handdator

Visa fullständig version : Vilken är eran go-to matlåda?

PKtarzan
2019-06-02, 19:14
Enklaste och snabbaste matlådan till jobbveckan? Vad kastar ni ihop under söndagspreppen?

Ett Orm
2019-06-03, 14:57
Nudlar och makrill i tomatsås.

Langster
2019-06-03, 15:52
Kyckling och broccoli. Lagar 1-2 kg kyckling åt gången. Fryst broccoli har jag på jobbet. Smidigt och ganska gott... det blir åtminstone en måltid om dagen som jag vet att jag inte blir fet av. Dessutom blir ju broccoliätandet ett hett samtalsämne i lunchrummet, det är ju alltid roligt att kunna bidra med glädje till arbetsplatsen. När jag har med mig något annat att äta så är det alltid ett antal personer som tappar hakan (trots att det händer rätt ofta).

När jag fyllde 40 fick jag inte en bukett blommor, istället fick jag en bukett broccoli.

Langster
2019-06-03, 15:55
Det är dessutom kul att alla frågar om jag inte blir trött på att äta samma sak varje dag. Sen frågar jag vad de äter till frukost och då kommer det ju fram att de äter samma sak varje dag också. Men sen släpper jag den verkliga bomben, DETTA ÄR MIN FRUKOST. Då faller hakorna verkligen ner till fotknölarna.

Langster
2019-06-03, 16:01
Fast det är ju klart att folk blir förvånade när man bryter mot termodynamikens lagar genom att äta frukost kl 12 istället för kl 7. Jag menar det är ju som att klockorna plötsligt börjar gå åt fel håll, solen går upp i väst kastar man en sten så faller den uppåt och grisarna flyger och jamar som katter på en gång.

Självklart så finns det ju även bara 3 saker man kan äta till frukost, smörgås, gröt eller fil och flingor. Skulle man äta något annat är det stor risk att solen exploderar.

VoDaresVins
2019-06-03, 16:08
Nu brukar jag inte ha med matlåda då vi får så bra lunch till bra pris men nåt jag brukar röra ihop hemma som skulle funka.

Kokta makaroner
4 ägg
1 burk tonfisk
2 dl turkyoghurt
1 tärnad paprika
1 burk ananasbitar inkl. spad

LunaSpice
2019-06-03, 16:26
Har en sambo som älskar allt i grönsaksväg. Hon har hela tiden 7-8 glaslådor i kylen nypreppade med färska grönsaker, bönor samt nån kall matvete/quinoa. Jag plockar från "salladsbordet", lägger en burk tonfisk och nåt ägg, plus vinegrette. Snabbt, enkelt, gott och nyttigt.

vicarious
2019-06-03, 16:33
Rensa en grillad kyckling och släng med lite grönsaker.
Stek nötfärs/kycklingfärs och koka pasta.
Gröt på havregryn & proteinpulver.

Tomas W
2019-06-03, 18:22
4 ägg ner i en stekpanna som steks under omrörning till äggröra, lyfter över till en matlåda och lägger på frysta ärtor och/eller paprika. Klart. Mättar bra och väldigt snabb att slänga ihop en morgon där man känner att man inte riktigt vill lägga 80:- på köpa lunch och kylen står tom på matlådor.

Anton Fräs
2019-06-03, 18:24
Kvarg, frukt

Lennix
2019-06-04, 07:17
Kyckling ris och santa maria tacosås + broccoli/blomkål är en standard om jag kör planerade matlådor. Är det inte planerat blir det Havregrynsgröt till lunch eller riskakor/knäckebröd + proteinpulver

Phjanton
2019-06-04, 08:17
Steker köttfärs med strimlad lök, paprika och sedan ris till det.

Ultrasnabba, inte så goda men ätbara matlådan är tonfisk med ris och ketchup.

Slartibartfast
2019-06-04, 09:49
Standard på jobbet (om jag inte joinar kollegorna) och ute i skogen är

120 gram havregryn
30 gram russin
40g vassle
Ett stort äpple

Äts med vatten och sked ur en shaker. 50g protein och bästa tänkbara oprocessade råvaror. Superportabelt och kräver inget kylskåp. Jag slafsar i mig på mitt kontor, så får inga blickar.

