handdator

Visa fullständig version : Den opolitiska nyhetstråden

Sidor : [1] 2

Lafayette
2019-12-02, 12:00
Jag vet att dessa trådar tenderar att spåra ur. Men jag tycker faktiskt det är dags för ett sista ärligt försök när det gäller nyheter. Jag läser aldrig nyheter så tänker hämta min information härifrån. Inget politisk snack utan god ton och lugna diskussioner om Elon Musks nya bil exempelvis.

REGLER:
Inget politiskt tjafs som sagt
Inläggen ska vara skriva med glädje, kamratskap och värme
Jag håller ett extra öga på Aryt och nyregistrerade avatarlösa medlemmar ute efter trolleri eller provokation

Don H
2019-12-02, 13:06
*popcorn*

Gregow
2019-12-02, 15:26
Okej, så... Hur har Elon Musk tänkt det skulle funka att skapa en atmosfär på Mars genom att detonera kärnvapen på polerna? Lyssnar man på experter på området verkar det kräva mer än alla jordens kärnvapen, och att dessa skickas koordinerat till Mars. Även då skulle det ta lång tid innan en riktig atmosfär skulle bildas.

Vidare undrar jag hur han tänkt lösa problemet att Mars inte har något magnetfält.

stridis
2019-12-02, 15:38
Okej, så... Hur har Elon Musk tänkt det skulle funka att skapa en atmosfär på Mars genom att detonera kärnvapen på polerna? Lyssnar man på experter på området verkar det kräva mer än alla jordens kärnvapen, och att dessa skickas koordinerat till Mars. Även då skulle det ta lång tid innan en riktig atmosfär skulle bildas.

Vidare undrar jag hur han tänkt lösa problemet att Mars inte har något magnetfält.

Nå en hypotetisk atmosfär tar miljontals år att blåsa bort med solvinden så det är ett problem som man har tid på sig att lösa/fördröja på ett tillfredsställande sätt.

Finns det ens tillräckligt för en ordentlig atmosfär? Sett artiklar som säger nej.

Ladugårdsdörr
2019-12-03, 10:19
https://www.nwt.se/2019/12/02/spanieln-molly-sparar-dopingmissbrukare-pa-friskis/

Brofessorn
2019-12-03, 10:23
https://www.nwt.se/2019/12/02/spanieln-molly-sparar-dopingmissbrukare-pa-friskis/

Hörde det på radion igår. Tydligen vågade inte skötaren berätta vilka droger hon kunde spåra, så jag utgår från att det är skrämselpropaganda och hunden är långt ifrån så effektiv som porträtteras.

stridis
2019-12-03, 15:31
Så när det inte är politik som avhandlas så blir det (doping)/droger och världsrymden...

Lafayette
2019-12-03, 15:34
Så när det inte är politik som avhandlas så blir det (doping)/droger och världsrymden...

Jo, det blir ju väldigt begränsat:d

trädgårdsmöbel
2019-12-03, 21:35

Belle Delphine har lagt ut en ny Youtube video för nån månad sedan. Helt opolitisk och lärorik.

Gregow
2019-12-03, 21:42
Nå en hypotetisk atmosfär tar miljontals år att blåsa bort med solvinden så det är ett problem som man har tid på sig att lösa/fördröja på ett tillfredsställande sätt.

Finns det ens tillräckligt för en ordentlig atmosfär? Sett artiklar som säger nej.
Elons plan med det hela verkar vara att skapa en atmosfär på kort tid. Många experter verkar tycka att han är ute och cyklar. Bland annat då för de inte tror det finns tillräckligt med koldioxid i isen på mars.

Jag är ju böjd att tro att Elon är ute på hal is, men karln kan ju knappast anklagas för att vara korkad. Så hur skulle det gå till, enligt hans uppfattning?

Gregow
2019-12-03, 21:47
Världsrymden är ju ändå jävligt mycket mer intressant än politik.

För att bjuda på något annat då, gatesnotes. Någon som följer det? Vad tycker ni?

Jag tycker den gode Billy G har många bra tips på böcker. Jag är inte fullt så imponerad av hans filantropi som andra är (även om han tycks göra det på ett sätt jag ändå kan respektera) men jag tycker det är väldigt intressant att se hur han tänker. Det är en jävligt smart man det där.

svenbanan
2019-12-03, 23:51
Elons plan med det hela verkar vara att skapa en atmosfär på kort tid. Många experter verkar tycka att han är ute och cyklar. Bland annat då för de inte tror det finns tillräckligt med koldioxid i isen på mars.

Jag är ju böjd att tro att Elon är ute på hal is, men karln kan ju knappast anklagas för att vara korkad. Så hur skulle det gå till, enligt hans uppfattning?

Jag har inte hängt med på detta senaste. Men är skeptisk till allt Elon Musk sysslar med.

Ifall han inte är korkad så är han en sjujävla lögnare och försäljare av "ormolja".

Gregow
2019-12-04, 00:01
Jag har inte hängt med på detta senaste. Men är skeptisk till allt Elon Musk sysslar med.

Ifall han inte är korkad så är han en sjujävla lögnare och försäljare av "ormolja".
Korkad är han ju definitivt inte. Han är ingenjör och ingenjörer är bra. Däremot kan jag dela skepticismen.

svenbanan
2019-12-04, 00:17
Korkad är han ju definitivt inte. Han är ingenjör och ingenjörer är bra. Däremot kan jag dela skepticismen.

Han kan mycket väl vara spånkorkad vad gäller det tekniska, men ändå vara smart vad gäller själva affärsbiten.

Har har ju kommit med så många *facepalm*-moments som media har svalt med hull och hår och skeppat ut till massorna som att Musk är nåt slags jävla messias som ska rädda mänskligheten. Fast i själva verket är de ideerna han kommit med rena dyngan.

Ifall han själv faktiskt tror på det han säger så är han korkad. Ifall han är medveten om att det är lögner så är han en lögnhals.

EDIT: Vill man garva åt lite Elon Musk så har youtubekanalen Thunderfoot en hel del videos där han klankar ner på Musk. Rätt underhållande kan jag tycka. :D

Fredszky
2019-12-04, 00:30
Fattar inte vad folk har för kritik mot Elon.

Han har skapat bästa elbilarna i världen, och bättre rymdfärjor än NASA.
Vad ska man mer göra för att nöja internetpöbeln?

svenbanan
2019-12-04, 01:04
Fattar inte vad folk har för kritik mot Elon.

Han har skapat bästa elbilarna i världen, och bättre rymdfärjor än NASA.
Vad ska man mer göra för att nöja internetpöbeln?

Så bara för att han varit involverad i dessa företag så ska han alltså vara höjd över kritik?

Han har kommit med massa bullshituttalanden som enbart verkar vara till för att skapa nåt slags hype kring honom som person. Jag orkar inte sitta och leta upp länkar till allt sånt jox. Kolla på "thunderfoot" så lär du hitta en hel del. Han verkar dela min aversion. :D

Varför ska man lita på något en sådan person säger?

Fredszky
2019-12-04, 01:55
Nej.

Som sagt, jag vet inte vad han sagt eller gjort som förtjänar kritik, har inte tittat på thunderfoot, men sett en del Elon genom åren. Har inte hört om någon egen-hypning, tycker han är rätt sympatisk när han pratar och sådär.

svenbanan
2019-12-04, 10:32
Nej.

Som sagt, jag vet inte vad han sagt eller gjort som förtjänar kritik, har inte tittat på thunderfoot, men sett en del Elon genom åren. Har inte hört om någon egen-hypning, tycker han är rätt sympatisk när han pratar och sådär.

Som sagt så verkar han vara en typisk "snakeoil salesman". Dvs han ljuger, överdriver och hittar på en massa grejer som han påstår att han har (eller snart kommer ha) en lösning på. Klart som fan han verkar sympatisk.

Alternativt att han alltså är korkad och alltså inte överdriver och ljuger, utan själv tror på rappakaljan.

Men jag tror det är det första alternativet som stämmer in bäst. Speciellt med tanke på hur vanligt det verkar vara att folk sväljer allt han hittar på med hull och hår och tror han är nåt slags universalgeni.

Om du vill veta mer exakt vad han kommit med för påståenden som han har noll täckning för så kolla de där youtube videorna. Jag kanske orkar länka dem i ett separat inlägg. Beror på hur många han gjort, och om jag orkar gå igenom dem för att se om det är mycket annat snack i dem också.

Magnus N
2019-12-08, 19:49
https://www.cbsnews.com/news/banana-art-basel-performance-artist-eats-banana-today-taped-to-wall-that-had-sold-for-120000-2019-12-07/

"A performance artist on Saturday ate a banana duct-taped to a wall — the most talked-about artwork at Miami's Art Basel — that sold earlier this week for $120,000. New York-based performance artist David Datuna ate the banana around 1:45 p.m. on Saturday in front of a convention full of art lovers, the gallery told the Miami Herald. "

Fick mig att småle iaf :p

Kabuto
2019-12-08, 20:23
Han kan mycket väl vara spånkorkad vad gäller det tekniska, men ändå vara smart vad gäller själva affärsbiten.

Har har ju kommit med så många *facepalm*-moments som media har svalt med hull och hår och skeppat ut till massorna som att Musk är nåt slags jävla messias som ska rädda mänskligheten. Fast i själva verket är de ideerna han kommit med rena dyngan.

Ifall han själv faktiskt tror på det han säger så är han korkad. Ifall han är medveten om att det är lögner så är han en lögnhals.

EDIT: Vill man garva åt lite Elon Musk så har youtubekanalen Thunderfoot en hel del videos där han klankar ner på Musk. Rätt underhållande kan jag tycka. :D

Thunderfoot kanalen är riktigt tråkig. Vi alla vet att du ogillar Elon och han är inte korkad.

svenbanan
2019-12-08, 20:45
Thunderfoot kanalen är riktigt tråkig. Vi alla vet att du ogillar Elon och han är inte korkad.

Vet du också att Elon är en riktig mupp?

Brofessorn
2019-12-08, 20:53

Jag håller med dig till viss mån men du piskar en död häst. Samma sak gäller för en viss Kermit som hyllas i vissa inceltrådar.

Ett Orm
2019-12-08, 21:19
Som sagt så verkar han vara en typisk "snakeoil salesman". Dvs han ljuger, överdriver och hittar på en massa grejer som han påstår att han har (eller snart kommer ha) en lösning på. Klart som fan han verkar sympatisk.

Alternativt att han alltså är korkad och alltså inte överdriver och ljuger, utan själv tror på rappakaljan.

Men jag tror det är det första alternativet som stämmer in bäst. Speciellt med tanke på hur vanligt det verkar vara att folk sväljer allt han hittar på med hull och hår och tror han är nåt slags universalgeni.

Om du vill veta mer exakt vad han kommit med för påståenden som han har noll täckning för så kolla de där youtube videorna. Jag kanske orkar länka dem i ett separat inlägg. Beror på hur många han gjort, och om jag orkar gå igenom dem för att se om det är mycket annat snack i dem också.

Exempel på sånt som du tycker är korkat och lögn?

MasterChief
2019-12-08, 21:25

Men sluta. *facepalm*

svenbanan
2019-12-09, 06:36
Exempel på sånt som du tycker är korkat och lögn?

Korkat eller lögn.

Hyperloop är väl kanske det allra mest löjliga.
Hyy-19qyNWE

Men sluta. *facepalm*
Elon sitter i diverse talkshowsoffor och blir intervjuad av diverse journalister och berättar om hur fantastisk den där tunneln kommer vara. Menar du att du tror det kommer byggas nån sådan Hyperloop och att den kommer ha de utlovade superhastigheterna till ett superlågt pris?

Själv kan jag bara se att han antingen har noll koll och tror på allt det han häver ur sig. Alternativt att han vill generera så mycket publicitet som möjligt för sig själv och sitt företag och tycker det är en bra idé att komma med sanslösa påståenden om teknologi som man aldrig kommer sjösätta.

Så antingen är han korkad eller så är han nåt slags charlatan. 99% säker på att han är charlatan och inte korkad. Men man vet ju aldrig.

PureWhey
2019-12-09, 09:38

Ja, Elon är nog korkad.

:laugh:

Det går att kritisera honom för en del saker, men att vara korkad står inte på den listan.

svenbanan
2019-12-09, 09:58
Ja, Elon är nog korkad.

:laugh:

Det går att kritisera honom för en del saker, men att vara korkad står inte på den listan.

Jag tror du får fila lite på läsförståelsen.

PureWhey
2019-12-09, 10:20
"Ok"

:D

40plus
2019-12-09, 10:56

Han är rik nog för att testa olika tankar och funderingar och han gör det i verkligheten vilket får dom inbitna att hylla honom och hatarna att dissa honom.

Se det för vad det är. Han har massa tankar och vill testa många av dom. Ibland funkar det (SpaceX å Tesla) och ibland verkar det inte vettigt alls (Hyperloop etc).

Du verkar reta dig mer på hans följare som ser han som Messias än honom själv, men ditt hat för hans följare lägger du på honom.

Han är en rik man med tankar han har råd att testa och orera om. Ibland blir det bra, ibland inte. Han är varken messias eller idiot.

svenbanan
2019-12-09, 11:33
Han är rik nog för att testa olika tankar och funderingar och han gör det i verkligheten vilket får dom inbitna att hylla honom och hatarna att dissa honom.

Se det för vad det är. Han har massa tankar och vill testa många av dom. Ibland funkar det (SpaceX å Tesla) och ibland verkar det inte vettigt alls (Hyperloop etc).

Du verkar reta dig mer på hans följare som ser han som Messias än honom själv, men ditt hat för hans följare lägger du på honom.

Han är en rik man med tankar han har råd att testa och orera om. Ibland blir det bra, ibland inte. Han är varken messias eller idiot.

Jag hatar varken Elon eller hans fårskock. Men det irriterar mig ganska mycket att media sväljer hans bullshit med hull och hår och låter honom presentera en massa dynga som om det är grejer som är på väg att rullas ut när som helst.

Det är också rätt irriterande när fanboys på forum fortfarande verkar tro att han är det största geniet jorden skådat sedan Leonardo Da Vinci. Bra PR maskin... *rolleyes*

Det är ju inte direkt avancerat att inse att flera av de grejerna han påstått sig kunna lösa är rena sci-fi fantasierna. Så om han faktiskt tror på det han säger är han verkligen inget geni (iaf inte vad gäller fysik). Ifall han inte tänkt igenom sakerna mer än 5min över en kopp kaffe låter orimligt med tanke på att den där Hyperloopen väl har ett antal år på nacken. Så ifall han inte är helt dum i huvet så har han insett för länge sedan (typ 5min efter att han började surra om den för första gången) att det inte finns en chans i helvetet att det skulle kunna bli nåt av den idén. Vilket nästan bevisar att han är en lurendrejare som spelar på att folk är godtrogna för att skapa PR.

blåvitt
2019-12-09, 11:40
Grejen är väl dock att om någon för 20 år sen hade sagt att vi är på väg mot rymdfärjor som kan återbrukas gång på gång så hade den blivit utskrattas (vilket Elon blev). Han är lite övervisionerande och optimistisk men han har ju en förmåga att göra möjligheter av det omöjliga

Wilt the Stilt
2019-12-09, 11:42
Elon Musk = Keno Slum

HAHAHAHA

svenbanan
2019-12-09, 12:23
Grejen är väl dock att om någon för 20 år sen hade sagt att vi är på väg mot rymdfärjor som kan återbrukas gång på gång så hade den blivit utskrattas (vilket Elon blev). Han är lite övervisionerande och optimistisk men han har ju en förmåga att göra möjligheter av det omöjliga

Jag tycker inte det är just det som är grejen.

