Visa fullständig version : 50 repsX1?
Illustrerade mannen
2019-06-20, 12:03
Ramlade över ett "schema" på nätet. Tycker det låter hyfsat intressant - och lite galet. Någon som testat, eller åtminstone något liknande? Resultat om man äter och sover vettigt? Eller bara anus?
A
Bänk/bänkvariant: 1X6-8, 1X10-12
Flyes: 2X8-10
Vertikal rodd: 1X6-8, 1X10-12
Horisontell rodd: 1X6-8, 1X10-12
B
Böj/böjvariant: 1X6-8, 1X10-12
RDL: 2X12-15
Utfall: 2X10-12
Vader: 3X15
C
Böj: 1X50
Armhävningar: 1X50
Omvänd rodd/kroppsviktsrodd: 1X50
Press/Klokovpress: 1X50
Stångcurl: 1X50
Pass A och B tas till teknisk fail. Vid pass C ökas vikten då 50 reps nås.
Anders The Peak
2019-06-20, 14:11
Ibland blir jag förvånad över att den här frågeställningen kommer upp när det verkar som om att personen i fråga har tränat ett antal år.
Personligen tror jag inte att det är programmet som är avgörande så länge det är något sånär balanserat.
Det handlar om kvalitet i passet och kontinuiteten över tid. Hoppa från det ena programmet till det andra utan att få till kvaliteten i det som många gör som är lika illa som att träna efter samma mönster år ut och år in. Du vet den där som står och stampar vid sin tredje övning, då maskinen är upptagen av någon som använder den, svettas av abstinens och kan inte göra något annat kreativt.
Lite överdrivet men inte osant !!
Illustrerade mannen
2019-06-20, 15:14
Hallå med dig ATP och förstår hur du tänker. Att man tränat flera år och är trygg i det man gör borde ju dock inte hindra att man är nyfiken och öppen? Jag är hyfsat trygg i det jag gör på gymmet och vet vad som fungerar för mig. Om man ramlar över något annorlunda eller knepigt bör man väl kunna fråga om någon testat?
Jag vägrar sitta i min håla och vara nöjd över min egen förträfflighet samtidigt som jag raljerar över folks nyfikenhet. Men det är jag det. Frid!
Diomedea exulans
2019-06-20, 15:26
Tycker inte det känns helt balanserat. Schemaskaparen verkar ha bröst som svag punkt då denne lägger till flies som komplement, men inte har någon isolationsövning för triceps eller axlar. Mycket rodd, men ingen chins/latsdragsövning? Ingen magträning heller.
Ska det köras mån-ons-fre? Känns lite konstigt att ha böj på både B och C isåfall.
Tror egentligen inte 50-reppare är dumt dock, det sägs väl att lätta vikter är okej om de tas till failure.
Anders The Peak
2019-06-20, 16:26
Hallå med dig ATP och förstår hur du tänker. Att man tränat flera år och är trygg i det man gör borde ju dock inte hindra att man är nyfiken och öppen? Jag är hyfsat trygg i det jag gör på gymmet och vet vad som fungerar för mig. Om man ramlar över något annorlunda eller knepigt bör man väl kunna fråga om någon testat?
Jag vägrar sitta i min håla och vara nöjd över min egen förträfflighet samtidigt som jag raljerar över folks nyfikenhet. Men det är jag det. Frid!
Men min förvåning handlar delvis om det föreslagna programmet då det uppenbarligen är någon med mycket liten egen praktisk erfarenhet av träning som komponerat det. Det är min personliga tolkning av programupplägget.
Hur många med bra resultat kör med annorlunda och knepiga program som det här ?
svenbanan
2019-06-20, 16:45
Mycket rodd, men ingen chins/latsdragsövning?
Vertikal rodd borde ju rimligen vara nån variant av latsdrag. Alternativ är det drag till hakan...
delta_mats
2019-06-20, 17:09
Jag gjorde en gång 30 reps på 100 kg i knäböj. Jag vet inte med er, men jag höll i alla fall på att avlida.
Skulle inte vilja plåga mig till fler reps än så. Inte ifall det inte är långt ifrån fail, men då blir vikten väldigt väldigt lätt.
panzerpig
2019-06-20, 18:03
Jag gjorde en gång 30 reps på 100 kg i knäböj. Jag vet inte med er, men jag höll i alla fall på att avlida.
Skulle inte vilja plåga mig till fler reps än så. Inte ifall det inte är långt ifrån fail, men då blir vikten väldigt väldigt lätt.
Håller med. 50-repspasset ser inte roligt ut. 20 reps i böj är rätt maffigt om man kör det ett tag med progression under en tid.
VoDaresVins
2019-06-20, 20:35
Kört ett program nu med maxningar på 50% av 1rm. Nått 30 reps då. Misstänker det krävs bra mycket mindre vikt för att man ska kunna pumpa 20 reps till.
Tycker det var märkligt med 2 kroppsviktsövningar till pass c. Blir ju bara krånligt att lägga till vikt i dom. Klart det går lätt att hitta ersättande övningar men känns spontant inte välplanerat.
DiktatorN
2019-06-20, 22:32
Skulle jag tränat på det sättet så skulle jag ha börjat på en väldigt lätt belastning som jag klarar mycket mer än 50 reps på. Kört på och höjt 2.5-5 kg (beroende på övning) varje pass för att sedan sänka antalet reps men fortsatt att höja vikten med samma progression. Typ 50/25/12/6/3 eller något sådant. Håller man sig bara till 50 reps så lär man stagnera ganska fort tror jag.
Håller med. 50-repspasset ser inte roligt ut. 20 reps i böj är rätt maffigt om man kör det ett tag med progression under en tid.
Ja, det lär ju vara helt sjukt jobbigt. Men har man pannbenet att ta sig igenom det så finns det nog mycket att vinna på det.
trädgårdsmöbel
2019-06-21, 09:50
Med åldern stiger min skepsis mot minimalistiska program. Det är som att kroppen kräver enorma mängder träning för att inte klappa ihop. För en 20åring kan det där vara en grej kanske.
TheDoctor
2019-06-21, 11:20
Mer. Oftare. Snabbare . Tyngre.
panzerpig
2019-06-21, 16:04
Med åldern stiger min skepsis mot minimalistiska program. Det är som att kroppen kräver enorma mängder träning för att inte klappa ihop. För en 20åring kan det där vara en grej kanske.
Hur mycket är "enorma mängder för att inte klappa ihop" för dig?
trädgårdsmöbel
2019-06-21, 16:12
Hur mycket är "enorma mängder för att inte klappa ihop" för dig?
Mer än HIT och liknande lågvolymsupplägg, men mindre än Arne Persson :)
panzerpig
2019-06-21, 18:51
Mer än HIT och liknande lågvolymsupplägg, men mindre än Arne Persson :)
Så inga enorma mängder utan rätt standard alltså :)
Raschmus
2019-06-24, 09:01
Tränade med sveriges bästa Herr inom Athletic Fitness för några år sedan. Efter varje block avslutade vi en vecka med 50 reppare, han menade på att det drev ut slaggprodukter (ingen värdering huruvida det stämmer eller inte). Däremot det absolut grisigaste jag gjort i träningsväg. Fällde en halv tår under axelpressen och en hel tår under knäböjen
Illustrerade mannen
2019-06-24, 10:24
Smygtestade igår...
50-reppare i stångcurl pch Bradfordpress. Dat pump! Kunde knappt borsta tänderna i morse. Om det är "bra och givande" vet jag inte, men det kändes att jag tränat...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.