Visa fullständig version : Järnbrist
Har en märklig järnbrist
Äter mycket kött, lagar allt i gjutjärn, men har tydligen järnbrist. Iof bara 125, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra förutom att ta tillskott
Följdfråga, är det något man bör följa upp nästa år?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Du kanske ska fokusera på att öka upptaget isf. C-vitamin och undvik kaffe efter maten
Har du tagit upp detta med en läkare? Det finns såklart flera möjliga orsaker till malabsorptions tex Celiaki.
Har du tagit upp detta med en läkare? Det finns såklart flera möjliga orsaker till malabsorptions tex Celiaki.
Nej, har känt mig seg och trött länge så jag gjorde ett blodprov och fick brev hem från läkaren att det var det enda dom hittade. har inte berättat något om min livsstil än, men ska ringa honom
Hur står det till med d-vitaminet? Det finns ett tydligt samband mellan d-vitaminstatus och järnstatus.
Annat än det så är det väl bra att äta lever nån gång då och då och minimera intaget av te och kakao.
Hur står det till med d-vitaminet? Det finns ett tydligt samband mellan d-vitaminstatus och järnstatus.
Annat än det så är det väl bra att äta lever nån gång då och då och minimera intaget av te och kakao.
har iof glömt bort det men äter 5000 om dagen vanligtvis under vintern.
Frågan är mer ifall jag bör göra en uppföljning om några månader ifall jag börjar käka järntabletter
Kaffe te kakao fytinsyra och kalcium förhindrar upptaget , c-vitamin ökar det.
Sluta ät gryn och nötter.
exevision
2019-11-12, 16:43
Frågan är mer ifall jag bör göra en uppföljning om några månader ifall jag börjar käka järntabletter
Tja, varför inte?
Varför lösa allt med piller och kosttillskott så fort det drar någonstanns.
Burksoppa
2019-11-12, 20:03
Har en märklig järnbrist
Äter mycket kött, lagar allt i gjutjärn, men har tydligen järnbrist. Iof bara 125, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra förutom att ta tillskott
Följdfråga, är det något man bör följa upp nästa år?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Järnbrist eller anemi/lågt hb? Utifrån siffran 125 skulle jag gissa det senare, då det varken stämmer med s-järn eller ferritin. Anemi kan bero på fler saker än järnbrist så jag hade inte börjat laborera med substituering bara så där.
Om det är ferritin du menar som är 125 så verkar du inte ha järnbrist. Det låter snarare som att du inte omsätter järnet på grund av andra brister och/eller obalanser relaterat till A-vitamin, D-vitamin, koppar och magnesium.
Det bästa vore om du kunde få en fullständig järnstatus inkluderande järn, ferritin och transferrinmättnad. Därutöver vore det även bra att mäta D-vitamin, ceruloplasmin, koppar och retinol.
För övrigt rekommenderar jag dig att lyssna på Morley Robbins om du vill lära dig mer om förhållandet mellan järn och koppar bl.a.
Värt att tillägga är att vid anemi på grund av järnbrist så är MCV lågt. Anemi och högt MCV tyder däremot snarare på folat- och/eller B12-brist, alternativt brist på andra näringsämnen som ansvarar för hur kroppen upptar och omsätter dessa vitaminer.
Varför tar du upp koppar när det gäller järn och ev. brist på järn.
Livsmedelsverket har en rätt bra sammanställning på vårt intag av koppar:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/koppar/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=koppar&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.254.42.246&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_3a82c012-dd72-4f6a-9038-6d59cc573ee6_sv&_t_hit.pos=1
Var krockar järn med koppar ?
Varför tar du upp koppar när det gäller järn och ev. brist på järn.
Livsmedelsverket har en rätt bra sammanställning på vårt intag av koppar:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/koppar/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=koppar&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.254.42.246&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_3a82c012-dd72-4f6a-9038-6d59cc573ee6_sv&_t_hit.pos=1
Var krockar järn med koppar ?
Järn och koppar samverkar i kroppens blodbildning. Vid ett under/överskott av den ena mineralen eller den andra så kan det ge upphov till "falska" bristsymptom.
Hur som helst så kan man testa att äta lever och se om det hjälper eftersom lever innehåller A-vitamin, B12, folat, järn och koppar i ett "naturligt förhållande".
Armed Dingo
2019-11-13, 10:36
Kaffe te kakao fytinsyra och kalcium förhindrar upptaget , c-vitamin ökar det.
Sluta ät gryn och nötter.
Jag äter havregrynsgröt med kvarg och mjölk till frukost 9 dagar av 10, och sen dricker jag kaffe fram till lunch. Hur länge håller en sån järnblockad i sig?
