Logga in

Visa fullständig version : The Game changers - film

Vattenflaska
2019-10-16, 22:22
Filmen hade premiär idag på Netflix. En väldigt påkostad film som handlar om bl.a. : vegansk kosthållning och fysisk aktivitet på hög nivå. Man får ta del av många toppidrottsmän- och kvinnors tankar om detta och hur vegankost ska ha hjälp dem i sitt idrottande. Även lite hur kött påverkar människan idag (m.m.).

Filmen har varit rätt mycket på tapeten, tycker helt klart att den är sevärd och även om jag inte är den som förespråkar att alla måste bli veganer bums så hade filmen en del saker som var tänkvärda och fick även slå hål på några av mina fördomar kring vegansk kost och prestation.

Någon fler som sett den? Vad tycker folk?

https://gamechangersmovie.com/

King Grub
2019-10-16, 22:26
Full med skräpvetenskap som inte är vetenskap alls. De kallar studier som inte alls är studier för studier och vinklar udda forskning så det låter som om det skulle vara konsensus.

TotteShaped4Life
2019-10-17, 04:22
Bara förhandssnacket har gett mig intellektuell diarre. Ytterligare dumheter vid lunchborden som kommer att spridas som pesten.

Vattenflaska
2019-10-17, 08:23
Kanske är det så, men det är ju ändå nån läkare/forskare där som säger just att testerna de gjort ej är statistiskt säkerställda men att resultatet belyser en intressant aspekt av plantbaserad kost, sedan kanske det är så att man gör det enkelt för sig och inte diskuterar andra faktorer som kan ha påverkat resultatet.

Men ofta blir väl diskussionerna just ytterligheterna på respektive läger, istället för att kanske förstå att sanningen troligtvis ligger någonstans mittemellan.

I en del av filmen är de på en brandstation och pratar hjärtsjukdomar med brandmännen. De brandmännen får i uppgift att äta plantbaserad mat en vecka, de tar tester på blodsocker och kolesterol och det verkar som att samtliga förbättrar sina värden.

Är själv jägare och ingen vegan, men tycker filmen är sevärd.

Bandid0
2019-10-17, 12:05
Varför är Arnold med och hypar upp detta? Är han så dum i huvudet som han verkar ju mer man hör honom prata om annat än pump?

King Grub
2019-10-17, 12:11
Arnold har blivit SJW på gamla dar.

dodie
2019-10-17, 12:19
Jag gillade den delen när dom mäter hur kraftiga och långvariga erections grabbarna hade när dom sov :D. Det verkade ju vara ganska tydliga resultat där. Eller finns det ingen sådan koppling kött/potens?

G.W
2019-10-17, 12:38
Jag gillade den delen när dom mäter hur kraftiga och långvariga erections grabbarna hade när dom sov :D. Det verkade ju vara ganska tydliga resultat där. Eller finns det ingen sådan koppling kött/potens?

Anekdotiskt bevisföring kanske, ber om ursäkt i förväg, men jag har märkt på mig själv att jag kan bli riktigt upphetsad av en riktigt fin bit entrecote.

Dock i vaket tillstånd då.

Grazzafukkinrazzi
2019-10-17, 12:47
Pengar, så klart. Vad fan tror ni?

https://www.livekindly.co/james-cameron-peter-jackson-vegan-meat-new-zealand/

Bailah
2019-10-18, 09:57
Enda jag kan säga om potens är ju att på en zc diet som jag käkar så har jag morgon bonge. Ofta. Sen om det är pga högre fett intag kan jag inte svara på. Men det är en extremt stor skillnad sen jag åt "vanligt"

smerk
2019-10-19, 07:17
Full med skräpvetenskap som inte är vetenskap alls. De kallar studier som inte alls är studier för studier och vinklar udda forskning så det låter som om det skulle vara konsensus.

På vilket sätt är det skräpvetenskap och udda forskning?

King Grub
2019-10-19, 07:59
Det börjar redan första minuterna, när någon säger något om en studie som visade att gladiatorerna inte åt kött. Det han pratar om är inte en studie. Det är en populärvetenskaplig artikel i en vanlig tidning. Ett exempel.

Lafayette
2019-10-19, 09:02
Det börjar redan första minuterna, när någon säger något om en studie som visade att gladiatorerna inte åt kött. Det han pratar om är inte en studie. Det är en populärvetenskaplig artikel i en vanlig tidning. Ett exempel.

Lol. Vilket skräp:d

Diomedea exulans
2019-10-19, 09:50

Bygger den artikeln i sig inte på den här studien? https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0110489

blåvitt
2019-10-19, 13:04

Det går att göra historiska studier också grubben.

Dreas
2019-10-19, 17:06
Kanske är det så, men det är ju ändå nån läkare/forskare där som säger just att testerna de gjort ej är statistiskt säkerställda men att resultatet belyser en intressant aspekt av plantbaserad kost, sedan kanske det är så att man gör det enkelt för sig och inte diskuterar andra faktorer som kan ha påverkat resultatet.

