Visa fullständig version : Är koffein i samband med HIIT hälsosamt?
sumialic
2019-05-31, 12:26
Min spontana tanke är att koffein höjer blodtryck och ökar pulsen och därför inte är en bra kombination med HIIT. Men det kanske inte är så?
Hur mycket koffein?
Hur mycket HIIT?
Vad exakt betydert HIIT idag? jag tycker det byter mening en gång om halvåret.
Pratar vi om 5 minuter HIIT heller 30 minuter?
Hur ofta?
Har du redan högt blodtryck?
Har du någon i din familj som lider av högt blodtryck?
Hur ser din kost ut i övrigt?
Hur länge har du tränat?
Hur mycket tränar du förutom detta?
Och så vidare, och så vidare.
Med andra ord: Det beror på.
sumialic
2019-05-31, 14:20
300-400 mg koffein
10 set HIIT. 30 sekunders vila mellan vartannat och 90 mellan de andra.
HIIT betyder ge allt du kan på cykel.
Två gånger i veckan.
HIIT följs sedan av ett 3 timmars styrkepass.
Blodtryck är nog snäppet över normalt.
Ja, har en pappa som har högt blodtryck men han lever förkastligt.
Min kost är väldigt hälsosam.
Har tränat i 15 år snart.
Varför vill du ta koffein. Vad vill du uppnå ?
Du får högre puls, högre blodtryck, lägre insulinkänslighet och höge blodsocker. Precis det du vill uppnå vid uppvärmningen. Ge kroppen en kick och prestera.
Fast du får samma effekt av att värma upp så att kroppen frisätter adrenalin som höjer pulsen, blodsockret etc. Sedan när du slutar träna sjunker adrenalinpåslaget och kroppen går i en återhämtningsfas. Med koffein får du ett påslag som ligger kvar ytterligare ett antal timmar och troligen fördröjer återhämtningen. Halveringstiden för koffein i kroppen är 4 timmar. Jag ser faktiskt ingen vinst med det:confused:.
sumialic
2019-05-31, 20:23
Varför vill du ta koffein. Vad vill du uppnå ?
Du får högre puls, högre blodtryck, lägre insulinkänslighet och höge blodsocker. Precis det du vill uppnå vid uppvärmningen. Ge kroppen en kick och prestera.
Fast du får samma effekt av att värma upp så att kroppen frisätter adrenalin som höjer pulsen, blodsockret etc. Sedan när du slutar träna sjunker adrenalinpåslaget och kroppen går i en återhämtningsfas. Med koffein får du ett påslag som ligger kvar ytterligare ett antal timmar och troligen fördröjer återhämtningen. Halveringstiden för koffein i kroppen är 4 timmar. Jag ser faktiskt ingen vinst med det:confused:.
Allting blir lättare med koffein. Det är en enorm vinning.
Om du gillar det så kör. Själv blir jag mest skakig och lite illamående av koffein i kombo med träning.
Vi tränar inte för att det är lätt. Vi tränar för att det är svårt !
Eller så åtgärdar vi grundorsaken och tränar, äter och sover i harmoni med resten av livet. Att köra på med koffein för att man inte är utvilade eller ätit rätt ger inga hållbara resultat.
Frustrator
2019-06-01, 07:18
Låter inte som en sund inställning :)
Rent vetenskapligt blir inte allt lättare iallafall.
sumialic
2019-06-01, 10:48
Vi tränar inte för att det är lätt. Vi tränar för att det är svårt !
Eller så åtgärdar vi grundorsaken och tränar, äter och sover i harmoni med resten av livet. Att köra på med koffein för att man inte är utvilade eller ätit rätt ger inga hållbara resultat.
Jag äter och sover redan bra och stressar aldrig. Problemet är att styrketräning är det tråkigaste jag vet. Borde jag uppsöka en psykolog för att bryta mitt träningsberoende och acceptera att vara mindre? Kanske. Om koffein inte dödar mig är jag dock bekväm med att behålla mina gains och dricka kaffe.
Frustrator
2019-06-01, 12:53
Jag äter och sover redan bra och stressar aldrig. Problemet är att styrketräning är det tråkigaste jag vet. Borde jag uppsöka en psykolog för att bryta mitt träningsberoende och acceptera att vara mindre? Kanske. Om koffein inte dödar mig är jag dock bekväm med att behålla mina gains och dricka kaffe.
Träningsberoende? Om det är det tråkigaste du vet så skulle jag inte kalla det ett beroende...
Vete tusan hur kaffet gör träningen roligare..
Alternativet till psykolog är att komma över till den ljusa sidan! (Långlöpning ;))
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.