Visa fullständig version : Dilemma om jobb
Illustrerade mannen
2019-06-07, 18:32
En bekant har fått ett dilemma. Hon har ett hyfsat prestigefullt jobb (samma som jag - rektor på en gymnasieskola), med skaplig lön - drygt 50’ i månaden. Det är stressigt, hyfsat otacksamt och väldigt krävande från flera håll. Hon har dryftat tvivel med sin chef. Från ledningen har man sett att hon har det kämpigt. Nu har fått en karamell att suga på: ett erbjudande om att backa tillbaka till att undervisa, med bibehållen lön! Alltså jobba som lärare, vilket är en barnlek jämfört med att vara rektor, med alla lov och ledigheter, men med lön som en rektor. Jag har rekommenderat henne att ta det direkt - det skulle jag gjort - men vad tycker Kolo? Hon skulle alltså återgå till att bli kollega med dem hon tidigare varit chef över. Vad hon säger så har det varit väldigt få konflikter, hon har varit populär som chef, uppskattad av elever osv. Men hon menar att det sliter för mycket att vara rektor.
Åsikter?
Magnus N
2019-06-07, 18:35
Låter som en drömsituation, mindre jobb för samma lön.
Har hon sedan varit en bra chef så ser jag inte varför det ska bli problem att backa i hierarkin
Diomedea exulans
2019-06-07, 18:37
En no-brainer, hon ska ta det.
svenbanan
2019-06-07, 18:43
Låter som en drömsituation, mindre jobb för samma lön.
Har hon sedan varit en bra chef så ser jag inte varför det ska bli problem att backa i hierarkin
Håller helt med.
Nästan att jag har svårt att se att det skulle bli några större problem även om hon varit årtiondets sämsta chef.
Starke75an
2019-06-07, 19:27
Finns det nån hållhake eller bugg?
Anton Fräs
2019-06-07, 19:32
Utifrån det du skriver hade jag inte tvekat en sekund och gått tillbaks till lärare direkt.
Förutsatt att hon vill återgå till en lärartjänst instämmer jag med kören som säger att det inte är något dilemma alls :D
Skulle väl vara ev svartsjuka från kollegor om det ”kommer ut” att hon tjänar mycket mer än dom.
Lärare jobbar mycket mer än det verkar som utåt. Jag hade bytt jobb på samma nivå, samma slags jobb eller på något sätt uppåt om det gick. Om man trivs me det. Det där "stressigt, hyfsat otacksamt och väldigt krävande från flera håll" passar på många lärare, det är ett rätt så globalt problem idag.
Speciellt om man verkligen bryr sig och vill ge det där lilla extra som verkligen inte brukar bli så litet heller. Sedan får de som gör det ofta kritik för det, att ta det lugnare i stället. Beror på hur duktig man är och hur seriöst man tar sitt jobb och om man tar problem och undervisning på allvar.
Jag hade sökt nytt jobb på annat ställe i så fall, om jag utgår helt från texten här. Det beror ju på, känner inte läget direkt.
Lärare jobbar mycket mer än det verkar som utåt. Jag hade bytt jobb på samma nivå, samma slags jobb eller på något sätt uppåt om det gick. Om man trivs me det. Det där "stressigt, hyfsat otacksamt och väldigt krävande från flera håll" passar på många lärare, det är ett rätt så globalt problem idag.
Speciellt om man verkligen bryr sig och vill ge det där lilla extra som verkligen inte brukar bli så litet heller. Sedan får de som gör det ofta kritik för det, att ta det lugnare i stället. Beror på hur duktig man är och hur seriöst man tar sitt jobb och om man tar problem och undervisning på allvar.
Jag hade sökt nytt jobb på annat ställe i så fall, om jag utgår helt från texten här. Det beror ju på, känner inte läget direkt.
Skulle tro att rektorn i fråga (som säkerligen i grund och botten är utbildad lärare) har rätt god insyn i läraryrket, även det som sker "bakom kulisserna" :p
Skulle tro att rektorn i fråga (som säkerligen i grund och botten är utbildad lärare) har rätt god insyn i läraryrket, även det som sker "bakom kulisserna" :p
Tror jag säkert. Motiven i tråden dock, låter som om lärarna har sommarlov, mycket mindre jobb etc, nej, inte vad jag sett i Sverige. Utgår från sekundära erfarenheter.
