Visa fullständig version : Livet på landet
En del har koll som varit medlem länge men jag flyttade från Stockholm tillbaka till min födelseort för cirka 4 år sedan och nu har jag äntligen hittat vart jag vill bo och kommer flytta in till hösten, tänkte dela med mig av en del av det.
Det kommer bli lite allmänt snack om för och nackdelar, hur jag ser på saker i olika åldrar i livet, en del renoveringsdiskussioner hoppas jag och kanske lite djurbilder.
Jag är uppfödd i ett villakvarter och har aldrig haft djur förut förutom husdjur men vi får se hur det blir.
https://i.ibb.co/xXRcXKy/nya-g-rden.jpg
En bild från värderingen och en karta så länge, mer bilder och information kommer senare!
Är det någon som undrar något så fråga på!
*troll* Vart kommer inköpen av stråhatt ske? Har ni något i byn eller beställer ni på nätet? /*troll*
Vad fick dig att flytta? Vad blir det för djur?
Akerhage
2019-06-05, 12:08
Detta känns som en film! Fäbojäntan meets Wrong Turn 9!
Spännande helt klart, lycka till med allt. Kommer följa tråden.
BelowAverage
2019-06-05, 12:14
Jag tycker det ser trevligt ut!
Lever ut min dröm genom dig - skaffa hundgård och 2-3 hundar.
Coola grejer - solceller, vindkraftverk.
Oof! Haha, snacka om att riva av ett skott rakt i hjärtat på idyllen :d
Starke75an
2019-06-05, 12:18
Vad är din primära värmekälla?
Ligger potatiskällaren under nått hus eller är den fristående?
*troll* Vart kommer inköpen av stråhatt ske? Har ni något i byn eller beställer ni på nätet? /*troll*
Jag missförstod den här delen av din post helt och skrev ett halvlångt inlägg om hur trött jag var på att många som bor i städer får komplex när någon inte vill bo där, sen läste jag om det och såg "/" och förstod vad du skrivit :D
Blev så jävla vardagssur i onödan :D
Vad fick dig att flytta? Vad blir det för djur?
Försöker väl göra en egen antar jag när det blivit torrare?
Det var många anledningar, men starten var att sambon blev väldigt sjuk efter en utlandsresa och vi ville hemåt igen då vi inte trivdes med att ha så lite fritid som det innebär i större städer.
Vi började också närma oss den ålder där vi ville ha familj och då blev livet extremt mycket lättare med större levnadsytor, mer fritid och framförallt barnvakt.
En spilleffekt vi märkt är att alla har lämnat sina föräldrar och mor och farföräldrar på glesbygden så det är som att bo med ett gäng farmors, farfars, mormors och morfars.
Jag har inte skottat en gång på fyra år. Svamp och bärleveranser, sylt och honung. Extrabarnvakter och mycket annat jag inte ens hade funderat på.
Men kort så gick åt för mycket energi åt oro för ekonomi, tidshållning, trångboddhet osv.
Hon har varit tjänstledig och föräldraledig nu i 4 år och jag jobbar 75% så det är lite skillnad i hur man mår och vad man hinner förverkliga i livet.
Det blir några höns, hästar.
Möjligtvis får och linderösvin.
Jag har tjatat om alpackor men det går trögt
Jag missförstod den här delen av din post helt och skrev ett halvlångt inlägg om hur trött jag var på att många som bor i städer får komplex när någon inte vill bo där, sen läste jag om det och såg "/" och förstod vad du skrivit :D
Blev så jävla vardagssur i onödan :D
hahaha fan va gott att kunna reta upp något utan att mena det. :laugh:
Framförallt eftersom jag är uppvuxen på landet och bor i en by <än 7000 pers
Jag tycker det ser trevligt ut!
Lever ut min dröm genom dig - skaffa hundgård och 2-3 hundar.
Coola grejer - solceller, vindkraftverk.
Oof! Haha, snacka om att riva av ett skott rakt i hjärtat på idyllen :d
Solceller kommer det bli på en ekonomibyggnad, men det ligger en bit fram i tiden.
Jag har funderat på en rörvattenturbin i bäcken som går vid norra sidan tomten. Men då ska jag bråka med länsstyrelsen, vilket känns hopplöst
Vad är din primära värmekälla?
Ligger potatiskällaren under nått hus eller är den fristående?
Jordvärme och täljstenskommun
Potatiskällaren är under huset men den ska bli vinkällare så jag tänkte bygga en ny jordkällare på norra sidan som är större med riktig fullstor dörr.
Tänkte göra den ovan mark i en slänt och täcka över den sen, men jag skulle behöva byggråd.
Lite så faktiskt, ska hyra ut mitt hus till en ensamstående morsa så man får börja bereda vägen lite
Andy.da.wohoo
2019-06-05, 13:34
Hur gamla är ni? Och hur mycket längre pendling blir det för er till jobb och dylikt? Hur stort är huset och hur mycket mark?
Superintressant tråd då jag och frun går i tankar om ett liv på landet också, men vet inte om vi vågar ta steget fullt ut.
Ladugårdsdörr
2019-06-05, 14:04
Är hagelbrakaren och gungstolen inhandlad?
Wow, grattis till köpet! Ser underbart ut. Lycka till med allt och ser fram emot uppdateringar.
Är hagelbrakaren och gungstolen inhandlad?
Och pickupen!?
Två traktorer och fyra bilar?
:D Hade varit så kul att se!
Hur gamla är ni? Och hur mycket längre pendling blir det för er till jobb och dylikt? Hur stort är huset och hur mycket mark?
Superintressant tråd då jag och frun går i tankar om ett liv på landet också, men vet inte om vi vågar ta steget fullt ut.
Jag är 30 år och sambon 29.
Sambon jobbar hemifrån men är anställd i Stockholm.
Pendlingen till jobbet blev tre gånger längre och tar en tredjedel av tiden.
huset är på 173 kvadrat, marken är på typ 5 hektar
Det finns 5 stallboxar i ladan, den är 368kvm per plan.
Sen finns det 2 carports för husbil och traktor, hötork och några fler byggnader
Det ligger högt och det lutar utåt åt alla håll så allt är torrt och rakt fortfarande.
Kollat på många gårdar och man måste vara noga på skicket och strunta i nya ytskikt och annat, det kostar mer att renovera upp röta i byggnaderna än att renovera badrummet
VoDaresVins
2019-06-05, 14:53
Tänkte starta en tråd med liknande titel för nån månad sedan för allmänna diskussioner om vardagsutmaningar på landet. Nu kommer jag inte ihåg längre vad jag egentligen ville få sagt då.
Blir det hemmagym nu eller?
Tänkte starta en tråd med liknande titel för nån månad sedan för allmänna diskussioner om vardagsutmaningar på landet. Nu kommer jag inte ihåg längre vad jag egentligen ville få sagt då.
Blir det hemmagym nu eller?Har ett redan som står och rostar.. Men jo det blir en mancave. Beräknad att vara klar om 10 år cirkus
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Varför alla dessa djur? Hästar är inga djur som är lättskötta och måste tas hand om, likaså alpackor. Känns det inte risky med det i och med ni aldrig har haft djur tidigare?
Varför alla dessa djur? Hästar är inga djur som är lättskötta och måste tas hand om, likaså alpackor. Känns det inte risky med det i och med ni aldrig har haft djur tidigare?Stallboxarna ska hyras ut med olika alternativ.
Med in och utsläpp, men utfodring, eller bara plats. Verkar vara en god marknad för det
Alpackorna ser mest ut att va glada och lite finurliga. Tänkte köpa getter men det kändes som mer jobb
Starke75an
2019-06-05, 16:57
Potatiskällaren är under huset men den ska bli vinkällare så jag tänkte bygga en ny jordkällare på norra sidan som är större med riktig fullstor dörr.
Tänkte göra den ovan mark i en slänt och täcka över den sen, men jag skulle behöva byggråd.
Hoppsan. Jag har byggt en källare för potatis. Den har fyllt sin funktion många år nu.
VoDaresVins
2019-06-05, 19:02
Skulle först kolla vad en färdigt gjuten jordkällare kostar. Ganska enkla att massproducera. Vi gjorde en del såna när jag gick i skolan. Alternativet är att mura sidorna med leca och gjuta taket själv men tveksamt om du sparar nåt.
Det var många anledningar, men starten var att sambon blev väldigt sjuk efter en utlandsresa och vi ville hemåt igen då vi inte trivdes med att ha så lite fritid som det innebär i större städer.
Har man verkligen mer fritid på landet? Spontant borde borde man få mindre fritid iom längre avstånd till allt och mer saker som kan ta av ens tid som hus, gård och djur. Beroende på stad kanske man inte ens behöver en bil som kan gå sönder.
Är ovanstående sådant man gillar att spendera sin fritid på är det såklart bara positivt.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Skulle först kolla vad en färdigt gjuten jordkällare kostar. Ganska enkla att massproducera. Vi gjorde en del såna när jag gick i skolan. Alternativet är att mura sidorna med leca och gjuta taket själv men tveksamt om du sparar nåt.Jasså? Har du några tips?
Trodde det blev billigare att bygga själv ifall jag ska ha en stor
Har man verkligen mer fritid på landet? Spontant borde borde man få mindre fritid iom längre avstånd till allt och mer saker som kan ta av ens tid som hus, gård och djur. Beroende på stad kanske man inte ens behöver en bil som kan gå sönder.
Är ovanstående sådant man gillar att spendera sin fritid på är det såklart bara positivt.
Sent from my SM-G900F using TapatalkJo men satan, sen väljer man själv vad man vill göra men flera verkar inbilla sig att det är 10 mil till allt utanför städer med 100.000+ invånare. Det bor 6000 pers 1.8km ifrån mitt hus och 8000 till tio minuter bort vid mitt jobb. Att vi sysslar med lite allt möjligt är tack vare den extra tiden jag känner att vi har.
Jag själv är mer för motorrelaterade saker och har just tagit roadracing licens
När livet går mer mot semestrar med andra barnfamiljer, middagsbjudningar och dylikt är allt mycket billigare, lättare och mindre tidskrävande. Mer lättfixat kanske man ska säga.
Det jag saknar är exotiska matvaror, snäppet bättre matställen och bättre krogar. Men jag är förbi livet att supa fram till 5 känns det som
Har man gym hemma och några djur hemma som man kan nödslakta om man blir katabol är det nog en dräglig tillvaro.
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Spännande tråd. Är själv sugen på att skaffa mig en enkel gård nån gång i framtiden och satsa på att bli så självförsörjande som möjligt. Svårbalanserat med intresset för äventyrssporter bara, skulle behöva hitta ngt i närheten av en klätterklippa och med fin skidåkning både platt och utförs om vintern. Och så blir det ju inte sp mkt tid över till självhushållet kanske
Det blir några höns, hästar.
Möjligtvis får och linderösvin.
Har det varit djur på gården förut? Vad är uthusen/djurhusen byggda av, verkar vara trä?
wintersnowdrift
2019-06-05, 22:43
Jag flyttade till gård på landet för 1,5 år sedan och älskar det :) Vi har två hästar på lösdrift och en katt; svärföräldrarna är närmsta grannar. Just barnvaktsmöjligheterna ska inte underskattas, samt att se hur mycket ens unge älskar att röja runt på gården. Jag har ett eget gym i ett av uthusen också.
Vi bor ca 12 mil från Sthlm och jag jobbar där. Pendlar med tåg ca tre dagar/vecka, jobbar hemifrån resten. Har även tillgång till en övernattningslägenhet i Sthlm så jag känner att jag har det bästa av alla världar - livet på landet i kombination med ett kvalificerat och stimulerande jobb i huvudstan.
Diomedea exulans
2019-06-05, 23:04
Varför alla dessa djur?
Man blir lyckligare av djur. Har ingen aning om varför.
Man blir helt klart gladare av djur. Bor på södra breddgrader och här springer getter omkring vilt fast alla ägs av någon. Folk har fåglar, häster, somliga har grisar och lite allt möjligt. Sedan byter man varor av varandra och på så vis har man allt som gårdarna ger. Själv har jag hundar och katt som flyttat över havssträckor med båt och flyg, haft sköldpaddor plus en del annat men flyttat många ggr så man tar med sig de man kan, resten av djuren får flytta til vänner som vill ta emot dem men det är inga problem.
Läskeblask
2019-06-06, 07:09
Inget fel med att bo på landet. Mycket fast i hur man bor. Kan va svårt att sälja sitt hus ifall man vill flytta bort om huset ligger npnstans långt från stan. Jag har själv som regel att inte flytta till nån gammal bondgård ifall man har tummen mitt i handen eller en budget som håller yrkesmän . Ganska mycket jobb ifall man inte nöjjer sig med ett kråkslott. Det sorgliga är då man sett folk som flyttat till landet och inte förstått att brunnar måste granskas osv
Äger du någon skog i närheten eller har tankar på att köpa? Jag har lite samma tankar om ett par år, är nyinflyttad i radhus nu med närhet till skola och förskola men har en femårsplan att flytta ut på landet och få lite mer ytor och ägor. Min önskan är att hitta en mindre skogsfastighet med ett äldre stort bostadshus till.
VoDaresVins
2019-06-06, 10:05
Jasså? Har du några tips?
Trodde det blev billigare att bygga själv ifall jag ska ha en stor
Ser ut som jag hade fel. Priserna här ligger från 2000€ för en liten, och runt 4000€ för en större. Så jo du får ju nog byggt en hel del för mindre summa men helt klart en hel del jobb.
