-22, 14:42
Vad är det som är lätt?
Kanske dina motståndare som är dåliga?

Se PureWheys svar ovan, det var lätt att komma upp i en nivå där spelet flyter bra trots man inte spelar så ofta.

StarkaUlf
2020-07-22, 14:45
Måste vara riktigt talanglösa jävlar som spelar där jag brukar gymma :D

PureWhey
2020-07-22, 14:52
Måste vara riktigt talanglösa jävlar som spelar där jag brukar gymma :DKänner mig påhoppad.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

StarkaUlf
2020-07-22, 14:55
Känner mig påhoppad.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Haha tro mig, du kan inte vara sämre *hug*

BrunoC
2020-07-22, 15:38
Verkar bara som en påhittad sport för sådana som var för dåliga i tennis, squash, badminton och bordtennis. Då tänker man att man hittar på en ännu enklare sport. Lite som att alla som sög på ishockey, landhockey med mera fick hoppa över till innebandy.

Nåja, vad än som gör folk lyckliga. Som jag fått höra så ska det tydligen vara svårt att få till några tider i Stockholm då det blivit så hypat så det ofta är några som bokat före. Det verkar blivit trendigt och ge fina instagrambilder.

alalale
2020-11-01, 12:31
Padel-undersökning

Jag och en vän skriver en blogg och behöver till denna ett underlag i ett inlägg. Vi har bland annat valt att stalla frågor till sånna som spelar Padel oavsett nivå och hoppas att det finns några på detta forum som har har spelat eller spelar:

Frågorna ar följande:

1. Räknar ni resultat?

2. är det rent generellt lätt eller svårt att hålla kolla på rakningen?

3. I vilken ålder är du/ni som spelar?

4. Hur många gånger i månaden spelar du/ni?

Motivera gärna dina svar

ceejay
2020-11-01, 12:51
Spelat en gång. Det var kul. Ska spela på fredag igen. Klart slut.

svenbanan
2020-11-01, 12:57
Padel-undersökning

2. är det rent generellt lätt eller svårt att hålla kolla på rakningen?

Jag brukar oftast komma ihåg att raka mig innan jag spelar, men ibland har jag glömt. Så jag skulle säga att det är skapligt lätt att hålla koll på rakningen.

hultman
2020-11-01, 22:21
Spelat mycket. Gjorde en satsning för att nå toppen men bor i fel del av landet för att få vettig sparring och är lite för gammal och talanglös. Legat mellan 40-50 på rankingen i Sverige i ett par år innan min partner blev skadad och innan Corona pajade tävlingssäsongen. Sjukt rolig sport...

oscarpetterson
2021-01-04, 12:14

Finns ganska stora skillnader. Dels skiljer sig utrustningen. Exempelvis är det skillnad mellan padelbollar och tennisbollar men framför allt skiljer sig racketen. Reglerna är relativt lika, största skillnaden är att bollen i padel får, förutom att studsa i golvet, även studsa på väggarna så länge den först nuddar golvet.

Personligen tycker jag att det är enklare att få bra spel i padel. Dvs, man behöver inte ha spelat så länge innan man kan hålla igång bollen i spel. Å andra sidan, i tennis blir det ofta lite segare.

Wheelzandstuff
2021-02-06, 16:08
Hej!

Först vill jag bara nämna att jag inte är helt säker på reglerna här och om man ex får länka till (sina) youtube videos. Är det inte det så ber jag om ursäkt.

Men jag vill gärna dela med mig om hur jag reparerade mitt trasiga padelrack (spricka på flera ställen efter att min vän slog till i mitten med en knytnäve). Det var väldigt svårt att hitta någon video samt information om hur man kan laga det. Men efter 3 försök så lyckades jag.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med det (även om jag hade kunnat snygga till det lite mer), har spelat flera gånger efteråt och det funkar nästan som nytt, tanken var att åtminstone kunna använda det som backhand. Nackdelarna är att det blir en liten vikt höjning (glömde att väga för och efter, tyvärr), och att det inte är lika "snyggt" som ett oskadat rack. Skulle även tro att det kommer att hålla en längre tid, men detta återstår att se.

Videon:
https://youtu.be/Thi9GNZuemQ

Ha det bra! :)

JusupWilkoszzzz
2021-02-11, 17:45
Hej!

Först vill jag bara nämna att jag inte är helt säker på reglerna här och om man ex får länka till (sina) youtube videos. Är det inte det så ber jag om ursäkt.

Men jag vill gärna dela med mig om hur jag reparerade mitt trasiga padelrack (spricka på flera ställen efter att min vän slog till i mitten med en knytnäve). Det var väldigt svårt att hitta någon video samt information om hur man kan laga det. Men efter 3 försök så lyckades jag.

Måste säga att jag är väldigt nöjd med det (även om jag hade kunnat snygga till det lite mer), har spelat flera gånger efteråt och det funkar nästan som nytt, tanken var att åtminstone kunna använda det som backhand. Nackdelarna är att det blir en liten vikt höjning (glömde att väga för och efter, tyvärr), och att det inte är lika "snyggt" som ett oskadat rack. Skulle även tro att det kommer att hålla en längre tid, men detta återstår att se.

Videon:

Juste vän du har måste Jusup ändå säga!
Först får han ett blint raseri och sen så pajjar han ditt racket......
Som om inte det vore nog så är det du som måste laga ditt eget racket....

Sicken vän..

Wheelzandstuff
2021-02-12, 01:43
Hahahaha, dagens! Tack för skrattet! Äsch... Det gör inget, lyckades ändå fixa till det på något sätt som tur va. Han var ändå snäll nog att erbjuda betalning för sitt "raseri", som du så fint la det :)

G.W
2021-02-12, 08:23
Hahahaha, dagens! Tack för skrattet! Äsch... Det gör inget, lyckades ändå fixa till det på något sätt som tur va. Han var ändå snäll nog att erbjuda betalning för sitt "raseri", som du så fint la det :)

Varför slog han på ditt racket? Var ni på samma lag och sabbade för honom?

Vilken galning alltså.

Wheelzandstuff
2021-02-12, 13:06
Varför slog han på ditt racket? Var ni på samma lag och sabbade för honom?

Vilken galning alltså.

Sakta i backarna nu haha.. det var inte så dramatiskt som det kanske låter. Killen har ett hjärta av guld men är väldigt tävlingsinriktad, ren otur att han fick för sig att slå till racket kan man säga. Vi spelade tillsammans, vi missade viktiga poäng och förlorade tillslut, jag hade ett annat rack.

Jag borde ha förklarat bättre när jag skrev mitt första inlägg, lite mer bakgrund om hur det hände kanske, trodde inte folk skulle bry sig. Mitt fel där, sorry. :/

yia
2021-02-13, 12:46

Padel är som tennis för barn.

G.W
2021-02-13, 13:28
Sakta i backarna nu haha.. det var inte så dramatiskt som det kanske låter. Killen har ett hjärta av guld men är väldigt tävlingsinriktad, ren otur att han fick för sig att slå till racket kan man säga. Vi spelade tillsammans, vi missade viktiga poäng och förlorade tillslut, jag hade ett annat rack.

Jag borde ha förklarat bättre när jag skrev mitt första inlägg, lite mer bakgrund om hur det hände kanske, trodde inte folk skulle bry sig. Mitt fel där, sorry. :/

Ett hjärta av sten skulle jag nog säga.

Wheelzandstuff
2021-02-13, 19:57
Ett hjärta av sten skulle jag nog säga.

You've got it wrong sir. Ett hjärta av guld men knytnävar av sten 😁

Illustrerade mannen
2021-02-13, 21:12
Kan någon enkelt förklara reglerna? Poängsystem? Annat? Om man tänker på regler och poäng i tennis, bordtennis, badminton och squash så skiljer det sig till synes mycket. Varför har det blivit så populärt? Tror inte det bara beror på att det är ”lätt och enkelt” som någon skrev. Då skulle pingis eller minigolf också dra kravallmycket folk...
(I samma byggnad som jag utövar kampsport har det öppnat en padelanläggning. Sanslöst mycket folk! Folk får parkera flera hundra meter bort... (Vilket är väldigt ovanligt här i vår lilla stad.))

Wheelzandstuff
2021-02-14, 11:08
Kan någon enkelt förklara reglerna? Poängsystem? Annat?

Här har du 2 videos som kanske kan hjälpa dig, annars föreslår jag dig att googla, sett flera hemsidor som förklarar mycket om padel (kommer ej på namnet på dem), hoppas det hjälper.

https://youtu.be/N1o_S_Dy03w

https://youtu.be/muQLg4mQjs8

Tråkigt och jobbigt angående parkeringen, nu i vintertid iallafall!

