Visa fullständig version : Hur vänjer man sig vid oljud i sin bostad?
Det är ett konstant lågfrekvent ljud från en industri som går dygnet en bit ifrån min bostad. Till och med när jag tittar på film så hör/känner jag ett mycket lågfrevent ljud. Tidigare när jag bodde i lägenhet så stördes jag ofta av basljud från musikspelande grannar. Jag håller på att bli tokig. Hur ska man förhålla sig till detta? Hur botar man sig så att man inte tänker på dessa ljud?
Det är ett konstant lågfrekvent ljud från en industri som går dygnet en bit ifrån min bostad. Till och med när jag tittar på film så hör/känner jag ett mycket lågfrevent ljud. Tidigare när jag bodde i lägenhet så stördes jag ofta av basljud från musikspelande grannar. Jag håller på att bli tokig. Hur ska man förhålla sig till detta? Hur botar man sig så att man inte tänker på dessa ljud?
Bra fråga... Meditation... är väl det enda mer eller mindre...KBT kanske? Hypnoterapi?
Jag har samma problem, sover varje natt med öronproppar och ibland ett par hörselkåpor utanpå dessutom..
Hade samma problem förut också, när jag bodde i hus med avfuktare i krypgrunden som brummade lågfrekvent. Hade alltid öronproppar när jag sov men inte ens det hjälpte.
Lafayette
2019-08-11, 22:48
Jag stod inte ut och bor nu en bit utanför stan.
Det enda som hjälpte var öronproppar som sagt. Ett par bekväma med bra kvalite rekommenderas.
Hade samma problem förut också, när jag bodde i hus med avfuktare i krypgrunden som brummade lågfrekvent. Hade alltid öronproppar när jag sov men inte ens det hjälpte.
öronproppar hjälper verkligen minimalt.. även med öronproppar plus hörselkåpor hör man igenom en del..
kanske borda skaffa sånadär militär-hörselkåpor, dom ska väl kunna stänga ute allt som man vill hehe
Hm, jag kanske är störd på något annat sätt för jag skulle aldrig sätta på mig hörselskydd när jag ska sova. Min självbevarelsedrift säger mig att jag ska höra om någon fuling bryter sig in eller om det börjar brinna. Även om man inte förväntar sig elände så vill jag iaf höra om något av barnen går upp i sömnen eller blir ledset.
Jag har alltid varit rätt så ljudkänslig och avskyr höga ljud. Upplever tid som absolut bästa tillvänjningen.
Åkte på (vad jag tycker är halvkraftig tinnitus) för typ ett år sen eller nåt, i början kändes det som att livet skulle ta slut och att jag aldrig skulle kunna sova igen. Nu är det mer något "som är där och är irriterande" men som man lärt sig leva med liksom.
Förut så kunde jag inte somna när kylen/frysen började låta, nu är det snarare något välkommet :p
Man vänjer sig till det mesta.
Som kuriosa så gick det rykten om en för rätt länge sen avliden släkting som bodde i närheten av en järnväg i skogen, vid en sträcka där det skulle tutas när man körde förbi. Ryktet sa att han vaknade till slut började vakna när lokföraren glömde tuta.
Hm, jag kanske är störd på något annat sätt för jag skulle aldrig sätta på mig hörselskydd när jag ska sova. Min självbevarelsedrift säger mig att jag ska höra om någon fuling bryter sig in eller om det börjar brinna. Även om man inte förväntar sig elände så vill jag iaf höra om något av barnen går upp i sömnen eller blir ledset.
Nej har man barn så vill man nog gärna höra minsta lilla det kan jag förstå!
Jag har en rätt så stabil säkerhetsdörr in till lägenheten så känner mig hyfsat säker. Börjar det brinna så vaknar jag förhoppningsvis av värmen eller röken....
Har dock vaknat en gång när jag sov med hörselkåpor av att det stod en okänd man framför mig i rummet, då blev jag lite skraj.
Hade tydligen missat någon lapp i brevlådan om ett hantverksarbete som skulle genomföras..