Finns ju nog en del du ska beakta för att undvika problem som ventilation, fukt och tjälen. Om du inte hittar bra instruktioner på annat håll skulle jag råda dig prata med nån byggare som kan ge instruktioner.
Lite dagsfärska vyer från torpet man lämnar, blir roligt när det fylls på med fler ungar. Blir nu 7 ungar på 4 hus I bullerbyn.
Funderar på att försöka komma över dom tre sista husen också när det blir en föryngring så man kan hyra ut till folk med fler ungar i samma ålder som resten av byn, eller en driftig pensionär, vore tråkigt att bli av med skottningenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/c938f5aa747d7709aba0a99ae80dd3e6.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/0d3921e6f8191f3c27183c5e3da3478c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/494c4d85b84d20d85d05933162506188.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190606/acfa0e6e93f7586cc5b635c8191adb4e.jpg
Andy.da.wohoo
2019-06-06, 18:40
Haha, låter som att du planerar att bli storbonden i byn. :)
Har ett redan som står och rostar.. Men jo det blir en mancave. Beräknad att vara klar om 10 år cirkus
Jag bodde på en svensk gård ett tag, lite mer sliten skulle jag tro, det var mycket jobb såklart, det tar aldrig slut, ever. Jag ställde en skivstång i farstun som jag drog i då och då, ibland lastade jag av och gjorde frivändningar.
I uthusen gjorde jag pull ups i nån balk, då och då. Efter ett år med arbete och då och då träning var jag starkast i livet, trots att jag tränat på en massa gym tidigare, det blev en helt annan sak.
Gillar hur Magnus Samuelsson såg på saken i början, han ville göra klart allt jobb på gården först, sen träning, vilket brukade bli runt 22:00.
Äger du någon skog i närheten eller har tankar på att köpa? Jag har lite samma tankar om ett par år, är nyinflyttad i radhus nu med närhet till skola och förskola men har en femårsplan att flytta ut på landet och få lite mer ytor och ägor. Min önskan är att hitta en mindre skogsfastighet med ett äldre stort bostadshus till.
Nej, eller nja, har en hektar tall, men den skall vara kvar.
Jag tror inte riktigt på skogsägande i Sverige då den mest bär sig i stora volymer och med stöd.
Jag ser inte varför svensk skog är 30% dyrare än finsk, så jag tror på en jobbig tid för alla som lånat till skog, det funkar nu när avkastningen hjälper till med amorteringen men det är liksom på gränsen redan
Inget fel med att bo på landet. Mycket fast i hur man bor. Kan va svårt att sälja sitt hus ifall man vill flytta bort om huset ligger npnstans långt från stan. Jag har själv som regel att inte flytta till nån gammal bondgård ifall man har tummen mitt i handen eller en budget som håller yrkesmän . Ganska mycket jobb ifall man inte nöjjer sig med ett kråkslott. Det sorgliga är då man sett folk som flyttat till landet och inte förstått att brunnar måste granskas osv
Det som sker på landet är att folk har ju flyttat från gårdar till industrisamhällen och nu automatiseras dessa och ingen vill bo i radhus eller villaområden från 40 till 60 talet så nu går nästa lokala flyttlass till kustregionerna och i princip överallt där det går att få dispens från strandskyddet. samt små avstyckade gårdar för hobbybruk.
Jag skulle aldrig flytta utanför storstäderna till ett villakvarter, det är inte bra för sin ekonomiska utveckling
Men norpa en gammal gård med havstomt i höga kusten kan nog vara en bra ide. Turismen för naturliv har exploderat känns det som i och med instagram och den här vågen av narcissism som rullat över jorden
delta_mats
2019-06-07, 09:13
Köp ett par alpackor. Sen kan du ge ullen till tanterna i byn så får de sticka tröjor åt er :)
Starke75an
2019-06-07, 10:00
Jordkällare steg 1.
Ingången ska ligga så långt från söderläge som möjligt.
svenbanan
2019-06-07, 10:46
Hittade denna detaljerade beskrivning av hur man bygger jordkällare.
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/
Rätt mycket meck verkar det vara. Men det verkar ju ändå vara någorlunda genomförbart. I alla fall om man tillåter det att ta lite tid, så kan man ju bygga lite då och då kanske.
Nej, eller nja, har en hektar tall, men den skall vara kvar.
Jag tror inte riktigt på skogsägande i Sverige då den mest bär sig i stora volymer och med stöd.
Jag ser inte varför svensk skog är 30% dyrare än finsk, så jag tror på en jobbig tid för alla som lånat till skog, det funkar nu när avkastningen hjälper till med amorteringen men det är liksom på gränsen redan
Jag äger skog. Perfekt självskötande och avkastning när man bestämmer sig för att det är dags att avverka. Plus det är mysigt att traska runt och tänka att "det här är min skog"
Fredszky
2019-06-07, 11:45
Om det är uppväxt & färdiggallrat är det väl mer eller mindre självskötande ja.
Jag undrar om skog är en sån hit om 50 år, eller om man kan 3d printa eget trämaterial billigare eller någon motsvarande teknik som gör skog till inte mer än rekreation. Om man nu vill ha trä - då det säkert finns superdupernanomaterial då. Lite 1800-tals-teknik på trä tänker jag.
Lite som ekarna som skulle bli skeppsvirke efter några hundra år på Visningsö.
VoDaresVins
2019-06-07, 13:10
Jag tror nog på skogen även i framtiden eftersom det redan nu finns många användningsområden och kommer mera hela tiden. Tror också 3d printning är aktuellt, men snarare då att själva materialkällan är trä.
Har en kraftigt försenad gallring nu på gång i egen skog. Efter det får den växa ca. 20 år tills avverkning blir aktuell. I praktien betyder det att jag har ca. 120 timmar jobb kvar (och har redan lagt ner samma mängd) där med röjning innan gallringen görs av annat bolag. Vinsten det ger kommer täcka kostnaderna röjningen orsakat + lite kaffepengar till. Sen blir det att betala vägunderhåll och skatt på skogen i väntan på avverkningen. Vinsten jag får under tiden är veden jag tar hem till 3 hushåll.
Vi har även en del åkermark som vi har urarrenderat i några år till. Har inte bestämt mig än när arrendeperioden löper ut om vi ska sälja som åkermark eller om jag planterar ny skog där. Saker kan ju ändra men som det ser ut i nuläget är inte jordbruk nåt att satsa på här.
Starke75an
2019-06-07, 13:13
Rätt mycket meck verkar det vara. Men det verkar ju ändå vara någorlunda genomförbart. I alla fall om man tillåter det att ta lite tid, så kan man ju bygga lite då och då kanske.
Jag och pappa byggde en källare -1990 som fortfarande är i bruk. Jag murade alla stenar. Runt 400st. Hålsten 250x400.
Vi hade nära till ett gjuteri så därför hålsten.
Sulan gjordes med u-sten som armerades och sen i med betong.
Karmar i 5tum10, med hemmagjord dörrar med rostfria gångjärn.
Om det är uppväxt & färdiggallrat är det väl mer eller mindre självskötande ja.
Jag undrar om skog är en sån hit om 50 år, eller om man kan 3d printa eget trämaterial billigare eller någon motsvarande teknik som gör skog till inte mer än rekreation. Om man nu vill ha trä - då det säkert finns superdupernanomaterial då. Lite 1800-tals-teknik på trä tänker jag.
Lite som ekarna som skulle bli skeppsvirke efter några hundra år på Visningsö.
Skitsamma om skogen kommer vara en hit eller inte, marken kommer garanterat vara en hit
Många har snålat och gnidit med sina skogar i generationer, sedan har det växt lite för länge och blivit nyckelbiotoper. I bland har man beslutat nyckelbiotoper över flera skogsområden samtidigt, så man får vara lite på och sköta sin skog.
Fredszky
2019-06-07, 13:48
Skitsamma om skogen kommer vara en hit eller inte, marken kommer garanterat vara en hit
Garanterat vet jag inte, men snarare att marken i sig ger mer avkastning än skogen ja.
Lite mer ontopic så letar jag efter en gård med 5+ ha med jakträtter i södra halvan av Sverige med en enklare standard för en överkomlig summa. Flytt från storstad till ut på landet. Kallar det min Frexit.
svenbanan
2019-06-07, 13:54
Mark med skog på är bra mycket dyrare än mark utan skog på.
Mark med skog på är bra mycket dyrare än mark utan skog på.
Inte om det är jordbruksmark*popcorn*
Lite dagsfärska vyer från torpet man lämnar, blir roligt när det fylls på med fler ungar. Blir nu 7 ungar på 4 hus I bullerbyn.
Funderar på att försöka komma över dom tre sista husen också när det blir en föryngring så man kan hyra ut till folk med fler ungar i samma ålder som resten av byn, eller en driftig pensionär, vore tråkigt att bli av med skottningen
massa bilder
*cupid**cupid**cupid*
Starke75an
2019-06-07, 15:45
Inte om det är jordbruksmark*popcorn*
Vette faan. Jag äger jordbruksmark, och arrenderar ut det gratis till byns enda kvarvarade bonde.
Beror väl lite på hur pass händig man är, det där verkade inte så meckigt tycker jag.
Sen kanske jag hade kört formplyfa och inte råspont med masonit på istället till taket.
svenbanan
2019-06-07, 17:43
Beror väl lite på hur pass händig man är, det där verkade inte så meckigt tycker jag.
Sen kanske jag hade kört formplyfa och inte råspont med masonit på istället till taket.
Kanske ett dåligt ordval. Jag menade snarare att det verkade vara nåt som ändå kan ta rätt lång tid.
Men absolut att det verkar vara görbart för de flesta. Jag är inte snickare eller byggnadsarbetare, men tyckte mig ändå förstå alla de olika momenten och tror nog jag skulle greja att bygga en sådan jordkällare. Men det skulle kanske inte gå på en vecka, som ifall ett proffs skulle gjort det.
Tror jag kan få tag i riktigt stora betongtrummor, det måste ju hålla?
Hur ska jag täta dom i fogarna?
Tror jag kan få tag i riktigt stora betongtrummor, det måste ju hålla?
Hur ska jag täta dom i fogarna?
Du får nog pappa hela runt om, inte undersidan då, för att få det tätt.
Lägg ut dom på makadam så slipper du fuktvandring nerifrån.
Stallboxarna ska hyras ut med olika alternativ.
Med in och utsläpp, men utfodring, eller bara plats. Verkar vara en god marknad för det
Alpackorna ser mest ut att va glada och lite finurliga. Tänkte köpa getter men det kändes som mer jobb
Om det är för uthyrning så är det bara till din fördel, tänk dock på att du verkligen följer alla de regler och krav som finns för boxar. Mycket har hänt om man har gamla boxar (vi fick sänka golvet med 15 cm pga. höjden var fel...)
Jag hade börjat med att odla, och skaffat hönor. Då kommer du få en känsla av hur mycket tid du har att lägga på saker. Odling sköter sig själv, förutom vissa delar av året. Hönor sköter sig typ själva.
Kul iallafall, väldigt avis på dig. Hoppas på att kunna sitta på liknande ställe om 4-6 år. :-)
Du får nog pappa hela runt om, inte undersidan då, för att få det tätt.
Lägg ut dom på makadam så slipper du fuktvandring nerifrån.
Det sket sig, dom var tingade redan.
Vad blir billigast av att gjuta eller bygga med block?
Om det är för uthyrning så är det bara till din fördel, tänk dock på att du verkligen följer alla de regler och krav som finns för boxar. Mycket har hänt om man har gamla boxar (vi fick sänka golvet med 15 cm pga. höjden var fel...)
Jag hade börjat med att odla, och skaffat hönor. Då kommer du få en känsla av hur mycket tid du har att lägga på saker. Odling sköter sig själv, förutom vissa delar av året. Hönor sköter sig typ själva.
Kul iallafall, väldigt avis på dig. Hoppas på att kunna sitta på liknande ställe om 4-6 år. :-)
Kände inte till att det fanns regler kring detta ocg mankhöjd, känns ju naturligt. men det måste väl vara den som hyr som skall hålla koll ifall dom håller sin häst på ett bra sätt?
Finns det något bra avtal med exempel på friskrivning från diverse?
VoDaresVins
2019-06-11, 12:59
Det sket sig, dom var tingade redan.
Vad blir billigast av att gjuta eller bygga med block?
Jag skulle gjuta grundsulan och taket men inte väggarna. Klart bökigare att bygga gjutformerna och armera för väggarna själv, att få de stadiga nog för att undvika de sväller. Sen krångligt om du tänkt blanda betongen själv i blandare och knappast billigare ifall du istället hamnar ta en betongbil.
Formerna till grundsulan och att göra betongen dit själv är inte svårt. Knepigare att få betongen på taket men kanske du kan använda sluttningen till det.
Jag har tillgång till mycket gammal tegel, kan jag mura ett valv ifall jag gör en form på hjul som jag murar på och sen river inifrån?
Gjuta plata, bygga form, tegla?
svenbanan
2019-06-11, 15:12
Jag har tillgång till mycket gammal tegel, kan jag mura ett valv ifall jag gör en form på hjul som jag murar på och sen river inifrån?
Det är ju klart det är möjligt. Men det är ju garanterat myyyycket svårare än att gjuta med betong. Dvs risken är överhängande att taket inte kommer funka om du inte är hantverkare och vet vad du pysslar med. Du får väl kolla lite youtubetutorials vad gäller att mura valv.
Traditionella jordkällare är ju murade fast med stora stenar och inte tegel. Dessa gjordes ju ungefär som du skrev också. Man hade en form som pressades upp mot taket mha diverse stöttor och strävor. Sedan fick man försöka riva detta när man kilat dit alla stenarna och hoppas hela skiten inte rasade ner.
svenbanan
2019-06-11, 16:10
Hittade denna video men en farbror som verkar ha koll på hur man bygger jordkällare med natursten. Han visar även hela processen med en modell.
TMEI8ImRkjI
Och här en video där man renoverar ett gamalt valv.
z-9V2cSJoLk
Nu har jag bara snabbspolat mig genom dessa. Men de var rätt intressanta och informativa tyckte jag.
VoDaresVins
2019-06-12, 06:59
Har ingen erfarenhet av att mura valv. Skulle jag absolut vilja använda den metoden hade jag nog anlitat eller åtminstone konsulterat en erfaren murare. Det är ju en potentiell dödsfälla om nåt går fel. Skulle själv velat ha kilformade stenar isåfall. Tänker du ändå försöka så bör du inte underskatta vikten som kommer på formen.
Kände inte till att det fanns regler kring detta ocg mankhöjd, känns ju naturligt. men det måste väl vara den som hyr som skall hålla koll ifall dom håller sin häst på ett bra sätt?
Finns det något bra avtal med exempel på friskrivning från diverse?
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c800024 25.html
Vetefan om du kan friskriva dig från sådana saker, då det skulle väl kunna tolkas att du hyr ut boxar till någon med häst som accepterar att man bryter mot lag eller något.
Det är ju klart det är möjligt. Men det är ju garanterat myyyycket svårare än att gjuta med betong. Dvs risken är överhängande att taket inte kommer funka om du inte är hantverkare och vet vad du pysslar med. Du får väl kolla lite youtubetutorials vad gäller att mura valv.
Traditionella jordkällare är ju murade fast med stora stenar och inte tegel. Dessa gjordes ju ungefär som du skrev också. Man hade en form som pressades upp mot taket mha diverse stöttor och strävor. Sedan fick man försöka riva detta när man kilat dit alla stenarna och hoppas hela skiten inte rasade ner.
Hittade denna video men en farbror som verkar ha koll på hur man bygger jordkällare med natursten. Han visar även hela processen med en modell.
TMEI8ImRkjI
Och här en video där man renoverar ett gamalt valv.
z-9V2cSJoLk
Nu har jag bara snabbspolat mig genom dessa. Men de var rätt intressanta och informativa tyckte jag.
Har ingen erfarenhet av att mura valv. Skulle jag absolut vilja använda den metoden hade jag nog anlitat eller åtminstone konsulterat en erfaren murare. Det är ju en potentiell dödsfälla om nåt går fel. Skulle själv velat ha kilformade stenar isåfall. Tänker du ändå försöka så bör du inte underskatta vikten som kommer på formen.
Har en vän som byggde valv, det rasade. Va väldigt försiktigt här, vet du inte vad du gör, gör det inte.
https://www.dn.se/insidan/skulle-bli-sjalvforsorjande-fick-tanka/
Några tankar om Anders? Spontant kan jag tycka att han nog har levt i en dröm och tagit det här med självförsörjande på lite för stort allvar.
Det här med att bli självförsörjande insåg Anders ganska snabbt svårigheterna med. Man kan inte tillverka sina egna kläder, och behöver både el, bredband och bensin, säger han.
Ärligt, finns det någon som pratar om att bli självförsörjande som pratar om el, bredband, bensin och kläder? Känns som man inte tänkt genom sitt beslut eller lever i en drömvärld.
Bara massa jobb med att bli självförsörjande, inget någon borde sikta på.
Jordkällare, egen potatis lök och morötter är lätt och godare än butik och håller ett år
Bara massa jobb med att bli självförsörjande, inget någon borde sikta på.
Jordkällare, egen potatis lök och morötter är lätt och godare än butik och håller ett år
Lägg på dill, mangold, rädisor, sallad, bärbuskar, mynta etc. etc. så blir det perfekt. Bevattna, sköter sig själv, vänd jorden efter säsongen, släng i lite näring.
Enklare än man tror. Förstår inte hur han misslyckades med potatisen, sköter sig själv typ..
Diomedea exulans
2019-06-12, 13:20
Ärligt, finns det någon som pratar om att bli självförsörjande som pratar om el, bredband, bensin och kläder?
Jag vet en tjomme som skaffade ett litet vindkraftverk på sin tomt. Vet inte hur mycket det genererade. Men det kan tänkas att en eller några små vindkraftverk + solceller på taket kan generera en del.
Eller, jag har fan ingen aning om hur mycket det kan generera, har inte kollat upp det eller nåt. Men spekulerar. Kanske nån här som vet?
En annan grej jag tänkt på: I Australien hade fan och hans moster en enorm tunna på sin husvägg som samlade upp regnvatten. Det kan vara något för självförsörjande svennar, tänker jag.
Jag vet en tjomme som skaffade ett litet vindkraftverk på sin tomt. Vet inte hur mycket det genererade. Men det kan tänkas att en eller några små vindkraftverk + solceller på taket kan generera en del.
Eller, jag har fan ingen aning om hur mycket det kan generera, har inte kollat upp det eller nåt. Men spekulerar. Kanske nån här som vet?
En annan grej jag tänkt på: I Australien hade fan och hans moster en enorm tunna på sin husvägg som samlade upp regnvatten. Det kan vara något för självförsörjande svennar, tänker jag.
Jo jag vet en i Sverige som hade vindkraftverk, det försörjdejde hela huset, långt ute i skogen vid en sjö.
Jag har inga rör, lever på regnvatten. Taket samlar upp allt vatten som rinner ned i rännorna och möts i ett rör som leder ned i en tank under marken. En pump sätts igång när man skruvar på kranarna i huset.
70% nånting är solkraft sägs detmen jag har inte kollat själv, finns en anläggning bredvid.
Har tyvärr inte mycket frukt och grönt på detta ställe men haft förut, då byter man med grannar och bekkanta och man har allt. Samt fisk med fiakarna.
Gör man likadant på uthusen och en extra tank så blir det en jäkla massa vatten. Taket är förstås specialbyggt för detta. Sedan har man filter.
Måste inte alla koppla in sig på kommunalt avlopp numera pga regler?
Det är ingen tank heller utan en stor cistern. När vi gör ren dem kan man gå omkring i den och högt över huvudet i tak så det blir en del kubik, räcker för alla, dushar, mat och tvätt.
När jag bodde i Sverige runt 2009, nånting så nej, verkade det som. Åtminstone delvis om man hade en del av huset, typ ett extra badrum så kunde det fungera som förr...
När jag bodde i Sverige runt 2009, nånting så nej, verkade det som. Åtminstone delvis om man hade en del av huset, typ ett extra badrum så kunde det fungera som förr...
Tror EU reglerna är bra nyare än så och det krävs rätt ordentliga lösningar eller komunalt avvlopp, så då blir det ju oftast vatten med den anslutningen tänker jag.
Tror EU reglerna är bra nyare än så och det krävs rätt ordentliga lösningar eller komunalt avvlopp, så då blir det ju oftast vatten med den anslutningen tänker jag.
Ok hm, tycker det är extremt av EU, det finns många andra lösningar, finns t ex många i utvecklade länder som USA och Canada som inte är uppkopplade på vare sig in eller ut, utan lever helt självförsörjande i avancerade hushåll.
Ok hm, tycker det är extremt av EU, det finns många andra lösningar, finns t ex många i utvecklade länder som USA och Canada som inte är uppkopplade på vare sig in eller ut, utan lever helt självförsörjande i avancerade hushåll.
Säger inte emot, off the grid grejen är rätt tilltalande på sina sätt men görs allt svårare pga reglering.
När jag tänker efter så hade vi de där diskussionerna om det gamla avloppet runt 2002 så mycket kan ha bestämts efter det...
När jag tänker efter så hade vi de där diskussionerna om det gamla avloppet runt 2002 så mycket kan ha bestämts efter det...
Hjälpte till att gräva inkoppling hos föräldrarna i tokvärmen i somras då alla tomter där skulle kopplas in, för en nätt slant givetivs, och då "få" kommunalt vatten med därför jag tänkte på det.
KalleBalik
2019-06-12, 14:30
Finns fortfarande många områden där det inte finns kommunalt avlopp/vatten, jag bor i ett sånt område och här finns det enligt kommunen inga planer på det heller.
Finns fortfarande många områden där det inte finns kommunalt avlopp/vatten, jag bor i ett sånt område och här finns det enligt kommunen inga planer på det heller.
Ok men då spar man någonting gammalt. Kan man bygga nytt då? Utan att koppla upp sig till kommunalt?
Det kostar väl ett 5 siffrigt belopp att bara installera vatten och skruva på med mätare så det vore ju lite elakt att tvinga alla att ta lån och ändra bara för EU regler.
Varierar nog från kommun till kommun hur de gör.
Det kostar väl ett 5 siffrigt belopp att bara installera vatten och skruva på med mätare så det vore ju lite elakt att tvinga alla att ta lån och ändra bara för EU regler.
https://mitti.se/nyheter/har-inte-rad-med-va-tvingas-flytta/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6964615
https://www.vimmerbytidning.se/nyheter/linkoping/han-tvingas-betala-112-915-kronor-om5852985.aspx
EU:s inställning att rätten till dricksvatten enbart ska utgå från offentligt vatten fungerar inte i Sverige. I Sverige har ungefär 15 procent av befolkningen inte kommunalt vatten och det finns många små vattenproducenter.
– SKL bedömer att det skulle krävas orimligt mycket administration och medföra ökade kostnader för kommunerna om alla vattenproducenter och brunnar skulle omfattas av regleringarna i direktivet. Det skulle drabba hushållen och redan ekonomiskt pressade kommuner, säger Lena Micko.
https://skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv/eudirektivomdricksvattenalltfordetaljreglerat.1533 0.html
Har själv inte följt ämnet särskilt noga men om jag förstått det rätt så är "nya" EU-direktivet inte lag ännu.
KalleBalik
2019-06-12, 15:13
Ok men då spar man någonting gammalt. Kan man bygga nytt då? Utan att koppla upp sig till kommunalt?
Alltså, det finns som sagt inget kommunalt avlopp här så även om man nu skulle vilja ha kommunalt så går det inte.
svenbanan
2019-06-12, 15:17
Verkar som att det bör vara möjligt att klara sig utan att ansluta sig till kommunalt avlopp enligt lagstiftningen, men att det kanske kan vara svårt i praktiken. Det verkar också vara väldigt situationsberoende.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellationsdebatt/anslutning-till-kommunalt-vatten-och-avlopp_H51040
https://www.lawline.se/answers/kan-kommunen-tvinga-oss-till-anslutning-av-va-anlaggning
Men i praktiken är det väl kanske så att man är tvungen att betala sin del av kakan då kommunen dra fram vatten och avlopp till en drös fastigher i ett område. Dvs man kanske inte är tvungen att koppla in sig, men man måste ändå betala 100k för att få det framdraget till fastigheten. Så även om man tar vattnet ur egen brunn och skiter i en tank som man tömmer ett par gånger om året, så är den största kostanden nog ändå själva framdragandet.
KalleBalik
2019-06-12, 15:20
Verkar som att det bör vara möjligt att klara sig utan att ansluta sig till kommunalt avlopp enligt lagstiftningen, men att det kanske kan vara svårt i praktiken. Det verkar också vara väldigt situationsberoende.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellationsdebatt/anslutning-till-kommunalt-vatten-och-avlopp_H51040
https://www.lawline.se/answers/kan-kommunen-tvinga-oss-till-anslutning-av-va-anlaggning
Men i praktiken är det väl kanske så att man är tvungen att betala sin del av kakan då kommunen dra fram vatten och avlopp till en drös fastigher i ett område. Dvs man kanske inte är tvungen att koppla in sig, men man måste ändå betala 100k för att få det framdraget till fastigheten. Så även om man tar vattnet ur egen brunn och skiter i en tank som man tömmer ett par gånger om året, så är den största kostanden nog ändå själva framdragandet.
Ja exakt, om jag förstått det rätt så måste man betala själva anslutningsavgiften, sen om man faktiskt ansluter sig eller inte är fritt val.
svenbanan
2019-06-12, 15:27
Ja exakt, om jag förstått det rätt så måste man betala själva anslutningsavgiften, sen om man faktiskt ansluter sig eller inte är fritt val.
Jag tror dock man i vissa fall kan bli tvungen att ansluta sig också. Men det lär vara väldigt situationsberoende.
Jag tror dock man i vissa fall kan bli tvungen att ansluta sig också. Men det lär vara väldigt situationsberoende.
Du måste ju ha en annan lösning och få tillstånd av just kommunen för den så isf så.....
svenbanan
2019-06-12, 15:41
Du måste ju ha en annan lösning och få tillstånd av just kommunen för den så isf så.....
Det jag menar är att man kan ha tillstånd för en lösning och så bestämmer sig kommunen för att dra fram vatten/avlopp och då kan man bli tvungen att ansluta sig trots att man har tillstånd för sin lösning.
Men ibland kan man slippa koppla in sig i ett liknande läge, men vara tvungen att betala för framdragningen.