Phjanton
2019-06-04, 11:34

120 gram havregryn
30 gram russin
40g vassle
Ett stort äpple

Äts med vatten och sked ur en shaker. 50g protein och bästa tänkbara oprocessade råvaror. Superportabelt och kräver inget kylskåp. Jag slafsar i mig på mitt kontor, så får inga blickar.

Snyggt. Gäller att du inte köper för stora äpplen.

Slartibartfast
2019-06-04, 12:25
Snyggt. Gäller att du inte köper för stora äpplen.

Eller för små, så att äpplet rörs när man skakar shakern. :) Dom ska vara precis rätt storlek, så att när man klämmer in en pappersservett mellan äpplet och havregrynen, så blir äpplet som ett lufttätt lock. Enheten på bilden är inte superoptimerad, kunde vara något större. Sen ska shakerlocket gå fast utan att man skruvar ränder i äpplet. Royal Gala, såklart.

Dåren
2019-06-04, 12:46
Varför servett mellan de torra ingredienserna och äpplet?

Slartibartfast
2019-06-04, 13:30
Varför servett mellan de torra ingredienserna och äpplet?

Den är optional. Men bra att ha när man slafsar :eating:

Fungerar även som tätning/dämpning om man inte får optimerat äppelstorleken.

Dåren
2019-06-04, 16:35
Du lämnar inget åt slumpen! :d

40plus
2019-06-04, 18:30
2 dl fullkornsris samt 1 stor kycklingfile´ (150-200g)

Senaste 2 veckorna har jag slarvat med jasminris och ica´s färdiga köttbullar...

LunaSpice
2019-06-04, 19:14

120 gram havregryn
30 gram russin
40g vassle
Ett stort äpple

Det där är go-to frukost för mig. Blandar i lite lin- och solrosfrön i också. :D

klutsch
2019-06-06, 12:19
Gröt med linfrön, oatlys iKaffe, smöröga, kokos, russin. Samma jobblunch i 1,5 månad nu.

Määng
2019-06-13, 05:51
Köpte på mig flera förpackningar laxfilé till bra pris ett tag sen så på sistone har go-to matlådan varit

Laxfile
Potatis/Ris/Pasta
Broccoli
Kimchi

Pintan
2019-06-13, 08:08
200 g havregryn, 1 l mjölk
200 g bulgur, 5 ägg

Går att äta kallt som varmt, utan tillagning utöver förberedelser.

jespauro
2019-06-19, 09:03
Till lunchen:
100g havregryn
30g vassle/kasein
30g jordnötssmör

Till eftermiddagslådan:
100g ris(okokt)
100g 'ugnsbakad' kyckling
1 näve spenat
5-10g olivolja

Rikard Jansson
2019-06-19, 09:25
Det är dessutom kul att alla frågar om jag inte blir trött på att äta samma sak varje dag. Sen frågar jag vad de äter till frukost och då kommer det ju fram att de äter samma sak varje dag också. Men sen släpper jag den verkliga bomben, DETTA ÄR MIN FRUKOST. Då faller hakorna verkligen ner till fotknölarna.

Jag brukar äta choklad till frukost. Hade man fått en krona för varje gång någon frågar (oavsett tid på dagen) "men sånt där borde väl inte du äta som tränar?"... Då kan man svara "nä, det är du som inte borde äta sånt (för du är fet)"

StarkaUlf
2019-06-19, 09:59
Jag brukar äta choklad till frukost. Hade man fått en krona för varje gång någon frågar (oavsett tid på dagen) "men sånt där borde väl inte du äta som tränar?"... Då kan man svara "nä, det är du som inte borde äta sånt (för du är fet)"

Skönt att jag inte är ensam om det :D

pepplez
2019-06-19, 13:33
Kyckling, ris/bulgur, sweet chili, fetaost, wokgrönsaker

Jeneric
2019-06-20, 07:25
Det är väl mer eller mindre fakta att spaghetti och köttfärssås är bästa matlåderätten :eating: