Visa fullständig version : Vad händer med dina muskler när du fastar?
King Grub
2019-08-08, 11:21
Vad händer med dina muskler när du fastar? (https://www.styrkelabbet.se/vad-hander-med-dina-muskler-nar-du-fastar/)
Referenser
Vanlig, accepterad biokemi.
Lagom bittert :D
svartakronan
2019-08-08, 11:59
"Det stämmer att muskelnedbrytningen ökar timmarna efter ett styrketräningspass, men det gör även muskeluppbyggnaden. Och den ökar alltid mer än muskelnedbrytningen, även om du inte äter.
Utan protein- eller aminosyraintag kan dock inte ens styrketräning göra att muskeluppbyggnaden blir större än muskelnedbrytningen."
Förstod inte riktigt detta, i första stycket skriver du att efter styrketräning ökar alltid muskeluppbyggnaden mer än nedbrytningen även utan födointag, men sen i andra stycket så skriver du att muskeluppbyggnaden aldrig kan bli större än nedbrytningen om man inte intar aminosyror till kroppen.
Vad är det jag missar? [emoji848]
Skickat från min G3311 via Tapatalk
King Grub
2019-08-08, 12:10
Proteinbalansen ligger på minus vid fasta. Styrketräning stimulerar uppbyggnaden, men utan födointag kan den inte bli större än nedbrytningen och balansen förblir negativ. Om än mindre negativ.
svartakronan
2019-08-08, 12:12
Proteinbalansen ligger på minus vid fasta. Styrketräning stimulerar uppbyggnaden, men utan födointag kan den inte bli större än nedbrytningen och balansen förblir negativ. Om än mindre negativ.Jaha då förstår jag, tack bästa Grub! [emoji3]
Skickat från min G3311 via Tapatalk
EagleEye
2019-08-08, 13:10
Min coach säger att fasta är döden för musklerna. Man måste äta med jämna mellanrum för att hålla sig anabol.
sumialic
2019-08-08, 15:26
Med hjälp av den forskning som finns, går det att ge riktlinjer på hur länge man regelbundet kan fasta utan att muskelnedbrytning blir större än uppbyggnaden? Med regelbunden styrketräning inkluderat så klart.
T.ex. att en 24 timmars fasta följt av ett mål följt av en 24 timmars fasta vore lugnt, men om spannet istället vore 36 timmar så hade det varit kört.
litet typo
"Muskelnedbrytningen kommer att vara större än muskelnedbrytningen dygnet runt"
under rubriken "Du måste äta för att bygga muskler"
tack för artikeln svarade på många frågor
King Grub
2019-08-09, 11:53
Med hjälp av den forskning som finns, går det att ge riktlinjer på hur länge man regelbundet kan fasta utan att muskelnedbrytning blir större än uppbyggnaden? t.
Några timmar efter proteinintag har ökningen av muskeluppbyggnaden återgått till nivåerna den var på innan man åt.
https://i.imgur.com/Z9LRToL.jpg
Sports Med. 2014; 44(Suppl 1): 71–77.
Min coach säger att fasta är döden för musklerna. Man måste äta med jämna mellanrum för att hålla sig anabol.Samma coach som kostar 5000 men inte kan göra ett ryggpass till dig?
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Helgehorse
2019-08-09, 12:52
Min coach säger att fasta är döden för musklerna. Man måste äta med jämna mellanrum för att hålla sig anabol.
Ska du bygga muskler är nog inte fasta det optimala, Du kommer ju aldrig få uppbyggnad större än nedbrytningen om du fastar i det långa loppet?
Helgehorse
2019-08-09, 12:55
Proteinbalansen ligger på minus vid fasta. Styrketräning stimulerar uppbyggnaden, men utan födointag kan den inte bli större än nedbrytningen och balansen förblir negativ. Om än mindre negativ.
Hur mycket spelar kalorier roll i denna balans för hypertrofi?
Om man ligger på ett riktigt starkt underskott men endå drar i sig protein var 4e timme eller liknande och kör till 110% verkligen, Kan man bygga muskler utan överskott/balans? Teoretiskt blir ju proteinbalansen mer plus än minus då om man sköter det bra, Eller?
Anders The Peak
2019-08-09, 13:12
Hur mycket spelar kalorier roll i denna balans för hypertrofi?
Om man ligger på ett riktigt starkt underskott men endå drar i sig protein var 4e timme eller liknande och kör till 110% verkligen, Kan man bygga muskler utan överskott/balans? Teoretiskt blir ju proteinbalansen mer plus än minus då om man sköter det bra, Eller?
Det blir lite för mycket teoretiskt spekulerande. Muskelmassa har ingen linjär utvecklingskurva efter 12 veckors träning planar resultatkurvan rejält i en studie därför är det svårt att hitta studier som sträcks ut längre tid.
De flesta har fördelar med att variera träning och kosthållning över tid för att tillföra ny stimulans för motivation. Låt aldrig vare sig träning eller kaloriintag bli för statisk utan variera programupplägg och våga testa dig fram. Försök deffa ned dig i perioder och växla över till mer kalorier andra perioder. Försök sätta som mål att ha lika mycket fett på magen som du har handens översida under slutet av deffen och öka på fettmängden till två centimeter mellan tummen och pekfingret på magen under slutet på överätningsperioden så är du snart en vältränad individ
Helgehorse
2019-08-09, 14:42
Det blir lite för mycket teoretiskt spekulerande. Muskelmassa har ingen linjär utvecklingskurva efter 12 veckors träning planar resultatkurvan rejält i en studie därför är det svårt att hitta studier som sträcks ut längre tid.
De flesta har fördelar med att variera träning och kosthållning över tid för att tillföra ny stimulans för motivation. Låt aldrig vare sig träning eller kaloriintag bli för statisk utan variera programupplägg och våga testa dig fram. Försök deffa ned dig i perioder och växla över till mer kalorier andra perioder. Försök sätta som mål att ha lika mycket fett på magen som du har handens översida under slutet av deffen och öka på fettmängden till två centimeter mellan tummen och pekfingret på magen under slutet på överätningsperioden så är du snart en vältränad individ
Men då är ju frågan hur mycket man förlorar på perioden man käkar mindre kalorier, Om jag uppfyller mitt proteinbehov, Vi säger jag kör 2gxkg/kroppsvikt. Och styrketränar som vanligt. Har läst att Grub och andra(har jag för mig) kommenterat att förlorar du muskler under en deff så gör du något fel. Stämmer detta någorlunda? Du förlorar knappt muskler under en deff?
sumialic
2019-08-09, 22:09
Några timmar efter proteinintag har ökningen av muskeluppbyggnaden återgått till nivåerna den var på innan man åt.
Jo, det har jag hört innan. Därav att det är bra att äta regelbundet - 3 timmar snackades det länge om.
Men kan man dra några slutsatser av hur balansen ser ut över ett dygn om man t.ex. bara äter en gång?
Hur mycket kompenserar ett mål protein en fasta på 22-23 timmar?
Hur mycket kompenserar två mål med 3 timmars mellanrum en fasta på 18 timmar?
Du förstår säkert vart jag vill komma. Säkerligen inte undersökt, men kan man dra någon kvalificerad gissning?
sumialic
2019-08-09, 22:11
Du kommer ju aldrig få uppbyggnad större än nedbrytningen om du fastar i det långa loppet?
Hur lång fasta snackar du om?
Källa?
Fasta gör vi ju alla om än bara när vi sover (om det nu inte finns ett visst tidsintervall knutet till ordet fasta).
16/8 verkar ju inte vara några problem om man går på anekdoter ifrån de mängder av personer som kör det.
Vad som är intressant att veta är när en regelbunden cykel av fasta och ätfönster resulterar i en negativ balans.
Helgehorse
2019-08-14, 13:52
Hur blir det om man intar hela sitt proteinintag på en stor måltid tidigt under dagen då? Eftersom den här "nojjan" att äta var 3/4e timme inte verkar vara så viktig och man förmodligen kan få riktigt bra resultat endast av 1 stort proteinintag på hela dagen med. Håller ökningen av muskeluppbyggnaden en högre nivå en längre stund då, Ligger alla aminosyrorna ifrån det stora målet på "viloläge"?
Eller får man en förhöjd nivå i ca 4 timmar bara endå, Isådanafall förlorar man ju en del gainz?
King Grub
2019-08-14, 13:55
De studier som finns visar inte på större muskeluppbyggande effekt av 90+ gram protein per intag än av 30 gram.
King Grub
2019-08-14, 13:56
https://www.styrkelabbet.se/protein-avancerat/
De studier som finns visar inte på större muskeluppbyggande effekt av 90+ gram protein per intag än av 30 gram.
Dum fråga kanske men om man inte får mer muskelbyggande effekt av 90g jämfört med 30g (och det är just den muskelbyggande effekten jag är ute efter), hur sammanför jag den kunskap om 2-3g/kg som gäller för att ha så bra förutsättningar som möjligt att bygga muskler?
