Visa fullständig version : Hur många invånare krävs för att öppna ett gym?
skogsmus
2019-06-27, 17:25
Jag går i tankarna att öppna ett obemannat gym. Steg ett är att komma fram till om det över huvud taget kan gå med vinst.
Lokal finns ej utan kommer att byggas så det krävs att gymet går med rejäl vinst för att kunna amortera och betala ränta och driftskostnad.
Gymet kommer ligga i en bostadsförort 6kilometer utanför en stad där det finns flertal gym. I samhället bor det ca 1000 personer av blandad ålder.
Vad tror ni? Hur många av 1000 personer är gymande personer?
Beror på om du kan starta lite gruppträningar osv också, om du bara gör ett renodlat gym? Max 5% av invånarna, max, tror jag iaf..
skogsmus
2019-06-27, 17:40
Någon som vet var man kan hitta statistik eller liknande?
mattilainen
2019-06-27, 17:48
Är det inte lättare att räkna på det bakvänt? Vad kostar allt totalt och sen hur lång tid ska det ta att betala av allt innan du tjänar på det? Räkna med kostnader för reparation och inköp av nya saker under åren. Sen räknar man vad skulle ett kort kosta beroende på om det är 50 eller 100 pers som kommer köpa gymkort hos just dig. Blir summan högre än de andra ställena så kommer du troligtvis att misslyckas.
Starke75an
2019-06-27, 17:54
Motivera varför de skulle välja att träna hos dig i stället för nånannanstans?
skogsmus
2019-06-27, 18:12
De kommer välja mitt gym för att:
Nära hemmet. 0-700m Större möjlighet att spontanträna.
Barnvänligt inglasat barnrum som gör att föräldralediga kan träna med sina barn.
Obemannat vilket gör det billigare än andra gym
De kommer välja andra gym för att:
Överlag mer professionella.
Tillgång till instruktörer och passträning.
skogsmus
2019-06-27, 18:23
Är det inte lättare att räkna på det bakvänt? Vad kostar allt totalt och sen hur lång tid ska det ta att betala av allt innan du tjänar på det? Räkna med kostnader för reparation och inköp av nya saker under åren. Sen räknar man vad skulle ett kort kosta beroende på om det är 50 eller 100 pers som kommer köpa gymkort hos just dig. Blir summan högre än de andra ställena så kommer du troligtvis att misslyckas.
Har tänkt på det men jag måste veta antal kunder också.
Antagligen är det säkrast att göra en undersökning i området hur många som skulle gymma där. Vad de skulle vilja fanns, vad det tycker är överflödigt.
istället för att locka folk så byggs gymmet efter det behov som finns.
mattilainen
2019-06-27, 18:30
Har tänkt på det men jag måste veta antal kunder också.
Antagligen är det säkrast att göra en undersökning i området hur många som skulle gymma där. Vad de skulle vilja fanns, vad det tycker är överflödigt.
istället för att locka folk så byggs gymmet efter det behov som finns.
ja men höfta för att se om det är rimliga priser för det första. säg att 10 % kommer äga ett kort. Det bästa är att så många som möjligt har kort men så få som möjligt går till gymmet. Så det jag vet många i min närhet är att föräldrarna köper kort för hela familjen, mamma, pappa, två söner och en dotter, varav pappan och en son använder kortet kanske 5 gånger var på en månad. De tycker det är bra att alla kan träna när de vill för billigare peng men hur ofta används det tillräckligt för att spara in pengar? Troligtvis aldrig. Detta gymmet de betalar på kostar ca 450 kr i månaden för EN och istället för att betala 2250 kr för dessa fem så kanske gymmet har en deal att du betalar 1700 kr för hela familjen eller liknande och på så vis lockar kunder som högst troligt inte ens kommer vara där. Det absolut bästa och minst slitsamma :)
1000 invånare känns rätt lite för att ett gym ska gå runt. Bodde i en by med 2500 invånare några år, alla försök till gym konkade inom 12 månader. Iofs har ju fastigheter en tendens att öka i värde så att bygga och låta gymmet vara med och betala för en fastighetsinvestering kanske kan fungera.
Barnvänligt inglasat barnrum som gör att föräldralediga kan träna med sina barn.