Men ofta blir väl diskussionerna just ytterligheterna på respektive läger, istället för att kanske förstå att sanningen troligtvis ligger någonstans mittemellan.

I en del av filmen är de på en brandstation och pratar hjärtsjukdomar med brandmännen. De brandmännen får i uppgift att äta plantbaserad mat en vecka, de tar tester på blodsocker och kolesterol och det verkar som att samtliga förbättrar sina värden.

Är själv jägare och ingen vegan, men tycker filmen är sevärd.
En kostomläggning ger bättre blodvärden, det har vi aldrig sett förut, eller?

trädgårdsmöbel
2019-10-20, 12:08
Anledningen att romerska gladiatorer åt mycket växtbaserat är en helt annan: för att de försökte bli feta. Man blev mätt fort av kött och fisk. Man såg sambandet mellan att äta mycket och fetma. För att bli fet ansåg man därför att man måste äta mycket och vad kan man äta mycket av? Vegetabilier

Anledningen att de ville vara feta var för att deras rustningar (med undantag av några typer av gladiatorer( inte täckte särskilt mycket och är man inte fet kommer man blöda kopiöst även av ytliga svärdshugg.

Så fettlagret skulle funka som bättre-än-inget pansar var tanken.

Så man käkade gröt flera gånger om dagen i hopp om att bli fet.

Källa på det? Din mamma.

Anders The Peak
2019-10-20, 14:47
Anledningen att romerska gladiatorer åt mycket växtbaserat är en helt annan: för att de försökte bli feta. Man blev mätt fort av kött och fisk. Man såg sambandet mellan att äta mycket och fetma. För att bli fet ansåg man därför att man måste äta mycket och vad kan man äta mycket av? Vegetabilier

Anledningen att de ville vara feta var för att deras rustningar (med undantag av några typer av gladiatorer( inte täckte särskilt mycket och är man inte fet kommer man blöda kopiöst även av ytliga svärdshugg.

Källa på det? Din mamma.

Tror mer på att det speglar den allmänna kosten ur ett historiskt perspektiv.

Om vi går in på studier på blandkost med en stor del växtbaserad föda med mindre inslag av animaliska produkter typ lakto-ovo finns det bara fördelar med en större del växtbaserad kost.
Finns studier som med Whey vs ärtprotein som visar att båda ger likvärdiga resultat även om det var en trend i en av studierna som visade bättre gains av ärtprotein över en åttaveckors period jämför med Whey.

trädgårdsmöbel
2019-10-20, 15:58
Tror mer på att det speglar den allmänna kosten ur ett historiskt perspektiv.

Om vi går in på studier på blandkost med en stor del växtbaserad föda med mindre inslag av animaliska produkter typ lakto-ovo finns det bara fördelar med en större del växtbaserad kost.
Finns studier som med Whey vs ärtprotein som visar att båda ger likvärdiga resultat även om det var en trend i en av studierna som visade bättre gains av ärtprotein över en åttaveckors period jämför med Whey.

Det är kanske helt logiskt att resonera sig fram till det som du gjort, men sanningen är att de ville bli feta och de trodde att de blev fetare om de åt stora mängder sådan mat. Det är dokumenterat dessutom från samtida källor. Man vill ju gärna tänka sig Gladiatorer med perfekta magrutor som i en modern filmatisering, eller i deras idealiserade statyer, mer fitness aestethics och inte lönnfeta styrkelyftarkroppar. Men de var eller försökte bli feta. Rippade ådriga lemmar blöder helt enkelt för mycket om man bara snuddar dem med en svärdsegg.

Mycket kolhydrater är ju effektivt för det ändamålet. Fetma. Så de kanske hade rätt med sitt dietval dessutom.

Scratch89
2019-10-24, 05:35

Källa på det? Din mamma.

Gladiatorer var också slavar så jag har svårt att tro att de skulle bli matade med något så dyrt och exklusivt som kött.

Diomedea exulans
2019-10-24, 05:56
Gladiatorer var också slavar så jag har svårt att tro att de skulle bli matade med något så dyrt och exklusivt som kött.

Jag har sett den omvända logiken: De var lyxartiklar, extremt värdefulla slavar, så de fick toppbehandling. Ungefär som att ens Ferrari får den bästa servicen fastän den bara är en bil.

ccm
2019-11-10, 23:34
Dokumentären är ganska vinklad, men underhållande. Det kanske är relevant att dela artikeln om Baboumian här också:

http://maxstyrka.se/2019/11/artikel-ar-varldens-starkaste-man-vegan/

blåvitt
2019-11-11, 10:45
Jag har sett den omvända logiken: De var lyxartiklar, extremt värdefulla slavar, så de fick toppbehandling. Ungefär som att ens Ferrari får den bästa servicen fastän den bara är en bil.

Sen att svara på denna puck men det är också en enorm skillnad på den status slavar hade i rom och de associationer vi har till ordet slav idag. Vissa (väldigt fattiga) valde att bli slavar som karriärsval. Få mat och husrum mot att passa upp på nån rik patricier i 10 år medan man utvecklar ett hantverk, tjänar lite pengar vid sidan av för att sedan köpa sig fri och starta en verksamhet, ibland med den rika familjens stöd. Tänk mer drängen Alfred än Kunta Kinte

Finna också många exempel gladiatorer som blev värvade som livvakter och ibland tom som officerare efter gladiatoråren var över.

Brofessorn
2019-11-11, 11:04
Sen att svara på denna puck men det är också en enorm skillnad på den status slavar hade i rom och de associationer vi har till ordet slav idag. Vissa (väldigt fattiga) valde att bli slavar som karriärsval. Få mat och husrum mot att passa upp på nån rik patricier i 10 år medan man utvecklar ett hantverk, tjänar lite pengar vid sidan av för att sedan köpa sig fri och starta en verksamhet, ibland med den rika familjens stöd. Tänk mer drängen Alfred än Kunta Kinte

Finna också många exempel gladiatorer som blev värvade som livvakter och ibland tom som officerare efter gladiatoråren var över.

Var även romarnas variant av att gå galt under ekonomiskt dåliga perioder. Istället för att tvingas handla med en värdelös valuta och skatta vad -- som på den tiden -- var enormt mycket, kunde man chilla som en skattebefriad slav.

KT81
2019-11-11, 12:28
https://static.thor.edu/sites/default/files/styles/juicebox_small/public/Ivaldi%20feest.jpg

Enough said.

Bärsärk
2019-11-11, 18:50
Jag tror att för en vanlig svennebanan som bara gillar att lyfta skrot och så vidare så är det nog ganska smart att börja tänka i grönare banor, när man börjar snacka om strongman och att Brian Shaw äter 3 kg kött om dagen. Ja men vi är ju inte Brian Shaw, inte ens i närheten. De flesta av oss tävlar ju inte ens på amatörnivå, eller tävlar alls.

Det är ganska mycket pengar som går genom tarmen som för rätt person säkert är viktig men för gemene man hade kunnat läggas på något bra mycket billigare.

Jag tänker inte sitta här och säga att allt är meningslöst även om det kanske låter så. Men fundera över era mål och varför. Det är enkelt för mig att säga att kött är bäst för det är mest optimalt men behöver jag det mest optimala av allting när allt jag gör är drar i lite trissor?

Bailah
2019-11-13, 20:11
https://traffic.libsyn.com/secure/paulsaladinomd/Paul_-_lowery_-_111119_4.25_PM.mp3?dest-id=1228862

Bra skit.

delta_mats
2019-11-13, 20:20
Såg just den där dokumentären, den var ju pinsamt dålig. De tar upp frågor som inte ens existerar.
Exempel: Påståendet att gemene man tror att det är kött/protein som ger en energi.

Sen har de lyckats gräva fram ett par halvt framgångsrika idrottare och framställer dem som världsbäst inom sitt område. Den där lilla strongmannen hade inte ens platsat på ett SM.

Bailah
2019-11-14, 09:05
Yt klipp om det föredras.

jClsLOuQ2DE&feature=youtu.be

KT81
2019-11-14, 10:03
Yt klipp om det föredras.

jClsLOuQ2DE&feature=youtu.be

Om man inte orkar lyssna igenom en och en halv timme:

"
Dr. Paul Saladino
https://carnivoremd.com

Nutrient rich, zero carbs, and remarkable benefits—Dr. Paul Saladino explains the carnivore diet so that you can achieve optimal health, performance, and longevity."

Det känns som att man kan räkna ut vad Dr Carnivore MD kommer till för slutsats under dom där en och en halv timmen.

Termy
2019-11-14, 11:20
Layne Nortons svidande kritik (https://www.biolayne.com/articles/research/the-game-changers-review-a-scientific-analysis/) om dokumentären.

trädgårdsmöbel
2019-11-16, 13:02
Strongmannen i filmen Patrick Baboumian blir rätt hårt sågad på YT av diverse. Hans rekord osv.

Bärsärk
2019-11-16, 13:16
Han har svarat Brian Shaw,

5BJisr5eumU

Brian Shaw är ju inte vad han en gång har varit, så jag tror inte det kommer bli så enkelt som Brian tror.

trädgårdsmöbel
2019-11-16, 13:26
Han har svarat Brian Shaw,

[

Brian Shaw är ju inte vad han en gång har varit, så jag tror inte det kommer bli så enkelt som Brian tror.

Patrick har vart med i "Strength wars" ett par ggr. nu är ju inte det strongman utan lite mer uthållighet, imponerande atlet helt klart, men jag tror han är chanslös i maxböj mot Shaw.

delta_mats
2019-11-16, 15:34
Får fram att Patric lyft 370 i böj, och Brian 410.
Hurvida det är utrustat eller ej vet jag inte.