VoDaresVins
2019-08-12, 08:18
Kan tänka mig det är väldigt svårt att avvänja sig om man är en som irriterar sig på ljud. Min sambo är en som irriterar sig på alla möjliga ljud och hon berättade att hon haft det sedan barnsben. Hör själv alla ljud hon nämner hon stör sig på, sen väljer jag bara att tänka på annat och inte höra på dom. Jag fattar liksom inte grejen, varför hon ska ligga och höra på ljuden när hon ändå bara blir irriterad av dom. :D
Ändå är jag en som sover otroligt lätt. Jag brukar vakna när katten kommer tassandes på laminaten i vardagsrummet.
Ladugårdsdörr
2019-08-12, 08:22
Börjar det brinna så vaknar jag förhoppningsvis av värmen eller röken....
Du har förhoppningsvis ett par bra brandvarnare installerade och med fräscha batterier. Rök och värme kommer du inte vakna av.
Addera ngt vitt brusljud, luftrenare, fläkt tex? Samma som med tinnitus det hjälper hjärnan att ignorera ljudet istället för att fokusera på det.
Du har förhoppningsvis ett par bra brandvarnare installerade och med fräscha batterier. Rök och värme kommer du inte vakna av.Nä, att hoppas på att vakna av röken är i överkant optimistiskt tänker jag.
Jag störde mig på massa ljud fram till för ett tag sedan. Hörde ihop med att jag sovit dåligt en längre tid och blev alltmer neurotisk i samband med natten. Beslöt mig till slut för att skippa alla hjälpmedel förutom stödstrumpor och hellre vänja mig.
Exakt samma för mig. Är inte orolig av mig eller så i övrigt. Men skulle aldrig försämra mina sinnen när man befinner sig i sitt sårbaraste tillstånd. Vet en som sover med både ögonmask och öronproppar eller kåpor! Galet. Kan väl ha en viss förståelse ändå att viljan att sova tar över om man har stora problem att kunna sova utan. Men otrevlig tanke att man ska ligga medvetslös, förblindad och hörselnedsatt.
Diomedea exulans
2019-08-12, 15:44
Det är nog väldigt individuellt hur höga ljud man vaknar av, men jag sover med öronproppar och vaknar ändå "om något händer". Öronpropparna tar bort ljud av kvittrande fåglar och lekande barn utanför bostaden, men jag tror jag skulle vakna om någon promenerade runt i huset, eller öppnade en dörr.
Med proppar är min känslighet för ljud rätt opti, jag har t ex aldrig sovit förbi ett alarm. Utan proppar däremot är det värdelöst, då vaknar jag om en mus fiser i grannskogen.
Vill tillägga att jag är uppvuxen i en knäpptyst skog (och uppenbarligen inga fisande möss i skogen bredvid), så i mitt fall är det nog en vanesak.
öronproppar hjälper verkligen minimalt.. även med öronproppar plus hörselkåpor hör man igenom en del..
kanske borda skaffa sånadär militär-hörselkåpor, dom ska väl kunna stänga ute allt som man vill hehe
Har du provat noise canceling lurar? eller typ
https://pm-image.azureedge.net/catalog/KH15911/WS-Alert-XPI-Bild0.jpg
För mig så är sovrummet det minsta problemet. Där hörs det inget. Och skulle det vara ljud i sovrummet så sover jag med in ear lurar som dämpar en del. Det mest störiga är ju när jag vill koppla av och titta på film och det låter som att en lastbil står på tomgång utanför huset fast det är en industrin hundratals meter bort. Jag har kunnat vänja mig bort med bilväg och ventilationsljud i tidigare bostäder. Men detta låga buller är fruktansvärt.
Armed Dingo
2019-08-14, 07:20
För mig så är sovrummet det minsta problemet. Där hörs det inget. Och skulle det vara ljud i sovrummet så sover jag med in ear lurar som dämpar en del. Det mest störiga är ju när jag vill koppla av och titta på film och det låter som att en lastbil står på tomgång utanför huset fast det är en industrin hundratals meter bort. Jag har kunnat vänja mig bort med bilväg och ventilationsljud i tidigare bostäder. Men detta låga buller är fruktansvärt.
