handdator

Visa fullständig version : Socker

Deffmax
2019-07-21, 14:39
Hej! Jag har då ändå sen jag börja tänka på bad jag äter hört att man ska akta sig för vitt socker och att det är jätte dåligt men undrar nu vad som egentligen är det dåliga med socker finns ju ingen näring i det och onödiga kcals det vet jag men vad är det mer?

Jallesnalle
2019-07-21, 14:50
Det ökar risken för karies och skapar inflammationer i kroppen, vad de negativa effekterna av dessa ökade inflammationerna är vet jag dock inte.

Ett Orm
2019-07-21, 15:29
Det är mer att livsmedel med mycket socker generellt är energitäta, näringsfattiga samt goda och för gemene man så leder det ofta till övervikt. Men är resterande kosten bra så är inte sockret i sig självt inget annat än kcal.
Ät varierat, bli inte tjock och träna regelbundet så är det inte så jäkla noga om det slinker in lite socker.

Deffmax
2019-07-21, 16:32
Det är mer att livsmedel med mycket socker generellt är energitäta, näringsfattiga samt goda och för gemene man så leder det ofta till övervikt. Men är resterande kosten bra så är inte sockret i sig självt inget annat än kcal.
Ät varierat, bli inte tjock och träna regelbundet så är det inte så jäkla noga om det slinker in lite socker.

Jaha är det så för jag har smakat än protein bar en gång som hade bra näbbs protein men tillsatt socker och har hört att socker är body builders fiende och sånt sen dess så undvek den baren men är det så vad bra!

Helgehorse
2019-07-21, 17:20
Det ökar risken för karies och skapar inflammationer i kroppen, vad de negativa effekterna av dessa ökade inflammationerna är vet jag dock inte.

Skapar inflammationer i kroppen enligt? Möjligtvis om du äter för mycket/blir överviktig? Men inte av socker per automatik?

Om jag inte är helt fel ute och cyklar, Så finns det inget "farligt" med socker.

Tänderna tar stryk ja, Onödig energi/väldigt "energitätt" och oftast väldigt lätt att "överäta" vilket leder till överskott/viktuppgång vilket i sig, Blir ohälsosamt.

Men kaloribalans och socker i kosten? Inga problem alls.

Behöver man socker? Nej, Men jäkligt gott är det.

TotteShaped4Life
2019-07-21, 17:33
Skapar inflammationer i kroppen enligt? Möjligtvis om du äter för mycket/blir överviktig? Men inte av socker per automatik?

Om jag inte är helt fel ute och cyklar, Så finns det inget "farligt" med socker.

Tänderna tar stryk ja, Onödig energi/väldigt "energitätt" och oftast väldigt lätt att "överäta" vilket leder till överskott/viktuppgång vilket i sig, Blir ohälsosamt.

Men kaloribalans och socker i kosten? Inga problem alls.

Behöver man socker? Nej, Men jäkligt gott är det.
Socker är äckligt. Testa att hälla i dig direkt från strösockerpåsen så får vi se om du tycker det är mumma. Ta lite ägg, socker, mjölk, mjöl, smör och blanda så blir genast mycket godare. Tror för övrigt det kallas sockerkaka :D :D. Det är mixen som är god - fett och sött.

BigHunter
2019-07-21, 18:38
Andra aspekt på socker/raffinerat socker.

Försvagar immunförsvaret.
Sänker testosteronnivåerna (extremt mycket tydligen).

Kev88
2019-07-21, 19:42
Andra aspekt på socker/raffinerat socker.

Försvagar immunförsvaret.
Sänker testosteronnivåerna (extremt mycket tydligen).

Källor på det?

King Grub
2019-07-21, 19:46
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2265.2012.04486.x

Kif
2019-07-21, 20:30
https://youtu.be/f_4Q9Iv7_Ao

Om man inte orkar läsa finns det film. Socker vs alkohol.

r3mpuh
2019-07-21, 21:00
Socker är äckligt. Testa att hälla i dig direkt från strösockerpåsen så får vi se om du tycker det är mumma.Ofta strösocker inte är gott? Sockerbitar kan man ju äta paketvis utav. Nästan bättre än att äta upp smörpaket med sked.

Lafayette
2019-07-21, 21:21
+1

Trams. Socker och råsocker är livets goda.

Ett Orm
2019-07-22, 02:05
Socker är äckligt. Testa att hälla i dig direkt från strösockerpåsen så får vi se om du tycker det är mumma. Ta lite ägg, socker, mjölk, mjöl, smör och blanda så blir genast mycket godare. Tror för övrigt det kallas sockerkaka :D :D. Det är mixen som är god - fett och sött.

Sockervadd är ju smaskens.

Helgehorse
2019-07-22, 09:56

Socker är gott som sagt, Brukar käka strösockerbitar då och då just för smakens skull.