Jag tycker grejen är att han kör med uppenbara lögner för att hypa upp sig och sitt företag.

Det enda alternativet är just att han annars är rätt puckad och själv tror på sin Hyperloop.

Akerhage
2019-12-09, 13:04
Laser istället för vindrutetorkare. Go Elon!
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-laser-windshield-wiper-patent/

40plus
2019-12-09, 13:23
Jag tror Herr Elon tänker högt. Att han drar medvetna lögner bara på ren jävulskap eller för att få massa PR, nae det vettifan.

Om han tänker högt i orimliga och tramsiga tankar och det då och då trillar in Tesla och SpaceX så låt han tänka högt. Mig veterligen så gör han ingen illa genom sitt sätt, hade han satt i system att blåsa investerare med medvetna lögner så hade det varit en annan femma.

MasterChief
2019-12-09, 16:20
Jag tycker inte det är just det som är grejen.

Jag tycker grejen är att han kör med uppenbara lögner för att hypa upp sig och sitt företag.

Det enda alternativet är just att han annars är rätt puckad och själv tror på sin Hyperloop.

Men för helvete bananen, du missar hela poängen. Musk är en visionär och han har en CV som backar upp hans galna hjärna. Att kategorisera honom som charlatan eller idiot är ju fullständigt obegripligt. Har du levt i en grotta sista tio åren? Resor till Mars, Hyperloop, AI, kvantdatorer, neurologiska implantat...Musk är engarerad i mycket. Och när det gäller Hyperloop så läggs det ner en hel del forskning. Du låter som min gamla mormor, och hon har varit död i tio år. Vi står inför ett ofattbart teknologiskt paradigmskifte som kommer få 1900-talet att se ut som stenålder. Tex, Google uppnådde nyligen quantum supremacy och om några decennier kommer världen vara en mycket annorlunda plats. Det är det Musk tänker på! Men du hänger upp dig, likt en journalist på Aftonbladet, på små petitesser i nuläget och som du sedan vinklar till ett magnifikt och personligt hat. Om Elon Musk är "klimathotet" så är du Greta.

Släpp bananen och kom in i matchen.

stridis
2019-12-09, 16:55
Men för helvete bananen, du missar hela poängen. Musk är en visionär och han har en CV som backar upp hans galna hjärna. Att kategorisera honom som charlatan eller idiot är ju fullständigt obegripligt. Har du levt i en grotta sista tio åren? Resor till Mars, Hyperloop, AI, kvantdatorer, neurologiska implantat...Musk är engarerad i mycket. Och när det gäller Hyperloop så läggs det ner en hel del forskning. Du låter som min gamla mormor, och hon har varit död i tio år. Vi står inför ett ofattbart teknologiskt paradigmskifte som kommer få 1900-talet att se ut som stenålder. Tex, Google uppnådde nyligen quantum supremacy och om några decennier kommer världen vara en mycket annorlunda plats. Det är det Musk tänker på! Men du hänger upp dig, likt en journalist på Aftonbladet, på små petitesser i nuläget och som du sedan vinklar till ett magnifikt och personligt hat. Om Elon Musk är "klimathotet" så är du Greta.

Det lades ner forskning om hyperloop men han har lagt den idén åt sidan mig veterligen men han gick väl ut med något dokument om forskningsläget angående hyperloop.

IBM håller inte riktigt med om det där med "quantum supremacy" dock.

https://www.ibm.com/blogs/research/2019/10/on-quantum-supremacy/

stridis
2019-12-09, 17:00
Föräldrarna tillät inte "könskorrigerande behandling" då blev dottern omhändertagen och satt på testosteronbehandling.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/09/foraldrarna-tillat-inte-sin-15-ariga-dotter-konskorrigerande-behandling-barnet?utm_source=twitter-share&utm_medium=social

svenbanan
2019-12-09, 17:23

Vad för forskning menar du skulle få Hyperloop att kunna bli en realitet?
Jag antar att du i sann fanboy-anda inte tittade på videon jag länkade?
Du får gärna kommentera några av de problemen han påpekar där om det nu är så gammalmodigt att påpeka att det enbart är bullshit som inte har en chans att se dagens ljus under de tråkiga små petitesserna som verkligheten innebär.

Och vad har googles quantum supremacy med det här att göra? Det är väl ingen som tvivlar på att kvantdatorer kan lösa vissa typer av "omöjliga" problem. Huruvida googles chip uppnåt detta redan nu eller om IBM (eller kanske Intel) kan hinna först spelar kanske inte så stor roll. Om de inte redan nåt dit så lär det ju inte dröja mer än nåt enstaka år, och sedan lär det inte dröja särskilt länge innan all form av kryptering är obsolet och måste ersättas av nåt helt annat (om det ens är möjligt) eftersom heltalsfaktorisering kan knäckas i en nysning av kvantdatorer.

Brofessorn
2019-12-09, 17:23
Föräldrarna tillät inte "könskorrigerande behandling" då blev dottern omhändertagen och satt på testosteronbehandling.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/09/foraldrarna-tillat-inte-sin-15-ariga-dotter-konskorrigerande-behandling-barnet?utm_source=twitter-share&utm_medium=social

Kommer snart bli obligatoriskt med könskorrigering så fort barn visar "problemtecken".

svenbanan
2019-12-09, 17:26
Det lades ner forskning om hyperloop men han har lagt den idén åt sidan mig veterligen men han gick väl ut med något dokument om forskningsläget angående hyperloop.

Var det inte SpaceX som sysslade med Hyperloop? Elon är väl utkickad från både detta och Tesla och ingen vettig person lär ta i det med tång, så vi lär nog inte höra mer om denna "vision".

Brofessorn
2019-12-09, 17:28
Var det inte SpaceX som sysslade med Hyperloop? Elon är väl utkickad från både detta och Tesla och ingen vettig person lär ta i det med tång, så vi lär nog inte höra mer om denna "vision".

The Boring Company?

svenbanan
2019-12-09, 17:46
The Boring Company?

Heter det så?
Lite roligt om inte annat. lol

Ja, då kanske det finns en chans att Elon kan slösa bort sina pengar på Hyperloopen ändå.

Diomedea exulans
2019-12-09, 17:57
Heter det så?
Lite roligt om inte annat. lol

Ja, då kanske det finns en chans att Elon kan slösa bort sina pengar på Hyperloopen ändå.

Så heter det, gamle Elon är lite vitsig.

Aryt
2019-12-09, 18:36

Tja, med tanke på att rymdfärjorna användes från 80-talet in till typ 2010 och vissa återanvändes mer än 30 gånger så kanske vi inte hade blivit så förvånade...

Aryt
2019-12-09, 18:46
Kommer snart bli obligatoriskt med könskorrigering så fort barn visar "problemtecken".

Blir intressant med vår tillämpning av tvångslagstiftningen!
Tänk dig att sitta inlåst på obestämd tid och det enda sättet att bli frigiven är att "frivilligt" acceptera könsbekräftande behandling eller att bli tvingad till det.

"It is clear that we cannot distinguish the sane from the insane in psychiatric hospitals. The hospital itself imposes a special environment in which the meanings of behavior can easily be misunderstood. The consequences to patients hospitalized in such an environment-the powerlessness, depersonalization, segregation, mortification, and self-labeling-seem undoubtedly countertherapeutic. .."

C.E.J.
2020-01-12, 16:43
I Skottland finns det minst ett får vars ena sida verkar vara svart:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/man-med-utlandsk-bakgrund-overrepresenterade-hos-kronofogden

High1ander
2020-01-12, 17:09
Lite gammal, från oktober, men tycker den är lite smålustig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nationalekonom-kvinnor-begar-lagre-ingangsloner-an-man

Smålustiga är att det känns lite motsägelsefullt att de tjänar så jävla mycket mindre, blir lite "som ekonom så borde du fatta ditt värde bättre, men eftersom du inte gör det så får du en sämre lön". Eller kanske mer liknande när en spå-kärring kollar ens framtid och man sen springer därifrån utan att betala, om hon varit bra så borde hon tagit betalt först...

Hemi
2020-01-12, 17:12
Tja, med tanke på att rymdfärjorna användes från 80-talet in till typ 2010 och vissa återanvändes mer än 30 gånger så kanske vi inte hade blivit så förvånade...

Precis, de planerades ett par decennier innan det och jag t ex var frustrerad att det tog så palss lång tid innan Columbia startade i början av 80 talet. Sovjet hade likaså en smäckrare rymdfärja som aldrig blev av.

Rymdskyttlarna var försenade och borde skjutits upp på 70 talet, trodde alla att de skulle, då.

Vinter
2020-01-12, 17:20
Lite gammal, från oktober, men tycker den är lite smålustig.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nationalekonom-kvinnor-begar-lagre-ingangsloner-an-man

Smålustiga är att det känns lite motsägelsefullt att de tjänar så jävla mycket mindre, blir lite "som ekonom så borde du fatta ditt värde bättre, men eftersom du inte gör det så får du en sämre lön". Eller kanske mer liknande när en spå-kärring kollar ens framtid och man sen springer därifrån utan att betala, om hon varit bra så borde hon tagit betalt först...

En rent korkad artikel som berättar alla orsakerna men som inte har förmågan att dra något som helst slutsats av all data. Patetiskt.

C.E.J.
2020-01-12, 18:35
En rent korkad artikel som berättar alla orsakerna men som inte har förmågan att dra något som helst slutsats av all data. Patetiskt.

Se ovan ang svarta får.

MaxTheMarketer
2020-01-13, 14:05
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/82791280_10157559072582420_8469061988813635584_o.j pg?_nc_cat=104&_nc_ohc=sExpsXM-ajAAX9Cv3xg&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=760b154ac562d313727194c6ae04ec37&oe=5EA18D8B
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/79208665_3739132446112776_4753147664038625280_n.jp g?_nc_cat=1&_nc_ohc=XwsCHGDmeD8AX8hSccY&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=d5577c4db851bf9fcfcfa864b6cc6f96&oe=5E908DA8

Aryt
2020-01-13, 18:53
Hur sätter man knarklås på sin twitter?
Orelaterad länk

Canadian CEO blasts "narcissist in Washington" over deaths in Iran plane crash

The CEO of Canada's largest food processor is blasting President Donald Trump and other U.S. political leaders for the downing of a Ukrainian International Airlines passenger jet in Iran that killed 176 people, including dozens of Canadians.

https://www.cbsnews.com/news/maple-leaf-foods-ceo-blasts-u-s-over-iran-jets-downing-narcissist-in-washington/

Orange man bad.

Lafayette
2020-01-14, 12:12
En av mina favoritförfattare (och personer) Elizabeth Wurtzel är död. Ville att hon skulle leva länge och lycklig.:(

Aryt
2020-01-14, 18:48
En av mina favoritförfattare (och personer) Elizabeth Wurtzel är död. Ville att hon skulle leva länge och lycklig.:(

Inte för att skjuta ned helgon men hon var väl inte någon vidare tjomme?

Sylvia Plath var väl bättre i såfall..

Lafayette
2020-01-14, 19:01
Inte för att skjuta ned helgon men hon var väl inte någon vidare tjomme?

Sylvia Plath var väl bättre i såfall..

Nehe? Varför inte det nu då. Sedan tycker jag inte riktigt hon går att jämföra med Plath.

Aryt
2020-01-15, 17:55
Nehe? Varför inte det nu då. Sedan tycker jag inte riktigt hon går att jämföra med Plath.

She was accepted at Yale even though "Her combined LSAT score of 160 was, as she put it, 'adequately bad' ... 'Suffice it to say I was admitted for other reasons,' Ms. Wurtzel said. 'My books, my accomplishments.'"[20] She was a summer associate at Wilmer Cutler Pickering Hale and Dorr.[21]

Wurtzel received criticism in the legal community by holding herself out as a lawyer in interviews, even though she was not licensed to practice law in any jurisdiction at the time.

In early 2013, Wurtzel published a New York magazine article lamenting the unconventional choices she had made in life, including heroin use and spending much of a lucrative publisher advance on a costly Birkin bag, and her failure to marry, form a family, buy a house, save money or invest for retirement. "At long last, I had found myself vulnerable to the worst of New York City, because at 44 my life was not so different from the way it was at 24," she wrote.

While an intern at the Dallas Morning News, Wurtzel was fired, reportedly for plagiarism,[12][2] although a 2002 New York Times interview suggested that she had fabricated quotations in an article that was never published.[27]

stridis
2020-01-18, 12:23
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogdalens-bibliotek-oppnar-efter-trygghetsrenovering

Problem med stök och öppen droghandel? Varför inte renovera biblioteket, lite mer färg på tillvaron och lägre bokhyllor är säkert svaret på det.

Akerhage
2020-01-18, 13:00
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogdalens-bibliotek-oppnar-efter-trygghetsrenovering

Problem med stök och öppen droghandel? Varför inte renovera biblioteket, lite mer färg på tillvaron och lägre bokhyllor är säkert svaret på det.

"– Alla bibliotek har ju en problematik med att då och då bli stökigt och det vill vi ju göra vad vi kan för att förhindra, säger Anna Ulfstrand, bibliotekets enhetschef."

Kan inte minnas att det var så stökigt på biblioteket när jag gick i skolan. Tiderna förändras!

trädgårdsmöbel
2020-01-18, 13:16
"– Alla bibliotek har ju en problematik med att då och då bli stökigt och det vill vi ju göra vad vi kan för att förhindra, säger Anna Ulfstrand, bibliotekets enhetschef."

Kan inte minnas att det var så stökigt på biblioteket när jag gick i skolan. Tiderna förändras!

Stök på bibblan har jag klara minnen av från min skoltid. Vi pratade ibland så högt att bibliotekarien eller annan som var där fick väsa fram ett hyschande läte åt oss för att vi skulle vara tysta. Det fanns även en dator där, som man kunde söka i på böcker och författare för att se om dessa fanns på Biblioteket, och då använde vi könsord eller varianter av könsord att söka på för att se om någon författare eller bok hette så. Det fanns även schackbräde som folk spelade på, och jag misstänker att det någon gång förekommit fusk eller försök till fusk under partier där.

Så det har alltid varit såhär.

stridis
2020-01-18, 15:55
Stök på bibblan har jag klara minnen av från min skoltid. Vi pratade ibland så högt att bibliotekarien eller annan som var där fick väsa fram ett hyschande läte åt oss för att vi skulle vara tysta. Det fanns även en dator där, som man kunde söka i på böcker och författare för att se om dessa fanns på Biblioteket, och då använde vi könsord eller varianter av könsord att söka på för att se om någon författare eller bok hette så. Det fanns även schackbräde som folk spelade på, och jag misstänker att det någon gång förekommit fusk eller försök till fusk under partier där.

