Visa fullständig version : Att fasta vartannat dygn förlänger livet
King Grub
2019-09-04, 21:18
Eller i alla fall markörer för åldrande.
Caloric restriction and intermittent fasting are known to prolong life- and healthspan in model organisms, while their effects on humans are less well studied. In a randomized controlled trial study (ClinicalTrials.gov identifier: NCT02673515), we show that 4 weeks of strict alternate day fasting (ADF) improved markers of general health in healthy, middle-aged humans while causing a 37% calorie reduction on average. No adverse effects occurred even after >6 months. ADF improved cardiovascular markers, reduced fat mass (particularly the trunk fat), improving the fat-to-lean ratio, and increased β-hydroxybutyrate, even on non-fasting days. On fasting days, the pro-aging amino-acid methionine, among others, was periodically depleted, while polyunsaturated fatty acids were elevated. We found reduced levels sICAM-1 (an age-associated inflammatory marker), low-density lipoprotein, and the metabolic regulator triiodothyronine after long-term ADF. These results shed light on the physiological impact of ADF and supports its safety. ADF could eventually become a clinically relevant intervention.
Cell Metab. 2019 Aug 20. Alternate Day Fasting Improves Physiological and Molecular Markers of Aging in Healthy, Non-obese Humans.
Lafayette
2019-09-04, 21:19
Fasta verkar vara så jävla jobbigt. Står inte ut att vara hungrig i mer än en timma.
Diomedea exulans
2019-09-04, 21:23
Måste kännas gött att svulla ordentligt med gott samvete på ätardygnen.
JacobHeitmann
2019-09-05, 07:18
Inne på dag 6 av 7 nu med min vattenfasta. Inte lätt men värt det.
King Grub
2019-09-05, 12:06
https://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta-varannan-dag/
Borde väl fungera hyffsat ihop med träning om man tränar på ätardagarna? Kanske inte att man gör några brutala gains men.
sumialic
2019-09-05, 15:47
Kommer nog börja köra det här upplägget, låter riktigt bra. Hungern går över ganska snabbt, 1-2 veckor, ingen big deal.
Mycket talar för att fasta är bra, men denna studien i sig övertygar mig inte då deltagarna även låg på kaloriunderskott och kalorirestriktion i sig verkar även det bra.
Langster
2019-09-07, 11:21
Hur åt de när de väl åt? Såg inte om det fanns några restriktioner på det. De hade trots allt sänkt sitt energiintag med 37%, vilket betyder att de inte överlåt så kraftigt alls på ätardagarna. 13% borde motsvara ungefär en normal måltid extra de dagarna.
Finns det något som tyder på att det ger mer positiva effekter med varannandagsfasta än att helt enkelt sänka sitt energiintag med 37%?
Jag tror att jag skulle få svårt att somna helt fastande, men möjligt att man vänjer sig. Skulle vara intressant att testa faktiskt. Skulle ju förenkla vardagen att helt och hållet inte äta varannan dag.
King Grub
2019-09-07, 11:27
Inga restriktioner.
Funkar det att ta levaxin fastandes?
Xtreme-G
2019-09-07, 13:15
Blir alltmer sugen på att börja periodisk fasta 16/8 igen.
Funkar det att ta levaxin fastandes?
https://skoldkortelforbundet.se/tar-du-din-skoldkortelmedicin-pa-morgonen-tank-da-pa-detta/
LunaSpice
2019-09-12, 10:30
Hur skulle ett sånt här upplägg fungera med styrketräning? Skulle ni träna de dagar ni inte äter eller bara lägga träning på ätardagarna?
myggan84
2019-09-12, 10:33
Testat nu två fastedagar denna veckan, måndag och onsdag. Jag kör 24h fasta, dvs äter kvällsmål runt 19.00 på måndagskvällen och äter sen kl 19.00 på tisdagen. Så ingen dag är HELT fri från mat, men det går ändå 24h.
Det jag observerat är att hungern inte är ngt problem överhuvudtaget, och jag älskar mat. Däremot blir mat lite speedad, och det känns som man druckit ungefär 2 starköl. Sen suger det i magen hela tiden också.
Tips är att ha att göra under dagen så man slipper tänka så mycket på mat och suget i magen.
När jag bryter fastan känner jag att jag kan äta hur mycket som helst, men det tar stopp ganska snabbt faktiskt. Sen blir man svettig som en gris också
Undrar om det har större effekt än bara kcalrestriktion.
