Visa fullständig version : Jag har skitit i det blåa skåpet, sen har skåpet fallit över mig
Permaximum
2019-07-21, 17:11
Ingen tyck synd om mig tråd. Jag är en stor idiot och ni får gärna nämna det till mig flera gånger om. Men jag behöver ventilera och jag har ingen vän förutom kolozzeum att göra det med.
Drog på fest igår, tog det korkade beslutet att röka från en förbjuden blomma. Till saken hör att jag precis är mellan två jobb så jag visste att ett drogtest skulle komma om typ en månad, var dock inställd på urin. Nu misstänker jag att det är hårtest så spårtid är typ 90 dagar. Det kommer alltså att gå åt helvete.
Men, detta är ingen tråd om droger utan om mänskliga relationer. Jag har nämligen en familj (i know, I know, jag är efterbliven). Eftersom jag tänker att ärlighet varar längst här så måste jag berätta detta till henne när vi träffas imorgon. Sen antar jag att jag måste ringa chefen och säga att jag av privata skäl måste tacka nej till jobbet och sen får jag söka ett nytt jobb frenetiskt.
Jag är en monumental fuck up och direkt man börjar få igång det bra hemma med stabil inkomst, bra jobb och bra boende så bara måste jag tydligen förstöra det. Hon hatar förövrigt rökande och därför har jag låtit bli i 8 år, tog ett snedsteg igår dock. Så det blir liksom dubbel bomb jag släpper. Risk för skilsmässa finns, med all förståelse, jag kommer fan att föreslå för henne att lämna mig så hon slipper sånt här i fortsättningen.
Det grisiga alternativet är att försöka klara testet då jag sett att det kanske inte känner av icke frekvent användande så bra. Men detta är ingen tråd om drogtest som sagt och jag vill inte få ett sånt rykte i branschen.
Kan man avbryta anställningen om anställningstid inte börjat än men avtal är påskrivna?
svenbanan
2019-07-21, 17:16
Kan du inte bara raka av dig håret?
Permaximum
2019-07-21, 17:20
Jag har googlat överallt i 8 timmar, there are no escape. Dels ser det ju konstigt ut om jag mitt i allt rakat håret lagom till testet och dels så tar de bara hår från någon annan del av kroppen.
Lafayette
2019-07-21, 17:21
Inte alls misstänksamt.
Hur lugnt som helst skulle jag säga, du rökte lite från en joint igår? Tvivlar hårt på att bara för att du blossade lite på en joint igår så kommer dom hitta cannabis i ditt hår en månad senare. Hade varit en annan sak om du dragit i dig flera gram på en kväll, då kanske man hade varit lite orolig
Spela cool och berätta inte för någon.
Tråkigt att se en blomma potentiellt ställa till det så mycket för dig bara för den är olaglig av någon outgrundlig anledning.
Hon hatar förövrigt rökande och därför har jag låtit bli i 8 år, tog ett snedsteg igår dock. Så det blir liksom dubbel bomb jag släpper. Risk för skilsmässa finns, med all förståelse, jag kommer fan att föreslå för henne att lämna mig så hon slipper sånt här i fortsättningen.
Risk för skilsmässa för att du har brukat en av de mildaste drogerna som finns? Då är hennes åsikt om gräs grundad i okunskap och du bör belysa henne om detta.
Är hon okej med att du dricker alkohol?
Permaximum
2019-07-21, 17:47
Risk för skilsmässa för att du har brukat en av de mildaste drogerna som finns? Då är hennes åsikt om gräs grundad i okunskap och du bör belysa henne om detta.
Rökandet är det minsta problemet. Att jag klantar bort karriärklivet och en av våra inkomster för att jag återigen tar ett dåligt beslut påverkad av alkohol är desto värre. Men du har ganska rätt, jag har extrem ångest just nu och överdriver säkert.
Hur mycket jag än håller med dig så finns det dock en annan sak du får tänka på här.
Han har familj.
Risken är kanske inte jättestor att soc kommer komma in och börjar dividera om det är ett bra familjehem för barnen om han åker dit med röka, men det är fortfarande en risk som finns i Sverige år 2019.
Permaximum
2019-07-21, 17:59
Hur lugnt som helst skulle jag säga, du rökte lite från en joint igår? Tvivlar hårt på att bara för att du blossade lite på en joint igår så kommer dom hitta cannabis i ditt hår en månad senare. Hade varit en annan sak om du dragit i dig flera gram på en kväll, då kanske man hade varit lite orolig
Spela cool och berätta inte för någon.
Tråkigt att se en blomma potentiellt ställa till det så mycket för dig bara för den är olaglig av någon outgrundlig anledning.
Av vad jag läst mig till så är hårtester ganska pålitliga upp till 90 dagar, vet fan inte om jag har stake nog att göra det.
Hur mycket jag än håller med dig så finns det dock en annan sak du får tänka på här.
Han har familj.
Risken är kanske inte jättestor att soc kommer komma in och börjar dividera om det är ett bra familjehem för barnen om han åker dit med röka, men det är fortfarande en risk som finns i Sverige år 2019.
This. Nu vet jag ju inte direkt om en arbetsgivare har något intresse av att anmäla mig till soc, eller? Men du kanske menade generellt.
Varför ringa och tacka nej? Visar du positivt så missar de jobbet, trist ok men sen blir det ju inte mer med den.
Permaximum
2019-07-21, 18:06
Varför ringa och tacka nej? Visar du positivt så missar de jobbet, trist ok men sen blir det ju inte mer med den.
Min tanke där var att förhindra "ryktesspridning". Men en chef kanske inte har något intresse av att berätta sånt vidare.
Min tanke där var att förhindra "ryktesspridning". Men en chef kanske inte har något intresse av att berätta sånt vidare.
Du nojar upp dig i onödan. Ingen chef har energi å intresse för sånt.
Å absolut worst case så var du ju i amsterdam som du rökte. Det är lagligt.
Magnus N
2019-07-21, 18:14
Har företaget som policy/regel att man inte ska röka/bruka droger så känns den ursäkten inte helt lyckad
Du överdriver något så kopiöst. Lugna dig. Hade det inte varit lite opassande så hade jag rekommenderat en puff.
Eftersom du inte vet om det är hårtest så är det dumt att tacka nej direkt.
Jag jobbar på ett läkemedelsföretag, där körde vi salivtest för droger.
Har företaget som policy/regel att man inte ska röka/bruka droger så känns den ursäkten inte helt lyckad
Är man dessutom seriös med sina drogtester så kan man be om bokningsbekräftelse, etc för att se om berättelsen om amsterdamresan stämmer.
Då blir alla ursäkter som "behövde inte visa pass", "bodde hos en kompis", "vi bilade ner dit" snabbt ganska klena.
