Logga in

Visa fullständig version : Träna katabol eller inte? Hälsa vs Gains

sumialic
2019-09-23, 17:13
Tjo kolo,

Tänkte ta min nuvarande 18 timmars fasta per dag till en ny nivå och köra följande upplägg:

Mån: fasta
Tis: träning + äta (3300 kcal)
Ons: äta (6600 kcal)
Tors: fasta
Fre: träning + äta (3300 kcal)
Lör: äta (6600 kcal)
Sön: fasta (18 timmar) + äta (3300 kcal)

Frågan jag ställer mig är om jag bör äta före min träning eller inte? Det lutar åt att göra det för blir nog tight med tid att trycka i mig 3300 kcal efter, men finns det några för och nackdelar vad gäller hälsa och gains med att göra eller inte göra det? Har hört att det för hälsans skull är bra att träna fastandes, men är bara något random statement som jag inte har sett något belägg förr.

Whizzlarn
2019-09-24, 05:54
Det spelar ingen roll.

Äter du innan så kommer maten mest ligga i matsäcken tills du slutat träna.

Du kommer prestera något sämre om du äter innan (för det är jobbigt att träna med full mage).

Min 2 cent.

Brofessorn
2019-09-24, 07:19
Jag tränar nästan alltid fastande. Har aldrig kunnat prestera på topp när jag ätit tidigare under dagen. Tydligen ska då mina muskler ätas upp inifrån men än har de inte försvunnit helt.

Gluffgluff
2019-09-24, 10:46
Försök lyssna på kroppen och gör det du mår bra av. Varför fastar du? Har fått utmärkta resultat av att träna med periodisk fasta och fått utmärkta resultat av att äta före träningen. Gör det som är praktiskt genomförbart och känns bra, det kommer ge bäst hälsofördelar och resultat i längden. Dina gains försvinner inte om du tränar utan mat i magen och du kommer inte dö i förtid om du råkar äta innan heller, tror det är sämre för hälsan att sitta och överanalysera såna här saker. :)