Läskeblask
2019-06-12, 18:21
Jag tvivlar på att om man bor nånstans i rövhålet med 5km till närmaste granne att man skulle måsta ha kommunalt avlopp. Om vi säger att man för 100k får både vatten avlopp draget så skall man absolut göra det.
Starke75an
2019-06-12, 18:48
Faaan, tror ni på riktigt att det är billigt att borra eter vatten och anlägga en egen avloppsanläggning??
Och att avloppet aldrig behöver göras om? Eller pumpen håller för evigt och är gratis?
Och ofta behövs det en anläggning för rena dricksvattnet.
Betalade 14000:- för en enkel renare just före jul, mot svavel lukt.
Läskeblask
2019-06-12, 19:12
Faaan, tror ni på riktigt att det är billigt att borra eter vatten och anlägga en egen avloppsanläggning??
Och att avloppet aldrig behöver göras om? Eller pumpen håller för evigt och är gratis?
Människor är i regel dumma. Inte en jävel med hjärnan borrar efter egen brunn om man någotlunda lätt kan ansluta sig till kommunalt. Brunnar behöver tvättas och skötas om, går pumpen sönder kostar 30 000 ca. Enda praktiska skillnaden ifall man har kommunalt avlopp vs egen tank är ju att man slipper tänka på tömning
svenbanan
2019-06-12, 19:37
Vad fick du allt det där ifrån?
Frågan var huruvida man måste ansluta sig till kommunala eller inte. Resten är dina egna fantasier.
Starke75an
2019-06-12, 19:44
Vad fick du allt det där ifrån?
Frågan var huruvida man måste ansluta sig till kommunala eller inte. Resten är dina egna fantasier.
Finns ingen ekonomi att ha eget vatten och avlopp. Såvida inte man har utedass. Och källa från skogen med självtryck som aldrig sinar.
Man är på riktigt puckad om man inte ansluter sig om man har möjlighet.
Infiltrationen kan behövas göras om, när den slutar fungera, vilket inte är så ovanlig och då flyger 10000:- lapparna fort.
Borrade nytt vatten för nått år sen. Närmare 100k i allafall kosta det.
svenbanan
2019-06-12, 19:48
Finns ingen ekonomi att ha eget vatten och avlopp.
Vad har det med frågeställningen att göra?
Svar: Ingenting.
Finns ingen ekonomi att ha eget vatten och avlopp. Såvida inte man har utedass. Och källa från skogen med självtryck som aldrig sinar.
Man är på riktigt puckad om man inte ansluter sig om man har möjlighet.
Infiltrationen kan behövas göras om, när den slutar fungera, vilket inte är så ovanlig och då flyger 10000:- lapparna fort.
Borrade nytt vatten för nått år sen. Närmare 100k i allafall kosta det.
I Sverige hade vi b'gge i hela byn och de flesta fortfarande, samt dessutom sandgrund i hela området som avloppen gick ned i, man byggde byar utefter geografin som blev efter istiden utan att direkt veta det. Men det har övergetts med tiden.
Alternativa lösningar ör inte dyra på andra ställen, finns en massa folk som bor och byggt billigt i USA, Canada, Karibien, Latinamerika utan att ha betalt sådana europeiska multum summor, tvärt om kan det bli billigare.
Blev en ordentlig diskussion om en tangent :) att ansluta sig till kommunalt om man kan är nog vettigt speciellt när det ofta dras fiber etc i anslutning.
Avloppet vet jag inte, men det kommunala vattnet brukar det inta vara tvång på.
brukar vara tätort och stadsplanerat område ni pratar om, utanför det får man klara sig själv
Varit och kört saker på tippen idag, det tar sighttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/c70b546220212d7547135949fd09fb7f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/d4c94c5868b3160e7bd13085f7ff53ca.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/c7874af906fb69bbfe9938c22bbb9959.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/afd23e23877806711dcb6c7c332b4ee8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/744cf3bc6761a34f90654ec45a417a9d.jpg
Detective
2019-07-12, 01:17
Ser jäkligt bra ut.
Har själv en hel del saker jag skulle behöva köra iväg.
Blir väl ofta så att man fyller alla tomma delarna i stallbyggnaden med bråte, iaf har det blivit så här
Update. Köpt en husvagn som ska bli mobilt hönshushttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/d6426d5ea0ca1062ce159a3fc879b465.jpg
Andy.da.wohoo
2019-07-12, 19:39
Hur många höns ska du ha? Och vilken ras?
Hur många höns ska du ha? Och vilken ras?Fortsätter med mina Bjurholms, har typ 18 eller något nu, enligt jordbruksverket ska jag få ha 240 I den där, så någonstans däremellan antar jag, beror på vad räven tycker
svenbanan
2019-07-19, 17:18
Denna video dök upp i min feed på youtube idag. Kanske kan vara nåt att hålla ögonen på ifall man har tänkt bygga jordkällare.
xtDdf1K73j0
Tänkte skriva skaffa en traktor det är extremt användbart. Men ser ut som du har det fixat.
Varit och kört saker på tippen idag, det tar sig[I,MG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/c70b546220212d7547135949fd09fb7f.jpg[/IMG][,IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/d4c94c5868b3160e7bd13085f7ff53ca.jpg[/IMG][,IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/c7874af906fb69bbfe9938c22bbb9959.jpg[/IMG],[,IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/afd23e23877806711dcb6c7c332b4ee8.jpg[/IMG][,IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/744cf3bc6761a34f90654ec45a417a9d.jpg[/IMG]
Ser ut som ett jäkla drömställe. Har du vedeldad bastu och bra ställen att begrava jobbiga lik på?
Ser ut som ett jäkla drömställe. Har du vedeldad bastu och bra ställen att begrava jobbiga lik på?Tänkte bygga en byggnad på runt 30kvm, som en attefallare, fast med mycket fönster och Utan isolering, tänkte ha en gammal kamin där att elda i så får det vara växthus under sommaren och bastu på hösten /vintern
Lik torkar man ut och eldar upp ute i skogen
Tänkte skriva skaffa en traktor det är extremt användbart. Men ser ut som du har det fixat.Jodå, ingår några traktorer, vagnar, plogar osv. En John deere 1950 och en bm400
Denna video dök upp i min feed på youtube idag. Kanske kan vara nåt att hålla ögonen på ifall man har tänkt bygga jordkällare.
xtDdf1K73j0Intressant! Tack. Just nu letar jag 3 meters betongtrummor
Ladan ska målas klart. Förra ägaren orkade inte hela vägen. Taket ska målas på ladan. Övervåningen ska inredas och övre delen blir en glasfasad men det är typ 5e projektet i kön. Ge det 10 århttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190719/b080183567d780c388251b2c425751f2.jpg
svenbanan
2019-07-19, 22:03
Jag postade den videon innan jag kollat på den. I slutet säger de att de inte ska ha nåt luftintag, utan enbart en ventil i taket. Det tycker jag låter rätt suspekt, men vad vet jag.
Själv skulle jag dock troligen inte våga bygga på det viset. Men kan man gräva in källaren i sidan på en kulle så kan man ju ha luftintag i underkant på dörren. Och då kan man ju bygga väggarna på samma sätt som de gör, vilket jag tycker verkar rätt smidigt (och troligen billigt).
Hur de har tänkt bygga taket hajar jag inte, men det lär väl visa sig i en kommande video. Och hur de nu än gör så borde det ju gå att göra så även här.
Förjävla fint är det iaf, lite avis är man allt.
Jag postade den videon innan jag kollat på den. I slutet säger de att de inte ska ha nåt luftintag, utan enbart en ventil i taket. Det tycker jag låter rätt suspekt, men vad vet jag.
Själv skulle jag dock troligen inte våga bygga på det viset. Men kan man gräva in källaren i sidan på en kulle så kan man ju ha luftintag i underkant på dörren. Och då kan man ju bygga väggarna på samma sätt som de gör, vilket jag tycker verkar rätt smidigt (och troligen billigt).
Hur de har tänkt bygga taket hajar jag inte, men det lär väl visa sig i en kommande video. Och hur de nu än gör så borde det ju gå att göra så även här.Många gamla Jordkällare ser ut så och det verkar funka men visst känns det fel
Hur jobbar ni som bor så här? Pendlar ni långt? Arbetar mycket hemifrån?
Hur jobbar ni som bor så här? Pendlar ni långt? Arbetar mycket hemifrån?
Även fast du inte bemöter det tänkte jag slå hål på lite myter om dessa frågor när jag kom och tänka på dom, tar dina frågor längst ned :)
Det längsta pendlingsavståndet som jag anser är acceptabelt är hur långt man kan komma på samma tid som det tar att ta sig genom Stockholm under morgon och kvällsträngsel.
Det är runt 35-55 minuter enligt mig, går det längre tid än så att ta sig från hemmet till jobbet är det dags att tänka om.
På den tiden kan man ta sig vartsomhelst ifrån i min kommun, till flera städer med minst 19000 invånare.
Det går även tomma nya bekväma snabbtåg man kan ta för en kostnad om 75kr per resa.
Men det handlar om någon promille som arbetar så.
De flesta brukar flytta för att kunna cykla till jobbet, eller byter de till ett mer lokalt jobb.
myten om att det saknas jobb eller att det bara är hemtjänstjobb som finns fattar jag inte riktigt att den inte dör ut snart.
Det enda som fattas på glesbygden är KONKURRENS! är man driftig eller utbildad når man fort en hög lönenivå och det finns gott om jobb, dom är dock sällan annonserade då man anställer mer på referenser har jag märkt.
Det blir väl så när alla känner till alla resurser.
Efter jag bedrivit verksamhet i Stockholm med den press och stress det innebar så fattar jag inte att inte fler åtminstone startar filialer på glesbygden, det finns så jävla mycket potential som ingen rör här.
Men i vårt specifika fall har jag 15 minuter (enligt googlemaps, det går fortare i verkligheten då riksvägen är i princip tom), eller 14,2km till mitt kontor från hemmet med dagis och skola på vägen dit.
Sambon jobbar hemifrån men funderar på att börja åka till kontor då hon börjar få stugfeber. Hon skulle då få cirka 2,5mil till jobbet.
Även fast du inte bemöter det tänkte jag slå hål på lite myter om dessa frågor när jag kom och tänka på dom, tar dina frågor längst ned :)
Det längsta pendlingsavståndet som jag anser är acceptabelt är hur långt man kan komma på samma tid som det tar att ta sig genom Stockholm under morgon och kvällsträngsel.
Det är runt 35-55 minuter enligt mig, går det längre tid än så att ta sig från hemmet till jobbet är det dags att tänka om.
På den tiden kan man ta sig vartsomhelst ifrån i min kommun, till flera städer med minst 19000 invånare.
Det går även tomma nya bekväma snabbtåg man kan ta för en kostnad om 75kr per resa.
Men det handlar om någon promille som arbetar så.
De flesta brukar flytta för att kunna cykla till jobbet, eller byter de till ett mer lokalt jobb.
myten om att det saknas jobb eller att det bara är hemtjänstjobb som finns fattar jag inte riktigt att den inte dör ut snart.
Det enda som fattas på glesbygden är KONKURRENS! är man driftig eller utbildad når man fort en hög lönenivå och det finns gott om jobb, dom är dock sällan annonserade då man anställer mer på referenser har jag märkt.
Det blir väl så när alla känner till alla resurser.
Efter jag bedrivit verksamhet i Stockholm med den press och stress det innebar så fattar jag inte att inte fler åtminstone startar filialer på glesbygden, det finns så jävla mycket potential som ingen rör här.
Men i vårt specifika fall har jag 15 minuter (enligt googlemaps, det går fortare i verkligheten då riksvägen är i princip tom), eller 14,2km till mitt kontor från hemmet med dagis och skola på vägen dit.
Sambon jobbar hemifrån men funderar på att börja åka till kontor då hon börjar få stugfeber. Hon skulle då få cirka 2,5mil till jobbet.
Har generellt varit väldigt bortskämd med nära till jobbet, haft 5 minuters promenad. Men förstår att det är orimligt att ha som standard. Ser när jag kollar runt lite på kartan att det finns ganska mycket lantgårdar inom 40 minuter från Lund och Malmö där de flesta jobben är, vilket är fullt rimligt avstånd.
Äger ni någon mark till också? Och i så fall, brukar ni den eller arrenderar ni ut den? Är sugen på att skaffa någon gård och äga lite mark med jakträtt mm. Men kommer inte bruka det mer än lite småodlingar för det egna hushållet. Vad kan man räkna med för intäkter från arrende och är det lätt att hitta lantbrukare som vill arrendera? Har sett att de flesta gårdarna i Skåne har massa hästbyggnader också. Har inget eget intresse av hästar. Är det vanligt att man hyr ut de platserna och kan det bli en lönsam affär för ägaren?
svenbanan
2019-07-27, 19:55
hucNE7732jM
Uppföljning på det där jordkällarbygget i en tidigare video.
Har generellt varit väldigt bortskämd med nära till jobbet, haft 5 minuters promenad. Men förstår att det är orimligt att ha som standard. Ser när jag kollar runt lite på kartan att det finns ganska mycket lantgårdar inom 40 minuter från Lund och Malmö där de flesta jobben är, vilket är fullt rimligt avstånd.
