handdator

Visa fullständig version : Gräsklippare

pepplez
2019-11-26, 15:03
Flyttat till hus. 1600 kvm men ganska mycket går bort av hus, förråd, garage, pool och buskar. Förra ägaren sa att det tog honom 45 min att klippa gräsmattan.

Vad fan ska man köpa? Robot är inte aktuellt i dagsläget.

Bensin? El? Batteri? Klarar en batteridriven 45 minuters körning och blir det bra? Pallar man gå omkring med en sladd (eldriven)? Eller är det bara bensin som gäller? Vad bör man passa sig för?

C.E.J.
2019-11-26, 16:21
Va, vad är problemet med bensindriven gräsklippare helt plötsligt?

Man bör passa sig för stenar.

MasterChief
2019-11-26, 17:33
Flyttat till hus. 1600 kvm men ganska mycket går bort av hus, förråd, garage, pool och buskar. Förra ägaren sa att det tog honom 45 min att klippa gräsmattan.

Vad fan ska man köpa? Robot är inte aktuellt i dagsläget.

Bensin? El? Batteri? Klarar en batteridriven 45 minuters körning och blir det bra? Pallar man gå omkring med en sladd (eldriven)? Eller är det bara bensin som gäller? Vad bör man passa sig för?

Köp en bensindriven Klippo och du kommer vara en mycket nöjd kund i minst 10-15 år. Det är bland de dyrare, men det är så jävla värdelöst att klippa en stor gräsmatta med en sunkig 1500kr maskin som går på el. Klippon kommer bli en kär vän, precis som dina fina grill.

https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/tradgardsmaskiner/grasklippare/gagrasklippare/grasklippare-klippo-excellent-s/p-577856

rosto
2019-11-26, 17:47
Klippo är odödliga, jag har en som har överlevt min farfar och jag tror fan den lever längre än både farsan och mig :)

Jag kör utan uppsamlare och låter klippet bli gödsel istället, här har jag hört att Stigas multiclip är väldigt bra då de har en hög klippkåpa vilket gör att gräsklippet vispas runt där inne och klipps flera gånger till korta strån (gödsel).

Ingen aning om detta stämmer och jag har inte testat men utsagan kom från en äldre gräsklipparreparatör som har koll.

svenbanan
2019-11-26, 17:55
Köp en lie och för våra fädnerstraditioner vidare. #detvarbättreförr

Wilt the Stilt
2019-11-26, 18:06

Då får du träning också och kan skippa gymmet!! :d

Jorgen
2019-11-26, 18:21
Klippo är odödliga, jag har en som har överlevt min farfar och jag tror fan den lever längre än både farsan och mig :)

Jag kör utan uppsamlare och låter klippet bli gödsel istället, här har jag hört att Stigas multiclip är väldigt bra då de har en hög klippkåpa vilket gör att gräsklippet vispas runt där inne och klipps flera gånger till korta strån (gödsel).

Ingen aning om detta stämmer och jag har inte testat men utsagan kom från en äldre gräsklipparreparatör som har koll.

Jag körde utan uppsamlare förr, men ångrar inte en sekund att jag köpte en ny med. Också en Stiga fö.

svenbanan
2019-11-26, 18:27
Jag körde utan uppsamlare förr, men ångrar inte en sekund att jag köpte en ny med. Också en Stiga fö.

Huruvida det är bra för gräsmattan eller inte att lämna gräsklippet kvar på mattan verkr det råda delade meningar om.

Dock är det så sjukt irriterande att man drar in en massa gräs i huset flera dagar efter man klippt om man inta har uppsamlare, att det är värt det av bara den anledningen.

Starke75an
2019-11-26, 19:01

Jag använder både trimmer och lie. Trimmern när det är mycke, lie när det är mindre mängd gräs som ska ner.

Väldigt tyst och smidigt med lie.

Röstar på en klippo med drift.

thenut
2019-11-26, 19:54
Skulle nog säga att man kan köra utan uppsamlare om man klipper väldigt ofta, annars med... Blir det för mycket klipp så lägger det sig som ett lock och kväver rötterna

svenbanan
2019-11-26, 20:18
Jag använder både trimmer och lie. Trimmern när det är mycke, lie när det är mindre mängd gräs som ska ner.

Väldigt tyst och smidigt med lie.

Röstar på en klippo med drift.