Snobbe
2021-02-14, 19:01
Kan någon enkelt förklara reglerna? Poängsystem? Annat? Om man tänker på regler och poäng i tennis, bordtennis, badminton och squash så skiljer det sig till synes mycket. Varför har det blivit så populärt? Tror inte det bara beror på att det är ”lätt och enkelt” som någon skrev. Då skulle pingis eller minigolf också dra kravallmycket folk...
(I samma byggnad som jag utövar kampsport har det öppnat en padelanläggning. Sanslöst mycket folk! Folk får parkera flera hundra meter bort... (Vilket är väldigt ovanligt här i vår lilla stad.))

Kanske för att man bara kör dubbel? Så den blir mer social? Har lite svårt att förstå varför det blivit så populärt. Det är helt klart lättare än pingis, badminton och tennis där om ena personen är på lite högre nivå så kommer han slå ut dig på en sekund. I padel är det svårare för att hårdare slag inte alltid är positivt eftersom bollen studsar tillbaka in i banan.

Angående någon som skulle laga sitt rack så tror jag generellt inte att det är en bra idé och man tappar nog en hel del känsla i racket även fast det säkert går att spela med. Hade min polare lånat mitt rack och han slog sönder det för att han var tävlingsinriktad (utan mening) så hade jag bett han köpa ett nytt till mig.

Wheelzandstuff
2021-02-14, 22:16
Angående någon som skulle laga sitt rack så tror jag generellt inte att det är en bra idé och man tappar nog en hel del känsla i racket även fast det säkert går att spela med. Hade min polare lånat mitt rack och han slog sönder det för att han var tävlingsinriktad (utan mening) så hade jag bett han köpa ett nytt till mig.

Tycker inte man tappar så himla mycket känsla tbh, men det blir så klart en vikt höjning som jag skrev ovan. Kan vara lite ovant i början, men man kan vänja sig. Kanske är lättare att bara köpa nytt, men ville ändå visa att det går att laga om man skulle vilja det :)

Han erbjöd betalning för racket som jag skrev tidigare, men jag tackade nej eftersom jag fick idén om att laga racket istället.

Dreas
2021-02-16, 09:13
Jag har fastnat och spelar minst en gång i veckan - Kul men är inte så vass än.

Kimball
2021-02-16, 14:13

Lätt att komma in i, man kan tycka man får klart okej "koll" på det hela någorlunda snabbt, men det tar ju en livstid för de flesta att bemästra. Många upplever troligtvis en väl tilltagen kurva på förbättringssidan snabbt för att sedan plana ut ganska ordentligt vid någon viss punkt (medelträsket, harr harr). Detta i kombination av att det är lika lättillgängligt som typ badminton där man kan spela oavsett ålder tror jag spelar in mycket. Det är mer som tennis kombinerat med schack än ren fysiksport som tennis. Det är iallafall därför jag blivit så fascinerad av det hela.

Sen varför boomen blivit så brutal tror jag är en perfekt kombination av att rätt typ av människor "halvdrabbades" av pandemin osv (dvs folk som faktiskt hade råd att spela dagligen eller varannan dag, typ).

JusupWilkoszzzz
2021-02-16, 16:39
Padel är som tennis för barn.

Det är intressant att du säger det där. För att Jusup märker att han inte kan använda sina grundslag i tennis på samma sätt. De kommer inte riktigt till sin rätt på samma sätt i padelvärldens fnisseri.

C.E.J.
2021-02-16, 17:32
Jag har, liksom du Kimball, fastnat stenhårt i Padel. Spelar mycket, varit iväg i Spanien och både tränat och spelat

Vänta, hur kom Spanien in i bilden, blev du snabbt en mästare och deltog i turnering där, eller vad hände menar du?

Snobbe
2021-02-16, 21:12
Vänta, hur kom Spanien in i bilden, blev du snabbt en mästare och deltog i turnering där, eller vad hände menar du?

Sporten har funnits länge och varit "stor" i spanien och argentina t.ex. Finns många banor och eftersom det finns många bra spelare/coaches så kan man glida dit på semester/träningsläger.

Dåren
2021-02-17, 09:02
Äntligen har ett billigare racket nått marknaden. Det är Stadiums egna märke "Revolution" och det går lös på 499 pix. Jag såg det i en butik och kände på det. Det var ett påfallande långt racket, mest pga det överdimensionerade handtaget men även halsen.

hultman
2021-02-17, 09:22
Äntligen har ett billigare racket nått marknaden. Det är Stadiums egna märke "Revolution" och det går lös på 499 pix. Jag såg det i en butik och kände på det. Det var ett påfallande långt racket, mest pga det överdimensionerade handtaget men även halsen.

