Visa fullständig version : borde man sluta träna om mna inte fått något resultat efter 5år+?
SOm rubriken säger. Är det någon mening att fortsätta.
Har styrkatränat i ca 6år och utan större uppehåll. Har som mest blivit 5dagar paus här ochdär då jag ofta är på resande fot och har inte alltid möljighet. Men kan ju knappast påverka nämvärt.
händer varken mycket på styrka eller volym fronten. så jag undrar om jag borde sluta? eller är hälsofördelarna för bra för att lägga ner?
Vore det inte mer logiskt att försöka analysera varför det inte hänt något?
Xtreme-G
2019-08-08, 06:15
Dra ner på styrketräningen och se vad som händer. Många vittnar ju om hur lite det krävs för att bibehålla. Kanske hittar du ny motivation. Samtidigt kan du försöka hitta någon annan träningsform att komplementera med. Hälsofördelarna med träning är för stora för att ignorera.
Rubriken säger att du inte fått resultat på 5 års träning. Använder du samma vikter idag som du gjorde när du började? Har du samma muskelmassa idag som när du började?
Eller menar du att du fått resultat men de har avtagit efter 5 år?
MackeJuve
2019-08-08, 06:33
Ja, du borde sluta. Du verkar inte tycka att det är särskilt kul i.o.m. att du ställer frågan. Sadla om och gör något du tycker är roligt istället. Styrketräningen behöver du ju inte sluta med helt, kör lite kroppsviktsövningar hemma eller gå till gymmet betydligt mindre frekvent. Där räcker nog för att få hälsofördelarna som du oroar dig över att förlora.
Ja, du borde sluta. Du verkar inte tycka att det är särskilt kul i.o.m. att du ställer frågan. Sadla om och gör något du tycker är roligt istället. Styrketräningen behöver du ju inte sluta med helt, kör lite kroppsviktsövningar hemma eller gå till gymmet betydligt mindre frekvent. Där räcker nog för att få hälsofördelarna som du oroar dig över att förlora.
Delvis medhåll här.
Sen är jag ordentligt nyfiken på hur din träning sett ut, samt din kroppsvikt. Spontant tänker jag att i de flesta fall om man tränar i fem år så ska man fått -någon- form av resultat, om inte totalt -allting- varit felskött.
Slartibartfast
2019-08-08, 07:07
Nej, man borde inte sluta. Det är allas samhälleliga plikt att både styrketräna och konditionsträna, oavsett om man tycker det är roligt eller inte.
Men han man ju gott dra ner träningen till ett minimum, två pass styrka i veckan och raska promenader varje dag.
Fem dagar i veckan känns på tok för mycket om du inte ändå får några resultat. Dra ner till två.
TheOne1994
2019-08-08, 07:10
sluta ska du inte göra !
Träning ger bara fördelar..fast det är tråkigt ibland.
Överlag under de snart de 10 åren jag tränat ser jag bara små resultat. Både mina egna och andras, de flesta tycker jag ser ut som de aldrig tränat ..fast de är där år efter år. Jag vill skriva "många" men det är sanning med modifikation, många tränar åt hvete fel. Både intensitet och vikter..
Det syns oftast på just sidolyft. De som har bra axlar kör strikt och knappt över 12 kg. Sen har vi de som tränat i 7 år som inte har axlar öht..som kör med 16 kg.
Det ser bara dumt ut men men ...det är upp till var och en.
Lägg upp en bild och skriv lite om träningen,vikter,mat osv.
En bild säger mer än 1000 ord..
Diomedea exulans
2019-08-08, 07:20
Hälsofördelarna är för bra för att lägga ner.
Slartibartfast
2019-08-08, 07:27
Lägg upp en bild och skriv lite om träningen,vikter,mat osv.
+1
Svårt att säga nånting annars.
Om man inte tränar totalt retarderat så kommer man få resultat dom första åren, om man inte har värdelösa gener för muskelbygge, och då hjälper inget finlir med träningsupplägget ändå.
PontusAndersson
2019-08-08, 08:06
Finns det folk som inte svarar ALLS på styrketräning? Alltså som behåller samma muskelmassa oavsett träningsvolyn. Finns detta i så fall dokumenterat?
Jag ser många på gymmet som inte verkar bygga några muskler alls, trots att de tränar flera gånger i veckan. Men i de flesta fallen tycker jag mig se uppenbara misstag som de gör... Till exempel en man som är smal som en sticka och kör 200+ repetitioner bicepcurl som enda övning varje pass.
MackeJuve
2019-08-08, 08:16
Jag känner att jag var ganska drastisk här :D Det grundar sig dock i att jag tycker att många har en skev bild av hur träning ska gå till, man ser liksom automatiskt gym och löpardojor framför sig. När någon ställer frågan "borde jag sluta?" så utgår jag från mig själv och hur extremt trött jag skulle vara på styrketräning om jag ens funderade i de banorna. Jag tycker att det är gött att gå till gymmet trots att alla väsentliga pb:n mycket möjligt aldrig kommer att förbättras.
Det finns liksom så mycket man kan göra träningsmässigt att det nästintill borde vara omöjligt att inte hitta en träningsform som man trivs med. Jag har en kompis som tränar för allmänhälsa och han kör en vanlig vecka typ padel, Korpen-fotboll, något styrkepass och kanske ett löppass. Han är inget muskelberg men han tycker om det han gör och känner sig fräsch och fit. Han har liksom knäckt koden för hur han ska träna.
Har du gymmat i fem år så misstänker jag att du kanske har lite högre muskulära ambitioner jämfört med min vän och då borde du i första hand analysera vad du har gjort och hur du kan förbättra dig. Men att slänga in någon annan träningsform också tror jag verkligen inte är någon dålig idé, flytta fokus lite. Då blir inte din träningsmässiga vardag helt beroende av hur det går på just gymmet. Jag uppskattar gymmet mer sedan jag började löpa och har sänkt ribban för vad som är bra och dåligt styrkemässigt. Går det ena dåligt så finns alltid chansen att det andra går bra och det är väldigt gött.
Men, som sagt, tänk över HUR du har tränat under de här fem åren. Har du gjort likadant hela tiden? Förändra. Har du tränat som en bodybuilder - testa att träna som en styrkelyftare och vice versa.
