handdator

Visa fullständig version : Jordfelsbrytare, koppla bort?

Glasnost
2019-06-24, 15:45
Efter att ha bytt säkringsterminal och diverse el i sommarstugan så sattes en jordfelsbrytare in, vilket är krav sedan år 2004. Sedan dess har det strulat med vår vattenpump. Det är en grävd brunn som ligger ca 150 m från huset, där pumpen sitter på en balk 1,5 meter ner i brunnen. I och med att jordfelsbrytaren ibland löser ut så bytte vi pumpen i våras och sedan dess har det funkat, tills nu. Den löser ut så hela fastigheten blir strömlös och så har vi inget vatten. Bryter jag säkringarna till pumpen så funkar det. Elen inne i fastigheten är ny och pumpen är ny, då återstår kabeln mellan huset och brunnen, eller så blir det så fuktigt i brunnen så kondens ställer till det och läckströmmar uppstår i elektroniken på pumpen. Många anser att man inte ska ha en jordfelsbrytare till vattenpumpar, så frågan är om man ska koppa bort den från just säkringarna som går till pumpen. Min känsla är att jordfelsbrytaren reagerar lite för lätt på pumpen och det kanske inte gör något om det finns små läckströmmar, de har säker varit så i alla år (gammal fastighet) men det märktes aldrig när det inte fanns en jordfelsbrytare. Vi är inte så ofta där, så jag är inte så intresserad av lägga ner några direkt pengar utan vill få det att funka till en billig peng. Brand och kortslutning i brunnen utgör ingen fara för personer, och man kan enkelt bryta strömmen innan man kliver ner om man ska greja med pumpen. Vad tänker ni om detta, ska jag koppa ifrån jordfelsbrytaren från pumpen?

Magnus N
2019-06-24, 16:49
Koppla bort eller sätta den för sig själv på en egen jfb/psb igår bra med (har man skyddet kvar med)

Glasnost
2019-06-25, 16:50
Koppla bort eller sätta den för sig själv på en egen jfb/psb igår bra med (har man skyddet kvar med)

Om jag sätter jordfelsbrytaren separat så ändrar det inget, den kommer ju slå ifrån som vanligt och jag vill ha vatten i kranen. Är det farligt att koppla bort den, kan vatten bli ledande osv?

svenbanan
2019-06-25, 18:32
Om jag sätter jordfelsbrytaren separat så ändrar det inget, den kommer ju slå ifrån som vanligt och jag vill ha vatten i kranen. Är det farligt att koppla bort den, kan vatten bli ledande osv?

Om du har pumpen på en egen jordfelsbrytare så slipper du ju detta i alla fall.

Den löser ut så hela fastigheten blir strömlös

Ifall du inte är helt hundra på vad som gör att jordfelsbrytaren faktiskt löser ut så kan jag tycka det måste vara vanskligt att uttala sig bombsäkert om vad som eventuellt kan hända om du kopplar bort jordfelsbrytaren.

Att vattnet skulle bli strömförande inne i huset tror jag dock är mer eller mindre omöjligt. Strömmen vill ju gå snabbaste vägen till jord, och det borde ju rimligen ske nånstans på vägen ifall pumpen knasar ihop helt. Dessutom borde väl säkringen gå i detta fall tycker jag. Men vad vet jag jag är inte elektriker.

Jordfelsbrytaren är väl främst för att skydda ifall själva pumpen är strömförande, men att säkringen inte löser ut pga att strömmen är för låg. Detta tror jag en jordfelsbrytare upptäcker innan man får chansen att peta på den strömförande pumpen.

Men återigen så är jag inte elektriker, och troligen har jag inte full koll på hur detta funkar.

Jag skulle nog dock ha föredragit att haft en elektriker tittat på varför jordfelsbrytaren löser ut hela tiden innan jag kopplar från den. Just för att det känns lite risky att koppla från den ifall man inte är hundra på anledningen till att den löser ut känns lite tveksamt.

Magnus N
2019-06-25, 18:38

Hur slår jordfelsbrytaren om du lägger pumpen vid sidan om?

Glasnost
2019-06-26, 10:30
Hur slår jordfelsbrytaren om du lägger pumpen vid sidan om?

Bryter jag säkringarna till pumpen så slår jordfelsbrytaren inte till. Det är uppenbarligen något "fel" mellan säkringsskåpet och vattenpumpen. Någonstans uppstår en läckström, sannolikt p.g.a. fuktig miljö då pumpen och säkringsskåpet är nytt (inkopplat av en elektriker). Är läckströmmen minst 30mA så slår jordfelsbrytaren till och bryter. Det kan vara fukt i kabeln, eller i elektroniken på pumpen. Sätter jag en separat jordfelsbrytare på pumpen så kommer den fortsatt att slå till, även om den inte bryter övrig el i huset.

