Visa fullständig version : "Fira" Julafton ensam?
MaxTheMarketer
2019-12-16, 20:30
Ensam = något jag väljer själv
Ensamhet = något jag blir utsatt mot min egen vilja
Personligen kommer jag att "fira" Julafton själv för första gången på 27 år.
Jag har tröttnat på allt som firandet inenbär med ohälsosam kost, allt supande som ändå inte leder till att man drar ut och träffar sköna damer, och all stress som kommer ifrån hur långsamma alla är.
Man ska vänta på julfrukosten som tar åratal, man ska åka till ditten och datten och önska God Jul, sedan hem igen och förbereda jullunch sedan Kalle Anka utan Arne Weise, sedan julmiddag med sprit och obehagligt skrik.
Till sist har vi hela biten med julklappar. Vill jag ha något köper jag det själv, inte väntar ett år på att någon köper det åt mig. Har skippat julklappar och inte önskat några själv så.
Julklappar var roligt sedan mitten på 90-talet när det kom så mycket nytt på teknologiska vägar som inte kostade skjortan med justerad valuta. SNES, N64, GameBoy Color, GameCube,CD-skivspelare, DVD-skivspelare, platt-TV, osv.
Nu är det sinnessjuka dyra prylar som "barnen" önskar sig. Har själv hört från vuxnas föräldrar om hur barnbarnen kräver saker som iPhones och iPads och liknande prylar. Inte undra på att fanskapen blir efterblivna innan de blivit tonåringar.
Hursomhelst, "God Jul" & fråga - kommer Du att "fira" Julafton ensam?
hänger och käkar middag med familjen, kanske blir nån klapp.
Akerhage
2019-12-16, 20:33
Ett tips är att dra på en resa över jul/nyår så slipper man skiten. Jag brukar dra till Thailand då, detta året blir det Filippinerna. Nu har jag min sambo med mig iaf. Åker man på en resa behöver man liksom inte förklara för sin familj varför man inte skall komma på julafton.
Jag har firat många jul och nyår ensam, just för att jag inte heller har så mycket för det. Inget fel att vara ensam på jul om man nu inte lider av det. Har varje gång skyllt på arbete när jag istället var hemma.
God jul :)
Kommer också vara ensam för första gången. Bråkade med morsan för någon månad sedan så pallar varken henne eller hennes sida av släktingar. Farsan drar alltid utomlands med någon tjej över vintern så honom har jag inte firat med sedan jag var liten. Systrarna firar på sina håll och enda av de som är kvar i stan pallar inte ha gäster i år. Har säkert polare eller någon gammal tjej man skulle kunna hänga med men känns inte så viktigt så har inte ens frågat runt.
Kommer säkerligen kännas superdeppigt men julafton är lika många timmar som vilken annan dag som helst.
Många som super på julafton?
An Iron Soul
2019-12-16, 21:23
Nej.
Jag ska fira med familjen och syskonbarnen.
Jag brukar föredra att träna på förmiddagen.
Ta en bastu efteråt, duscha och byta om i lugn och ro.
Det är avkopplande och jag får dessutom bättre aptit efter jag tränat.
För mig är den sociala biten och tiden med familjen viktigast.
Vi slutade med julklappar/presenter när jag var 15-18 år gammal. Jag har en stor familj. Ges bara till alla små syskonbarn.
Jag skulle inte ha några problem alls med att fira jul själv.
Jag ska fira med föräldrarna och lillbrorsan, hans fru och världens gulligaste lilla brorson.
Till julbordet ska jag ha med mig en kasse god öl och hantverkskorv. Farsgubben brukar ha en imponerande vinsamling så det kanske blir ett glas bra rött också.
Julbordet lär bli trevligt i vanlig ordning, med både svenska och finska klassiker.
Ingen fylla, stress, släktfejder eller annat otrevligt. Bara gemytligt, så som det ska vara.
Diomedea exulans
2019-12-16, 22:11
MaxTheMarketeer kommer dricka cider.
StarkaUlf
2019-12-17, 05:06
MaxTheMarketeer kommer dricka cider.
Mandarinsmak.
Julklappar var roligt sedan mitten på 90-talet när det kom så mycket nytt på teknologiska vägar som inte kostade skjortan med justerad valuta. SNES, N64, GameBoy Color, GameCube,CD-skivspelare, DVD-skivspelare, platt-TV, osv.