Så det har alltid varit såhär.

Vadå fusk, fairy chess är en grej...

Biblioteksstök är faktiskt en grej som jag stör mig på utomordentligt mycket. Såpass att jag har startat en tråd om det en gång i tiden, även om den inte överlevde.*grr27**mini

r1kkie
2020-01-21, 07:36
Satan vad det sprängs nu för tiden, 2 till inatt. Har vi nått toppen snart eller kommer det eskalera ännu mer månntro?

40plus
2020-01-21, 07:44
Satan vad det sprängs nu för tiden, 2 till inatt. Har vi nått toppen snart eller kommer det eskalera ännu mer månntro?

Så länge som hittills förda politik fortsätter så kommer sprängningar, skjutningar, överfallsvåldtäkter m.m. att fortsätta öka. Såvida du inte frågar Jerzy Sarnecki eller Henrik Schyffert för då är svaret att Sverige aldrig varit tryggare.

Magnus N
2020-01-21, 09:08

Finns inga indikationer att det skulle minska, skulle snarare säga att mer sannolikt att det fortsätter öka.

Bara förundrad att så få skadats / dött av allt som hänt

PureWhey
2020-01-21, 09:38
Mer förundrad över hur många som fortfarande låtsas som ingenting. Alt. Södermalmseliten som tycker det är så otroligt bra.

trädgårdsmöbel
2020-01-21, 14:24
Mer förundrad över hur många som fortfarande låtsas som ingenting. Alt. Södermalmseliten som tycker det är så otroligt bra.

Vad skall man då göra om inte låtsas som ingenting? Att föreslå en lösning är hets mot folkgrupp och att lösa det är brott mot mänskligheten.

svenbanan
2020-01-21, 14:54
Vad skall man då göra om inte låtsas som ingenting? Att föreslå en lösning är hets mot folkgrupp och att lösa det är brott mot mänskligheten.

Jag antar att du menar att detta problem hänger ihop med invandring? Själv ser jag ingen sådan klockren koppling. Jag bor å andra sidan i en byhåla och inte i nån förort till storstad.

Men om jag kommit till samma slutsats som du verkar ha gjort så har jag svårt att se att jag inte skulle kunna uttrycka detta utan att begå brott mot mänskligheten. Visst att det finns en jävla massa snöflingor som man inte ens kan titta på utan att de känner sig kränkta. Men det finns väl ändå andra man kan samtala med? Folk som lyssnar på vettiga argument.

Jag hittade dessa två länkar som jag skummade i som hastigast. De verkar säga emot bilden av att antalet överfallsvåldtäkter ökat lavinartat. De verkar också säga emot att det finns ett superenkelt samband om att det ingår i "invandrarnas kultur" att våldta. Synpunkter på dessa? Nåt som är uppåt väggarna fel i dessa?

https://kit.se/2018/02/09/101979/detta-ar-vad-forskningen-sager-om-gruppvaldtakter/

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

trädgårdsmöbel
2020-01-21, 16:07
Jag antar att du menar...]

Det finns inga vettiga argument eller åtgärder till detta som är lagliga eller forumlagliga att skriva ner eller sprida. Av samma anledning kan jag inte kommentera det du länkat. Om man inte är villig att sitta i fängelse, (det är inte jag) så kan man inte föreslå eller propagera för en fungerande lösning och allt som återstår är att ignorera problemet, eller försiktigt passivt-aggressivt vagt insinuera något. Men även det är på gränsen.

Aryt
2020-01-21, 17:54
Jag antar att du menar att detta problem hänger ihop med invandring? Själv ser jag ingen sådan klockren koppling. Jag bor å andra sidan i en byhåla och inte i nån förort till storstad.

Men om jag kommit till samma slutsats som du verkar ha gjort så har jag svårt att se att jag inte skulle kunna uttrycka detta utan att begå brott mot mänskligheten. Visst att det finns en jävla massa snöflingor som man inte ens kan titta på utan att de känner sig kränkta. Men det finns väl ändå andra man kan samtala med? Folk som lyssnar på vettiga argument.

Jag hittade dessa två länkar som jag skummade i som hastigast. De verkar säga emot bilden av att antalet överfallsvåldtäkter ökat lavinartat. De verkar också säga emot att det finns ett superenkelt samband om att det ingår i "invandrarnas kultur" att våldta. Synpunkter på dessa? Nåt som är uppåt väggarna fel i dessa?

https://kit.se/2018/02/09/101979/detta-ar-vad-forskningen-sager-om-gruppvaldtakter/

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

KIT talar ju lite lite om den senaste åren (efter 2015) när SDiterna tror sig kunna skylla på de hjälpsökande.

Det viktigaste som Trådgårdsmöbel och andra belackare verkar missa är
Borde vi säga gärnings-män?

Nja, men närapå.

Så här skriver BRÅ i en rapport från 2014 om brottslighet och kön:

”I misstankestatistiken är 98 procent män och 2 procent kvinnor av dem som är misstänkta för sexualbrott.”

Magnus N
2020-01-21, 20:46
https://edition.cnn.com/2020/01/21/health/wuhan-coronavirus-first-us-case-cdc-bn/index.html

"(CNN)The United States has its first confirmed case of a new virus that appeared in Wuhan, China, last month, the US Centers for Disease Control and Prevention announced Tuesday. The virus has already sickened hundreds and killed six people in Asia."

Blir intressant att följa hur stor och snabb spridningen blir, hoppas det stoppas snarast :)

KoloKille
2020-01-21, 20:58
https://edition.cnn.com/2020/01/21/health/wuhan-coronavirus-first-us-case-cdc-bn/index.html

"(CNN)The United States has its first confirmed case of a new virus that appeared in Wuhan, China, last month, the US Centers for Disease Control and Prevention announced Tuesday. The virus has already sickened hundreds and killed six people in Asia."

Blir intressant att följa hur stor och snabb spridningen blir, hoppas det stoppas snarast :)

1720: Pesten i Marseille: 100 000 döda.
1820: Kolera. 1,5 miljoner döda.
1920: Spanska sjukan. 100 miljoner döda.

2020: :naughty::naughty::naughty:

Hemi
2020-01-21, 21:49
På 1900 talet har man åtminståne lärt sig hur att hantera pandemier och smittor, genom isolation t ex.
Florence Nightingdale gjorde det klart att hygien är viktigt för länge sen, man borde kunna sätta stopp eller förhindra sådana spridningar lättare i dag.

r1kkie
2020-01-22, 07:26
På 1900 talet har man åtminståne lärt sig hur att hantera pandemier och smittor, genom isolation t ex.
Florence Nightingdale gjorde det klart att hygien är viktigt för länge sen, man borde kunna sätta stopp eller förhindra sådana spridningar lättare i dag.

Men borde man förebygga spridning? ;)
Jorden skulle må bra av drastisk minskning, låt säga ett par miljarder. :cool:

40plus
2020-01-22, 07:41

Invandringen är den direkta kopplingen men inte den enda orsaken. Givetvis sitter kriminaliteten inte i hudfärgen, generna, kulturen eller religionen hos invandrarna.
Ökad otrygghet, sjukvård som går på knäna, värre och värre brist på bostäder m.m. är alla saker som förvärras av invandringen.

Men inte pga att invandrarna själva alla är dåliga. Lösningen är ganska enkel på papper. Hade alla fått ett ordnat mottagande, snabbt och enkelt fått jobb och bostad, så hade problemen sannolikt minskats rejält. Jämför med arbetsinvandringen främst från balkan på 60-70-talet.

Det som en nykter människa vid det här laget måste kunna konstatera utan att bli kallad rasist är att vi i Sverige bevisligen inte kan ordna ett ordnat mottagande och ordnad integration till alla dom som kommer. Vi har sagt att detta är lösningen i 20 år men inget förbättras på den fronten.

Då finns två val: Fortsätta som förr med samma resultat och ytterligare rasera tryggheten i vårt samhälle.

Eller inse att vi behöver bromsa för att just inte öka problemen ännu mer.

I dagens Sverige så är alla som väljer första valet goda människor och alla som väljer andra valet dödsrasister.

40plus
2020-01-22, 08:53
Läste precis TS första post: Inget politiskt tjafs. Politik har jag inte direkt diskuterat ännu, mer samhällsproblem, men det börjar kanske bli lite väl nära politiken snart?

svenbanan
2020-01-22, 09:23
Invandringen är den direkta kopplingen men inte den enda orsaken. Givetvis sitter kriminaliteten inte i hudfärgen, generna, kulturen eller religionen hos invandrarna.
Ökad otrygghet, sjukvård som går på knäna, värre och värre brist på bostäder m.m. är alla saker som förvärras av invandringen.

Men inte pga att invandrarna själva alla är dåliga. Lösningen är ganska enkel på papper. Hade alla fått ett ordnat mottagande, snabbt och enkelt fått jobb och bostad, så hade problemen sannolikt minskats rejält. Jämför med arbetsinvandringen främst från balkan på 60-70-talet.

Det som en nykter människa vid det här laget måste kunna konstatera utan att bli kallad rasist är att vi i Sverige bevisligen inte kan ordna ett ordnat mottagande och ordnad integration till alla dom som kommer. Vi har sagt att detta är lösningen i 20 år men inget förbättras på den fronten.

Då finns två val: Fortsätta som förr med samma resultat och ytterligare rasera tryggheten i vårt samhälle.

Eller inse att vi behöver bromsa för att just inte öka problemen ännu mer.

I dagens Sverige så är alla som väljer första valet goda människor och alla som väljer andra valet dödsrasister.

Jag tror jag ser ungefär likadant på detta som dig då, och ser inget rasistiskt i det du skrev ovan. Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det.

Sen tyckte jag det verkade på någon av länkarna som om att antalet våldtäkter inte alls ökat så väldigt drastiskt de senaste fem-tio åren som det brukar påstås. Beroende på vem man lyssnar på så är det i princip större sannolikhet att man blir våldtagen än inte om man är kvinna och går ut ensam på stan. Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.

C.E.J.
2020-01-22, 09:27
Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det. .

Måste va för att du bor i mindre ort som du upplever det så.

svenbanan
2020-01-22, 09:51
Måste va för att du bor i mindre ort som du upplever det så.

För att alla som bor i storstan är rasister? Det tror jag inte stämmer.

40plus
2020-01-22, 09:53
Jag tror jag ser ungefär likadant på detta som dig då, och ser inget rasistiskt i det du skrev ovan. Jag fattar inte vad det är trädgårdsmöbeln känner att han absolut måste få med i sitt budskap som är så brutalt rasistiskt att han skulle bli kastad i fängelse för det.

Sen tyckte jag det verkade på någon av länkarna som om att antalet våldtäkter inte alls ökat så väldigt drastiskt de senaste fem-tio åren som det brukar påstås. Beroende på vem man lyssnar på så är det i princip större sannolikhet att man blir våldtagen än inte om man är kvinna och går ut ensam på stan. Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.

Våldtäkt, mord, skjutninar, sprängningar, rån etc per capita ligger säkert still eller till och med går ner av den enkla anledningen till att dom flesta invandrare som ökar vår folkmängd faktiskt, såsom svenskar, är skötsamma.

Men tittar man på totala mängden brott, det som gemene man ser, hör och märker av, så är det oftast värre.

Och tittar man närmare så är utrikesfödda eller barn till utrikesfödda kraftigt överrepresenterade i våldsbrott och speciellt i sexualbrott. Att säga som Löfven att vi hade sett exakt samma utveckling med etniska svenskar i dessa utanförskapsområden är befängt, som om det vilar en förbannelse över en geografisk plats som gör folk där kriminella. Att säga som riktiga rasister att "det är i deras gener" är lika befängt.
Sanningen är nog bred. Deras kultur och kvinnosyn kan spela roll, utanförskapet, språket, uppfostringen hemma, dålig integration av samhället, för lite krav från samhället, brist på jobb, brist på bostäder, slapphänta lagar och slapphänt polis.

Men faktum är att den enda verkligt fungerande och snabbaste lösningen är att bromsa kraftigt och lösa problemen innan det blir värre. Låt sedan en folkomröstning avgöra om vi skall återgå till vansinnet eller ej.

r1kkie
2020-01-22, 09:55
Ytterligare en explosion inatt, denna gång i Norrköping. Verkar som måltavlan denna gång var en ledare i mc gänget No surrender.

Det går bra nu. :Virro

Vinter
2020-01-22, 10:01
Enligt andra är det "säkrare än någonsin". Jag tyckte inte statistiken verkade stödja någondera påståendet.

Du kan vara lugn, det har aldrig sprängts så lite bomber som det sprängs nu. Jah.

Men jag skulle nog vara lite kritisk när det gäller hur statistik presenteras som jag gått in på tidigare.

https://liu.se/nyhet/skarp-kritik-bra-forskning

svenbanan
2020-01-22, 10:03
Du kan vara lugn, det har aldrig sprängts så lite bomber som det sprängs nu. Jah.

Men jag skulle nog vara lite kritisk när det gäller hur statistik presenteras som jag gått in på tidigare.

https://liu.se/nyhet/skarp-kritik-bra-forskning

Jag pratade inte om bomber. Bara våldtäkter.

C.E.J.
2020-01-22, 15:27
För att alla som bor i storstan är rasister? Det tror jag inte stämmer.

Nu blev det tokigt. Du sa att du inte fattar, och då föreslog jag att det kanske är för att du bor i småort (har för mig att du skrev det nyligen) som du inte förstår, nämligen för att alla i "storstan" är fullt medvetna om att påståenden som ens liknar kritik av you know what medför att man rasiststämplas.

Aryt
2020-01-22, 18:18
1720: Pesten i Marseille: 100 000 döda.
1820: Kolera. 1,5 miljoner döda.
1920: Spanska sjukan. 100 miljoner döda.

2020: :naughty::naughty::naughty:

Finns ju en del forskning som visar varför så många dog under spanska sjukan.

HINT: vissa läkemedel är farliga, men det får man fan inte säga här på kolo.
Experimentally, salicylates increase lung fluid and protein levels and impair mucociliary clearance. In 1918, the US Surgeon General, the US Navy, and the Journal of the American Medical Association recommended use of aspirin just before the October death spike. If these recommendations were followed, and if pulmonary edema occurred in 3% of persons, a significant proportion of the deaths may be attributable to aspirin.
https://academic.oup.com/cid/article/49/9/1405/301441

och folk knaprar långt mer komplicerade saker dagligen!

Aryt
2020-01-22, 18:19

Jag tolkade det som vurm för folkmord.. inte bara rasismatism.

Våldtäkt, mord, skjutninar, sprängningar, rån etc per capita ligger säkert still eller till och med går ner av den enkla anledningen till att dom flesta invandrare som ökar vår folkmängd faktiskt, såsom svenskar, är skötsamma.

Men tittar man på totala mängden brott, det som gemene man ser, hör och märker av, så är det oftast värre.