Utmaningen gäller med bälte och lindor.

d1anny2
2019-11-16, 15:52
Såg just den där dokumentären, den var ju pinsamt dålig. De tar upp frågor som inte ens existerar.

Exempel: Påståendet att gemene man tror att det är kött/protein som ger en energi.

Sen har de lyckats gräva fram ett par halvt framgångsrika idrottare och framställer dem som världsbäst inom sitt område. Den där lilla strongmannen hade inte ens platsat på ett SM.Även om jag är enig i att mkt är tveksamt, så håller jag inte med om att Patrik Baboumian är någon vekling. Han verkar stark som tusan, och är som du säger en tvärhand hög. Vilket i mina ögon gör bedriften än större.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

delta_mats
2019-11-16, 15:54
Även om jag är enig i att mkt är tveksamt, så håller jag inte med om att Patrik Baboumian är någon vekling. Han verkar stark som tusan, och är som du säger en tvärhand hög. Vilket i mina ögon gör bedriften än större.

Det är nog inget fel på honom. Klart han är stark, men det är mer hur han framställdes i filmen som var irriterande.

Rahf
2019-11-16, 15:54
Baboumian är knappast dålig. Däremot är han inte yttersta världseliten, det är en väldigt liten grupp. Och som Layne Norton visade är det ju inte bäst längre, även under tiden man spelade in filmen.

Diomedea exulans
2019-11-16, 15:55
Jag är nyfiken på hur mycket fytoöstrogener Baboumian får i sig. Han förtär över 400 g protein per dag och jag finner det rimligt att en stor del av det skulle vara från soja. Det är väl mer eller mindre bevisat att fytoöstrogenerna från normalt sojaintag inte har några nackdelar, men om vi tänker oss att han drar i sig, säg, 200 g sojaprotein per dag, då spelar man i en annan liga.

En intressant följdfråga är om det endast är införsel av manliga hormoner som hindrar fytoöstrogenerna från att femininisera honom. Skulle Baboumian få kvinnobröst om han blev odopad men i övrigt körde på som vanligt?

d1anny2
2019-11-16, 15:58
Baboumian är knappast dålig. Däremot är han inte yttersta världseliten, det är en väldigt liten grupp.Så är det. Men hur långt ifrån är han? Svårt att säga men vikterna han släpar runt är reko. Särskilt när man är över 40 och 1.71m lång.

d1anny2
2019-11-16, 16:02
Det är nog inget fel på honom. Klart han är stark, men det är mer hur han framställdes i filmen som var irriterande.Där kan jag vara enig. Men han framför ändå försiktig propaganda i jämförelse med resten av filmen. Jag störde mig också på halleluja-upplägget. Samtidigt som jag inte vill såga deras slutsatser utan belägg. Jag själv tror att delvis vegansk kost är pra krejer.

Finns här någon länk till en studie som satt människor med dåliga värden på en strikt vegetarisk diet och jämfört före och innan?

trädgårdsmöbel
2019-11-16, 16:02
Jag är nyfiken på hur mycket fytoöstrogener Baboumian får i sig. Han förtär över 400 g protein per dag och jag finner det rimligt att en stor del av det skulle vara från soja. Det är väl mer eller mindre bevisat att fytoöstrogenerna från normalt sojaintag inte har några nackdelar, men om vi tänker oss att han drar i sig, säg, 200 g sojaprotein per dag, då spelar man i en annan liga.

En intressant följdfråga är om det endast är införsel av manliga hormoner som hindrar fytoöstrogenerna från att femininisera honom. Skulle Baboumian få kvinnobröst om han blev odopad men i övrigt körde på som vanligt?

Finns ju (piller eller injektioner, vet inte vilket) som blockerar östrogen med utan att göra så mycket annat. Så det där är nog inget problem som är svårlöst om man gillar sojaprotein och det skulle vara så att det feminiserar.

Jag är inte så värst negativ mot veganism, det är att det kommer med en stor skopa modern vänsterideologi som är problemet.

Rahf
2019-11-16, 16:05
Så är det. Men hur långt ifrån är han? Svårt att säga men vikterna han släpar runt är reko. Särskilt när man är över 40 och 1.71m lång.

Vi kollar resultaten från WSM:

Han var inte top-10 2019.
Han var inte top-10 2018.
Han var inte top-10 2017.
Han var inte top-10 2016.
Han var inte top-10 2015.

Jag kan bara anta att på den vägen är det.

Han är säkert grym. Men, jag ändrar mig och säger att han inte är världselit enligt senaste fem årens resultat.

Diomedea exulans
2019-11-16, 16:26
Finns ju (piller eller injektioner, vet inte vilket) som blockerar östrogen med utan att göra så mycket annat. Så det där är nog inget problem som är svårlöst om man gillar sojaprotein och det skulle vara så att det feminiserar.

Jag är inte så värst negativ mot veganism, det är att det kommer med en stor skopa modern vänsterideologi som är problemet.