Allt de där var s v i n d y r t när det kom, justerad valutor eller inte..
Exakt det jag reagerade på :D
Teknologi blir billigare och billigare hela tiden
Diomedea exulans
2019-12-17, 10:49
Har ett ganska starkt minne av att nya SNES-spel kostade 400 kr i början, för att sakta bli dyrare och kosta hela 800 kr mot slutet. 800 kr för ett spel, under mitten av 90-talet... Herrej-ar...
”Vanliga” leksaker var inte billiga heller. Jag minns att jag köpte den stora T-rexen från Jurassic Park och att den kostade 500 spänn. Priset minns jag väldigt tydligt eftersom jag köpte den själv efter att ha vunnit på treans bingo på Bingolotto, där vinsten var exakt en femhundring, och jag hade inga pengar kvar efter att ha köpt dinosaurien. Detta måste varit -93 eller -94.
Jag ser fram emot Julen I år och tror det kommer bli roligt! Ifall det blir tråkigt gör jag som jag brukar göra, gå iväg och göra något roligt igen typ leka med systersonen eller spela något!
Ensam = något jag väljer själv
Ensamhet = något jag blir utsatt mot min egen vilja
Personligen kommer jag att "fira" Julafton själv för första gången på 27 år.
Jag har tröttnat på allt som firandet inenbär med ohälsosam kost, allt supande som ändå inte leder till att man drar ut och träffar sköna damer, och all stress som kommer ifrån hur långsamma alla är.
Man ska vänta på julfrukosten som tar åratal, man ska åka till ditten och datten och önska God Jul, sedan hem igen och förbereda jullunch sedan Kalle Anka utan Arne Weise, sedan julmiddag med sprit och obehagligt skrik.
Till sist har vi hela biten med julklappar. Vill jag ha något köper jag det själv, inte väntar ett år på att någon köper det åt mig. Har skippat julklappar och inte önskat några själv så.
Nu är det sinnessjuka dyra prylar som "barnen" önskar sig. Har själv hört från vuxnas föräldrar om hur barnbarnen kräver saker som iPhones och iPads och liknande prylar. Inte undra på att fanskapen blir efterblivna innan de blivit tonåringar.
Hursomhelst, "God Jul" & fråga - kommer Du att "fira" Julafton ensam?
Jag tycker du gör helt rätt och tar eget ansvar.
Jag flyger ensam till Bangkok PÅ julafton som protest. Lämnar dystra Sverige och dess destruktiva firande av jesus födelse (när det vi egentligen firar är konsumerism). Äventyr på egen hand över jul och nyår i ett annat land = Utvecklande och Opti!
Brofessorn
2019-12-17, 11:19
Ni som gnäller på julen och den konsumerism som kommer medskickad, varför är det ett sånt problem? Kan ni inte bara ignorera det? Kan ni inte försöka introducera dessa ideer till er familj? Föreslå att ni lägger mindre fokus på julklappar och mer på umgänge?
För om man klagar på svenskarnas konsumerism samtidigt som man hoppar på sitt årliga konsumentflyg till Bangkok för att avnjuta billig sprit, hotellmat och annat, som så många gör idag, framstår det lite motsägelsefullt. Som om man bara är lite av en edge lord.
(Nu syftar jag inte specifikt på Rassk ovan, han hittar säkert på en massa äventyr istället och det förstår jag lite mer)
Årets segaste dag. Hade utan problem kunnat vara själv och sitta å gibba och käka pizza samt dra av ett gympass vid 15.
Men blir att åka hem till päronen, gör det mest för deras skulle då jag klarar mig utan det. Julklappar har vi slutat med sedan länge. Väldigt skönt.
sladdbarn
2019-12-17, 12:30
Möjligen i dysfunktionella familjer, tycker man ska dricka med måtta, för mig åtminstone är det barnens högtid.
Läskeblask
2019-12-17, 14:15
Sprit hör inte till julen iaf inte om det finns barn. Julen är trevlig, tycker synd om mormor som stressar med all mat. Gossen väntar på julen så vill såklart ge honom en fin jul. Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket, dessa julklappar har gått i överstyr.