Sockervadd är ju otroligt gott med, Pure socker :hbang:

Kev88
2019-07-22, 16:28
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2265.2012.04486.x

Intressant! Du som är väldigt välbildad när det kommer till sånt här, vad säger forskningen om socker? Är det ofarligt bortsett från att det kan orsaka karies?

Sverker
2019-07-22, 16:39
Det är helt beroende på personen som äter sockret och vid vilken tidpunkt.

Lafayette
2019-07-22, 17:07
Äter King Grub socker är det ofarligt men äter Edward Blom socker är det farligt.

Kev88
2019-07-22, 19:14
Det är helt beroende på personen som äter sockret och vid vilken tidpunkt.

Jo jo, men det jag är nyfiken över är om socker gör något i kroppen som är dåligt för hälsan? Bortse från vikt, tidpunkt osv.

Helgehorse
2019-07-22, 23:54
Intressant! Du som är väldigt välbildad när det kommer till sånt här, vad säger forskningen om socker? Är det ofarligt bortsett från att det kan orsaka karies?

Vad säger den studien/vad gör dom? Förstår ikke.

Gluffgluff
2019-07-23, 11:19
Jo jo, men det jag är nyfiken över är om socker gör något i kroppen som är dåligt för hälsan? Bortse från vikt, tidpunkt osv.

Om du inte har/får problem med blodsockret eller andra hälsotillstånd som påverkar eller påverkas av insulinspikar som kan leda till hypoglykemi eller dyl så är det inte akut hälsovådligt om du får i dig raffinerat socker inom dina macros för viktbalans. Det förutsättee att du inte är överviktig och lever hälsosamt i övrigt. Det är bättre för prestationsförmågan och hälsan att välja andra källor därför att över tid och i takt med högre ålder påverkar insulinspikar och ojämnt blodsocker alla individer negativt, sårbarheten är dock individuell och därför finns inget rakt svar. Gå på hur det känns

Wrenchgirl
2020-11-06, 21:57
Nu gräver jag upp en död tråd men bättre det än att skapa en ny om ett liknande ämne. ^^

Jag har nyligen lagt om kosten och dragit ner rejält på sockret (knepigt nog utan protester från barnen) för att se om jag kan påverka min reumatism med det. En grej som jag redan har upptäckt under de tre dagar som jag har dragit ned på det är att jag dricker mer vätska (vatten) nu än vad jag gjorde medan ett till två glas oboy nästan var heligt om dag.
Någon som är lite mer kunnig som kan ge någon inblick i om det har något sammanhang? För jag har alltid haft svårt att få i mig vätska utan har sällan haft direkta törstkänslor även under varma dagar på den nivå att jag nästan fått uttorkningssymptom medan nu är det lättare att få i sig tillräckligt om man ska tro på färgen som kommer ut. ^^

Flem
2020-11-06, 23:34
Jag har nyligen lagt om kosten och dragit ner rejält på sockret (knepigt nog utan protester från barnen) för att se om jag kan påverka min reumatism med det. En grej som jag redan har upptäckt under de tre dagar som jag har dragit ned på det är att jag dricker mer vätska (vatten) nu än vad jag gjorde medan ett till två glas oboy nästan var heligt om dag.
Någon som är lite mer kunnig som kan ge någon inblick i om det har något sammanhang? För jag har alltid haft svårt att få i mig vätska utan har sällan haft direkta törstkänslor även under varma dagar på den nivå att jag nästan fått uttorkningssymptom medan nu är det lättare att få i sig tillräckligt om man ska tro på färgen som kommer ut. ^^
Det verkar lite oklart vad du baserar att du dricker mer på. Socker binder vatten och ett ökat sockerintag bör alltså orsaka törst då socker drar till sig vatten i kroppen. En vild gissning är att färgen på ditt urin kan ha blivit klarare för att det är lättare för kroppen att hålla sig hydrerad när blodsockret inte är högt.

Wrenchgirl
2020-11-07, 08:53
Det verkar lite oklart vad du baserar att du dricker mer på. Socker binder vatten och ett ökat sockerintag bör alltså orsaka törst då socker drar till sig vatten i kroppen. En vild gissning är att färgen på ditt urin kan ha blivit klarare för att det är lättare för kroppen att hålla sig hydrerad när blodsockret inte är högt.

Jag baserar det på att jag faktiskt ser att jag dricker mer. Som vattenflaskan på jobbet räcker inte lika länge och samma på gymmet. Även tar jag något glas mer vatten hemma också. En teori jag har (kan vara helt fel ute) är just att eftersom jag inte har samma nivå av socker i kroppen längre som binder vätska så kommer det ut fortare också och därmed att jag känner mig törstigare.

Kan tillägga att jag ser det som positivt iallafall eftersom nu behöver jag inte tvinga i mig vätska nästan som tidigare utan klarar lättare att få i mig den vätska som behövs per automatik. :)

Dreas
2020-11-07, 09:08
Jag baserar det på att jag faktiskt ser att jag dricker mer. Som vattenflaskan på jobbet räcker inte lika länge och samma på gymmet. Även tar jag något glas mer vatten hemma också. En teori jag har (kan vara helt fel ute) är just att eftersom jag inte har samma nivå av socker i kroppen längre som binder vätska så kommer det ut fortare också och därmed att jag känner mig törstigare.

