Visa fullständig version : Väldigt märkliga sviter efter förkylning
Diomedea exulans
2019-11-23, 08:09
Jag har inte kunnat träna vettigt på en månad, pga väldigt märkliga hälsoproblem. Håll i hatten, för det här är en enda röra, och jag ska se om jag kan minnas alla tidpunkter och vändor.
För en månad sedan blev jag kraftigt förkyld och väldigt hes och slemmig i halsen. Jag fortsatte ändå träna hårt, styrka och kondition någon vecka - jag hade inte ont i halsen, så jag körde på. Ägde ingen termometer då, så jag hade ingen aning huruvida jag hade feber.
Mitt när förkylningen var som värst blev jag plötsligt nojig över komplikationer, och slutade träna. Jag googlade och läste på om hjärtsäcksinflammation och hjärtmuskelinflammation. Lite senare samma dag tyckte jag att jag kände en liten aning ont i bröstet. "Måste vara inbillning bara för att jag googlade", tänkte jag.
En dag senare tog jag en promenad. Då blev jag under promenaden väldigt trött samtidigt som jag fick ont i bröstet igen. Nu blev jag orolig på riktigt. Ringde 1177 som tyckte att jag skulle till akuten. Jag åkte dit, fick en mycket grundlig genomgång – och inget fel överhuvudtaget hittades. Felfritt hjärta, ingen feber, inget tecken på infektion ens. Min vilopuls var 48-50.
Jag fortsatte ta det lite lugnt några dagar. Fick ibland pyttelite ont här och där i bröstet (ibland lite till vänster, ibland lite till höger, ibland kändes det som i en bröstmuskel, ibland som inne i bröstkorgen), men nu visste jag ju att det inte var något att oroa sig över.
Började träna lugnt igen när jag nästan kände mig helt bra i halsen och näsan. Efter två lugna pass drog jag en dag ett hårt pass. Dagen efter kände jag mig lite värre i halsen, så tog träningspaus igen.
För att vara extra säker googlade jag igen och läste att man kan träna om inte något av följande gäller:
- Förhöjd vilopuls med mer än 20 %.
- Feber.
Så jag köpte en termometer och började ta vilopulsen varje dag (kände med fingrarna och kollade på tidtagaren på mobilen). Ingen feber fortfarande. Men sjukt nog så var min puls alltid över 20 % förhöjd, alltså typ 60. Nån dag var den bara 14 % förhöjd – yes, jag kan träna imorgon! tänkte jag – men sen var den hög igen nästa dag. Nån gång när jag vaknade till 4 på natten var den återigen under 20 % förhöjd, för att sedan vara för hög på morgonen.
Efter ännu en vilovecka drog jag ett hårt träningspass på prov. Nu skedde en helt annan komplikation: Jag blev onaturligt trött. Redan vid uppvärmningen med knäböj utan vikt. Tröttheten höll i sig flera timmar efteråt och följdes av ännu mer förhöjd vilopuls, 70-80 nånting.
Dagen efter gick jag till vårdcentral. Återigen var mitt hjärta helt friskt, återigen hade jag inga tecken på infektion eller feber. På pappret helt frisk. Blev tipsad att vila en vecka till, men att använda mitt sunda förnuft och gå på hur det kändes.
På måndag kommer denna vecka ha gått. Jag har tagit det lugnt den här veckan, men blev igår tvungen att promenera runt hela dagen pga diverse ärenden, och hade från och till vag bröstsmärta under allt promenerande som skedde efter att jag promenerat en timme eller så.
Vad fan, rent ut sagt, kan det vara för fel på mig?
Vad kan det vara för "komplikationer" som ger så konstiga tecken efter en vanlig jäkla förkylning, när man har noll infektion i kroppen?
Kan det sitta i skallen på mig?
Ska jag ignorera den konstiga bröstsmärtan och mattheten?
I början av november köpte jag årskort på atletklubb, så timingen kunde inte vara värre. Än så länge ser jag inte i spegeln att jag börjat tyna bort, men jag räknar ner sekunderna tills det kommer börja. Är oerhört frustrerad, för jag ser inget tecken på att detta elände kommer sluta.
EagleEye
2019-11-23, 08:41
Lägg ner all träning omedelbart. Kroppen måste få vila. Jag gjorde själv misstaget att träna på. Förkylningen försvann men kom sen tillbaks. Och till slut blev jag helt utslagen.
Lägg dig i soffan i en vecka. Kan rekommendera en treo dagligen också för att påskynda läkningen. De finns i goda smaker nu som brustablett. Min favorit är hallon.