Magnus N
2019-06-07, 20:13
Tror jag säkert. Motiven i tråden dock, låter som om lärarna har sommarlov, mycket mindre jobb etc, nej, inte vad jag sett i Sverige. Utgår från sekundära erfarenheter.
Men nu var frågan ifrån en tjänst som rektor till en som lärare, skulle ju tror det blir mindre jobb med den flytten.
Men nu var frågan ifrån en tjänst som rektor till en som lärare, skulle ju tror det blir mindre jobb med den flytten.
Kanske det blir, kanske inte, jag tror att det nog kan vara så för många men inte alla. Om det är så självklart, varfär ställa frågan då ens. Jag blir väl den enda som inte håller med.:)
Sparven från Minsk
2019-06-07, 20:18
Ta det!
Ålder på personen? Karriärsdrömmar, hunger, framtid, jag tänker, kanske man byter jobb/måste byta igen av någon anledning och har man då gått tillbaka så kanske man inte kommer upp igen och det blir kasnke inga 50 lax i gen...
Illustrerade mannen
2019-06-07, 20:28
Kanske det blir, kanske inte, jag tror att det nog kan vara så för många men inte alla. Om det är så självklart, varfär ställa frågan då ens. Jag blir väl den enda som inte håller med.:)
Naturligtvis måste man inte hålla med. Då vore det ju meningslöst att fråga! Jag vet inte exakt hur hon hade det tidigare, men jag har gjort samma resa själv. Blev rektor för den skola jag tidigare undervisade på. Att undervisa var en barnlek, rent löjeväckande tom, i jämförelse med den insats jag lägger ner som rektor. Ingen, absolut ingen, i personalen på min skola, har en susning om hur mycket jag jobbar och hur mycket tid, tankemöda och energi jag lägger ner. Visst kan det finnas undantag, men skulle jag få samma chans skulle jag inte tveka en millisekund. Rektorsjobbet är ungefär som att ena passet superseta bänk och böj och andra passet superseta press och mark, gvt-style. (10x10). Lärarjobbet lite som Nautilus - 1X12 i en maskin... Men visst - jag är väldigt rutinerad som lärare och hyfsat färsk som rektor.
Jag undrar också vad det betyder att hon "dryftat tvivel med sin chef". Den chefen kommer väl att finnas kvar och möjligen problem som hon forfarande har åsikter om även om hon inte har dem direkt på sig som lärare.
Sverige är ett bra land att arbeta i, man kan inte sparka en lärare eller rektor helt utan orsaker etc som i många andra annars bra länder men jag vet att läraryrket inte har lika starka fackförbund som t ex SEKO, Metall, Byggnads etc. Kan inte detta problem med chefen ändå lösas på annat sätt än att hon mpste backa?
Eller ör en fight för tuff eller stressig? Ifrågasätter inte utan frågar.
Naturligtvis måste man inte hålla med. Då vore det ju meningslöst att fråga! Jag vet inte exakt hur hon hade det tidigare, men jag har gjort samma resa själv. Blev rektor för den skola jag tidigare undervisade på. Att undervisa var en barnlek, rent löjeväckande tom, i jämförelse med den insats jag lägger ner som rektor. Ingen, absolut ingen, i personalen på min skola, har en susning om hur mycket jag jobbar och hur mycket tid, tankemöda och energi jag lägger ner. Visst kan det finnas undantag, men skulle jag få samma chans skulle jag inte tveka en millisekund. Rektorsjobbet är ungefär som att ena passet superseta bänk och böj och andra passet superseta press och mark, gvt-style. (10x10). Lärarjobbet lite som Nautilus - 1X12 i en maskin... Men visst - jag är väldigt rutinerad som lärare och hyfsat färsk som rektor.
Som kuriosa på din avslutande mening, har haft (som flera andra) flera olika chefer på samma position. Första chefen tyckte det var hus i helvete så mycket att göra, var alltid stressad och hade aldrig tid till något annat.
Ny chef, exakt samma arbetsbeskrivning och "arbetslag", hon blev uttråkad för att det var på tok för lite att göra. Hon beskrev det i princip som en halvtidstjänst och tjatade på sin chef för att få mer ansvar och arbetsuppgifter.
Något som tydligt märktes var att chef nr 2 hade mycket mer erfarenhet under bältet.
Så det ligger kanske en hel del i din reflektion.
