Visa fullständig version : Kolhydratsuppgörelsen - Pasta VS Ris VS Potatis?
MaxTheMarketer
2019-12-23, 22:35
Det är dags för den ultimata kolhydratsuppgörelsen: pasta vs ris vs potatis
Vilken av dessa är bästa kolhydratskällan om vi ser till faktorer som:
Pris per kolhydrater per gram - vad är billigast?
Mängden näringsvärde utöver kolhydrater - spårämnen, vitaminer & mineraler
Förvaring och hållbarhet - hur länge håller det och följder att frysa det?
Dess fullkornsvariant (vilket saknas i potatis(?)) vs dess vanliga variant?
En annan fråga: har fullkorn någon större inverkan i de ovanämnda faktorerna för pasta & ris utöver att de innehåller mer fibrer per gram?
Vad säger du? Vilken är den ultimata kolhydratskällan av potatis, ris och pasta? Och varför?
Dess fullkornsvariant (vilket saknas i potatis(?)) vs dess vanliga variant?
GI sjunker om du kyler ned färdigkokt potatis och sedan värmer upp den igen.
Svaret på frågorna är beroende på vad man äter förutom dessa stärkelserika livsmedel.
Mest vitaminer och mineraler per kalori får vi i potatisen..
Men att äta blandat är alltid bäst. Arsenik i ris och kadmium i vete. Naturligt förekommande solanin i potatis. Blandat är troligen bäst.
Fast jag skulle lägga till påståenden om närodlat och svenskproducerat. Det går inte att göra slät pasta på svenskt vete men hade alternativet varit bröd på svenskt vete och råg hade potatisen fått tuff konkurrens.
PKtarzan
2019-12-24, 15:24
Havregrynen är king
Angående pasta och svenskproducerat så brukar jag köpa pasta av durumvete odlat på Gotland (märke Kungsörnen, finns t.ex. på Hemköp).
GI sjunker om du kyler ned färdigkokt potatis och sedan värmer upp den igen.Falskt tydligen. Gås igenom i en Tyngre-podd om jag inte missat något. GI sjunker vid nedkylning men ökar vid uppvärmning igen. Sen kanske det inte är lika mycket det låter jag vara osagt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=336360&postcount=2
Falskt tydligen. Gås igenom i en Tyngre-podd om jag inte missat något. GI sjunker vid nedkylning men ökar vid uppvärmning igen. Sen kanske det inte är lika mycket det låter jag vara osagt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=336360&postcount=2
Intressant, tackar! :)
TotteShaped4Life
2019-12-25, 13:34
Intressant, tackar! :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=8718
I kallnad kokt potatis har en del av kolhydraterna omvandlats till resistent stärkelse än i nykokt. Det samma gäller t ex kall pasta, som är långsammare än nykokt. (King Grub)
Stärkelse är långa kedjor av glukos. En del stärkelse är endast raka kedjor och andra är kraftigt förgrenade.
Amylaserna finns i flera olika sorter. En del klipper upp mitt i kedjan och andra tuggar glukosen en och en i ändarna. Detta går snabbast. Desto fler ändar det finns desto fortare bildas fritt glukos.
(Sverker) När stärkelse bildas i växten ligger den hårt ihopprullad i mycket små korn, som massor av kompakta garnnystan.
Amylaserna har nu svårare att komma åt stärkelsen och det går långsamt att klippa upp den i korta bitar.
När man kokar stärkelsen så tränger vatten in i kärnan och varje nysstan sväller upp och trådar ut sig.
Nu ser garnnystana ut som om en kattunge lekt med den och de är " fluffiga " och det finns tusentals lätta ställen för amylaserna att angripa och klippa upp till mindre bitar.
När den kokta stärkelsen svalnar och blir kylskåpskall så drar stärkelsen ihop sig.
Inte som kompakta korn igen utan som hårt tvinnade snören.
Snören, svåra att få isär från varandra och svårtuggade, om inte omöjliga för amylaserna
Det är detta som gör potatis lite svår att frysa in. Infrysningen blir som en uttorkning och potatisen blir inte lika fräsch när den återuppvärms. Samma sak med ris som blir lite segt. Pasta har jag själv aldrig provat.