Äger ni någon mark till också? Och i så fall, brukar ni den eller arrenderar ni ut den? Är sugen på att skaffa någon gård och äga lite mark med jakträtt mm. Men kommer inte bruka det mer än lite småodlingar för det egna hushållet. Vad kan man räkna med för intäkter från arrende och är det lätt att hitta lantbrukare som vill arrendera? Har sett att de flesta gårdarna i Skåne har massa hästbyggnader också. Har inget eget intresse av hästar. Är det vanligt att man hyr ut de platserna och kan det bli en lönsam affär för ägaren?
det är 4,2 eller 5,2 hektar, jag minns inte riktigt, gården jag bor på nu som är bredvid är typ 0,8.
Men stallet tillsammans med betesmarken ska hyras ut till hästägare så vi kan ha hästar fast med en intäkt istället för utgifter.
Jag kan inte fatta att så många äger hästar men har inga bra utrymmen att ha dom på, är det för att dom lever så länge?
En boxplats kostar runt 1200 till 2000kr månaden här i vårt område som jag förstår det.
Har bytt husvagnsunderedet mot ett från en manskapsbod eftersom detta är typ 60cm bredare och kraftigare.
Har svetsat och bultat över den förra dämpade axeln till den här.
Sprayat alla utsatta ytor med zinkfärg.
Fler reglar I tryckat A. (toppen att känna folk på en bygghandel så man får trycka virket själv.)
Isolerat golvet med 90mm vägisolering med slutna celler.
Väggarna och tak blir modulbitar som blivit över från ett lagerhusbygge.
Lackad galvad plåt inne och ute. 30cm cellplast emellan.
Taket är samma typ men 40cm cellplast.
Kommer kanske en paintritning sen
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190811/2e193810faff130c87f68d40b363aad8.jpg
En boxplats kostar runt 1200 till 2000kr månaden här i vårt område som jag förstår det.
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.
Boxpriser i den nivån brukar inkludera diverse annat, förutom själva kvadratmeterhyran. T.ex. in- och utsläpp, fodring (ett antal gånger per dag), att man släcker och låser på kvällen etc. Kollektivstall (stall där hästägarna delar på ansvaret för servicen sinsemellan) brukar ligga lite lägre, men då har man å andra sidan som stallägare ansvar för att det hela flyter, d.v.s. man måste hålla efter folk som inte gör sin del av jobbet osv., vilket kan vara enkelt eller skitjobbigt beroende på vilka inackorderingar man har. Sedan varierar priserna rätt rejält över landet respektive mellan land och stad.
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.Med bete och in/utsläpp
martikainen
2019-08-12, 08:04
Är det för bara boxen eller inklusive betesmark? Låter ju fruktansvärt dyrt. Och låter extremt enkelt att göra pengar på. Ett stall lär väl kunna rymma minst 5 boxar=10 000 kr. Det kan man nästan driva runt resten av gården på.
Det skiljer rätt rejält beroende på vart man bor i Sverige, skånetrakten är ju fullsmockat med hästgårdar medans det här i Örebro är så gott som omöjligt att hitta en box i ett vettigt stall för under 1500. Lägg på in/utsläpp & torv/strö så är man över 2-2500...
Sen är det inte frid och fröjd att vara stallägare kan jag lova.. det är hästar som springer genom staket, ägare som spolar sönder avloppen, vattenpumpar som går sönder, utebliven leverans av torv, extremt varmt sommar som gör att höpriset fyrdubblas, tjaffs mellan ägarna, hydrauliken till traktorn går sönder... The list goes on!
Fortsätt lägga upp bilder Agazza! Såna här trådar uppskattas :)
Botten klar, måste köpa mer tryckat regelvirkehttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190812/a29d846498461ec31589336bcd4740e2.jpg
3 väggar klara, måste hitta en lägre isolerad dörr med ruta. Karmmått typ 190 högt
Budgeten är nu uppe i 1500krhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190818/60cdb2b2a0955174215b2529465e1813.jpg
Lokala ridskolan uppe i norrländska hemtrakterna går på knäna, trots aktivitet och okej storlek på deras medlemskap. Boxar och spiltor har febril aktivitet, men trots det fick man en akut kris efter ett släng kvarka. Inom loppet av en vecka var det verkligen fråga om liv eller död för deras förening.
Rent matematiskt kanske det ser bra ut, men Martikainen beskrev en bråkdel av andra oförutsedda kostnader väldigt väl. Det är ju inte bara yta och uppvärmning som gäller. Det är levande varelser på flera hundra kilo, förhoppningsvis modiga nog att de inte börjar skena när en traktor startar, eller när någon råkar lyfta armen ovanför huvudet.
Därför jag inte vill ha hästar, en sjukdom eller ska så ryker 30 papp. Men ungarna vill kunna rida. Då kan dom vara medryttare på andras hästar
Snart är hönsvagnen klar, hittat en bandslip och ett gammalt bord. Bandslipar är fan brahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190828/4f56da174d9cb87c43fe17844e359c4a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190828/b7db05bc9c6d62cc79efbab3c5a9a746.jpg
Håller på sneakar in mina högtalare lite här och där, så får vi se ifall sambon märker något.
Jobbiga med att ta över ett helt bohag är att det är så förbannat tunga möbler att slängahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190828/c697ef8dc6651dd8ba2324b249c41710.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190828/c69893385f6fee4a5763682295220d96.jpg
Lite mer popnitar
Massa mer hammarlack
Vindskivor
Spån
Hönshttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190830/5f98d261a5667aab7000cd64991b587a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190830/26cc2d576dc9b6054d910d3fcc905545.jpg
Andy.da.wohoo
2019-08-30, 21:48
Snyggt byggt, måste varaett kul projekt att bygga hönshus. Har du någon snickarkunskap sen tidigare?
Snyggt byggt, måste varaett kul projekt att bygga hönshus. Har du någon snickarkunskap sen tidigare?Nope, men det är ju bara mäta, såga och göra om ifall det blir fel.
Nu på måndag är nog allt med flytten klart, så då ska vi se vad som blir nästa projekt
Antingen bereda vardagsrummet för ny tv eller ett vindskydd för får
Behöver hjälp, behöver tips på armatur och placering på stallväggen nu när mörkret smyger sig på
Rita gärna in på bilden hur ni spridit ut ljuspunkterna
Jag funderar på att sätta något på varje sida dörrar och fönster, men saknar symmetri i att göra så, vilket stör mighttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190909/487516b51d028b70c545cd3625f8acf9.jpg
Starke75an
2019-09-09, 19:43
Du vet väl att är man från landet släcker man när man lägger sig.
Är man från stan tänder man.
Du vet väl att är man från landet släcker man när man lägger sig.
Är man från stan tänder man.Har inte blivit bondsnål än, har det för gött.
Funderade först på ledlist under takfoten men nja. Plus vill jag ha allt i plåtarmatur just in case.
Funderar på ifall det vore fint med 2700k led i denna typ av armatur för lite farmorkänsla
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/vagglyktor/vagglykta-420151/
Andy.da.wohoo
2019-09-10, 07:41
Har inte blivit bondsnål än, har det för gött.
Funderade först på ledlist under takfoten men nja. Plus vill jag ha allt i plåtarmatur just in case.
Funderar på ifall det vore fint med 2700k led i denna typ av armatur för lite farmorkänsla
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhusbelysning/vagglyktor/vagglykta-420151/
Kan du inte sätta en ordentlig gårdslampa centrerad vid kupan och sedan två mindre ljuspunkter på mitten av fasaden på respektive sida om takkupan?
Kan du inte sätta en ordentlig gårdslampa centrerad vid kupan och sedan två mindre ljuspunkter på mitten av fasaden på respektive sida om takkupan?Blir liksom inte sån ljusbild eller stämning jag vill ha, blir mer praktisk belysning av något sånt
Sitter ett flodljus där redan
Ute efter mycket belysning som sitter proportionerligt
svenbanan
2019-09-10, 19:31
Sätt en lampa ovanför varje dörr (du har ju redan en ovanför huvuddörren) och så sätter du en lampa mitt mellan fönstrena på motsatt sida. Dvs tre lampor till.
När det sitter lampor under takfoten ser det bara konstigt ut tycker jag.
Starke75an
2019-09-10, 19:41
Har inte blivit bondsnål än, har det för gött.
Beror inte på snålhet. Det är helt enkelt att man sover.
Sätt en lampa ovanför varje dörr (du har ju redan en ovanför huvuddörren) och så sätter du en lampa mitt mellan fönstrena på motsatt sida. Dvs tre lampor till.
När det sitter lampor under takfoten ser det bara konstigt ut tycker jag.Bra förslag, det blir nog så
Beror inte på snålhet. Det är helt enkelt att man sover.Avskräcker tjyvar ifall det inte finns något mörker
9kr styck för icke dimbara led på Ikea nu, utförsäljning.
Köpte 1000lm till stallet. 10st
600lm till ekonomibyggnaderna
Och ett gäng 400lm 5 wattare med skymningsrelä till alla fasadbelysningar. 45 watt totalt under natten https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190912/288deca90fa95bac4bac48272975441b.jpg
Uppdatering
Börjat gräva upp fiber till byn
Hittat karl Johan bakom ladan
Påbörjat köksbordet, men virket torkar än.
Köpt 10watts led-arbetsbelysning på jula för 46kr styck. Köpte 20st. Blir till padocken och vändplanen. Tänkte sprida ut några som ska gå mot hemlarmet när jag köpt en smarthome gateway
Satt upp mer utebelysning på byggnaderna
Börjat fundera på att ta ner gambjörken som skymmer havsviken man ser från köket.
Gamla torpet är uthyrt till en barnfamilj
Tåv stallboxarna är uthyrda från nästa månad.
Betesmarken är uthyrd från nästa vårhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190922/e550bff7889589e322a24cbb0f2906e5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190922/3fa10b3d5ff5d500769889eb7e6f1713.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190922/4037896862664e6d4d43d602317719c2.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190922/14d8456dae121c57ce2db9b50c953f72.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190922/bfa8f94422620c99d27af77b9292e520.jpg
svenbanan
2019-09-22, 21:19
Påbörjat köksbordet, men virket torkar än.
Det låter som att du kommer få ett skevt bord då om du menar att du håller på och snickra med "grönt" virke. För det lär väl slå sig då det torkar eller? Om inte annat lär det ju krympa då det torkar, så fogar och sådant lär ju isåfall kunna bli sladdriga och lossna skulle jag tro.
Det låter som att du kommer få ett skevt bord då om du menar att du håller på och snickra med "grönt" virke. För det lär väl slå sig då det torkar eller? Om inte annat lär det ju krympa då det torkar, så fogar och sådant lär ju isåfall kunna bli sladdriga och lossna skulle jag tro.Skrivbordsplankorna får torka klart innan det skruvas ihop, det har torkat inne i två veckor nu, men det har skålat sig lite. Benen är limträ
Funderar på att lägga dom med skålen uppåt och köra bandslipen på kanterna innan det vaxas
Starke75an
2019-09-23, 18:22
Vi bildade en förening för fiber.
Man skulle minst göra 5 dagsverk. Med lite bidrag så kostade det 7500:-
Men det fanns de som gjorde många hundra timmar. Förening äger hela systemet.
Vi la extra oanvända kablar när vi ändå grävde, som reserv och om man skulle behöva i framtiden. Alla matarkablar har extra.
Vi bildade en förening för fiber.
Man skulle minst göra 5 dagsverk. Med lite bidrag så kostade det 7500:-
Men det fanns de som gjorde många hundra timmar. Förening äger hela systemet.
Vi la extra oanvända kablar när vi ändå grävde, som reserv och om man skulle behöva i framtiden. Alla matarkablar har extra.Vi har bara 5 hus i byn så jag gör det själv med en kompis
Underdelen är linoljad
Införskaffat en träbäddsoffa med 195cm ligglängdhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191003/4302319797e848c599e697c6cfc88a81.jpg
Bränd, oljad och vaxad skivahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191005/3f406471caff4ed3b426da6f0e404263.jpg
MasterChief
2019-10-05, 16:35
Förutspår att agazza snart går 100 procent bonde.
Och jag är avundsjuk. Trött på Stockholm.
Bränd, oljad och vaxad skiva[.IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191005/3f406471caff4ed3b426da6f0e404263.jpg[/IMG]
Jävligt snyggt!
Och jag är avundsjuk. Trött på Stockholm.
Trött på storstad här. Det är bara fult, fullt med oväsen och trängsel, pundare, kriminella, tiggare, luktar piss och avföring, dyrt, alla är idioter...
Så fort jag har möjlighet köper jag min stuga i skogen, nära nån sjö. Där ska jag trivas. Skjuta alla oinbjudna gäster. Slåss med björnar, fiska och doppa tårna i vattnet. Kanske skaffar jag min egen Fritzl-källare.
Det kommer bli bra.
StarkaUlf
2019-10-05, 16:58
Älskar det vita hörnskåpet i bakgrunden. Mina föräldrar hade ett sånt för ~15 år sen.
martikainen
2019-10-05, 17:15
Riktigt snyggt! Jäkligt trevligt med hemmagjorda möbler! Vi byggde det här bordet till vårt uterum förra året.
https://www.bildtagg.se/file/e1bkoi65zbrzw72vgp8v59n
Och jag är avundsjuk. Trött på Stockholm.Vad innebär 100%?