Om jag skulle äta 30g/måltid och tio måltider (ytterst teoretiskt) jämfört med 100g/måltid och tre måltider så är jag nyfiken på vad det där överskottet av 70g gör för nytta, om någon, för muskelbyggandet.
King Grub
2019-08-14, 14:14
Sämre. Mer oxidation till energi och nybildning av protein i mage och tarmar i stället för muskler.
Dum fråga kanske men om man inte får mer muskelbyggande effekt av 90g jämfört med 30g (och det är just den muskelbyggande effekten jag är ute efter), hur sammanför jag den kunskap om 2-3g/kg som gäller för att ha så bra förutsättningar som möjligt att bygga muskler?
Om jag skulle äta 30g/måltid och tio måltider (ytterst teoretiskt) jämfört med 100g/måltid och tre måltider så är jag nyfiken på vad det där överskottet av 70g gör för nytta, om någon, för muskelbyggandet.
Har också funderat över det.. om det totala proteinintaget över hela dygnet är viktigast (säg 2g / kg) som man ofta har läst på diverse ställen.. hur går det ihop med max 30g per tillfälle? För det är ju inte helt ovanligt att folk endast äter 3 ggr per dygn, vilket skulle ge ett "tak" på 90g som gör nytta (utöver själva kalorierna i sig). Eller är studierna endast gjorda med snabbt vassle, och i verkligenheten blir det annorlunda med långsamt kasein, så att en måltid med 60g långsamt protein påverkar kroppen mer liknande två separata måltider?
Om det är 30g som gäller så borde rådet om totalt intag nyanseras typ: "försök få i dig minst 2g/kg per dag, förutsatt att du äter minst 5-6 ggr per dag".
Sämre. Mer oxidation till energi och nybildning av protein i mage och tarmar i stället för muskler.
Intressant. Jag har under lång tid ätit 1-2 gånger om dagen och kanske någpn proteinshake under dagern men istället ätit större måltider med mer protein i varje.
Det kanske är en bra idé för mig att revidera detta och äta 4-5 gånger om dagen istället och sprida ut kalori- och proteinintag.
Även fast jag inte kommer att göra det fullt, skulle det bästa vara att sprida ut sitt proteinintag jämnt över sin vakna tid med 7-10 måltider med 30g i varje?
Tycker det är svårt att få någon rätsida på allt detta. Jag får intrycket att om 30g är tillräckligt samtidigt som jag vill få i mig runt 200-250g per dag så inbillar jag mig att lösningen blir runt 8 måltider á 30g protein jämnt utspritt över dagen men jag vill minnas att jag också hört att en sådan hög måltidsfrekvens är onödigt hög.
King Grub
2019-08-14, 14:25
Nuvarande rekommendationer för muskeltillväxt är att sprida ut dygnets proteinintag på måltider på upp till 0,4 gram protein per kilo kroppsvikt och tillfälle med 3 till 4 timmars mellanrum under den vakna tiden.
Nuvarande rekommendationer för muskeltillväxt är att sprida ut dygnets proteinintag på måltider på upp till 0,4 gram protein per kilo kroppsvikt och tillfälle med 3 till 4 timmars mellanrum under den vakna tiden.
Tack för snabbt och klart svar :)
Helgehorse
2019-08-14, 14:27
Varför gör det inte såda jätte skillnad om man skulle äta allt på en måltid då(2g/kg kroppsvikt) eller dela upp perfekt/var 4e ungefär.
Äter du allting på 1 måltid tidigt så sjunker alltså mps till en mycket lägre nivå igen efter ca 4 timmar kanske?
Teoretiskt känns det väll som att var 4e timma borde vara extremt mycket mer optimalt isådanafall?
King Grub
2019-08-14, 14:31
Det gör väl inte sådana jätteskillnader eftersom det är gener och hormoner som avgör resultaten, inte gram hit eller dit av vad man äter. Det är det lilla extra. Det är vad man är född med eller vad man injicerar som avgör muskeltillväxten, inte 55 gram protein istället för 40 till lunch.
Helgehorse
2019-08-14, 14:36
Det gör väl inte sådana jätteskillnader eftersom det är gener och hormoner som avgör resultaten, inte gram hit eller dit av vad man äter. Det är det lilla extra. Det är vad man är född med eller vad man injicerar som avgör muskeltillväxten, inte 55 gram protein istället för 40 till lunch.