Och tittar man närmare så är utrikesfödda eller barn till utrikesfödda kraftigt överrepresenterade i våldsbrott och speciellt i sexualbrott. Att säga som Löfven att vi hade sett exakt samma utveckling med etniska svenskar i dessa utanförskapsområden är befängt, som om det vilar en förbannelse över en geografisk plats som gör folk där kriminella. Att säga som riktiga rasister att "det är i deras gener" är lika befängt.
Sanningen är nog bred. Deras kultur och kvinnosyn kan spela roll, utanförskapet, språket, uppfostringen hemma, dålig integration av samhället, för lite krav från samhället, brist på jobb, brist på bostäder, slapphänta lagar och slapphänt polis.

Men faktum är att den enda verkligt fungerande och snabbaste lösningen är att bromsa kraftigt och lösa problemen innan det blir värre. Låt sedan en folkomröstning avgöra om vi skall återgå till vansinnet eller ej.

Och män är 50x överrepresenterade. 50 gånger. 98 mot 2.

svenbanan
2020-01-22, 18:35
Nu blev det tokigt. Du sa att du inte fattar, och då föreslog jag att det kanske är för att du bor i småort (har för mig att du skrev det nyligen) som du inte förstår, nämligen för att alla i "storstan" är fullt medvetna om att påståenden som ens liknar kritik av you know what medför att man rasiststämplas.

Jag skulle säga att du (och möbeln) helt enkelt har fel i det fetade antagandet. Speciellt om man också påstår att man kommer kastas i fängelse och inte bara rasiststämplas. Antagandet gäller troligen bara om man inte klarar av att uttrycka sig som folk eller om man helt enkelt är rasist. Är man rasist är det såklart rimligt att man också rasiststämplas. Men det är helt klart möjligt att kritisera invandringspolitik utan att bli kallad rasist. I alla fall om man diskuterar med folk som inte är totalidioter. Diskuterar man med totalidioter kan man ju å andra sidan bli beskylld för vad som helst oberoende av vad man egentligen sagt, så dessa är det ju bäst om man kan ignorera.

Jo, jag bor i en byhåla. Men internet har ju gjort att "världen krympt" ganska ordentligt. Så det kvittar väl var man sitter och knappar på sitt tangentbord kan jag tycka.

svenbanan
2020-01-22, 18:37
Jag tolkade det som vurm för folkmord.. inte bara rasismatism.

Jag tror det nog var lite av bägge ja.

C.E.J.
2020-01-22, 20:18
Jag skulle säga att du (och möbeln) helt enkelt har fel i det fetade antagandet.

Nope. /thread

Jo, jag bor i en byhåla. Men internet har ju gjort att "världen krympt" ganska ordentligt. Så det kvittar väl var man sitter och knappar på sitt tangentbord kan jag tycka.

Men ååå du tog det där på fel sätt, var inte alls menat som en diss mot var/hur du bor.

blåvitt
2020-01-23, 06:28
Nope. /thread

Måste vara skönt att vara så tvärsäker på att du har rätt. Tråkigt att det i själva verket är det största tecknet på någon som oftast har fel

svenbanan
2020-01-23, 07:40
Nope. /thread

Men ååå du tog det där på fel sätt, var inte alls menat som en diss mot var/hur du bor.

Problemet är kanske att du inte är kapabel att uttrycka dig om invandring utan att tugga fradga? Läs de inlägg "40plus" gjorde här ovanför. Där pratade han om invandrarpolitik utan att någon (hittills iaf) har kallat honom rasist.

Jag tog det inte som en diss heller. Jag tog det som att du menade att man skulle få annat bemötande beroende på var man bor. Men detta gäller rimligen bara om man går ut på gatan och pratar med lokalbefolkningen. Om man istället går ut på nätet så pratar man inte med lokalbefolkningen, man pratar med hela sverige.

svenbanan
2020-01-23, 07:42
Måste vara skönt att vara så tvärsäker på att du har rätt. Tråkigt att det i själva verket är det största tecknet på någon som oftast har fel

Ju mer tvärsäker någon är på att de har helt rätt (i komplexa frågor) ju mer tyder det på att de inte lyssnar för fem öre på vad någon med ens aningen avvikande åsikt säger. Inte ett tecken på att de har bra koll på läget direkt.

Wain
2020-01-23, 07:52
Är det inte svårt att diskutera problemet när man inte får länka till statistik som visar på invandrares överrepresentation eftersom det ses som politiskt? För övrigt skrivs det ju tom i de länkar som Svenbanan lagt in att invandrare och andra generationens invandrare är kraftigt överrepresenterade?

40plus
2020-01-23, 10:07
Och män är 50x överrepresenterade. 50 gånger. 98 mot 2.

Och?

Detta handlar inte om män mot kvinnor, även om könsfixerade som du tycker så.

Detta handlar om det är värt, att till vilket pris som helst, slå i sönder ett samhälle som varit rikt, tryggt, jämställt och på många sätt en förebild i världen till förmån för invandring. Du och dina gelikar är kanske beredda att rasera vårt samhälle i utbyte mot stor invandring.

Men många andra vill bevisligen inte det. När det handlar om något så invasivt som förändrar vårt samhälle i grunden så är en bindande folkomröstning det demokratiskt riktiga alternativet.

För att fortsätta som hittills vill dom flesta inte. "Era" lösningar om mer jobb, mer bostäder etc har ni pratat om i 30 år och inget händer så bevisligen fungerar inte detta, resurserna finna inte.

Lafayette
2020-01-23, 10:20
Hade tänkt hålla invandringspolitik ute ur tråden helt men eftersom moderatorerna mirakulöst nog ej låst tråden så glöm inte att inte spåra ur. Detta är nog ett absolut sista försök till en sån här tråd.

r1kkie
2020-01-23, 13:23
Dem har en spännande matkultur borta i Asien

Enligt forskarna visar virusets dna att det sannolikt förekommer hos ormar. Utbrottet har spårats till den numera stängda fiskmarknaden Huanan i mångmiljonstaden Wuhan, där både döda och levande djur saluförts. En handlare har erbjudit allt från levande rävar och vargungar till ormar, råttor och kamelkött, enligt en prislista som nyhetsbyrån AFP har tagit del av.
Även levande krokodiler, igelkottar och rådjur ska ha funnits i sortimentet.

På Huananmarknaden förekom illegal försäljning av vilda djur fram tills den stängde för att rengöras och desinficeras strax efter virusutbrottet, enligt handlare som talat med The Beijing News.

Marknader som säljer levande och döda djur på det här sättet är en central del av vardagen i många städer i Asien.

Att djur som sibetkatter, råttor och fladdermöss ses som en delikatess i vissa delar av Asien kan medföra hälsorisker, i synnerhet eftersom många föredrar färskt kött som inte alltid har genomgått ordentliga kontroller.

Nu har man satt två städer i karantän i Kina, Huanggang och Wuhan där den senaste är på 11 miljoner. Hur fasiken sätter man en stad på 11 miljoner i karantän rent praktiskt? Kravallstaket och taggtråd runt hela staden?

40plus
2020-01-23, 13:28

Nu har man satt två städer i karantän i Kina, Huanggang och Wuhan där den senaste är på 11 miljoner. Hur fasiken sätter man en stad på 11 miljoner i karantän rent praktiskt? Kravallstaket och taggtråd runt hela staden?

Enligt det jag läste om Wuhan så hade dom stoppat tåg, flyg och bussar. Tror inte dom har beväpnade checkpoints på varje väg in och ut ur staden. En sådan stor stad hade förvandlats till anarki väldigt snabbt när mattransporter m.m. stoppas.

Klein
2020-01-23, 13:30

Det är väl mer än fråga om att stävja paniken genom att basunera ut att man gör något åt saken än att faktiskt göra något åt saken. Ungefär som svensk politik fungerar.

r1kkie
2020-01-23, 17:44
Det är väl mer än fråga om att stävja paniken genom att basunera ut att man gör något åt saken än att faktiskt göra något åt saken. Ungefär som svensk politik fungerar.

:laugh::laugh::laugh::laugh:

trädgårdsmöbel
2020-01-23, 18:30

?

Det var tydligen en hobby bland rika kineser historiskt att kunna bjuda gäster på så udda/exotiska grejer som möjligt. Dels ett sätt att visa upp hur rik man var, och dels som en slags spännande grej/skådespel där man kunde visa upp ett exotiskt djur gäster kanske inte ens hade sett innan och sedan tillreda och äta det. Man kunde även medvetet försöka äckla sina gäster med att servera saker som skulle se oaptitliga/äckliga ut men ändå smaka gott. Det var nån slags humor i det.

Kanske något som lever kvar?

stridis
2020-01-23, 18:35

Vild spekulation:1
Kan tänka mig att deras social credit score tankar rätt rejält om man trotsar det och då kan man ju inte boka resor och sådant.

Magnus N
2020-01-23, 21:11
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

"TORONTO -- As the number of cases of the Wuhan coronavirus spike and health officials try to contain the outbreak, a new map has been released that lets you track the virus.

Created by Johns Hopkins University, the map tracks the total number of confirmed and suspected cases, the total number of deaths, as well as the location of the detected cases."

https://www.ctvnews.ca/mobile/health/map-tracking-the-spread-of-the-deadly-coronavirus-1.4780548

svenbanan
2020-01-24, 05:30
Det verkar som om WHO inte tycker epidemin med coronavirus ännu är ett globalt nödläge, tack vare de åtgärder som kineserna vidtagit. Men de är tydligen inte eniga i den frågan, utan halva komitten tycker det redan nu är ett globalt nödläge.

https://www.ctvnews.ca/video?clipId=1883150&playlistId=1.4779998&binId=1.810401&playlistPageNum=1&binPageNum=1

stridis
2020-01-24, 07:37
Hade tänkt hålla invandringspolitik ute ur tråden helt men eftersom moderatorerna mirakulöst nog ej låst tråden så glöm inte att inte spåra ur. Detta är nog ett absolut sista försök till en sån här tråd.

Vår tids trauma väller fram. Du kan nog säga hej då till tråden.

Magnus N
2020-01-24, 09:18
List of locked down cities:
- Wuhan (11 million people)
- Huanggang (7M)
- Jingzhou (5.7M)
- Xianning (2.5M)
- Huangshi (2.5M)
- Xiantao (1.2M)
- Daye (1M)
- Yangxin County (1M)
- Qianjiang (1M)
- Chibi (500K)
- Zhijiang (500K)
- Enshi City (750k)
Total: 35M

Partial: Ezhou (1M)

https://twitter.com/BNODesk/status/1220587139936784384

Verkar Finland fått första smittade med enligt ab

Brofessorn
2020-01-24, 09:32
Om människan absolut vill leva tätt som råttor i städer är det dags att man långsiktigt blir betydligt striktare i kontrollen av människor som reser in och ut från ett område.

r1kkie
2020-01-24, 09:33
Ny digerdöd, 1/3 av jordens befolkning dör. Klimatkrisens räddning. :hbang:

KoloKille
2020-01-24, 09:35
Ny digerdöd, 1/3 av jordens befolkning dör. Klimatkrisens räddning. :hbang:

dMjQ3hA9mEA

svenbanan
2020-01-24, 10:36
Såvitt jag begriper så vet man ju inte med säkerhet hurpass farligt detta virus är. Dvs hurpass dödligt det är i kombination med hurpass lätt det smittar.

Från wikipedia angående coronavirus i allmänhet (https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus)
Coronaviruses cause diseases in mammals and birds that include diarrhea in cows and pigs, and upper respiratory disease in chickens. In humans, the virus causes respiratory infections, often mild, but in rare cases potentially lethal. There are no vaccines or antiviral drugs that are approved for prevention or treatment.

Från wikipedia angående denna variant av viruset specifikt (https://en.wikipedia.org/wiki/Novel_coronavirus_(2019-nCoV)#Symptoms_at_clinical_presentation)
There have been 25 fatalities, mostly in and around Wuhan, and 913 known cases. Scientists at the Medical Research Council's Centre for Global Infectious Disease Analysis at Imperial College London estimate up to 4,000 people are infected with the coronavirus within the city of Wuhan.

Som det verkar just nu så är det mellan 3% (om man räknar 26 döda på 900 smittade) och 7‰ (om man räknar på 4000 smittade) dödlighet för de som drabbas. Det är ju förvisso hyfsat allvarligt i sig, men ifall alla i Sverige skulle drabbas så skulle befolkningen inte minska med mer än c:a 300k, så det är iaf inte riktigt jämförbart med digerdöden som väl i princip halverade befolkningen i europa.

Nu kan ju såklart den där andelen fall med dödlig utgång stiga, eftersom de flesta av de insjuknade väl troligen fortfarande ligger i sjuksängen. Men de kan ju också sjunka ifall man hittar vettiga behandlingsmetoder. Men det finns väl iaf ingen riktig anledning till panik ännu.

Ifall nu denna smittan är jämförbar med lunginflammation så kanske den kan komma att vara lika dödlig som lunginflammation (https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumonia#Prognosis) också. Vilka av nuffrorna man ska titta på kommer väl isåfall kanske att bero på ifall man lyckas hitta behandlingsmetoder. Men det skulle ju potentiellt kunna bli riktigt jobbiga sviter om det vill sig illa.
With treatment, most types of bacterial pneumonia will stabilize in 3–6 days. It often takes a few weeks before most symptoms resolve. X-ray finding typically clear within four weeks and mortality is low (less than 1%). In the elderly or people with other lung problems, recovery may take more than 12 weeks. In persons requiring hospitalization, mortality may be as high as 10%, and in those requiring intensive care it may reach 30–50%. Pneumonia is the most common hospital-acquired infection that causes death. Before the advent of antibiotics, mortality was typically 30% in those that were hospitalized. However, for those whose lung condition deteriorates within 72 hours, the problem is usually due to sepsis. If pneumonia deteriorates after 72 hours, it could be due to nosocomial infection or excerbation of other underlying co-morbidities. About 10% of those discharged from hospital are readmitted due to underlying co-morbidities such as heart, lung, or neurology disorders, or due to new onset of pneumonia.

Complications may occur in particular in the elderly and those with underlying health problems. This may include, among others: empyema, lung abscess, bronchiolitis obliterans, acute respiratory distress syndrome, sepsis, and worsening of underlying health problems.

Jag skulle ju gissa på att de kommer hitta någon variant av behandling/vaccin som tar ner siffrorna en bra bit ändå. Och att det största problemet med detta kommer vara att det kommer bli kostsamt med en jäkla massa folk som överbelamrar sjukhusen där det slår som värst.

Brofessorn
2020-01-24, 10:44
Förhoppningsvis stämmer det. Men känns som en katastrof som bara väntar på att inträffa när miljontals nyrika kineser mumsar på bushmeat för att sedan turista överallt.

svenbanan
2020-01-24, 10:58
Förhoppningsvis stämmer det. Men känns som en katastrof som bara väntar på att inträffa när miljontals nyrika kineser mumsar på bushmeat för att sedan turista överallt.

Sannolikheten att det ska bli nåt slags digerdöd tycker jag ändå borde vara väldigt låg. Om man kollar tillbaka på alla smittoutbrott de senaste decenierna som framkallat liknande panikreaktioner så blev det väl aldrig några särskilt allvarliga pandemier av dessa. Vad är det som skiljer sig med just detta utbrott som gör att det inte skulle gå att få bukt med det?