Så frågan är om man vågar ta bort jordfelsbrytaren från vattenpumpen. Givetvis får man be en elektriker att göra detta, då man inte ska pilla med sådant själv. Jag ställde frågan här för att se vad Ni anser, vi har förstås pratat med en elektriker och han kan konstatera att något är fel, men en elektriker vill inte föreslå att koppla bort ett skydd, det får man be om, och man får inte koppla bort den från övrig el i fastigheten. Om alla skulle sätta in jordfelsbrytare i alla gamla fastigheter så skulle den bryta både högt och lågt, för det är nästan alltid något som inte är helt 100% enligt dagens elsäkerhet.

agazza
2019-06-26, 10:32
Ta dit en elektriker. Idiotiskt att koppla bort säkerhetsfunktioner.

Ni har säkert grävt ned någon gammal gummikabel och har fel typ av anslutning på pumpen

Glasnost
2019-06-26, 10:38
Ta dit en elektriker. Idiotiskt att koppla bort säkerhetsfunktioner.

Ni har säkert grävt ned någon gammal gummikabel och har fel typ av anslutning på pumpen

Nopp, allt är gjort av elektriker, men som jag skriver är det en gammal fastighet och en elektriker har varit där.

svenbanan
2019-06-26, 10:49
Du kan ju kanske testa att ta loss alla anslutningar till den nedgrävda kabeln på pumpen, och istället koppla in pumpen via en ny (temporär) kabel som bara är en helt vanlig förlängningskabel som du dragit dit ovan jord, och som du kopplar in pumpen till.

Ifall pumpen funkar med denna nya anslutning och jordfelsbrytaren inte slår ifrån så vet du ju i alla fall att det är kabeln som spökar.

Ifall jordfelsbrytaren slår ifrån även med den nya kabeln så vet du att felet sitter nån annanstans. Rimligen i pumpen.

Vad du nu än bestämmer dig för att göra till slut så lär det ju inte skada att ha så mycket information som möjligt.

Magnus N
2019-06-26, 11:22
Bryter jag säkringarna till pumpen så slår jordfelsbrytaren inte till. Det är uppenbarligen något "fel" mellan säkringsskåpet och vattenpumpen. Någonstans uppstår en läckström, sannolikt p.g.a. fuktig miljö då pumpen och säkringsskåpet är nytt (inkopplat av en elektriker). Är läckströmmen minst 30mA så slår jordfelsbrytaren till och bryter. Det kan vara fukt i kabeln, eller i elektroniken på pumpen. Sätter jag en separat jordfelsbrytare på pumpen så kommer den fortsatt att slå till, även om den inte bryter övrig el i huset.

Så frågan är om man vågar ta bort jordfelsbrytaren från vattenpumpen. Givetvis får man be en elektriker att göra detta, då man inte ska pilla med sådant själv. Jag ställde frågan här för att se vad Ni anser, vi har förstås pratat med en elektriker och han kan konstatera att något är fel, men en elektriker vill inte föreslå att koppla bort ett skydd, det får man be om, och man får inte koppla bort den från övrig el i fastigheten. Om alla skulle sätta in jordfelsbrytare i alla gamla fastigheter så skulle den bryta både högt och lågt, för det är nästan alltid något som inte är helt 100% enligt dagens elsäkerhet.

Jobbar som en elektriker så vet hur en jordfelsbrytare fungerar :)

Har aldrig skrivit du ska koppla bort övriga el ifrån jordfelsbrytaren. Skrev att du antingen kopplar pumpen förbi jfb eller lägger denna över en egen jfb/psb

Testa som svenbanan skrev, annars är det en 1fas eller 3fas pump?

Glasnost
2019-06-26, 11:59
Jobbar som en elektriker så vet hur en jordfelsbrytare fungerar :)

Har aldrig skrivit du ska koppla bort övriga el ifrån jordfelsbrytaren. Skrev att du antingen kopplar pumpen förbi jfb eller lägger denna över en egen jfb/psb

Testa som svenbanan skrev, annars är det en 1fas eller 3fas pump?

3 fas, det är lite för långt för att lägga ut en tillfällig kabel som även går igenom en kohage. Faktum kvarstår, är det ett alternativ att koppla bort jordfelsbrytaren från pumpen?

Decepticon
2019-06-26, 12:13
Det låter som kabeln kan vara problemet. Har den varit nergrävd i 50 år så kan det mycket väl ha trängt in fukt någonstans på vägen. En känslig jordfelsbrytare märker detta och slår ifrån. Det är nog som du skriver, ett vanligt fel i alla gamla anläggningar fast man inte vet om det. Jag skulle definitivt koppla bort jordfelsbrytaren från pumpen. Jag tror inte det är nog risk för liv och hälsa i detta fall. I min svågers sommarstuga sitter ingen jordfelsbrytare på pumpen och han är elektriker och han vill inte sätta dit någon jordfelsbrytare.