Diomedea exulans
2019-11-23, 08:47
Tack!
Jag har fått något liknande, var dock inte ens hälften så extremt som i ditt fall dock. Jag tar alltid en vecka total vila om jag blir förkyld nu. Känns som det sällan kan vara negativt att vila några dagar extra. Oftast går det bra att träna förkyld men det känns för mig numer ovärt att chansa.
Aristocrat
2019-11-23, 09:04
Jag sitter här med snorig näsa och tänkte skriva att du bör vila, när jag själv tänker träna om ett par timmar. Jävla hycklare man är
Diomedea exulans
2019-11-23, 09:05
Jag har fått något liknande, var dock inte ens hälften så extremt som i ditt fall dock. Jag tar alltid en vecka total vila om jag blir förkyld nu. Känns som det sällan kan vara negativt att vila några dagar extra. Oftast går det bra att träna förkyld men det känns för mig numer ovärt att chansa.
Tack för svar.
Med total vila, menar du även att minimera promenader?
Jag är ledsen över att behöva säga det men om du är kraftigt förkyld och hes så är du en idiot som ens går till gymmet, inte bara för din egna hälsa utan för andra som tränar där som kan bli smittade av dig. Tyvärr existerar det ganska många idioter i världen idag som måste lära sig saker den hårda vägen vilket du uppenbarligen fick göra. Jag hoppas att du har lärt dig det här nu, personligen lärde jag mig det för kanske 10 år sedan men bättre sent än aldrig för vissa.
Det är för mig totat obegripligt varför folk som är helt random svennebanan motionärer går och tränar när man är dålig, varför? På riktigt varför? Gunde Svan tränade ju sjuk för att han hade ett OS att vinna, men vad har du att vinna på att träna en vecka vs att inte göra det? Ingenting. Du kommer inte tappa muskler på en vecka, du kommer inte tappa styrka på en vecka, du kommer inte ens göra det på två veckor om du inte är totalt sängliggandes och typ helkroppsgipsad.
Det kanske är hardcore att gå och träna när man är sjuk, i så fall ber jag om ursäkt. Den biten av träningen har tyvärr lämnat mig helt så jag kan inte relatera till det längre.
Diomedea exulans
2019-11-23, 09:31
Jag är ledsen över att behöva säga det men om du är kraftigt förkyld och hes så är du en idiot som ens går till gymmet, inte bara för din egna hälsa utan för andra som tränar där som kan bli smittade av dig. Tyvärr existerar det ganska många idioter i världen idag som måste lära sig saker den hårda vägen vilket du uppenbarligen fick göra. Jag hoppas att du har lärt dig det här nu, personligen lärde jag mig det för kanske 10 år sedan men bättre sent än aldrig för vissa.
Det är för mig totat obegripligt varför folk som är helt random svennebanan motionärer går och tränar när man är dålig, varför? På riktigt varför? Gunde Svan tränade ju sjuk för att han hade ett OS att vinna, men vad har du att vinna på att träna en vecka vs att inte göra det? Ingenting. Du kommer inte tappa muskler på en vecka, du kommer inte tappa styrka på en vecka, du kommer inte ens göra det på två veckor om du inte är totalt sängliggandes och typ helkroppsgipsad.
Det kanske är hardcore att gå och träna när man är sjuk, i så fall ber jag om ursäkt. Den biten av träningen har tyvärr lämnat mig helt så jag kan inte relatera till det längre.
Det är noterat.
Förlåt för den hårda tonen Dio, det var inte riktigt enbart mot dig.
Det har blivit lite av en hjärtefråga för mig att ifrågasätta varför folk som inte har något att "vinna" av sin träning sätter liv och hälsa på spel för att få det igenom ett pass och träna på ett speciellt sätt som är ämnat för folk som är på en mycket högre nivå än vad de själva är och någonsin kommer att bli.
Förhoppningsvis läser en nybörjare det här inlägget någon gång i framtiden och tänker "Han hade rätt, jag vill ju inte bli världens starkaste man så varför ska jag träna precis som honom?"
Krya på dig
Tack för svar.
Med total vila, menar du även att minimera promenader?
Nej i mitt fall så undviker jag endast ansträngande träning. Jag ligger sällan endast hemma i soffan såvida jag inte är för sjuk för att orka ta promenader. Jag tänker inte aktivt att jag ska ta promenader, utan går någonstans om det behövs.