Vad är det här för industri? Stranger things
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hum
Vad är det här för industri? Stranger things
Det är en sådan där anläggning som förser staden med fjärrvärme. Så den är igång jämt.
skeletron
2020-09-12, 12:59
Lånar tråden lite, vad gör man om man hör stegljud från grannen? Just det ljudet triggar något hos mig. Det gör väl till det man ska behöva tåla kanske, är det fräckt av mig att knacka på hos grannen? Även möbler som flyttas runt, mina öron lider.
Langster
2020-09-12, 21:47
Lånar tråden lite, vad gör man om man hör stegljud från grannen? Just det ljudet triggar något hos mig. Det gör väl till det man ska behöva tåla kanske, är det fräckt av mig att knacka på hos grannen? Även möbler som flyttas runt, mina öron lider.
Det är nog bara att acceptera om du bor i lägenhet och ljuden inte sker under de timmar som föreningen bestämt ska vara tysta.
Köp ett par mjuka tofflor och ge grannen i present och ta upp hur du upplever det, det skulle ju faktiskt kunna funka.
Jag hade ett element i min första egna bostad som knäppte om nätterna, inte alla nätter, bara ibland och det spelade ingen roll om jag luftade det eller tömde det på vatten och allt sånt man ska göra mot knäppande element. Det höll på att driva mig till vansinne. Oftast var det precis när jag höll på att somna ... TOCK.... 5 minuter senare TOCK... 10 minuter senare TOCK.... tick tick tick... tick........ tick......... tick TOCK..... 15 minuter senare tick tick... 2 minuter senare TOCK. Det var något med irregulariteten som jag inte kunde hantera.
En SJUK grej som inträffade i en annan lägenhet var att det ca ett halvår efter inflyttande började komma ett ljud som lät som att man drog åt en gammal vattenkran, ett kort gnisslande upplevde jag det som. OK det kanske kommer från en granne som drar åt sin vattenkran. Grejen var att detta ljud kom med jämna mellanrum under dygnets alla timmar och vi frågade grannarna som bedyrade att de inte varit uppe på natten och spolat vatten eller gjort något iöht. Detta pågick i veckor.... till slut lyckades jag lokalisera att ljudet kom från hallen, men vad fanns där INGET som kan låta bara en garderob som den tidigare ägaren hade byggt på med skivor så att den gick hela vägen upp till taket. Men vafan ljudet kommer ju ifrån påbyggnaden! Sliter bort skivorna och vad ligger där? Jo en jävla brandvarnare som börjar få slut på batterier. Den tidigare ägaren måste på nåt sätt ha glömt att den låg där, antagligen skulle den monteras upp i samband med snickrandet men den blev istället inbyggd och ett halvår senare eller nåt höll den på att driva mig till vansinne.
skeletron
2020-09-12, 22:18
Det är det jag tycker är det knepiga. Klart jag har förståelse för att folk behöver få gå på sina golv, och kan inte rå för att de låter. Men jag tänker samtidigt att de kanske också kan vara öppna för att göra något om det finns något att åtgärda.
Lämna över tofflor tycker jag känns lite starkt med det kanske bara är jag. Möbeltassar kan jag köpa. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med en formulering? Är det bättre att knacka på än att skriva ett brev eller dylikt?
Det är nog bara att acceptera om du bor i lägenhet och ljuden inte sker under de timmar som föreningen bestämt ska vara tysta.
Köp ett par mjuka tofflor och ge grannen i present och ta upp hur du upplever det, det skulle ju faktiskt kunna funka.
Jag hade ett element i min första egna bostad som knäppte om nätterna, inte alla nätter, bara ibland och det spelade ingen roll om jag luftade det eller tömde det på vatten och allt sånt man ska göra mot knäppande element. Det höll på att driva mig till vansinne. Oftast var det precis när jag höll på att somna ... TOCK.... 5 minuter senare TOCK... 10 minuter senare TOCK.... tick tick tick... tick........ tick......... tick TOCK..... 15 minuter senare tick tick... 2 minuter senare TOCK. Det var något med irregulariteten som jag inte kunde hantera.