Magnus N
2019-06-26, 13:10
3 fas, det är lite för långt för att lägga ut en tillfällig kabel som även går igenom en kohage. Faktum kvarstår, är det ett alternativ att koppla bort jordfelsbrytaren från pumpen?

Jag hade kopplat bort den, perdsonskydd på pump i en brunn är inte nödvändigt

svenbanan
2019-06-26, 13:17
Risken är väl att ifall det är nåt som är knas i pumpen och inte kabeln, att man kan få en stöt ifall man petar på pumpen med strömmen på. Dvs att pumpens ytterhölje kanske är strömförande.

Jag skulle i alla fall vilja veta var felet är innan jag kopplade runt jordfelsbrytaren. Kanske inte för att det är nån direkt överhängande fara. Snarare för att kunna släppa tanken på det helt när man väl kopplat runt. Inte kul kanske ifall nån är där och petar om tio år och inte har en aning om det här med jordfelsbrytaren...

Men jag skulle ju också lyssna mer på vad folk som är elektriker tycker, än vad folk som bara har en åsikt tycker... ;)

Magnus N
2019-06-26, 13:22
För att förtydliga: koppla gärna bort pumpen för att allt ska kunna fungera, men ta sedan och felsök problemet så du inte låter det vara (som svenbanan skriver ovan)

Glasnost
2019-06-27, 08:31
En elektriker var på besök och han kopplade bort jordfelsbrytaren från säkringarna som går till pumpen. Det vi noterade var ett underjordiskt myrbo kring kabeln och elektrikern sa att myrorna bidrar till mycket fukt och att de kan ha påverkat kabeln. Vi har preparerat myrboet och hoppas kunna slå ut samhället, men pumpen funkar nu igen (utan jordfelsbrytare).

agazza
2019-06-27, 09:53
En elektriker var på besök och han kopplade bort jordfelsbrytaren från säkringarna som går till pumpen. Det vi noterade var ett underjordiskt myrbo kring kabeln och elektrikern sa att myrorna bidrar till mycket fukt och att de kan ha påverkat kabeln. Vi har preparerat myrboet och hoppas kunna slå ut samhället, men pumpen funkar nu igen (utan jordfelsbrytare).

Gräv ned en slang och byt kabel.

PixelMiner
2019-06-27, 21:30
r_vx3kwUH4U

Decepticon
2019-06-28, 13:47
Gräv ned en slang och byt kabel.

I detta läge skulle jag köra på utan jordfelsbrytare på pumpen, då det gäller en sommarstuga som inte verkar användas så ofta och felet sannolikt ligger under jord utan stor risk för personskada. Jag tror inte elektrikern hade gått med på att koppla bort den om det riskerade liv och hälsa.

agazza
2019-06-28, 14:42
I detta läge skulle jag köra på utan jordfelsbrytare på pumpen, då det gäller en sommarstuga som inte verkar användas så ofta och felet sannolikt ligger under jord utan stor risk för personskada. Jag tror inte elektrikern hade gått med på att koppla bort den om det riskerade liv och hälsa.Är han elektriker?

Får man ta bort en jordfelsbrytare för att den löser ut?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Magnus N
2019-06-28, 16:41
Är han elektriker?

Får man ta bort en jordfelsbrytare för att den löser ut?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Beror på vad som skyddas och anledning till att det löser

shadowfire
2019-06-29, 20:09
En JFB utlöser rätt lätt om det blir obalans mellan fas och nolla, t.ex. Man bör alltid precis som flera kloka skribenter har varit inne på, ta reda på varför den utlöser. Jag hade problem med en JFB som slog ifrån stup i kvarten och orsaken var en kabel som låg ute på altanen där honan inte hade skyddslock och det hade kommit in regnvatten. Vatten suger på att leda ström, men det räckte för att skapa den obalansen mellan fas och nolla som gjorde att JFB'n slog ifrån. Dvs har du någon slags fuktigenomträngning så kan det räcka för att slå ifrån JFBn. JFB'n stora syfte är dock att motverka stora skillnader, t.ex. att du kör snöskyffeln rätt ner i en elkabel. Där avser den slå ifrån fas/jord/nolla och döda precis allt så att inget kan bli strömförande i snöskyffeln.

Jordfelsbrytare är heller inget supermagiskt, utan vid stora elfel så går säkringen primärt. JFB'n är bara en extra skyddsåtgärd utöver ordinarie säkring (och en JFB i en modern normcentral är överlag lite mer känslig jämfört mot t.ex. en trög 10A säkring).