Men jag som väger 90 kg, Om jag äter 180g protein på en måltid . Kommer endast 20-40g ish användas till muskeluppbyggnad då, Och resten till vävnader/oxidera osv.
Kommer jag inte bli katabol resten av dagen senare också
King Grub
2019-08-14, 14:40
Så kan man inte riktigt räkna, utan man måste ta hänsyn till nedbrytningen och det faktum att nedbrutet muskelprotein blir muskelprotein på. Några exakta gram går inte att säga, mer än att det sannolikt är ett sämre val om du vill skapa bästa förutsättningar för muskeltillväxt.
Även om aminosyranivåerna i blodet hålls höga slutar muskelproteinsyntesen stimuleras. Det är plötsliga tillflöden som sätter igång den, inte jämna nivåer.
Helgehorse
2019-08-14, 21:13
*hug*Så kan man inte riktigt räkna, utan man måste ta hänsyn till nedbrytningen och det faktum att nedbrutet muskelprotein blir muskelprotein på. Några exakta gram går inte att säga, mer än att det sannolikt är ett sämre val om du vill skapa bästa förutsättningar för muskeltillväxt.
Även om aminosyranivåerna i blodet hålls höga slutar muskelproteinsyntesen stimuleras. Det är plötsliga tillflöden som sätter igång den, inte jämna nivåer.
Bah, Förstår inte det där. Isådanafall borde ju ett intag på 40g om dagen endast räcka och man får hyfsade resultat. Stimulera den till max lika mycket som 180 g på 1 måltid hade gjort, Eftersom mer protein inte ökar upp byggnaden endå. Förstår ju det enkla att totala intaget är det viktigaste osv, men inte det mer djupgående teoretiska. Verkar vara en skum process som säger emot sig lite:cool:
Nu förstår jag inte heller mekanismerna bakom det här.. men från den "avancerade protein"-artikeln från styrkelabbet som du har författat, så finns ju följande med bland slutsatserna: "Det totala proteinintaget är den enskilt viktigaste faktorn att tänka på, medan små detaljer som proteintajmning kring träningspass och fördelning av proteinintaget över dagen kan ge ytterligare, men mindre påtagliga, fördelar".
Det är ju väldigt generaliserat och stämmer beroende på definition, men jag får intrycket av att, även för folk med "normala gener", den avslutande delen "ytterligare, men mindre påtagliga, fördelar" innebär någonting helt annat för någon som äter 6 ggr per dag jämfört med någon som äter endast 1 gång per dag.
King Grub
2019-08-15, 08:02
Ett mål om dagen är ett udda extremexempel i sammanhanget och knappast något som är lämpligt för en kroppsbyggare. Däremot kanske det finns hälsovinster? Men maximal muskeltillväxt och maximal hälsa går sällan hand i hand. Anabolism är i sig inte kopplat till hälsa om man inte är förtvinad till att börja med.
Ett mål om dagen är ett udda extremexempel i sammanhanget och knappast något som är lämpligt för en kroppsbyggare. Däremot kanske det finns hälsovinster? Men maximal muskeltillväxt och maximal hälsa går sällan hand i hand. Anabolism är i sig inte kopplat till hälsa om man inte är förtvinad till att börja med.
Jo jag håller med om att det är ett extremexempel. Som jag skrev tidigare så tycker jag bara att mantrat, om målet är maximerad muskeltillväxt, att det totala proteinintaget är det absolut viktigaste alltid borde kompletteras med brasklappen "utspritt över det vakna dygnet som ett antal (gärna 5-6) normala måltider". Det är ju såklart så de flesta människor ändå lever, men när man ska försöka förstå sig på den forskning som rapporteras så går det inte att få ihop när det ofta låter som att man får 95% "verkningsgrad" även om man äter 150-200g protein på en sittning.
King Grub
2019-08-15, 08:41
Problemet är att antalet studier på styrketränande där de bara fått ett proteinintag per dygn och där man jämfört hur deras utveckling påverkas och skiljer sig från deltagare som delat upp sitt proteinintag lyser med sin frånvaro. Jag tänker inte skriva något som faktum i en artikel som är tänkt att motstå tidens tand baserat på spekulationer utan vetenskapligt underlag. Även om vi "vet" att så är fallet baserat på observationer av andra fysiologiska faktum.
Helgehorse
2019-08-17, 21:16
Kassein då, Som man rekomenderas ta innan läggdags 60-70 g eller vad det nu är, För att upprätthålla proteinsyntesen hela natten. Om man tog en ännu större dos kassein bara då, Hade man kunnat upprätthålla det en hel dag isådanafall?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.