handdator

Visa fullständig version : Byter upplägg och coach

EagleEye
2019-07-26, 17:24
Jag inser att jag lurat mig själv hela tiden. Man måste bli stark för att bygga muskler. Det här trodde jag inte på förut. Jag trodde på pump och kontakt. Fick ett sånt schema av min nuvarande coach och det händer ingenting.

Visst får jag träningsvärk och pump. Men sen då? Var är mina muskler?

Såg en grov kille på gymmet häromdagen som svinga upp 40kg hantlar i hammercurl och han hade grova armar. Och såg han göra annat också som man inte "ska". Men grov var han fan.

Är detta med pump och kontakt bara en fars? Ibland ser man ju proffsen träna så i sina videos, men jag studerat detta mer noggrant. För det verkar vara lite spel för galleriet mest när de gör sina videos. Kai Greene är exempel jag kommer på. Det är så mycket snack men sen finns det andra videos där han går för fullt när han tränar och inte fan är han svag. Kan sägas liknanade om andra proffs.

ceejay
2019-07-26, 20:09
Skulle jag träna för endast muckler skulle jag nog lyfta mycket lättare än vad jag gör nu. Mind muscle är viktigt för kroppsbyggning. Metabol trötthet.

rooz
2019-07-26, 20:26
Du får ju sätta proffsen i relation till sin vikt och träningserfarenhet. Och jag tror det lastas av en del vikt när instaklippen är klara.

RobbanColeman
2019-07-26, 21:43
Muscle mind connection fungerar bara för de med täckning! 😊✌️
Näh men på riktigt, det funkar. Man spänner musklerna inte flyttar vikter i övningarna. Behövs inte mycket vikter då.

EagleEye
2019-07-27, 03:47
Jag betalade 5000kr för mitt nuvarande upplägg och det har inte fungerat. Är väldigt besviken på mina resultat.

Mitt nya upplägg är gjort av en som tävlat i både styrkelyft och kroppsbyggning. Ska ge detta en chans. Tror mer på det här faktiskt.

Funkar det inte nu lägger jag väl ner skiten..

TotteShaped4Life
2019-07-27, 04:45
Jag betalade 5000kr för mitt nuvarande upplägg och det har inte fungerat. Är väldigt besviken på mina resultat.

Mitt nya upplägg är gjort av en som tävlat i både styrkelyft och kroppsbyggning. Ska ge detta en chans. Tror mer på det här faktiskt.

Hur länge har du tränat? Det tar TID att bygga massa och ett råd är att inte hålla på att byta träningsprotokoll varje månad FÖR ATT det inte händer något.

https://tyngre.se/Artiklar/Hur-ofta-b%C3%B6r-du-byta-%C3%B6vningar-f%C3%B6r-maximal-muskeltillv%C3%A4xt/

RobbanColeman
2019-07-27, 07:02

Vad betyder funkar? Vad för typ av resultat är det som ska komma? Målbild? Tidsperspektiv?

Frågan är om du har dålig kunskap, fått dålig hjälp eller om du har dålig koll på vad som är realistiskt?

När jag började träna frågade jag en som dopade sig hej vilt om hur han tränade, jag hajade inte att han gjorde det, jag följde hans program slaviskt men fick inte 50cm överarm på ett år iaf. Har inte ens i närheten nu ens efter 25 år. Hade inte hjälpt om jag så givit honom 1000 000kr för hans träningsschema...

Träning ska vara kul, man ska få resultat men man ska ha båda fötterna på jorden och njuta av de små kliven framåt dessa gör mot målen. Det ska inte kännas som ett måste eller något som skapar olycka. Man ska må bra och ta sig närmare sina mål.

Don H
2019-07-27, 08:45
+1

Stoltz
2019-07-27, 08:48
Frågan är om du har dålig kunskap, fått dålig hjälp eller om du har dålig koll på vad som är realistiskt?

Detta undrar jag med.
EagleEye har väl själv sagt att hen är väldigt ny inom träning och detta känns spontant som att det är en klassisk schemahoppning i dyr tappning. Sen kan det vara helt fel och faktiskt så att hens schema totalsuger, men erfarenheten skriker att det inte är så.

@EagleEye - Du skriver om att du sett någon kille som var både stark och bitig som svingade 40kg hantlar i curl. Går du som nybörjade in och börjar svinga kan jag nästintill garantera dig att skadorna kommer som ett brev på posten (I alla fall om posten hade gjort sitt jobb :D).

Du kan inte gå in med mentaliteten att du ska träna som ett proffs eller någon med flera års träningserfarenhet. I vilket annat moment går man in med den mentaliteten?
"Jag såg Usain Bolt smälla ett världsrekord, nu ska jag träna exakt som honom trots att jag som mest halvlunkat på ett löpspår i sex månader" - Det händer ju inte.

Sen är nog frågan också om du faktiskt behöver KÖPA ett program. Det finns så galet mycket gratis, speciellt när man är nybörjare. Du har till och med en tråd högst upp i den här forumdelen (Som jag önskar jag kunde editera till mer pedagogisk, men men) som beskriver ett program för styrka för nybörjare.
Du kan söka på Proxy's Low Volume Training (Antingen här eller googla) och få ett jättebra PPL-program.

Det behöver inte vara komplicerat. I alla fall inte 5000kr-komplicerat.

Illustrerade mannen
2019-07-27, 20:41

Betalade du 5000kr för ett träningsupplägg? Ingick det något mer? Typ X antal ”pt-timmar”, onlinecoaching eller annat? Om det endast var ett träningsupplägg är det ju bara att gratulera den som sålde det till dig...
Som andra skrivit i tråden: nätet vimlar av upplägg, tips och råd - gratis. Det är inte direkt hjärnkirurgi vi pysslar med, i synnerhet inte de första nybörjaråren.

Gluffgluff
2019-07-28, 09:33
Hur länge har du tränat? Det kan vara bra med en grundstyrka innan man börjar finlira med vinklar och försöker hitta connection. En ranglig nybörjare har ju inga muskler att få kontakt med.

kvarnis
2019-07-28, 10:47
Vad tar du i bänk, knäböj, militärpress, marklyft? Om du ligger under intermediate skulle du nog gynnas av ett mer nybörjarschema där fokus ligger på basövningarna och linjär progression.

Följande sida är bra,

https://strengthlevel.com/

här kan du mata in vad du tar i div övningar och få svar på hur stark du är.

Nuggets
2019-07-28, 11:07
Det finns en gräns för hur snabba ökningar man kan göra. Den är individuell och genetiskt förutbestämd, det enda vi alla har gemensamt är att den är låg, att bygga muskler tar tid. Det finns inget magiskt med specifika upplägg som gör att du plötsligt kommer bygga supersnabbt, och att du är villig att spendera 5000 kr på något som går att få gratis tyder på att du är lite naiv kring hur träning fungerar (inget illa menat).

Som nybörjare kan du praktiskt taget ta vilket beprövat upplägg som helst på internet och kombinera med en stabil kost så kommer ökningarna i den takt det är möjligt. Ingen coach eller dyrt upplägg kommer åstakomma några nämnvärda skillnader om du lärt dig dom grundläggande principerna kring kost och träning.

Och att göra på ett visst sätt bara för att någon stor kille på gymet gör så är en alldeles otroligt dum idé. Muskelmassa är inte nödvändigtvis korrelerat med varken kunskap eller förnuft. Man kan trycka i sig ett halvt apotek med prepp och/eller stå och slita och slänga som en idiot med vikterna och bygga rejäl muskelmassa, men betyder det att det är det vettigaste sättet? Nej. Dom verkliga ökningarna sker genom att vara konsekvent över lång tid och då krävs det även att man tränar på ett sätt som gör att kroppen håller över lång tid. För allt vad du vet så kanske den där killen har slitit ut sin kropp fullständigt på vägen mot muskler och det bara är en tidsfråga innan det börjar ge sig till känna.

EagleEye
2019-07-29, 09:35
Många bra tips! Det tackar man ödmjukast för :bow:

Inser nu att jag varit allt för naiv. Men det är så frustrerande när det går så segt. Det är väl bara acceptera antar jag.

Gluffgluff
2019-07-29, 13:08
Många bra tips! Det tackar man ödmjukast för :bow:

Inser nu att jag varit allt för naiv. Men det är så frustrerande när det går så segt. Det är väl bara acceptera antar jag.

Seså, var inte så nedslagen. Det kan kännas som att det inte händer någonting, sedan plötsligt ser du skillnaden i spegeln. En annan dag är du trött och seg efter jobbet men släpar dig till gymmet, allt känns trist och tungt tills du tar i ett set och vikterna börjar röra på sig som aldrig förr nytt PB osv.

Du kommer inte se ut som du gör och lyfta som du gör tills du plötsligt vips simsalabim ser ut som din dröm/målbild. Formen blir kontinuerligt bättre hela tiden. Du kommer harva på som vanligt och inte märka så mycket i perioder men träffa bekanta på stan som kommenterar "har du börjat träna?" eller "wow, tjena biffen". Det är individuellt men lita på din nya coach nu, gör som hen säger och kör på, glöm inte återhämtningen. Tror många skulle få bättre resultat om de lägger mer fokus på återhämtningen än på träningen. Finns ju ett par studier som pekar på att det inte behövs så groteskt mycket arbete för att stimulera muskelproteinsyntesen, då kvarstår alltså att mata på med protein, vila och en god hälsa.

Frustrator
2019-07-29, 14:09
Seså, var inte så nedslagen. Det kan kännas som att det inte händer någonting, sedan plötsligt ser du skillnaden i spegeln. En annan dag är du trött och seg efter jobbet men släpar dig till gymmet, allt känns trist och tungt tills du tar i ett set och vikterna börjar röra på sig som aldrig förr nytt PB osv.

Du kommer inte se ut som du gör och lyfta som du gör tills du plötsligt vips simsalabim ser ut som din dröm/målbild. Formen blir kontinuerligt bättre hela tiden. Du kommer harva på som vanligt och inte märka så mycket i perioder men träffa bekanta på stan som kommenterar "har du börjat träna?" eller "wow, tjena biffen". Det är individuellt men lita på din nya coach nu, gör som hen säger och kör på, glöm inte återhämtningen. Tror många skulle få bättre resultat om de lägger mer fokus på återhämtningen än på träningen. Finns ju ett par studier som pekar på att det inte behövs så groteskt mycket arbete för att stimulera muskelproteinsyntesen, då kvarstår alltså att mata på med protein, vila och en god hälsa.

+1
Förutom på biten om att lita på din coach, nu vet vi ju inte så mycket men känslan av att läsa din tråd är ju att någon tagit betalt för ett program som du troligen hade kunnat få lika bra gratis här på forumet. Och en sån person skulle jag inte lita på. (Sen kanske du fått mer än bara ett program på en bit papper, vad vet jag)

Gluffgluff
2019-07-29, 17:53
+1
Förutom på biten om att lita på din coach, nu vet vi ju inte så mycket men känslan av att läsa din tråd är ju att någon tagit betalt för ett program som du troligen hade kunnat få lika bra gratis här på forumet. Och en sån person skulle jag inte lita på. (Sen kanske du fått mer än bara ett program på en bit papper, vad vet jag)

Sant, jag tänker att har man väl valt ut och anlitat någon kan det kanske vara skönt att släppa överanalyserandet och velandet och gå all-in med fullt engagemang i 6-12 veckor och låta coachen göra sitt jobb.

Har personligen inte använt någon coach men det är vad jag hade gjort, det är väl vad man betalar för? Sen om man blir tillsagd att äta 25g protein per dygn och göra konstiga squats med hantelrörelser på en gosuball så kan det vara klokt att börja ifrågasätta.

Diomedea exulans
2019-07-29, 18:00

Utöver dina (mkt bra) ord vill jag slänga in att man bör ha i åtanke att biffarna man ser på Instagram och Kolozzeum har tagit sina bilder i perfekt ljus, perfekt vinkel, oftast med pump, och poserande så de ser extra stora ut. Det är lätt att bli nedslagen när man tycker att man ser ut att vara ljusår från dem, men man ska komma ihåg att det är sjuk skillnad på hur man ser ut i perfekt ljus/vinkel/pump/pose och hur man ser ut "vanligt".

Aryt
2019-07-29, 19:13
Utöver dina (mkt bra) ord vill jag slänga in att man bör ha i åtanke att biffarna man ser på Instagram och Kolozzeum har tagit sina bilder i perfekt ljus, perfekt vinkel, oftast med pump, och poserande så de ser extra stora ut. Det är lätt att bli nedslagen när man tycker att man ser ut att vara ljusår från dem, men man ska komma ihåg att det är sjuk skillnad på hur man ser ut i perfekt ljus/vinkel/pump/pose och hur man ser ut "vanligt".

Det är även ofta en hel del photoshoppande

Se exmepel https://www.reddit.com/r/Instagramreality/ mest tjejer, men extremt slående exmepl

Denna ganska opti bradpitt-kropp
https://i.redd.it/8cfxr7h8hf831.jpg

Eller denna, (se skuggan som ej är shoppad)
https://i.redd.it/2dctqaz5cia31.png

Diomedea exulans
2019-07-29, 21:04
Det är även ofta en hel del photoshoppande

Se exmepel https://www.redit.com/r/Instagramreality/ mest tjejer, men extremt slående exmepl

Denna ganska opti bradpitt-kropp
https://i.redd.it/8cfxr7h8hf831.jpg

Eller denna, (se skuggan som ej är shoppad)
https://i.redd.i/2dctqaz5cia31.png

Förstod att du menade spegelbilden, inte skuggan. ;) Men ja, visst är det så. Samt Instagramfilter och andra allsköns appar.