Som kuriosa på din avslutande mening, har haft (som flera andra) flera olika chefer på samma position. Första chefen tyckte det var hus i helvete så mycket att göra, var alltid stressad och hade aldrig tid till något annat.
Ny chef, exakt samma arbetsbeskrivning och "arbetslag", hon blev uttråkad för att det var på tok för lite att göra. Hon beskrev det i princip som en halvtidstjänst och tjatade på sin chef för att få mer ansvar och arbetsuppgifter.
Något som tydligt märktes var att chef nr 2 hade mycket mer erfarenhet under bältet.
Så det ligger kanske en hel del i din reflektion.
Tror mycket har att göra med om man siktar på taket (vilket sällan finns eller går nå) eller om man försöker nå upp till golvet.
https://thumbs.dreamstime.com/z/pareto-principle-28958894.jpg
Illustrerade mannen
2019-06-14, 20:59
Lägesuppdatering.
Pratade med min bekante idag. Hon går tillbaka till att undervisa från höstterminen, går på sommarlov snart vilket inte rektorer har i vanliga fall, hon får fortsätta på den statliga obligatoriska Rektorsutbildningen, på betald arbetstid, hon behåller sin rektorslön, det kommer inte att ställas några krav alls på henne om att vara ”rektor light” (förutom informationsöverföring) och hon får precis alla och lika villkor som lärare har - med rektorslön. Jag är sjukligt avundsjuk! Men inte missunnsam. Rektorsjobbet är vansinnigt otacksamt och att vara lärare är en stillsam söndagspromenad i jämförelse. Skulle gärna få samma deal själv.
Diomedea exulans
2019-06-14, 21:03
Vet inte om jag missat det i tråden, men vad har hon gjort för att få en sån schysst deal? Är hon bara allmänt trevlig eller nåt?
Illustrerade mannen
2019-06-14, 21:40
Dio - jag har skrivit tidigare att hon pratat med sin chef (samma chef som jag har) om att det är slitigt.och att hon tvivlar på sin förmåga. . Jag tror/anar att ledningen för företaget - ett stoooort riskkapitalbolag - inte är helt nöjd med hennes ledaregenskaper. Men hon är en bra person, väldigt duktig på att undervisa, populär bland såväl elever som kollegor osv. Men att hennes ledaregenskaper inte riktigt duger. Ett alternativ borde vara att köpa ut henne, med 3-6 måndadslöner. Nu blir hennes kompetens kvar i företaget, hon får en lön som är ca 15-20’ mer än en vanlig lärare, men det är sannolikt under en begränsad tid. När hon är klar med den statliga obligatoriska Rektorsutbildningen blir det sannolikt inga problem att få andra jobb. Man slipper rabalder med att köpa ut, man behåller en duktig lärare, men har kvar informationen i huset och övrig personal blir inte helt överraskad av ny ledning. Detta eftersom hon ändå blir kvar. Jag tror det är bra för både henne och företaget.
Diomedea exulans
2019-06-14, 21:42
Skulle vara lite spännande att se vad som händer om hon bestämmer sig för att stanna i ett årtionde eller så.
Illustrerade mannen
2019-06-14, 21:47
Jo, precis. Lite kämpigt med budgeten. Men har man en årsbudget på 10-15 miljoner är 10-15’ i månaden ”extra” ingen katastrof. Tror alla är nöjda med dealen.
Bra hanterad situation tycker jag, av alla inblandade.
Hon slipper bli utbränd (och på vägen dit riskera att skada organisationen).
Hon får genom rektorsutbildningen en väg ut, om hon vill.
Hon är säkert en bra lärare, om hon nu stannar.
Även om lönen är för hög just nu så ger man väl noll i löneökning ett antal år framöver om hon ligger så mycket över (hade jag gjort i alla fall, och det förväntar man sig rimligen om man själv varit lönesättande chef).
Arbetsgivaren kan rekrytera ny chef direkt och låta den chefen få stöd inom organisationen.
Beror på hennes ego. Att gå mer i hierarkin är inte bara, det krävs att man accepterar att man inte var var bra nog för jobbet, och det är inte alla som kan.
Det är inte så mycket man vet, man behöver vara där och känna personen och situationen för att kunna säga någonting. För mig i alla fall, som har varit runt liknande situationer. Det är en del saker som låter lite typ "iväg" för mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.