Jag vill tillägga att det är fullt möjligt att de enda proteinpulver han vräker i sig är ärtprotein, hampaprotein, risprotein osv, och då förstår jag det som att det inte skulle finnas risk för något femininiserande.

Tycker det är intressant att fundera över iallafall.

Diomedea exulans
2019-11-22, 00:38
QNhDHw5F2Ys

d1anny2
2019-11-23, 17:02
QNhDHw5F2Ys

Visst. Men vad tycker du själv?

Diomedea exulans
2019-11-23, 17:04
Visst. Men vad tycker du själv?

Har inte sett den ens.

d1anny2
2019-11-23, 17:06
Har inte sett den ens.Och ändå länkar du till en video som sågar filmen? Intressant.

"Asså dom som har sett den säger att den är såhär och såhär, vilket jag inte håller med om"

Viskleken är kul. För övrigt ganska lik kritiken av Jordan Peterson som jag själv deltar i. Och inte läst annat än utdrag av. En kompis "glömde" vederbörandes bok hos mig. Så nu ska jag söka ta mig igenom så mkt som möjligt.

Diomedea exulans
2019-11-23, 17:34
Och ändå länkar du till en video som sågar filmen? Intressant.

"Asså dom som har sett den säger att den är såhär och såhär, vilket jag inte håller med om"

Viskleken är kul. För övrigt ganska lik kritiken av Jordan Peterson som jag själv deltar i. Och inte läst annat än utdrag av. En kompis "glömde" vederbörandes bok hos mig. Så nu ska jag söka ta mig igenom så mkt som möjligt.

Vad menar du? Jag säger ju inte att jag håller med om ett ord i filmklippet som jag länkar.

d1anny2
2019-11-23, 17:35
Vad menar du? Jag säger ju inte att jag håller med om ett ord i filmklippet som jag länkar.Nä. Du säger inget. Underförstått stöttar du inlägget. Eftersom du inte säger något. Så tolkar jag det.

Diomedea exulans
2019-11-23, 17:40
Nä. Du säger inget. Underförstått stöttar du inlägget. Eftersom du inte säger något. Så tolkar jag det.

Okej.

Jag är nyfiken; är det något i filmklippet som jag länkade som du anser är felaktigt? Eller är du bara av princip emot att man länkar filmklipp som är kritiska mot filmer man inte har sett?

d1anny2
2019-11-23, 18:58
Okej.

Jag är nyfiken; är det något i filmklippet som jag länkade som du anser är felaktigt? Eller är du bara av princip emot att man länkar filmklipp som är kritiska mot filmer man inte har sett?Njaa. Inte så direkt. Men jag menar att eftersom detta är en tråd som i mångt och mycket rackar ner på filmen så framstår det som enkelt att haka på med ytterligare ett negativt klipp. Den varma sköna känslan av att tycka som andra. Utan att ha belägg för den egna uppfattningen.

Detta har jag drivit för långt. Men det jag tycker ligger i den riktningen.

Magnus N
2019-12-05, 21:10
Joe Rogan Experience #1393 - James Wilks & Chris Kresser - The Gamechangers Debate

s0zgNY_kqlI

Kan vara värt en lyssning :)

Bärsärk
2019-12-05, 21:27
Hur löjligt än dokumentären må vara så är ju alla människor som ska ge sin åsikt om den och "såga den" efteråt snäppet värre.

Ja dokumentären var dålig, men det var väl väntat. Var ju en liknande dokumentär för ett par år sedan om socker (Jag postade om den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231082 ), blev det en sån här stor sak av det då? Nej. Och hur många pratar om eller kommer ihåg den dokumentären idag? Ingen.

Bästa vi kunde gjort hade varit att bara konstaterat att den var dålig och sen släppt det, men alla går igång så jävla hårt idag på att få synas&höras samt ge sin åsikt på saker.

Jag har på känn att det kommer komma en ny sån här dokumentär om ett par år som handlar om typ aspartam eller något. Efterföljt av 300 "experter" som ska ge sin syn på saken på varenda media plattform känd för mänskligheten.

Brofessorn
2019-12-05, 21:33
Hur löjligt än dokumentären må vara så är ju alla människor som ska ge sin åsikt om den och "såga den" efteråt snäppet värre.

Ja dokumentären var dålig, men det var väl väntat. Var ju en liknande dokumentär för ett par år sedan om socker (Jag postade om den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231082 ), blev det en sån här stor sak av det då? Nej. Och hur många pratar om eller kommer ihåg den dokumentären idag? Ingen.

Bästa vi kunde gjort hade varit att bara konstaterat att den var dålig och sen släppt det, men alla går igång så jävla hårt idag på att få synas&höras samt ge sin åsikt på saker.

Jag har på känn att det kommer komma en ny sån här dokumentär om ett par år som handlar om typ aspartam eller något. Efterföljt av 300 "experter" som ska ge sin syn på saken på varenda media plattform känd för mänskligheten.

