handdator

Visa fullständig version : Finns det några svenska "äventyrare" kvar?

Rugged Mini
2019-10-08, 08:20
Finns det en ny generation av äventyrare i Sverige.
Tänker på personer som Kihlborg, Kropp, Sträng, Reuterswärd eller Skinnarmo.

Skulle vara kul om det finns en modern motsvarighet eller är det så att folk födda 80-90 eller senare inte är av samma hårda virke att vi inte klarar av extrema äventyr?

Kanske inte direkt träningsrelaterat men inte så långt ifrån.

Slartibartfast
2019-10-08, 08:36
Shadowfire här på forumet :thumbup:

Rugged Mini
2019-10-08, 08:48
Shadowfire här på forumet :thumbup:

Har hen något riktigt namn eller skojade du bara? :em:

svenbanan
2019-10-08, 08:51
Har hen något riktigt namn eller skojade du bara? :em:

http://www.gladasnickaren.nu/

Eller så söker du på "Shadowfire" här på forumet.

MackeJuve
2019-10-08, 09:06
Finns det en ny generation av äventyrare i Sverige.
Tänker på personer som Kihlborg, Kropp, Sträng, Reuterswärd eller Skinnarmo.

Skulle vara kul om det finns en modern motsvarighet eller är det så att folk födda 80-90 eller senare inte är av samma hårda virke att vi inte klarar av extrema äventyr?

Kanske inte direkt träningsrelaterat men inte så långt ifrån.

Fredrik Sträng är nog exakt den typen som du frågar efter.

blåvitt
2019-10-08, 09:45
Fredrik Sträng och Robin Trygg är duktiga bergsbestigare. David Lindgren och Martin "Bruce" Lundberg är två bergsguider med väldigt stor kapacitet och erfarenhet. Henrik Westling är stor i Sverige med sina stående rekord både på stora syltraversen och stora sarektraversen. Systrarna Davidsson korsade Grönland tillsammans för några år sedan och Lina Hillebratt gjorde Gröna Bandet, Vita Bandet och Blå bandet under samma kalenderår för ett tag sedan. Renata Chlumska ska inte heller glömmas. Alexander Nordvall är en ung kille som är väldigt up and coming s.a.s.

Finns rätt många

Rugged Mini
2019-10-08, 10:01
Fredrik Sträng är nog exakt den typen som du frågar efter.

Jo men honom har jag redan nämnt :)

Om vi tar Sträng som exempel, han blev rikskänd vid 26 års ålder och har sen dess varit en "Äventyrare" men nu måste han vara närmare 43 år dvs han är inte någon ungdom längre och det känns som att det behövs en föryngring :)

Frågan är då om dagens 25-åringar är för veka för att klara av extrema äventyr. Lite konspiratoriskt kan man tänka sig att är man uppvuxen med smartmobil så lär man sig inte att överleva i naturen ;)

Ladugårdsdörr
2019-10-08, 10:13
Nej. Sven Hedin var den siste.

MackeJuve
2019-10-08, 10:21
Jo men honom har jag redan nämnt :)

Om vi tar Sträng som exempel, han blev rikskänd vid 26 års ålder och har sen dess varit en "Äventyrare" men nu måste han vara närmare 43 år dvs han är inte någon ungdom längre och det känns som att det behövs en föryngring :)

Frågan är då om dagens 25-åringar är för veka för att klara av extrema äventyr. Lite konspiratoriskt kan man tänka sig att är man uppvuxen med smartmobil så lär man sig inte att överleva i naturen ;)

Stämmer, han är 42 bast. Äldre än vad jag hade gissat på.

Jag skulle ju gissa på det motsatta jämfört med din teori om att dagens 25-åringar är veka. Idag är tillgängligheten till äventyr mycket större än för t.ex. 30 år sedan. Jag tror också att faktumet att gemene man har det så bra ställt idag gör att fler söker äventyret. Man behöver en kick i sin bekväma tillvaro. Antalet extrema lopp och utmaningar ökar ju för varje år.

Sen är ju äventyrare en särart. När Göran Kropp var i ropet så var ju knappast gemene svensk i hans ålder intresserade av äventyr eller satt inne på avancerade kunskaper gällande överlevnad. Samma sak idag. Den 25-åring som idag kan titulera sig äventyrare kan ju inte dras över samma kam som bortskämda storstadsbor som inte lämnar soffan och surfar 24/7.

Hoppas att du är med på mitt resonemang :D Får jag gissa så har alltså vår bekväma tillvaro motsatt effekt mot det du tror, jag tror att en större andel människor förr i världen inte såg poängen med att göra Göran Kropp-saker.

Sen är jag inte intresserad av äventyrare generellt så jag kan inte namnge några fler svenskar än Sträng och Kropp. Internationellt så har jag främst koll på Alex Honnold och Kilian Jornet som är 34 respektive 31 år.

Vespucci
2019-10-08, 11:31
Är inte äventyrare lite "gjort" vid detta laget? Idag är det väl ett weekend-packet att bestiga ett berg med medföljande sherpa som bär din packning. Redan Sträng blev väl kritiserad för att han fixa rekord på en teknikalitet när andra bara inte brytt sig om att anmäla sina bedrifter.

Istället för människor som faktiskt pushat gränserna så har vi första svenska astronaut och första kvinnliga judiskamerikanska med svensk mamma. Visst är det fantastiskt att vara i rymden men det är ju ingenting mot vad som skedde för 50 år sedan och då blir den enda utmärkande egenskapen hur stor lokal förankring personen har eller andra faktorer såsom sexuell läggning och hudfärg.

Ta exemplet med Johanna Davidsson som promenerade till sydpolen 2016. Inte nog med att det är 60% långsammare än Christian Eide 2011 utan vägen beskrivs idag som en snitslad motorväg uppkörd av fordon. Visst är det en bedrift att gå långt och snabbt men knappast ett upptäckande äventyr i mina ögon.

Någonstans på vägen upptäckte vi allt och får nöja oss med så kallade daredevils som fridyker djupare eller hoppar från högre höjder men vad skiljer egentligen dessa från fulla ryssar som hoppar från hustak? Det är inga äventyrare.

MackeJuve
2019-10-08, 12:10
Är inte äventyrare lite "gjort" vid detta laget? Idag är det väl ett weekend-packet att bestiga ett berg med medföljande sherpa som bär din packning. Redan Sträng blev väl kritiserad för att han fixa rekord på en teknikalitet när andra bara inte brytt sig om att anmäla sina bedrifter.

Istället för människor som faktiskt pushat gränserna så har vi första svenska astronaut och första kvinnliga judiskamerikanska med svensk mamma. Visst är det fantastiskt att vara i rymden men det är ju ingenting mot vad som skedde för 50 år sedan och då blir den enda utmärkande egenskapen hur stor lokal förankring personen har eller andra faktorer såsom sexuell läggning och hudfärg.

Ta exemplet med Johanna Davidsson som promenerade till sydpolen 2016. Inte nog med att det är 60% långsammare än Christian Eide 2011 utan vägen beskrivs idag som en snitslad motorväg uppkörd av fordon. Visst är det en bedrift att gå långt och snabbt men knappast ett upptäckande äventyr i mina ögon.

Någonstans på vägen upptäckte vi allt och får nöja oss med så kallade daredevils som fridyker djupare eller hoppar från högre höjder men vad skiljer egentligen dessa från fulla ryssar som hoppar från hustak? Det är inga äventyrare.

Det är givetvis "lite gjort". Mycket handlar ju om att göra om samma bedrifter men på ett värre sätt. Kilian har t.ex. tidsrekordet för ett par toppar samt är så vitt jag vet den enda som har bestigit Everest två gånger inom en vecka. Den typen av bedrifter. Samtidigt finns det så vitt jag vet en hel del toppar som fortfarande inte är bestigna.