Obemannat vilket gör det billigare än andra gym
De här två går inte ihop för mig. Väldigt få föräldrar kommer lämna sina barn utan någon tillsyn medan de tränar.
1000 pers känns väldigt lite. Räkna på hur många medlemmar du behöver för att både gå runt och leva, sedan gör du en marknadsundersökning i området för att få en uppfattning om din potentiella kundkrets, och jämför dem. Och kom ihåg - Folk ljuger om gym, om 200 säger att de hade varit intresserade av ett gym där så är det max 150.
panzerpig
2019-06-27, 19:57
Känns som du satsar för stort. Är planen att du ska kunna leva på att vara gymägare?
Enklaste är att börja väldigt litet. En lokal med lite grejer. Kanske några polare som går ihop och köper mer utrustning tillsammans. Fler polare vill haka på. Efter ett tag vill man köpa mer, alla lägger en slant eller betalar en summa som årskort osv osv.
VoDaresVins
2019-06-27, 20:33
Tycker också det är för stor satsning då det inte redan finns lokal. Tror det är för litet underlag och folk går mycket efter pris, åtminstone här. Så spelar som ingen roll att det är dyrare i bränsle och tid med längre avstånd då de stirrar på den fasta utgiften.
Om du skulle satsa, vad vore plan b för lokalen om det inte funkar?
Räkna bakvänt. Hur mycket pengar in måste du ha för att klara av kostnaderna för en månad/ett år. Då får du ett belopp, då kan du börja experimentera med hur de skulle se ut med x antal årskort, x antal dropin etc. och vilka priser som gäller.
1000 invånare känns rätt lite för att ett gym ska gå runt. Bodde i en by med 2500 invånare några år, alla försök till gym konkade inom 12 månader. Iofs har ju fastigheter en tendens att öka i värde så att bygga och låta gymmet vara med och betala för en fastighetsinvestering kanske kan fungera.
Bor nära en liten by med knappt 3000 invånare. Finns två gym och ett antal andra sporthallar.
skogsmus
2019-06-27, 23:01
Känns som du satsar för stort. Är planen att du ska kunna leva på att vara gymägare?
Enklaste är att börja väldigt litet. En lokal med lite grejer. Kanske några polare som går ihop och köper mer utrustning tillsammans. Fler polare vill haka på. Efter ett tag vill man köpa mer, alla lägger en slant eller betalar en summa som årskort osv osv.
Nej inte leva på det. Jobba 100% på vanliga jobbet och att det obemannade gymet "sköter sig själv" jag tillsammans med familj sköter lokalvården. Några gånger i veckan.
skogsmus
2019-06-27, 23:02
Bor nära en liten by med knappt 3000 invånare. Finns två gym och ett antal andra sporthallar.
Var det obemannade gym?
skogsmus
2019-06-27, 23:03
ja men höfta för att se om det är rimliga priser för det första. säg att 10 % kommer äga ett kort. Det bästa är att så många som möjligt har kort men så få som möjligt går till gymmet. Så det jag vet många i min närhet är att föräldrarna köper kort för hela familjen, mamma, pappa, två söner och en dotter, varav pappan och en son använder kortet kanske 5 gånger var på en månad. De tycker det är bra att alla kan träna när de vill för billigare peng men hur ofta används det tillräckligt för att spara in pengar? Troligtvis aldrig. Detta gymmet de betalar på kostar ca 450 kr i månaden för EN och istället för att betala 2250 kr för dessa fem så kanske gymmet har en deal att du betalar 1700 kr för hela familjen eller liknande och på så vis lockar kunder som högst troligt inte ens kommer vara där. Det absolut bästa och minst slitsamma :)
Smart:naughty:
Diomedea exulans
2019-06-27, 23:05
Gissar att det inte går runt. I föräldrarnas hembygd bor 1000 pers på sommaren och 500 på vintern. Det enda gymmet där finns i preexisterande lokal och går inte runt.
skogsmus
2019-06-27, 23:14
De här två går inte ihop för mig. Väldigt få föräldrar kommer lämna sina barn utan någon tillsyn medan de tränar.
1000 pers känns väldigt lite. Räkna på hur många medlemmar du behöver för att både gå runt och leva, sedan gör du en marknadsundersökning i området för att få en uppfattning om din potentiella kundkrets, och jämför dem. Och kom ihåg - Folk ljuger om gym, om 200 säger att de hade varit intresserade av ett gym där så är det max 150.
