handdator

Visa fullständig version : Enbart vassle kontra vassle + mjölk på fastande mage på morgon

DerImperator
2019-12-26, 22:28
Hallå,

Förlåt för en väldigt optinoja-fråga. Jag påbörjar en mindre viktnedgång om några dagar och håller på planera mina måltider. Grejen är att jag har noll aptit på morgonen efter jag vaknat så har nästan aldrig ätit regelrätt frukost, utan aptiten börjar komma mot lunchen. Men vill inte skippa frukost då jag tror det kan vara positivt att få i mig protein då, särskilt när jag tränar på kvällen innan läggdags, så tänkte att jag kan i alla fall dricka en 35-40g protein i form av vassle när jag vaknar.

Kan det vara till fördel att blanda shaken med 200-300g mjölk för att få in lite kasein i shaken också? Vaknar runt 0730 och äter lunch runt 12:30. Vet att det fanns äldre studier som visade på bättre proteinbalans av både vassle + kasein på fastande mage än enbart vassle under några timmars sikt. Accepteras dessa fortfarande? Vill alltså gärna hålla shaken så kalorifattig som möjlig då jag inte är hungrig då, spara dem till kvällen.

Pintan
2019-12-27, 12:28
Personligen hade jag skippat mjölken, beroende på kaloribudget under deff.

Som jag förstått saken har vassle en större positiv effekt på proteinsyntesen vid frånvaro av träning om det intas på tom mage.

Pepz
2019-12-27, 13:15
jag skulle definitivt försöka få med lite kasein.
sen om det är mha mjölk eller kvarg eller pulver är egalt.

skyffelmördarn
2019-12-27, 16:00
Enbart vassle på tom mage är en dålig idé, går på tok för fort för att tarmen ska ta upp det som muskelbyggande protein.

King Grub
2019-12-27, 17:17
Enbart vassle på tom mage är en dålig idé, går på tok för fort för att tarmen ska ta upp det som muskelbyggande protein.

Det var värst. Det fungerade bra i den här och ett antal andra studier.

https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00166.2006

skyffelmördarn
2019-12-27, 21:39
Det var värst. Det fungerade bra i den här och ett antal andra studier.

https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00166.2006

Står inget om tom mage?

Magnus N
2019-12-27, 21:55
Står inget om tom mage?

"Subjects were admitted to the GCRC the night before each study, given a standard dinner, and then allowed only water until the start of the study the following morning."

Borde innebära rätt tom mage, lär vara 10h+ sen senaste måltiden tycker man

King Grub
2019-12-27, 22:02
Det råder inga som helst tvivel om att vassle stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt i fastande tillstånd. I samband med träning och i vila.

Det har visats i många extremt noga kontrollerade studier. Det finns inte ens misstankar om annat.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC25140/

skyffelmördarn
2019-12-27, 22:53
Det råder inga som helst tvivel om att vassle stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt i fastande tillstånd. I samband med träning och i vila.

Det har visats i många extremt noga kontrollerade studier. Det finns inte ens misstankar om annat.

Om jag fattar det rätt så står det att de fick 30 g men man kan fråga sig hur många gram av det som egentligen hade behövts för att ge den stimuli, troligtvis under hälften.

DerImperator
2019-12-28, 00:03

Men blir muskelproteinbalansen bättre än vassle + kasein?

Anders The Peak
2019-12-28, 10:47
Vegard Lysne reder ut begreppen på ett bra sätt och förklarar indirekt varför vassle/proteinkoncentrat/EAA stimulerar muskelproteinsyntesen kraftigt i fastande tillstånd. (https://www.friskogfunksjonell.no/proteinmetabolismen/)

Tycker att det här med stimulansen av muskelproteinsyntesen extrapoleras enbart i syfte att skapa en köp hype som enbart gagnar kosttillskottstillverkarna kapitalinkomster.

Sverker
2019-12-28, 14:29
Din länk är bra Anders ifall man vill förstå kopplingen mellan aminosyror och omsättningen till energi. Men den beskriver inte hur proteinsyntesen regleras, inget om aminosyrapoolen, inget hur proteinet vi äter påverkar proteinsyntesen, eller vilket protein vill vill bygga upp.