Ebolaepidemin i afrika var ju nog så tragisk för de som bor där med tiotusen döda på trettiotusen smittade, men "prognosen" (bland de med lite foliehattstendenser) var ju att den smittan skulle bli luftburen och hela europa och USA skulle bli lika drabbat.

Lafayette
2020-01-24, 14:33
OLW har släppt nya ostbågar med chokladöverdrag. Tror de ska släppas i dagarna.

Vinter
2020-01-24, 14:46
Sannolikheten att det ska bli nåt slags digerdöd tycker jag ändå borde vara väldigt låg. Om man kollar tillbaka på alla smittoutbrott de senaste decenierna som framkallat liknande panikreaktioner så blev det väl aldrig några särskilt allvarliga pandemier av dessa. Vad är det som skiljer sig med just detta utbrott som gör att det inte skulle gå att få bukt med det?

Ebolaepidemin i afrika var ju nog så tragisk för de som bor där med tiotusen döda på trettiotusen smittade, men "prognosen" (bland de med lite foliehattstendenser) var ju att den smittan skulle bli luftburen och hela europa och USA skulle bli lika drabbat.

Smittan har helt fel karaktär för att bli något riktigt jobbigt. Men jag ser fram emot alla konspirationsteorier.

40plus
2020-01-24, 15:31
Jag tycker det verkar som alla dessa "dödssmittor" såsom sars, fågelinfluensa, nuvarande m.m. alla är ganska vanliga jävla influensor. Är väl bara gamla, halta å lytta som stryker med.

Dom flesta friska bajsar lite ihärdigt och mår obra nån vecka sen är det bra igen.

svenbanan
2020-01-25, 10:55
Nu är det enligt den där kartan https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

"Total Confirmed 1,354" och "Total Deaths 41" samt "Total Recovered 38"

Dessutom finns det ett par bekräftade fall av smittan i Europa (Frankrike) och USA (Seattle och Chicago). Så vi får väl se om dessa är isolerade händelser, eller om det blir någon form av epidemi även på dessa ställen.

KoloKille
2020-01-25, 11:16
Nu är det enligt den där kartan https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

"Total Confirmed 1,354" och "Total Deaths 41" samt "Total Recovered 38"

Dessutom finns det ett par bekräftade fall av smittan i Europa (Frankrike) och USA (Seattle och Chicago). Så vi får väl se om dessa är isolerade händelser, eller om det blir någon form av epidemi även på dessa ställen.

En dödlighet på över 50% alltså. Nu är vi körda.

Magnus N
2020-01-25, 11:20
En dödlighet på över 50% alltså. Nu är vi körda.

Ingen aning hur du räknar , men nej

KoloKille
2020-01-25, 11:26
Ingen aning hur du räknar , men nej

Dödlighet fastställs efter att den insjuknade antingen dött eller blivit frisk, så jo. Hittills över 50%. :smash:

Vinter
2020-01-25, 11:31
Dödlighet fastställs efter att den insjuknade antingen dött eller blivit frisk, så jo. Hittills över 50%. :smash:

Kort inkuberingstid och hög dödlighet är paradoxalt nog den minst farliga typen av smitta. Symptomen är tydlig inom bara någon dag.

KoloKille
2020-01-25, 11:38
Kort inkuberingstid och hög dödlighet är paradoxalt nog den minst farliga typen av smitta. Symptomen är tydlig inom bara någon dag.

Säg det till spanska sjukan mannen

Detta är ett dödligt biologiskt vapen som råkats släppas ut till populationen. Jag skulle råda alla att börja bunkra upp med förnödenheter och vara redo på att isolera er:

-Torrvaror för 3 månaders bruk
-minst 100 liter vatten med medel att rena det (klortabletter el. dyl.)
-Handvevsdriven radio
-Handsprit, skyddsmasker klass FFP3V, plasthandskar, coveralls, desinfektion

Finns annat ni behöver med, men det får ni googla. Detta kommer att döda många. Världsekonomin kommer att kollapsa. Kom ihåg var ni hörde det först.

Vinter
2020-01-25, 11:56

Detta är ett dödligt biologiskt vapen som råkats släppas ut till populationen. Jag skulle råda alla att börja bunkra upp med förnödenheter och vara redo på att isolera er:

-Handvevsdriven radio

Finns annat ni behöver med, men det får ni googla. Detta kommer att döda många. Världsekonomin kommer att kollapsa. Kom ihåg var ni hörde det först.

Spanska sjukan var av samma typ som fågelinfluensan 2009. Vi får lugna oss lite med konspirationerna och lita på att sjukvården och kunskap generellt är bättre idag än 1920. Där av karantän i drabbade områden.

Spanska sjukans spridning var mest en olycklig sammanträffande med krigsslutet i första världskriget. I stort sätt obefintlig kommunikation mellan många länder.

svenbanan
2020-01-25, 12:01

-Handvevsdriven radio

Intressant.
Kanske bör vi vända oss till gud för vägledning i dessa mörka tider?
Eller i alla fall för att söka förlåtelse för vårt syndiga leverne.

Eller hade du nån annan poäng med det inlägget?

Poängen var ju iaf knappast att tipsa folk om hur de ska klara sig i ett "domedagsscenario".
Men du tänkte väl att det kanske funkar för att skrämma folk?

KoloKille
2020-01-25, 12:02
Spanska sjukan var av samma typ som fågelinfluensan 2009. Vi får lugna oss lite med konspirationerna och lita på att sjukvården och kunskap generellt är bättre idag än 1920. Där av karantän i drabbade områden.

Spanska sjukans spridning var mest en olycklig sammanträffande med krigsslutet i första världskriget. I stort sätt obefintlig kommunikation mellan många länder.

Detta är ett biologiskt vapen mannen. Som kommit ut av misstag eller med flit.

Varför tror du kina har satt nästan 40 miljoner människor i karantän om det är är som fågelinfluensan?? Varför panikbygger de isolerings"sjukhus"? Detta är vår tids spanska sjukan, men det kommer att bli ännu värre. Detta är ett biologiskt vapen avsett att döda. Det tar inte bara svaga som äldre och spädbarn. Det dödar i alla grupper och alla åldrar.

Det enda man kan göra är att sätta sig själv i karantän från andra och lyssna på radio och komma tillbaka när man hör att utbrottet är över. Det kan ta flera år. Dessutom kommer samhället att kollapsa så det kommer bli som belägringen av sarajevo. Det kommer inte vara säkert i samhället på många år. Ingen mat, inget vatten i kranen.

Detta är på allvar!

KoloKille
2020-01-25, 12:03
Intressant.
Kanske bör vi vända oss till gud för vägledning i dessa mörka tider?
Eller i alla fall för att söka förlåtelse för vårt syndiga leverne.

Eller hade du nån annan poäng med det inlägget?

Poängen var ju iaf knappast att tipsa folk om hur de ska klara sig i ett "domedagsscenario".
Men du tänkte väl att det kanske funkar för att skrämma folk?

Jag försöker hjälpa er och så kommer du och är arrogant. Ta till dig av mina råd, och om du inte vill göra det så kan du i alla fall vara mentalt redo att agera snabbt när det jag säger är ett faktum.

Brofessorn
2020-01-25, 12:14
Tänk om det med tiden kommer ut att det är ett biologiskt vapen med permanenta effekter såsom sterilitet och nedsatt immunförsvar, utvecklad för att åtgärda jordens överbefolkning? Kanske därför kineserna är så panikdrabbade trots att de officiella dödssiffrorna är så låga.

/ Alexander Jones

svenbanan
2020-01-25, 12:30
Jag försöker hjälpa er och så kommer du och är arrogant. Ta till dig av mina råd, och om du inte vill göra det så kan du i alla fall vara mentalt redo att agera snabbt när det jag säger är ett faktum.

Jag är inte arrogant. Jag försökte bara belysa vad du möjligen kunda ha för agenda med ditt inlägg.

Ja, jag ska sitta framför datorn och vänta på att du berättar för mig när det är dags att agera snabbt. Seems legit. :laugh:

Aryt
2020-01-25, 12:33

SPanska sjukan var ju läkemedelsförgiftning...
. In 1918, the US Surgeon General, the US Navy, and the Journal of the American Medical Association recommended use of aspirin just before the October death spike. If these recommendations were followed, and if pulmonary edema occurred in 3% of persons, a significant proportion of the deaths may be attributable to aspirin.
https://academic.oup.com/cid/article/49/9/1405/301441

svenbanan
2020-01-25, 12:33
Tänk om det med tiden kommer ut att det är ett biologiskt vapen med permanenta effekter såsom sterilitet och nedsatt immunförsvar, utvecklad för att åtgärda jordens överbefolkning? Kanske därför kineserna är så panikdrabbade trots att de officiella dödssiffrorna är så låga.

/ Alexander Jones

Ja, och "tänk om" den vanliga vinterkräksjukan också har blivit manipulerad till att göra som drabbadts i år till zombies innan sommaren. De verkar friska, men det kommer bli kaoz i vår.

Jag menar, det finns ju inget som tyder på det. Men "tänk om".

KoloKille
2020-01-25, 12:45
Okej, detta inägg är helt seriöst. Ta till er av det om ni vill. Jag kommer inte att avslöja hur jag vet detta, men jag kan säga att jag har viss insyn. Jag skriver det så lättförklarligt jag kan:

För kännedom så är detta ett framtaget Chimera-virus. Det betyder att det är ett skräddarsytt virus där man med bioteknik kombinerat Corona-viruset med ett annat hittills oidentifierat virus som verkar neurobiologiskt genom att angripa hjärnstammen, som kontrollerar respirationssystemet. Teorin är att det oidentifierade viruset angriper kopplingen mellan astrocyterna och nervtrådarna i hjärnstammen, men det behövs fler obduktioner för att fastställa det. Symptomen på det är att diafragman "stängs ned" samt att vätska ansamlas i lungorna, vilket leder till respiratorisk insufficiens och i slutändan döden.

Corona-viruset fungerar som bärare av det okända viruset eftersom det lätt smittar. Det smittar främst genom direktkontakt, t.ex. genom handskakningar, att folk hostar och dylikt. Det smittar också genom blod och andra kroppsvätskor. Men det farliga är att det till viss del är luftburet, och det kan vid gynnsamma förhållanden överleva 4-5 dygn utanför kroppen. Enkelt förklarat fungerar Corona-viruset som ett slags "infiltratör" och gör att leukocyterna blir "förvirrade" och inte hinner agera innan det oidentifierade viruset som åker snålskjuts med Corona-viruset spridit sig till hjärnan.

Detta virus var avsett för biologisk krigföring, men kom på något sätt ut i populationen. Det är i alla fall teorin, eftersom det är ett s.k. Chimera-virus med tydlig tecken på att det är framtaget med bioteknik. Det Kina säger är desinformation, vilket man bland annat kan se på deras desperata försöka att hindra viruset från att spridas med karantän av miljonstäder.

Räkna med mycket hög dödlighet och smittospridning när viruset väl etablerat sig. Uppskattningar ligger på uppåt 20% mortalitet för smittade.

r1kkie
2020-01-25, 12:48
Okej, detta inägg är helt seriöst. Ta till er av det om ni vill. Jag kommer inte att avslöja hur jag vet detta, men jag kan säga att jag har viss insyn. Jag skriver det så lättförklarligt jag kan:

För kännedom så är detta ett framtaget Chrimera-virus. Det betyder att det är ett skräddarsytt virus där man med bioteknik kombinerat Corona-viruset med ett annat hittills oidentifierat virus som verkar neurobiologiskt genom att angripa hjärnstammen, som kontrollerar respirationssystemet. Teorin är att det oidentifierade viruset angriper kopplingen mellan astrocyterna och nervtrådarna i hjärnstammen, men det behövs fler obduktioner för att fastställa det. Symptomen på det är att diafragman "stängs ned" samt att vätska ansamlas i lungorna, vilket leder till respiratorisk insufficiens och i slutändan döden.

Corona-viruset fungerar som bärare av det okända viruset eftersom det lätt smittar. Det smittar främst genom direktkontakt, t.ex. genom handskakningar, att folk hostar och dylikt. Det smittar också genom blod och andra kroppsvätskor. Men det farliga är att det till viss del är luftburet, och det kan vid gynnsamma förhållanden överleva 4-5 dygn utanför kroppen. Enkelt förklarat fungerar Corona-viruset som ett slags "infiltratör" och gör att leukocyterna blir "förvirrade" och inte hinner agera innan det oidentifierade viruset som åker snålskjuts med Corona-viruset spridit sig till hjärnan.

Detta virus var avsett för biologisk krigföring, men kom på något sätt ut i populationen. Det är i alla fall teorin, eftersom det är ett s.k. Chimera-virus med tydlig tecken på att det är framtaget med bioteknik. Det Kina säger är desinformation, vilket man bland annat kan se på deras desperata försöka att hindra viruset från att spridas med karantän av miljonstäder.

Räkna med mycket hög dödlighet och smittospridning när viruset väl etablerat sig. Uppskattningar ligger på uppåt 20% mortalitet för smittade.

https://www.dictionary.com/e/wp-content/uploads/2018/08/Tin_foil_hat_2.jpg

KoloKille
2020-01-25, 12:52
https://www.dictionary.com/e/wp-content/uploads/2018/08/Tin_foil_hat_2.jpg

Håna mig bäst du vill, men detta är på en helt annan nivå än tidigare.

svenbanan
2020-01-25, 12:55
Okej, detta inägg är helt seriöst. Ta till er av det om ni vill. Jag kommer inte att avslöja hur jag vet detta, men jag kan säga att jag har viss insyn.

Såklart. :laugh:

KoloKille
2020-01-25, 12:59
Såklart. :laugh:

Och du skulle veta bättre?

Mitt råd till er är att börja bunkra varor och förbereda er på det värsta om viruset får fotfäste i Europa. Förhoppningsvis håller det sig i Asien.

svenbanan
2020-01-25, 13:07
Och du skulle veta bättre?

Mitt råd till er är att börja bunkra varor och förbereda er på det värsta om viruset får fotfäste i Europa. Förhoppningsvis håller det sig i Asien.

Jag har inte påstått mig veta nåt om detta virus. Det är du som påstår en massa. Hosta upp bevis om du ska komma med en massa påståenden. Annars kan du dra igen kaktuggen.

Det jag påstår är att du inte alls "har viss insikt" i detta. Att du skulle sitta här på kolo och ha nån slags insikt i att detta är ett virus framtaget för biologisk krigsföring är rent löjeväckande. Om du hade någon sådan insikt skulle du definitivt inte sitta här och berätta om det. :laugh:

KoloKille
2020-01-25, 13:16
Jag har inte påstått mig veta nåt om detta virus. Det är du som påstår en massa. Hosta upp bevis om du ska komma med en massa påståenden. Annars kan du dra igen kaktuggen.

Det jag påstår är att du inte alls "har viss insikt" i detta. Att du skulle sitta här på kolo och ha nån slags insikt i att detta är ett virus framtaget för biologisk krigsföring är rent löjeväckande. Om du hade någon sådan insikt skulle du definitivt inte sitta här och berätta om det. :laugh:

Jag kan inte presentera några bevis utan att röja min position. Men jag kan säga att jag inte direkt har varit inblandad i analyser av viruset eftersom jag är baserad i Sverige. Jag har fått information från kollegor vid WHO i Schweiz.