Mmm. Lite som om hela internet skulle flockas för att i veckor såga en femåring för sin bristande hittepå-version av evolutionsteorin.

ceejay
2019-12-05, 21:46
så många randoms som inte tränar i min bekantskapskrets har sett den och tycker att den är bra. Fattar inte varför de frågar mig om jag har sett den, är knappast någon som bryr sig om kost.

d1anny2
2019-12-06, 05:41
Den sägs dock ha lyckats få många människor att äta mer veganskt. Väl utfört.

akAn
2019-12-06, 07:00
Den sägs dock ha lyckats få många människor att äta mer veganskt. Väl utfört.

Är det positivt då? Att folk går över till en vegansk diet baserad på felaktig kunskap och får b12-brist med nervskador, hjärnskador och anemi som följd?

d1anny2
2019-12-06, 08:16
Är det positivt då? Att folk går över till en vegansk diet baserad på felaktig kunskap och får b12-brist med nervskador, hjärnskador och anemi som följd?Hehe. För det finns belägg för att minskat köttintag är kass för hälsan? Hallå. Att driva saker för långt är skadligt för hälsan. Att återgå till en köttkonsumtion motsvarande femti år sen tror jag skulle göra allt och alla gott. Det köttet man sedan äter ska vara av god kvalitet. Topp of the line.

Sen vad filmen försöker förmedla är en annan sak. Säger de någonstans att man ska leva på linser blott och enbart? Kanske. Men min hjärna funkar fortfarande, och därmed omdömet.

akAn
2019-12-06, 15:50
Hehe. För det finns belägg för att minskat köttintag är kass för hälsan? Hallå. Att driva saker för långt är skadligt för hälsan. Att återgå till en köttkonsumtion motsvarande femti år sen tror jag skulle göra allt och alla gott. Det köttet man sedan äter ska vara av god kvalitet. Topp of the line.

Sen vad filmen försöker förmedla är en annan sak. Säger de någonstans att man ska leva på linser blott och enbart? Kanske. Men min hjärna funkar fortfarande, och därmed omdömet.

Du sa veganism i ditt inlägg och veganer måste få i sig b12 från tillskott eller fortifierade livsmedel för att undvika brist. Att många inte äter tillräckligt med frukt och grönsaker stämmer också, men det är ett annat ämne.

blåvitt
2019-12-06, 16:05
Du sa veganism i ditt inlägg och veganer måste få i sig b12 från tillskott eller fortifierade livsmedel för att undvika brist. Att många inte äter tillräckligt med frukt och grönsaker stämmer också, men det är ett annat ämne.

Han sa att många äter mer veganskt. Det är inte synonymt med att säga att folk blir strikta veganers om inte äter tillskott...

blåvitt
2019-12-06, 16:06
The Game Changers är en löjlig film
men
Den här tråden är en löjlig tråd

d1anny2
2019-12-06, 17:11
The Game Changers är en löjlig film
men
Den här tråden är en löjlig trådEnig. Men den domen kan fällas över väldigt många och väldigt mycket. Därmed blir den ogiltig. Normaliserad.

Wilt the Stilt
2019-12-09, 12:06
Slänger filmen i soptunnan

trädgårdsmöbel
2019-12-10, 13:03
Ni som är intresserade av veganism; följer ni vegan gains? Han är i rejält blåsväder från tokvänstern just nu.

Brofessorn
2019-12-10, 13:03
Ni som är intresserade av veganism; följer ni vegan gains? Han är i rejält blåsväder från tokvänstern just nu.

Vad har han gjort nu då?

trädgårdsmöbel
2019-12-10, 13:13
Vad har han gjort nu då?

Påpekat att intersektionalistisk tokvänster infiltrerat djurrättsrörelsen, och att det inte är bra.

Mass-Tech
2019-12-10, 13:23
Jacob Gudiol var i morgonpasset och pratade.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1423974

https://www.instagram.com/p/B5sXFXOgMzD/

svenbanan
2019-12-10, 13:26
Fan vad härligt ändå att vi har tokvänstern som i princip konkurrerat ut ultrahögern vad gäller att stå för i princip allt som folk tycker illa om. Kan det ha varit så att vänstern blev för populär och drog åt sig allt mer tokmongon som kanske några årtionden tidigare skulle ha blivit som Liam i Sökarna? Men nu istället satt i batikkläder på vänsterpartiets ungdomsmöten och drömde om blod, och började köra med skidmask i demonstrationer och gör allt för att skapa kaoz?

Slartibartfast
2019-12-10, 16:24
https://traningslara.se/joe-rogan-och-en-horribel-debatt-kring-the-game-changers/

Nästan värst är att Joe Rogan blåser på denhär skräpbranden genom sin podcast som når miljoner lyssnare.

Rogan är verkligen USEL på allt som har med träning och kost att göra. Man får slita lurarna ur öronen varje gång han släpper nån jävla groda, och man vet att alla bros bara lapar upp skiten.