De är ju inte utan tillsyn om de sitter och leker/ kollar film i en överskådlig del av gymet. Håller med dig. 1000pers känns lite.
Starke75an
2019-06-28, 03:40
Skulle nog försöka räkna på kostnaderna.
Dvs vad lokalen kostar att bygga med allt, kostnad för drift och underhåll.
Hur stor ska lokaler vara?
Samt kostnader för gymutrustning.
Langster
2019-06-28, 05:38
Tror inte heller det skulle funka. Skulle kanske funka om det redan fanns lokal, men att fixa en lokal från grunden med dusch osv som man kan tänka sig krävs om man ska våga ta betalt känns dyrt... jag har dock ingen erfarenhet alls av att bygga något så vad vet jag, men det känns som en existerande lokal skulle underlätta och det skulle definitivt göra det lättare att kalkylera vad kostnaderna blir.
Jag tränar på ett sånt gym nu i Enköping, som är en liten stad - men dock drygt 30 000 invånare tror jag, det ligger i en gammal industrilokal och all utrustning är begagnad och går sönder titt som tätt. Det finns EN dusch och inget riktigt omklädningsrum. Trots den låga standarden kostar det 3600 om året att träna där, vilket känns ganska dyrt. De som driver stället menar att det i princip är en ideell verksamhet, vilket jag köper.
Det finns rätt många gym i den här staden, säkert 10 st, vilket känns rätt tätt, övriga gym jag provat på har varit rätt fulla, vilket kan anses rätt förvånande.
Så det går att få runt flera gym på rätt liten befolkning, men 1000 pers känns snålt, då måste typ alla som kan tänkas träna välja just ditt gym.
Jag tränar där för att det är lugnt de tider jag tränar och det är hardcore. Lol.
Det är väl just hardcore människor man lockar till den typen av gym.
En alternativ idé vore väl att försöka få kommunen att smälla upp ett motionscenter, om det inte redan finns, om du inte nödvändigtvis vill driva stället själv. Alternativt börja i mindre skala, hitta en mindre lokal och köp in utrustningen tillsammans med några andra som vill träna där, ha det som ett utökat gemensamt hemmagym typ.
mattilainen
2019-06-28, 12:34
Nej inte leva på det. Jobba 100% på vanliga jobbet och att det obemannade gymet "sköter sig själv" jag tillsammans med familj sköter lokalvården. Några gånger i veckan.
Tror även du inte förstår hur mycket jobb som krävs. Vem ska ta hand om bokföring? Vem ska ta hand om kassan och göra kort för att dela ut? Ska du ha en dag i veckan som du delar ut mellan vissa timmar bara så kommer många som "vill börja träna idag eller imorgon" inte gå till ditt gym, då det är för omständigt. Folk kommer ringa hela tiden med dumma frågor. Detta säger jag med kunskap från vårt lokala gym som är en förening där min bror jobba med att dela ut korten och ta samtal om just korten.
Inget gym "sköter sig själv".
Tror även du inte förstår hur mycket jobb som krävs. Vem ska ta hand om bokföring? Vem ska ta hand om kassan och göra kort för att dela ut? Ska du ha en dag i veckan som du delar ut mellan vissa timmar bara så kommer många som "vill börja träna idag eller imorgon" inte gå till ditt gym, då det är för omständigt. Folk kommer ringa hela tiden med dumma frågor. Detta säger jag med kunskap från vårt lokala gym som är en förening där min bror jobba med att dela ut korten och ta samtal om just korten.
Inget gym "sköter sig själv".
+ försäkringar, trasiga maskiner, underhåll av lokal, trasiga golv/duschar osv, målnig, ev speglar, administrera medemmar, fakturor, avtal. Utan att försöka avskräcka någon så är det trots allt Sverige vi pratar om. Landet som aktivt kväver versamheter med byrokrati, regler och bestämmelser. Jag fick intryck av att du trodde det var ganska bekymmersfritt att dra igång en verksamhet. Men är man beredd att kämpa så ordnar det sig alltid.
delta_mats
2019-06-28, 15:31
Ett gym måste ju städas dagligen för att inte se bedrövligt ut. Ställa i ordning grejerna, sopas och skuras, städa eventuella badrum och duschar mm. Man får nog räkna med minst 1h städning varje dag.
