Visa fullständig version : Blötlägga mandlar
Mäktigman
2019-11-20, 15:48
Bör man blötlägga naturliga mandlar eller inte? Har läst lite om hur det ska avaktivera fytinsyra som är en antinutrient som hindrar upptagningen av mineraler, men jag såg också att fytinsyra kan ha goda egenskaper och kan bl.a. motverka cancer.
Hur ser ni på detta? Och om man väljer att blötlägga dom, vet man hur stor andel av fytinsyran som försvinner? Och om man rostar dom efteråt, försvinner ännu mer av fytinsyran då?
Tjarå~
Wibergify
2019-11-20, 20:04
Inget svar men jag har ätit ca 40g mandlar minst 3-4 dagar i veckan i ett år o mår fan inte sämre i alla fall :)
TotteShaped4Life
2019-11-21, 04:30
Inget svar men jag har ätit ca 40g mandlar minst 3-4 dagar i veckan i ett år o mår fan inte sämre i alla fall :)
Och om det nu skulle vara risk för cancer är det något man upptäcker på ett år?
Mäktigman
2019-11-21, 17:23
Och om det nu skulle vara risk för cancer är det något man upptäcker på ett år?
Fytinsyran är inte cancerframkallande, teorin är tvärt om. Däremot vet jag inte om det är värt det eftersom fytinsyra som sagt förhindrar upptagningen av mineraler.
TotteShaped4Life
2019-11-21, 17:32
Fytinsyran är inte cancerframkallande, teorin är tvärt om. Däremot vet jag inte om det är värt det eftersom fytinsyra som sagt förhindrar upptagningen av mineraler.
Så går det när jag skumläser... missade helt "motverkar" cancer i ursprungsinlägget.
Jag skulle blötlägga mandlar för att lättare få av "skalet", annars inte. Verkar mest dumt att blötlägga för att trigga mögel och annats tjafs på ytan. Mandlar är kompakta och det tar tid innan vattnet tränger in i kärnan på mandeln.
Mineraler i mandel ? Kalium givetvis men kalium påverkas inte av fytinsyra. Vad skulle annars vara värdefullt från mandel. Magnesium har du i mjölk och havregryn ifall det är viktigt. Järn har du i kött.
Mäktigman
2019-11-21, 20:24
Jag skulle blötlägga mandlar för att lättare få av "skalet", annars inte. Verkar mest dumt att blötlägga för att trigga mögel och annats tjafs på ytan. Mandlar är kompakta och det tar tid innan vattnet tränger in i kärnan på mandeln.
Mineraler i mandel ? Kalium givetvis men kalium påverkas inte av fytinsyra. Vad skulle annars vara värdefullt från mandel. Magnesium har du i mjölk och havregryn ifall det är viktigt. Järn har du i kött.
Men då gäller det ju att bara äta mandlarna för sig, och ligger inte mandlarna därav fytinsyran kvar ett tag i magen eller tarmarna vilket kommer blockera framtida mineralupptagning? Jag menar, fytinsyran i nötterna binder väl inte bara upp mineralerna i själva nöten, utan det kan väl också binda upp mineraler från andra livsmedel man äter?
Och vad jag har läst så ska mandlarna isf blötläggas i 8-12h, alltså bör inte mögel hinna bli ett problem.
Jag tänkte surdeg och den ligger något dygn eller två. Möjligt att 12 timmar räcker för mandel.
Men jag ser inte fytinsyra som något problem. Vi får i oss mineraler från annat håll. Inte underskatta "köttfaktorn". Att aminosyrorna i proteinet vi äter tar med sig mineraler ut i blodet.
Fytinsyra hämmar upptaget av järn i en köttrik måltid. Fytinsyra är en antinutrient och det finns även i bland annat havregryn, fullkornsris och övriga nötter. Vet inte vad Sverker svamlar om det är allmän information. Du bör blötlägga mandlarna OM du tycker det är värt besväret för att maximera upptaget av mineraler från mandlarna och övriga livsmedel i anslutning. Oftast är det ett ickeproblem att få i sig allt ändå.
