handdator

Visa fullständig version : Kyl, frys + mikrovåg

okefokefokefokef
2019-07-07, 15:44
Tjena,

Är i ett scenario där jag inte har tillgång till ett vanligt kök för att laga mat utan enbart kyl, frys och en mikrovågsugn.

På morgonen äter jag kvarg och muesli, till lunch äter jag ute, men jag vet inte riktigt vad jag ska äta på kvällen? Hade ju velat äta rejält med kolhydrater som pasta, ris eller dylikt men så vitt jag vet så är det inte så praktiskt i en mikrovågsugn...

Så min fråga är, vad hade ni gjort i mitt scenario? Har ni några bra snabba recept jag kan göra i mikrovågsugnen? :)

Sagacity
2019-07-07, 15:54
Ägg kan man alga i mikron.
https://www.incredibleegg.org/recipe/basic-microwave-scrambled-eggs/

okefokefokefokef
2019-07-07, 15:59
Ah, det var ju smart, tackar! Har du några tips på kolhydrater som jag kan mikra?

DudX
2019-07-07, 16:30
Ah, det var ju smart, tackar! Har du några tips på kolhydrater som jag kan mikra?

Gröt *drool*

Bärsärk
2019-07-07, 17:38
Jag tror du kan göra typ allt i en micro men det kommer ju inte bli bra konsistens eller smaka lika bra.

baggard
2019-07-07, 19:18
Du kan möla i dig ris med kyckling helt klart. Grönsaker till det. Sen häller du över en sås du köpt. Blir smaskens!

Sen mycket havregrynsgröt med mjölk och jordnötssmör i på det!

Du kan ju också hitta en billig kokplatta man kopplar in om du verkligen vill ha en kokplatta till något.

Nikenik
2019-07-07, 21:45
Jag har inte provat koka pasta i mikro, äger ingen. Men har kokat pasta i termos när jag varit ute och paddlat och ibland när jag gör pastasallad häller jag på kokande vatten på pastan, på med lock och så får den stå någon timme innan jag häller av vattnet och blandar med sallad, blåmögelost, äpple och soltorkad tomat.

Du har inte vattenkokare eller kaffekokare? Såg en kokbok där alla recept var gjorda för att göra i kaffekokaren. Koka pasta i kaffekannan, steka bacon direkt på stekplattan, blanda med ägg och riven parmesan för pasta carbonara... :D

Cykelcykel
2019-07-08, 05:27
Gröt är faktiskt något som blir godare i micron än i kastrull

Sedan måste ju finnas något sätt att tillaga potatis i micron
Du får googla dig fram

jespauro
2019-07-09, 08:31
Gröt i mikron, jordnötssmör och proteinpulver.

Potatis gör jag alltid i mikron på deff. Skär potatisen i mindre kuber och kör den ca 2,5min på 700w för ca 150-200g potatis.

Om du inte har något emot torrvaror hade jag investerat i en billigare granola. Enkelt och gott sätt att få i sig kalorier med lite mjölk och ev. proteinpulver.

Om du jagar kolhydrater måste frukt vara en lämplig källa? Kräver ingen tillagning och exempelvis 2 bananer ger dig ca 50g kolhydrater. Går dessutom att kombinera med både granola och gröt.

edasvangen
2019-07-10, 00:14
Är det absolut förbjudet med kokplatta där du bor? annars finns det ju små portabla kokplattor att köpa, clas ohlson har flera alternativ under femhundringen, får lätt plats i en låda eller ett skåp och du kan med säkerhet koka ägg, pasta, ris, gröt, potatis osv, blir bara lite vattenångor att tänka på, inte direkt något problem..