Tanken med EAA och vassleprotein är, vad jag förstått, att drastiskt höja mängden fria aminosyror i blodet och därmed stimulera proteinsyntesen i tränade muskler. Hur detta sker har jag aldrig förstått...:confused:

ChuckTesta
2019-12-28, 14:39
Din länk är bra Anders ifall man vill förstå kopplingen mellan aminosyror och omsättningen till energi. Men den beskriver inte hur proteinsyntesen regleras, inget om aminosyrapoolen, inget hur proteinet vi äter påverkar proteinsyntesen, eller vilket protein vill vill bygga upp.

Tanken med EAA och vassleprotein är, vad jag förstått, att drastiskt höja mängden fria aminosyror i blodet och därmed stimulera proteinsyntesen i tränade muskler. Hur detta sker har jag aldrig förstått...:confused:

Aminosyrorna borde väl fungerar som signalsubstans eller aktivera något som sedan ökar transkriptionen av muskelprotein.

Sverker
2019-12-28, 15:55
Ja. Men hur ?

Sedan har King Grub, gång på gång, påtalat att det är aminosyrorna i aminosyrapoolen som är byggmaterialet. Vi behöver alltså inte ta upp aminosyrorna från vassleproteinet ur blodet utan enbart behålla signalen från dem så länge som möjligt.

Dreas
2019-12-28, 22:00
Om jag fattar det rätt så står det att de fick 30 g men man kan fråga sig hur många gram av det som egentligen hade behövts för att ge den stimuli, troligtvis under hälften.Eh nej. Du får läsa på lite om doser för maximal stimulans av proteinsyntesen :)

skyffelmördarn
2019-12-28, 23:43
Eh nej. Du får läsa på lite om doser för maximal stimulans av proteinsyntesen :)

Men om man använde allt protein man stoppade i sig till att bygga muskler och man ligger på ca 200 g protein per dag så skulle ju det innebära 1 kg muskler i veckan eller vad är det jag missar? Självklart kommer ju inte allt protein vi stoppar i oss att användas för att bygga muskler, det mesta av det måste väl bli kolhydrater.

ChuckTesta
2019-12-28, 23:58
Men om man använde allt protein man stoppade i sig till att bygga muskler och man ligger på ca 200 g protein per dag så skulle ju det innebära 1 kg muskler i veckan eller vad är det jag missar? Självklart kommer ju inte allt protein vi stoppar i oss att användas för att bygga muskler, det mesta av det måste väl bli kolhydrater.

Nej det blir inte kolhydrater. Vem har sagt att man använder allt protein man äter till muskelprotein? Det är inte bara muskler som är proteiner, all proteinsyntes är inte muskelproteinsyntes.

Anders The Peak
2019-12-29, 12:01
Ja. Men hur ?

Sedan har King Grub, gång på gång, påtalat att det är aminosyrorna i aminosyrapoolen som är byggmaterialet. Vi behöver alltså inte ta upp aminosyrorna från vassleproteinet ur blodet utan enbart behålla signalen från dem så länge som möjligt.

Är det signalen från aminosyrorna som är signalen för muskeltillväxt eller är de snabba aminosyrornas påverkan på proteinsyntesen en reaktion på hur kroppen hanterar höga blodnivåer av aminosyror. I ett fastande tillstånd blir det här mycket tydligt. Då kroppen utnyttjar muskelprotein som energi. Du kommer säkert ihåg formeln för det om inte så beskrivs det i i den tidigare länken som jag bifogade i min post.

Anders The Peak
2019-12-29, 12:17
Är det signalen från aminosyrorna som är signalen för muskeltillväxt eller är de snabba aminosyrornas påverkan på proteinsyntesen en reaktion på hur kroppen hanterar höga blodnivåer av aminosyror. I ett fastande tillstånd blir det här mycket tydligt. Då kroppen utnyttjar muskelprotein som energi. Du kommer säkert ihåg formeln för det om inte så beskrivs det i i den tidigare länken som jag bifogade i min post.

https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/japplphysiol.00609.2014

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25739559

Dreas
2019-12-29, 12:39
Men om man använde allt protein man stoppade i sig till att bygga muskler och man ligger på ca 200 g protein per dag så skulle ju det innebära 1 kg muskler i veckan eller vad är det jag missar? Självklart kommer ju inte allt protein vi stoppar i oss att användas för att bygga muskler, det mesta av det måste väl bli kolhydrater.Nu tänker du knasigt. Maximal stimulans av proteinsyntesen betyder ju inte att allt du äter byggs in.

Anders The Peak
2019-12-29, 12:40
Nu menar jag inte att ni ska sluta med proteindrinken efter träning eller att den kan vara bättre att flytta fram till sista måltiden för dagen. :)

Nu tänker du knasigt. Maximal stimulans av proteinsyntesen betyder ju inte att allt du äter byggs in.

Du behöver läsa på om proteinomsättningen...

exevision
2019-12-29, 13:12

Jag tycker ämnet är intressant, men det är inte så enkelt. :)
Du kanske finner dessa trådar/studier intressanta:
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207153
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231608
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214798

EagleEye
2019-12-29, 13:13
Vassleprotein är bra grejer. Inte så mycket att fundera kring.

3st doser per dag utöver en proteinrik kost så kommer resultaten.

Anders The Peak
2019-12-29, 13:36

Det här kallar jag när Placebo fungerar som bäst...

Fortfarande säger de här egentligen ingenting om resultatet i form av hypertrofi av muskelmassan.

Ett litet + Minst 40 gram protein innan sänggående krävs för förhöjd muskulär proteinsyntes. Troligen sker remodelleringen till störst del under nattsömnen.

ChuckTesta
2019-12-29, 15:15
Nu menar jag inte att ni ska sluta med proteindrinken efter träning eller att den kan vara bättre att flytta fram till sista måltiden för dagen. :)

Du behöver läsa på om proteinomsättningen...

Varför behöver han det, utifrån kommentaren?

Sverker
2019-12-29, 16:54

Vassleprotein är bra. Men det går inte att trycka upp proteinsyntesen för många gånger varje dygn. King Grub har skrivit det flera gånger. Att systemen troligen mättas eller trubbas av.

Anders The Peak
2019-12-29, 17:20
Vassleprotein är bra. Men det går inte att trycka upp proteinsyntesen för många gånger varje dygn. King Grub har skrivit det flera gånger. Att systemen troligen mättas eller trubbas av.

Finns det något samband mellan kostinducerad MPS och hypertrofi av muskelmassan? Tror att det är det som jag har försökt motbevisa med mina artiklar. Utan att ta från att protein i form av mat/vassle är möjliggöraren för muskulär hypertrofi.

Sverker
2019-12-29, 17:48
Finns det något samband mellan kostinducerad MPS och hypertrofi av muskelmassan? Tror att det är det som jag har försökt motbevisa med mina artiklar. Utan att ta från att protein i form av mat/vassle är möjliggöraren för muskulär hypertrofi.

Muskeltillväxt mäts inte i länkarna tidigare i tråden. Det är kanske svårt att mäta över så lång tid att en faktisk ökning av muskelmassan kan mätas upp.

Fast det går säkert att spekulera att musklerna behöver signaler att det är aminosyror på väg i blodet för att de ska "våga" bygga in aminosyror från aminosyrapoolen i muskelfibrer. Där borde de ligga mer svåråtkomliga för snabba förändringar där muskeln behöver bygga nya enzymer. Alltså när musklerna går från vila till hårt arbete och sedan återgå till vila igen.

skyffelmördarn
2019-12-29, 17:48

Jag tycker också det är intressant speciellt med tanke på hur få gram muskler man kan lägga på sig på ett dygn, det får en ju att undra lite vart allting tar vägen.

King Grub
2019-12-29, 17:50
Du bygger upp mot 100 gram muskelprotein per dygn. Tyvärr bryter du ned ungefär lika mycket.

Bara 11 % av proteinet i kosten blir dock muskelprotein m

Anders The Peak
2019-12-29, 18:06
Muskeltillväxt mäts inte i länkarna tidigare i tråden. Det är kanske svårt att mäta över så lång tid att en faktisk ökning av muskelmassan kan mätas upp.

Fast det går säkert att spekulera att musklerna behöver signaler att det är aminosyror på väg i blodet för att de ska "våga" bygga in aminosyror från aminosyrapoolen i muskelfibrer. Där borde de ligga mer svåråtkomliga för snabba förändringar där muskeln behöver bygga nya enzymer. Alltså när musklerna går från vila till hårt arbete och sedan återgå till vila igen.

Nu var det inte meningen utan handlade endast om att förklara MPS och därför kan du bortse från hypertrofin.