Jag ser många på gymmet som inte verkar bygga några muskler alls, trots att de tränar flera gånger i veckan.
De personer jag sett genom åren som fått bra resultat är de som är besatt av träningen och alla bitar runt den. Analyserar sin träning, äter strikt på "rätt" tid, rätt mycket och prioriterar mat/sömn/träning framför det mesta annat i livet, och gör så i många många år.
Är ju så på de flesta gym, en stor massa som ser ungefär lika ut och syns knappt att de tränar, sedan en liten klick som är vältrände och fått resultat och i minst 9 fall av 10 är de mer nitiska runt allt också, när man börjar granska deras livsstil.
Har flera kompisar som kört lika länge som mig (30 år) men mer oseriöst, de tränar mindre, hoppar över pass, tar i mindre, lallar runt, äter för lite, äter för lite protein, bryr sig inte, analyserar inte. De har fått sjukt dåliga resultat, ser ut som otränad gubbe. Helt övertygad om att de skulle kunna få bra resultat om de var mer nitiska och besatta av träningen. Visst finns sånna som ej får respons av träning med de är sjukt få, i de flesta fall beror det på, som allt annat i livet, att de som får resultat kämpar på alla sätt för det också.
TheOne1994
2019-08-08, 08:34
De personer jag sett genom åren som fått bra resultat är de som är besatt av träningen och alla bitar runt den. Analyserar sin träning, äter strikt på "rätt" tid, rätt mycket och prioriterar mat/sömn/träning framför det mesta annat i livet, och gör så i många många år.
Är ju så på de flesta gym, en stor massa som ser ungefär lika ut och syns knappt att de tränar, sedan en liten klick som är vältrände och fått resultat och i minst 9 fall av 10 är de mer nitiska runt allt också, när man börjar granska deras livsstil.
Har flera kompisar som kört lika länge som mig (30 år) men mer oseriöst, de tränar mindre, hoppar över pass, tar i mindre, lallar runt, äter för lite, äter för lite protein, bryr sig inte, analyserar inte. De har fått sjukt dåliga resultat, ser ut som otränad gubbe. Helt övertygad om att de skulle kunna få bra resultat om de var mer nitiska och besatta av träningen. Visst finns sånna som ej får respons av träning med de är sjukt få, i de flesta fall beror det på, som allt annat i livet, att de som får resultat kämpar på alla sätt för det också.
Nice Mats !
Ibland känner jag för att gå fram till och skaka liv i dem. För enda in i hvet gör rätt och gör det ordentligt...man så ser man att du fipplar med sin telefon och kollar facebook...suuuuuck !
yes jag försöker faktisk gå runt mellan setten och se vad folk gör på sin telefon, en del är sjukt bra på att hålla luren så jag inte ser...men en dag ska jag komma på dem :)
VoDaresVins
2019-08-08, 08:40
Enligt måtten jag själv ser har ingenting skett de senaste 10 åren. Midjemåttet och fettprocenten är inte lägre än innan. Bara i få övningar där jag satsat är vikterna lite högre än tidigare men överlag lägre eller samma som tidigare. I spegeln ser man ingen skillnad.
Sen då i alla fall när man ser nån bekant på stranden kan det komma kommenterarer som "f***ck va du måste ha tränat"...
Om man trivs med att träna tycker jag absolut man ska fortsätta oavsett. Skönt när man märker hur vardagsstark man är i alla fall i jämförelse med andra när man måste ta i nåt. Samma sak när man far på vilken random aktivitet som helst med polarna. De klagar på träningsvärk och krämpor flera dagar efteråt medan man själv inte känner av nåt.
Enda träsket jag tycker man borde hållas ifrån om man ändå inte tänkt tävla är att förbrilt jaga maxviktera. Jag har ännu svårt att hålla mig själv fast jag märker hur mycket bättre jag mår när jag kör mera repetitioner än när jag kör tungt. Massor med träningstillfällen som gått förbi pga av skador helt i onödan.
Har styrkatränat i ca 6år och utan större uppehåll. Har som mest blivit 5dagar paus här ochdär då jag ofta är på resande fot och har inte alltid möljighet. Men kan ju knappast påverka nämvärt.
händer varken mycket på styrka eller volym fronten. så jag undrar om jag borde sluta? eller är hälsofördelarna för bra för att lägga ner?
Någon annan träning/motionsform du skulle föredra? Hälsofördelarna av just styrketräning är väl inte så gigantiska.
MackeJuve
2019-08-08, 09:20
Enligt måtten jag själv ser har ingenting skett de senaste 10 åren. Midjemåttet och fettprocenten är inte lägre än innan. Bara i få övningar där jag satsat är vikterna lite högre än tidigare men överlag lägre eller samma som tidigare.
Även om ingenting sker så lär ju din träning bidra till att du behåller det du en gång har byggt upp och det är det absolut mest väsentliga för mig. Jag har inte gymmat i 13 år för att sedan abrupt bestämma mig för att försaka det. Inte när styrketräning är så pass slappt som det faktiskt är. Eller, det är åtminstone slappt den dagen man har insett att det inte går framåt och man börjar träna mer minimalistiskt :D
I övrigt så är jag helt med dig angående det där med att jaga maxvikter. Ett mer BB-tänk känns så jävla mycket skonsammare i längden.
Brofessorn
2019-08-08, 09:28
Jag har tränat i närmare 6 år och givetvis sker det i nuläget inte extrema förändringar i styrka eller muskelvolym. Men jag fortsätter ändå för att jag ser på gymmande som macho-versionen av att gå på spa, något man gör för att känna sig fräsch, avslappnad och glad.
Om man inte känner på det viset är det svårt att fortsätta, och jag förstår att dina tankar går kring att sluta helt och hållet. Kanske du kan ta en längre paus, och plocka upp träningen om lusten faller på i framtiden (då får du newbie gains igen!), eller hitta någon annan form av träning som i slutet av passet lämnar dig med ett lyckorus, välmående etc?
Jag tänker så här. Förr i världen välte vi stenar och högg ner träd och sånt så vi fick ta ut oss. Nuförtiden sitter vi framför dataskärmar på arbetstid. Då är man tvungen att gyma lite för att inte ruttna. Men för all del träna mindre om det inte känns kul!
VoDaresVins
2019-08-08, 10:18
Även om ingenting sker så lär ju din träning bidra till att du behåller det du en gång har byggt upp och det är det absolut mest väsentliga för mig. Jag har inte gymmat i 13 år för att sedan abrupt bestämma mig för att försaka det. Inte när styrketräning är så pass slappt som det faktiskt är. Eller, det är åtminstone slappt den dagen man har insett att det inte går framåt och man börjar träna mer minimalistiskt :D
Min poäng här var också att jag tror utseendemässigt sker det i alla fall förbättringar även om kanske små. Men det är bara andra som ser det, nåt man absolut inte ser själv (eftersom man tittar för ofta :D).
Att ta ett foto med nya mobilkameror (åtminstone min) är helt värdelös då precis alla skuggor ljussätts och man ser ut som en säl.
EagleEye
2019-08-08, 10:35
Hur många (av alla som tränar seriöst) ser ut som en kroppsbyggare efter 5 års träning? Eller ens 10 års träning?
Kan du lägga upp en bild hur din kropp ser ut?
Om du kör långa pass kanske du borde ändra till nått minimialistiskt upplägg, kör typ endast benböj, chinups, armävningar/dips.
Enligt måtten jag själv ser har ingenting skett de senaste 10 åren. Midjemåttet och fettprocenten är inte lägre än innan. Bara i få övningar där jag satsat är vikterna lite högre än tidigare men överlag lägre eller samma som tidigare. I spegeln ser man ingen skillnad.
Sen då i alla fall när man ser nån bekant på stranden kan det komma kommenterarer som "f***ck va du måste ha tränat"...
Får du den typen av kommentarer så har det nog hänt en del som du inte själv märker av. Lätt att bli blind för hur kroppen förändras av träning då det sker så sakta.
TheOne1994
2019-08-08, 11:37
Hur många (av alla som tränar seriöst) ser ut som en kroppsbyggare efter 5 års träning? Eller ens 10 års träning?
kroppsbyggare varierar mycket, vi har olika uppfattningar hur den bilden ser ut.
Jag är kroppsbyggare om jag jämför mig med Kjell Svensson i kön på Ica, han med 15 kg hängandes på magen :) = 8/10 ser väl snart likadana ut..
Du kan ju ändra inriktning till konidtionsträning t.ex. :)
yes jag försöker faktisk gå runt mellan setten och se vad folk gör på sin telefon, en del är sjukt bra på att hålla luren så jag inte ser...men en dag ska jag komma på dem :)
Det blir alltså så stor skillnad på resultatet om man fipplar med telefonen mellan seten eller om man går runt och försöker titta i andras telefoner?
TheOne1994
2019-08-08, 12:30
Det blir alltså så stor skillnad på resultatet om man fipplar med telefonen mellan seten eller om man går runt och försöker titta i andras telefoner?
yes sir !
nu har jag kort setvila så jag är ganska snabb :)
En del gånger sitter de vid samma maskin i 10 minuter..helt uppslukade vad som händer i andras liv..
Gluffgluff
2019-08-08, 12:59
Vad gör du av all tid på gymmet egentligen?
helt uppslukade vad som händer i andras liv..
Som dig då? :)
TheOne1994
2019-08-08, 13:22
Vad gör du av all tid på gymmet egentligen?
Som dig då? :)
så så jag följer aldrig någon vännen ! Extremt noga med just detta ämne. Skrev en artikel i Dagens Nyheter just om detta för ett tag sedan. Jag har aldrig mobilen med mig på gymmet..eller den är aldrig med om jag får vare lite ärlig.
Hänga på forum på Internet tycker jag inte är "följer någon". Kan det gå under kategorin delta i diskussioner.
Nu tränar jag inte för byggning, men efter 10 ish år (Mer eller mindre seriöst i perioder) så ligger jag på 129kg kv på mina 2m. Hoppas att göra 280-200-350 om typ 6 veckor.
Jag är 55 år och byggd som en maratonlöpare "långsmal" och har tränat styrketräning i typ 30 år. Har väl gissningsvis lagt på mig max 6-8 kg muskler, vägde nog 79-80 kg när jag började och väger 87 idag.
Jag peakade nog styrkemässigt för kanske 10-15 år sen...
Jag skulle nog helt klart hållt på med nån annan sport men jag älskar gymandet och kommer aldrig sluta.
Även om man är en "hardgainer" så tror jag att styrketräning är en av dom bästa sätten att bromsa det fysiska åldrandet.
Den bästa träningen är den man aldrig slutar med
Gluffgluff
2019-08-08, 17:36
så så jag följer aldrig någon vännen ! Extremt noga med just detta ämne. Skrev en artikel i Dagens Nyheter just om detta för ett tag sedan. Jag har aldrig mobilen med mig på gymmet..eller den är aldrig med om jag får vare lite ärlig.
Hänga på forum på Internet tycker jag inte är "följer någon". Kan det gå under kategorin delta i diskussioner.
Nu missförstår du, med flit? Har varken nämnt att följa någon eller diskutera på forum.
Om du går runt och glor i andras telefoner på gymmet så lägger du uppenbarligen ner en del tid och tänkande på andras liv. Hur är det bättre än att använda sociala medier eller använda mobilen under setvila?
Oj många svar allaredan. tack fr alla tips.
Glömde nämna att jag visst hade ett miniuppehåll för 2-3 år sedna och började igen. men det var inte alls länge så det räknas inte.
biler är jag inte så där jättesugen på att lägga upp. men körde mer styrkeinrektat första åren, men var inte nöjd med resultaten så jag bytte jag för 2-3 år sedan till lite mer bygginriktat för att få mer motvation/ändring.
Stats/info 32 år -- 80-82 kg-- 1.90 lång ca-- Bänk 75x5 Chins 8 Knäböj 80x3 (gammalt)
BF har jag ingen aning om men det är inte snyggt.
testar mest pumpträing nu för tiden och inte på jaga vikt. ligger på runt balans. Har testat bulka men viktuppgången bestrår mest av fett ser det ut som. så det verkar uteslutet. jag har även väldigt dåliga problem med kordinationen i kroppen ellerhur man ska säga?
Har problem med att skriva så hoppas ni förstår vad jag menar
Diomedea exulans
2019-08-08, 18:01
Du glömde en viktig fråga tycker jag, ökade du något i början? För isåfall kan du ju se nuvarande träning som något du gör för att inte tappa.
ja lite ökade jag men bara i styrka. jag tog inte 75x5 i bänk mitt första besök direkt
volymen dämot har inte hänt knappt något alls.
ja lite ökade jag men bara i styrka. jag tog inte 75x5 i bänk mitt första besök direkt
volymen dämot har inte hänt knappt något alls.
Hur ser ditt träningsupplägg ut, hur ofta och hur många set per muskelgrupp/vecka?
Hur ser ditt träningsupplägg ut, hur ofta och hur många set per muskelgrupp/vecka?
tränar halvkropp varnnan dag. försöker det iaf. blir runt 10-15 set/musklegrupp/vecka. kör 3x10 i dom allra flesta nu för tiden
6-12 reps med 2 ish reps från fail 10-15 set per muskelgruppe per vecka där du från vecka till vecka går mot lägre reps, blir du inte starkare av det på din nivå så vetjafan vad som är problemet.
varför gå mot lägre reps? och så jag ska fortsätta jaga vikter trots allt? nä jag vet ite varför jag får så dåliga resultat. Har aldrig varit så jätte bra på idrotter övrelag och så men bättre resultat än så här hade jag väntatmig
DiktatorN
2019-08-08, 22:43
Hur är det med sömnen, sover du bra? Kosten är också viktig, fast viktigast är att man sover bra på nätterna.
Gör du det så borde du få hyfsade resultat om du är konsekvent och har en progression i din träning.
Har du försökt att fokusera extra mycket på en enskild övning? Kanske är så att du inte har så bra återhämtningsförmåga och lätt blir övertränad. I så fall så kanske det skulle fungera om du fokuserade extra på en övning och försöka bli så stark som möjligt i den övningen och ta det lugnt med de andra.
Om man känner sig fräsch inför passen och minst lika stark som passet innan skulle man ändå inte kunna vara helt återhämtad? Känns som att jag kan träna hur mycket som helst men resultaten säger något annat... Kanske tränar icke återhämtad och hämmar muskeltillväxt?
Gluffgluff
2019-08-09, 14:08
Tror inte att du tar i ordentligt/lallar runt på gymmet och väntar på bättre tider. Att få resultat innebär inte att 80kg blir lätt, det innebär att kroppen anpassar sig när du tvingar den att lyfta 82.
Tog beslutet själv för ett par år sedan att den tid ja la ner på träningen inte riktigt stämde med vad jag fick ut av det så nu för tiden spenderar jag ca 50% mindre på gymmet. Kan varmt rekommendera det till alla som bara tränar utan att ha något specifikt mål eller syfte
Progression.
Struktur.
Protein.
Kalorier.
Sömn.
Ansträngning.
I 99% av alla fallen är det någon/några av dessa punkter som är problemet. Sköter man dom rätt händer det grejer, chansen att du faktiskt ska vara en non-responder på träning är inte direkt höga. Gör en ordentlig analys på var och en av punkterna och försök hitta den svaga länken istället för att bara ge upp. Ingenting kommer förändras om ingenting förändras.
En annan idé kan vara att testa en helt annan typ av upplägg. Testa split om du kör helkropp eller vice versa, testa SL-inspirerat om du kör byggning, testa ett helt annat reps-intervall etc.
Någon annan träning/motionsform du skulle föredra?
Att han inte sökt sig till något han tycker är roligare och som ger mer resultat är märkligt.
Hur är det med sömnen, sover du bra? Kosten är också viktig, fast viktigast är att man sover bra på nätterna.
Gör du det så borde du få hyfsade resultat om du är konsekvent och har en progression i din träning.
Har du försökt att fokusera extra mycket på en enskild övning? Kanske är så att du inte har så bra återhämtningsförmåga och lätt blir övertränad. I så fall så kanske det skulle fungera om du fokuserade extra på en övning och försöka bli så stark som möjligt i den övningen och ta det lugnt med de andra.[/QUOTE Ja sömnen är det inget större fel på tykcer jag. kosten lika så. varken bra ellr dåligt.
[QUOTE=Gluffgluff;8059380]Tror inte att du tar i ordentligt/lallar runt på gymmet och väntar på bättre tider. Att få resultat innebär inte att 80kg blir lätt, det innebär att kroppen anpassar sig när du tvingar den att lyfta 82.
tar i det gör jag. men jag jagar inte vikter på samma sett längre som jag gjorde förrut. Sånej jag lallar verkligen inte runt.
Att han inte sökt sig till något han tycker är roligare och som ger mer resultat är märkligt.
jag har väll inte påståt att jag tycker styrketräning är tråkigt heller? det är ju stryketräning jag vill hålla på med, men jag undrar om det är värt det dådet inte händer någonting. att aldrig få resultat är väldigt tråkigt/frustrerande men inte styrketräningen i sig
Progression.
Struktur.
Protein.
Kalorier.
Sömn.
Ansträngning.
I 99% av alla fallen är det någon/några av dessa punkter som är problemet. Sköter man dom rätt händer det grejer, chansen att du faktiskt ska vara en non-responder på träning är inte direkt höga. Gör en ordentlig analys på var och en av punkterna och försök hitta den svaga länken istället för att bara ge upp. Ingenting kommer förändras om ingenting förändras.
En annan idé kan vara att testa en helt annan typ av upplägg. Testa split om du kör helkropp eller vice versa, testa SL-inspirerat om du kör byggning, testa ett helt annat reps-intervall etc.
tack för tipsen. tänker inte på progression längre då jag tränar mer åt byggninghållet. har haft progresiontänk förr i tiden då jag tränade mer styrke inriktat.
protein ansträning och sömn sköter jag.
Gluffgluff
2019-08-09, 17:57
tack för tipsen. tänker inte på progression längre då jag tränar mer åt byggninghållet. har haft progresiontänk förr i tiden då jag tränade mer styrke inriktat.
protein ansträning och sömn sköter jag.
Där har du problemet. Du kan inte bygga utan progression, som sagt. Du lallar runt med samma gamla vikter = inget händer. Ingen raketfysik direkt.
Diomedea exulans
2019-08-09, 18:02
Där har du problemet. Du kan inte bygga utan progression, som sagt. Du lallar runt med samma gamla vikter = inget händer. Ingen raketfysik direkt.
Fast det är inte säkert att han inte har progression bara för att han inte tänker på progression. Om man ser till att alltid gå nära fail och alltid hålla sig inom ett visst repsintervall så kommer ju progressionen komma av sig själv.
Gluffgluff
2019-08-09, 18:09
Fast det är inte säkert att han inte har progression bara för att han inte tänker på progression. Om man ser till att alltid gå nära fail och alltid hålla sig inom ett visst repsintervall så kommer ju progressionen komma av sig själv.
Nu har jag aldrig stagnerat 5 år i min träning men jag har inte sett eller hört talas om någon göra några ökningar utan progression. Eller komma i bättre form av att göra som man alltid har gjort.
Däremot har jag sett väldigt många göra som de alltid har gjort och se ut som de alltid har gjort, det är vanligare.
Vi svarar olika på olika muskelstimulering också. Enligt en spontan analys så verkade träningen ge bättre resultat när TS "jagade vikter" och tänkte på progression. Mina empiriska studier säger att där kan det finnas ett samband.
Diomedea exulans
2019-08-09, 18:13
Nu har jag aldrig stagnerat 5 år i min träning men jag har inte sett eller hört talas om någon göra några ökningar utan progression. Eller komma i bättre form av att göra som man alltid har gjort.
Däremot har jag sett väldigt många göra som de alltid har gjort och se ut som de alltid har gjort, det är vanligare.
Vi svarar olika på olika muskelstimulering också. Enligt en spontan analys så verkade träningen ge bättre resultat när TS "jagade vikter" och tänkte på progression. Mina empiriska studier säger att där kan det finnas ett samband.
Du missförstår mig. Jag menar att man inte behöver tänka "jag ska höja vikten si och så många kilo efter si och så många pass". Det räcker att man tänker "jag ska köra till failure och hålla mig inom 8-10 reps". När man till slut når 11 reps så måste man höja vikten för att klara sin utsatta regel. Där han man nått progression utan att tänka på just progression.
Illustrerade mannen
2019-08-09, 18:29
Du missförstår mig. Jag menar att man inte behöver tänka "jag ska höja vikten si och så många kilo efter si och så många pass". Det räcker att man tänker "jag ska köra till failure och hålla mig inom 8-10 reps". När man till slut når 11 reps så måste man höja vikten för att klara sin utsatta regel. Där han man nått progression utan att tänka på just progression.
Precis detta! Jag tänker aldrig på någon ”progression”. Däremot så har jag alltid ett ”mål”. När jag når detta (x antal repsX x antal set) höjer jag vikten. Skitenkelt. Kör någon slags ”deload” ibland - lättare vikter, men samma reps. Kallar det i mitt huvud för aktiv vila. Har kört väldigt minimalistiskt de senaste åren och för min ålder fått relativt bra resultat!
Gluffgluff
2019-08-09, 18:30
Precis detta! Jag tänker aldrig på någon ”progression”. Däremot så har jag alltid ett ”mål”. När jag når detta (x antal repsX x antal set) höjer jag vikten. Skitenkelt. Kör någon slags ”deload” ibland - lättare vikter, men samma reps. Kallar det i mitt huvud för aktiv vila. Har kört väldigt minimalistiskt de senaste åren och för min ålder fått relativt bra resultat!
Jaha, jag (kanske felaktigt) kallar även det för progression. Det fetstilta är extra relevant här. Men att knappt kunna knäböja sin kroppsvikt efter 5 års träning är kanske fel utgångsläge för att stå och pumpa sig högröd till failure? Det tycks uppenbarligen inte fungera jättebra för TS på sistone.
Kontext, fullt frisk man på 190cm, runt 30 år som tycker att han gör allting rätt har en platå i 5 år? Har jag en dålig dag och pissar i motvind eller är det någonting som inte stämmer med ekvationen? :Virro
VoDaresVins
2019-08-09, 20:13
Jag har testat på både 3-7 och 21s som diskuterades här för nån månad sen. Tyckte båda gav mig en ny liten skjuts istället för att nöta på med de vanliga seten så kanske det är nåt som kan hjälpa dig med, ts.
Har visserligen då ju bara varit i vissa övningar, inte nån basövning men i alla fall kul när det kommer nåt framsteg.
Jag har testat på både 3-7 och 21s som diskuterades här för nån månad sen. Tyckte båda gav mig en ny liten skjuts istället för att nöta på med de vanliga seten så kanske det är nåt som kan hjälpa dig med, ts.
Har visserligen då ju bara varit i vissa övningar, inte nån basövning men i alla fall kul när det kommer nåt framsteg.
vad är 3-7 och 21s? och menar du ny skjuts i hyåetrofi eller styrka?
precis som dom andra sa så tänker jag att prorgression kommer av sig själv. verkar ju inte göra det iofs för då hade jag väll fått bättre resultat
Diomedea exulans
2019-08-09, 21:26
Jaha, jag (kanske felaktigt) kallar även det för progression.
Jag tror det är väldigt ovanligt att folk kör utan progression. Man är ju dum i huvudet om man inte ökar vikter eller reps när man märker att man kan, om ens mål är att bli större eller starkare.
Anders The Peak
2019-08-09, 21:49
Det är en dålig strategi om det handlar om att öka styrkan.
Det är bättre att köra på en vikt som du klarar av 10-12 reps med perfekt form och köra fyra åttor på den. När du vill progressivt öka vikten tar du en vikt som du klarar 8 reps på och kör fyra sexor på den och hålla sig från failure när du vill öka styrkan och i stället arbeta med stretchen av muskeln. Den talar tydligare/stimulerar signalen att öka styrkan. Om du kör till failure behöver muskeln även uthållighet och det är en motsats till maximal peak-styrka.
Men över tid kommer vikterna att öka. Den vikt du orkade 10-12 alternativt 8 reps på kommer att öka över tid och på så sätt kommer progressionen in naturligare styrkeutvecklingen.
Gluffgluff
2019-08-10, 00:45
Jag tror det är väldigt ovanligt att folk kör utan progression. Man är ju dum i huvudet om man inte ökar vikter eller reps när man märker att man kan, om ens mål är att bli större eller starkare.
Men du kan inte plötsligt öka vikter eller reps om du inte pushar mot progression i vikter och reps. Du blir inte passivt starkare och plötsligt är en extra viktskiva piece of cake. Du blir starkare därför att du tvingar kroppen att lyfta mer. Muskeltillväxt kommer därför att kroppen tvingas utföra arbete den inte är anpassad för, så den anpassar sig. Det här vet du redan?
Diomedea exulans
2019-08-10, 08:16
Men du kan inte plötsligt öka vikter eller reps om du inte pushar mot progression i vikter och reps. Du blir inte passivt starkare och plötsligt är en extra viktskiva piece of cake. Du blir starkare därför att du tvingar kroppen att lyfta mer. Muskeltillväxt kommer därför att kroppen tvingas utföra arbete den inte är anpassad för, så den anpassar sig. Det här vet du redan?
Men hur vanligt är det att folk inte pushar mot progression? Ska man tro det här forumet så är det lite av en epidemi att folk går till gymmet, lyfte lite vikter och stannar innan det börjar kännas jobbigt, för att sedan gå hem och tänka "nu blir jag allt starkare". Jag tycker det är bisarrt, självklart fattar varenda dåre att man måste ta i ordentligt för att det ska hända något. Ändå är det just "jag tror inte du kör med progression" som är det vanligaste rådet när någon har stagnerat.
Trådskaparen har ökat i styrka i början av sin karriär. Som han sa själv - han repppade inte direkt på 75 i bänkpress första gången han försökte. Alltså har han redan gjort progression. Varför skulle han en dag helt plötsligt slutat med progression? Tror du att han en dag för fem är sedan tänkte "nej, nu ska jag ta och sluta med det där med att pusha mig mot progression som har fungerat fram till nu"?
Nej, självklart inte. Ändå tror du att hans fel är att han inte pushar mot progression...
Gluffgluff
2019-08-10, 09:18
Men hur vanligt är det att folk inte pushar mot progression? Ska man tro det här forumet så är det lite av en epidemi att folk går till gymmet, lyfte lite vikter och stannar innan det börjar kännas jobbigt, för att sedan gå hem
"nej, nu ska jag ta och sluta med det där med att pusha mig mot progression som har fungerat fram till nu"?
Orkar faktiskt inte dividera om detta fram och tillbaka något mer. Testa lateral raises i cable cross 15-20 reps, lägg sedan på en eller två viktskivor och se hur mycket tyngre det blir. Jag skulle tro att de flesta på ett kommersiellt gym antingen skiter i att höja vikten, alternativt skiter i att köra strikt. DVS, de står och drar i cablecrossen men inte med sina delts.
TS har konstaterat att han slutat träna styrkeinriktat vad det nu innebär och mer "pumpa för muskler". Efter 5 år kan vi konstatera att det senare inte fungerar särskilt bra för honom. (punkt) Sedan kan vi endast spekulera i varför, jag tror att motivationen påverkar teknik och viljan att "göra mer". Oavsett vad så är det anmärkningsvärt att inte knäböja sin kroppsvikt efter 5+ års styrketräning.
Många skulle göra gott i att fråga sig själv vad de vill få ut av träningen och varför man tränar och har man inget bättre svar än att man tränar för allmän hälsa så bör man absolut lägga om sin träning där efter.
Önskar själv att jag hade gjort det för många år sedan.
EagleEye
2019-08-10, 16:35
Det här med progression är lite förvirrande tycker jag :confused:
Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp. Och för den medelmåttige lär det väl hända ganska fort. Kanske redan efter 5 år?
Det finns fler former av progression än bara mer vikt på stången.
händer varken mycket på styrka eller volym fronten. så jag undrar om jag borde sluta? eller är hälsofördelarna för bra för att lägga ner?Jag har kört många år. Flera år till och från utan framsteg. Framför allt när jag inte loggat lyft och haft någon plan. Började sedan programmera bättre enligt program jag lita på, då har det sakta gått bättre.
Hör av dig om du vill så kör vi ett par pass i GBG.
[emoji3522]
Enligt mig är nedan post av hurril den bästa angående progression:
För varje träningspass håller du koll på dina arbetsvikter framförallt. Försök varje vecka att putsa till dem med minsta möjliga förbättring. Verkligen minsta möjliga. Om du gjorde 2x145 förra veckan så är 2x2x145 denna bättre. Eller 3x145. Eller kanske 2x3x142,5 - det är nästan samma vikt men du gjorde 6 repetitioner totalt alldeles i närheten. Detta går att variera oändligt. Huvudsaken är att du inte biter av för mycket en vecka utan spar lite till nästa hela tiden.
Detta är ett urklipp från en längre post, rekommenderar faktiskt att läsa hela inlägget, det är väldigt bra :)
Men hur vanligt är det att folk inte pushar mot progression? Ska man tro det här forumet så är det lite av en epidemi att folk går till gymmet, lyfte lite vikter och stannar innan det börjar kännas jobbigt, för att sedan gå hem och tänka "nu blir jag allt starkare". Jag tycker det är bisarrt, självklart fattar varenda dåre att man måste ta i ordentligt för att det ska hända något. Ändå är det just "jag tror inte du kör med progression" som är det vanligaste rådet när någon har stagnerat.
Det är ju precis sådär det är. Hur många ser man som gör seriösa framsteg i sin träning och faktiskt fortsätter träna framgångsrikt? Min erfarenhet är att 9/10 som börjar på gym antingen ger upp väldigt snabbt eller står och stampar på samma plats i evigheter. I majoriteten av fallen är det bristande kost eller epidemin du beskriver som ligger bakom. Folk förstår inte vikten av att målmedvetet och konsekvent försöka pusha sig vidare och aktivt gå in för att öka siffrorna. Dom bara kör på känn och tänker att om dom bara tar i så kommer det hända grejer. Vilket må fungera i början, men efter ett tag behöver man ha struktur på träningen och gärna dokumentera så att man ser när man stagnerar och kan analysera varför. Ökningar sker så smått och långsamt att man verkligen behöver se till att aktivt jaga dom, inte bara utgå ifrån att dom sker för att man tränar.
Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp. Och för den medelmåttige lär det väl hända ganska fort. Kanske redan efter 5 år?
Om man kunde ha linjär progression hela tiden ja, men det är den bara i början.