Gjort det självvalt ett år för att jag inte pallade men det gick inte mer än några timmar innan jag fick backa på det
Det är en dag bara, det är väl inget att ojja sig över om man är vuxen?
Jag flyger ensam till Bangkok PÅ julafton som protest. Lämnar dystra Sverige och dess destruktiva firande av jesus födelse (när det vi egentligen firar är konsumerism). Äventyr på egen hand över jul och nyår i ett annat land = Utvecklande och Opti!
Hur är en resa till Bankok inte konsumerism? Eller menar du bara att du deltar i konsumerismen på ditt eget sätt?
TotteShaped4Life
2019-12-17, 16:35
Kommer att fira genom att börja kolla The Mandalorian (själv)och julmust förstås.
Diomedea exulans
2019-12-17, 18:32
Kommer att fira genom att börja kolla The Mandalorian (själv)och julmust förstås.
Kan du berätta för en kompis till mig *host host* hur man får tag i den serien?
Akerhage
2019-12-17, 18:42
Kan du berätta för en kompis till mig *host host* hur man får tag i den serien?
Hur man får tag i en serie på nätet? Finns på varenda torrentsida om du inte skaffar Disneys strömningstjänst då förstås.
Kan väl rekommendera singelkillar att _inte_ resa till Thailand.
Blir lite väl uppenbart vad syftet är.
Iofs kanske det inte är stigmatiserat längre...
Lyckligtvis börjar grävande hobbyjournalister avslöja vad som händer där.
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-sexturister-i-thailand-inspelade/
Hur är en resa till Bankok inte konsumerism? Eller menar du bara att du deltar i konsumerismen på ditt eget sätt?
Enligt expressen verkar det handla om andra -ismer än konsumerism när ni män reser till Thailand.. se ovan
MaxTheMarketer
2019-12-18, 01:52
Jag ska fira med föräldrarna och lillbrorsan, hans fru och världens gulligaste lilla brorson.
Till julbordet ska jag ha med mig en kasse god öl och hantverkskorv. Farsgubben brukar ha en imponerande vinsamling så det kanske blir ett glas bra rött också.
Julbordet lär bli trevligt i vanlig ordning, med både svenska och finska klassiker.
Ingen fylla, stress, släktfejder eller annat otrevligt. Bara gemytligt, så som det ska vara.
Det är just där som gjort att jag inte pallar längre. Det är alltid gubbarna i släkten som blir fulla och tyvärr tuppar upp sig mot varandra tills det blir slagsmål eller åtminstone förstörda möbler. Inte precis "Julstämning".
Jag minns en gång hur jag vaknade upp mitt på Julafton för jag hörde farsan skrika högt på fyllan så jag fick komma och hålla om honom bakifrån och bära in honom till sovrummet där han ficka sova. *popcorn*
Kontrollerad fylla har jag inget emot. Tyvärr svarar inte alla lika positivt på alkohol. Vissa börjar storgråta, andra blir våldsamma. Själv blir jag väck i skallen och dricker ännu mer och sedan somnar! :laugh:
Personligen, om jag hade erbjudit jullunch eller dylikt så hade jag förberett allt som går att göra dagen innan i princip så det bara är att ställa fram och duka fram det ytterst nödvändiga och hade jag glömt något så hade jag bara sagt, "deal with it".
Vissa äktenskap i släkten har ohälsosamma ömsesidiga reaktioner där någon stressar upp den andre och så eskalerar det till våld eller att någon går och lägger sig. (Ja, de ids att fortsätta att vara ihop)
Jag har ett par exempel från det unga/barndom i familj & släkt med våld, slagsmål, tårar, närheten till mordförsök (kopplat till icke-kontrollerad fylla), och visst är det obehagligt att tänka på med en klump i magen ibland. Men numera är jag bara "trött på det". Jag är trött på människor som upprepar samma vanor fast dem varit med flera gånger om vilken samma skit som det leder till - som om de aldrig lär sig.
Nästan så att ohälsosamma relationsmönster är lika beroendeframkalladne som spriten själv. Jaja, på Julafton ska jag storstäda inför Juldagens förkrök vilket blir med vänner å polare så man kan ha "icke-familjevänliga teman"! :d:devil::hbang:
Langster
2019-12-18, 07:36
Det är just där som gjort att jag inte pallar längre. Det är alltid gubbarna i släkten som blir fulla och tyvärr tuppar upp sig mot varandra tills det blir slagsmål eller åtminstone förstörda möbler. Inte precis "Julstämning".