Det enda jag vill är att hjälpa er att få ett försprång när det gäller förberedelser inför en kommande katastrof.

Sverker
2020-01-25, 13:34
Det verkar dumt av ett virus att döda sin värd. Lite som ebola där viruset dödar innan värden hinner sprida viruset till andra.

svenbanan
2020-01-25, 13:54
Jag kan inte presentera några bevis utan att röja min position. Men jag kan säga att jag inte direkt har varit inblandad i analyser av viruset eftersom jag är baserad i Sverige. Jag har fått information från kollegor vid WHO i Schweiz.

Det enda jag vill är att hjälpa er att få ett försprång när det gäller förberedelser inför en kommande katastrof.

Ajabaja. Inte sitta och dra rövarhistorier på internet. Men det fetstilta är ju rimligtvis sant i alla fall. :thumbup:

KoloKille
2020-01-25, 13:59
Det verkar dumt av ett virus att döda sin värd. Lite som ebola där viruset dödar innan värden hinner sprida viruset till andra.

Inkubationstiden för det okända viruset är längre än för Corona-viruset. Bäraren av viruset hinner alltså smitta många med det innan sekundärviruset slår till. Inkubationstiden för Corona-viruset är typiskt 5-10 dagar med en standardavvikelse på 3 dagar. Det okända viruset ligger latent och "väntar" tills Corona-viruset försvagat immunsystemet. Observera att smittotillfället alltså är simultant eftersom det är ett modifierat virus. Enkelt förklarat är det två virus i en förpackning, men ses av leukocyterna som ett virus. De angriper alltså inte sekundärviruset. Corona-viruset är inte speciellt farligt. Det är inte det man oroar sig för.

Att det dödar sin värd är precis vad det är framtaget för. Det är i alla fall arbetshypotesen just nu. Chimera-virus är mycket ovanliga och det ligger ett virusforskningskomplex i just Wuhan. Så arbetshypotesen är att det är något som inte skulle ha kommit ut till populationen men som på något sätt gjort det.

Här kan ni läsa lite grundläggande om Chimera-virus: https://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_(virus))

I Wuhan är det väldigt mycket arbete som pågår i det tysta just nu. Vissa saker läcker ut i media, men det är mycket mer omfattande än vad som påstås. Här är en film från ett sjukhus i Wuhan:

https://www.liveleak.com/view?t=kpIko_1579872346

Jag påstår inte att jag har all information men det här är det jag har fått veta av en kollega och nära vän i Schweiz.

KoloKille
2020-01-25, 14:10
Såhär ser det ut på många platser i Kina just nu:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/01/24/10/23815986-7923913-An_unverified_video_posted_on_Twitter_claims_to_sh ow_members_of_-a-45_1579862757856.jpg

KoloKille
2020-01-25, 14:17
Det här är det sista jag skriver om viruset i den här tråden om ni inte har specifika frågor. Här kan ni läsa om virusforskningslaboratoriet i Wuhan:

https://www.nature.com/news/inside-the-chinese-lab-poised-to-study-world-s-most-dangerous-pathogens-1.21487

But worries surround the Chinese lab, too. The SARS virus has escaped from high-level containment facilities in Beijing multiple times, notes Richard Ebright, a molecular biologist at Rutgers University in Piscataway, New Jersey.

Brofessorn
2020-01-25, 14:38
Ja, och "tänk om" den vanliga vinterkräksjukan också har blivit manipulerad till att göra som drabbadts i år till zombies innan sommaren. De verkar friska, men det kommer bli kaoz i vår.

Jag menar, det finns ju inget som tyder på det. Men "tänk om".

Har du inte läst om testresultaten på grodor? De blev markant påverkade.

svenbanan
2020-01-25, 14:47
Har du inte läst om testresultaten på grodor? De blev markant påverkade.

Pratar du om de homosexuella grodorna?

KoloKille
2020-01-25, 15:01
Jag måste posta en till länk:

The deadly animal virus epidemic spreading globally may have originated in a Wuhan laboratory linked to China’s covert biological weapons program, according to an Israeli biological warfare expert.

https://www.washingtontimes.com/news/2020/jan/24/virus-hit-wuhan-has-two-laboratories-linked-chines/?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=twitter&utm_source=socialnetwork

Det jag har berättat i tråden börjar bekräftas genom fler och fler källor. Ni kan välja att tro på mig eller inte, men det jag säger stämmer. Jag fick reda på lite igår kväll och mer nu under dagen. Räkna med att det blir illa det här.

rooz
2020-01-25, 15:29
Ringer Israelerna dig direkt eller läser du bara i gruppchatten med C.I.A, FBI och NWO?

KoloKille
2020-01-25, 15:37
Ringer Israelerna dig direkt eller läser du bara i gruppchatten med C.I.A, FBI och NWO?

Jättekul. Viruset har funnits i ganska många veckor nu. Jag pratade med min kollega förra veckan och fick en uppdatering igår och i förmiddags.

Jag pratade just med min kollega på WHO och han sa något väldigt oroande:

R0, basic reproduction number, alltså hur många det smittar i medeltal är 9-12 personer, vilket är väldigt högt. SARS hade 2-5.

Som sagt: Biologiskt vapen framtaget för att smitt och döda så många som möjligt. Mycket, mycket illa.

KoloKille
2020-01-25, 16:15
Alla som tvivlade på mig kan åka till Kina:

https://threadreaderapp.com/thread/1220919589623803905.html

Läs det. Fyll på matförråden. Fyll på vattentankarna. Detta kommer att slå riktigt, riktigt hårt.

Bob90
2020-01-25, 16:50
Äh, absolut finns det anledning till att dra lärdomar av tidigare epidemier/pandemier och ta saker på allvar och göra allt man kan för att begränsa spridning. Men att tro att vi är på väg mot en ny (eller värre) spanska sjukan känns lite överilat just nu?

Får lite svininfluensavibbar.

KoloKille
2020-01-25, 16:56
Äh, absolut finns det anledning till att dra lärdomar av tidigare epidemier/pandemier och ta saker på allvar och göra allt man kan för att begränsa spridning. Men att tro att vi är på väg mot en ny (eller värre) spanska sjukan känns lite överilat just nu?

R0 3.8 =

Dag 1: 1 sjuk
Dag 2: 3,8 sjuka
Dag 17: 1,9 miljarder sjuka

Hittills 50% mortalitet.

Bob90
2020-01-25, 16:59
Källa på 50% dödlighet?

KoloKille
2020-01-25, 17:02
Källa på 50% dödlighet?

80 med fullt sjukdomsförlopp. 42 döda, 38 blev friska. Står överallt.

Bob90
2020-01-25, 17:03
För det färskaste jag kan googla till mig är 3%, vilket förvisso är "högt" men långt ifrån 50% :p

Edit: Hittar bokstavligen inte dina siffror någonstans, trots att det tydligen finns överallt :(

KoloKille
2020-01-25, 17:06
För det färskaste jag kan googla till mig är 3%, vilket förvisso är "högt" men långt ifrån 50% :p

Edit: Hittar bokstavligen inte dina siffror någonstans, trots att det tydligen finns överallt :(

Man räknar inte på antalet sjuka / antalet döda. Hela sjukdomen måste ha sitt förlopp först. Helt säker kan man vara först efteråt. Men de senaste siffrorna jag såg var 80 med fullt sjukdomsförlopp varav 42 döda och 38 friska.

Bob90
2020-01-25, 17:08
Så visa en av dina "finns överallt" källor då :D

KoloKille
2020-01-25, 17:26

Tja, här skriver man om 25 tillfrisknade hittills: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/20/coronaviruset-sprids-i-och-utanfor-kina-antalet-bekraftade-fall-av-den-nya

19 för tre dagar sedan:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-over-tusen-kan-ha-smittats-av-virus

Finns inte så mycket på svenska om det. Mest om antalet döda. Men det är väl rimligt att anta att mortalitetsgraden inte kommer ligga kvar på 50%.

Mycket mörkläggning.

svenbanan
2020-01-25, 17:26
Här tex
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Siffrorna stämmer ju, men jag kan tycka det är ett märkligt sätt att ange dödligheten. Men jag är ju inte epidemolog, vilket tydligen KoloKillen är... ;)

KoloKille
2020-01-25, 17:28
Här tex

Siffrorna stämmer ju, men jag kan tycka det är ett märkligt sätt att ange dödligheten. Men jag är ju inte epidemolog, vilket tydligen KoloKillen är... ;)

Ja, det är jag. Och antingen kommer du eller jag dö av det här. Statistiskt sett. Jag har förberett mig för ett sjukdomsutbrott. Har du?

Bob90
2020-01-25, 17:41
Tja, här skriver man om 25 tillfrisknade hittills: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/20/coronaviruset-sprids-i-och-utanfor-kina-antalet-bekraftade-fall-av-den-nya

19 för tre dagar sedan:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-over-tusen-kan-ha-smittats-av-virus

Finns inte så mycket på svenska om det. Mest om antalet döda. Men det är väl rimligt att anta att mortalitetsgraden inte kommer ligga kvar på 50%.

Mycket mörkläggning.

Men vafan :D
Det är som att säga att om 100 pers käkat räkor från samma restaurang, 3 har dött av matförgiftningen och 3 har tillfrisknat, så antar man att 50 pers kommer dö av matförgiftning från räkor, när "erfarenhet" eller "sunt förnuft" säger att det förmodligen inte blir så många fler än 3 som dör av matförgiftningen. Jag köper absolut att det är så man samlar in faktisk data (man kan inte veta innan man vet liksom), men känns ganska långsökt att dra framtida slutsatser på så lite data.

Ja, det är jag. Och antingen kommer du eller jag dö av det här. Statistiskt sett. Jag har förberett mig för ett sjukdomsutbrott. Har du?
Och statistiskt sett ökar antalet pirater vid Karibien med samma takt som hur många bananer som säljs i europa.

KoloKille
2020-01-25, 17:44
Men vafan :D
Det är som att säga att om 100 pers käkat räkor från samma restaurang, 3 har dött av matförgiftningen och 3 har tillfrisknat, så antar man att 50 pers kommer dö av matförgiftning från räkor, när "erfarenhet" eller "sunt förnuft" säger att det förmodligen inte blir så många fler än 3 som dör av matförgiftningen. Jag köper absolut att det är så man samlar in faktisk data (man kan inte veta innan man vet liksom), men känns ganska långsökt att dra framtida slutsatser på så lite data.

Och statistiskt sett ökar antalet pirater vid Karibien med samma takt som hur många bananer som säljs i europa.

Det är så man räknar, det är inte mitt fel. Vi får se om några månader. Just nu kan vi bara utgå från att 1,9 miljarder människor kommer vara smittade om två veckor och att 50% av dem kommer att dö.

Brofessorn
2020-01-25, 18:32
Jag har en nödplan om skiten träffar fläkten, men tyvärr hade jag inte tillförsikten att ta med en global pandemi i beräkningen. Funderar på att packa ner en jävla massa vassle och havre och isolera mig i en stuga i skogen tills världen får veta mer. Kan få allt arbete gjort hemifrån bara jag har internetuppkoppling. Tankar?

Edit: Förresten, har jag kollat in lite om hur C-vitamin (askorbinsyra) inaktiverar virus och det verkar finnas mycket underlag för det. Men tydligen begränsas effekten vid oralt intag då magen bryter ner mycket av det. Kan man lösa upp det i alkohol el. dyl. och ha under tungan för bättre biotillgänglighet?

svenbanan
2020-01-25, 18:44
Det är så man räknar, det är inte mitt fel. Vi får se om några månader. Just nu kan vi bara utgå från att 1,9 miljarder människor kommer vara smittade om två veckor och att 50% av dem kommer att dö.

Om du är epidemolog borde du veta bättre än att påstå att 1,9 miljarder människor kommer vara smittade om två veckor.

Att påstå det är att säga att de karantänåtgärder och annat man gjort för att hålla smittan i schack inte kommer påverka spridningen alls.

Den här smittan har ju varit igång sedan mitten på december. Med din logik skulle hela världens befolkning redan ha blivit smittad.

KoloKille
2020-01-25, 18:48
Om du är epidemolog borde du veta bättre än att påstå att 1,9 miljarder människor kommer vara smittade om två veckor.

Att påstå det är att säga att de karantänåtgärder och annat man gjort för att hålla smittan i schack inte kommer påverka spridningen alls.

Den här smittan har ju varit igång sedan mitten på december. Med din logik skulle hela världens befolkning redan ha blivit smittad.

R0-värdet är på 3.8 och karantänen kommer inte att hjälpa. Smittan är redan ute i världen.

Aryt
2020-01-26, 09:11
DÅligt väder som asylskäl?

FN: Klimatflyktingar ska få söka asyl

Personer som flyr sitt land på grund av klimatförändringar har rätt att få sina asylansökan prövad. Det slår FN:s kommitté för mänskliga rättigheter fast i ett vägledande beslut, efter det att en man från Kiribati skickats hem utan asylprövning från Nya Zeeland.

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/fn-klimatflyktingar-ska-fa-soka-asyl/

Magnus N
2020-01-26, 09:47
Vad den kommittén tycker och tänker gör man bäst i att glömma. Meningslös grupp människor

svenbanan
2020-01-26, 09:50
Dåligt väder?
Det handlade väl om att havsytan höjs och att huset hamnar under vatten.

r1kkie
2020-01-26, 12:09
Dåligt väder?
Det handlade väl om att havsytan höjs och att huset hamnar under vatten.

Alternativt torka som omvandlar landet till öken kanske.

Magnus N
2020-01-26, 19:13
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-i-50-arsaldern-doms-till-fangelse-for-grovt-barnsexbrott

"Tingsrätten bedömer att mannen gjort sig skyldig till tre års fängelse, men kortar hans straff med sex månader med hänvisning till att han riskerar att förlora sitt jobb."

Är verkligen risken att förlora jobbet något tingsrätten ska tänka på vid brott utav denna art?

Sedan att enbart 3 år var fråga om ifrån början är katastrof

Brofessorn
2020-01-26, 19:17
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/man-i-50-arsaldern-doms-till-fangelse-for-grovt-barnsexbrott

"Tingsrätten bedömer att mannen gjort sig skyldig till tre års fängelse, men kortar hans straff med sex månader med hänvisning till att han riskerar att förlora sitt jobb."

Är verkligen risken att förlora jobbet något tingsrätten ska tänka på vid brott utav denna art?

Så om han hade varit arbetslös hade han fått högre straff? Är de allvarliga? :laugh:

Snubben
2020-01-26, 20:22

Så om han hade varit arbetslös hade han fått högre straff? Är de allvarliga? :laugh:

Mer nyfiken på vilken arbetsgivare som vill behålla honom..

"Hej chefen, du de har dykt upp en sak"
"Vad är ett Conny?"
"Jo alltså jag har hamnat i finkan, men blir bara borta 6månader, istället för 3år"
"Va? Vafan Conny? Fan säger du?!"
"Ja men alltså chilla, men jag tar ut all min sparade semester så syns vi i augusti, ok?
".. ja Jo jag antar det?
"Perfekt"
"Vad åkte du dit på"?
"...barnporr"

...