Mäktigman
2019-11-22, 16:33
Mandlar har ju lektiner i sig också, främst i skalet då antar jag. Hur mycket forskning finns det på lektiner egentligen? Läste lite om hur det kan skada tarmväggen men vet inte hur belagt det är. Och om det är kefft för dig, är mängden lektiner i skalet så pass väsentlig så man pallar skala bort det? Det är ju jävligt drygt att göra trots allt.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ourarchive.otago.ac.nz/bitstream/handle/10523/7938/KumariShivani2017MDiet.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllo wed%3Dy&ved=2ahUKEwiQ9Yyqkv7lAhXEZVAKHTOsADsQFjALegQIARAB&usg=AOvVaw32fkZboP7dApfuRshv32ws
Ja. Jag svamlar för jag förstår inte uppläget. Mandel är kompakt och fett. Kändes meningslöst att blötlägga för det blir som att slå vatten på en gås.
Normalt torkar man och rostar mandel för hållbarhet och smak.
Det fanns en undersökning som jag snabbt hittade och bifogar. Säger att man bäst maler mandlarna till en gröt med lite salt.
sumialic
2019-11-22, 20:36
Så man bör undvika mandlar och havregryn med allt nyttigt man äter? Hur stor påverkan har det? Jag klämmer muslimer med mandlar med 1.5 kg grönsaker, makrill, flera piller och grönt te 4 gngr i veckan.
Blir inte muslimerna arga om du klämmer dem?? :-)
sumialic
2019-11-22, 20:56
Lol älskar mobiler
sumialic
2019-11-25, 12:16
Så man bör undvika mandlar och havregryn med allt nyttigt man äter? Hur stor påverkan har det? Jag klämmer muslimer med mandlar med 1.5 kg grönsaker, makrill, flera piller och grönt te 4 gngr i veckan.
Ingen som vet?
Ola Wallengren
2019-11-25, 12:33
Kanske inte så viktigt ändå
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6437124/
sumialic
2019-11-27, 10:45
Om fytinsyra är dåligt så finns det ju ingenting man kan äta för att få i sig sina kalorier på 3500?
Min kost är baserad på grönsaker, nötter, havre, mjöl, olja, kyckling och fisk. Vad ska man äta om havre, mjöl och nötter går bort?
Brofessorn
2019-11-27, 10:46
Om fytinsyra är dåligt så finns det ju ingenting man kan äta för att få i sig sina kalorier på 3500?
Min kost är baserad på grönsaker, nötter, havre, mjöl, olja, kyckling och fisk. Vad ska man äta om havre, mjöl och nötter går bort?
Potatis? Ris?
Kanske inte så viktigt ändå
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6437124/
In the low-phytate bread group (n = 24) there were significant decreases in both ferritin (mean = 12%; from 32 ± 7 to 27 ± 6 µg/L, geometric mean ± SEM, p < 0.018) and total body iron (mean = 12%; from 6.9 ± 1.4 to 5.4 ± 1.1 mg/kg, p < 0.035).
De som åt bröd med låg fytinsyra försämrade kraftigt sina järnvärden, alltså är det enligt studien bra för järnstatusen med hög fytinsyra. Kan iof spontant kännas lite konstigt...
sumialic
2019-11-27, 12:07
Potatis? Ris?
Ris är dåligt p.g.a. arsenik.
Potatis måste man nog röka ett kilo weed för att få sig tillräckligt med kalorier ifrån.
Brofessorn
2019-11-27, 12:14
Ris är dåligt p.g.a. arsenik.
Potatis måste man nog röka ett kilo weed för att få sig tillräckligt med kalorier ifrån.
Gillar du inte potatisklyftor? Mos? *drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.