Jag minns en gång hur jag vaknade upp mitt på Julafton för jag hörde farsan skrika högt på fyllan så jag fick komma och hålla om honom bakifrån och bära in honom till sovrummet där han ficka sova. *popcorn*
Kontrollerad fylla har jag inget emot. Tyvärr svarar inte alla lika positivt på alkohol. Vissa börjar storgråta, andra blir våldsamma. Själv blir jag väck i skallen och dricker ännu mer och sedan somnar! :laugh:
Personligen, om jag hade erbjudit jullunch eller dylikt så hade jag förberett allt som går att göra dagen innan i princip så det bara är att ställa fram och duka fram det ytterst nödvändiga och hade jag glömt något så hade jag bara sagt, "deal with it".
Vissa äktenskap i släkten har ohälsosamma ömsesidiga reaktioner där någon stressar upp den andre och så eskalerar det till våld eller att någon går och lägger sig. (Ja, de ids att fortsätta att vara ihop)
Jag har ett par exempel från det unga/barndom i familj & släkt med våld, slagsmål, tårar, närheten till mordförsök (kopplat till icke-kontrollerad fylla), och visst är det obehagligt att tänka på med en klump i magen ibland. Men numera är jag bara "trött på det". Jag är trött på människor som upprepar samma vanor fast dem varit med flera gånger om vilken samma skit som det leder till - som om de aldrig lär sig.
Nästan så att ohälsosamma relationsmönster är lika beroendeframkalladne som spriten själv. Jaja, på Julafton ska jag storstäda inför Juldagens förkrök vilket blir med vänner å polare så man kan ha "icke-familjevänliga teman"! :d:devil::hbang:
Härligt att du ska ut och supa med tanke på dina fina erfarenheter av alkoholens följder!
Diomedea exulans
2019-12-18, 09:16
Hur man får tag i en serie på nätet? Finns på varenda torrentsida om du inte skaffar Disneys strömningstjänst då förstås.
Disney+ finns ju inte i Sverige.
Men du har rätt, det torde höra till allmänbildningen att känna till torrentsidor.
Slartibartfast
2019-12-18, 09:26
Använder folk torrents ännu? Är det inte riskabelt även med vpn?
Ontopic: Julen är en överskattad skitdag, som i praktiken bara innebär att man sitter i bilen påväg till olika ställen. Nyår är sämre dock, men den brukar vara helt "OK" att skita i helt. Vilket jag gör.
Brofessorn
2019-12-18, 09:34
Använder folk torrents ännu? Är det inte riskabelt även med vpn?
Ontopic: Julen är en överskattad skitdag, som i praktiken bara innebär att man sitter i bilen påväg till olika ställen. Nyår är sämre dock, men den brukar vara helt "OK" att skita i helt. Vilket jag gör.
Jag använder torrents mycket för böcker och videokurser och det verkar vara ganska poppis. Nästintill ingen upphovsrättsinnehavare bör ha tillräckligt med resurser för att göra något åt det. Men jag antar att du syftar på filmer och serier, något jag inte bryr mig om men sett många vänner som återgått till på senare tid.
Jag använder torrents mycket för böcker och videokurser och det verkar vara ganska poppis. Nästintill ingen upphovsrättsinnehavare bör ha tillräckligt med resurser för att göra något åt det. Men jag antar att du syftar på filmer och serier, något jag inte bryr mig om men sett många vänner som återgått till på senare tid.Konsekvent nyttjande av vpn menar jag gör det säkrare än mkt annat folk gör på nätet. Eller i vardagen.
att spendera tid med nära och kära är inte dumt
Slartibartfast
2019-12-18, 10:35
Jag använder torrents mycket för böcker och videokurser och det verkar vara ganska poppis. Nästintill ingen upphovsrättsinnehavare bör ha tillräckligt med resurser för att göra något åt det. Men jag antar att du syftar på filmer och serier, något jag inte bryr mig om men sett många vänner som återgått till på senare tid.