Diomedea exulans
2019-11-23, 09:58
Förlåt för den hårda tonen Dio, det var inte riktigt enbart mot dig.
Det har blivit lite av en hjärtefråga för mig att ifrågasätta varför folk som inte har något att "vinna" av sin träning sätter liv och hälsa på spel för att få det igenom ett pass och träna på ett speciellt sätt som är ämnat för folk som är på en mycket högre nivå än vad de själva är och någonsin kommer att bli.
Förhoppningsvis läser en nybörjare det här inlägget någon gång i framtiden och tänker "Han hade rätt, jag vill ju inte bli världens starkaste man så varför ska jag träna precis som honom?"
Krya på dig
Det är lugnt, jag har inte alltid haft så snäll ton mot dig heller förut, så jag ger dig lite svängrum. ;) Dessutom har du inte fel.
Nej i mitt fall så undviker jag endast ansträngande träning. Jag ligger sällan endast hemma i soffan såvida jag inte är för sjuk för att orka ta promenader. Jag tänker inte aktivt att jag ska ta promenader, utan går någonstans om det behövs.Okej!
Jag skulle rekommendera ett högt proteinintag och promenader, proteinet minimera muskelförlust och promenaderna tycker jag bara är en skön sak att göra för att oftast när jag blir förkyld så är det kallt ute och det är avsvällande för näsan att andas in kall luft så det blir som gratis nässpray. Mina näsa blir alltid rinnig när jag är ute och går i alla fall. Sen tror jag mycket på rörelse i största allmänhet, att få blodet att röra på sig.
Diomedea exulans
2019-11-23, 10:22
Tack, jag kör högt proteinintag och promenader får jag i vardagen "på köpet". Fast jag försöker undvika att promenera för mycket också, det verkar ju som sagt ha märkliga nackdelar.
Peppa peppar, har inte märkt minskade biceps eller försämrade magrutor än.
svenbanan
2019-11-23, 11:20
Mitt enda tillägg är att ifall du kollar pulsen på morgonen och kallar detta för din vilopuls så kan du inte kolla pulsen senare samma dag efter att du tränat och käkat lunch och allt möjligt och förvänta dig att komma ner till samma nivåer som på morgonen då du nys klivit upp ur sängen. Det är svårt att veta vilken "vilopuls" man bör ligga på mitt under dagen, eftersom det är så många olika faktorer som spelar in och kan höja/sänka pulsen med 3-5 slag. På morgonen har man ju legat i koma i 8h och de flesta parametrar är lika varje morgon.
Utöver detta har jag inte mycket att komma med angående långdragna förkylningar. Själv hostade jag nästan lungorna ur mig under säkert 2-3 månader en höst för 5-10 år sedan. Efter ett antal veckor av ingen träning så tyckte jag att jag inte hade nåt som helst försämrat allmäntillstånd och borde kunna träna, så det gjorde jag och hade noll komplikationer. Jag hostade dock fortfarande lungorna ur mig så fort jag blev andfådd, men blev som sagt inte trött och hängig eller nåt sådant. Så jag har förståelse för om man vill försöka komma igång med träningen om man tror sjukdomen dragit förbi.
Diomedea exulans
2019-11-23, 11:47
Tack, bananen! Vilopulsen brukar tas när jag precis har vaknat. Möjligt att den höjs lite när jag vänder mig på rygg och sträcker mig efter mobilen.
Jag vilar på litegrann.
svenbanan
2019-11-23, 11:52
Tack, bananen! Vilopulsen brukar tas när jag precis har vaknat. Möjligt att den höjs lite när jag vänder mig på rygg och sträcker mig efter mobilen.
Jag vilar på litegrann.
:thumbup:
Det var detta jag hakade upp mig på.
Efter ännu en vilovecka drog jag ett hårt träningspass på prov. Nu skedde en helt annan komplikation: Jag blev onaturligt trött. Redan vid uppvärmningen med knäböj utan vikt. Tröttheten höll i sig flera timmar efteråt och följdes av ännu mer förhöjd vilopuls, 70-80 nånting.
Diomedea exulans
2019-11-23, 11:57
:thumbup:
Det var detta jag hakade upp mig på.
Jag förstår!
Jag har även gått och tagit vilopuls lite då och då under dagen för det mest (det blir lite som en tic till slut). Ofta har den varit samma som på morgonen om jag legat stilla en stund. Men den här gången var den alltså inte det. Kan iofs röra sig om en normal höjning efter ett relativt hårt styrkepass. Men den gången blev jag ju som sagt också märkligt matt.
svenbanan
2019-11-23, 13:00
Jag förstår!