Rogan: "Det är ju typ dubbelt mera protein i köttet från hjortar man skjuter med båge, än i fabriksgödda nötkreatur. Jamie hitta källa på det!"

Jamie: ...

Diomedea exulans
2019-12-10, 16:40
Rogan: "Det är ju typ dubbelt mera protein i köttet från hjortar man skjuter med båge, än i fabriksgödda nötkreatur. Jamie hitta källa på det!"

Jamie: ...

Haha, reagerade med på det. Skulle vilja se en hjort med 40 % protein i musklerna...

TomasB
2019-12-10, 17:03
Påpekat att intersektionalistisk tokvänster infiltrerat djurrättsrörelsen, och att det inte är bra.

Om man har den minsta dragningen till vänster så bör man sky intersektionalismen som pesten. Finns ingenting som splittrar vänstern så effektivt som att dela in folk efter hudfärg, religion, handikapp, sexuell läggning och annat. Är man höger är det bara att ta fram popcornen.

Tyvärr ser jag att intersektionalisterna är infiltrerade i allt: miljö, djurrätt, kultur osv.

Anyhow: åter till ämnet. Sorry för OT.

yia
2019-12-11, 21:05
Jag tycker allting runtomkring den här "dokumentären" är rätt intressant. Dels att Netflix sänder den, trots uppenbara vetenskapliga brister - vilket är problematiskt. Men också hur folk bara sväljer allting med hull och hår så fort det bekräftar den rådande världsbilden. Det är ganska otroligt hur mycket bias vanliga människor lider av 2019, trots att man lättare än någonsin tidigare kan hitta information.

Jag tycker ärligt talat det är en sak om man vill vara vegan av etiska skäl och accepterar priset man får betala för det. Det är var och ens val att göra. Men att hålla på och ljuga ihop saker på det här sättet tycker jag är djupt oetiskt. Hur sannolikt är det att det "som av en händelse" råkar vara så att den mest politiskt korrekta dieten, plötsligt också råkar vara vida överlägset allt annat i hälsosyfte, i prestationssyfte - ja, på alla tänkbara plan. Det är liksom inte seriöst.

Någonstans tycker jag mig se en större samhällstrend i allt detta som Game changers representerar. Falskheten och lögnen från det etablerade samhället. Ta miljödebatten som exempel. Om man nu inte vill släppa ut koldioxid vad ska man göra då istället? I synnerhet om man därtill även vägrar kärnkraft. Men det finns ingen sådan debatt, det är Game changers-retorik hela vägen. Vindsnurror är plötsligt vida överlägset allting annat på alla plan så det är bara att smälla upp en massa sådana och det finns ingen nackdel alls - precis som att alla borde bli veganer för att prestera bättre. Det är så otroligt oärligt jämfört med att redovisa nackdelarna med ett val och att sedan bestämma sig för att göra det valet ändå med full vetskap om vad det innebär.

Primitiv
2019-12-11, 21:12

Inget nytt, han har varit kritisk mot amerikanska vänstern länge. Kritiserat islam, feminism, transgenderism osv. Tyvärr har han fått ta bort många av sina videos pga att folk blir butthurt av kritik från honom.

trädgårdsmöbel
2019-12-12, 15:20
Inget nytt, han har varit kritisk mot amerikanska vänstern länge. Kritiserat islam, feminism, transgenderism osv. Tyvärr har han fått ta bort många av sina videos pga att folk blir butthurt av kritik från honom.

Jag kan tänka mig det. Man vill att motståndaren skall vara en vit, helst man, bonnig och halvkorkad annars är det inte roligt längre:)

Macroman
2019-12-13, 10:08
Jag kan tänka mig det. Man vill att motståndaren skall vara en vit, helst man, bonnig och halvkorkad annars är det inte roligt längre:)

Det är lustigt det där att vita män är så hatade. Det är alltså vita män som skapat den mest överlägsna samhällsbyggnad i mänsklighetens historia. Och blir hatade för det... :laugh:

PureWhey
2019-12-13, 10:10
Edit: nvm.

KT81
2019-12-13, 11:22
Det är alltså vita män som skapat den mest överlägsna samhällsbyggnad i mänsklighetens historia.

Vilken är din definition av en "vit man"? Vilken "samhällsbyggnad" menar du och varför är den mest överlägsna?

Macroman
2019-12-13, 11:31
Vilken är din definition av en "vit man"? Vilken "samhällsbyggnad" menar du och varför är den mest överlägsna?

Den västerländska civilisationen. Rikast/capita, längst livslängd, lägst spädbarnsdöd, få fattiga etc. etc.

Brofessorn
2019-12-13, 11:43
Den västerländska civilisationen. Rikast/capita, längst livslängd, lägst spädbarnsdöd, få fattiga etc. etc.

Inte så överlägsen om den är självföraktande och självdestruktiv. Kan man verkligen säga att en vit man idag tillhör den grupp av vita män som lade grunden för västerländska civilisationen?

svenbanan
2019-12-13, 11:47

Nu säger jag inte att allt detta är sant, och att vita cis män är onda. Men det är ju inte svårt att se anledningar till varför denna västerländska civilisation är stötande.