Nej, jag syftar i huvudsak på böcker. Har en polare som brukar leta böcker på nätet. cofffee
Slartibartfast
2019-12-18, 10:37
att spendera tid med nära och kära är inte dumt
Nej, men det kan man göra närsomhelst. Nu har julen blivit en dag där man måste vara på alla ställen samtidigt. Alltid nån som känner sig missbytt och själv blir man bara stressad.
Brofessorn
2019-12-18, 10:40
Nej, jag syftar i huvudsak på böcker. Har en polare som brukar leta böcker på nätet. cofffee
Dryg boomer som måste fråga om torrents på Kolozzeum *yourock*
MackeJuve
2019-12-18, 10:41
För mig är julen enbart förknippad med glädje. Jag kan vara lite avundsjuk på de släkter som släpper loss lite mer, hos oss är de flesta nöjda efter en-två öl. Samtidigt kan det uppenbarligen lätt gå åt fel håll också, märks ju inte minst i tråden, så jag gissar att min släkts återhållsamhet är något som man ändå ska vara lite tacksam över. Har inte ett enda minne om någon överförfriskad släkting och det är givetvis bra.
Julklappar är som många har konstaterat värdelöst i vuxen ålder. Har kommit ifrån julklappar från släktingar men den närmaste familjen vill fortfarande ge något. Det gör mig inte så mycket eftersom att jag ser till att önska mig saker som jag faktiskt behöver och har användning för. I år blir det t.ex. lite löpargrejer. Till morsan, farsan och brorsan kommer jag att ge någon upplevelse och det är väl ett tips till alla som känner press att ge bort julklappar men hatar fenomenet. I år tror jag att det blir Escape Room och käk på stan efteråt. Jag bjuder på en helkväll helt enkelt.
I stort tycker jag 23-25:e är riktigt fina dagar. Uppesittarkväll med polare den 23:e och sedan jättefest den 25:e. Svårt att inte gilla det.
VoDaresVins
2019-12-18, 12:01
Tråkigt kring julen att höra om dom som inte har nån att fira med pga dåliga relationer eller att det helt enkelt inte finns nån kvar att fira med.
Saknar förståelse för de som ser problem med julstress och konsumtion. Det är ju valfritt så varför ta nån stress.
Jag ser fram emot julen för tycker julafton är en trevlig kväll där de närmaste i familjen träffas och vi äter en god middag tillsammans. Vi har även julgran för tycket det är en fin tradition som jag uppskattat sedan barndomen.
Julklappar köper vi till barnen för det ser de fram emot och skulle inte tänka på att ta bort det från dem om jag så tyckte att "allt är för kommerciellt". Vi brukar inte köpa nåt random skräp bara för att köpa nåt, utan det finns alltid nåt som barnen behöver som vi drar ut med till julen som möbler, skidor, skrinnskor etc.
Tekniken har ju klar blivit dyrare om man jämför med att man nu måste köpa datorspel medan man tidigare kopierade dom i dubbeldäckaren. :D
trädgårdsmöbel
2019-12-18, 12:01
Nej, men det kan man göra närsomhelst. Nu har julen blivit en dag där man måste vara på alla ställen samtidigt. Alltid nån som känner sig missbytt och själv blir man bara stressad.
Gör inte misstaget att bjuda in "alla" själv. Lätt att få för sig att det är en smart grej för att slippa flänga omkring Det blir bara ännu jobbigare
Läskeblask
2019-12-18, 12:03
Maten är trevlig. Förut blev det festande 25 men det har väl fallit bort lite tyvärr. Kul att se släktingar även om det skulle räcka med 3 timmar. Nyåret däremot suger. Känns depprimerande att sitta hemma men att ringa runt till alla och fråga vad de skall hitta på är jobbigt.
Torsk_ole
2019-12-18, 17:40
De flesta traditioner eller fester blir väldigt bra med rätt människor. Att ha släktingar som bråkar, skriker och blir fulla låter inte så kul.
Då tycker jag att man gör helt rätt i att skapa sin egen tradition.
Tycker julen på senare år har blivit favoritdagen på hela året, älskar maten och umgås med hela familjen vilket jag uppskattar mer och mer för varje år då vi är ganska utspridda nuförtiden.
Att kunna dricka ett par snaps och några öl med vuxna syskonen och föräldrarna tycker jag nästan är trevligare än med polarna. Med det sagt så blir det verkligen inte någon fylla.