Läskeblask
2019-06-28, 17:02
Att bygga en hall och skaffa all utrustning kostar säkert minst 2 milj. Lite svettigt kan det bli ifall det inte börjar rulla på. Sen funderar jag över målgruppen. Man kan ju träna på flera gymkedjor nästan gratis och öppnar man eget så har man inte råd att sälja till samma pris. Sen igen om jag betalar 5-600 i månaden så skall gymmet verkligen vara bra.
I övrigt så är ju maskinerna sjukt dyra. Känns idiotiskt att köpa en massa värdelöst skit som finns på dom flesta gym bara för att bygga nåt budgetgym och att bara fixa nåt litet gym för skoj är definitivt inte värt det
Langster
2019-06-28, 18:16
Vem ska ta hand om kassan och göra kort för att dela ut? Ska du ha en dag i veckan som du delar ut mellan vissa timmar bara så kommer många som "vill börja träna idag eller imorgon" inte gå till ditt gym, då det är för omständigt.
Så här löser man detta: man har inga kort, man har kodlås på ytterdörren. Koden byts ut varje månad och skickas ut till de som fortfarande är medlemmar vid månadsskiftet. När någon vill bli medlem får han koden direkt på Mail och får en faktura skickad till sig på avgiften. Då kan man alltså börja träna samma dag som man bestämmer sig.
Är man paranoid så kan man sätta upp en webcam så att man kan kolla att folk inte släpps in olovligt osv... eller bara i avskräckande syfte.
Sen har man en anslagstavla eller liknande på gymmet där aktuell information sätts upp. Ringer någon med en dum fråga hänvisar man bara till anslagstavlan.
Jag tror det kan vara rätt smidigt att driva ett obemannat gym. Speciellt om man är ett par stycken som delar på städning och underhåll. Går det runt kan man säkert erbjuda någon stackare ett gratis medlemskap i utbyte mot att de städar lokalen också då slipper man den biten.
Men att bygga ett nytt modernt gym i ett samhälle med 1000 invånare känns inte som en bra idé, som sagt.
Så här löser man detta: man har inga kort, man har kodlås på ytterdörren. Koden byts ut varje månad och skickas ut till de som fortfarande är medlemmar vid månadsskiftet. När någon vill bli medlem får han koden direkt på Mail och får en faktura skickad till sig på avgiften. Då kan man alltså börja träna samma dag som man bestämmer sig.
Är man paranoid så kan man sätta upp en webcam så att man kan kolla att folk inte släpps in olovligt osv... eller bara i avskräckande syfte.
Sen har man en anslagstavla eller liknande på gymmet där aktuell information sätts upp. Ringer någon med en dum fråga hänvisar man bara till anslagstavlan.
Jag tror det kan vara rätt smidigt att driva ett obemannat gym. Speciellt om man är ett par stycken som delar på städning och underhåll. Går det runt kan man säkert erbjuda någon stackare ett gratis medlemskap i utbyte mot att de städar lokalen också då slipper man den biten.
Men att bygga ett nytt modernt gym i ett samhälle med 1000 invånare känns inte som en bra idé, som sagt.
Så här löser man det:
Registrering sker via en app.Appen har funktion att visa en QR-kod. QR-koden hålls vid läsaren på slussen in.
Så här löser man det:
Registrering sker via en app.Appen har funktion att visa en QR-kod. QR-koden hålls vid läsaren på slussen in.
planka.nu kommer att fixa webkameran:d
skogsmus
2019-06-30, 21:46
Tack för alla synpunkter och kom med mer brainstorming om ni orkar. Verkar generellt sett en dålig idé, men kul att fantisera och klura lite. Finns gott om människor som tror för mycket på sina affärsidéer och gör misstaget att starta sin business för att sedan konka. Ska försöka undvika att bli en sådan.
Var det obemannade gym?
Det ena är obemannat, det andra (dyrare) bemannat vissa tider.
grondahl
2019-07-02, 14:01
Om du primärt vill öppna gymmet för att ha någonstans att träna så fundera på att starta ex en SL-klubb istället. Rekrytera in medlemmar, ta aktivitetsbidrag för ungdomar, möjlighet för spons från lokala företag etc.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.