Jag kan ju tycka att t.ex. alla extremklättrare kvalificerar sig inom begreppet "äventyrare". Tycker också att det finns gott om häftiga människor som pushar gränserna. Så jag förstår din poäng men håller inte med till fullo ;)

blåvitt
2019-10-08, 19:36
Med all respekt för skuggan och hans bedrifter så står hans typ av äventyrande knappast för något cutting edge. Det sker gott om seriösa nyturer i allt extremare miljöer varje år, i god alpin stil istället för med stöd av sherpas. Ingen svensk står för dessa men varken Sträng, Skinnarmo eller Kropp har varit del av ett internationellt avant garde, förutom Kropps syrefria bestigning av Everest. Men det finns gott om svenskar som är ute på äventyr samtliga på denna bräda skulle skita ner sig och falla döda till backen av

Agitator
2019-10-08, 20:13
Göran Kropps Mnt Everest. Fortfarande kalla kårar från den tiden det begav sig.

Cykla hela vägen ner, bestiga skiten utan syrgas samt få avbryta och rädda folk osv. En riktig äventyrare.

Nutid är det väl bara Kilian Jornet som känns som den mest extrema inom kardio/bergstoppar.

Angel
2019-10-08, 21:16
Med all respekt för skuggan och hans bedrifter så står hans typ av äventyrande knappast för något cutting edge. Det sker gott om seriösa nyturer i allt extremare miljöer varje år, i god alpin stil istället för med stöd av sherpas. Ingen svensk står för dessa men varken Sträng, Skinnarmo eller Kropp har varit del av ett internationellt avant garde, förutom Kropps syrefria bestigning av Everest. Men det finns gott om svenskar som är ute på äventyr samtliga på denna bräda skulle skita ner sig och falla döda till backen av

Dessutom är han ju i samma ålder som TS kallade för "äldre" hehe

C.E.J.
2019-10-08, 21:55
Varför är alla svar om bergsklättrare när frågan gällde äventyrare?

Hej till du som sa Sven Hedin var den siste.

MackeJuve
2019-10-09, 07:06
Varför är alla svar om bergsklättrare när frågan gällde äventyrare?

Hej till du som sa Sven Hedin var den siste.

För att de är äventyrare? Jag har svårt att komma på något mer äventyrligt än att bestiga berg.

Nu har jag bara scrollat igenom hans wikipedia-sida lite snabbt men Sven Hedin verkar ju snarare ha varit en upptäcksresande än en äventyrare.

C.E.J.
2019-10-10, 17:24
För att de är äventyrare?

Ja? Och äventyrare, är de bergsklättrare?

Jag har svårt att komma på

Ja det är tydligt det :)

MackeJuve
2019-10-10, 17:36
Ja? Och äventyrare, är de bergsklättrare?

Ja det är tydligt det :)Ja, äventyrare kan vara bergsklättrare, googla så får du se :)

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

delta_mats
2019-10-10, 19:58
Är väl snarare så att en äventyrare ska kunna flera saker däribland bergsklättring för att kunna kallas äventyrare. Man bör vara såpass skicklig att man inte behöver ta hjälp av andra för att klara av sina äventyr. Annat än för planering, logistik och möjligtvis finansiering.

En äventyrare går alltid i bräschen, eller tar äventyren till en ny nivå. Man går inte i andras fotspår och gör sånt som redan är gjort.

blåvitt
2019-10-10, 20:02
Hallå jag kom precis på att en kompis är professionell äventyrare. Han har åkt rullskidor runt Australien, paddlat kajak till svarta havet, paddlat hela yukon på sup, försökt simma Sognefjorden, ridit genom Sydamerika och nästa sommar ska han ro över Atlanten. Marcus Aspsjö

MackeJuve
2019-10-10, 20:18
Är väl snarare så att en äventyrare ska kunna flera saker däribland bergsklättring för att kunna kallas äventyrare. Man bör vara såpass skicklig att man inte behöver ta hjälp av andra för att klara av sina äventyr. Annat än för planering, logistik och möjligtvis finansiering.