Hur skärper du lien då? Använder du nåt slags slipsten eller har du en sån konstig mojäng som tydligen är "det rätta sättet".

Tydligen så ska man alltså "egentligen" kallhamra längst ut på eggen så stålet tunnas ut och blir supertunnt och vasst. Osäker på varför denna metod ska ha ansetts bättre än att slipa lien, men tydligen fanns det i alla fall en marknad för att tom tillverka en liten handjagad "maskin" som man kunda föra lien igenom och så vevar man på en vev så är där en liten hammare som bankar på exakt rätt ställe så eggen blir helt jämnt utplattad. Rätt coolt.

Sverker
2019-11-26, 20:48
Det SKA sitta ett bryne på skaftet till lien. Det ger en någon minuts vila då och då och en chans att sträcka ryggen under arbetets gång. Fast man slår en äng med lie. Att fixa en gräsmatta med lie låter svårt.

spas
2019-11-26, 21:11

Fick en gammal Klippo med Briggs Strattonmotor av en granne för länge sedan. Den hade ståt ute året runt utan att användas i 5 år och var "död". Ett par varv med grillborsten på tändstiftet sen körde jag den 7 år utan att göra något annat än fylla på bensin innan jag gav den till nästa granne. Helt otrolig maskin.

svenbanan
2019-11-26, 21:27
Hittade en video med en snubbe som förklarar lite av teorin bakom varför man hellre bör "knacka" eggen på lien snarare än slipa den. Bryne ingår tydligen i bägge varianterna.

Jm8OIoQEvtU

Wain
2019-11-26, 21:44
Huruvida det är bra för gräsmattan eller inte att lämna gräsklippet kvar på mattan verkr det råda delade meningar om.

Varför skulle det vara dåligt för gräsmattan? Har aldrig hört det påståendet förut, låter suspekt.

Lipservice
2019-11-26, 23:31
Varför skulle det vara dåligt för gräsmattan? Har aldrig hört det påståendet förut, låter suspekt.

Skulle väl i så fall vara för djurens skull man samlar/krattar upp gräset. Annars är det väl ren supergödning för gräset när de gamla ligger kvar.

Don H
2019-11-26, 23:53
Om du inte har en klippare med mulching eller kör frekvent med robot så kommer det gamla klippet att lägga sig som en filt och reducera syretillförseln till rötterna.

Blir mer jobb med vertikalskärning och hålpipning.

svenbanan
2019-11-26, 23:53

Det har väl med mossa att göra tror jag. Dvs vad man bör göra för att få mossan att försvinna. Ifall man gör vissa åtgärder så kan det kanske vara fördelaktigt att ta bort gräsklippet. Gör man andra åtgärder kan det kanske vara bra att låta klippet ligga (och ge mer näring).

Don H
2019-11-26, 23:54
Mossa och svamp i en gräsmatta är till 99% beroende på dåligt med näring.
På med gödsel.

Kif
2019-11-27, 10:42
Nu har du något större gård mot mig, men jag kör batteridrift och skulle aldrig få för mig att köpa en bemsindriven dito. Den är tyst, luktfri och startas enkelt med en knapp.

pepplez
2019-11-27, 10:43
Nu har du något större gård mot mig, men jag kör batteridrift och skulle aldrig få för mig att köpa en bemsindriven dito. Den är tyst, luktfri och startas enkelt med en knapp.

Hur länge skulle du uppskatta att din gräsklippare kan gå innan du måste ladda och vad har du för batterikapacitet (amperetimmar)?

agazza
2019-11-27, 11:39
Finns bra robotgräsklippare på alieexpress som många är nöjda med.
Ruggigt mycket bättre pris

Men jag hade köpt en begagnad Stiga Park med trasig motor. (max 1500kr)
Sen hade jag köpt nya lager till rullarna och till aggregatet från SKL (1000kr)
och en ny 12hk briggs med bättre oljesmörning. kanske 5000kr

då har man en 30 papps maskin som är ruggigt bra, i och med remdrivningen och att man kan ta bort kilarna till knivarna så slår man aldrig sönder något. Jag klipper 8500kvm så och trasiga stiga park finns det en uppsjö av

Wain
2019-11-27, 12:44
Det har väl med mossa att göra tror jag. Dvs vad man bör göra för att få mossan att försvinna. Ifall man gör vissa åtgärder så kan det kanske vara fördelaktigt att ta bort gräsklippet. Gör man andra åtgärder kan det kanske vara bra att låta klippet ligga (och ge mer näring).

