handdator

Visa fullständig version : Malnutrition / Undernäring

Zokal
2019-08-25, 13:09
Hej!

Jag har en snabb fråga.

Har de senaste 3 åren lidit av diverse fysiskt symptom.
Sömnproblem, Torr hy, snabb puls, Blossande Hy (Rödhet), Oro,
problem med temperaturer, osv.

De flesta läkare har pekat på ångest, jag har dock inget och må dåligt
över och alltid varit en person som tagit livet med en klackspark, så dessa
beteende stämmer inte alls in på mig som person.

Något jag alltid har haft problem med är maten, jag har sedan barn alltid haft svårt att känna av hunger, läkare har aldrig riktigt hjälpt mig med det och sagt att det reder ut sig med åren men det har det aldrig gjort, utan har helt enkelt
lärt mig att äta på bestämda tider

Notera att jag provat mig för alla möjliga sjukdomar som existerar, sist hittade dem lite höga värden i min sköldkörtel, men
efter en lång utredning så visa det sig att min sköldkörtel var frisk

Jag bor själv och räknade mitt kalori-intag med min syster och jag är 1.89 lång, och väger 75 kg och mitt dagliga kalori-intag på en bra dag har legat på underfärg 1000/1200 kalorier per dag

Problemet är att jag har levt såhär ungefär lika länge som jag haft mina bekymmer (3 år) Men jag har inte gått ner i vikt.

Kan mina kalori-intag och dåliga mat-vanor ha att göra med mina symptom som jag levt med under de senaste 3 åren?

Gluffgluff
2019-08-25, 13:31
Ja, vad äter du när du äter?

Zokal
2019-08-25, 13:38
det varierar, som sagt så känner jag knappt av någon hunger,
så vissa dagar äter jag bara 2 mackor till frukost och lite pankakor senare på eftermiddagen, och detta gymmar jag på och fungerar hela dagen på

Gluffgluff
2019-08-25, 15:37
Om du inte redan är sjuk så kommer du att bli det. Testat att typ, äta 3 mål riktig mat om dagen trots att du inte är hungrig. Vad händer då?

Zokal
2019-08-25, 15:55
Om du inte redan är sjuk så kommer du att bli det. Testat att typ, äta 3 mål riktig mat om dagen trots att du inte är hungrig. Vad händer då?

Det har bara blivit så av vana, jag tänkte inte på det eftersom jag inte gått ner i vikt. Men som sagt så har jag haft hög puls, sömnsvårigheter, torr hy lite överallt, Mjäll, Flammade hy, Stressig och orolig kropp

Jag vet inte, jag har precis börjat ändra min kost, gjorde upp ett nytt schema igår, kan inte förstå att någon av min storlek har legat på så lågt kaloriunderskott så länge och fortfarande fungerar relativt okej

Har lagt upp en diet med ordentlig kost, började igår så får se hur det går,
ska träffa en läkare och kolla ifall dem kan hjälpa angående hungern

Skrev mest här för att kolla om mina symptom kan ha och göra med ett för lågt energiintag under ca 3 år

Fey
2019-08-27, 14:13
Allt du nämnt du nämnt kan knytas samman till stress, och stress över en lång period kopplas ofta till depression.
Du har nämnt att detta var en feldiagnos.
Hur skulle du beskriva dig själv emotionellt? Har du bra kontakt med dina känslor? Om du känner dig kraftigt oroad, (t.ex om en familjemedlem varit med i en allvarlig olycka eller liknande) hur reagerar du då? Känns obehaget i ditt huvud, eller blir det en mer fysisk reaktion som smärtor i mage/huvudvärk?