Magnus N
2020-01-26, 20:33
Mer nyfiken på vilken arbetsgivare som vill behålla honom..

"Hej chefen, du de har dykt upp en sak"
"Vad är ett Conny?"
"Jo alltså jag har hamnat i finkan, men blir bara borta 6månader, istället för 3år"
"Va? Vafan Conny? Fan säger du?!"
"Ja men alltså chilla, men jag tar ut all min sparade semester så syns vi i augusti, ok?
".. ja Jo jag antar det?
"Perfekt"
"Vad åkte du dit på"?
"...barnporr"

...

jo, chansen att han får behålla jobbet oavsett lär nog få anses noll :)

svenbanan
2020-01-26, 20:40
Straffet förkortades från 3 år till 2,5 år. Inte till 6 månader.

Magnus N
2020-01-26, 20:41
"Kobe Bryant är död, uppger TMZ.

Basketlegendaren var med i en helikoperkrasch där samtliga ombord dog.

Han blev 41 år gammal."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/awBpP4/uppgifter-kobe-bryant-dod-i-krasch

rip

Animalisk
2020-01-26, 20:42

Sen undrar jag om mannen ifråga alltså kommer jobba från kåken? Knappast troligt, så det är klart han ska ha de fulla tre åren. Han lär inte få komma tillbaks iaf.

ceejay
2020-01-26, 20:48

Han blev 41 år gammal."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/awBpP4/uppgifter-kobe-bryant-dod-i-krasch

rip

whaat, den väntade man sig inte.

r1kkie
2020-01-26, 20:51

Han blev 41 år gammal."

rip

Sjukt, inte allt för länge sen Leciesters ägare dog i helikopter olycka.

Sarco
2020-01-26, 21:16

Ja, de ska tänka på det. Domstolar ska ju följa lagen :-)

5 § Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta

om den tilltalade till följd av brottet drabbats av allvarlig kroppsskada,
om den tilltalade till följd av hög ålder eller dålig hälsa skulle drabbas oskäligt hårt av ett straff utmätt efter brottets straffvärde,
om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid förflutit sedan brottet begicks,
om den tilltalade efter förmåga försökt förebygga, avhjälpa eller begränsa skadliga verkningar av brottet,
om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet,
om den tilltalade förorsakas men till följd av att han eller hon på grund av brottet utvisas ur riket,
om den tilltalade förorsakas men till följd av att han eller hon på grund av brottet blir eller kan antas bli avskedad eller uppsagd från anställning eller drabbas av annat hinder eller synnerlig svårighet i yrkes- eller näringsutövning,
om ett straff utmätt efter brottets straffvärde skulle framstå som oproportionerligt strängt med hänsyn till andra rättsliga sanktioner till följd av brottet, eller
om någon annan omständighet påkallar att den tilltalade får ett lägre straff än brottets straffvärde motiverar.
[S2]Föreligger omständighet som avses i första stycket, får rätten, om särskilda skäl påkallar det, döma till lindrigare straff än som är föreskrivet för brottet. Lag (2015:78).

Se Brottsbalken 29:5 (https://lagen.nu/1962:700#K29P5S1)

Sedan kan man tycka att det är fel, men det är en helt annan sak. Det vore ännu mer fel om domstolar inte följde lagen i sin straffmätning.

Magnus N
2020-01-26, 21:18
Ja, de ska tänka på det. Domstolar ska ju följa lagen :-)

5 § Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta

om den tilltalade till följd av brottet drabbats av allvarlig kroppsskada,
om den tilltalade till följd av hög ålder eller dålig hälsa skulle drabbas oskäligt hårt av ett straff utmätt efter brottets straffvärde,
om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid förflutit sedan brottet begicks,
om den tilltalade efter förmåga försökt förebygga, avhjälpa eller begränsa skadliga verkningar av brottet,
om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet,
om den tilltalade förorsakas men till följd av att han eller hon på grund av brottet utvisas ur riket,
om den tilltalade förorsakas men till följd av att han eller hon på grund av brottet blir eller kan antas bli avskedad eller uppsagd från anställning eller drabbas av annat hinder eller synnerlig svårighet i yrkes- eller näringsutövning,
om ett straff utmätt efter brottets straffvärde skulle framstå som oproportionerligt strängt med hänsyn till andra rättsliga sanktioner till följd av brottet, eller
om någon annan omständighet påkallar att den tilltalade får ett lägre straff än brottets straffvärde motiverar.
[S2]Föreligger omständighet som avses i första stycket, får rätten, om särskilda skäl påkallar det, döma till lindrigare straff än som är föreskrivet för brottet. Lag (2015:78).

Se Brottsbalken 29:5 (https://lagen.nu/1962:700#K29P5S1)

Sedan kan man tycka att det är fel, men det är en helt annan sak. Det vore ännu mer fel om domstolar inte följde lagen i sin straffmätning.

Visste faktiskt inte om detta, tack för upplysningen :)

tycker det är en idiotisk hållning dock, men då får lagen ändras :)

svenbanan
2020-01-26, 21:26
Det är väl ganska vettigt att domstolen gör en bedömning av hur straffet påverkar i de enskilda fallen. Jag tycker det är lita samma tänk som med dagsböter. Dvs att man för böta mer om man har högre inkomst.

Sen kan man ju diskutera hur dessa bedömningar ska göras. Men att det finns som ett kriterium tycker inte jag verkar helt uppåt väggarna.

Magnus N
2020-01-26, 21:31
kanske reagerar mer med känsla än hjärna , men konstigt med straffrabatter för folk med jobb

svenbanan
2020-01-26, 21:42
Förvisso.

Snubben
2020-01-26, 22:03
Det är väl ganska vettigt att domstolen gör en bedömning av hur straffet påverkar i de enskilda fallen. Jag tycker det är lita samma tänk som med dagsböter. Dvs att man för böta mer om man har högre inkomst.

Sen kan man ju diskutera hur dessa bedömningar ska göras. Men att det finns som ett kriterium tycker inte jag verkar helt uppåt väggarna.

kanske reagerar mer med känsla än hjärna , men konstigt med straffrabatter för folk med jobb

Förvisso.

Jag förstår tanken med den, och den är väl inte fel när det kommer till .. enklare brott. Men jag menar, straffrabatt vid barnporrsbrott för man kanske kommer förlora sitt jobb? *jorgen*

svenbanan
2020-01-26, 22:31
Det är ju rimligtvis ganska många faktorer som vägts mot varandra. Så jag tror inte det är troligt att man får en bra bild av hur tankegången sett ut genom att enbart läsa en sammanfattande mening ur domen. Högst troligt blir det så mycket förenklat att det i princip är meningslöst.

Jag ser det inte som troligt att man får straffrabatt per automatik bara för att man har fast anställning. Men det kan ju tänkas att det går att argumentera för att 2,5 år med just den anställningen skulle vara ekvivalent med 3 år med en annan anställning (eller inget jobb alls). Exakt hur det argumentet isåfall ser ut skulle vara rätt intressant.

Snubben
2020-01-26, 22:34
Det är ju rimligtvis ganska många faktorer som vägts mot varandra. Så jag tror inte det är troligt att man får en bra bild av hur tankegången sett ut genom att enbart läsa en sammanfattande mening ur domen. Högst troligt blir det så mycket förenklat att det i princip är meningslöst.

Jag ser det inte som troligt att man får straffrabatt per automatik bara för att man har fast anställning. Men det kan ju tänkas att det går att argumentera för att 2,5 år med just den anställningen skulle vara ekvivalent med 3 år med en annan anställning (eller inget jobb alls). Exakt hur det argumentet isåfall ser ut skulle vara rätt intressant.

Absolut, men det jag syftade var mer på att inneha barnporr är (för mig) så pass grovt att få straffrabatt för det kan påverka ens anställning känns helt enkelt fel. Jag hade förstått det om vi pratade om något lättare brott typ fortkörning, snatteri, stöld men vid sådanthära pass grovt? Mja.

Men som du säger, tankegången bakom det hade varit intressant, finns säkert saker där som skulle fått en reflektera över det ett varv till..

svenbanan
2020-01-26, 22:40
Ja, jag har inte en aning om hur det där fungerar. Men rimligtvis använder de väl samma principer för alla typer av brott skulle jag gissa.

40plus
2020-01-27, 07:52

Du är då sannerligen inte inom ett yrke där man praktiserar vetenskap då din världsbild bygger på sagor, så nej det du säger väger lika tungt som om Magnus Betner kommenterar invandring.

40plus
2020-01-27, 07:57

Fast här är det inte hur straffet påverkar, utan hur brottet påverkar. Som om en man som knivmördar sin hustru ska få lägre straff då han skada sig själv i ganden och inte längre kan snida fågelholkar, vilket var hans yrke.

När, straff från rättsväsendet ska inte ta hänsyn till konsekvenser inom arbetslivet. Pedofilaset gjorde ett val.

Magnus N
2020-01-28, 21:58
Ett minne värt att notera :)

"3,14. Där någonstans brukar det ta stopp för de flesta när talet pi ska avhandlas. Men inte för Henrik Lilliestråle, ny svensk mästare i att återge decimaler i talet utifrån minnet.

– Det gäller att stänga av tankarna och försöka bli en robot, säger han.

Med 18 640 decimaler har Henrik Lilliestråle från Stockholm satt nytt svenskt rekord. Rabblandet tog sex och en halv timme och ägde rum inför vittnen i september. Men 18 640 är långt ifrån antalet decimaler Henrik Lilliestråle har i huvudet.

– Jag kan 123 457 decimaler, men fick ett fel vid 18 640, vilket är lite frustrerande. (TT)"

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e309b3ef4672b00129ba79b

svenbanan
2020-01-28, 22:09
Sinnes.

Magnus N
2020-02-06, 21:35
Inte bara Corona som man ska akta sig för just nu :P

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e3c747db82a3e001889c04c

"Högsäsongen för vinterkräksjuka är på väg.

Redan nu har fler fall in än under motsvarande period förra året rapporterats in, enligt TT."

svenbanan
2020-02-07, 00:30

Redan nu har fler fall in än under motsvarande period förra året rapporterats in, enligt TT."

Fy fan! *spy*

PureWhey
2020-02-07, 08:43
Tar hellre Corona än den jävla skiten. Kanske får köpa en el-spark och krossa kylan för att slippa undan spårvagnarna.

trädgårdsmöbel
2020-02-07, 09:02
Tar hellre Corona än den jävla skiten. Kanske får köpa en el-spark och krossa kylan för att slippa undan spårvagnarna.

Vinterkräksjuka är verkligen skit. När jag har haft det har jag blivit så ömkligt emo att jag faktiskt helt seriöst övervägt om det inte skulle vara bättre att dö än att må så där. Jag kan tycka så synd om mig själv att jag gråter när jag har haft det.

Snubben
2020-02-07, 09:44

Vafan nu?! Har juh redan legat hemma med familjen och kaskadspytt i samlad trupp. Fan inte igen!

Lennix
2020-02-07, 10:11
Vafan nu?! Har juh redan legat hemma med familjen och kaskadspytt i samlad trupp. Fan inte igen!

Samma här :cryout:

Inte en gång till :cryout:

r1kkie
2020-02-07, 10:42

Perfekt start på dieten till beach 2020. :hbang:

Magnus N
2020-02-08, 20:36
Har vi en ny världsrekordhållare :D

https://www.svd.se/varldsrekord-av-armand-duplantis

"Armand Duplantis har satt nytt världsrekord i stavhopp. Svensk-amerikanen hoppade 6,17 meter i världstourtävlingen i Torun, Polen. Därmed slog han fransmannen Renaud Lavillenies världsrekord på 6,16 meter från 2014."

Bob90
2020-02-08, 21:49

Jag kommer säkert få "instant karma" och sota för det här men, kan man vara typ "genetiskt immun" mot "vinterkräksjuka" (eller "Calicivirus" som tydligen orsakar det)? Jag har aldrig hört talas om att någon av föräldrarna någonsin fått den och jag har heller aldrig åkt på vinterkräksjukan.

MasterChief
2020-02-08, 22:10
Jag kommer säkert få "instant karma" och sota för det här men, kan man vara typ "genetiskt immun" mot "vinterkräksjuka" (eller "Calicivirus" som tydligen orsakar det)? Jag har aldrig hört talas om att någon av föräldrarna någonsin fått den och jag har heller aldrig åkt på vinterkräksjukan.

Samma här...hela min egna familj har haft det (dock inte mina föräldrar) och jag ägnade dagar åt att tvätta toaletter, tork kräk och ta hand om sjuklingar, utan att själv drabbas.

Så där ja, nu lär jag väl få det inom tre dagar

wintersnowdrift
2020-02-08, 22:24

Ja, det är välkänt att ca 20 % av befolkningen är "mer eller mindre" immun (det finns ju otroligt många mutationer av vinterkräksjuka/calicivirus, och man kanske inte är immun mot exakt alla).

Från https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1857 :

Vissa personer (upp till 20 %) förefaller ha genetiska egenskaper som minskar risken för att bli sjuka.

Bob90
2020-02-08, 22:26
Åh fan, smutt. Får man hoppas att man inte bara haft otrolig tur hittills då :D

Magnus N
2020-02-10, 20:56
Drastiskt beslut men kan förstå det :/

https://www.reuters.com/article/us-mexico-violence-guerrero-widerimage-idUSKBN2041P4?taid=5e41b089ecb7110001ba5e15

RINCON DE CHAUTLA, Mexico (Reuters) - When the 56-year-old mother-in-law of David Sanchez Luna was tortured and killed after venturing out of her small Mexican community encircled by drug cartels, he let his seven- and ten-year-old daughters receive military-style weapons training.

Aryt
2020-02-10, 22:00
Drastiskt beslut men kan förstå det :/

https://www.reuters.com/article/us-mexico-violence-guerrero-widerimage-idUSKBN2041P4?taid=5e41b089ecb7110001ba5e15

RINCON DE CHAUTLA, Mexico (Reuters) - When the 56-year-old mother-in-law of David Sanchez Luna was tortured and killed after venturing out of her small Mexican community encircled by drug cartels, he let his seven- and ten-year-old daughters receive military-style weapons training.

FYfan för drogkartellerna.
Gissar att en del av problem sitter här
President Manuel Andres Lopez Obrador said those who arm children “should be ashamed of themselves” and denounced the use of children to grab attention.

Snubben
2020-02-11, 10:40
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/01/ett-mer-effektivt-utbyte-av-brottmalsdomar-mot-tredjelandsmedborgare/

Spännande - ett steg i rätt riktning för att få bukt med alla dessa brottslingar som far mellan gränserna i EU?

sladdbarn
2020-02-11, 12:23
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/01/ett-mer-effektivt-utbyte-av-brottmalsdomar-mot-tredjelandsmedborgare/

Spännande - ett steg i rätt riktning för att få bukt med alla dessa brottslingar som far mellan gränserna i EU?

Fingeravtryck och DNA på alla.