Diomedea exulans
2019-08-10, 19:16
Det är ju precis sådär det är. Hur många ser man som gör seriösa framsteg i sin träning och faktiskt fortsätter träna framgångsrikt? Min erfarenhet är att 9/10 som börjar på gym antingen ger upp väldigt snabbt eller står och stampar på samma plats i evigheter. I majoriteten av fallen är det bristande kost eller epidemin du beskriver som ligger bakom. Folk förstår inte vikten av att målmedvetet och konsekvent försöka pusha sig vidare och aktivt gå in för att öka siffrorna. Dom bara kör på känn och tänker att om dom bara tar i så kommer det hända grejer. Vilket må fungera i början, men efter ett tag behöver man ha struktur på träningen och gärna dokumentera så att man ser när man stagnerar och kan analysera varför. Ökningar sker så smått och långsamt att man verkligen behöver se till att aktivt jaga dom, inte bara utgå ifrån att dom sker för att man tränar.
Om man kunde ha linjär progression hela tiden ja, men det är den bara i början.
Du rör ihop äpplen och päron. Jag säger att "folk på det här forumet tror att folk inte tar i". Du svarar "men folket på det här forumet har ju rätt i det", och går sedan vidare till att säga "folk tar visserligen i, men de har ingen struktur och får därför inga gains".
Du rör ihop äpplen och päron. Jag säger att "folk på det här forumet tror att folk inte tar i". Du svarar "men folket på det här forumet har ju rätt i det", och går sedan vidare till att säga "folk tar visserligen i, men de har ingen struktur och får därför inga gains".
Jag skrev att "folk tror att om dom bara tar i...", inte att dom faktiskt gör det. Majoriteten av dom som går på gym vet inte vad det öht innebär att ta i. Dom tror att om dom sliter lite halvhjärtat i vikterna och blir lite svettiga så är det per automatik lika med framsteg. Men hur många ser man som verkligen tar i på allvar och aktivt går in för att konsekvent pusha sig förbi sina senaste prestationer? Finns såklart dom som gör det, men går man till valfritt svensson-gym och tittar på gemene man så är det väldigt få enligt min erfarenhet.
TheOne1994
2019-08-10, 19:31
jag skrev att "folk tror att om dom bara tar i...", inte att dom faktiskt gör det. Majoriteten av dom som går på gym vet inte vad det öht innebär att ta i. Dom tror att om dom sliter lite halvhjärtat i vikterna och blir lite svettiga så är det per automatik lika med framsteg. Men hur många ser man som verkligen tar i på allvar och aktivt går in för att konsekvent pusha sig förbi sina senaste prestationer? Finns såklart dom som gör det, men går man till valfritt svensson-gym och tittar på gemene man så är det väldigt få enligt min erfarenhet.
+1
Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp. Och för den medelmåttige lär det väl hända ganska fort. Kanske redan efter 5 år?Hur kommer du till slutsatsen att man skulle kunna öka oändligt bara för att det är viktigt?
Ju mer erfaren du blir ju större är tidsperioden för att mäta progression också.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Diomedea exulans
2019-08-10, 19:55
Jag skrev att "folk tror att om dom bara tar i...", inte att dom faktiskt gör det. Majoriteten av dom som går på gym vet inte vad det öht innebär att ta i. Dom tror att om dom sliter lite halvhjärtat i vikterna och blir lite svettiga så är det per automatik lika med framsteg. Men hur många ser man som verkligen tar i på allvar och aktivt går in för att konsekvent pusha sig förbi sina senaste prestationer? Finns såklart dom som gör det, men går man till valfritt svensson-gym och tittar på gemene man så är det väldigt få enligt min erfarenhet.
Du måste jobba på hur du uttrycker dig om du vill bli förstådd på forum. Nyss sa du att de inte får progression för att deras träning inte har struktur, nu säger du att det är för att de inte tar i.
Hur kommer du till slutsatsen att man skulle kunna öka oändligt bara för att det är viktigt?
Han sa ju precis motsatsen.
"Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp."
VoDaresVins
2019-08-10, 21:00
vad är 3-7 och 21s? och menar du ny skjuts i hyåetrofi eller styrka?
Orkar inte försöka hitta trådarna här men kan vara läsvärda.
21s (https://www.bodybuilding.com/fun/get-a-freakish-pump-with-the-21-method-on-every-body-part.html)
3-7 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/30756168/)
Skillnaden jag märkt är i styrkan.
Han sa ju precis motsatsen.
"Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp."
Nja. Jag tolkar det som att eftersom man inte kan ha linjär progression för evigt så är det inte viktigt med progression. Vilket är en bisarr slutsats.
För att förtydliga:
A: progression är viktigt
B: varför bänkar inte folk som tränat länge 1000kg då?
A: ¿que?
Diomedea exulans
2019-08-10, 21:37
Nja. Jag tolkar det som att eftersom man inte kan ha linjär progression för evigt så är det inte viktigt med progression. Vilket är en bisarr slutsats.
För att förtydliga:
A: progression är viktigt
B: varför bänkar inte folk som tränat länge 1000kg då?
A: ¿que?
Ah, nu fattar jag. Felläst av mig.
Som jag ser det så är det inte progression att ständigt köra tex 3 set, 6 reps @ 8rm även om vikten hela tiden blir tyngre. Det kallas utveckling.
Progression hade varit tex öka antal set alt. antal reps @8rm över tid. När utvecklingen stagnerar behövs progression av träningsbelastning för ny utveckling alt att man ser över återhämtningen.
Som jag ser det så är det inte progression att ständigt köra tex 3 set, 6 reps @ 8rm även om vikten hela tiden blir tyngre. Det kallas utveckling.
Progression hade varit tex öka antal set alt. antal reps @8rm över tid. När utvecklingen stagnerar behövs progression av träningsbelastning för ny utveckling alt att man ser över återhämtningen.Då har du en unik definition av progression.
DiktatorN
2019-08-10, 23:57
jag har väll inte påståt att jag tycker styrketräning är tråkigt heller? det är ju stryketräning jag vill hålla på med, men jag undrar om det är värt det dådet inte händer någonting. att aldrig få resultat är väldigt tråkigt/frustrerande men inte styrketräningen i sig
Om du vill hålla på med det, varför sluta då?
Du måste ju känna själv vad du vill göra. Om du tycker det är roligt och stimulerande så är det ju bara att fortsätta.