Jag har även gått och tagit vilopuls lite då och då under dagen för det mest (det blir lite som en tic till slut). Ofta har den varit samma som på morgonen om jag legat stilla en stund. Men den här gången var den alltså inte det. Kan iofs röra sig om en normal höjning efter ett relativt hårt styrkepass. Men den gången blev jag ju som sagt också märkligt matt.
Jag har också experimenterat med att kolla "vilopulsen" under dagen. Men kommit till slutsatsen att det är jävligt svårt att använda dessa värden till nåt vettigt, just eftersom det är så många grejer som kan påverka. Ifall du hade 10 slag högre puls på eftermiddagen kan det ha berott på matsmältning, koffeinintag, aktiviter som träning eller att du hade hjärnan igång på högvarv (högre puls om du sitter och läser en bok jämfört med stirrar i taket).
Ifall man ska göra det tror jag man behöver sitta i tvsoffan i ett par timmar för att "normalisera" en aning. Dvs inget kaffe/te eller ätande på ett par timmar, och inte heller ägna sig åt nåt som kräver mentalt fokus timmen innan man mäter.
Det skadar ju såklart inte att mäta. Och man kan kanske få nåt slags hum om hur landet ligger. Särskilt om man gör det ofta (som du skrev) och blir mer och mer medveten om hurpass små grejer som förändrar den. Men det kan vara lätt att bli lite lurad också.
Armed Dingo
2019-11-23, 13:10
Fick också en skev förkylning för en månad sen som jag inte vart med om tidigare. Det var egentligen inte en förkylning, jag vet inte vad det var. Jag mådde bara förjävligt och i mer än en vecka.
Är det mördarbakterierna som är här tro?
När man börjar noja så kan man få alla möjliga symtom (bortsett ifrån att man inte ska träna förkyld). Jag "skadade" mig på något sätt i bröstmuskeln, jag tror något hände efter strikt cable crossover. Drog med denna smärta (kändes inte hela tiden) länge och kunde inte träna så strikt utan bara allmän bänkpress. Då började jag helt plötslig få för mig om att det kanske är något "fel" med hjärta eller kärl osv. Då började karaktären på bröstsmärtan ändra sig och jag fick ont och det kunde "hugga" osv. Gjorde då en läkarundersökning med arbets-EKG osv, men allt var bra. Efter det har symptomen klingat av och nu känns det betydligt bättre. The mind is a powerful thing och den kan fucka upp dig rejält om du inte har järnpsyke, vilket inte alla av oss har.
Diomedea exulans
2019-11-23, 14:09
Fick också en skev förkylning för en månad sen som jag inte vart med om tidigare. Det var egentligen inte en förkylning, jag vet inte vad det var. Jag mådde bara förjävligt och i mer än en vecka.
Är det mördarbakterierna som är här tro?
Kanske!
När man börjar noja så kan man få alla möjliga symtom (bortsett ifrån att man inte ska träna förkyld). Jag "skadade" mig på något sätt i bröstmuskeln, jag tror något hände efter strikt cable crossover. Drog med denna smärta (kändes inte hela tiden) länge och kunde inte träna så strikt utan bara allmän bänkpress. Då började jag helt plötslig få för mig om att det kanske är något "fel" med hjärta eller kärl osv. Då började karaktären på bröstsmärtan ändra sig och jag fick ont och det kunde "hugga" osv. Gjorde då en läkarundersökning med arbets-EKG osv, men allt var bra. Efter det har symptomen klingat av och nu känns det betydligt bättre. The mind is a powerful thing och den kan fucka upp dig rejält om du inte har järnpsyke, vilket inte alla av oss har.
Precis det som jag misstänker. Är därför orolig över att jag går och vilar mig i onödan. Men vilar mig hellre för mycket än för lite, så jag hoppar inte på ett bautapass i kväll iallafall.
Dina symptom liknar mina. Kommer och går, verkar lite slumpmässiga, ändrar karaktär lite hela tiden.
Dragit på dig elallergi?
Vila.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Känner igen mig i allt du skriver, har haft så till och från i 15 år. Har kollat EKG, arbeta EKG och tom långtids EKG. Alla svar har varit att allt ser bra ut och att det är ok att träna.
I början var jag sjukt nojig och kunde få panikattacker etc efter jag tränat pga jag blev rädd, men senaste åren har jag bara accepterat att det kommer och går.