En äventyrare går alltid i bräschen, eller tar äventyren till en ny nivå. Man går inte i andras fotspår och gör sånt som redan är gjort.Haha jag tror inte det finns så tydliga definitioner för vad en äventyrare är. Det generella begreppet är ganska brett och sedan har alla sin egen bild av vad det innebär. Tror många ser framför sig någon Indiana Jones- eller Bear Grylls-typ.

Det är rätt svårt att googla sig fram till ett svar. Wiki säger att det är en person som ägnar sig åt äventyr eller extremsport, det är det närmsta något sorts svar man kommer. Man ska åtminstone göra något riskfyllt - så mycket kan vi nog alla enas om.

Här är engelska Wikis definition av äventyr samt svenska versionens exempel på äventyrare:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191010/c801bd819c10f1597b6234a9dcbcf9c6.jpg

MackeJuve
2019-10-10, 20:18
...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191010/51ff71462c17468a63f15cc380136236.jpg

yia
2019-10-10, 21:02
Grejen är ju att äventyrandet i sig självt i någon mån tillhör en förfluten tid. Göran kropp var förste svensk utan syrgas uppe på Mount Everest. Idag är det kö upp till toppen. Man skulle kunna öppna en korvkiosk vis baslägret. Det är liksom inte samma sak längre.

Går man längre tillbaks så var stora delar av jorden helt oupptäckt - åtminstone av européer. I slutet av 1800-talet kunde man bli äventyrare genom att som total gröngöling lasta på lite champagne på en luftballong och försöka flyga över nordpolen utan minsta kunskap alls som André. För ingen hade varit där tidigare.

MackeJuve
2019-10-10, 21:53
Grejen är ju att äventyrandet i sig självt i någon mån tillhör en förfluten tid. Göran kropp var förste svensk utan syrgas uppe på Mount Everest. Idag är det kö upp till toppen. Man skulle kunna öppna en korvkiosk vis baslägret. Det är liksom inte samma sak längre.

Går man längre tillbaks så var stora delar av jorden helt oupptäckt - åtminstone av européer. I slutet av 1800-talet kunde man bli äventyrare genom att som total gröngöling lasta på lite champagne på en luftballong och försöka flyga över nordpolen utan minsta kunskap alls som André. För ingen hade varit där tidigare.Jag håller med till viss del. Alltså, Sir Edmund och Tenzings tur upp till Everest men den tidens utrustning och UTAN att veta vad som väntade där - SNACKA om äventyr. Har sett ett flertal dokumentärer om detta flera gånger om för att det är så häftigt. Historierna om debutturerna till K2 är lika bra. Det är verkligen äventyr när det är som störst.

Med det sagt så går det ju att göra riskfyllda och äventyrliga saker även idag. K2 är väl känt för sin höga dödsratio. Har väldigt svårt att tycka att det inte är ett äventyr att ta sig an det, tycker väl egentligen samma sak om Everest även om jag förstår problematiken med de guidade turerna. Men det finns ju grader av allt, saker kan ju vara ett äventyr men olika stor nivå av det, precis som äventyrare.

Men jag är helt klart med på att människor som är först med något eller gör saker med svårare förutsättningar ska värderas högre rent äventyrsmässigt.

Bärsärk
2019-10-11, 00:04
Känns som att de blir färre och färre extrema människor i allmänhet, tror vi har det för bra i Sverige och för bekvämt.

Varför blir kroppsbyggare när det för mig sig en massa hälsorisker, varför bli strongman när det finns risk för skador.

blåvitt
2019-10-11, 06:50
Alltså jag delar inte det här bilden alls att det finns färre extrema människor. Kontorsnissarna kanske är klenare än förr men de som föds med en glöd i själen kommer ju liksom ha den.

Har ju radat upp en del exempel men ni är för kåta på att sitta och tjura över svenskarnas förklening för att ens läsa det eller?

MackeJuve
2019-10-11, 07:11
Alltså jag delar inte det här bilden alls att det finns färre extrema människor. Kontorsnissarna kanske är klenare än förr men de som föds med en glöd i själen kommer ju liksom ha den.

Har ju radat upp en del exempel men ni är för kåta på att sitta och tjura över svenskarnas förklening för att ens läsa det eller?

Rent logiskt borde det finnas fler extrema människor idag. Folk har det så bra att många söker äventyret. Det känns inte som att det fanns samma utrymme eller behov av det förr i tiden.

blåvitt
2019-10-11, 08:46
Rent logiskt borde det finnas fler extrema människor idag. Folk har det så bra att många söker äventyret. Det känns inte som att det fanns samma utrymme eller behov av det förr i tiden.

Extremsporterna växer ju så att det knakar i de "lägre" leden, i det lättare utövandet s.a.s. Många fler som klättrar idag än på 90-talet, mest inne men även ute. Samma med trailrunning tror jag? Downhillcykling har verkligen exploderat. Men för att sträcka sig den där lilla extra biten och hungra efter något extraordinärt tillräckligt mycket för att ta sig dit så krävs det nog en viss typ av person. Men utmaningarna förändras ju, som många i tråden är inne på så har alla de högsta topparna redan gjorts, nu handlar det mer om svårare linjer, avlägsnare toppar, snyggare stil på utförandet. Enkel klättring i hjärtat av antarktis eller solo-bestigningar av Lunag Ris mest estetiska linje. Vilket för de stora massorna inte säger lika mycket som den förra generationens äventyr gjorde, exempelvis första svensk upp på everest utan syrgas. Tyvärr. Tycker prestationerna som görs idag är mycket mer imponerande och utvecklingen går snabbt framåt, men det blir för tekniskt för att gemene man ska förstå. Kanske därför Free Solo slog så stort, det är väldigt enkelt att förstå konceptet "stor brant sten, inga rep". Jämfört med att förstå innebörden av Hansjörg Auers solobestigning av Lupghar Sar West (mycket större bedrift imo) där man måste förstå anmarsch, höghöjdsutmaningar och deras innebörd när man är själv, utrustningsval, strategi mm.

MackeJuve
2019-10-11, 10:31
Extremsporterna växer ju så att det knakar i de "lägre" leden, i det lättare utövandet s.a.s. Många fler som klättrar idag än på 90-talet, mest inne men även ute. Samma med trailrunning tror jag?

Ja, allt växer. Jag är ju verkligen ett kanonexempel på någon som är en produkt av dagens samhälle. Har fast och tryggt jobb på ett kontor och söker spänning och kickar genom träningen. Hade jag inte haft en dödsskräck som är över medel så hade jag garanterat snöat in på bergsbestigning och dylikt.

Sen att medel-Svensson idag är i sämre skick än motsvarande för kanske 50 år sedan är ju en helt annan femma. Att det skulle ha funnits fler s.k. extrema människor då är en ekvation som jag inte får ihop. Det känns verkligen som att folk var upptagna med viktigare saker än sådant och att färre var intresserade av att pusha sin kropp till gränsen. Det är verkligen min bild men den färgas givetvis av hur min släkt och mina bekanta fungerar och vad de har gjort.

Carlo Fatface
2019-10-11, 10:39
Nyhetsvärdet i de största bergen är av förklarliga skäl inte lika stort längre.De vars rubriker är lättast att sälja till gemene man.

Men klart det görs saker som inte når ut till den breda massan.
De flesta som nämns ovan är ju såna som själva aktivt sökt medial exponering.

Om jag inte minns fel så har jag tidigare pratat om en av de vassaste(vassast?)vi har i Sverige;Krister Jonsson.

Strängs (guidade)expeditioner(hur jobbiga och farliga de än är) är ju lågstadiet i jämförelse.

delta_mats
2019-10-11, 14:36

Jag tror det är fler "äventyrsturister" som betalar för sina äventyr nu för tiden. Så mycket som blivit kommersiellt i och med sociala medier.