Om du tycker att det är värt all den tid du lägger ner på det kan bara du själv avgöra, ingen annan kan säga åt dig vad du ska göra egentligen. Spelar ju ingen roll vilka resultat du får om du trivs med det du gör och mår bra.
Alla blir inte nya Arnold, man får jobba med det man har helt enkelt.
Du måste jobba på hur du uttrycker dig om du vill bli förstådd på forum. Nyss sa du att de inte får progression för att deras träning inte har struktur, nu säger du att det är för att de inte tar i.
[/B]"
Eller så är det du som behöver jobba på din läsförståelse. Progression, struktur och att ta i hänger alla ihop, jag har inte gjort några uttalanden som motstrider varandra.
Då har du en unik definition av progression.
Om det vore sant att träningdstimuli ökar i takt med att man blir starkare så skulle man ju öka mer i styrka och muskelvolym ju starkare man blir med exakt samma träning. Tycker du det stämmer bra med verkligheten?
Om det vore sant att träningdstimuli ökar i takt med att man blir starkare så skulle man ju öka mer i styrka och muskelvolym ju starkare man blir med exakt samma träning. Tycker du det stämmer bra med verkligheten?
Nej. Om man ökar vikten är det inte exakt samma träning.
Du skrev med andra ord att 3x6 på 100kg ena veckan och sedan 3x6 på 105kg nästa vecka inte är progression.
Inte som det är samma procent av max men det är en orimlig ökning på en vecka så det är sannolikt en progression av träningsbelastning.
Låt mig förenkla. Man kör ett träningsupplägg med ett rm 3 ggr i veckan. Dvs 3 maxningar. I början kan man kan öka några procent på stången varje vecka men tillslut är stimulit för lågt för att fortsätta öka. Om ökad vikt på stången hade givit ökat stimuli skulle detta upplägg ge gains i all oändlighet (förutsatt adekvat återhämtning) och dessutom hade utvecklingskurvan bara blivit brantare och brantare vilket inte stämmer
Ligger man ett par reps från max varje set så är det tillräckligt för att bygga muskler och bli starkare samtidigt. Vikt och volym ökar om man följer några riktlinjer automatiskt.
Progressionen ligger i mer vikt och också mer volym. Utveckling är vad man får av att träna med progression.
Inte som det är samma procent av max men det är en orimlig ökning på en vecka så det är sannolikt en progression av träningsbelastning.
Låt mig förenkla. Man kör ett träningsupplägg med ett rm 3 ggr i veckan. Dvs 3 maxningar. I början kan man kan öka några procent på stången varje vecka men tillslut är stimulit för lågt för att fortsätta öka. [B] Om ökad vikt på stången hade givit ökat stimuli skulle detta upplägg ge gains i all oändlighet[\B] (förutsatt adekvat återhämtning) och dessutom hade utvecklingskurvan bara blivit brantare och brantare vilket inte stämmer
Nej det skulle det inte. Hur fan gör folk den här tolkningen egentligen?
Kanske jag som är korkad men fattar inte hur det hänger ihop med ditt första påstående om att det inte är progression att öka vikten om man kör samma set och reps.
Om jag använder ordet intensitet då?
En muskel har en viss kapacitet säg att den kan lyfta precis 100kg. Om den då får lyfta 80 kg, dvs 80% av max är intensiteten 80%. För en annan person är samma intensitet 80% kanske 200 kg men båda lyften ger motsvarande träningdstimuli. Intensitet * volym = total belastning.
Som du säger om du ökar från 100 kg till 105kg från ena veckan till den andre så har man ökat intensiteten och därmed träningsbelastningen men det är inte sant om personen faktiskt ökat styrkan och intensiteten är den samma.
En muskel har en viss kapacitet säg att den kan lyfta precis 100kg. Om den då får lyfta 80 kg, dvs 80% av max är intensiteten 80%. För en annan person är samma intensitet 80% kanske 200 kg men båda lyften ger motsvarande träningdstimuli. Intensitet * volym = total belastning.
Som du säger om du ökar från 100 kg till 105kg från ena veckan till den andre så har man ökat intensiteten och därmed träningsbelastningen men det är inte sant om personen faktiskt ökat styrkan och intensiteten är den samma.Jag förstår vad du menar med att det skulle vara samma stimuli (sen om det stämmer att det ger samma stimuli kan man ju diskutera), men det är ju fortfarande progression enligt gängse definition även om man samtidigt blir starkare som man ökar vikterna.
Ok då håller jag inte med den definitionen helt enkelt Jag håller med att man har fått progression i styrka men inte träningsbelastning. Sen behöver man ju inte ändra träningsbelastning så länge man gainar. Men så är ju inte fallet för ts. Han skulle behöva "ta i mer" närmare sitt max alternativt träna mer. Eller så har han nått sitt genetiska max? Eller ger inte kroppen rätt förutsättningar gällande kost och återhämtning.
Ok då håller jag inte med den definitionen helt enkelt Jag håller med att man har fått progression i styrka men inte träningsbelastning. Sen behöver man ju inte ändra träningsbelastning så länge man gainar. Men så är ju inte fallet för ts. Han skulle behöva "ta i mer" närmare sitt max alternativt träna mer. Eller så har han nått sitt genetiska max? Eller ger inte kroppen rätt förutsättningar gällande kost och återhämtning.Ja, om man inte klarar av att öka av att väbara köra sina 3x6@rpe 8 så borde man ändra någonting iaf.
Mike T's emerging strategies innebär typ att man kör exakt samma pass(3x6@rpe 8 till exempel) i x veckor tills man inte kan öka vikten mer och sen kör någonting annat. Verkar fungera bra för flera av hans lyftare.
Som du säger om du ökar från 100 kg till 105kg från ena veckan till den andre så har man ökat intensiteten och därmed träningsbelastningen men det är inte sant om personen faktiskt ökat styrkan och intensiteten är den samma.
Du kan inte räkna så. Någon med ett max på 100 kan träna väldigt mycket mer än någon som är dubbelt så stark.
80% för mig i mark sliter mer än 80% för dig i mark. Därför kan små personer träna mycket mer än stora(starka) sådana.
Så du säger att du kan träna mindre än mig för samma resultat muskulärt? Förstår att det sliter mer på nervsystem och att det krävs mer syresättning efter tunga lyft och att det på så sätt sliter mer men dina större och starkare muskler behöver väl utsättas för stress för att växa den med?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.