Aryt
2020-02-11, 19:44
Ljudet av Malmö
500 000 kr från fattiga Norrlands-kommuner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-stad-betalade-en-halv-miljon-for-ljudet-av-malmo-sa-later-det

StarkaUlf
2020-02-11, 20:03
Ljudet av Malmö
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-stad-betalade-en-halv-miljon-for-ljudet-av-malmo-sa-later-det

:laugh::laugh:

rooz
2020-02-11, 20:21
Ljudet av Malmö

Samma gamla visa som alltid.
räknar med att tjäna in det här på några år.

*gah!*

PureWhey
2020-02-11, 20:41
Haha, han som spelade in såg förvirrad ut.

skyffelmördarn
2020-02-11, 20:43
Ljudet av Malmö

https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/

Ladugårdsdörr
2020-02-11, 23:08
SAS träffar lite snett med sin senaste kampanj:

ShfsBPrNcTI

Hemi
2020-02-12, 00:58
Sökte på svenska nyheter, sammanfattning @ 2:48 fast det har väl hänt lite sedan dess...
h2Bya9ZWXP8

Baskagge
2020-02-12, 01:55
Kul att de vinner priser för sin musikaliska talang.

3kF4J6wxb0o

Vinter
2020-02-12, 13:36
Sverige "extremt mild vinter"
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/meteorologens-larm-en-extremt-mild-vinter/

Andra sidan nordpolen.

Kanada "record breaking cold"
https://watchers.news/2020/01/18/record-breaking-cold-hits-british-columbia-canada/

Någon som ser nått samband?

Gregow
2020-02-12, 14:35
Chemtrails?

svenbanan
2020-02-12, 15:18
Chemtrails?

Kanibalpizza?

Gregow
2020-02-12, 16:58
Kanibalpizza?
En pizza som ätit en annan pizza? Vart beställer jag en sån!?

svenbanan
2020-02-12, 17:30
En pizza som ätit en annan pizza? Vart beställer jag en sån!?

Nånstans i New York har jag för mig. Fast det kanske var pedofilpizza snarare. Kannibalerna hade kanske inget med pizzan att göra. Jag blandar ihop foliehattarna med varandra... :(

trädgårdsmöbel
2020-02-12, 19:09
Nånstans i New York har jag för mig. Fast det kanske var pedofilpizza snarare. Kannibalerna hade kanske inget med pizzan att göra. Jag blandar ihop foliehattarna med varandra... :(

Pedofilpizzan kan du väl inte dra en foliehattsanklagelse över efter Epstein?

Magnus N
2020-02-18, 21:33
"– Vi arbetar nu med spår som är högintressanta. Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen, säger han till SVT:s Veckans brott."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPmxw1/palmeutredningen-kommer-laggas-ner--avliden-person-pekas-ut

Tror mer på nedläggning men hade varit intressant om de efter så lång tid kan ha bevis nog för åtal

svenbanan
2020-02-19, 00:56
Pedofilpizzan kan du väl inte dra en foliehattsanklagelse över efter Epstein?

Jo. Det som påstods i den tråden var väl i princip att demokratiska politiker var kannibaler som hade för vana att bjuda ut sina egna småbarn till pedofiler på nån pizzeria. Belägget för detta var väl att loggan för pizzahaket påminde om nån slags frimurarsymbol eller nåt.

Nu har ju detaljerna undsluppit mig sedan länge, men påståendena var helt sinnessjuka och bevisen var så långsökta att det inte ens gick att förstå att någon enda person kunde tro på det.

Om jag fattat grejen med Epstein och hans flygplan rätt så handlade det väl om prostituerade tonårstjejer på 16 år, och inte om lågstadiebarn. Så jag vet inte om det går att påstå att alla som åkte till hans ö var pedofiler.

KoloKille
2020-02-19, 07:01
"– Vi arbetar nu med spår som är högintressanta. Min målsättning är att vi under det första halvåret i år kommer kunna åtala någon eller avsluta förundersökningen, säger han till SVT:s Veckans brott."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPmxw1/palmeutredningen-kommer-laggas-ner--avliden-person-pekas-ut

Tror mer på nedläggning men hade varit intressant om de efter så lång tid kan ha bevis nog för åtal

Palmes mördare är död, därför läggs förundersökningen ner.

25% av alla mordoffer är i en relation med mördaren, och ännu fler är bekanta med sin baneman. Där är därför mest statistiskt sannolikt att det var Lisbeth Palme som mördade sin make. Hon gick bort år 2018, och förundersökningen läggs därför ner nu.

"Hata slumpen", som G.W. säger.

40plus
2020-02-19, 08:03
Jo. Det som påstods i den tråden var väl i princip att demokratiska politiker var kannibaler som hade för vana att bjuda ut sina egna småbarn till pedofiler på nån pizzeria. Belägget för detta var väl att loggan för pizzahaket påminde om nån slags frimurarsymbol eller nåt.

Nu har ju detaljerna undsluppit mig sedan länge, men påståendena var helt sinnessjuka och bevisen var så långsökta att det inte ens gick att förstå att någon enda person kunde tro på det.

Om jag fattat grejen med Epstein och hans flygplan rätt så handlade det väl om prostituerade tonårstjejer på 16 år, och inte om lågstadiebarn. Så jag vet inte om det går att påstå att alla som åkte till hans ö var pedofiler.

Ja folk verkar tro att en vuxen man som har sex med eller ens tänder på en tjej under 18 år är pedofil. Men pedofil är man om man är sexuellt attraherad av prepubertala barn, dvs innan den typiskt kvinnliga eller manliga kroppsformen utvecklas.

Dom flesta friska män kan tända på en tonårig tjejs kropp oavsett om hon är 16 eller 19, så länge hon har en kvinnlig utvecklad kropp. Men en normalt funtad man funderar inte vidare när han ser ansiktet och därmed ser att det är en alldeles för ung tjej om mannen är betydligt äldre.

För övrigt tror jag att detta nya med Palmemordet är att dom vet vad som har hänt, man presenterar detta, och lägger ner utredningen då gärningsmannen är död och man (tror sig) vet vad som hände.

blåvitt
2020-02-19, 08:11
Sverige "extremt mild vinter"
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/meteorologens-larm-en-extremt-mild-vinter/

Andra sidan nordpolen.

Kanada "record breaking cold"
https://watchers.news/2020/01/18/record-breaking-cold-hits-british-columbia-canada/

Kanada har inte en rekordkall vinter, de har haft rekordkalla dagar. I åre har det varit -25 under vintern, och -5 här i Stockholm så kyla förekommer ju. Mönstret man kan se är ett mer instabilt väder, med fler nollgenomgångar i norr och fler stormar till följd av detta.

KoloKille
2020-02-19, 08:12
Kanada har inte en rekordkall vinter, de har haft rekordkalla dagar. I åre har det varit -25 under vintern, och -5 här i Stockholm så kyla förekommer ju. Mönstret man kan se är ett mer instabilt väder, med fler nollgenomgångar i norr och fler stormar till följd av detta.

Menar du att det är fler stormar nu än tidigare?

blåvitt
2020-02-19, 08:43
Menar du att det är fler stormar nu än tidigare?

Pratar vi norra Sverige så ja. Ovädrena skiftar norrut så fjällkedjan och nordhavet drabbas hårdare.

KoloKille
2020-02-19, 08:44
Pratar vi norra Sverige så ja. Ovädrena skiftar norrut så fjällkedjan och nordhavet drabbas hårdare.

Presentera gärna belägg för det.

blåvitt
2020-02-19, 08:55
Presentera gärna belägg för det.

https://www.landskogsbruk.se/skog/expert-inga-trender-bakom-svenska-stormar/

– Det som däremot hänt är att stormbanorna ändrats så kommande stormar sannolikt kommer att drabba andra platser än tidigare. För svensk del betyder det att fler stormar kommer att drabba södra Norrland och Bottenhavet. Stormarna blir inte fler men de tar en nordligare bana, fortsätter han.

stridis
2020-02-19, 09:04
Gött. Vi på bästkusten tycker att klimatförändringarna är av godo.:)

KoloKille
2020-02-19, 09:12
https://www.landskogsbruk.se/skog/expert-inga-trender-bakom-svenska-stormar/

Snyggt att du citerar en källa som motsäger det du sa:

1. Det är inte fler stormar, vilket du påstod
2. Vidare pratar han om ett tänkbart scenario i tempuset futurum, vilket betyder att det inte har hänt, att det inte händer just nu men att det kan hända i framtiden
3. Sist men inte minst säger han att det inte finns någon koppling mellan klimat och fler stormar

Akerhage
2020-02-19, 10:13
Gött. Vi på bästkusten tycker att klimatförändringarna är av godo.:)

Det har ju för tusan regnat varje dag sen november här typ? Riktigt skitväder!

Klein
2020-02-19, 10:22
Som sagt var, varmare väder kommer att vara bra för oss i Sverige. Mindre extremväder, mer nederbörd.

sladdbarn
2020-02-19, 12:09

Sol idag :)

Akerhage
2020-02-19, 12:13
Sol idag :)

Fantastiskt :)

PureWhey
2020-02-19, 12:46

Ja, såhär dåligt kan det inte varit på länge.

KoloKille
2020-02-19, 12:49
Det är Gretas fel.

Magnus N
2020-02-21, 20:32
Skapligt guldfynd :)

"As per estimates, there are two goldmines with around 3,500 tonnes of gold ore in the Naxal-affected Sonbhadra district of the state, almost five times the current gold reserves of the country"

https://www.financialexpress.com/india-news/yogi-adityanath-strikes-gold-3500-tonne-goldmine-found-in-uttar-pradeshs-sonbhadra-district/1875151/lite/

Brofessorn
2020-02-22, 22:34
China Files 84 Patents For Central Bank Digital Currency
According to the Financial Times, China’s central bank has filed 84 patents relating to its plans to launch a digital currency electronic payments DCEP system. The number of CBDC-related patents by the PBOC came after an investigative study by the U.S. Chamber of Digital Commerce.

These patents reportedly focus on designing protocols that will control the issuance and supply of digital renminbi, as well as frameworks for performing interbank settlements and integration of the CBDC with China’s existing retail banking infrastructure.
[...]
China’s CBDC progress is causing a wave of interest across Europe and the United States. Beijing’s work on a sovereign digital currency which could be adopted by smaller nations has increased the pressure on central bankers in major economies to consider launching their own digital currencies.

Appearing before Congress on Tuesday (February 11, 2020), Jerome Powell, the chairman of the U.S. Federal Reserve revealed that developments like Facebook’s Libra and China’s CBDC plans have brought CBDCs to the forefront.

https://bitcoinist.com/china-files-84-patents-for-central-bank-digital-currency/

Lafayette
2020-02-24, 18:34
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/kultur/harvey-weinstein-doms

25 år. Daymn.

svenbanan
2020-02-24, 20:51

25 år. Daymn.

Fast det är ju alltså vad han riskerar att få för straff. Det är ju inte klart än, och ska ju meddelas om några veckor.

stridis
2020-02-24, 21:25

25 år. Daymn.

Synd att vi inte kan jämföra med Epstein.

svenbanan
2020-02-24, 22:01
Synd att vi inte kan jämföra med Epstein.

Det som framförallt är synd med Epstein är väl att chansen att få klarhet i vad som pågick nu i princip är noll. Dvs möjligheten att andra fula fiskar som annars skulle fångats in, nu fortfarande simmar runt är ju rätt stor.

svenbanan
2020-02-24, 22:03
Helt appropå. Vad har Aryt blivit bannad för? Ett sista halmstrå som knäckte kamelryggen, eller ett helt jättelass med ny dynga?

Anton Fräs
2020-02-24, 22:17
Helt appropå. Vad har Aryt blivit bannad för? Ett sista halmstrå som knäckte kamelryggen, eller ett helt jättelass med ny dynga?

Hallelujah, vilket mirakel.

OnT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sodersjukhuset-i-stabslage

Snubben
2020-02-25, 07:08

Vad är konstigt med att banna ett troll?

Magnus N
2020-02-25, 07:50
Någon som kan lösa hela artikeln som kan säga om det står en förklaring till varför läraren riskerar jobbet?

"Västsverige

Lärarna ska se till att eleverna har trygghet och studiero i skolan. Samtidigt är osäkerheten stor om vad de får göra för att klara det.

Nu har dilemmat dragits till sin spets för en lärare: han ingrep mot en rökande elev som svarade med att slå honom i huvudet. Därför har läraren förlorat jobbet. Dessutom riskerar han att bli av med sin lärarlegitimation."

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/l%C3%A4rare-sa-till-r%C3%B6kande-elev-blev-slagen-och-f%C3%B6rlorade-jobbet-1.24437248

Mental
2020-02-25, 07:53
Någon som kan lösa hela artikeln som kan säga om det står en förklaring till varför läraren riskerar jobbet?

"Västsverige

Lärarna ska se till att eleverna har trygghet och studiero i skolan. Samtidigt är osäkerheten stor om vad de får göra för att klara det.

Nu har dilemmat dragits till sin spets för en lärare: han ingrep mot en rökande elev som svarade med att slå honom i huvudet. Därför har läraren förlorat jobbet. Dessutom riskerar han att bli av med sin lärarlegitimation."

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/l%C3%A4rare-sa-till-r%C3%B6kande-elev-blev-slagen-och-f%C3%B6rlorade-jobbet-1.24437248

Förslagsvis läser man hela artikeln och inte bara ingressen? Min gissning är att läraren vevade tillbaka och mer än vad som var motiverat, men så länge ingen vill betala för nyheten får vi sitta och gissa.

Magnus N
2020-02-25, 09:07
Förslagsvis läser man hela artikeln och inte bara ingressen? Min gissning är att läraren vevade tillbaka och mer än vad som var motiverat, men så länge ingen vill betala för nyheten får vi sitta och gissa.

Missade du min fråga?
Jag ställde den då jag ej kunde läsa hela och ville ha mer information...

trädgårdsmöbel
2020-02-25, 09:39
Missade du min fråga?
Jag ställde den då jag ej kunde läsa hela och ville ha mer information...

Det går gissningsvis inte att förklara detta utan att göra tråden "politisk" ändå.

Diomedea exulans
2020-02-25, 09:48

Den stora frågan är varför hen inte var bannad för tre månader sen.

Snubben
2020-02-25, 10:51

tre månader sen..? Du menar väl tre år sen?

svenbanan
2020-02-25, 18:21
Vad är konstigt med att banna ett troll?

tre månader sen..? Du menar väl tre år sen?

Det är väl inte en underlig frågeställning? Du verkar ju själv tycka att hen borde ha blivit bannad för länge sedan. Men det har ju uppenbarligen inte skett. Så då är det väl rätt intressant vad anedningen varit till att banna parsonen just nu, för rimligtvis måste det då ha varit nåt ännu värre sorts övertramp än vad hen ägnat sig åt tidigare (eftersom hen inte blivit bannad tidigare).

svenbanan
2020-02-25, 18:23
Det går gissningsvis inte att förklara detta utan att göra tråden "politisk" ändå.

Klart det går. Man kan presentera de fakta som finns tillgängliga. Tex berätta vad som står i artikeln om man har tillgång till den.