Rätt kost och 5-10 års konsekvent träning ger resultat i ökad styrka och muskelmassa och har väldigt lite att göra med de här signalerna som extrapoleras i det oändliga.
Enzymerna är resultat av träningen och inte av proteinet som möjligen kan vara en möjliggörare.

EagleEye
2019-12-29, 21:13
Min ironi gick förbi.

Jag tror inte så mycket på pulver. Tarmarna har ju inget att jobba med. Och det är väl känt att det finns en övre gräns på hur mycket som kan tas upp på tom mage. Det rinner rätt igenom med andra ord.

Vanligen mat är nog bättre. Eller vanlig hederlig mjölk.

Magnus N
2019-12-29, 21:15
Min ironi gick förbi.

Jag tror inte så mycket på pulver. Tarmarna har ju inget att jobba med. Och det är väl känt att det finns en övre gräns på hur mycket som kan tas upp på tom mage. Det rinner rätt igenom med andra ord.

Vanligen mat är nog bättre. Eller vanlig hederlig mjölk.

Om inte tarmarna har något att jobba med gällande pulver, hur jobbar de mer med mjölk?

Dreas
2019-12-29, 21:24
Du behöver läsa på om proteinomsättningen...För att? Att allt protein du äter skulle lagras som muskelprotein helt utan förluster blir inte rimligt.

Min ironi gick förbi.

Vanligen mat är nog bättre. Eller vanlig hederlig mjölk.Känt om en övre gräns för proteinupptag? Inte sett det diskuterats annat än av nybörjare för flera år sedan.

DerImperator
2019-12-29, 21:29
Är det någon som vågar göra en kvaliciferad antagande med hjälp av litteraturen eller inte? Annars kör jag på med enbart vassle.

skyffelmördarn
2019-12-29, 21:35
Om inte tarmarna har något att jobba med gällande pulver, hur jobbar de mer med mjölk?

För att mjölk är kasein, inte vassle.

Magnus N
2019-12-29, 21:37
För att mjölk är kasein, inte vassle.

Och det skulle göra så att tarmarna arbetar mycket mer?

skyffelmördarn
2019-12-29, 21:42
Och det skulle göra så att tarmarna arbetar mycket mer?

Det är skillnad på upptagningsförmåga.

https://labdoor.com/article/protein-quality-the-4-most-important-metrics

Whey: PER (3.2), BV (104), NPU (92), PDCAAS (1.00)
Casein: PER (2.5), BV (77), NPU (76), PDCAAS (1.00)

Vassle har ett biologiskt värde på 104, kasein 77.

Magnus N
2019-12-29, 21:45
Det är skillnad på upptagningsförmåga.

https://labdoor.com/article/protein-quality-the-4-most-important-metrics

Vassle har ett biologiskt värde på 104, kasein 77.

Detta då?

Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score (PDCAAS)
measures protein quality based on human essential amino acid requirements and our ability to digest it.

"Common protein supplements (whey, casein, and soy) all receive 1.0 scores. "
Är inte detta man ska gå efter gällande tarmarnas arbete?

skyffelmördarn
2019-12-29, 21:47
En sak från den här studien,

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5828430/

It also should be noted that subjects in Areta et al. [3] ingested nothing but whey protein throughout the post-exercise period. Whey is a “fast-acting” protein; its absorption rate has been estimated at ~ 10 g per hour [5]. At this rate, it would take just 2 h to fully absorb a 20-g dose of whey. While the rapid availability of AA will tend to spike MPS, earlier research examining whole body protein kinetics showed that concomitant oxidation of some of the AA may result in a lower net protein balance when compared to a protein source that is absorbed at a slower rate [10]. For example, cooked egg protein has an absorption rate of ~ 3 g per hour [5], meaning complete absorption of an omelet containing the same 20 g of protein would take approximately 7 h, which may help attenuate oxidation of AA and thus promote greater whole-body net positive protein balance. An important caveat is that these findings are specific to whole body protein balance; the extent to which this reflects skeletal muscle protein balance remains unclear.

Där står det ju att det är uppskattat att kroppen kan ta upp 10 g vassle på en timme. Borde inte det betyda att om du tar säg 15 g vassle så tas inte 5 g upp?

Känns ju typ att det talar emot lite att TS vill ta en vassle drink på 40g eller mer i hans trådstart.

Magnus N
2019-12-29, 21:48

Där står det ju att det är uppskattat att kroppen kan ta upp 10 g vassle på en timme. Borde inte det betyda att om du tar säg 15 g vassle så tas inte 5 g upp?

Betyder väl enbart att de 5gr som inte tas upp gör detta den nästkommande timmen istället?

" its absorption rate has been estimated at ~ 10 g per hour [5]. At this rate, it would take just 2 h to fully absorb a 20-g dose of whey."

Dreas
2019-12-29, 21:48

Där står det ju att det är uppskattat att kroppen kan ta upp 10 g vassle på en timme. Borde inte det betyda att om du tar säg 15 g vassle så tas inte 5 g upp?Det betyder inte att det går ut med urinen eller liknande.

skyffelmördarn
2019-12-29, 21:52
Det betyder inte att det går ut med urinen eller liknande.

Säker på det?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2500001/

Dreas
2019-12-29, 22:11
Säker på det?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2500001/En studie som vill förespråka en produkt. Säger inte att den är fel men att de mängderna du pratar om skulle gå ut med urinen är inte bevisat. Att protein inte används till uppbyggnad innebär inte att kroppen inte hanterar det på annat vis.

Öppen för att bli rättad. Friskt med diskussioner som inte avhandlats på flera år, man blir lite nostalgisk.

King Grub
2019-12-29, 22:14
Muskelprotein stimuleras maximalt av 20 gram vassleprotein (hos unga) i vila och efter träning där man bara tränat någon enstaka muskelgrupp. Tränar man hela kroppen stimulerar ett intag av 40 gram vassleprotein muskelprotein lite mer.

Även om aminosyrorna man äter i form av protein oxiderar, kan de bidra till muskeluppbyggnad ändå. Deras närvaro i blodet sänder signaler för proteinsyntes, och då är det aminosyror från nedbrutet muskelprotein som svarar på de signalerna och byggs in som muskelprotein på nytt.

skyffelmördarn
2019-12-29, 22:23
Muskelprotein stimuleras maximalt av 20 gram vassleprotein (hos unga) i vila och efter träning där man bara tränat någon enstaka muskelgrupp. Tränar man hela kroppen stimulerar ett intag av 40 gram vassleprotein muskelprotein lite mer.

Även om aminosyrorna man äter i form av protein oxiderar, kan de bidra till muskeluppbyggnad ändå. Deras närvaro i blodet sänder signaler för proteinsyntes, och då är det aminosyror från nedbrutet muskelprotein som svarar på de signalerna och byggs in som muskelprotein på nytt.

Men då känns det ju som att mängden är ännu mera obetydlig om det bara är närvaron som behövs.

King Grub
2019-12-29, 22:25
Det krävs tillräckligt höga nivåer i blodet, först leucin för att starta proteinsyntesen sedan övriga EAA. Du måste få runt 10 gram EAA inklusive 3 gram leucin i ett intag för att nå de nivåerna. Det betyder strax över 20 gram vassleprotein. Mer om du tränat. Äldre behöver det dubbla.

EagleEye
2019-12-29, 23:56
Kan man verkligen säga att extra intag av vassle protein, under en period av säg ett år verkligen ger bättre resultat allt annat lika?

Sverker
2019-12-30, 07:10
Kan man verkligen säga att extra intag av vassle protein, under en period av säg ett år verkligen ger bättre resultat allt annat lika?
Säkert svårt och dyrt att mäta.

Anders The Peak
2019-12-30, 10:07
Det krävs tillräckligt höga nivåer i blodet, först leucin för att starta proteinsyntesen sedan övriga EAA. Du måste få runt 10 gram EAA inklusive 3 gram leucin i ett intag för att nå de nivåerna. Det betyder strax över 20 gram vassleprotein. Mer om du tränat. Äldre behöver det dubbla.

Det kan även bero på att koncentrationen av aminosyror i blodet är så högt att kroppen måste sänka nivåerna för att inte bli förgiftad därför kan inte någon säker slutsats i dagsläget dras av den förhöjda MPS.

Hos äldre tar det här längre tid och sker inte lika momentant som hos unga friska individer.

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg

https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/japplphysiol.00609.2014

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25739559

Starke75an
2020-01-12, 12:29

Från vilken ålder räknas man som äldre?

King Grub
2020-01-12, 13:14
60 till 65 kanske.