Jag menade utifall det på något osannolikt sätt skulle komma soc eller polis till känna. För jobbets skull är det såklart kört om det visar positivt.
Har alltid tyckt att svenska droglagar är moralistiska och konstiga. Men, men.
Så ponera att du åker dit på testet, vad bli konsekvensen på jobbet? Har svårt att se att de ska sparka någon produktiv medarbetare för att de rökt på. Kan du kompromissa och få till någon slags drogavvänjnings terapi?(det brukar vara praxis på vissa platser)
Finns det någon pålitlig chef på jobbet du kan prata med?
Aldrig någonsin hört att de tagit test på hår för droger för anställning. Saliv eller piss brukar vara standard då det är billigt och snabbt.
Hårtest har vi inte ens i armén då det är väldigt dyrt och segt att göra, dessutom mindre säkert än de andra när det gäller till resultat.
Är du inte kronisk missbrukare så skulle jag inte oroa mig det minsta.
VoDaresVins
2019-07-21, 19:13
Jag skulle ta testet, inte berätta för frun ifall jag skulle befara det skulle varaen dealbreaker.
Varken jag eller min polare har nånsin rökt själva men vi blev båda höga under en konsert på Roskilde för många år sen. Vi fattade inte ens förrän dan efter vad som hänt. Vi trodde bara min telefon fått fnatt när texten i displayen stod still i luften medan jag skakade på luren... Tydligen blossades det rätt friskt runtom oss. Så isåfall, hur kan de då urskilja passiv rökning av blomster från aktiv? Om det var en engångsgrej så håll fast vid att du klarar ett oplanerat test närsomhelst ifall du ifrågasätts.
Att du ens hamnar i kontakt med folk som använder droger när du och din familj uppenbarligen har problem med är ju huvudfelet.
Börja där istället så ska du nog även se att de blir lättare för din fru att förlåta dig.
Langster
2019-07-21, 20:00
Lite off-topic, men jag började fundera lite... vad är det för jobb som kräver drogtest - och varför? Kan tänka mig att arbeten som chaufför, pilot eller något annat jobb där man använder tunga maskiner som riskerar att skada andra bör vara 100% nykter och inte alls bakis, vilket alltså inkluderar alkohol. Men alkohol testar man väl aldrig för? Och OK det är olämpligt att en polis, eller annan medlem i rättsväsendet brukar olagliga droger. Men utöver är det väl ganska svårt att motivera varför en arbetsgivare ska hålla på och kontrollera vad folk gör på fritiden?
Langster
2019-07-21, 20:07
Edit, Jaha sorry, du hade redan fått jobbet och skulle göra drogtestet efteråt.... ja då var du fan bra korkad.
————-
Sen till trådstartaren... verkar som att du är övertygad om att du skulle få jobbet om det inte vore för drogtestet. Hur kan du vara så säker på det?
Jag skulle ta testet oavsett vad det är för test och sedan hoppas på det bästa. Om det visar positivt skulle jag bara säga att någon annan fick jobbet till frugan.
Fan detta får mig att tänka på nån film jag såg som handlade om någon i en liknande situation. Han lånade urin av en polare och pumpade upp detta i kuken med en slang. Det kan ju vara en lösning? Eller en peruk om det handlar om hårprov LOL.
Lite off-topic, men jag började fundera lite... vad är det för jobb som kräver drogtest - och varför? Kan tänka mig att arbeten som chaufför, pilot eller något annat jobb där man använder tunga maskiner som riskerar att skada andra bör vara 100% nykter och inte alls bakis, vilket alltså inkluderar alkohol. Men alkohol testar man väl aldrig för? Och OK det är olämpligt att en polis, eller annan medlem i rättsväsendet brukar olagliga droger. Men utöver är det väl ganska svårt att motivera varför en arbetsgivare ska hålla på och kontrollera vad folk gör på fritiden?
Jag vet flera som kör ex truck och som har överrasknings drogprov, de har även blåsprov i trucken för att ens kunna starta, dock inte på alla. Blåsprov är väl för övrigt vanligt i lastbilar nuförtiden?
Tror också det kan vara vanligt med drogprov i branscher där mycket gamla tjackisar och annat ofta jobbar för att hålla det på en hyfsad nivå.. typ ställningsgubbar.
Eller en peruk om det handlar om hårprov LOL.
Hahahah :laugh:
MaxTheMarketer
2019-07-21, 20:14
Får man fråga om det är statligt jobb eller icke-statligt jobb?
Lär väl vara kört om det är statligt jobb pga. vad som måste följas till punkt och pricka.
Är det icke-statligt jobb så ligger makten/turen i beslutshavande chefen - är snubben cool eller spelar denne tråkig fiol?
Din familj behöver inte veta något mer än att du helt enkelt inte fick jobbet utan de hittade någon "bättre" för platsen.
EDIT: I och med ny information så antar familjen att du har fått jobbet och de är medvetna om det kommande drogtestet?
Lär dig sedan respektera ditt eget alkoholdrickande om du har dålig självkontroll på fyllan.
Permaximum
2019-07-21, 20:18
Har alltid tyckt att svenska droglagar är moralistiska och konstiga. Men, men.
Så ponera att du åker dit på testet, vad bli konsekvensen på jobbet? Har svårt att se att de ska sparka någon produktiv medarbetare för att de rökt på. Kan du kompromissa och få till någon slags drogavvänjnings terapi?(det brukar vara praxis på vissa platser)
Finns det någon pålitlig chef på jobbet du kan prata med?
Jag har ännu inte fått jobbet helt. Alla papper är påskrivna osv men drogtestet är inte gjort än. Tror den praxis enbart är för redan anställda, inte när det är en nyanställning. Känner inte cheferna så bra ännu.
Du överdriver något så kopiöst. Lugna dig. Hade det inte varit lite opassande så hade jag rekommenderat en puff.
Jag känner det. Samtidigt känner jag att det är 95% risk att jag åker dit.
Eftersom du inte vet om det är hårtest så är det dumt att tacka nej direkt.
Sant. Men om jag väntar tills jag får besked om att det är hårtest så kanske de fattar att det är pga det jag avbryter.
Jag jobbar på ett läkemedelsföretag, där körde vi salivtest för droger.
Saliv har det varit på alla ställen jag varit på. Googlade dock lite och hittade nånting som antydde att detta företag körde på hår.
Aldrig någonsin hört att de tagit test på hår för droger för anställning. Saliv eller piss brukar vara standard då det är billigt och snabbt.
Hårtest har vi inte ens i armén då det är väldigt dyrt och segt att göra, dessutom mindre säkert än de andra när det gäller till resultat.
Är du inte kronisk missbrukare så skulle jag inte oroa mig det minsta.
Om man googlar lite så hittar man några företag som använder hårtest.
Jag skulle ta testet, inte berätta för frun ifall jag skulle befara det skulle varaen dealbreaker.
Varken jag eller min polare har nånsin rökt själva men vi blev båda höga under en konsert på Roskilde för många år sen. Vi fattade inte ens förrän dan efter vad som hänt. Vi trodde bara min telefon fått fnatt när texten i displayen stod still i luften medan jag skakade på luren... Tydligen blossades det rätt friskt runtom oss. Så isåfall, hur kan de då urskilja passiv rökning av blomster från aktiv? Om det var en engångsgrej så håll fast vid att du klarar ett oplanerat test närsomhelst ifall du ifrågasätts.
Tror jag kör på detta och försöker förklara att jag haft oplanerade tester på tidigare jobb och att det aldrig varit några problem, samt säger att de för stick-kolla mig när de vill. Tror du det är något de kan gå med på?
Min uppfattning är att majoriteten av alla företag har drogtest på nyanställda, som någon slags "safety first" marknadsföring.
Sen till trådstartaren... verkar som att du är övertygad om att du skulle få jobbet om det inte vore för drogtestet. Hur kan du vara så säker på det?
Jag skulle ta testet oavsett vad det är för test och sedan hoppas på det bästa. Om det visar positivt skulle jag bara säga att någon annan fick jobbet till frugan.
Fan detta får mig att tänka på nån film jag såg som handlade om någon i en liknande situation. Han lånade urin av en polare och pumpade upp detta i kuken med en slang. Det kan ju vara en lösning? Eller en peruk om det handlar om hårprov LOL.
Jag är säker på det för att alla papper är påskrivna. Den lögnen till frugan skulle tyvärr alltså inte fungera.
Langster
2019-07-21, 20:20
Vad är det för bransch egentligen?
Men generellt är det oetiskt att sprida rykten om anställda en seriös chef bör inte hålla på med sånt. Antagligen är det helt ointressant för chefen och andra också.
Om det inte är så att du är något otroligt speciellt och alla i hela världen blir helt häpna att du failade ett drogtest.
Snarare 95% chans att du inte åker dit. Röker du en femma i veckan så visst, läge att noja, men detta engångsbruk syns inte på något test en månad senare. Lugna dig.
Starke75an
2019-07-21, 20:38
Jag vet flera som kör ex truck och som har överrasknings drogprov, de har även blåsprov i trucken för att ens kunna starta, dock inte på alla. Blåsprov är väl för övrigt vanligt i lastbilar nuförtiden?
Tror också det kan vara vanligt med drogprov i branscher där mycket gamla tjackisar och annat ofta jobbar för att hålla det på en hyfsad nivå.. typ ställningsgubbar.
En helt vanlig vecka på raffet i Lysekil sommaren 2002 som ställnibgsbyggare.
Vid frukost går några arbetskamrater ut genom grinden till byssan som vi byter om i och röker på.
På kvällen där vi bor så rostar min rumskamrat en cigg för att kunna blandar med sitt rökheroin. Dricker en hel del sprit också, som vi har på 1,5 liters petflaskor.
Flera åker och fiskar och dricker starköl.
Ny dag. Min rumskollega knaprar en del piller och sen åker alla till jobbet.
En en kollega från Grums blir fråntagen nyckel till bilen när han stannar vid tappen. Polisen kommer och han blir hemma den dagen.
Så rullade det på fram till helg.
På måndagar kommer kollega och har allmän utdelning i byssan av allt möjligt. Även han är från Grums och fixar allt möjligt kul till varje måndag.
Så rullar allt på.
Var där 4 månader och ingen åkte fast för droger eller onykterhet vad jag minns, och inga större olyckor heller.
En kollega knarkade ihjäl sig den sommaren.
Permaximum
2019-07-21, 20:40
Vad är det för bransch egentligen?
Men generellt är det oetiskt att sprida rykten om anställda en seriös chef bör inte hålla på med sånt. Antagligen är det helt ointressant för chefen och andra också.
Om det inte är så att du är något otroligt speciellt och alla i hela världen blir helt häpna att du failade ett drogtest.
Något otroligt speciellt vet jag väl inte. Men om man inte bor i någon av de största städerna så bor man inte så stort, då kan det bli en grej att barnens pappa inte klarade ett drogtest.
Snarare 95% chans att du inte åker dit. Röker du en femma i veckan så visst, läge att noja, men detta engångsbruk syns inte på något test en månad senare. Lugna dig.
Googlar man så är det ju typ 99% säkerhet på hårtesterna upp till 90 dagar.
Langster
2019-07-21, 20:43
Ja men det är ju toppen med alkolås på truckar och lastbilar. Om alla vet om det är det ju bara att sjukskriva sig om man råkar vara bakis en dag. Överaskningsprov känns ju bara som att man vill sätta dit folk. Bättre med alkolås. Liksom: när du jobbar här är du nykter. Vad du gör på fritiden är upp till dig.
Jag har då aldrig ens varit i närheten av något drogprov, trots att jag jobbar i den bransch som historiskt sett haft störst problem med alkoholism. Tvivlar på att det är så numera, men det är märkligt.
Att ha drogprov som en del av företagets friskvård skulle jag välkomna. Men att det ska vara avgörande för om man får ett jobb eller inte, eller får jobba kvar känns absurt - om det inte är så att man är typ pilot eller liknande.
MED DET SAGT, kan jag ändå ha viss förståelse för att man som företag helst anställer folk som inte missbrukar droger. Vi hade en kille på jobbet nyligen som visade sig vara missbrukare och detta gick ut över övriga medarbetare och produktiviteten då han började att helt enkelt inte dyka upp och senare blev långtidssjukskriven. Sjukskrivningar kan ju vara knepiga då man inte kan sparka någon pga detta och därmed kanske inte vill anställa någon ny och då är man plötsligt en man kort.
Men detta gäller ju å andra sidan alla typer av sjukskrivningar. Inklusive mental ohälsa och allt annat man kan bli långtidssjukskriven och det känns ju inte som att vem som helst får gå in i folks läkarjournal och kontrollera om det är en lämplig anställd. Och samhället ska ju se missbruk som en sjukdom...
Du har ju inte direkt något att förlora på att vara tyst... Lev med pastor Ågren till det är klart.
Var tyst och håll tummarna. Lycka till.
The_RobRoy
2019-07-22, 08:23
En helt vanlig vecka på raffet i Lysekil sommaren 2002 som ställnibgsbyggare.
Vid frukost går några arbetskamrater ut genom grinden till byssan som vi byter om i och röker på.
På kvällen där vi bor så rostar min rumskamrat en cigg för att kunna blandar med sitt rökheroin. Dricker en hel del sprit också, som vi har på 1,5 liters petflaskor.
Flera åker och fiskar och dricker starköl.
Ny dag. Min rumskollega knaprar en del piller och sen åker alla till jobbet.