Det är också väldigt skönt att vi inte ger några julklappar till varandra.
wintersnowdrift
2019-12-21, 08:16
Max jag blir ledsen av att läsa din beskrivning av hur julafton kan te sig. Jag har själv alkoholism/"dåligt ölsinne" längre tillbaka i släkten, vilket jag tror är en bidragande orsak till att mina föräldrar aldrig varit fulla i närhet av oss barn, varken när vi var små eller nu när vi är vuxna. Ingen är för den sakens skull absolutist utan det förekommer snaps och julöl till julbordet, och kanske en whisky senare på kvällen, men aldrig att någon blir mer än salongsberusad. Om någon vid julfirandet inte kan hantera alkohol så är jag inte främmande för att ta bort den helt. Lider verkligen med alla vars jular förvandlas till fylleslag och jag tycker absolut att du kan skippa släkten och fira själv.
Nej, men det kan man göra närsomhelst. Nu har julen blivit en dag där man måste vara på alla ställen samtidigt. Alltid nån som känner sig missbytt och själv blir man bara stressad.Fast möter man familjen när som helst? Inte jag iaf. Det är svårt att få till saker utan en tydlig anledning. Vilket en högtid kan vara.
Max jag blir ledsen av att läsa din beskrivning av hur julafton kan te sig. Jag har själv alkoholism/"dåligt ölsinne" längre tillbaka i släkten, vilket jag tror är en bidragande orsak till att mina föräldrar aldrig varit fulla i närhet av oss barn, varken när vi var små eller nu när vi är vuxna. Ingen är för den sakens skull absolutist utan det förekommer snaps och julöl till julbordet, och kanske en whisky senare på kvällen, men aldrig att någon blir mer än salongsberusad. Om någon vid julfirandet inte kan hantera alkohol så är jag inte främmande för att ta bort den helt. Lider verkligen med alla vars jular förvandlas till fylleslag och jag tycker absolut att du kan skippa släkten och fira själv.Jag skulle tro att många förtitalister till vardags dricker långt mkt mer än vad som anses hälsosamt. De gånger jag möter föräldrar till bekanta under middagar etc så formligen flödar snaps, öl och rödvin(!). Gudarna vet hur många liter rödvin en genomsnittlig pensionär snittar i veckan...
wintersnowdrift
2019-12-21, 14:11
Jag skulle tro att många förtitalister till vardags dricker långt mkt mer än vad som anses hälsosamt. De gånger jag möter föräldrar till bekanta under middagar etc så formligen flödar snaps, öl och rödvin(!). Gudarna vet hur många liter rödvin en genomsnittlig pensionär snittar i veckan...
Det är verkligen inte hälsosamt. Jag är tacksam för att mina föräldrar aldrig har utsatt mig eller min bror för några fylleslag, för det tror jag är riktigt destruktivt för mindre barn. Dock kan nog det motsatta, dvs absolut absolutism (tautologiernas tautologi?), kanske leda till ett dåligt förhållande till alkohol även det, särskilt bland tonåringar. Jämför "skräckpropaganda" kring andra droger som sällan fungerar särskilt avskräckande. Lagom är väl som vanligt bäst, även om det kan vara svårt att säga i varje given situation vad som är just lagom.
MaxTheMarketer
2019-12-23, 22:29
Julafton om knappa två timmar. Kommer i princip bli vilken dag som helst egentligen. Jobba lite på nätet, käka vörtmackor med leverpastej och kokta ägg. Städa rejält inför kommande Juldagen. Promenerade 13,5 km idag efter 20 % felmarginalsavdrag så lite motion har man fått.
På tal om det så "super jag lagom" med polare som kan hantera alkohol. Så mitt förhållande till alkohol är extremt bra då jag aldrig har fått något "cepe-fall" på fyllan som storgråt eller fysisk aggressivitet. Värsta som hänt att jag somnat och vaknat upp på någon gräsmatta 4 på morgon utan HIV som tur var. *popcorn*
Det förflutna bestämmer inte hur framtiden måste kunna bli.
Alldeles för många som hänger fast på sina barndomar. Om man ändå kan välja vad man vill fokusera på, varför inte fokusera på glada barndomsminnen? Eller ännu bättre: framtiden och viktigare än så - NUET!