Min läkare brukar säga ”ska man bara träna när allt känns bra blir det inte många pass per år” och det ligger väl något i det. Är jag så pigg så jag kan gå till jobbet så tränar jag också.
Diomedea exulans
2019-11-24, 18:09
Känner igen mig i allt du skriver, har haft så till och från i 15 år. Har kollat EKG, arbeta EKG och tom långtids EKG. Alla svar har varit att allt ser bra ut och att det är ok att träna.
I början var jag sjukt nojig och kunde få panikattacker etc efter jag tränat pga jag blev rädd, men senaste åren har jag bara accepterat att det kommer och går.
Min läkare brukar säga ”ska man bara träna när allt känns bra blir det inte många pass per år” och det ligger väl något i det.
Tack så mycket. Jag har haft ganska mycket (svag) bröstsmärta idag och igår och gått runt och funderat hela dagarna på vad f*n jag ska göra.
King Grub
2019-11-24, 18:20
Har du hjärtmuskelinflammation får du om något låg puls, inte hög.
Försöker man träna med det presterar man kasst, eftersom hjärtat inte orkar slå som vanligt.
grimfish
2019-11-24, 19:03
Har du hjärtmuskelinflammation får du om något låg puls, inte hög.
Det är betydligt vanligare med förhöjd puls än låg puls vid hjärtmuskelinflammation, men båda varianterna förekommer.
Nu gissar jag att man redan har kollat EKG, hjärtskademarkörer, lyssnat på hjärtat och kanske även gjort ett ultraljud av hjärtat och på så vis uteslutit diagnosen i det här fallet.
Tack så mycket. Jag har haft ganska mycket (svag) bröstsmärta idag och igår och gått runt och funderat hela dagarna på vad f*n jag ska göra.
Skulle inte bli förvånad om det är TWAR. Svårt att påvisa och behöver inte ge jätte mycket symtom men trötthet och påverkade luftvägar är vanligt Sjukvården brukar inte testa för det heller. Läker normalt sett ut av sig själv efter 4-6 veckor men kan bli mer långdraget än så. Varför jag misstänker det är för att jag själv dragits med något liknande i nu två månader men är inte sjuk nog för att tyckas behöva uppsöka vården men är ovanligt trött och har påverkade luftvägar.
Diomedea exulans
2019-11-24, 20:27
Det är betydligt vanligare med förhöjd puls än låg puls vid hjärtmuskelinflammation, men båda varianterna förekommer.
Nu gissar jag att man redan har kollat EKG, hjärtskademarkörer, lyssnat på hjärtat och kanske även gjort ett ultraljud av hjärtat och på så vis uteslutit diagnosen i det här fallet.
Japp. Ultraljud gjorde de den där första kollen.
Skulle inte bli förvånad om det är TWAR. Svårt att påvisa och behöver inte ge jätte mycket symtom men trötthet och påverkade luftvägar är vanligt Sjukvården brukar inte testa för det heller. Läker normalt sett ut av sig själv efter 4-6 veckor men kan bli mer långdraget än så. Varför jag misstänker det är för att jag själv dragits med något liknande i nu två månader men är inte sjuk nog för att tyckas behöva uppsöka vården men är ovanligt trött och har påverkade luftvägar.
Tack, dock har de inte hittat tecken på infektion. Min sänka är helt normal (det är väl sänkan som visar om man har infektion?)
Japp. Ultraljud gjorde de den där första kollen.
Tack, dock har de inte hittat tecken på infektion. Min sänka är helt normal (det är väl sänkan som visar om man har infektion?)
Det som är lurigt med TWAR, normala infektionsparametrar, så som CRP, sänka eller LPK, är sällan förhöjda.
Diomedea exulans
2019-11-25, 14:12
Det som är lurigt med TWAR, normala infektionsparametrar, så som CRP, sänka eller LPK, är sällan förhöjda.
Mycket intressant.
Relevant fråga då, vet du om man kan träna (lugnt) medan sjukdomen läker ut? Kan man träna fast man känner av lite symptom?
Scratch89
2019-11-25, 16:12
Mitt råd är att du ska chilla med träning jobbigare än promenader tills din vilopuls är tillbaka på det normala.
Finns det något annat i ditt liv just nu som kan tänkas höja din puls?
Diomedea exulans
2019-11-25, 17:19
Mitt råd är att du ska chilla med träning jobbigare än promenader tills din vilopuls är tillbaka på det normala.
Tack.