Burksoppa
2019-11-13, 11:02
Jag äter havregrynsgröt med kvarg och mjölk till frukost 9 dagar av 10, och sen dricker jag kaffe fram till lunch. Hur länge håller en sån järnblockad i sig?
Ifall du inte är strikt vegan eller kvinna med väldigt rikliga menstruationer så är det inget du behöver bry dig om. Handlar främst om att det ger något minskad järnabsorption från den aktuella måltiden då man intog kalcium eller fytinsyra.
Järnbrist eller anemi/lågt hb? Utifrån siffran 125 skulle jag gissa det senare, då det varken stämmer med s-järn eller ferritin. Anemi kan bero på fler saker än järnbrist så jag hade inte börjat laborera med substituering bara så där.
Det har du iof rätt i att det är mitt antagande angående järnbrist
Det står ordagrant
"Proverna visar i huvudsak bra värde. Du har lite grann blodbrist med ett blodvärde på 125, --------blabla---- du torde kunna få upp blodvärdet om du tillför något mera järnrik kost."
Men jag känner att jag äter järnrik kost och gör mycket för att inte lida av järnbrist.
Järn och koppar samverkar i kroppens blodbildning. Vid ett under/överskott av den ena mineralen eller den andra så kan det ge upphov till "falska" bristsymptom.
Hur som helst så kan man testa att äta lever och se om det hjälper eftersom lever innehåller A-vitamin, B12, folat, järn och koppar i ett "naturligt förhållande".
Mest att jag fått lära mig att koppar är en co-faktor till ett hundratal olika protein i kroppen. Att brist är mer ovanligt hos folk som äter en blandad kost med tillräckligt med kalorier. Överskott mer vanligt eftersom vi har kopparrör, varmvattenberedare i koppar etc.
Ett bra tillskott på både järn och koppar är kött. Lever innehåller alldeles för mycket A-vitamin, retinol, för att vara en bra och säker källa.
Lever innehåller alldeles för mycket A-vitamin, retinol, för att vara en bra och säker källa.
Jag menar givetvis inte att man ska äta överdrivet stora mängder lever men en 125-150 g portion i veckan borde inte vara några problem.
Mest att jag fått lära mig att koppar är en co-faktor till ett hundratal olika protein i kroppen. Att brist är mer ovanligt hos folk som äter en blandad kost med tillräckligt med kalorier. Överskott mer vanligt eftersom vi har kopparrör, varmvattenberedare i koppar etc.
Ett bra tillskott på både järn och koppar är kött. Lever innehåller alldeles för mycket A-vitamin, retinol, för att vara en bra och säker källa.
A-vitamin i de mängder man kan få genom en normal kost med lever kanske en gång i veckan är inte giftigt så länge man har adekvata nivåer av vitamin D.
Jag menar givetvis inte att man ska äta överdrivet stora mängder lever men en 125-150 g portion i veckan borde inte vara några problem.
15 gram lever eller 30 gram leverpastej / dag är kring vad som är acceptabelt dagligt intag av retinol/A-vitamin. Blir kanske 150 gram / vecka för en stor man.
Det har du iof rätt i att det är mitt antagande angående järnbrist
Det står ordagrant
"Proverna visar i huvudsak bra värde. Du har lite grann blodbrist med ett blodvärde på 125, --------blabla---- du torde kunna få upp blodvärdet om du tillför något mera järnrik kost."
Men jag känner att jag äter järnrik kost och gör mycket för att inte lida av järnbrist.
Det vanliga är ju som Burksoppa är inne på att man vill utreda en anledning till anemin (blödning - malabsorption till exempel). Kanske är redan det känt och råden var adekvata. Mer sannolikt kanske läkaren försökte att gena lite grand.
Fultjack
2019-11-15, 10:00
Jag är blodgivare och fick ett samtal från blodcentralen efter senaste besöket, hon sa att jag hade lågt järnvärde, HB-värdet var dock som vanligt, runt 165.
Om jag inte får upp järnvärdet så kommer jag inte få lämna blod någe mer. Har lämnat blod säkert 12-15 gånger och aldrig haft det problemet förut, får hoppas det är något tillfälligt och att järn+c-vitamin kan lösa problemet.
Jag är blodgivare och fick ett samtal från blodcentralen efter senaste besöket, hon sa att jag hade lågt järnvärde, HB-värdet var dock som vanligt, runt 165.
Om jag inte får upp järnvärdet så kommer jag inte få lämna blod någe mer. Har lämnat blod säkert 12-15 gånger och aldrig haft det problemet förut, får hoppas det är något tillfälligt och att järn+c-vitamin kan lösa problemet.
Hur står det till med D-vitaminet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.