En en kollega från Grums blir fråntagen nyckel till bilen när han stannar vid tappen. Polisen kommer och han blir hemma den dagen.
Så rullade det på fram till helg.
På måndagar kommer kollega och har allmän utdelning i byssan av allt möjligt. Även han är från Grums och fixar allt möjligt kul till varje måndag.
Så rullar allt på.
Var där 4 månader och ingen åkte fast för droger eller onykterhet vad jag minns, och inga större olyckor heller.
En kollega knarkade ihjäl sig den sommaren.
Grums är fasen definitionen av byhåla i Sverige, gott luktar det också!
Googlar man så är det ju typ 99% säkerhet på hårtesterna upp till 90 dagar.
Menar att ett engångsbruk inte sätter tillräckligt med spår för att ge ett positivt resultat. Läs här under rubriken problematik: https://pro-test.se/drogtest-har/
Tänk på ditt hår som ett gammalt träd med årsringar. Ser de på testet att årsringarna är präglade av någon substans så mister du jobbet. Har du en enda präglad årsring, eller i ditt fall en liten fläck i en av årsringarna, så ses inte detta som ett positivt resultat på test för bruk av droger. Eventuellt får du någon fråga om det, var då cool och blåneka så kommer det antas att det är kontaminering.
Stay calm and carry on my friend
Grums är fasen definitionen av byhåla i Sverige, gott luktar det också!Inte längre hemsk lukt. Körde förbi förra veckan. Tror de installerat förbrännare på utluften. Precis som Swedish match, Löfbergs lila etc.
Permaximum
2019-07-22, 10:41
Menar att ett engångsbruk inte sätter tillräckligt med spår för att ge ett positivt resultat. Läs här under rubriken problematik: https://pro-test.se/drogtest-har/
Tänk på ditt hår som ett gammalt träd med årsringar. Ser de på testet att årsringarna är präglade av någon substans så mister du jobbet. Har du en enda präglad årsring, eller i ditt fall en liten fläck i en av årsringarna, så ses inte detta som ett positivt resultat på test för bruk av droger. Eventuellt får du någon fråga om det, var då cool och blåneka så kommer det antas att det är kontaminering.
Stay calm and carry on my friend
Rökte dock 4 gånger under en sextimmarsperiod. Inga stora mängder, men det kanske går in under "en gång" när det är en kort period?
Rökte dock 4 gånger under en sextimmarsperiod. Inga stora mängder, men det kanske går in under "en gång" när det är en kort period?
Det tror jag definitivt. Drogtester generellt är utformade för att identifiera regelbundet bruk eller pågående berusning - jag tror verkligen inte att du har något att oroa dig för.
trädgårdsmöbel
2019-07-22, 10:53
En tanke: Var det ett misstag eller finns det en del i dig som vill sabba det du har? Du riskerar jobb men även skilsmässa skriver du. Vill du ha det där jobbet eller är det bara något du borde vilja? Samma med äktenskapet.
Läskeblask
2019-07-22, 13:29
En tanke: Var det ett misstag eller finns det en del i dig som vill sabba det du har? Du riskerar jobb men även skilsmässa skriver du. Vill du ha det där jobbet eller är det bara något du borde vilja? Samma med äktenskapet.
Det är en fråga jag också tänkt på när folk super sina äktenskap åt helvete och då är det inte frågan om en eller två fyllor utan långvarigt bruk. Rent allmänt så har folk sällan nåt risktänkande. Jag menar om bruden hemma är förbannad så kan jag själv räkna ut att följande dag kanske hon inte är de längre.
Till ts: kör till slut, skiter det sig så skiter det sig
WHITEFOLKS
2019-07-22, 14:36
Det kommer antagligen inte ge positivt utslag om det är engångsbruk. Det brukar krävas 3+ gånger under 90dagsperioden för att det ska ge utslag/anses som positivt. Rök ingenting mer fram till testet så löser det sig nog.
trädgårdsmöbel
2019-07-22, 14:55
Det är en fråga jag också tänkt på när folk super sina äktenskap åt helvete och då är det inte frågan om en eller två fyllor utan långvarigt bruk. Rent allmänt så har folk sällan nåt risktänkande. Jag menar om bruden hemma är förbannad så kan jag själv räkna ut att följande dag kanske hon inte är de längre.
Till ts: kör till slut, skiter det sig så skiter det sig
Jag tror inte det alltid handlar om brist på risktänkande. Man vill sabotera för sig själv, en liten del av en gillar dramatiken och destruktiviteten som följer. Det får en att känna sig levande. Är dock ingen psykolog så det är vad det är något jag hävdar utan något på fötterna. Men jag tror det är så.
Som sagt hårtest är inget problem alls, det är ett skittest som mest kollar om du har kroniska problem med THC bruk. Dessutom tar det upp till en vecka innan det ens registreras i håret.
Förutom allt detta så är det tillsammans med svett test det enda som kan kontamineras utifrån vilket också gör det osäkert, särskilt när det kommer till rättsystem.
Kasst rakt igenom. Skulle inte oroa mig. Om du googlar lite finns det "huskurer" för att göra så håret inte går att testas oavsett.
Permaximum
2019-07-22, 17:34
Vet inte riktigt. Min originalpersonlighet är egentligen att vara lite av ett vildsvin, min fru har bara lyckats tämja vildsvinet under alla dessa år. Det är nästan oundvikligt att svinet glider upp till ytan korta stunder. Detta var dock ganska lindrigt kan jag tycka ny när bakfylleångesten lagt sig. Men jag tycker hon har rätt i sak, jag kan inte hålla på med olagligheter när jag har en familj att ta hand om. Rent moraliskt är vi väldigt långt ifrån varandra när det kommer till droger. Jag struntar fullständigt i vad folk brukar och inte och jag dömer inte personer utifrån såna saker medan min fru helt kan döma ut en person hon inte ens känner utifrån den punkten.
Läskeblask
2019-07-22, 17:39
Jag tror inte det alltid handlar om brist på risktänkande. Man vill sabotera för sig själv, en liten del av en gillar dramatiken och destruktiviteten som följer. Det får en att känna sig levande. Är dock ingen psykolog så det är vad det är något jag hävdar utan något på fötterna. Men jag tror det är så.
Kanske är det så eller det måste vara då endel skjuter sig själv i foten hela tiden och aldrig lär sig. Själv har jag själv mognat och verkligen börjat fundera vad mina beslut leder till. Iofs beror ju mångas problem på olika former av beroende. En kompis har supit 5 relationer på lika många år. Alla säger att sluta dricka, du vet hur det slutar men jag har själv börjat tro att han egentligen vill att det går åt helvete så han slipper bry sig och kan fortsätta.
Jag jobbar bla med att drogtesta personer inför anställning för div olika företag och myndigheter. Har ett företag av ca tusen som kör hårdrogtester.
trädgårdsmöbel
2019-07-23, 17:16
Kanske är det så eller det måste vara då endel skjuter sig själv i foten hela tiden och aldrig lär sig. Själv har jag själv mognat och verkligen börjat fundera vad mina beslut leder till. Iofs beror ju mångas problem på olika former av beroende. En kompis har supit 5 relationer på lika många år. Alla säger att sluta dricka, du vet hur det slutar men jag har själv börjat tro att han egentligen vill att det går åt helvete så han slipper bry sig och kan fortsätta.
Eftersom han ändå skaffar relationer att sabba så ligger det nog kanske något i att han gillar sabba relationer? Annars hade han nog supit ner sig ännu värre :/ tragiskt
Tror jag också. Vet iaf två som alltid lyckas krångla till saker och skapa kaos, ljuger i onödan om triviala saker mm - troligen för det är spännande.
wintersnowdrift
2019-07-23, 18:28
Jag jobbar som data scientist på ett större internationellt konsultbolag och fick göra drogtest inför min anställning. Urinprov, och de testade för opiater, cannabis och kokain om jag inte minns fel.
Får man fråga om det är statligt jobb eller icke-statligt jobb?
Lär väl vara kört om det är statligt jobb pga. vad som måste följas till punkt och pricka.
Är det icke-statligt jobb så ligger makten/turen i beslutshavande chefen - är snubben cool eller spelar denne tråkig fiol?
Nja, resultatet av ett drogtest går i det generella fallet till HR-avdelningen. Mao handlar konsekvenserna av ett failat test inte om huruvida chefen är "cool eller tråkig".
Jag fick pissa i kopp inför ett sketet montagejobb på atlet (truckar) i GBG. Hade rökt gräs ganska nära inpå. Drack dock ganska mycket vatten i den perioden. De ville ta om testet två gånger sen hörde jag inget mer om det. Fick jobbet och fortsatte ett halvår tills det kändes som en avrättning varje morgon att få dit.
Bjorneman
2019-07-27, 01:59
Har den brännvinsinducerade ångesten gått över nu? Fan lugna dig.
exevision
2019-07-27, 08:56
Ljug inte för din partner. En lögn blir flera lögner och dåligt förhållande. Säg som det är.
sumialic
2019-07-27, 11:51
Har svårt att se vad du har gjort fel.
Du är inte en idiot.
Det avskyvärda drogklimatet i Sverige är däremot idioti.
Glad att jag inte bor där längre. Usch.
Alltså, det handlar bara om lite gräs?
Läskeblask
2019-07-27, 20:03
Har svårt att se vad du har gjort fel.
Du är inte en idiot.
Det avskyvärda drogklimatet i Sverige är däremot idioti.
Glad att jag inte bor där längre. Usch.
Tror du att företagen vill ta risker och i misstag anställa nån som KAN vara en alkoholist/knarkare?
sumialic
2019-07-27, 20:17
Tror du att företagen vill ta risker och i misstag anställa nån som KAN vara en alkoholist/knarkare?
Du känner till många företag som har kontroller och har problem med att någon tar en öl på helgen eller?
Du känner till många företag som har kontroller och har problem med att någon tar en öl på helgen eller?
Viss skillnad att ta en öl någon gång och att ta droger.
Inte så kul när den nyanställda utvecklar drogpsykos..
Läskeblask
2019-07-28, 08:17
Nää men jag har sett att folk som gillar att supa under veckan inte sköter sina jobb.
Om du tar en öl någon gång och använder droger på samma måttliga sätt kan du lika gärna drabbas av en alkoholutlöst psykos om du nu tror att du kommer få psykos om du använder droger på det sättet.
Den mytomspunna hasch-psykosen har satt griller i mångas huvuden sedan propaganda-tiden. Rök en gång och du är rökt!
Företaget jag jobbar på drogtestar alla nyanställda.
Gluffgluff
2019-07-28, 12:05
Jag hade berättat för frugan och vart helt öppen med mina känslor, varför är ni annars gifta? Du har ju inte knullat hennes bästa polare, sålt hasch till grannpojken och inlett ett heroinmissbruk.. Du rökte lite gräs på en fest och du ångrar dig. Jag gissar att du haft en längre period med underliggande stress pga arbetssituation och annat, plågats av frågor som "stannar hon om jag tjänar mindre pengar/inte har inkomst ett tag" etc. Kanske även stress och spänningar i hemmet eller annat som kommit ikapp? Då är det väl inte så knasigt om man impulsivt tar ett beslut i förhoppningen att få varva ner och bli lite "soft". Särskilt om det var längesedan så är det lätt att bedra sig, nu har du testat och inser att det var oklokt, då vet du tills nästa gång.
Förhoppningsvis har du valt en god fru som förstår dig och att vi alla har våra brister och att du går igenom en högstressperiod med känslor av otrygghet, hon stöttar dig. Du kan ta det nya jobbet. Det är mycket låg sannolikhet att drogtestet kommer visa något för en kvälls röka. Det är bara att stå fast vid att du inte sysslar med sånt och att du inte förstår ett eventuellt positivt resultat, man kan be om nya prover och de kommer inte visa något eftersom du faktiskt inte håller på med sådant, fattar du?
Om din kvinna spräcker familjen och drar för en sådan skitgrej under dessa omständigheterna så lider hon uppenbarligen av minst lika dåligt omdöme och impulskontroll som dig, du vinner oavsett eftersom du får möjlighet att börja om ditt liv och förhoppningsvis dela det med någon som accepterar dig för den du är så att du kan vara dig själv, kommunicera och vara öppen med dina känslor och brister inför den som utger sig för att vara din livskamrat. Ta hand om dig själv, du är också människa och man får göra fel ibland.
Alla företag borde ha alkohol-blåstester var dag på morgonen, även på helger, för att få jobba kvar.
trädgårdsmöbel
2019-07-28, 14:42
En känsla jag har är att fler och fler jobb börjar bry sig mer vad man gör och inte gör på fritiden, vilken värdegrund man har, åsikter osv osv. Gillar det inte alls.
Läskeblask
2019-07-28, 15:33
En känsla jag har är att fler och fler jobb börjar bry sig mer vad man gör och inte gör på fritiden, vilken värdegrund man har, åsikter osv osv. Gillar det inte alls.
För att det finns en massa slappjävlar, alkisar osv som man inte vill anställa? Otroligt vanligt med folk som inte klarar av att prestera för att de är bakis. Jag har varit på många intervjuer den senaste tiden, ingen har lagt nån större vikt på vad jag gör på min fritid. Några ggr har de frågat om mitt alkoholbruk. Jag vet inte ens om man får fråga om tex politiska åsikter eller ens om hur ens familjesituation är.
Din personlighet väger tungt när du söker jobb så dom flrsöker rota rätt djupt. Klandrar inte företagen. Jag vet inte hur svårt det är att sparka folk men alkoholism och narkotikamissbruk klassas väl som sjukdomar? I såna fall måste man väl erbjuda hjälp.