Något som kan tänkas höja min puls just nu är mycket psykisk stress. Blir för övrigt "tvungen" att promenera ganska mycket i vardagen, men försöker minimera det nu när det ibland framkallar bröstsmärta.
Diomedea exulans
2019-11-26, 08:18
Det kan även vara så att jag helt enkelt varit inaktiv så länge att min naturliga vilopuls höjts. Hur fort går den processen?
Efter att ha läst den här tråden måste jag fråga om ni lever som ni lär? Under de 30 år jag tränat har det varit få saker som fått mig att hoppa över träningen. Under flera år mådde jag skit efter varje pass (kraftigt förhöjd puls, kallsvettades, hjärtklappning, obehag i bröstet, omöjligt att sova etc) och fick panikattacker och ångest, trots det tränade jag på. Kört med feber och förkylningar från hell. Med avsliten biceps så jag fick dra den på plats efter varje set eller med armen i gips. Även om läkaren skulle förbjuda mig att träna skulle jag fortsatt.
Tycker inte jag gjort rätt, men blir ändå förvånad att så många vilar vid "minsta" besvär, även de som verkar satsa hårt och seriöst. De flesta jag känner som tränat länge och verkligen går in för det har en besatthet som gör att de ska mycket till innan de hoppar över ett pass även om de vet att de inte borde träna.
PureWhey
2019-11-26, 12:30
Hellre hoppa över ett pass än att bli sjuk och missa 2 veckor.
Lyssna på kroppen A&O såvida man inte är allmänt klen och inte går dit för att man har lite ont i lilltån.
Diomedea exulans
2019-11-26, 14:46
Är lugnad nu, snackade med en läkarvän till familjen.
Min bröstsmärta är typisk för magkatarr, vilket jag haft innan allt detta. Ska till apoteket och greja receptfri medicin mot det.
Min vilopuls är så låg så den ska jag tydligen inte oroa mig för.
Fick klartecken att gå till gymmet och träna – men börja lugnt, för jag har varit borta så länge.
Fifan vad gött.
Macroman
2019-11-26, 15:44
Jag var förkyld 4 veckor i september men tränade förstås inget under denna period. Tränar aldrig om jag inte känner mig 100 % frisk. Det är ju helt meningslöst att chansa eftersom man ändå inte är elitidrottsman då det eventuellt kan vara befogat att chansa lite med hälsan för att komma med i en eventuell OS/VM-trupp...
Hoppas magmedicinen gör susen! :)
Jag var förkyld 4 veckor i september men tränade förstås inget under denna period. Tränar aldrig om jag inte känner mig 100 % frisk. Det är ju helt meningslöst att chansa eftersom man ändå inte är elitidrottsman då det eventuellt kan vara befogat att chansa lite med hälsan för att komma med i en eventuell OS/VM-trupp...
Med den inställningen är det ju ingen mening att träna tungt och hårt heller, inte värt skaderisken eller hur det på sikt riskerar framtida förslitningsskador. Utan då är det träning för hälsa och välmående som gäller på motionsnivå.
Vill man verkligen utvecklas maximalt måste man ju ligga på gränsen mer eller mindre hela tiden.
Diomedea exulans
2019-11-26, 16:08
Jag förstår ditt tankesätt.
Hoppas magmedicinen gör susen! :)
Tack!
Med den inställningen är det ju ingen mening att träna tungt och hårt heller, inte värt skaderisken eller hur det på sikt riskerar framtida förslitningsskador. Utan då är det träning för hälsa och välmående som gäller på motionsnivå.
Vill man verkligen utvecklas maximalt måste man ju ligga på gränsen mer eller mindre hela tiden.
Något jag kom till insikt med för ca 2 år sedan, önskar jag hade gjort det tidigare :)
Macroman
2019-11-26, 16:23
Så är det såklart.
Lita inte på vårdcentralens kompetens.
svenbanan
2019-11-26, 23:40
Det kan även vara så att jag helt enkelt varit inaktiv så länge att min naturliga vilopuls höjts. Hur fort går den processen? Typ lika snabbt som det går att tappa konditionen.
svenbanan
2019-11-26, 23:43
Min vilopuls är så låg så den ska jag tydligen inte oroa mig för.
Inte för att jag på nåt sätt vill påstå att läkaren ifråga har fel.
Men om ovanstående är ett direkt citat så låter det väldigt märkligt. Att din vilopuls är låg säger inte ett skit om nånting. Den kan fortfarande vara hög för just dig.
Jag skulle lita mer på de läkare som gjort en ordentlig undersökning än en vän till familjen som kastar ur sig ett antagande. Se iaf att bröstsmärtan försvinner iom medicin innan du börjar träna igen?
svenbanan
2019-11-26, 23:48
Efter att ha läst den här tråden måste jag fråga om ni lever som ni lär? Under de 30 år jag tränat har det varit få saker som fått mig att hoppa över träningen. Under flera år mådde jag skit efter varje pass (kraftigt förhöjd puls, kallsvettades, hjärtklappning, obehag i bröstet, omöjligt att sova etc) och fick panikattacker och ångest, trots det tränade jag på. Kört med feber och förkylningar från hell. Med avsliten biceps så jag fick dra den på plats efter varje set eller med armen i gips. Även om läkaren skulle förbjuda mig att träna skulle jag fortsatt.
Tycker inte jag gjort rätt, men blir ändå förvånad att så många vilar vid "minsta" besvär, även de som verkar satsa hårt och seriöst. De flesta jag känner som tränat länge och verkligen går in för det har en besatthet som gör att de ska mycket till innan de hoppar över ett pass även om de vet att de inte borde träna.
Jag är inte ofta förkyld på så sätt att jag har nedsatt allmäntillstånd eller halsont. Har jag det så tränar jag inte. Men eftersom det inte sker så ofta så är det inte mycket till uppoffring.
Vad gäller skavanker i leder och muskler har jag varit mycket sämre och tränat på tok för mycket trots att jag borde vetat bättre. Både gällande styrketräning och löpning. Nu ägnar jag mig bara åt rahabträning för att förhoppningsvis kunna springa lite till våren. Dessutom lite lättare underhållsträning ett par gånger per vecka vad gäller styrka.
Diomedea exulans
2019-11-27, 08:33
Inte för att jag på nåt sätt vill påstå att läkaren ifråga har fel.
Men om ovanstående är ett direkt citat så låter det väldigt märkligt. Att din vilopuls är låg säger inte ett skit om nånting. Den kan fortfarande vara hög för just dig.Det var faktiskt så hon sa, om inte jag tolkade helt galet.
Jag skulle lita mer på de läkare som gjort en ordentlig undersökning än en vän till familjen som kastar ur sig ett antagande. Se iaf att bröstsmärtan försvinner iom medicin innan du börjar träna igen?
Hon sa inte emot någonting som de sett på undersökningarna. Alla undersökningar visar ju att jag är perfekt frisk.
Hade du koll på din vilopuls innan hela den här historian, eller jämför du med den uppmätt vilopulsen under ditt första besök hos vårdcentralen? Har den legat stabilt men "förhöjt" sedan du började mäta?
Baseline kanske bara diffar när du mäter själv hemma pga annan utrustning och/eller annan person som utför mätningen.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Diomedea exulans
2019-11-27, 18:45
Hade du koll på din vilopuls innan hela den här historian, eller jämför du med den uppmätt vilopulsen under ditt första besök hos vårdcentralen? Har den legat stabilt men "förhöjt" sedan du började mäta?
Baseline kanske bara diffar när du mäter själv hemma pga annan utrustning och/eller annan person som utför mätningen.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Hade inte koll innan den här historian. Pulsen har legat rätt stabilt på 60 oftast när jag har mätt själv. Nån enstaka gång har den varit nere på 53, tror jag.
Scratch89
2019-11-29, 07:33
Hardcore.
Jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra dock. Jag har vänner som hamnat på sjukhus för hjärtsäcksinflammationer för att de tränat sjuka, har sett patienter och vänner helt träna sönder sig för att de inte lyssnade på sin kropp och förlängt läkeprocesser från veckor till månader.
Tack.
Något som kan tänkas höja min puls just nu är mycket psykisk stress. Blir för övrigt "tvungen" att promenera ganska mycket i vardagen, men försöker minimera det nu när det ibland framkallar bröstsmärta.
Mår du bättre nu, några dagar senare? Psykisk stress kan påverka kroppen på skumma sätt.
Hardcore.
Jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra dock. Jag har vänner som hamnat på sjukhus för hjärtsäcksinflammationer för att de tränat sjuka, har sett patienter och vänner helt träna sönder sig för att de inte lyssnade på sin kropp och förlängt läkeprocesser från veckor till månader.
Nä hade väl egentligen ingenting med saken att göra, blir bara fundersam om de flesta är så kloka att de verkligen lyssnar på kroppen. Är ju jäkligt svårt tycker jag då man har en besatthet runt träning och kost, och trodde väl att de flesta här som tränar seriöst skulle ha samma känsla och inställning. Jag säger också till andra att de bör vila men själv har jag extremt svårt att göra det.
Men du har ju helt rätt, kroppen är ju helt förstörd redan vid 46 års ålder, idag känns det ju väldigt onödigt att pressat kroppen så hårt men där och då skulle det som sagt mycket till för att jag skulle skippa ett pass oavsett hur kroppen kändes, var väl först när det verkligen inte gick oavsett hur mycket jag än försökte som jag vilade vid tex en skada.
Sedan tycker jag inte det är minsta hardcore utan korkat med facit i hand.
Utmatttningssyndrom som aldrig gått bort
20 talet bristningar av olika nivå
Båda biceps - totala rupturer
2 diskar i ryggen förstörda av böj/mark
Artros i axel pga utslitning och tunga lyft
Tränat med allt från 39 i feber till avslitna muskler med de risker det medför.
För vad? lite mer muskler *facepalm*
Diomedea exulans
2019-11-29, 08:50
Mår du bättre nu, några dagar senare? Psykisk stress kan påverka kroppen på skumma sätt.
Kroppen mår bättre. Inte helt perfekt, men bättre. Har inte vågat mäta min vilopuls ordentligt, men bröstsmärtan har minskat. Har inte brytt mig om att mäta vilopulsen.
Sen mår jag visserligen skit psykiskt. Jag skulle utan vidare omsvep våga påstå att jag har haft den värsta hösten i mitt liv.
PureWhey
2019-11-29, 09:45
Nä hade väl egentligen ingenting med saken att göra, blir bara fundersam om de flesta är så kloka att de verkligen lyssnar på kroppen. Är ju jäkligt svårt tycker jag då man har en besatthet runt träning och kost, och trodde väl att de flesta här som tränar seriöst skulle ha samma känsla och inställning. Jag säger också till andra att de bör vila men själv har jag extremt svårt att göra det.
Är man seriös med sin träning bör man ha en långsiktig plan, alltså är det smartare att stå över ett extra pass än att förlänga läketiden med X veckor. Är man då "besatt" bör man veta och ta hänsyn till det, annars tänker man ju väldigt kortsiktigt.
Dock finns det ju gränser åt båda hållen. Vissa stannar hemma för man hostat en gång under dagen och andra går och kör slut på hjärtmuskeln med feber i kroppen. Det gäller att lyssna på kroppen och försöka förstå signalerna på ett rättvist sätt.
EagleEye
2019-11-29, 10:02
Det kan ju likväl vara något psykiskt som gör att man inte känner för att träna hårt, eller träna överhuvudtaget.
Hur ska man egentligen veta när man ska och kan gå för fullt eller ska vila?
Langster
2019-11-29, 12:20
Det kan ju likväl vara något psykiskt som gör att man inte känner för att träna hårt, eller träna överhuvudtaget.
Hur ska man egentligen veta när man ska och kan gå för fullt eller ska vila?
Man känner väl om det är psyket eller kroppen som är svagt?
PureWhey
2019-11-29, 13:09
Tror inte alla gör det, vissa personer är bara veka helt enkelt.
Sedan kan psykiska orsaker ge märkliga fysiska effekter, för många år sedan gick jag in i väggen och fick utmattningsdepression. Helt ärligt kunde jag inte skilja på det och en mildare influensa. jag hade konstant ont i halsen, feberkänsla, förhöjd puls, onr i kroppen, huvudvärk och extrem matthet. Alla värden såg bra ut och jag var fullt frisk rent fysiskt. När jag tränade blev jag kallsvettig, fick obehag i bröstet och hjärtklappning vilket skapade ångest att jag nog var sjuk ändå och tränat och dragit på mig någon skit. Var extremt svårt att veta vad som var vad. Dessutom tyckte läkarna att jag skulle träna för det var bra på sikt mot utmattningsdepressionen.
svenbanan
2019-11-29, 18:27
Tror inte alla gör det, vissa personer är bara veka helt enkelt.
Ett av symptomen på överträning (iaf vad gäller löpning) är att man helt tappar sugen att träna, vilket jag antar är en försvarsmekanism för att man ska anstränga sig mindre.
Langster
2019-11-30, 12:19
Ett av symptomen på överträning (iaf vad gäller löpning) är att man helt tappar sugen att träna, vilket jag antar är en försvarsmekanism för att man ska anstränga sig mindre.
Jo och det är det man känner, tycker jag. Kroppen är ju det sista som säger ifrån, om vi snackar om överträning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.