Visa fullständig version : Väldigt torr hud ("på senare år") - näringsbrist?
alexelias
2019-06-02, 11:27
Hej,
Jag är uppväxt med ganska runda kinder och "fet hud". Frös sällan mellan åren 0x - 25.
Jag är nu 32 och har fått väldigt torr hud de senaste året och är också betydligt mer lättfrusen.
Kan jag ha någon Vitamin/Mineralbrist? Äter inga vitamintillskott men funderar på köpa en multivitamin och pröva i ett par månader.
Masterpan
2019-06-02, 11:36
Det skulle kunna vara hypotyreos. Dvs din sköldkörtel producerar för lite tyroideahormon, ämnesomsättnings-hormon. Har du upplevt några fler symtom som trötthet, nedstämdhet, körd mage, gått upp i vikt?
Om det finns folk i din nära släkt som har problem med sköldkörteln/struma så är sannolikheten högre att det kan röra sig om det.
Det skulle kunna vara hypotyreos. Dvs din sköldkörtel producerar för lite tyroideahormon, ämnesomsättnings-hormon. Har du upplevt några fler symtom som trötthet, nedstämdhet, körd mage, gått upp i vikt?
Om det finns folk i din nära släkt som har problem med sköldkörteln/struma så är sannolikheten högre att det kan röra sig om det.
+1. Det första som slog mig också. Jag skulle kollat upp nivåerna av sköldkörtelhormon först och främst.
Visst skulle det kunna vara någon vitamin-/mineralbrist men det tror jag inte. Sällan vi ser brister hos personer som äter blandkost och i övrigt lever ett hyfsat normalt liv.
Vad äter du till vardags? Går du på någon speciell diet just nu? Äter du 500g frukt och grönsaker per dag?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.