En SJUK grej som inträffade i en annan lägenhet var att det ca ett halvår efter inflyttande började komma ett ljud som lät som att man drog åt en gammal vattenkran, ett kort gnisslande upplevde jag det som. OK det kanske kommer från en granne som drar åt sin vattenkran. Grejen var att detta ljud kom med jämna mellanrum under dygnets alla timmar och vi frågade grannarna som bedyrade att de inte varit uppe på natten och spolat vatten eller gjort något iöht. Detta pågick i veckor.... till slut lyckades jag lokalisera att ljudet kom från hallen, men vad fanns där INGET som kan låta bara en garderob som den tidigare ägaren hade byggt på med skivor så att den gick hela vägen upp till taket. Men vafan ljudet kommer ju ifrån påbyggnaden! Sliter bort skivorna och vad ligger där? Jo en jävla brandvarnare som börjar få slut på batterier. Den tidigare ägaren måste på nåt sätt ha glömt att den låg där, antagligen skulle den monteras upp i samband med snickrandet men den blev istället inbyggd och ett halvår senare eller nåt höll den på att driva mig till vansinne.
skyffelmördarn
2020-09-13, 07:39
Går det inte lägga några mattor eller nått uppe i taket för att isolera?
Diomedea exulans
2020-09-13, 09:40
Går det inte lägga några mattor eller nått uppe i taket för att isolera?
Jag har prövat, men de bara trillar ner direkt.
skyffelmördarn
2020-09-13, 10:14
Jag har prövat, men de bara trillar ner direkt.
Spikpistol?
Diomedea exulans
2020-09-13, 10:38
Spikpistol?
Jag har tänkt på det också, men jag vill inte störa grannarna med ljudet av spikpistolen.
skyffelmördarn
2020-09-13, 11:06
Jag har tänkt på det också, men jag vill inte störa grannarna med ljudet av spikpistolen.
Annars tar du bara en extra lång spik och skjuter rakt igenom golvet så lär du ju slippa folk som går ovanför rent naturligt.
Har du provat noise canceling lurar?
Det är det bästa förslaget. I synnerhet mot låga ljud. Ett par bra sådana är rena himmelriket vid flygningar - en verksamhet som förvisso inte är så aktuell i dagsläget.
Knacka på hos grannen för att han lever? Kan du inte bo bland folk utan att störa dig på sådant får du leta upp en lägenhet utan grannar över.
Agitator
2020-09-14, 09:02
Knacka på hos grannen för att han lever? Kan du inte bo bland folk utan att störa dig på sådant får du leta upp en lägenhet utan grannar över.
Vissa grannar har ju dock en jvla tendens att föra massa liv.
Ska man följa hyresstadgan så ska alla visa hänsyn oavsett tid på dygnet.
Hänsyn är även att acceptera att det väsnas ibland.
Jag har grannar som alltid går med tunga hälar som dunkar. Det stör mig inte så mycket, jag bor för övrigt högst upp och ändå låter det en del. Men något jag inte förstår är att grannarna har en tendens att flytta på något i sin lägenhet väldigt ofta, flera ggr i veckan. Har faktiskt god lust att gå ner och fråga vad det är som låter nästa gång. Varit så i några år nu och inte fan kan de flytta möbler av större dignitet så jvla ofta.
Misstänker det är något vardagsrumsbord eller liknande som de drar runt för att komma in och ur till soffan. Jag överlever ljudet utan problem dock. Men man blir alltid förundrad över vad folk gör i sina lägenheter ibland.
Vissa grannar har ju dock en jvla tendens att föra massa liv.
Ska man följa hyresstadgan så ska alla visa hänsyn oavsett tid på dygnet.
Hänsyn är även att acceptera att det väsnas ibland.
Jag har grannar som alltid går med tunga hälar som dunkar. Det stör mig inte så mycket, jag bor för övrigt högst upp och ändå låter det en del. Men något jag inte förstår är att grannarna har en tendens att flytta på något i sin lägenhet väldigt ofta, flera ggr i veckan. Har faktiskt god lust att gå ner och fråga vad det är som låter nästa gång. Varit så i några år nu och inte fan kan de flytta möbler av större dignitet så jvla ofta.
Misstänker det är något vardagsrumsbord eller liknande som de drar runt för att komma in och ur till soffan. Jag överlever ljudet utan problem dock. Men man blir alltid förundrad över vad folk gör i sina lägenheter ibland.
Låter helt klart som du är överkänslig också :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.