Låta gräset ligga minskar mossan.

agazza
2019-11-27, 13:20
Mossa är bättre än gräs. Växer ingenting, mjukare att gå på. Grönare.

martikainen
2019-11-27, 13:46
Köpte robotgräsklippare + batteridriven ryobi när vi flytta till huset, har ca 800kvm matta att klippa. Jag stod ut 1 säsong med den batteridrivna ryobin sen köpte jag en trasig bensinare och gav den lite kärlek och nu är det en fröjd att klippa kanter/annat som roboten inte gillar.

Så jag röstar på begagnad bensinare och sen köper du en robot på sikt :)

pepplez
2019-11-27, 13:55
Köpte robotgräsklippare + batteridriven ryobi när vi flytta till huset, har ca 800kvm matta att klippa. Jag stod ut 1 säsong med den batteridrivna ryobin sen köpte jag en trasig bensinare och gav den lite kärlek och nu är det en fröjd att klippa kanter/annat som roboten inte gillar.

Så jag röstar på begagnad bensinare och sen köper du en robot på sikt :)

Tack för tipset. Behöver du ingen trimmer för kanter?

martikainen
2019-11-27, 14:34
Tack för tipset. Behöver du ingen trimmer för kanter?

Jodå!
Har både en bensinare och en batteridriven (ryobi). Det var egentligen samma sak där, köpte batteridriven först och den duger till att trimma gräsmattans kanter om inte klipparna fixar det. Men när det kommer till mina diken och annat bös så är den för klen.

pepplez
2019-11-27, 15:42
Jodå!
Har både en bensinare och en batteridriven (ryobi). Det var egentligen samma sak där, köpte batteridriven först och den duger till att trimma gräsmattans kanter om inte klipparna fixar det. Men när det kommer till mina diken och annat bös så är den för klen.

Ah, förstår. Jag har inga diken och ingen sly, då känns det som att denna borde göra jobbet kring rabatter och trallkanter? https://www.granngarden.se/grastrimmer-ryobi-one-el-rlt1831h20-18-v/p/1261404

MasterChief
2019-11-27, 18:13
Mossa är bättre än gräs. Växer ingenting, mjukare att gå på. Grönare.

Det där är så jävla sant. På norrsidan har jag mossa och på södersidan en halvtrött gräsmatta med en miljard sorter av ogräs. Norr är alltid grön och skön och behöver knappt klippas. Södra sidan ger konstant ångest.

Så hur får man mossa till södra delen av tomten? Kan man odla mossa?

Kif
2019-11-27, 19:15
Hur länge skulle du uppskatta att din gräsklippare kan gå innan du måste ladda och vad har du för batterikapacitet (amperetimmar)?

Har någon av ryobis alla varianter och 2 av de större batterierna som jag byter mellan när det tar slut. Ingen uppskattning om hur lång tid det håller men jag klipper väl ca 300 kvm på ett batteri utan problem. Flera i tråden verkar vara missnöjd men jag bytte från en bensindriven stiga med elstart till batteridriven ryobi och har aldrig vänt mig om. För dig med en större tomt är kanske en bättre bensinmaskin mer anpassad. Jag prioriterade smidigheten, lättheten och ljudnivån samt att slippa åka o köpa bränsle, olja osv stup i ett.

Don H
2019-11-27, 20:00
Det där är så jävla sant. På norrsidan har jag mossa och på södersidan en halvtrött gräsmatta med en miljard sorter av ogräs. Norr är alltid grön och skön och behöver knappt klippas. Södra sidan ger konstant ångest.

Så hur får man mossa till södra delen av tomten? Kan man odla mossa?

Ta och kör en mossrivare lite lätt på norrsidan och ta sen det du får loss och lägg på sydsidan. Klart

agazza
2019-11-27, 22:11

Så hur får man mossa till södra delen av tomten? Kan man odla mossa?Jag ska bygga ljudabsorbenter av mossa så det verkar va rätt lätt att få det att överleva iaf.

Prova att gräv bort en kvm gräs och hämta mossa i skogen och lägg dit och kolla ifall det tar sig, isf kan du ju bara fortsätta så tills det är bytt.

Tror utbytestakten på mossa annars är måånga år

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk