Visa fullständig version : Säng vid dålig rygg?
Hej! Jag har en diskbuktning som har bråkat med mig i en varierad grad till och från i några år, de senaste dagarna så har det varit på gränsen till outhärdligt, så jag tänkte prova att köpa en ny säng för att se om det gör någon skillnad då min resårmadrass har 10+ år på nacken och bäddmadrassen ~5, så finns det någon kunnig om sängar här?
Om så, vad är bra för en person med en dålig rygg? Någon att rekommendera med en budget på 12 000?
svenbanan
2019-10-03, 20:51
Hej! Jag har en diskbuktning som har bråkat med mig i en varierad grad till och från i några år, de senaste dagarna så har det varit på gränsen till outhärdligt, så jag tänkte prova att köpa en ny säng för att se om det gör någon skillnad då min resårmadrass har 10+ år på nacken och bäddmadrassen ~5, så finns det någon kunnig om sängar här?
Om så, vad är bra för en person med en dålig rygg? Någon att rekommendera med en budget på 12 000?
Rimligtvis en rätt hård madrass så du inte ligger som en ostkrok.
Lafayette
2019-10-03, 21:26
Det är ju skönare överlag också. Fasen vad dålig sömn jag får av en riktigt mjuk säng.
Val av hård/mjuk madrass beror ju också på hur du ligger när du sover, tex på rygg, mage eller på sidan.
The_RobRoy
2019-10-04, 02:01
Tempurmadrass låter det som att du ska ha..
Om så, vad är bra för en person med en dålig rygg? Någon att rekommendera med en budget på 12 000?Resårbotten: Väger du som en normal människa aka under ~110kg så är det någon av top 3 bäddmadrasser i testfaktas senaste oberoende labratorietest som gäller. Top 3 presterade ungefär likvärdigt medan resten av bäddmadrasserna i testet var sämre: https://www.testfakta.se/sv/article/ratt-baddmadrass-kan-gora-stor-skillnad
Top 3: Hilding Harmony Vent, Mio Sleep Deluxe & TradeMax Art.nr. 545291.
Väger du mer än 110 kg, så hade jag köpt en bäddmadrass ifrån TradeMax med deras top 3 visko-skum-designen fast med högre kvalité/hårdhet på 80 kg/m³ istället för standard 53 kg/m³. Min 198 cm 135+ kg polare gjorde själv det valet förra månaden på/enligt min rekommendation då hans nuvarande säng är något för mjuk & han vill inte köpa ny resårbotten utan enbart bäddmadrass. x)
PrO-TiP: Är du student har du 5% rabattkod hos TradeMax via studentkortet. Är du medlem hos villaägarna eller Hyresgästföreningen; ännu bättre! Då har du tillgång till 10% rabattkod hos TradeMax. :smokin:
Resårbotten: 1. Är du längre än 190 cm så är det viktigaste att du köper en med 210 cm längd(& då givetvis en top 3-bäddmadrass som är 210 cm lång även).
2. Sen är det väl bara att anpassa bredd efter budget. Har du fruga/sambo brukar varsin resårbotten/kontinentalsäng vara att föredra framför en gigantisk 160 cm+ resårbotten med tillhörande tyngdpunkts grop i mitten. För ryggen iaf. x)
Nytt test av resårbotten+bäddmadrass, köp någon av de resårbottnar som fick bättre betyg bah & passar dina kroppsstats i övrigt. Rocket science, I know:
https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/basta-ramsangen-under-7000-kronor-0 T.ex Sängjätten förslagsvis .
Citera eller PM för mer ingående tips. ;)
Mvh r3mpuh
Samtidigt så tycker jag att en viss tillverkares medium är alldeles för hård och jag sover bäst (oavsett om jag ligger på sidan eller på rygg) på deras softmadrass som är gjorda för personer runt 50-60kg, och jag väger 90.
Jag hade alltid ont i nacke, traps och rygg i åratal i min mjuka säng. Och eftersom en ny säng kan kosta som ett mindre lands BNP så köpte jag denna på ikea och lade på resårbottnen och vips så hade jag en kontinentalsäng.
Jag köpte en fast variant och har en tjock mjuk bäddmadrass ovanpå. Sover som Christer Pettersson på en näve valium efter en vaken amfetaminvecka numera.
https://www.ikea.com/se/sv/p/hoevag-pocketresarmadrass-fast-moerkgra-10244516/
Tempurmadrass låter det som att du ska ha..
Modern Tempur eller valfri annan memoryfoam variant hade jag rekomenderat med, dyrare men väl värda pengarna.
Vi har en tempur cloud kontinental hemma och allt annat känns sämre, enda nackdelen är just det man blir bortskämd.
