Logga in

Visa fullständig version : Pruppa metangas av Granny Smith äpplen?

MaxTheMarketer
2019-11-09, 17:18
Tjo och trevlig helg. Ska snart på Halloween-fest utklädd som en panda men innan dess så undrar jag över en sak helt irrelevant till det förstnämnda: producerar man extra mycket metangas i sina pruppar när man äter Granny Smith äpplen?

Har upptäckt de senaste dagarna att efter ett Granny Smith äpple, ca 200 gram stor, så pruppar jag efter ett par timmar ofantliga mängder och de luktar lite surt och sisådär illa. Då har jag även ätit bra annars (havregröt, mjölk, proteinpulver, wok-grönsaker, en banan, kyckling, fiberpasta).

Nyligen när jag var ute och gick en mil så började jag pruppa var 5:e minut efter 1 timmes promenad och jag kände innan hur det var ett tryck nere vid framsidan av röven, alltså nedanför magen på framsidan, hur det var ett tryck och visst minsann var det luft som ville ut.

Snart blir det att knäppa sin första 7% cider!

Castle
2019-11-09, 17:39
Halloweenfest nu? Okonventionellt, men det funkar väl. Man kan nog bli gasig av äpplen, men äter nästan aldrig äpplen så kan ej ge något bra svar på topic. Fast, kan inte komma ihåg att jag känt av det någon gång, men kan nog vara olika från person till person.

Skål! Tar mig en för-öl just nu jag, innan man startar på riktigt.

Brofessorn
2019-11-09, 17:41
Vem använder ordet pruppa egentligen?

stridis
2019-11-09, 18:00
Vem använder ordet pruppa egentligen?

En av mina gamla mors vänninor gjorde det.
Så gamla tanter.

Diomedea exulans
2019-11-09, 18:14
Jag vill fråga det här på ett så odrygt sätt som möjligt, men: Menar du prutta?

Ja, jag är en sån som hellre frågar än att vara bara 99 % säker på vad som menas.

MaxTheMarketer
2019-11-09, 18:27
Jag vill fråga det här på ett så odrygt sätt som möjligt, men: Menar du prutta?

Ja, jag är en sån som hellre frågar än att vara bara 99 % säker på vad som menas.

Prutta, pruppa, same shit i mina öron. Get it?! ;)

svenbanan
2019-11-09, 18:31
Huruvida man pruppar ovanligt illa av nån särskid grönsak eller liknande tror jag brukar bero på att man inte har rätt tarmflora (bakterier och enzymer) för att bryta ned grönsaken ifråga i tunntarmen. Istället blir tjocktarmen tvungen att göra jobbet, och då bildas det mer pruppar som bieffekt.

Det är i alla fall ungefär så processen ser ut ifall man fjärtar väldigt mycket av att äta bönor. Käkar man bönor lite oftare (och gasar omgivningen) så brukar tarmarna reagera på detta och se till så att tarmfloran passar bättre mot uppgiften, och man slutar fisa så mycket.

Sen kan man ju kanske ha nån typ av problem som gör att man inte kan bilda vissa enzymer och bakterier kanske, och då kan man ju rimligen fisa illa av vissa grejer oberoende av hur ofta man käkar dem.

Brofessorn
2019-11-09, 18:38
Huruvida man pruppar ovanligt illa av nån särskid grönsak eller liknande tror jag brukar bero på att man inte har rätt tarmflora (bakterier och enzymer) för att bryta ned grönsaken ifråga i tunntarmen. Istället blir tjocktarmen tvungen att göra jobbet, och då bildas det mer pruppar som bieffekt.

Det är i alla fall ungefär så processen ser ut ifall man fjärtar väldigt mycket av att äta bönor. Käkar man bönor lite oftare (och gasar omgivningen) så brukar tarmarna reagera på detta och se till så att tarmfloran passar bättre mot uppgiften, och man slutar fisa så mycket.

Sen kan man ju kanske ha nån typ av problem som gör att man inte kan bilda vissa enzymer och bakterier kanske, och då kan man ju rimligen fisa illa av vissa grejer oberoende av hur ofta man käkar dem.