Självklart kommer det alltid finnas eldsjälar kvar, konstigt vore väl annars. Men det kanske inte är de som syns och hörs mest i medierna. Därför kan de verka bortglömda.

G.W
2019-10-11, 14:39
Tyvärr så finns det nog inga "riktiga" äventyrare kvar.

delta_mats
2019-10-11, 14:41
Nyhetsvärdet i de största bergen är av förklarliga skäl inte lika stort längre.De vars rubriker är lättast att sälja till gemene man.

Men klart det görs saker som inte når ut till den breda massan.
De flesta som nämns ovan är ju såna som själva aktivt sökt medial exponering.

Om jag inte minns fel så har jag tidigare pratat om en av de vassaste(vassast?)vi har i Sverige;Krister Jonsson.

Strängs (guidade)expeditioner(hur jobbiga och farliga de än är) är ju lågstadiet i jämförelse.

Så är det ju. Att cykla till Mount Everest och bestiga det utan syrgas, sedan cykla hem igen är ju väldigt greppbart för de flesta.
Att bestiga ett annat berg via en svår led kan ju vara betydligt svårare och farligare. Bara att prestationen inte låter lika enorm.

delta_mats
2019-10-11, 14:43
Tyvärr så finns det nog inga "riktiga" äventyrare kvar.

Finns fortfarande obestigna berg. Och det finns oändligt att utforska i havet. Där ligger väl äventyren om man vill göra något nytt och outforskat.

yia
2019-10-11, 21:41
Jag håller med till viss del. Alltså, Sir Edmund och Tenzings tur upp till Everest men den tidens utrustning och UTAN att veta vad som väntade där - SNACKA om äventyr. Har sett ett flertal dokumentärer om detta flera gånger om för att det är så häftigt. Historierna om debutturerna till K2 är lika bra. Det är verkligen äventyr när det är som störst.

Med det sagt så går det ju att göra riskfyllda och äventyrliga saker även idag. K2 är väl känt för sin höga dödsratio. Har väldigt svårt att tycka att det inte är ett äventyr att ta sig an det, tycker väl egentligen samma sak om Everest även om jag förstår problematiken med de guidade turerna. Men det finns ju grader av allt, saker kan ju vara ett äventyr men olika stor nivå av det, precis som äventyrare.

Men jag är helt klart med på att människor som är först med något eller gör saker med svårare förutsättningar ska värderas högre rent äventyrsmässigt.

Ja, du är något på spåren där. Man kanske kan säga att det är själva mysteriet som är borta när hundratals personer varit uppe på Everest och K2 och fotat varenda kvadratcentimeter redan med sina mobilkameror. Det är väl det som är baksidan med sociala medier, det blir lite som en film där man redan sett slutet.

An Iron Soul
2019-10-11, 23:40
Äventyrare känns som en aning defus defenetionsfråga.

En kille jag kommer att tänka på är Joel Abrahamsson som fiskade och landade en håkäring på 566 kilo från kajak. Den killen lär ha kännt att han lever. Överjävligt rolig och trevlig dessutom.

Finns så klart många fler svenskar. Men de jag är intresserad av och gillar är främst kajak fiske, snowboard och skidor.

Ett Orm
2019-10-11, 23:56
Äventyrare känns som en aning defus defenetionsfråga.

En kille jag kommer att tänka på är Joel Abrahamsson som fiskade och landade en håkäring på 566 kilo från kajak. Den killen lär ha kännt att han lever. Överjävligt rolig och trevlig dessutom.

Finns så klart många fler svenskar. Men de jag är intresserad av och gillar är främst kajak fiske, snowboard och skidor.

Han träffade jag som hastigast i nordnorge för några år sedan. Trevlig prick.

Gearhead85
2019-10-12, 07:48
Aron Andersson som var med på Vinnarskallar är äventyrare.