Viktigast är väl att köpa en säng som är rätt avstämd i hårdhet för dig och din rygg. Att bara gå på en dyrare säng behöver inte vara en garanti för att det blir bättre.
Senast köpte vi på Ikea och lyckades faktiskt pricka in en helg då de anlitat en kiropraktor eller liknande som var där och hjälpte till hela helgen. Vi provade massor av olika sängar och kombinationer av olika madrasser och bäddmadrasser och han sprang runt och klämde och kände på rygg och höfter för att se till att vi sållade fram det som passade just oss bäst
jag köpte nyligen ny säng.
köpte från tm sängar. en tempurkopia om man så vill.
mina ryggproblem har minskat rejält sen dess
Lafayette
2019-10-04, 11:39
Resårbotten: Väger du som en normal människa aka under ~110kg så är det någon av top 3 bäddmadrasser i testfaktas senaste oberoende labratorietest som gäller. Top 3 presterade ungefär likvärdigt medan resten av bäddmadrasserna i testet var sämre: https://www.testfakta.se/sv/article/ratt-baddmadrass-kan-gora-stor-skillnad
Väger du mer än 110 kg, så hade jag köpt en bäddmadrass ifrån TradeMax med deras top 3 visko-skum-designen fast med högre kvalité/hårdhet på 80 kg/m³ istället för standard 53 kg/m³. Min 198 cm 135+ kg polare gjorde själv det valet förra månaden på/enligt min rekommendation då hans nuvarande säng är något för mjuk & han vill inte köpa ny resårbotten utan enbart bäddmadrass. x)
PrO-TiP: Är du student har du 5% rabattkod hos TradeMax via studentkortet. Är du medlem hos villaägarna eller Hyresgästföreningen; ännu bättre! Då har du tillgång till 10% rabattkod hos TradeMax. :smokin:
Resårbotten: 1. Är du längre än 190 cm så är det viktigaste att du köper en med 210 cm längd(& då givetvis en top 3-bäddmadrass som är 210 cm lång även).
2. Sen är det väl bara att anpassa bredd efter budget. Har du fruga/sambo brukar varsin resårbotten/kontinentalsäng vara att föredra framför en gigantisk 160 cm+ resårbotten med tillhörande tyngdpunkts grop i mitten. För ryggen iaf. x)
Nytt test av resårbotten+bäddmadrass, köp någon av de resårbottnar som fick bättre betyg bah & passar dina kroppsstats i övrigt. Rocket science, I know:
https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/basta-ramsangen-under-7000-kronor-0 T.ex Sängjätten förslagsvis .
Citera eller PM för mer ingående tips. ;)
Mvh r3mpuh
Funderat på en försäljarkarriär?*popcorn*
Resårbotten: Väger du som en normal människa aka under ~110kg så är det någon av top 3 bäddmadrasser i testfaktas senaste oberoende labratorietest som gäller. Top 3 presterade ungefär likvärdigt medan resten av bäddmadrasserna i testet var sämre: https://www.testfakta.se/sv/article/ratt-baddmadrass-kan-gora-stor-skillnad
Kollade precis testfakta länken, skiljer nästan 1500 mellan Jysk och TradeMax för mig... Är det värt det?
Undrar om golvet är det bästa, med en tunn madrass möjligen.
Rätt mycket bullshit vad gäller sängar. Den du ligger mest bekvämt i över lite längre tid är den bästa säng du kan hitta.
Med tanke på åldern på din säng kanske du ska testa något motsvarande, fast ny.
shut teh face
2019-10-04, 22:37
En säng är aldrig lösningen på ett problem men ibland orsaken till ett.
I bästa fall är den neutral, eventuella problem måste hanteras på annat sätt.
Jag köpte en tempur. :)
Tack för alla tipsen, jag får dra runt om testa lite på Mio och Ikea.
jag köpte nyligen ny säng.
köpte från tm sängar. en tempurkopia om man så vill.
mina ryggproblem har minskat rejält sen dess
Vilken köpte du? :)
Tack för alla tipsen, jag får dra runt om testa lite på Mio och Ikea.
Vilken köpte du? :)
Kombimadrass set - dvs bottenmadrasser och bäddmadrass
Beställde först "zonbäddmadrassen" och har aldrig sovit så dåligt.
Bytte utan kostnad till en Tm superior mjuk -bäddmadrass.
Sen tog det en månad innan jag vande mig helt men nu är det helt fab.
Både min och frugans morgonryggvärk är helt borta. (vilket den kanske hade varit med en annan säng också)
Sängen är bra för att hålla jämn temp också vilket jag var orolig för, memoryfoam har rykte om sig att vara äckelvarmt
Är ju i princip gratis att testa eftersom man bara behöver stå för returfrakten om man inte vill ha madrasserna
Raschmus
2019-10-08, 07:02
Tempur
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.