Brukar du också använda "pruppa" eller hakar du på i stundens hetta?

Castle
2019-11-09, 19:24
MaxThePruppeter

trädgårdsmöbel
2019-11-09, 19:50
Är inte pruppa när man tror att man skall prutta men man får panikknipa ihop ringmuskeln för annars hade man shartat?

Termy
2019-11-09, 19:54
Det verkade ju faktiskt vara ett ord.

PRUPPA prup3a2, v. -ade. vbalsbst. -ANDE.
Etymologi
[sv. dial. pruppa; jfr nor. dial. pruppa; av ljudhärmande urspr.; jfr PRUMPA]
(i vissa trakter, starkt vard.) fjärta. Larsson i By StugFolk 122 (1930).

Källa: http://www.saob.se/artikel/?unik=P_2055-0247.cn6o

Vad "vissa trakter" syftar på för områden är oklart.

svenbanan
2019-11-09, 20:26
Brukar du också använda "pruppa" eller hakar du på i stundens hetta?

Inget ord jag brukar använda jätteofta. Däremot tycker jag inte det är nåt ord som är värt att haka upp sig på. Helt vanlig svenska.

Bärsärk
2019-11-09, 20:34
Det är ju lite fibrer i äpplen så om du är känslig för det så kan du bli fisig ja.

Brofessorn
2019-11-09, 20:38

Fascinerande. Iom att det i SAOB uttryckligen står "i vissa trakter" drar jag slutsatsen att det inte är helt vanlig svenska och Svennis har fel, då det i sådana fall bör vara ett bekant uttryck i hela landet.

C.E.J.
2019-11-09, 21:50
Det är väl svavel, inte metan? Hursom, känner med dig, Max. Upptäckte detta för egen del en bunt år sen, sen dess äter jag väldigt sällan äpplen öht - inte ens för mig själv för det produceras så in i helvete mycket gas så det blir olidligt.

:(:(:(

Starke75an
2019-11-09, 22:23
Hör nog hemma där även ord som ”trockabottnar” är ett ord.

trädgårdsmöbel
2019-11-10, 13:28
Hör nog hemma där även ord som ”trockabottnar” är ett ord.

Betyder det "prutt" generellt? Annars låter det som ett bra ord för att verkligen ta i och forcera fram flatulens, trycka på ända från botten av gasbehållaren för att se om någon gas finns kvar. Trockabottna.

Brofessorn
2019-11-10, 13:35
Trockabottna känns som ett hårt ord. 'T', 'ck' och 'tt' i ett och samma ord liksom. Ger intrycket av något våldsamt, något som utförs med stor ansträngning. En gissning är att slita upp något tungt. "Ja, mannen, jag trockabottnade upp skivstången och sket nästan ner mig".

Rahf
2019-11-10, 13:43
Jag älskar det. Internet i ett nötskal. :laugh:

- Hej, jag har ett bekymmer.

- Problem menar du väl?

- Nej, han sa bekymmer och det använder vissa.

- Vilka då, Strindberg-fanatikerna?

Tråden diskuterar ordval och språkbruk i ett par timmar...

- Ja, sjukgymnastik heter fysioterapi nu. Fråga mig inte varför, idiot.

Hysteriskt.

Eufori
2019-11-10, 13:45
Vet med mig att jag vid tillfälle hört folk kalla pastejköket för "pruppen".

Bärsärk
2019-11-10, 14:16
Är det ingen här som säger att man lägger av en brakare?

delta_mats
2019-11-10, 14:53
Är det ingen här som säger att man lägger av en brakare?

Brakare är väl den största och kraftigaste av alla typer av fisar. Så ja, målet är ju att få till en riktig brakare, då är man nöjd.

Rahf
2019-11-10, 14:59
Brakare är väl den största och kraftigaste av alla typer av fisar. Så ja, målet är ju att få till en riktig brakare, då är man nöjd.

