Visa fullständig version : Gaser som luktar vidrigt, kan det tyda på något?
PKtarzan
2019-07-18, 19:47
Skulle inte säga att jag har problem med gaser i magen på daglig basis men när jag väl släpper väder luktar det så in i helvete...visserligen äter jag mycket fiberrik mat samt protein. Frågan är om gaser som luktar förjävligt kan vara en indikator på något som inte står rätt till i tarmfloran kontra gaser som inte doftar lika mycket?
Lätt laktosintolerans kan lukta, proteinshakar får fisarna att lukta mindre angenämt.
Tar på mig broscience-mössan och säger att du intar för mycket protein.
Sen hjälper det inte en gasig mage att hiva i dig mejeri-produkter och bröd heller.
Gluffgluff
2019-07-19, 09:19
Obalans i tarmfloran och/eller matallergi.
Skulle inte säga att jag har problem med gaser i magen på daglig basis men när jag väl släpper väder luktar det så in i helvete...visserligen äter jag mycket fiberrik mat samt protein. Frågan är om gaser som luktar förjävligt kan vara en indikator på något som inte står rätt till i tarmfloran kontra gaser som inte doftar lika mycket?
Behöver inte betyda just något om du mår bra i övrigt, en del personers fisar luktar illa och en del personers inte alls. Lukten kommer av svavelföreningar från det vi äter, protein är en av de saker som kan göra att de bildas.
Om du äter mycket animaliskt protein och/eller andra svavelrika matvaror så kan det bero på en överväxt av H2S-producerande mikroorganismer i mag-tarmkanalen.
Håller med "magan"... mina fisar kunde lukta död innan, ruttet kött typ. Har i princip varit vegan nu i två månader. Bytt ut köttet och osten med kikärtor, linser och potatis... Nu fiser jag desto oftare men dom är "inte så farliga", man behöver inte utrymma lokalen om det händer. :)
Sagacity
2019-07-21, 07:55
Äter mest kött, mina fisar luktar ingenting. Något som brukar påpekas hos de som går över till en ren köttkost är just att man inte längre är bloatad och uppsvälld och fiser en massa och gör man det är det stinker det inte.
Min gissning är att ni kan sluta anklaga köttet för att "ruttna" i tarmarna och stinka.
Äter mest kött, mina fisar luktar ingenting. Något som brukar påpekas hos de som går över till en ren köttkost är just att man inte längre är bloatad och uppsvälld och fiser en massa och gör man det är det stinker det inte.
Min gissning är att ni kan sluta anklaga köttet för att "ruttna" i tarmarna och stinka.
Jag tror att det främst har att göra med kombinationen av animaliskt protein och stärkelse. Håller med om att en uteslutande animalisk eller vegetarisk kost inte ger samma besvär.
kombinationen av animaliskt protein och stärkelse..
Gårdagens kebabrulle håller med. *bs*(literally)
Dricker jag en till två proteindrinkar om dagen så blir min flatulens mastig och intensiv.
Skall jag träffa tjejen så dricker jag inget vassleprotein den dagen. Jag är inte laktosintolerant och får inte i mig för mycket protein. Min mage genererar bara extra mycket gengas om jag dricker protein och ibland luktar det ohelig död.
Så testa två dagar utan drickbart protein, blir det bättre så vet du orsaken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.