King Grub
2019-09-12, 10:51
I min artikel skrev jag "ett konstant energiunderskott påverkar inte kroppen på samma sätt som det fluktuerande tillstånd total fasta varvad med födointag ger. Periodiska men stora förändringar av saker som ketonkroppar, blodfettnivåer och immunologiska parametrar kan ge bättre effekt än konstant men liten påverkan".
I min artikel skrev jag "ett konstant energiunderskott påverkar inte kroppen på samma sätt som det fluktuerande tillstånd total fasta varvad med födointag ger. Periodiska men stora förändringar av saker som ketonkroppar, blodfettnivåer och immunologiska parametrar kan ge bättre effekt än konstant men liten påverkan".
Ah, tackar!
Klart intressant....
Är det rimligt att anta att man kan man får samma goda effekt om fastar endast lördag o söndag, typ enbart tar 500-1000 kcal? *Samt kör 16/8 PF på veckodagarna med kcalbalans?
LunaSpice
2019-09-12, 13:36
Testat nu två fastedagar denna veckan, måndag och onsdag. Jag kör 24h fasta, dvs äter kvällsmål runt 19.00 på måndagskvällen och äter sen kl 19.00 på tisdagen. Så ingen dag är HELT fri från mat, men det går ändå 24h.
Det jag observerat är att hungern inte är ngt problem överhuvudtaget, och jag älskar mat. Däremot blir mat lite speedad, och det känns som man druckit ungefär 2 starköl. Sen suger det i magen hela tiden också.
Tips är att ha att göra under dagen så man slipper tänka så mycket på mat och suget i magen.
När jag bryter fastan känner jag att jag kan äta hur mycket som helst, men det tar stopp ganska snabbt faktiskt. Sen blir man svettig som en gris också
Har också tänkt ett sånt upplägg isf. Äta frukost och sen lägga sig efter en hel dags fasta hade gjort mig schizoaffektiv.
Hur förlägger du/planerar att förlägga dina träningsdagar med varannan dag fasta?
myggan84
2019-09-12, 19:15
Har också tänkt ett sånt upplägg isf. Äta frukost och sen lägga sig efter en hel dags fasta hade gjort mig schizoaffektiv.
Hur förlägger du/planerar att förlägga dina träningsdagar med varannan dag fasta?
Tränat på de dagar jag ätit. Känns lite tokigt att inte äta ngt då du har träningsvärk dagen efter, men det är ju inget upplägg för att bli så stor som möjligt heller. Även om jag inte fortsätter hela livet så är det ändå intressant att se hur kroppen och knoppen reagerar. Inte alls så farligt som jag trodde och man fungerar faktiskt både mentalt och fysiskt
Är det rimligt att anta att man kan man får samma goda effekt om fastar endast lördag o söndag, typ enbart tar 500-1000 kcal? *Samt kör 16/8 PF på veckodagarna med kcalbalans?
Nej, för det är inte fasta. Om man äter så fastar man inte.
Tyckte det stod "att festa var annat dygn". Lät svinjobbigt.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
sladdbarn
2019-09-13, 13:42
Tyckte det stod "att festa var annat dygn". Lät svinjobbigt.
Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Att festa eller fasta var annat dygn låter ungefär lika hemskt,
jag har iofs provat ett av dom när jag var yngre :cool:
Blir lite sugen på att prova fasta emellanåt, lär bli en utmaning med tanke
på att jag övertygad om att jag dör utan mat efter ca 5 timmar.
LunaSpice
2019-09-13, 17:36
jag dör utan mat efter ca 5 timmar.
5 min FTFY
myggan84
2019-09-13, 18:32
5 min FTFY
Mkt lättare för mig att förhålla mig till dieten. Nu har jag bara kört på i två dagar iofs :d men det är lite allt eller inget. Du behöver inte tänka på mat den dagen för du ska inte äta. Inga nojor att du ätit för mkt kcal. Sen får man lära sig tugga taggtråd och det kan vara nyttigt även i andra situationer..
Fasta verkar vara så jävla jobbigt. Står inte ut att vara hungrig i mer än en timma.
Det är inte jobbigt, det är en utmaning!
Lafayette
2019-09-14, 20:29
Det är inte jobbigt, det är en utmaning!
Ja, fast det förstör mer för mig för andra saker får lida. Kan inte sova hungrig, blir trött och tjurig. Inte värt det.
Supertusingen
2019-09-14, 21:22
Inne på dag 6 av 7 nu med min vattenfasta. Inte lätt men värt det.
Har du bara druckit vatten i 6 dagar? Vad är det som är "värt det" om man får fråga
Diomedea exulans
2019-09-14, 23:38
Ja, fast det förstör mer för mig för andra saker får lida. Kan inte sova hungrig, blir trött och tjurig. Inte värt det.
Säger som jag brukar säga, hunger kan jag stå ut med, men ökad aggressivitet, sänkt IQ och sömnproblem är andra femmor.
Säger som jag brukar säga, hunger kan jag stå ut med, men ökad aggressivitet, sänkt IQ och sömnproblem är andra femmor.
Aggressiviteten är andras problem.:devil:
Sänkt IQ, tja, dreglar ändå.
Sömnproblem, men attans! Hoppas det inte blir så, där har vi nog en akilleshäl.
Jag har alltid behövt en massa sömn.
King Grub
2019-09-15, 09:43
Djurstudier visar att periodisk fasta får hjärnan att fungera bättre.
Anders The Peak
2019-09-15, 13:38
Djurstudier visar att periodisk fasta får hjärnan att fungera bättre.
De studier som har tittat på de här delarna är väldigt korta och är svåra att tyda.
Lafayette
2019-09-15, 14:08
Det tvivlar jag inte på. Känns som att vi förr jagade mat, inte naturligt att ständigt ha tillgång till mat. Mitt småätande kan knappast vara hälsosamt, det ska jag nog sluta med iallafall.
Det tvivlar jag inte på. Känns som att vi förr jagade mat, inte naturligt att ständigt ha tillgång till mat. Mitt småätande kan knappast vara hälsosamt, det ska jag nog sluta med iallafall.
Har funderat över det där med och har hört att de tvärt om faktiskt var ganska god tillgång på mat på den tiden.
Diomedea exulans
2019-09-15, 15:13
Är det inte logiskt att man små-åt mer på den tiden? Tänk dig om du ska äta frukt och bär, och kanske rötter och insekter, då går du ju och plockar hela dagen.
Lafayette
2019-09-15, 15:52
Har funderat över det där med och har hört att de tvärt om faktiskt var ganska god tillgång på mat på den tiden.
Det var min egna forskning jag funderade fram när jag satt och smuttade på kaffet i soffan. Det höll inte då.:d
King Grub
2019-09-15, 17:13
De studier som har tittat på de här delarna är väldigt korta.
"Chronic Intermittent Fasting Improves Cognitive Functions and Brain Structures"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3670843/
Langster
2019-09-15, 21:19
Vilken tid? Och vilken mat?
Innan jordbrukets tid var människan jägare/samlare. Vilket innebar att man dels jagade - man hade tur om man kom hem med något alls - och dels samlade - på en plats med motsvarande Sveriges klimat har man alltså god tillgång till något att snacksa på ca 3-6 månader om året, resten av året finns INGENTING att äta annat än det man jagar, eller så tar det mer energi att få fram det än vad det ger.
Det fanns alltså perioder där man inte hade tillgång till plockad mat och om man då inte hade jaktlycka så hade man verkligen ingenting att äta.
Man kan ju tänka sig att det var en evolutionär fördel om kroppen och sinnet skärptes i dessa perioder.
Men man strävade ju förstås efter att leva på platser med god tillgång på föda och säkerligen fanns det generationer av folk som levde ganska bekymmerslösa liv, men sen kom det en klimatförändring eller liknande som gjorde att endast de som var anpassade till att klara svält (och kanske t.o.m lägga i nästa växel i de perioderna) som överlevde... vilket betyder att alla som lever idag har de generna.
LunaSpice
2019-09-16, 07:29
Vi är biologiskt programmerade att inte ständigt ha tillgång till mat och vi har system i kroppen som parerar längre tider utan mat. Det är en vanesak för de allra flesta att ha långa fasteperioder. När jag körde 20/4 under en period mådde jag både psykiskt och fysiskt bättre än när jag äter 3-4 ggr/dag.
Om man kör detta, är det "okej" med te och kaffe på fastedagarna? Och finns det någon nackdel med att köra lågintensiv konditionsträning när man fastar?
Om man kör detta, är det "okej" med te och kaffe på fastedagarna? Och finns det någon nackdel med att köra lågintensiv konditionsträning när man fastar?
Ni behöver skjuta mig multipla gånger för att jag skall sluta med te. Fasta är ok men det finns gränser...
Måste fastan vara minst 36 timmar, förlorar man mkt fördelar om man bara fastnar 24 timmar från kl 18 exempelvis till 18, sen kör så varannan gång + 16/8 andra dygnet.
Undrar för jag misstänker att det är svårt att sova utan nån mat så kör hellre så.
Upplever att jag blir skärpt vid fasta. Fastar när jag känner att det är dags. Endast vatten och svart kaffe. Bryter fastan först dagen efter. Riktigt skönt faktiskt.
Ni behöver skjuta mig multipla gånger för att jag skall sluta med te. Fasta är ok men det finns gränser...
Så länge du inte har socker/mjölk/annat trams i det så ser jag inte varför det inte skulle vara ok. Har själv kört en vattenfasta på 30 dagar och "fuskade" då bl.a med pepsi max, te och svart kaffe.
Ingen som undrar över hur länge man förlänger livet? Eller är ni alla bara glada för minsta lilla dag.
Supertusingen
2019-09-16, 20:09
Ingen som undrar över hur länge man förlänger livet? Eller är ni alla bara glada för minsta lilla dag.
Morfar sa till mig när han var 80, de spelar ingen roll om du dör vid 65 eller 90, han var alkis tränade aldrig, åt skit mat, men hängde i länge endå
Diomedea exulans
2019-09-16, 20:42
Morfar sa till mig när han var 80, de spelar ingen roll om du dör vid 65 eller 90, han var alkis tränade aldrig, åt skit mat, men hängde i länge endå
Livslängden skiter man väl i, man äter nyttigt för att bli snygg och är nykterist för att inte göra bort sig.
Frågan om just Aerobisk träning (lågintensiv sub < 10km) på fastedagar är något som intresserar mig. Hade för länge sedan provat på ADF under en längre period om det inte vore för att det "krockar" med min löpning.
Att löpa, måhända lågintensivt på en dag där du äter 0kcal känns intuitivt som att det skulle kunna vara negativt?
Men någon kanske har en teori/fakta som skulle kunna få mig på bättre tankar?
Gluffgluff
2019-09-17, 14:37
Att löpa, måhända lågintensivt på en dag där du äter 0kcal känns intuitivt som att det skulle kunna vara negativt?
Men någon kanske har en teori/fakta som skulle kunna få mig på bättre tankar?
Tyckte det var fantastiskt skönt, nästan religiöst att ta promenader under fasta. Men att träna med puls om än lågintensivt under längre fasta tror jag inte ger några hälsofördelar. Man mår nog ganska dåligt. Bara för att kroppen av evolutionära anledningar klarar av saker utan stora svårigheter så innebär det inte att det är hälsosamt.
Om man gärna vill springa så tycker jag att det kan vara lämpligt att fylla på med lite kött eller ägg efteråt. Då kan kroppen fylla på muskelglukogen utan att bryta ner den egna muskelmassan, man får i sig lite fett och undviker näringsbrist. Tänker vi återigen evolutionärt så är det kanske just det som skärpan under fasta syftar till, att skaffa föda. Samtidigt hålls många av fastans positiva delar under ordning eftersom en sådan måltid bör bibehålla jämnt blodsocker och eventuell ketos. Rena gissningar såklart.
Numera svarar min kropp inte lika positivt på fasta, jag trivs bättre med regelbundna måltider och fasta är inte genomförbart på samma sätt längre av olika anledningar.
LunaSpice
2019-09-30, 07:19
Hur gör man med elektrolyter under längre fasta? Nu dricker jag inte alkohol men jag kan börja känna mig nästan bakfull efter 22-23+ timmar och även ibland dagen efter 24 tim fasta. Tänker främst på saltintag.
sumialic
2019-09-30, 15:47
Hur gör man med elektrolyter under längre fasta? Nu dricker jag inte alkohol men jag kan börja känna mig nästan bakfull efter 22-23+ timmar och även ibland dagen efter 24 tim fasta. Tänker främst på saltintag.
Känner personligen ingenting på de regelbundna 36 timmars fastor jag har börjat köra.
Varför inte dricka lite mineralvatten. Problem löst.
Både salt och elektrolyter innehåller 0 kalorier och förstör således inte din fasta men det är ingenting du borde behöva inta då det bara är 24h
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.