Bjorneman
2019-07-28, 15:44
*spy**spy**spy*
Langster
2019-07-28, 16:06
Jag tror att alkohol är orsakar bra mycket större problem än cannabis. Så ja det är en viss skillnad.
För att det finns en massa slappjävlar, alkisar osv som man inte vill anställa? Otroligt vanligt med folk som inte klarar av att prestera för att de är bakis. Jag har varit på många intervjuer den senaste tiden, ingen har lagt nån större vikt på vad jag gör på min fritid. Några ggr har de frågat om mitt alkoholbruk. Jag vet inte ens om man får fråga om tex politiska åsikter eller ens om hur ens familjesituation är.
Din personlighet väger tungt när du söker jobb så dom flrsöker rota rätt djupt. Klandrar inte företagen. Jag vet inte hur svårt det är att sparka folk men alkoholism och narkotikamissbruk klassas väl som sjukdomar? I såna fall måste man väl erbjuda hjälp.
Finns system som kartlägger politiska åsikter.
Vi har grupper på facebook och filtrerar för främlingsfientliga åsikter/immigrationspolitisk kritik. Flera gånger behöver vi polisanmäla. I USA har man kommit längre med samarbete till arbetsgivare. Förhoppningsvis går det snart att samköra Facebook/twitter-anmälningar mot ens personnummer.
Näthatsgranskaren är väl ett av de mer kända initiativen.
Jag tror att alkohol är orsakar bra mycket större problem än cannabis. Så ja det är en viss skillnad.
Pga det är lagligt och fritt tillgängligt. Typ som att säga bilar är farligare än kärnvapen, eftersom fler dör av bilar varje år..
Langster
2019-07-28, 20:09
Pga det är lagligt och fritt tillgängligt. Typ som att säga bilar är farligare än kärnvapen, eftersom fler dör av bilar varje år..
Nej, det är inte för att det är lagligt som alkohol skapar elände. Man har inte lyckats förbjuda det bara, samma sak med nikotin, och nu har man inte råd att förbjuda det heller.
Cannabis skulle nog orsaka ungefär lika många våldsbrott som nikotin gör nu, om det vore lagligt. Även om man skulle säga att de fysiskt negativa bieffekterna vore likställda med alkohol så skulle det inte påverka 2:a och 3:e person lika illa som alkohol gör.
Nej, det är inte för att det är lagligt som alkohol skapar elände. Man har inte lyckats förbjuda det bara, samma sak med nikotin, och nu har man inte råd att förbjuda det heller.
Cannabis skulle nog orsaka ungefär lika många våldsbrott som nikotin gör nu, om det vore lagligt. Även om man skulle säga att de fysiskt negativa bieffekterna vore likställda med alkohol så skulle det inte påverka 2:a och 3:e person lika illa som alkohol gör.
Litar nog mer på våra narkotikaexperter än haschfrälsta på internetfora.
Produktionsbortfall av de gräspåtända, kraftig ökning av psykoster, bilolyckor (ni vet hur länge ruset är va?)..
Sen är det ju rena autostradan in på tyngre saker som heroin, det naturliga steget i missbrukskarriären. Heroin är ju farligt och det är få heroin-brukare som först torskat på cannabisen.
Produktionsbortfall av de gräspåtända, kraftig ökning av psykoster, bilolyckor (ni vet hur länge ruset är va?)..
Sen är det ju rena autostradan in på tyngre saker som heroin, det naturliga steget i missbrukskarriären. Heroin är ju farligt och det är få heroin-brukare som först torskat på cannabisen.
Vi får väl se, borde komma miljontals masspsykoser från Kanada och USA direkt korrelerat till gräs any day now.....!
Tur man kan få gamla hederliga opiater utskrivet med läkares uppmuntran och läkemedelsverket i ryggen omfamnat av den hederliga läkemedelsindustrin......!
OK, sluta kapa tråden nu, tack.
Sen är det ju inte direkt bara cannabis som folk torskar för på drogtester heller...
Fast ska vi vara ärliga så är det inte företaget som är problemet här, det är konsumenterna..
Eller problem och problem, men jag förstår vad du menar men vi ska nog inte skylla på företagen här..
Permaximum
2019-07-29, 18:49
Har den brännvinsinducerade ångesten gått över nu? Fan lugna dig.
Ja, den har lagt sig.
Alltså, det handlar bara om lite gräs?
Även om du, jag och flera andra tycker det så har jag svårt att se ett ett företag skulle resonera så. De ser ju bara ett positivt resultat, varken mer eller mindre. Är då företagets policy att nyanställda måste klara ett drogtest är det ju kört oavsett hur ofarligt det än må vara.
Jag hade berättat för frugan och vart helt öppen med mina känslor, varför är ni annars gifta? Du har ju inte knullat hennes bästa polare, sålt hasch till grannpojken och inlett ett heroinmissbruk.. Du rökte lite gräs på en fest och du ångrar dig. Jag gissar att du haft en längre period med underliggande stress pga arbetssituation och annat, plågats av frågor som "stannar hon om jag tjänar mindre pengar/inte har inkomst ett tag" etc. Kanske även stress och spänningar i hemmet eller annat som kommit ikapp? Då är det väl inte så knasigt om man impulsivt tar ett beslut i förhoppningen att få varva ner och bli lite "soft". Särskilt om det var längesedan så är det lätt att bedra sig, nu har du testat och inser att det var oklokt, då vet du tills nästa gång.
Förhoppningsvis har du valt en god fru som förstår dig och att vi alla har våra brister och att du går igenom en högstressperiod med känslor av otrygghet, hon stöttar dig. Du kan ta det nya jobbet. Det är mycket låg sannolikhet att drogtestet kommer visa något för en kvälls röka. Det är bara att stå fast vid att du inte sysslar med sånt och att du inte förstår ett eventuellt positivt resultat, man kan be om nya prover och de kommer inte visa något eftersom du faktiskt inte håller på med sådant, fattar du?
Om din kvinna spräcker familjen och drar för en sådan skitgrej under dessa omständigheterna så lider hon uppenbarligen av minst lika dåligt omdöme och impulskontroll som dig, du vinner oavsett eftersom du får möjlighet att börja om ditt liv och förhoppningsvis dela det med någon som accepterar dig för den du är så att du kan vara dig själv, kommunicera och vara öppen med dina känslor och brister inför den som utger sig för att vara din livskamrat. Ta hand om dig själv, du är också människa och man får göra fel ibland.
Du slår huvudet på spiken ganska rejält här. Extremt stressad livssituation senaste månaderna där jag fått ta beslut om jag ska ta nytt jobb och ta risken att bli arbetslös om några månader, förlorad inkomst etc. Utöver det en stressad privat situation av flera olika anledningar så när jag väl kunde börja varva ner så kom allting ikapp mig.
Jag har berättat för frun och efter några timmar när hon lugnat ner sig kunde vi diskutera och jag skulle nog säga att vår situation just nu är bättre än innan.
Jag hoppas du har rätt i att det inte kommer visa positivt, men bara som livrem så har jag sökt några andra jobb ifall det skulle behövas.
Fast ska vi vara ärliga så är det inte företaget som är problemet här, det är konsumenterna..
Eller problem och problem, men jag förstår vad du menar men vi ska nog inte skylla på företagen här..
I trädgårdsmöbels värd viker sig företagen för en högljudd (gnällig) minoritet..
För oss andra vet vi att den tysta majoriteten är med på samma spår - men "ett stenblock i vila".
Jag har berättat för frun och efter några timmar när hon lugnat ner sig kunde vi diskutera och jag skulle nog säga att vår situation just nu är bättre än innan.
Det är ju skitbra. Frun verkar både kunna acceptera och förstå att du gör lite dumheter, som dessutom inte är så allvarliga. Är blivande arbetsgivare vettig får du säkert jobbet också.
Läskeblask
2019-07-30, 09:23
Konsumenterna? Ja om du är vd för ett stort och känt företag så är det inte bra att förknippas med droger, rattfylleri osv men om du är en vanlig anställd så vet jag inte hur du menar. Alla borde dock förstå att inget företag vill ta risken att de anställer en knarkare eller alkis.
I övrigt om du får ett jobb och sköter dej så varför skulle företaget bry sig vad du gör ifall det nu inte kommer fram att du sysslar med extrema grejjer
Konsumenterna? Ja om du är vd för ett stort och känt företag så är det inte bra att förknippas med droger, rattfylleri osv men om du är en vanlig anställd så vet jag inte hur du menar. Alla borde dock förstå att inget företag vill ta risken att de anställer en knarkare eller alkis.
I övrigt om du får ett jobb och sköter dej så varför skulle företaget bry sig vad du gör ifall det nu inte kommer fram att du sysslar med extrema grejjer
I definitionen av "sköter sig" brukar vi nog även mena "inte komma drogpåverkad på jobbet" (kolla halveringstiden för cannabis).
sumialic
2019-07-30, 14:45
Nä, det är ingen skillnad överhuvudtaget.
Lustigt med att du väljer att lägga öl och droger i två olika kategorier.
sumialic
2019-07-30, 14:46
Nää men jag har sett att folk som gillar att supa under veckan inte sköter sina jobb.
Vad har det med saken att göra?
sumialic
2019-07-30, 14:54
Visst borde det vara så. Sorgligt nog är våra "experter" helt verklighetsfrånvarande, likt många andra svenskar.
Enligt svensk lag så är det skillnad, men du kanske står över den?
En är olaglig och leder in dig på en hård missbrukskarriär som kan sluta tvärt.
I lagens ögon är skillanden fängelse eller inte fängelse.
Visst borde det vara så. Sorgligt nog är våra "experter" helt verklighetsfrånvarande, likt många andra svenskar.
Håller med. Förvånansvärt ofta vi hittar de riktiga experterna bland folk som har erfarenhet från internet och examen från LHS. Gäller även klimatvetenskap och immigrationspolitik :Virro*facepalm*.
Håller med. Förvånansvärt ofta vi hittar de riktiga experterna bland folk som har erfarenhet från internet och examen från LHS. Gäller även klimatvetenskap och immigrationspolitik :Virro*facepalm*.
Varför skulle inte alkohol leda in dig på en hård missbrukarkarriär? Nu leder alkohol in dig på en hård missbrukarkarriär vad gäller alkohol men jag antar att du menar andra droger nu.
Varför skulle det vara något speciellt med just cannabis, att just cannabis leder in folk på andra grejor? Om detta stämmer så finns det bara en anledning. Att när personer köper cannabis så frågar deras langare om dom vill ha lite kokain också.
Gör det lagligt.
Vilka experter? Generationens läkare som blev skolade under den värsta propaganda-tiden?
Jag ser fram emot när den generationen dör ut och vi som är uppväxta med internet och sanningen tar över ratten.
sumialic
2019-07-30, 15:38
Enligt svensk lag så är det skillnad, men du kanske står över den?
Ja, det anser jag verkligen att jag gör.
sumialic
2019-07-30, 15:45
Där ser man :) Hur lång tid tar det innan denna karriär börjar? Tänkte bara så jag kunde planera upp inför framtiden.
Jo, så är det ju. Sverige är som sagt ett avskyvärt land när det kommer till droger. Antagligen det värsta i Europa.
I det här fallet hittar vi dem i andra länder. Finns kanske bra folk i Sverige med - är inte så insatt de senaste åren. Förr var det i alla fall mest fel som sas bland "experterna" utan hänvisning till källor.
Jag var tidigare väldigt aktiv i narkotikafrågan, men insåg till slut att det bara gjorde mig deppig då Sverige är så långt bak i utvecklingen. Ledde ingen vart så flydde landet istället och kommer antagligen aldrig sätta min fot där igen :)
åh ja kidnappa gärna tråden och gör den till en drogpolitikstråd för det finns ju inte andra trådar för det absolut inte
Skrev allt i caps egentligen
Läskeblask
2019-07-30, 16:34
Klart det är skillnad ifall ena är olaglig. Där har vi en skillnad
Läskeblask
2019-07-30, 16:39
Vad har det med saken att göra?
Tror du att en drogberoende sköter sitt jobb? Jaja lite cannabis gör ingen skada det har jag fattat men den diskussionen hör ej hit. Jo jag tillägger att det finns folk som säkert kan sköta sig på jobbet trots att de brukar droger varje kväll men allt detta är totalt ointressant. Är nåt olagligt så är det och då hjälper det inte att böla om jobbet ryker pga det.
sumialic
2019-07-30, 16:42
Klart det är skillnad ifall ena är olaglig. Där har vi en skillnad
Ja, det är ju det som gör Sverige till ett sådant avskyvärt land när det kommer till droger. Att de är hårt kriminaliserade. Det är ju det som är så sjukt.
sumialic
2019-07-30, 16:46
Tror du att en drogberoende sköter sitt jobb? Jaja lite cannabis gör ingen skada det har jag fattat men den diskussionen hör ej hit. Jo jag tillägger att det finns folk som säkert kan sköta sig på jobbet trots att de brukar droger varje kväll men allt detta är totalt ointressant. Är nåt olagligt så är det och då hjälper det inte att böla om jobbet ryker pga det.
Med tanke på att kaffe är en väldigt populär drog så sköter sig majoriteten av personer som är drogberoende definitivt.
Men även om vi räknar bort kaffe så finns det självklart många beroende som kan sköta sina jobb utan problem. Däremot finns det säkerligen många som inte klarar av det.
