Visa fullständig version : Strö råa havregryn i fil?
Okej inte råa, men ångpreparerade och valsade. Är dessa säkra att äta råa blandade i filmjölk? Ganska säker på att så är fallet men tänkte höra ändå, Jag har alltid hatat gröt och blev under en hotellbuffé förvånad av hur gott det var att blanda naturell fil, havregryn och russin.
Någon annan som använder havregryn som flingor?
går utmärkt.
Dock godare om du rostar dom.
Lafayette
2020-01-03, 15:09
För mig fungerar det inte med matsmältningen. Havren kommer ut hela i toaletten igen.
beckasinen
2020-01-03, 15:20
Det är väl det som går under beteckningen müsli? Visst, det kan även vara annat än havregryn i müsli, men det är väl ändå basen i samtliga müslisorter?
För mig fungerar det inte med matsmältningen. Havren kommer ut hela i toaletten igen.
Jag har ätit två REJÄLA lass redan fram till nu, återstår att se vad som händer.*drool*
Det är väl det som går under beteckningen müsli? Visst, det kan även vara annat än havregryn i müsli, men det är väl ändå basen i samtliga müslisorter?
Det gör det nog ja, men de är väl rostade och dränkta i socker? Har aldrig varit ett fan av müsli, men att blanda havregryn i fil lär ju vara både NYTTIGT och GOTT? Den kombon trodde jag inte var möjlig för havregryn :hbang:
King Grub
2020-01-03, 15:31
Jag har ätit minst 25 kilo havregryn som de är under 2019, och jag lever än.
beckasinen
2020-01-03, 15:34
Det gör det nog ja, men de är väl rostade och dränkta i socker? Har aldrig varit ett fan av müsli, men att blanda havregryn i fil lär ju vara både NYTTIGT och GOTT? Den kombon trodde jag inte var möjlig för havregryn :hbang:
Rostad müsli brukar heta "granola".
Müsli finns både osötad och sötad, så det gäller att läsa på förpackningen. Tillsatt socker är det nog ganska sällan i müsli, men diverse torkad frukt höjer sockerhalten rejält jämfört med naturell müsli.
Slartibartfast
2020-01-03, 16:28
Jag har ätit minst 25 kilo havregryn som de är under 2019, och jag lever än.
+1 Jag har ätit 40-45kg *flex*
MasterChief
2020-01-03, 16:49
1,5 kg havregryn vid en sittning. Det är standard-mellis.
BE6JvSuU8Wg?t=81
Shotdowninflames
2020-01-03, 19:28
Om du tycker att havregryn är en bra kolhydratkälla och socker är en dålig kolhydratkälla så tänk på detta:
Du kan inte stoppa särskilt mycket havregryn i vanlig filmjölk eller yoghurt innan det blir en tjock oaptitlig gröt. Vill du att konsistensen ska vara hyfsat aptitlig så har du en ganska dålig ratio mellan dålig kolhydratkälla (3,8% socker i vanlig osötad fil) och bra kolhydratkälla.
Jag brukar göra såhär:
Ta valfri mängd bär i en skål.
Ibland tar jag också i granatäpplekärnor och inbland någon frukt.
Strö över pumpakärnor och sedan fyller man upp skålen med havregryn.
Detta äter jag med ”mjölkvatten”, ca 1/3 mjölk 3% och 2/3 vatten.
Supergott!
Förr konsumerade jag en massa lättmjölk men har nu ersatt det med ekologisk fet mjölk som jag späder med vatten. Jag tycker att det smakar godare, blir mindre att släpa hem från affären och jag slipper en hel del mjölksocker. Visst det blir mindre mängd mjölkprotein men det kan man ju lätt kompensera med andra proteinkällor.
exevision
2020-01-03, 19:32
Om du tycker att havregryn är en bra kolhydratkälla och socker är en dålig kolhydratkälla så tänk på detta:
Du kan inte stoppa särskilt mycket havregryn i vanlig filmjölk eller yoghurt innan det blir en tjock oaptitlig gröt. Vill du att konsistensen ska vara hyfsat aptitlig så har du en ganska dålig ratio mellan dålig kolhydratkälla (3,8% socker i vanlig osötad fil) och bra kolhydratkälla.
Likställ inte sockerarterna i osötad filmjölk med strösocker.
Shotdowninflames
2020-01-03, 19:46
Det har jag inte gjort.
exevision
2020-01-03, 19:57
Det har jag inte gjort.
Vad är det dåliga med sockerarterna i osötad filmjölk då?
Shotdowninflames
2020-01-03, 20:03
Mitt inlägg handlade om mjölksocker vs havregryn. Om man tycker att mjölksocker är en minst lika bra kolhydratkälla som havregryn så kan man strunta i mitt inlägg.
exevision
2020-01-03, 20:30
Mitt inlägg handlade om mjölksocker vs havregryn. Om man tycker att mjölksocker är en minst lika bra kolhydratkälla som havregryn så kan man strunta i mitt inlägg.
Okej, då frågar jag av ren nyfikenhet. Varför anser du att mjölksocker är dåligt?
Vill bara resonera om detta.
Mjölksockret, laktos delas i tarmen till glukos och galaktos. Samma sak av mjölksyrabakterierna som tillsätts i mjölken för att göra yoghurten.
Glukosen jäses till mölksyra snabbt och lätt av mjölksyrabakterierna och vår lever omsätter glukosen snabbt, den också.
Kvar blir galaktosen som mjölksyrabakterierna verkar strunta i. Den blir kvar i den färdiga yoghurten.
Vår lever kan ta hand om galaktos och göra den till glukos. Tar lite längre tid och ger ett lägre GI.
Men King Grub hade någon tråd för ett par år sedan om galaktos och leverskador ( tror jag ). Det verkar var så att vi inte kan omvandla så mycket galaktos till glukos utan att vi får olika reaktioner i levern som förstör leverproteinerna. Typ 50 gram galaktos / dygn, ifall jag inte minns fel.
BigHunter
2020-01-04, 23:49
Råa havregryn går inte ihop med mig heller. Kan gå på toa 10 gånger på bara 1dl...
Kör nån typ av musli numera, risenta eller paulins, fungerar utmärkt. Rationen havre är ju dock inte densamma :)
Jag hade fel. Det var inte King Grub som hade det uppe med galaktos.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217106
Finns en del i slutet på tråden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.