handdator

Visa fullständig version : Alias kör hårt.

alias
2004-05-13, 10:12
Tjena allihopa.

Känner att det börjar bli dags att köra lite styrekträning nu och tänkte skriva ner mina förhoppningsvis stora framtida framsteg. Läser på forumet dagligen så man får hoppas att man lärt sig lite. Har tränat halvhjärtat i ca 2 år. Ectomorf är min kroppstyp, konstigt nog så har jag en putande mage så kan jag bara få vikten att sätta sig på rätt ställe så skall det nog lösa sig. Skall köra mkt ben då dessa är alldeles för smala. Har tränat till och från i ca 1 år. Hade tänkt köra med lite vassle som komplement till min usla kosthållning (ja ja jag vet!!). Funderar även på kreatin. Träningen kommer att varvas med promenader. Skall köra tungt och strikt 4-6 reps med mkt basövningar. Kommer att smygstarta idag.

Mål.

Första delmål är att komma upp till 85 kg i kroppsvikt. Sedan att bli tajjt som satan!!

Stats.

Ålder 27 år .
Längd: 184 cm.
Vikt 77kg.

Träningsschema.

Dag 1.
Axlar, ben

Dag 2.
Rygg, triceps, mage

Dag 3.
Bröst, biceps

Mer info om vikter jag kör på kommer allteftersom.

doolo
2004-05-24, 19:52
För att du ska få snabba resultat bör du lägga ytterligare energi på kosten.

Det är viktigt att du äter regelbundet så du håller uppe insulinnivåerna. Insulin är ett anabolt hormon och hjälper dig att ta upp aminosyror för att bygga muskler m.m. I ditt fall är det inte helt fel att äta kolhydrater med så kallat högt glykemisktindex (ev i kombination med protein)

Förutom att du äter regelbundet, så är det viktigt att du har en positiv energibalans dvs. du tar in mer energi än du gör av med. Detta är elementärt för att ha möjlighet att bygga muskler. Som du säkert vet så kommer en negativ energibalans tvinga din kropp att använda din muskler som energitillskott och du får en negativ kvävebalans (dvs musklerna används till energi och du kissar ut kvävet) oberoende på hur stor del av kosten som består av protein.

Vad som även är viktigt är att maten är av hyfsad kvalitet. Ett ökat energi- och protein intag leder till ett ökat behov av vissa vitaminer och mineraler som hjälper till i protein- och kolhydratomsättningen. Grönsaker och frukt innehåller flera av de essentiella vitaminerna så tillåt dem ha en del i ditt kostintag, trots bulk. Broccoli är fantastiskt om den tillagas på rätt sätt. överkokt broccoli har förlorat många av sina fördelar: smak, vitamininnehåll m.m.

Du bör också ha fokus på vilket sorts fett du stoppar i dig när du höjer ditt fettintag, mättatfett/transfettsyror= hårt fett bör vara på så låga nivåer som möjligt. Fleromättat fett bör ätas i måttlig mängd, då ett alldeles för stort intag av fleromättat fett teoretiskt sätt kan öka risken för peroxidation av fettsyror och sänka halten av det goda kolesterolet i blodet ( det som städar upp i blodbanorna) Enkelomättatfett har inte samma påverkan på varken lipoproteinerna eller fettsyrorna.

ex på bra produkter:
becel, rapsolja, olivolja

Om man höjer energiintaget är det viktigt att träna hårt samtidigt. Protein blir inte muskler bara för att det intas utan det krävs belastning för att det ska kunna användas till muskler.

Hoppas att du kan använda detta i din kostplanering.

//Doolo