Alla racket är mer eller mindre lika långa. Vissa har dock "överdimensionerade" handtag sett till resterande delar. Du kan dock greppa högt på de flesta racket så att du får ett "längre" handtag. Så gör jag jämt. Brukar även dra en knopp av några varv linda utanför handtaget så jag kan få lite hävstång vid smash.

Dåren
2021-02-17, 09:44
Fast det här var påtagligt längre. Det fanns ju andra racketar att jämföra med.

Dåren
2021-02-17, 11:20
För övrigt borde den här tråden flyttas till bollsport.

Spiffy
2021-02-17, 14:36
Videon:

Varför lagade du så tjockt?
Ser ut som det är mycket tjockare vid lagningen.

G.W
2021-02-17, 15:14
Antar att det är för säkerhets skull. Hans "kompis" kanske får ett nytt raseriutbrott.

Wheelzandstuff
2021-02-17, 20:59
Varför lagade du så tjockt?
Ser ut som det är mycket tjockare vid lagningen.

Ville vara på den säkra sidan, dvs ha det tjockare. Lättare att ta bort (slipa) än att lägga till nytt. Både ja och nej tycker jag, men kan säga att det definitivt är tjockare på sidorna än vad det är i mitten.

Termy
2021-05-17, 09:08
Senast idag kom det in en patient med totalruptur hälsena efter padel, som fick gå i walkerortos i 8 veckor och sedan en mjukare variant 4 veckor. Jag gillar padel, för då får vi fler patienter till oss.

Snobbe
2021-05-17, 09:44
Senast idag kom det in en patient med totalruptur hälsena efter padel, som fick gå i walkerortos i 8 veckor och sedan en mjukare variant 4 veckor. Jag gillar padel, för då får vi fler patienter till oss.

Man hör ju ofta om hälsenan i badminton, innebandy osv. Vad är det som gör så folk skadar den? Är det att dom går från helt otränade till att köra ett stenhårt pass innebandy som gör det eller är det "vanligt" bland folk som utövar dessa sporter 2-3 ggr i veckan också?

Mental
2021-05-17, 10:41
Man hör ju ofta om hälsenan i badminton, innebandy osv. Vad är det som gör så folk skadar den? Är det att dom går från helt otränade till att köra ett stenhårt pass innebandy som gör det eller är det "vanligt" bland folk som utövar dessa sporter 2-3 ggr i veckan också?

Fuskas med uppvärmningen samtidigt som man blir äldre och inte lika flexibel i strukturerna. Poff så går man sönder.

Pongu
2021-05-17, 10:55

Det finns människor som slarvar med knäböjen, tro det eller ej! [emoji33]

Termy
2021-05-17, 11:53

Förmodligen att det har blivit så mainstreampopulärt att fler otränade individer kommer in och kör på. Denna person t.ex. hade bara kört två pass innan skadan skedde. Det blir ju mycket vändningar hit och dit också, så antingen häl/vad eller knä ligger väl mest i riskzonen.

Snobbe
2021-05-17, 11:55
Det finns människor som slarvar med knäböjen, tro det eller ej! [emoji33]

Jo tänkte bara för att kunna undvika det själv :)
Men uppvärmning och regelbunden träning är antagligen det man ska göra då.

Kimball
2021-05-18, 09:18
Förmodligen att det har blivit så mainstreampopulärt att fler otränade individer kommer in och kör på. Denna person t.ex. hade bara kört två pass innan skadan skedde. Det blir ju mycket vändningar hit och dit också, så antingen häl/vad eller knä ligger väl mest i riskzonen.

Exakt så. Det finns ju en tydlig såväl bak som framsida av att något exploderar så fruktansvärt hårt bland normalsvenssons och då f.a. otränade sådana. Det är ju helt sjukt bra att det får folk som ALDRIG varit intresserade av någon som helst sport innan, eller åtminstone inte senaste decennie, att börja röra på sig, men det leder ju oundvikligen till skador precis som crossfiten fick lite dåligt rykte om sig när det ökade i poularitet. Givet det stora antal människor som faktiskt spelar tror jag inte skadestatistiken är högre än andra sporter, tvärtom, men det faktiska antalet utövare skapar ju oerhört många absoluta skademöjligheter också.
Jag ser så fånigt sällan folk som joggar eller värmer upp något speciellt heller, vilket är skönt för då slipper man trängas, men det är ju också den absolut största orsaken. Det är lite moppe-mentalitet, "ocoolt att värma upp" nästan, vilket är tragikomiskt. :d
Dessutom ogillar de flesta att investera 5-10min att faktiskt värma upp sina slag osv ordentligt heller. Medan vissa talanger osv kanske inte helt behöver det för att bollkänslan sitter i ryggraden så tror jag många matcher hade varit av högre kvalité med mindre missar om man faktiskt värmer upp grundslag, volleys, bandejas och hårdare overheads ORDENTLIGT innan match så slipper man slösa första set åt det.