Bokat licenskurs för vapen fast jag har noll intresse av jakt
Älskar det vita hörnskåpet i bakgrunden. Mina föräldrar hade ett sånt för ~15 år sen.Det är platsbyggt och det är vävtak I rummet annars hade det rykt för något modernare, tyvärr inte min grej, men humidoren och box whiskeyn får iallafall vara ifred från 1 åringenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191005/6d47acd5eef228e97c5d6f11174e2ad5.jpg
Riktigt snyggt! Jäkligt trevligt med hemmagjorda möbler! Vi byggde det här bordet till vårt uterum förra året.
https://www.bildtagg.se/file/e1bkoi65zbrzw72vgp8v59nVart fick du tag i fullbreddsvirke? Vad är det?
svenbanan
2019-10-05, 20:56
Det finns ett tvprogram som heter "100% bonde" om en dansk bonde som gör allt enligt gamla metoder. Typ har en häst som drar plogen och sånt...
Snyggt bord förresten! :thumbup:
Det finns ett tvprogram som heter "100% bonde" om en dansk bonde som gör allt enligt gamla metoder. Typ har en häst som drar plogen och sånt...
Snyggt bord förresten! [emoji106]Sambon håller på med sånt, jag håller på att installera mina smarta hem prylar
martikainen
2019-10-06, 16:19
Vart fick du tag i fullbreddsvirke? Vad är det?
Det är en gran som togs ner för 30 år sedan och legat på logen hos en kompis, fick köpa virket för en platta norrlands och en whiskeyflaska :d
Det är en gran som togs ner för 30 år sedan och legat på logen hos en kompis, fick köpa virket för en platta norrlands och en whiskeyflaska :d
En sann glesbygds-transaktion. :laugh:
Det är en gran som togs ner för 30 år sedan och legat på logen hos en kompis, fick köpa virket för en platta norrlands och en whiskeyflaska :dSnyggt, jag är sugen på att köpa ett logosolsågverk modell begagnad och liten
martikainen
2019-10-08, 09:12
haha japp! Livet på landet har sina fördelar! ;)
Snyggt, jag är sugen på att köpa ett logosolsågverk modell begagnad och liten
Hade man haft platsen och lite skog hade det varit superkul! Går ju att köra med motorsåg med lång klinga och en sån där enklare ställning som ser ut som en stege med glidskenor för klingan.
En sak som är vanligare här, men som finns nära till hands i städerna är köttlådor.
Alla borde köpa köttlådor lokalt.
50kr kilot för grovstyckad föredetta frigående gris är fint.
Nu ska det rimmad fläskhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191011/8c14d07fcafd5ea9c20ba61b9e6e3c7a.jpg
Starke75an
2019-10-12, 11:50
Vanligt på landet. Pengar har många, men åka till stan om man behöver nått undviker man, utan frågar sina grannar om de har. Sen behöver de nått annat, och då kan man låna av andra.
Jag har oftast ved i överskott. Släpvagn och diverse udda verktyg är annat som jag lånat ut. Rullställningen är ofta utlånad.
Lånat kaffe, kranbil, mjöl, fein, bil och allt möjligt.
svenbanan
2019-10-12, 11:58
fein?
Menar du kanske frun? :naughty:
fein?
Menar du kanske frun? :naughty:
Ett verktyg.
Jävla sörlänningar som tror att det är standard att bjuda ut frun till grannarna för att komplettera fredagsmyset med en goldenshower efter idol & tacobuffén
Starke75an
2019-10-13, 16:22
Har bytt åt mig ett halvt vildsvin i en bytesaffärer. Sambon inte glad, då jag stycka den på köksbordet.
Har styckat fryst kanin med tigersåg en gång.
Sambon är på 30årsfirande I umeå med några andra ungtanter och det måste vara den blötaste hösten på länge.
Så nu varmröks fläsk iställethttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191019/dc7e9f17422f7da70009af190671ca53.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191019/adbc50525bc2bbdcf92ad1488737e977.jpg
martikainen
2019-10-20, 08:31
Sambon är på 30årsfirande I umeå med några andra ungtanter och det måste vara den blötaste hösten på länge.
Så nu varmröks fläsk istället[IMG]https://uploads.tapatalk-
Men satan så gott! *drool**drool*
Uppdatering!
Tagit ner gamla björkar
http://www.bilddump.se/bilder/20200226110525-94.245.61.254.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200226110604-94.245.61.254.jpg
Preppat pulkabacken i byn
http://www.bilddump.se/bilder/20200226110944-94.245.61.254.jpg
Paprikan börjar skjuta upp
http://www.bilddump.se/bilder/20200226111214-94.245.61.254.jpg
Börjat riva fram lite timmerväggar
http://www.bilddump.se/bilder/20200226111415-94.245.61.254.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200226113007-94.245.61.254.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200226113051-94.245.61.254.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20200226113119-94.245.61.254.jpg
Nu ska det bara skaffas några fler djur, vad det nu blir, Linderösvin kanske
Sen tycker jag någon kan köpa gamla skolan i byn så det blir lite mer folk som kan dela på vägavgiften (som går till mig). Fiber och allt
http://www.bilddump.se/bilder/20200226113239-94.245.61.254.jpg
Snart ringer TV4 och vill köra Agazza's gård istället för mandelmann!
MackeJuve
2020-02-26, 11:42
Otroligt fint. Har på senare år kommit fram till att jag inte vill bo i hus men när man ser senaste bilderna i den här tråden så börjar man ju tänka tillbaka på uppväxten i skogen och tveka lite :D
Snart ringer TV4 och vill köra Agazza's gård istället för mandelmann!
För otrevlig för sånt, Mandelmann verkar ju vara både glad och trevlig
Otroligt fint. Har på senare år kommit fram till att jag inte vill bo i hus men när man ser senaste bilderna i den här tråden så börjar man ju tänka tillbaka på uppväxten i skogen och tveka lite :D
Jag blev hit-tvingad av sambon men när man hamnar i den här åldern mellan 30 och 40, har skaffat familj, så känns det helrätt, man spenderar mycket tid i hemmet och i övrigt så åker man ändå bort för happenings och semestrar.
Jag tycker så många blir märkliga i den här åldern, är det inte pyramidspel eller Reikimumbojumbo så skitsnackas det för mycket.
Alla ska hävda att deras livsval är det rätta..
Då är det rätt skönt att inte behöva tänka så mycket och man kan acceptera dom få grannar man har för deras egenheter.
För otrevlig för sånt, Mandelmann verkar ju vara både glad och trevlig
Jag blev hit-tvingad av sambon men när man hamnar i den här åldern mellan 30 och 40, har skaffat familj, så känns det helrätt, man spenderar mycket tid i hemmet och i övrigt så åker man ändå bort för happenings och semestrar.
Jag tycker så många blir märkliga i den här åldern, är det inte pyramidspel eller Reikimumbojumbo så skitsnackas det för mycket.
Alla ska hävda att deras livsval är det rätta..
Då är det rätt skönt att inte behöva tänka så mycket och man kan acceptera dom få grannar man har för deras egenheter.
Har noterat detta med. Jag ahr inget emot att någon mellan 30-40 börjar pröva på något nytt men dessa som nästan går in i konfliktläge när man på minsta sätt förmedlar att "ja, jo jag förstår, jag hade nog tänkts eller gjorts såhär men kul för dig".. Galet. Frågan är om det är en ny förteelse då vår generation är de första som skulle allt med självförverkling och fan allt vad det hette..
Ser häftigt ut. Hur ser ekonomin ut på månadsbasis? In- och utgifter. Vad kostade gården? Var (ungefär) i landet finns huset? Låter som det är i närheten av Umeå, söderut kanske?
Ser häftigt ut. Hur ser ekonomin ut på månadsbasis? In- och utgifter. Vad kostade gården? Var (ungefär) i landet finns huset? Låter som det är i närheten av Umeå, söderut kanske?
Höga kusten
Har ingen bra överblick på ekonomin längre, men gården kostade 1,300,000, har 1,58 i låst ränta på ett lån om 900.000.
Det är jordvärme med 20A säkring, så driften kostar runt 4000 i månaden ifall man räknar in VA, el, ränta osv.
Men vi har ett sparande också för att kunna byta ut värmepumpen när det blir dags (samt övrigt underhåll), det är ju ett "sparande" man bör räkna som underhållskostnad som ligger latent.
Intäkterna är bara ett annat torp jag hyr ut för 4000kr i kallhyra, så vi ligger runt 0:an i boendekostnad.
Ska köpa ett dry-age skåp för kött och börja sälja finare kött, det är säkert 20 mil till närmaste bra köttbutik härifrån.
https://www.dry-ager.se/
Men det är mest en hobby.
Det ska anläggas en solcellsanläggning, men det får bli efter stödet fasats ut och marknaden mött upp priserna så man vet ifall man kan räkna på avkastningen.
Annars jobbar vi båda två 80% från i år, tidigare har sambon varit ledig och vi har levt på min lön mestadels
För den som är intresserad så tycker jag att det här är ett förbannat bra startläge för dom som gillar att dona själva, utvecklingen går rasande fort pga de 600.000 besökande området har varje år.
Natur/upplevelseturism ökar lavinartat känns det som. Vet av folk som hyr ut 200.000kr torp på airbnb för 800kr dygnet, 180 dygn om året.
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/hastgard_med_sjoutsikt_i_hogakusten/88565008
Låter härligt men väldigt isolerat om det enbart är en by med ett fåtal hushåll? Hur långt till förskola, skola och ok livsmedelsbutik? Finns det framtidshopp för er bygd?
Låter härligt men väldigt isolerat om det enbart är en by med ett fåtal hushåll? Hur långt till förskola, skola och ok livsmedelsbutik? Finns det framtidshopp för er bygd?
Byn har 7 hushåll, på andra sidan vägen är det typ 20 till.
400 meter längre ned mot havsviken bor det 1900 personer.
Bor precis utanför detaljplanerat område.
det är runt 800 meter till skola, dagis, dagis, mataffär.
Nej det gör det inte.
Jag tror hela kommunen kommer halvera sin folkmängd och bli stabil därikring. Däremot tror jag att alla gamla bruksorter kommer försvinna och alla havstomter och jordbruk kommer bestå. Det är eftertraktad natur. Hittills i år kostade dyraste stugan 7 miljoner så det finns lite av varje här.
Företagandet går starkt och många fåmansföretag väljer att flytta sitt säte hit, mestadels för att rikare människor köper billiga fina ställen och jobbar hemifrån.
Hade jag haft pengar över hade jag köpt en havstomt bredvid Skule Nationalpark och väntat på pensionsbygga en enplansvilla där.
Det är få kommuner som har vår natur och mängd strandlinje sett till ytan.
Flygplats samt att tågförbindelserna är goda verkar hjälpa till då många pendlar.
Vi får se vad tiden utvisar när människor blir mer mobila mot sin arbetsplats
...
Det är få kommuner som har vår natur och mängd strandlinje sett till ytan.
Flygplats samt att tågförbindelserna är goda verkar hjälpa till då många pendlar.
...
Vad det gäller just stränder så finns det rätt många om man räknar till sjöar och älvar. Vattnet i sjöerna värmas väl upp tidigare dessutom . För bad etc. och pimpling-fiske på vintern.
Matrummet har fått nya väggar
Centerkanalen fick bli seriekopplade 2-vägs Hertz 5x7.
Väntar på klöverplåten och verktyg.
Söker även 2st SVS sb-2000.
TVn ska flyttas upp.
Övre hyllan ska skarvas coh belysas
Det ska bli en belyst hylla till vänster
Och en ljus golvmatta är påväghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200305/b1b70bfea0aa21ce33dc62d6b4052066.jpg
Nu är två stallboxar uthyrda, hoppas på få resterande 2 uthyrda också, inte för pengarna men det är bra med djur som sköter marken åt enhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200320/3186ec4a4be78d5f8c9bccd0ea9904d3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200320/125c3b27e7b6f120480ba78d87c6d49e.jpg
Andy.da.wohoo
2020-03-20, 08:58
Hur mycket jobb skapar uthyrning av boplatser åt dig?
Hur mycket jobb skapar uthyrning av boplatser åt dig?Huset skapar inget jag märker, men jag är ju dum som inte lägger undan pengar för ny värmekälla eller tex vattenläcka.
Det är att vidarebefordra fakturor några gånger i månaden.
Har funderar på att hyra ut på Airbnb som skulle ge typ 4ggr pengarna. Men det medför mycket mer jobb.
Det är ju nyrenoverat så man får hålla tummarna.
Sätter hellre hyran lågt och avtalar bort Eventuell problem som hyresvärd. Det är lite take it or leave it på allt.
Stallboxarna hyrs ut ansvarslöst för mig.
Hagar får dom sköta själva.
Men man hjälper ju till av ren välvilja ibland ifall det behövs. Har ju traktorer och saker
Andy.da.wohoo
2020-03-21, 19:28
Huset skapar inget jag märker, men jag är ju dum som inte lägger undan pengar för ny värmekälla eller tex vattenläcka.
Det är att vidarebefordra fakturor några gånger i månaden.
Har funderar på att hyra ut på Airbnb som skulle ge typ 4ggr pengarna. Men det medför mycket mer jobb.
Det är ju nyrenoverat så man får hålla tummarna.
Sätter hellre hyran lågt och avtalar bort Eventuell problem som hyresvärd. Det är lite take it or leave it på allt.
Stallboxarna hyrs ut ansvarslöst för mig.
Hagar får dom sköta själva.
Men man hjälper ju till av ren välvilja ibland ifall det behövs. Har ju traktorer och saker
Tack för svar :) imponerad över hur företagsam du verkar vara.
Nu ska det bara skaffas några fler djur, vad det nu blir, Linderösvin kanske
Sen tycker jag någon kan köpa gamla skolan i byn så det blir lite mer folk som kan dela på vägavgiften (som går till mig). Fiber och allt
http://www.bilddump.se/bilder/20200226113239-94.245.61.254.jpg
En sådan skulle jag vilja bo i, särskilt med den urläckra slaggstensgrunden. Eller ser jag fel där?