Det är detta som gör potatis lite svår att frysa in. Infrysningen blir som en uttorkning och potatisen blir inte lika fräsch när den återuppvärms. Samma sak med ris som blir lite segt. Pasta har jag själv aldrig provat.
Tycker det blir helt okej om man tar lite vatten på det innan man värmer upp. Har inte testat med ris eller potatis dock, kanske funkar samma där? :)
Jag gillar mest pasta förövrigt! Hejdå
Baskagge
2019-12-25, 18:52
Potatismjöl! Jag äter direkt ur påsen.
fullkornsbulgur och havregryn borde ju fan va med pa listan ....
KoloKille
2019-12-26, 07:45
Svaret på frågorna är beroende på vad man äter förutom dessa stärkelserika livsmedel.
Mest vitaminer och mineraler per kalori får vi i potatisen..
Men att äta blandat är alltid bäst. Arsenik i ris och kadmium i vete. Naturligt förekommande solanin i potatis. Blandat är troligen bäst.
Fast jag skulle lägga till påståenden om närodlat och svenskproducerat. Det går inte att göra slät pasta på svenskt vete men hade alternativet varit bröd på svenskt vete och råg hade potatisen fått tuff konkurrens.
Gällande arsenik och kadmium i ris respektive pasta: Finns det kolhydratskällor som inte innehåller något som direkt är hälsovådligt? Att äta ris på det sätt som många gör i dag utan att skölja det och låta allt vatten koka in är ju inte optimalt. Många tränande äter ju nästan bara ris. Jag definierar kolhydratskällor som livsmedel som innehåller minst ca 50% kolhydrater per 100 gram. Inte socker eller dylikt. Bönsorter med +40% går också bra.
EagleEye
2019-12-26, 09:11
Jag gillar att äta potatis stekt i lite margarin. Kokar den först förstås.
Är det dåligt eller?
Jag gillar att äta potatis stekt i lite margarin. Kokar den först förstås.
Är det dåligt eller?
Du kokar bort vattnet i stekytan och fyller det med stekfett. Mer smak och mer kalorier. Bra eller dåligt är upp till dig.
Du förstör ytterligare 25 - 50 % av de värmekänsliga vitaminerna askorbinsyra, thiamin, riboflavin mfl. Behöver inte vara dåligt eftersom det fortfarande finns aktiva vitaminer kvar.
Stekytan ger dig brunfärgningsprodukter och akrylamid. Stek försiktigt och ät inte stek potatis varje dag. Blanda!
Inte riktigt det som frågades efter men själv tänker jag följande om dessa livsmedel:
* Potatis - svårast att få i sig mycket kolhydrater från, mättar fort.
* Pasta - lättast att få i sig mycket kolhydrater från, mättar knappt alls.
* Ris - Går att äta enorma mängder utan att matsmältningen påverkas (till skillnad från ovanstående).
KoloKille
2019-12-27, 09:31
Inte riktigt det som frågades efter men själv tänker jag följande om dessa livsmedel:
* Potatis - svårast att få i sig mycket kolhydrater från, mättar fort.
* Pasta - lättast att få i sig mycket kolhydrater från, mättar knappt alls.
* Ris - Går att äta enorma mängder utan att matsmältningen påverkas (till skillnad från ovanstående).
hur påverkas matsmältningen?
Du kokar bort vattnet i stekytan och fyller det med stekfett. Mer smak och mer kalorier. Bra eller dåligt är upp till dig.
Du förstör ytterligare 25 - 50 % av de värmekänsliga vitaminerna askorbinsyra, thiamin, riboflavin mfl. Behöver inte vara dåligt eftersom det fortfarande finns aktiva vitaminer kvar.
Stekytan ger dig brunfärgningsprodukter och akrylamid. Stek försiktigt och ät inte stek potatis varje dag. Blanda!
Ville bara säga att det var en fantastiskt bra svar, tänk om alla frågor fick svar som detta. :-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.