Brakare är en riktigt torr och utdragen jäkel. Den där när man föreställer sig att skinkorna klappar takt.

tjabon
2019-11-10, 15:15
Jag åt en burk Soldatens ärtsoppa 2 timmar innan jag gick och lade mej i torsdags.
Det var roligt..

Diomedea exulans
2019-11-10, 15:32
Det måste ha lagts en okristlig mängd vidunderliga brakare på sistone, med tanke på alla som vräkt i sig askorbinsyra i förkylningstråden. Fram med fler historier nu.

xan
2019-11-10, 18:46
Personer med ibs brukar få problem av alla äpplen då det innehåller mycket fodmaps (googla).

svenbanan
2019-11-10, 21:34
Betyder det "prutt" generellt? Annars låter det som ett bra ord för att verkligen ta i och forcera fram flatulens, trycka på ända från botten av gasbehållaren för att se om någon gas finns kvar. Trockabottna.

Mig veterligt är det ingen skillnad på en prutt, en fjärt, en fis och en prupp.

Angående "trockabottnar" så är det inte ett ord jag hört förut. Jag skulle dock gissa att det är samma sak som "flaskbottnar", dvs tjocka glasögon, fast med "troca" (som i trocadero) felstavat till "trocka".

svenbanan
2019-11-10, 21:37
Brakare är en riktigt torr och utdragen jäkel. Den där när man föreställer sig att skinkorna klappar takt.

En brakare (eller brakskit) är ju helt enkelt en högljudd fis, vare sig den är blöt eller torr.

En mök är en riktigt illaliktande fis (även känd som äggfjärt).

muddler
2019-11-10, 22:12

Jag tror bestämt vi får blanda in norrmännen! "Prompa" "Brumpa"

UlGtTQVlzQ8

MaxTheMarketer
2019-11-10, 22:17
Det är väl svavel, inte metan? Hursom, känner med dig, Max. Upptäckte detta för egen del en bunt år sen, sen dess äter jag väldigt sällan äpplen öht - inte ens för mig själv för det produceras så in i helvete mycket gas så det blir olidligt.

Haha, my man! :laugh: :hbang: :devil:

Det tragiska är ju att Granny Smith-äpplen är de godaste äpplena av dem alla. Fuck röda äpplen, fuck icke-granny smith äpplen helt enkelt.

Granny smith är vad som gäller. Så syrligt goda och därav så pruppframkallande att jag skulle kunna sänka en hel kogård med mina pruppar.

Ett Orm
2019-11-11, 23:25
Så länge man kan göra en bra lövkoja får ni kalla den vad ni vill, men om det inte går är det inte ens en riktig fis.

http://www.fittkramp.se/svordom/sv/visa-ord/lovkoja.252.html

hahavaffan
2019-11-12, 07:51
Så länge man kan göra en bra lövkoja får ni kalla den vad ni vill, men om det inte går är det inte ens en riktig fis.

http://www.fittkramp.se/svordom/sv/visa-ord/lovkoja.252.htmlBävernäve, om jag får be.

C.E.J.
2019-11-12, 18:13

Hmmm, utdragen håller jag inte med om. En brakare brakar ju till, till sådan grad att nämnda skinkklapp åstadkommes med eller utan stjärtdjungel.

Lafayette
2019-12-03, 09:27
Det måste ha lagts en okristlig mängd vidunderliga brakare på sistone, med tanke på alla som vräkt i sig askorbinsyra i förkylningstråden. Fram med fler historier nu.

En gång hade jag ätit bönor och groddar till maten. Umgicks med några bekanta den dagen och kunde inte släppa loss. När jag sedan skulle ta bilen hem fick jag gå vikt för jag hade så mycket gaser i magen. Kunde verkligen inte gå normalt, alls. När jag sedan satte mig i bilen fes jag så länge och hårt att det svartnade för ögonen och jag blev yr.

Obehagligt och intressant på samma gång.

Eufori
2019-12-03, 13:51
Livet utan Ingrid Marie vore inte värt det. Jag har ändå för många vänner.

Lafayette
2019-12-03, 13:52
Ingrid Marie är bra. Granny Smith är vidriga, så sötsliskiga att man får diabetes.