MagnusN får rätta mig om jag har fel :)

Magnus N
2019-06-29, 20:15
En JFB utlöser rätt lätt om det blir obalans mellan fas och nolla, t.ex. Man bör alltid precis som flera kloka skribenter har varit inne på, ta reda på varför den utlöser. Jag hade problem med en JFB som slog ifrån stup i kvarten och orsaken var en kabel som låg ute på altanen där honan inte hade skyddslock och det hade kommit in regnvatten. Vatten suger på att leda ström, men det räckte för att skapa den obalansen mellan fas och nolla som gjorde att JFB'n slog ifrån. Dvs har du någon slags fuktigenomträngning så kan det räcka för att slå ifrån JFBn. JFB'n stora syfte är dock att motverka stora skillnader, t.ex. att du kör snöskyffeln rätt ner i en elkabel. Där avser den slå ifrån fas/jord/nolla och döda precis allt så att inget kan bli strömförande i snöskyffeln.

Jordfelsbrytare är heller inget supermagiskt, utan vid stora elfel så går säkringen primärt. JFB'n är bara en extra skyddsåtgärd utöver ordinarie säkring (och en JFB i en modern normcentral är överlag lite mer känslig jämfört mot t.ex. en trög 10A säkring).

MagnusN får rätta mig om jag har fel :)

Vad menar du med obalans mellan fas och nolla?

Sedan är inte en säkring och jfb samma sak , så går inte säga att en jfb är mer känslig än en trög 10a, de har helt olika funktioner :)

Kif
2019-06-29, 20:31
Jfb mäter magnetfältet runt fas/nolla. Vid avvikelse (strm som inte går via nolledaren tillbaks) så löser den. Vanligen runt eller innan 30mA.
När den löser bör man ta reda på varför. I ditt fall kan kabeln vara på väg att gå av eller pumpen läcker i nåågon lindning, vilket resulterar i att du kan bli utan vatten när det inte är helt lägligt.

svenbanan
2019-06-29, 20:32
Vad menar du med obalans mellan fas och nolla?

Sedan är inte en säkring och jfb samma sak , så går inte säga att en jfb är mer känslig än en trög 10a, de har helt olika funktioner :)

Mäter inte jordfelsbrytaren hur mycket ström som går genom nollan och de "heta" ledarna? Dvs om det skiljer sig mellam den heta ledaren och nollan så måste strömmen ha tagit nån annan väg till jord, dvs nånting är fel och potentiellt farligt.

Anledningen till att den vanliga säkringen inte löser ut är väl rimligen att inte all ström tagit "fel väg".

Ungefär så har jag fattat det i alla fall.

svenbanan
2019-06-29, 20:34
Jfb mäter magnetfältet runt fas/nolla. Vid avvikelse (strm som inte går via nolledaren tillbaks) så löser den. Vanligen runt eller innan 30mA.
När den löser bör man ta reda på varför. I ditt fall kan kabeln vara på väg att gå av eller pumpen läcker i nåågon lindning, vilket resulterar i att du kan bli utan vatten när det inte är helt lägligt.

Det låter ju som att jag inte är helt ute och cyklar i min bild av hur det funkar då. Eller?

Magnus N
2019-06-29, 20:36
Mäter inte jordfelsbrytaren hur mycket ström som går genom nollan och de "heta" ledarna? Dvs om det skiljer sig mellam den heta ledaren och nollan så måste strömmen ha tagit nån annan väg till jord, dvs nånting är fel och potentiellt farligt.

Anledningen till att den vanliga säkringen inte löser ut är väl rimligen att inte all ström tagit "fel väg".

Ungefär så har jag fattat det i alla fall.

japp, det stämmer

Säkring löser vid överlast, om det som är inkopplat förbrukar mer än vad som är avsäkrat eller vid kortslutning, den har ingen funktion som kan lösa om strömmen "läcker"

Glasnost
2019-07-01, 18:39

Som jag inledningsvis skrev så är pumpen helt ny, vilket gör trasig lindning etc. mindre sannolikt. Kabeln är nergrävd ca meter under jord och att den då håller på att gå av är heller inte troligt. Det finns inga visuella fel på kabeln, varken i pumphuset eller i huvudbyggnaden. Då är det sannolikt fukt som trängt in som ibland skapar "obalans" vilket får JFB att lösa ut. I och med att sommarhuset inte används så ofta är jag inte intresserad av att lägga en ny kabel om det utan risk för liv och hälsa kan lösas med att koppla bort JFB från pumpen. I och med att elektrikern gjorde detta, så får man tolka det som om han ansåg att detta tilltag inte utgör någon fara i just detta fall.