Jag förstår dock inte varför vi snöar in på beroende så mycket. Den stora majoriteten som brukar droger är inte beroende.
Nej, så är det ju så klart. Man får antingen rätta sig efter lagen eller stå sitt kasst. Så är det ju. Men lagen i sig är sjuk och det är det som gör Sverige avskyvärt. Något annat har jag inte påstått.
trädgårdsmöbel
2019-07-30, 17:28
Det finns diverse pillerknaprande vårdpersonal som kan hålla på och knapra piller ibland i åratal kanske årtionde tom. utan att bli påkomna. Funkar säkert på fler jobb. Fan har sett en avgiftning av en kokainsniffande polis.
Det finns diverse pillerknaprande vårdpersonal som kan hålla på och knapra piller ibland i åratal kanske årtionde tom. utan att bli påkomna.
Inget att bli påkommen med när dem får det utskrivet laglig väg av samma doktor 15 år i rad. :)
Ahhh..det lagliga heroinet och amfetaminet *rolleyes*
Det finns diverse pillerknaprande vårdpersonal som kan hålla på och knapra piller ibland i åratal kanske årtionde tom. utan att bli påkomna. Funkar säkert på fler jobb. Fan har sett en avgiftning av en kokainsniffande polis.
Säger nog mer om kraven och insynen/granskningen inom den sektorn.
Läste nu senast om psykiatriker som raggade på våldtäktsoffer (psykiatrikern i härlig övre medelålder, våldtäktsoffret, hans patient, i tonåren).
Älskar att man älskar droger så mycket att man emigrerar pga landets drogpolitik. Det var första gången jag hörde den anledningen.
Och ang att nya generationens läkare skulle vara mer liberala vet jag inte om jag upplevt. Iallafall inte med narkotikaklassad medicin, där är det mer tvärtom att de är betydligt hårdare med förskrivning än äldre generationen som blivit lite mer ”fuck it” och inte orkar ta diskussionen.
sumialic
2019-07-30, 20:15
Älskar att man älskar droger så mycket att man emigrerar pga landets drogpolitik. Det var första gången jag hörde den anledningen.
Det visar bara hur oinsatt du är. I princip alla bosatta svenskar som jag har träffat utomlands är drogliberala. Alla flyttade så klart inte bara på grund av detta, men som drogbrukare är det ett riktigt äckligt klimat i Sverige. Vet inte hur mycket bättre det har blivit med åren, men det fick mig att se ner på och hata alla människor.
Det är minst sagt en fantastisk frihet att öppet kunna prata om och röka cannabis utan att någon bryr sig. Utan att riskerar att någon fördummad polis som inte vet bättre än att göra sitt jobb ska haffa en. Inte bara förstöra ens dag, men bötfälla en, få en att gå igenom och betala dyra pengar för pissprov för att behålla körkortet etc. För att inte tala om risken att förlora sitt jobb om det skulle komma ut på arbetsplatsen.
I Sverige måste man som drogbrukare gömma sig. Medan andra kan stoltsera om att ta en öl på helgen måste man ständigt ljuga över något som man vet är en skitsak, men som kan ge riktigt allvarliga konsekvenser. Det är hemskt.
men bötfälla en, få en att gå igenom och betala dyra pengar för pissprov för att behålla körkortet etc. För att inte tala om risken att förlora sitt jobb om det skulle komma ut på arbetsplatsen.
Allt det görs i syfte för att "hjälpa" individen, när det i själva verket bara stjälper individen.
Tror många som flyttar utomlands också tycker om personlig frihet. Att få sitta hemma, ensam, i tv-soffan och få förändra sin egna sinnesstämning utan att man blir tvångsinlåst.
Hade varit kul om de förbjöd alkohol, nikotin och koffein. Herresatan vad det hade tagit hus i helvete hos alla "normala" icke "drog"-användande människor..
sumialic
2019-07-30, 21:27
Allt det görs i syfte för att "hjälpa" individen, när det i själva verket bara stjälper individen.
Ja, det är sinnessjukt. Majoriteten behöver ingen hjälp och de som verkligen behöver den får den definitivt inte.
Det är en ren icke fråga vid det här laget. Skeppet har seglat för många år sedan och både äldre / yngre har en betydligt liberalare syn ifall de inte växt upp i någon håla i värmland och på sin höjd åkt på semester till Kanarieöarna.
Sverige sitter som ett litet extremistland i norr och håller kvar vid någon idyll av vad de tycker borde vara verklighet istället för att anamma modern forskning, vilket de facto är lite av Svensk paradgren.
Slaget är redan förlorat och eftersom Sverige kommer behöva spara in massiva mängder pengar de kommande årtionden så är dekriminalisering det absolut enklaste sättet. Friar upp både för rättsväsende och polis.
Vad tusan. I hålorna i Värmland knarkas det ju friskt.
MaxTheMarketer
2019-07-30, 22:45
Det är en ren icke fråga vid det här laget. Skeppet har seglat för många år sedan och både äldre / yngre har en betydligt liberalare syn ifall de inte växt upp i någon håla i värmland och på sin höjd åkt på semester till Kanarieöarna.
Sverige sitter som ett litet extremistland i norr och håller kvar vid någon idyll av vad de tycker borde vara verklighet istället för att anamma modern forskning, vilket de facto är lite av Svensk paradgren.
Slaget är redan förlorat och eftersom Sverige kommer behöva spara in massiva mängder pengar de kommande årtionden så är dekriminalisering det absolut enklaste sättet. Friar upp både för rättsväsende och polis.
Enklast vore om SÄPO och Försvarsmakten bara gjorde vad som behövde göras sedan flera år tillbaka oavsett vad fjolliga Amnesty har att säga om den saken.
Vad tusan. I hålorna i Värmland knarkas det ju friskt.
När jag bodde i Värmland var det.medt ghb och benso som var populärt bland de lokala förmågorna. De såg det inte så mycket som knark då ena användes inom industrin och den andra fick man för att man mådde dåligt /ångest /sömnproblem.
Kognitiv disonans visst men de ansåg sig inte hålla på.med knark.
När jag bodde i Värmland var det.medt ghb och benso som var populärt bland de lokala förmågorna. De såg det inte så mycket som knark då ena användes inom industrin och den andra fick man för att man mådde dåligt /ångest /sömnproblem.
Kognitiv disonans visst men de ansåg sig inte hålla på.med knark.
Hmm.. nästan att det går skönja liknande mönster bland cannabistokarna..
Inte förstått hur cannabisfanatikerna vill finansiera sitt missbruk - för det är ju en grupp som inte bidrar till skattekassan (men gärna har åsikter om hur de som hårt lönearbetar ska tvingas lägga sina pengar (alltså för att finansiera cannabisdårarnas beroende)).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.