handdator

Visa fullständig version : 5 veckors underskott mot 1 överätning

Lennix
2019-05-27, 10:55
Vi leker med tanken att jag ligger 500kcal undeskott om dagen och håller det i 5 veckor.

V 5 äter jag en påse godis på 21000kcal.

Är dietveckorna bortkastade då? Jag menar om jag lika gärna skulle kunna ligga på balans och strunta i godiset? Eller blir godiset inte tillgodogjort som energi?

Kif ställde en intressant fråga i allmänt som jag skulle vilja veta mer hur det fungerar?

Kischen
2019-05-27, 11:19
Kif ställde en intressant fråga i allmänt som jag skulle vilja veta mer hur det fungerar?

Om frågan hade varit samma kalorimängd rent fett skulle det vara annorlunda än "godis" som iaf jag förmodar är en hel del kolhydrater.

Kif
2019-05-27, 13:01
Om frågan hade varit samma kalorimängd rent fett skulle det vara annorlunda än "godis" som iaf jag förmodar är en hel del kolhydrater.

Hur påverkar fett och kolhydrater på inlagringen menar du?

Frågan var ställd med godis eftersom jag föll för frestelsen och åt enorma mängder godis, chips osv under en kväll. Jag bryr mig egentligen inte om det mer än att frågan känns intressant och jag aldrig fått ordentligt kläm på hur kroppens system jobbar, inte merän kcal in - kcal ut.

Hade en följdfråga som utecklar resonemanget litegran.
Finns det någon killgissning på hur mycket som man skulle klara? Det känns som Orimligt att lagra in allt men att bara lagra in det som ryms i levern känns för lite. Hur liten/stor fuskmåltid/dag är värt det? Om man ska äta är det då obegränsade mängder som gäller eller typ 500kcal över en gång i månaden/halvår/år/decenniet?

Man blir såklart inte tjock på ett övertramp men hur fungerar det egentligen?

geoff
2019-05-27, 13:06
Orkar inte leta upp källa nu.. men jag har läst någonstans att om man inte redan är överviktig (kommer dock inte ihåg exakt hur det spelade in) så lagras inte sporadiska tillfällen (1 gång i månaden?) av överätning av kolhydrater (ex. sega godisar) in som fett öht, även om vi alltså pratar 5000kcal i samma sittning. Kombinationen fett och kolhydrater är däremot en annan femma.

Nikenik
2019-05-27, 13:24
Bara för protokollet. 21 000kcal godis motsvar ca. 6kg Gott&Blandat, 3,9kg Marabou mjölkchoklad eller 18 byttor Ben&Jerry Cookie Dough.

Detta äter personen alltså utöver sin vanliga diet på -500kcal denna veckan?
21 000kcal = 3kg kroppsfett
https://images.hdsydsvenskan.se/980x588/Juw_vqrm4A0ZO3A1rbSbfkSOtms.jpg
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/474/media/227565_medium_gottoblandat1.jpg?1535708830
https://coolstuff.imgix.net/source/ecf0da6c2eed3ec9c8c3dc80a7ae6a48?auto=format,compr ess&cs=srgb&w=475

Teoretiskt skulle väl personen gå upp dom där 3kg den förlorat veckorna innan. Men tror att i verkliga livet går personen inte upp alls lika mycket för personen kommer må så dåligt och spy upp all mat eller så kommer personen må så dåligt och känna sig så tjock och fet att personen blir deprimerad och sängliggande och kommer gå upp typ 4kg istället för personen inte orkar röra på sig på grund av ångest. *spy*
Förmodligen skaffa sig ätstörning för lång framtid också.

Intressant sidofråga vilket godis man skulle välja, eller äta lite av allt?*popcorn*
Hade nog kört på gott&blandat och spelat tevespel samtidigt, druckit smält mjölkchoklad till maten och glass till efterrätt.

Diomedea exulans
2019-05-27, 13:29
Orkar inte leta upp källa nu.. men jag har läst någonstans att om man inte redan är överviktig (kommer dock inte ihåg exakt hur det spelade in) så lagras inte sporadiska tillfällen (1 gång i månaden?) av överätning av kolhydrater (ex. sega godisar) in som fett öht, även om vi alltså pratar 5000kcal i samma sittning. Kombinationen fett och kolhydrater är däremot en annan femma.

Och jag har för mig att jag har läst att om man överäter mycket vid ett enskilt tillfälle så ökas förbränningen tillfälligt så att man inte lägger på sig så mycket av de kalorierna.

Lennix
2019-05-27, 13:31
Nej, du kommer att kräkas långt innan du någ en sådan gräns. Fettinlagringen från fett är i praktiken obegränsag. Och tarmens kapacitet för upptag från socker ligger på kanske 50000 kcal per dygn.

Såhär skrev Grub i:
http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=6975452

geoff
2019-05-27, 14:04
Alla kaloriöverskott är inte skapta lika. Om du en enskild dag skulle äta för mycket energi kommer det att ske olika saker beroende på vad du huvudsakligen åt för mycket av. Om ditt kaloriöverskott huvudsakligen består av kolhydrater kommer dessa kolhydrater att nästan uteslutande lagras in som glykogen eller förbrännas som extra värme. Glykogen är din kropps sätt att lagra ett överskott av kolhydrater och om glykogenlagren väl skulle bli fulla kan kroppen antingen göra om kolhydraterna till fett eller förbränna dem som extra värme. Att göra om glukos till fett är en process som kräver en del energi och även tillgång till ett antal enzymer som kroppen normalt inte har särskilt mycket av. Så därför blir en hel del av kolhydraterna till extra värme, din kropp har helt enkelt inte förmågan att göra något annat med dem.

Allt det här ovanför är dock beroende av att du äter mycket kolhydrater och lite fett. Om du till exempel skulle äta 1500 kcal fett och 2500 kcal kolhydrater och hamna på ett överskott på 1000 kcal så kommer i princip 1000 kcal från fett att lagras in som fett. Orsaken är helt enkelt för att din kropp då kommer att prioritera att använda glukos som bränsle och fettet kan den då istället lätt lagra in i dina fettlager. Mer om det här hittar du i inlägget Vad händer när dina glykogenlager blir fulla?.

Så vill du se till att du lagrar in minimalt med fett av en dags ordentligt kaloriöverskott så ser du till att du äter väldigt lite fett den dagen. Tyvärr fungerar troligen inte det här knepet över längre tid då din kropp efterhand kommer att uppreglera alla processer som krävs för att göra om kolhydrater till fett. Din kropp blir alltså efter ett tag bättre på att lagra in ett överskott på kolhydrater som fett.

Tyngre.se (https://tyngre.se/Artiklar/Vad-h%C3%A4nder-om-du-%C3%A4ter-mer-eller-mindre-%C3%A4n-du-beh%C3%B6ver/)