Visst, vissa har haft det sämst hela livet. Livet är ej rättvist.
Max jag blir ledsen av att läsa din beskrivning av hur julafton kan te sig. Jag har själv alkoholism/"dåligt ölsinne" längre tillbaka i släkten, vilket jag tror är en bidragande orsak till att mina föräldrar aldrig varit fulla i närhet av oss barn, varken när vi var små eller nu när vi är vuxna. Ingen är för den sakens skull absolutist utan det förekommer snaps och julöl till julbordet, och kanske en whisky senare på kvällen, men aldrig att någon blir mer än salongsberusad. Om någon vid julfirandet inte kan hantera alkohol så är jag inte främmande för att ta bort den helt. Lider verkligen med alla vars jular förvandlas till fylleslag och jag tycker absolut att du kan skippa släkten och fira själv.
Tack. Som tur var så inträffade det rätt sällan om än obehagligt när det väl skedde. I efterhand så känner jag mer empati och barmhärtighet för de involverade istället för hat, självskuld, eller självömkan. Dock hade jag några år med hat mot de involverade men det gick över med tid och självinsikter.
Med åldern (30 nu) inser man att det är inte vad som hänt som avgör ens framtid utan hur han helt enkelt väljer att hantera det och egentligen att inte lägga någon större energi på det. Till och med att lägga energi på att säga att man inte lägger energi på det är onödigt så nu har jag gjort något onödigt! :d :laugh:
Annan tur är att jag är för det mesta en introvert som tycker om att kunna kontrollera mina sociala interaktioner till den mån att kunna hänga på någon "Voice Chat" där man kan välja när man vill prata med folk och så (Discord).
God Jul! [emoji1759][emoji1760][emoji1392][emoji1563]
svenbanan
2019-12-24, 10:21
God Jul.
Dopp i grytan avklarat. Nu återstår bara 10000kcal resten av dagen. :D
Läskeblask
2019-12-24, 10:23
Idag firande med familj och släkt. Imorgon tänkte jag faktiskt ra några snapsar
God Jul.
Dopp i grytan avklarat. Nu återstår bara 10000kcal resten av dagen. :DRedan? Den tunga rätten sparar jag till efter lunch.
https://i.ibb.co/w49SjzS/IMG-20191224-104306.jpg (https://ibb.co/Wfbkj2k)
free pictures (https://sv.imgbb.com/)
svenbanan
2019-12-24, 10:50
Efter lunch?
Dopp i grytan är ju frukost för bövelen!
Efter lunch?
Dopp i grytan är ju frukost för bövelen!
Risgrynsgröt och skinknacka är frukost här
svenbanan
2019-12-24, 12:25
Risgrynsgröt är på juldagen.
Men skinkmacka käkade jag också i morse tillsammans med sönderslafsat tunnbröd.
Läskeblask
2019-12-25, 14:08
Skönt att julafton är undan. Vet ej varför men känns jobbigt nuförtiden fastän man inte själv behöver stressa. Idag blir det lite drickeri vilket kanske lättar på stressen
Efter lunch?
Dopp i grytan är ju frukost för bövelen!Va? Ja kanske. Mindes att det var tyngre än det faktiskt var. Men oj så gott. Hur kan någon inte gilla det? En skiva nydoppad vört, en skiva skinka och en sträng med Jonnys [emoji1531][emoji1360][emoji1303]
svenbanan
2019-12-25, 15:17
Va? Ja kanske. Mindes att det var tyngre än det faktiskt var. Men oj så gott. Hur kan någon inte gilla det? En skiva nydoppad vört, en skiva skinka och en sträng med Jonnys [emoji1531][emoji1360][emoji1303]
Jag föredrar den norrländska varianten med Genes tunnbröd. Måste ligga i blöt minst ett par minuter för att det ska bli lagom sladdrigt. Jävligt gott är det!
Jag föredrar den norrländska varianten med Genes tunnbröd. Måste ligga i blöt minst ett par minuter för att det ska bli lagom sladdrigt. Jävligt gott är det!Såpass. Då blir det längre behandling förstås. Vört tål inte mer än 5-10s per sida för att alls gå att få upp ur kastrullen igen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.