Visa fullständig version : Olivolja VS Rapsolja
Vilket är bäst att STEKA i ? Och givetvis då VARFÖR ?
Likvärdiga.
Olivoljan ger dock maten mer smak.
Varför använda ren olja ? Skvätter gör det och är allmänt otrevligt på spisen.
Finns massor av flytande margariner idag gjorda på ren rapsolja.
Klart bättre och lika nyttigt.
Originally posted by Sverker
Likvärdiga.
Olivoljan ger dock maten mer smak.
Haha okey, har precis köpt en 2 liters raps olja, :D
Varför använda ren olja ? Skvätter gör det och är allmänt otrevligt på spisen.
Finns massor av flytande margariner idag gjorda på ren rapsolja.
Klart bättre och lika nyttigt.
Den enkla anledningen är: För att ja inte visste att det fanns en lika nyttig variant i form av margarin ;) Samt SÅ MYCKET skvätter det inte, försöker steka på låg tempratur...Tack för svaret Farbror melker :D
:
" Farbror Melker " det var ett nytt namn
:D
Visst är jag en Melker. Älskar mina barn och gör allt för dem men har alltid minimalt med pengar.
Kanske inte lika tafatt och full av visioner men nästan:D
Rapsolja är bäst om man ser till olika bra fetter o sånt, det slår både olivolja och flytande margarin o grejjer. Ett tips kan vara att sänka värmen lite, det ryktas att olja blir cancerframkallande vid hög värme, därav debatten om chips o pommes.
smalisen
2004-05-24, 16:37
Originally posted by Achryl
Rapsolja är bäst om man ser till olika bra fetter o sånt, det slår både olivolja och flytande margarin o grejjer. Ett tips kan vara att sänka värmen lite, det ryktas att olja blir cancerframkallande vid hög värme, därav debatten om chips o pommes.
Uh, det var väl inte på grund av oljan utan själva "stekningen" som bildade akrylamid. Rätta mig om jag har fel.
Originally posted by smalisen
Uh, det var väl inte på grund av oljan utan själva "stekningen" som bildade akrylamid. Rätta mig om jag har fel.
Nu var det inte akrylamid jag tänkte på utan främst PAH, Polly-Aromatiska- Kolväten som bildas vid upphettning.
Nu var pommes frittes ett dåligt exempel men då tänkte jag på gammal olja med hög halt härsket fett.
Akrylamiden bildas ju av kolhydrat och aminosyror vid upphettning. Då tänker jag på chips som är feta men akrylamiden finns ju i flertalet kolhydratrika livsmedel som inte innerhåller speciellt mycket fett, tex knäckebröd.
Metal_boy_
2004-05-26, 13:32
enligt mig : rapsolja vid varmt bruk
och olivolja till kallt bruk så som sallader m.m
smalisen
2004-05-27, 17:06
Håller fullstädnigt med Metal_Boy_, fast han glömde tillägga infröolja som kosttillskott ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.