Var när att jag köpte en gammal skola en gång i tiden, ångrar det lite idag men det hadr varit galet med jobb så det var nog lika bra.
Tack för svar :) imponerad över hur företagsam du verkar vara.
Alltså, det är inte så pass mycket, några saker har hjälpt mig mycket i livet.
1. strunta i tv och telefon så gott det går
2. ha en mentalitet "gör det nu", har man något som man tänker på att man vill göra eller måste göra. Börja på en gång, låt inte hjärnan tänka kring omständigheterna, bara på vad är steg 1, gör steg 1, vad är steg 2, gör steg 2 osv.
Man mår bra och sover bra efter man fått undan saker ur "att göra förrådet"
Sen kommer saker lite av sig själv bara man börjar och provar, samma sak ifall man vill starta eget företag, det kommer inte finnas ett bra läge där det bara snubblar på. Bara göra det nu, såklart med eftertanke.
Brukar korta ned det till "GÖR."
Vill man ha/göra något, så GÖR.
Sen tror jag att det har för mig personligen att göra, att jag vill verkligen inte missa något i livet, är inte rädd för döden men hatar hur kort livet är. Det är en rätt ordentlig drivkraft för mig. Kan inte bara sitta bort tid.
En sådan skulle jag vilja bo i, särskilt med den urläckra slaggstensgrunden. Eller ser jag fel där?
Var när att jag köpte en gammal skola en gång i tiden, ångrar det lite idag men det hadr varit galet med jobb så det var nog lika bra.
Stämmer, bor i en bruksort, finns otroligt mycket slaggstensgrunder/jordkällare här.
Tror inte det är så galet med jobb ifall taket är tätt, takfoten är djup som sig bör, och grunden är hög och ventilerad.
Det är rätt lätt att isolera inåt ifall kåken är stor, sätta in flexirökrör med lekakulor runt i skorsten och installera bergvärme.
De gamla järnrören och elementen håller ju hur länge som helst och man kan ha vattenlarm med autospärr.
Sen så länge man börjar och inte känner stress så är det inte så farligt.
Jag har ett motto, "en grej om dagen" spelar ingen roll ifall det är ett spikbläck eller altan som ska byggas, bara man gör, så blir det gjort fortare än man tror. Tillfredställande ifall man gillar sånt.
Tror många mår dåligt för dom gör för lite, skapar för lite, och dräller för mycket
Tror många mår dåligt för dom gör för lite, skapar för lite, och dräller för mycket
Det där är ju tyvärr jag i ett nötskal, så det var nog tur det inte blev något.
Helvete vilken bra och intressant tråd det här är! *popcorn*
...
För den som är intresserad så tycker jag att det här är ett förbannat bra startläge för dom som gillar att dona själva, utvecklingen går rasande fort pga de 600.000 besökande området har varje år.
Natur/upplevelseturism ökar lavinartat känns det som. Vet av folk som hyr ut 200.000kr torp på airbnb för 800kr dygnet, 180 dygn om året.
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/hastgard_med_sjoutsikt_i_hogakusten/88565008
Det där är ett extremt fint hus och gård, för 820 000. Otroligt med tanke på vad man annars får för det priset.
Det där är ett extremt fint hus och gård, för 820 000. Otroligt med tanke på vad man annars får för det priset.
Plus att det är cykelavstånd till typ 3 fiskebyar och ett samhälle med hockeyhall, dagis, skola, bowling, affär osv.
Förvisso typ bara 1800 invånare men jävligt mycket turism och events på sommarenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200324/a077b1e8d711819451ac4801ad2c9153.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200324/4050ac426db14e025ab3f75bf636f6e7.jpg
svenbanan
2020-03-24, 10:47
Nu kommer hundratusenkronorsfrågan:
Varför i hela friden heter det "västernorrlands län" när det ju handlar om östkusten (medelpad och ångermanland)?
Har det att göra med att finland ligger till öster och att det där kanske finns nåt slags östernorrlands län som en gång i tiden tillhörde sverige?
Andy.da.wohoo
2020-03-24, 10:49
Varför i hela friden heter det "västernorrlands län" när det ju handlar om östkusten (medelpad och ångermanland)?
Har det att göra med att finland ligger till öster och att det där kanske finns nåt slags östernorrlands län som en gång i tiden tillhörde sverige?
Bingo.
svenbanan
2020-03-24, 10:50
Ja, finland och östernorrland/österbotten verkar vara anlednignen.
https://www.st.nu/artikel/varfor-vaster-i-oster
Det är många som tycker att länsnamnet verkar förvirrande med tanke på Västernorrlands geografiska läge. Men som du själv är inne på så var namnet logiskt när Sverige och Finland utgjorde ett rike. På 1400- och 1500-talen räknades till Norrland i grova drag dagens Hälsingland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och norra Finland ner till Uleåborg. I dokumenten skriver man ibland om ett Västernorrland och ett Östernorrland. Det fanns alltså ett Östernorrland i Finland som motsvarade det område som senare har kommit att kallas Österbotten.
Allt detta var sammanfört i det stora Norrlands län som existerade före den moderna länsindelningen på 1600-talet. Men under rikskansler Axel Oxenstiernas ledning skapades en mer effektiv organisation och staten stärkte sitt grepp om rikets olika delar. År 1634 blev Östernorrland ett eget län och kallades Österbotten. Fyra år senare lösgjordes även Västerbottens län från övriga Norrland.
Sedan följde flera årtionden med en rad förändringar av gränser och namn. År 1645 erövrade Sverige Jämtland och Härjedalen, vilket ledde till att det norrländska länet delades upp i två delar: ett nordligt Härnösands län som omfattade Jämtland, Ångermanland och Medelpad och ett sydligt Hudiksvalls län med Gästrikland, Hälsingland och Härjedalen.
Men åtta år senare, 1654, var det i stället dags för en sammanslagning av de sex landskapen till ett storlän, som benämndes Västernorrland. Efter marschen över Bält och Sveriges strupgrepp på Danmark erhölls 1658 Trondheims län. Det ledde till att Västernorrlands län tillfälligt fick avstå Jämtland och Härjedalen, eftersom dessa landskap ansågs passa bättre ihop med Trondheim. Men när Sverige redan 1660 måste ge tillbaka Trondheims län fick jämtarna bli västernorrlänningar igen.
Gävle kom med tiden att bli länets självklara residensstad. Det var en ekonomiskt betydande handelsort och där fanns till och med en Vasaborg. Dock var den norrländska identiteten förmodligen inte så stark i Gästrikland, som historiskt snarare hörde samman med Uppland.
År 1762 skedde nästa stora uppdelning då det skapades två nya län, Västernorrland och Gävleborg. I Västernorrland ingick nu Medelpad, Ångermanland och Jämtland. Till residensstad utsågs Sundsvall, en värdighet som staden bara fick behålla i sexton år innan Härnösand efter framgångsrik lobbyverksamhet i maktens korridorer i Stockholm lyckades få det ändrat till den ordning som gäller ännu i dag.
Den sista mer dramatiska förändringen inträffade 1810 då landskapet Jämtland avskildes från Västernorrlands län och Härjedalen från Gävleborgs län och i stället bildades Jämtlands län.
Nu, efter nästan 200 år, är vi åter på väg mot nya länsindelningar. Det innebär troligen att det medeltida namnet Västernorrland försvinner – till glädje för vissa eftersom det kan vara förvirrande, men också litet synd med tanke på dess långa historia och berättelse om den tid då Bottenhavet var ett gränslöst innanhav.
Andy.da.wohoo
2020-03-24, 11:12
Ja, finland och östernorrland/österbotten verkar vara anlednignen.
https://www.st.nu/artikel/varfor-vaster-i-oster
Haha, du blev pucktvåa :)
skyffelmördarn
2020-03-24, 12:19
Frågan är ju som alltid med dessa hus är, vad ska man jobba med? Visst om man har ett yrke där man kan arbeta hemifrån, men om man inte vill eller har det?
Frågan är ju som alltid med dessa hus är, vad ska man jobba med? Visst om man har ett yrke där man kan arbeta hemifrån, men om man inte vill eller har det?
Man jobbar inte, man går på bidrag. ;)
svenbanan
2020-03-24, 13:02
Du får börja lära dig knyta nät och bygga fiskebåtar för att blåsa liv i de traditionella näringarna ute vid kusten om det nu blir depression, och ekonomin och alla moderna infrastrukturer går i kras.
Frågan är ju som alltid med dessa hus är, vad ska man jobba med? Visst om man har ett yrke där man kan arbeta hemifrån, men om man inte vill eller har det?Det här med att det inte finns / bara finns jobb inom industrin och hemtjänsten är en myt.
Finns gott om bra tjänster, speciellt på tjänstemannasidan kommer många höga tjänster på glesbygden behöva tillsättas med ny personal snart pga 40 talisternas pension.
Vår kommun har 1800 anställda med 20% över 55 och 5% över 60 år. De flesta chefer av något slag som kommer behöva tillsättas.
Folk tycker att 8% lägre löneskillnad är ett problem fast livskostnaderna är typ 1/3 lägre eller mer.
Det byggs vindkraftsparker, serverhallar, hyreshus. Och alla letar kompetens.
Problemet är väl att för att få folk att flytta från sina 12% värdeökning per år på bostaden till att bo på glesbygden så behövs det 30-40% högre löneanspråk för att locka, vilket inte kommer hända.
Fattar inte att inte fler cashar ut sin bostadskarriär och lever mer innan dom dör.
Man jobbar inte, man går på bidrag. ;)Eller båda!
Ja en sådan gård är inte för alla. Jobb samt inte ha tummen mitt i handen om man skall bo där, det blir jobb med gården jämt. Å andra sidan kan den ge mer, vid sidan av. Det ser ut att finnas 3 stallplatser där, få men man kan hyra ut t ex. Sen kan gården ge en del mer.
Somliga hatar sådan ställen pga alla jobb med dem, själv älskar jag dem. Bo i lägenhet i kallt land som jag flyttat till nu, aldrig mer, det dödar själ och förhållanden mellan människor. Antingen är man inne, 100% eller ute, 100%. På en gård blir det lite mer avstånd på samma gång som man är nära. Man blir mer människa och oberoende av TV och media etc.
Men det kan räcka med jobbet. Man lär sig att vara händig med tiden på ett sådant ställe. Man löser problem efter problem vareftersom. Viljan är viktigast och ett driv. Sedan är det bra att vara vän och hålla sig äl med bygden och folk och man kan utbyta hjälp.
Man mår bra som sagt av att göra och lära sig nya saker. Jag kommer från villaidyll och sysslar med IT.
Men det tar sig.
Saker är löjligt lätt att lösa på glesbygden.
Man kan kraftsamla ett mindre Peab med lokalbefolkningen över en helg och några lådor öl.
Fick alla lägdor slagna i fjol gratis.
De flesta äldre är glada att det kommer yngre och barn till bygden.
Jag brukar jämföra det såhär.
Ni vet alla era mor och farföräldrar som bor på landsbygden.
Vad kärleksfull, generös och hjälpsam dom är dom få gånger man träffar dom.
Dom är oftast ensamma och uttråkade.
Som yngre I bygden så blir man surrogatbarn åt dom på något vis och mina barn blir typ surrogatbarnbarn.
Jag har inte skottat, fält träd, vårstädat eller gått med hunden på 5 år, för det gör alla åt mig för att dom vill.
Kantareller får jag också varje gång någon får förbi [emoji16]
Eller öl
Beror på granne.
Jag har minst 5 farfars och lika många morfars.
Farmors och mormors finns det fler av!
skyffelmördarn
2020-03-24, 21:51
Det här med att det inte finns / bara finns jobb inom industrin och hemtjänsten är en myt.
Finns gott om bra tjänster, speciellt på tjänstemannasidan kommer många höga tjänster på glesbygden behöva tillsättas med ny personal snart pga 40 talisternas pension.
Vår kommun har 1800 anställda med 20% över 55 och 5% över 60 år. De flesta chefer av något slag som kommer behöva tillsättas.
Folk tycker att 8% lägre löneskillnad är ett problem fast livskostnaderna är typ 1/3 lägre eller mer.
Det byggs vindkraftsparker, serverhallar, hyreshus. Och alla letar kompetens.
Problemet är väl att för att få folk att flytta från sina 12% värdeökning per år på bostaden till att bo på glesbygden så behövs det 30-40% högre löneanspråk för att locka, vilket inte kommer hända.
Fattar inte att inte fler cashar ut sin bostadskarriär och lever mer innan dom dör.
Hur blir man tjänsteman?
Mvh fabriks knegare
Hur blir man tjänsteman?
Mvh fabriks knegare
Kolla vilka släktingar du har på plats redan eller börja göra folk tjänster.
Så har jag uppfattat det.
Jag själv hade tur att jag hade en smal kompetens som tydligen ingen jävel hade. Så jag fick komma in i gänget utifrån.
Nej men seriöst så skulle jag plugga typ byggprojektledare, AB04, ABT06, AMA12, företagsekonomi och någon ledarskapskurs.
Finns säkert onlinekurser.
Tjänstemän är oftast introverta, ansvarsrädda och konflikträdda, de undviker gärna ansvarsroller där man måste ta den biten av arbetet.