Den är baserad på kolonialism, slaveri, utarmande av naturresurser i andra delar av världen och förtryck av människorna där så de inte ska kunna "komma ikapp". Jordens resurser räcker inte för att alla ska få samma höga levnadsstandard, så majoriteten av jordens befolkning får lov att finna sig i att vara fattiga för att Europa och USA ska kunna fortsätta vara rika.

Macroman
2019-12-13, 12:23
Nu säger jag inte att allt detta är sant, och att vita cis män är onda. Men det är ju inte svårt att se anledningar till varför denna västerländska civilisation är stötande.

Den är baserad på kolonialism, slaveri, utarmande av naturresurser i andra delar av världen och förtryck av människorna där så de inte ska kunna "komma ikapp". Jordens resurser räcker inte för att alla ska få samma höga levnadsstandard, så majoriteten av jordens befolkning får lov att finna sig i att vara fattiga för att Europa och USA ska kunna fortsätta vara rika.

Det börjar väl närma sig 70 år sen de allra flesta av dessa länder befriades från kolonialismen men vi väntar väl 100 år till och ser hur bra det går.

Ett bisarrt faktum är att tex Sverige som aldrig har haft några kolonier (en miniö i Karibien räknas inte) men ändå på ngt sätt drabbas av guilt by association OCH skam för vad andra länders tidigare generationer gjorde...

Dessa fattiga i ickevästliga länder är bra mkt rikare nu än då. Mycket tack vara väst förstås.

Macroman
2019-12-13, 12:24
Inte så överlägsen om den är självföraktande och självdestruktiv.

Jo, men det är ju en konsekvens av att vi/dom har det så bra att vissa dårar har tid att köra det racet...

svenbanan
2019-12-13, 13:07
Det börjar väl närma sig 70 år sen de allra flesta av dessa länder befriades från kolonialismen men vi väntar väl 100 år till och ser hur bra det går.

Ett bisarrt faktum är att tex Sverige som aldrig har haft några kolonier (en miniö i Karibien räknas inte) men ändå på ngt sätt drabbas av guilt by association OCH skam för vad andra länders tidigare generationer gjorde...

Dessa fattiga i ickevästliga länder är bra mkt rikare nu än då. Mycket tack vara väst förstås.

Man kan väl resonera lite som att det Europerna gjorde i kolonierna för ett par hundra år sedan och framåt gjorde att de länderna hamnade på efterkälken då och sedan har haft svårt att komma ikapp.

Det går säkert att hävda att även de Europeiska länder som inte vor kolonisatörer har utnyttjat tredje världen för egen vinning. Typ bedrivit handel som gjort att jordbruket i diverse länder kajkat ur eftersom man börjat odla grejer som USA och Europa vill köpa (knark, tobak, etc). Och så har man råkat ut för svältkatastrofer som en bieffekt. Typ att väst kunnat skaffa sig större fördelar som en effekt av att man redan hade ett försprång.

Att ett land i tredje världen är rikare idag än för femtio år sedan säger ju inte mycket. Speciellt inte för majoriteten av befolkningen som lever under det vi skulle kalla existensminimum.

Även om man inte håller med om allt i detta resonemang så är det ju hyfsat lätt att se var problemen kommer ifrån. Specillet om det sedan finns diverse grupperingar i dessa länder som också suger ut pengar och passar på att lägga skulden på USA eller Europa eftersom befolkningen redan är skeptiska till väst.

Brofessorn
2019-12-13, 14:31
Jo, men det är ju en konsekvens av att vi/dom har det så bra att vissa dårar har tid att köra det racet...
Spelar ingen roll. Om ett samhälle tillåter till exempelvis skattefinansierade genusforskare att så hat för "makthavarna" är det inte överlägset. Det är svagt och en skugga av sin föregångare.

Jorgen
2019-12-13, 16:51
Filmen hade premiär idag på Netflix. En väldigt påkostad film som handlar om bl.a. : vegansk kosthållning och fysisk aktivitet på hög nivå. Man får ta del av många toppidrottsmän- och kvinnors tankar om detta och hur vegankost ska ha hjälp dem i sitt idrottande. Även lite hur kött påverkar människan idag (m.m.).

Filmen har varit rätt mycket på tapeten, tycker helt klart att den är sevärd och även om jag inte är den som förespråkar att alla måste bli veganer bums så hade filmen en del saker som var tänkvärda och fick även slå hål på några av mina fördomar kring vegansk kost och prestation.

Någon fler som sett den? Vad tycker folk?

https://gamechangersmovie.com/

...

svenbanan
2019-12-13, 19:06
Försöker du antyda att vi har drivit av från ämnet kanske... :D

Jorgen
2019-12-13, 20:20
Försöker du antyda att vi har drivit av från ämnet kanske... :D

Kanske lite ja. :Virro :D