Kan tillägga att jag ser det som positivt iallafall eftersom nu behöver jag inte tvinga i mig vätska nästan som tidigare utan klarar lättare att få i mig den vätska som behövs per automatik. :)
Hur konstaterar du att du dricker för lite?

Wrenchgirl
2020-11-07, 09:28
Hur konstaterar du att du dricker för lite?

Utöver färgen på urinen så utan att jag påminner mig om det så blir det nästan knappt en liter per dag som jag dricker. Och får ju de klassiska uttorkningskänslorna som slö, torr i mun och så. Men får trots det sällan törstkänslor.

Sverker
2020-11-07, 11:59

Socker, eg glukos, binder vatten till det ögonblick du förbränner glukosen. Då blir vattnet fritt igen. Alltså är mängden fritt vatten konstant så länge du fyller på med lika mycket glukos som du förbränner.

Wrenchgirl
2020-11-07, 12:18
Socker, eg glukos, binder vatten till det ögonblick du förbränner glukosen. Då blir vattnet fritt igen. Alltså är mängden fritt vatten konstant så länge du fyller på med lika mycket glukos som du förbränner.

Okej :) Hur som helst hittills har jag under (idag fjärde dagen) inte sett några negativa effekter av att ha dragit ned på sockret. ^^ Även om socker är snabb energi så känner jag mig piggare faktiskt än tidigare trots att jag är i ett reumatiskt skov.

TheDoctor
2020-11-07, 15:36
Enligt Dr. Robert Lustig så är socker farligt oavsett om du bränner av det.

https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

TotteShaped4Life
2020-11-07, 15:58
Enligt Dr. Robert Lustig så är socker farligt oavsett om du bränner av det.

https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
https://traningslara.se/mer-nonsens-fran-robert-lustig/

Flem
2020-11-07, 17:55
När människan övergick till en kost baserad på sädesslag, dvs. näringsfattig och hög på kolhydrater, så bidrog det t.ex. till kortare kroppslängd, svagare fysik, minskad hjärnvolym, krokiga tänder och tandlossning. Nu har vi blivit duktiga på att tackla grövre näringsbrist hos befolkningen och människans kroppslängd börjar uppnå nivåerna före jordbrukets tid. Sedan borstar de flesta regelbundet sina tänder för att de inte ska lossna. Men detta är bara ett sätt att behandla symtomen som en degenererad kost medför. Vi har fortfarande lägre hjärnvolym, nästan alla har i nån grad krokiga tänder eller tänder som inte växer ut helt och vår fysiska status är helt klart underlägsen.

Sockerkonsumtion leder även bl.a. till:

Insulinresistens
Tillväxt av oönskade bakterier och svamp i tarmen
Fettlever
Tandköttsinflammation
Påskyndat åldrande
Hormonella rubbningar, t.ex. lägre testosteron hos män och högre testosteron hos kvinnor

Dreas
2020-11-07, 18:05
Utöver färgen på urinen så utan att jag påminner mig om det så blir det nästan knappt en liter per dag som jag dricker. Och får ju de klassiska uttorkningskänslorna som slö, torr i mun och så. Men får trots det sällan törstkänslor.
Topp! Kände mig dryg som ställde frågan - Många får ju för sig att de måste dricka x antal liter Per dag utan törst vilket oftast inte behövs :)

Wrenchgirl
2020-11-07, 18:57
Topp! Kände mig dryg som ställde frågan - Många får ju för sig att de måste dricka x antal liter Per dag utan törst vilket oftast inte behövs :)

Jag förstår. ^^ Jag är väl den som nästan tuppat av av vätskebrist varma dagar just för att jag dricker så lite och det såg nästan ut som äppeljuice när jag varit på toa. Och en gång högg det till och med till i bröstet (muskulaturen som krampade till) för jag höll full fart en varm sommardag på motorbanan och så klart inte druckit speciellt mycket.

Därför har jag speciellt med den sjukdom jag har och de mediciner jag tar nästan tvingat i mig vätska. Därför har jag haft som mål att få i mig en viss mängd varje dygn för att vara på säkra sidan just på grund av min brist på törstkänslor. Men det har blivit mer att jag faktiskt känner törst på de nu fyra dagar som jag har dragit ned på socker för att vara on topic.

Sen kanske det inte har att göra med det där med vätskelagringen från socker utan att hjärnan fungerar på lite annat sätt nu utan sockertopparna. För oboy är ju betydligt mer socker än kakao gissar jag. :)

TheDoctor
2020-11-08, 19:04
https://traningslara.se/mer-nonsens-fran-robert-lustig/

Tack.