Kan du vara den som avlastar alla andra från det superjobbiga ansvaret så blir du fort uppskattad och essentiell skulle jag tro
Försåden tar sig, tro när snön ska borthttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200328/e4003daef9d9bb00cfc1a745c5240085.jpg
Det knepiga med att vara isolerad från jobbet är att man ska ju inte åka och handla byggmaterial heller.
Så nu är det meditation som gäller https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200401/36f92cc9e8f67130afc826d0060e1546.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200401/5a585682145646885550b1c1ac0ff781.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200401/e1fb50a1b53eef5bc20061b1a1e8174c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200401/defcdda70f30ef3e5c99faf447406373.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200401/c9d945e521369d9e712987bbae79c065.jpg
martikainen
2020-04-01, 20:26
Försåden tar sig, tro när snön ska bort
Det knepiga med att vara isolerad från jobbet är att man ska ju inte åka och handla byggmaterial heller.
Och här "nere" (Örebro) så har vi inte sett snö sen i november, och då i typ 4 dagar.
Gött med frösådden! Jag planterade precis nyss om alla grönsaker, snart varmt nog på nätterna att flytta ut allt till växthuset också! :)
Ser lite ut på bilden men är 10isch plantor vardera av tomar, gurka, spenat, 2xpumpa.
Sen är det ett helt gäng med precis sådda blommor av olika slag bakom dom
https://i.ibb.co/h8x26Dr/20200401-210041.jpg
Och här "nere" (Örebro) så har vi inte sett snö sen i november, och då i typ 4 dagar.
Gött med frösådden! Jag planterade precis nyss om alla grönsaker, snart varmt nog på nätterna att flytta ut allt till växthuset också! :)
Ser lite ut på bilden men är 10isch plantor vardera av tomat, gurka, spenat, 2xpumpa.
Sen är det ett helt gäng med precis sådda blommor av olika slag bakom dom
https://i.ibb.co/h8x26Dr/20200401-210041.jpg
Är avundsjuk på barmarken, vill ut med motorcykeln.
Fin uppställning, men pumpa?
Plantera nå jävulst med örter, speciellt thailändsk basilika.
riktigt gott i många rätter, typ pad krapow osv
martikainen
2020-04-02, 08:10
Är avundsjuk på barmarken, vill ut med motorcykeln.
Fin uppställning, men pumpa?
Plantera nå jävulst med örter, speciellt thailändsk basilika.
riktigt gott i många rätter, typ pad krapow osv
Jag gillar att odla större saker, meloner, pumpor osv, de är fint att se dom växa *flex* Inser ju dock att jag glömt köpa melon... kanske får bli en tur till plantagen idag och fixa lite mer!
Örter kommer det bli mer av så snart som vädret blir bättre, det går ju rätt snabbt att dra igång och vill inte fylla halva huset med försådd
Jag gillar att odla större saker, meloner, pumpor osv, de är fint att se dom växa *flex* Inser ju dock att jag glömt köpa melon... kanske får bli en tur till plantagen idag och fixa lite mer!
Örter kommer det bli mer av så snart som vädret blir bättre, det går ju rätt snabbt att dra igång och vill inte fylla halva huset med försådd
Nice med pumpa! Har köpt frön från den här pumpan, 857 kg:
https://www.svtstatic.se/image/wide/992/23858155/1569832997?quality=70&format=auto
Får se om det blir bättre än förra årets fail där den frös och slutresultatet hamnade på ca 1 kg.. Och året innan vattnade exet nästan ihjäl den och det blev två st på ca 5 kg.
Fina grejer.
Bor inte direkt på landet längre men har satt paprika, eggplant, sallad eller vad det blir på svenska, tomater, gula, röda, rainbow, basilika, dill,
Mer grova grejer kommer som potatis etc.
Kommer inte iväg och fiskar än men det blir senare. Möjligen blir det från mina gamla avdammade kajaker.
Happ. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200403/02109367a0033bcdef0e2bf58756bdc2.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200403/caeee84a74880bb068f601996780b65c.jpg
elektronikfreak
2020-04-04, 11:29
Du har eget VA kan jag tänka mig... eller?
Grävd brunn eller borrad brunn?
Trekammarbrunn eller septitank? Personligen är jag alltid lite skeptisk till trekammarbrunn i kombo med grävd brunn då det alltid finns en risk att avloppsvattnet går in i färskvattnet.
Bor själv på landet på norra Öland och har under många år tänkt skaffa lite höns, några grisar och ett gäng får. Men har alltid haft lite svårt för att man ena dagen gullar med grisarna och fåren och nästa dag ligger de på tallriken. Är definitivt INGEN vegetarian kanske jag ska tillägga.
Trekammarbrunn eller septitank? Personligen är jag alltid lite skeptisk till trekammarbrunn i kombo med grävd brunn då det alltid finns en risk att avloppsvattnet går in i färskvattnet.
Bor själv på landet på norra Öland och har under många år tänkt skaffa lite höns, några grisar och ett gäng får. Men har alltid haft lite svårt för att man ena dagen gullar med grisarna och fåren och nästa dag ligger de på tallriken. Är definitivt INGEN vegetarian kanske jag ska tillägga.Kommunalt, bor bredvid sjön med nyaste vattenverket i kommunen, däremot måste jag byta rören i huset då jag tror jag har en del järn i vattnet.
Tvåkammar + 1 i dagsläget, byts väl ut om några år när det blir ett krav.
Det finns en vattenbrunn på gården också men den används inte, förvånad över hur jävla djup den är, har inte mätt hur djup den är under vattennivå, men jag hade inte velat va den som murade denhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200404/e2bbb56e7cef7842ab2b8ffa06b224de.jpg
Bor själv på landet på norra Öland och har under många år tänkt skaffa lite höns, några grisar och ett gäng får. Men har alltid haft lite svårt för att man ena dagen gullar med grisarna och fåren och nästa dag ligger de på tallriken. Är definitivt INGEN vegetarian kanske jag ska tillägga.
Jag är köttitarian, men det har blivit mindre sen jag fick döda mina första tuppar. Man är blödig.
Hade varit lättare ifall djur va fulare och elaka. Knepigt att ta livet av saker som det inte finns något ont i.
Men det är nog nyttigt att leva det gör livet ett tag också, känns som man blir en bättre individ i samhället. Det behöver ju inte vara för evigt. Ungarna lär sig mycket I ocksä
Andy.da.wohoo
2020-04-04, 17:49
Ingen dålig brunn. Kan det vara värt att testa vattenkvaliteten för att veta om du har en extra vattenförsörjning, om behovet uppstår?
Slaktade tuppar för ett par veckor sen, det är ingen kul process. Men dock har det fördelen att man vet att djuren haft ett välmående liv.
Ingen dålig brunn. Kan det vara värt att testa vattenkvaliteten för att veta om du har en extra vattenförsörjning, om behovet uppstår?
Slaktade tuppar för ett par veckor sen, det är ingen kul process. Men dock har det fördelen att man vet att djuren haft ett välmående liv.Jo det ska jag, har en bäck med öring på gården också så funderar på att bara köpa ett schysst nödfilter
Vi ska skaffa 6 får och två linderösvin också, det kommer nog bli en pers vis avrättningen.
Får börja leva på ost istället
Starke75an
2020-04-04, 18:47
Lyckads göra sönder sågen förra veckan, så nu får jag ta de sista träden med yxa. Tog några 15 meters träd i allafall utan problem. Får se om det blir några fler i morgon. Kanske större också.
Har en fiskars x17 som är bra till det mesta faktisk. Har större yxor med, med den är favoriten.
Lyckads göra sönder sågen förra veckan, så nu får jag ta de sista träden med yxa. Tog några 15 meters träd i allafall utan problem. Får se om det blir några fler i morgon. Kanske större också.
Har en fiskars x17 som är bra till det mesta faktisk. Har större yxor med, med den är favoriten.Bra yxa, jag köpte en x25 när jag trodde att jag ville göra allt manuellt.
Kom fram till att jag skulle behöva en plasmaskärare och en 5kg slägga för att kunna ta riktigt grova stockar..
Så nu får grannen allt jag fäller för msrkberedningens skull så får jag köpa lite ved ifall jag ska myselda
Starke75an
2020-04-04, 19:52
Äger även en timmersvans som går på brödånga.
Grymt effektivt, men kräver att man har ork i armarna. Ingen man kan köra för långa stunder med. Men 10-20 cm grova stockar sågas tyst och fint till lagom långa bitar.
Sågade en gran som var runt 60cm grov med den. Inget man vill göra om.
Äger även en 4kg slägga och två kilar. Är du starkare, välj en tyngre slägga.
Är rätt duktig att läsa trä, så sällan jag går bet på veden.
Man ska absolut inte använda yxan till kilarna.
Morötter skall ned. zucchini kommer.
Äger även en timmersvans som går på brödånga.
Grymt effektivt, men kräver att man har ork i armarna. Ingen man kan köra för långa stunder med. Men 10-20 cm grova stockar sågas tyst och fint till lagom långa bitar.
Sågade en gran som var runt 60cm grov med den. Inget man vill göra om.
Äger även en 4kg slägga och två kilar. Är du starkare, välj en tyngre slägga.
Är rätt duktig att läsa trä, så sällan jag går bet på veden.
Man ska absolut inte använda yxan till kilarna.Vadå du klyver veden med kilar?
Jag hittade ett rostigt yxhuvud i skogen igår, man såg knappt vad det var. Skall restaurera det och karva ut ett skaft. Verkar ha varit en tunn, vass yxa när det begav sig, får se om det går.
Jag hittade ett rostigt yxhuvud i skogen igår, man såg knappt vad det var. Skall restaurera det och karva ut ett skaft. Verkar ha varit en tunn, vass yxa när det begav sig, får se om det går.
Bilder under processen vore kul!
Bilder under processen vore kul!
När jag hittade det var det knappt möjligt att se att det varit en yxa och jag knackade bort en hel del redan skogen mot en sten.
Får se om Jag lägger upp något på nån kanal, har faktiskt en youtubekanal där jag dokumenterat allt möjligt men den är avstängd tills vidare.
Starke75an
2020-04-05, 07:11
Vadå du klyver veden med kilar?
Om de är grova och vresiga. Luckan på pannan är 25cm hög och 40cm bred. Får jag bara in de så brinner de. Eldstaden är på 100 liter.
Jaktteorin klar, nu är det bara uppskjutning kvar, sen kan man återskapa filmen Jägarna
svenbanan
2020-04-05, 18:47
Jaktteorin klar, nu är det bara uppskjutning kvar, sen kan man återskapa filmen Jägarna
Du måste lära dig sjunga opera också.
Du måste lära dig sjunga opera också.Vetefan ifall jag har rösten för det, men någon form av manlig jojk kanske!
Blivande sadelkammaren har fått nya ledlampor, nu ska det vara bli sommar så blir det att fixa några putsskador och ny vit färg.
Vetetusan hur jag ska göra för att de som hyr ska kunna hänga täcken osv på tork, ifall jag ska bygga något skåp med massa ventiler utåt med fläkt kanske? Vill få ut fukten men inte så mycket av värmenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200405/df98f3e424fe094d220474ecb91b7ebc.jpg
Luftavfuktare kanske?
Hög elförbrukning på en sådan och den för mycket oväsen. Om du tänker på en sån där standalonemaskin man ställer på golvet iaf.
På sikt förmodligen bäst med en riktig AC även om det är en stor engångskostnad. I kombination med ett separat ventilationssystem med värmeväxlare.
Hög elförbrukning på en sådan och den för mycket oväsen. Om du tänker på en sån där standalonemaskin man ställer på golvet iaf.
På sikt förmodligen bäst med en riktig AC även om det är en stor engångskostnad. I kombination med ett separat ventilationssystem med värmeväxlare.Det här är planen, eller en ny kulvert från jordvärmepumpen I huset plus ftx värmeväxlare
Två gotlandskaniner åt barnenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200412/7627744960c6431190fb43af716d08d2.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200412/f57c4151aafc7a33e40553335398b2e0.jpg
martikainen
2020-04-12, 21:19
Två gotlandskaniner åt barnen
Åh va mysigt! I förra stallet fanns en tjej som avlade kaniner, helvete va många söta!
Åh va mysigt! I förra stallet fanns en tjej som avlade kaniner, helvete va många söta!Det här är två honor tack och lov, här blir det inget avel
martikainen
2020-04-13, 16:58
Det här är två honor tack och lov, här blir det inget avel
smart val :d:d
Fått tag i 30 fönster, ska bygga orangeri/vedeldad stjärnskådarbastu där röda uteköket står när jag fått tag i 30 fönster tillhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200423/383eccad5f53aaf8fcb3363014aad68a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200423/685401c354e4916c9e58c3516edc81b6.jpg
Blev höst igen tråkigt nog, men kaningården är snart klar.
Galvat gunnebostängsel, viltstängsel, nygödslat så det växer bättre. Och en kulle.
Nu är det bara kaninhuset och kanske en utsiktsplats kvar. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/2ccc96f128d2c819c5e0388c4ff0388d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/4a3ea04e90d9563c0ae42aee3533733e.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/fbc0d5a40e945ada1750942d812d0541.jpg
Börjat klippa plåt men satan vad tjock den var förhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200501/71f1e3f73a55dad3a6c0283bde160831.jpg
delta_mats
2020-05-01, 17:59
Har du stängsel som tak också? Lär dyka upp nyfikna rovfåglar kan jag tänka mig. Kanske en och annan mård också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.