PureWhey
2021-05-18, 09:23
Låter som början på crossfittrenden.

Skickat från BÖJRACKET

Kimball
2021-05-18, 09:28
Låter som början på crossfittrenden.

Skickat från BÖJRACKET

Hehe, crossfittrenden on steroids om man ser till antal utövare i Sverige.

PureWhey
2021-05-18, 09:29
Hehe, crossfittrenden on steroids om man ser till antal utövare i Sverige.Tänkte mer på att det i båda fallen är otränade tjockisar som helt plötsligt börja träna hårt och skadar sig. :D

Skickat från BÖJRACKET

Snobbe
2021-05-18, 09:48
Fast crossfitskador handlar väl mycket om iaf förut att fokus var på snabbhet och inte på form? Kipping pullups där man svingar som en idiot och göra så många ryck tills du har den sämsta formen man sett någonsin.

Padel och racketsporter är ju ganska svåra att skada sig på det sättet.

Carlzzon85
2021-05-18, 09:58
Varför hatar så många på padel? Ganska kul aktivitet man kan göra med polarna. Ungefär som att lira korpenfotboll eller nått. Man har kul och sitter inte hemma. Hjälper nog knappast med kardio eller muskelbyggande, men varför begränsa sig?

EDIT: Menar inte många specifik på Kollo, utan generellt.

Snobbe
2021-05-18, 10:12
Varför hatar så många på padel? Ganska kul aktivitet man kan göra med polarna. Ungefär som att lira korpenfotboll eller nått. Man har kul och sitter inte hemma. Hjälper nog knappast med kardio eller muskelbyggande, men varför begränsa sig?

Tror specifikt för att det har blivit så trendigt bland mellanchefer och såna "typer". Själva sporten tycker jag är väldigt rolig och som med alla racketsporter så blir den jobbigare fysiskt ju bättre man blir.

PureWhey
2021-05-18, 11:03

Hatar många den? Jag tycker padel är kul. Det är också kul att skämta om tjockisar som skadar sig.

Carlzzon85
2021-05-18, 13:41
Hatar många den? Jag tycker padel är kul. Det är också kul att skämta om tjockisar som skadar sig.

Ja, många pratar just om det som att det bara är "tjockisar" som spelar eller mellanchefer med backslick osv. Träffade nyligen en snubbe som sa "padel? det är väl knappast träning... i så fall är schak träning också"

Padel är ju skitkul. De flesta sporter är rätt kul tycker jag iofs.

PureWhey
2021-05-18, 13:42
Ja, många pratar just om det som att det bara är "tjockisar" som spelar eller mellanchefer med backslick osv. Träffade nyligen en snubbe som sa "padel? det är väl knappast träning... i så fall är schak träning också"

Padel är ju skitkul. De flesta sporter är rätt kul tycker jag iofs.Hur kan det vara bara tjockisar -eller- något annat? Tror du tar skämten lite för seriöst. Till exempel kan den personen inte vart seriös, utan drev säkert, men var den seriös är den också efterbliven. Då kan man skämta om den personen på samma vis.

Skickat från BÖJRACKET

Pongu
2021-05-18, 14:01

Padel är ju skitkul. De flesta sporter är rätt kul tycker jag iofs.

Ha ha!
Är du duktig på att placera bollen kan du nog få honom att springa rätt bra i 90 minuter! [emoji23]

Carlzzon85
2021-05-18, 14:31
Ha ha!
Är du duktig på att placera bollen kan du nog få honom att springa rätt bra i 90 minuter! [emoji23]

Jo tack, jag är sämst på padel och en polare är nivå 5 eller 6. Jag svettas lika mkt av att spela 50 min med honom som att springa 5-6km.

Kimball
2021-05-18, 14:55

Jag tycker många blir lite väl "sektiga" vad gäller Padel, men det är ju också människor som generellt är väldigt mycket all in eller ingenting. Ofta är ju de människorna likadana vad de än gör i livet och de syns och hörs ofta en hel del.
Men det är ju också alltid kul att hata på populära ting såklart!