handdator

Visa fullständig version : Elektrolyter efter träning

smerk
2019-09-10, 17:40
Är okunnig gällande detta. Har börjat både konditionsträna och styrketräna hårt igen nu, ofta under samma pass. Tappar mycket vatten och är ofta illamående en stund efter passet. Hur viktigt är det egentligen med elektrolyter? Hur mycket är rimligt att få i sig?
Har börjat dricka mjölk igen nu och det måste ju anses som en utomordentlig dryck efter träning? Jag försöker dock minimera mjölkintaget då jag tenderar att få sämre hy av det, så hur stort intag kan tänkas behövas efter ett hårt pass om målet är att återställa vätskebalans?

Körde kampsport ett tag och då kunde det ta några dagar att återfå vätskan då jag endast körde vatten som dryck efter passet (tillsammans med vanlig kost då förstås).

Termy
2019-09-10, 18:58
Om du svettas så pass mycket hade jag testat att ta med lite salt och ett kryddmått i träningsväskan. Direkt efter konditionsträningen: måtta upp ett kryddmått, häll på tungan, svälj med vatten, grina bittert ett par sekunder och kör sedan på med styrketräningen.

Sverker
2019-09-10, 19:23
Det är t o m så att salt påskyndar tömningen av magsäcken. Ett halvt kryddmått salt i efterträningendrycken kan påskynda upptaget av glukos och aminosyror efter träningen.