handdator

Visa fullständig version : Är det "hälsosamt" att vara vegan? Bygger man lika mycket muskler som med animaliska

Helgehorse
2019-05-26, 13:29
Vegan diet, Är det något hälsosamt? Verkar som en del som börjar med detta slutar efter en stund eller "fuskar" i smyg. Det verkar väldigt komplicerat/man måste ta tillskott för utan tillskott klarar de sig inte, Eller? Men bygger man lika bra på böner/linser som med kött/vassleprotein T ex? Ingen i mr olympia eller liknande kör ju på vegetariskt eller veganskt, Som jag vet. Men hade de kunnat gå lika bra? Läste lite om Patrik Baboumian med, Han var Tysklands starkaste man? Och vart vegan. Funkar det i längden eller tror ni han "fuskar" när ingen ser det. Kommer de eventuellt bli mer populärt med världseliter inom sport som är veganer kanske, då.det känns som det börjar bli allt mer populärt? Eller är hela grejen med just vegansk diet, Väldigt dumt?

Diomedea exulans
2019-05-26, 15:04
Skulle tipsa om att läsa igenom båda delarna av den här: https://traningslara.se/vegetarisk-kost-del-1-vad-riskerar-man-att-fa-for-lite-av/

Nikenik
2019-05-26, 16:41
Finns väl inget bevis alls för att en välbalanserad vegansk kost skulle vara ohälsosam?
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Att inte kunna bygga muskler med de aminosyrorna som finns i växter vore ju konstigt.
Bara för att bodybuilders på elitnivå, gör som alla andra bodybuilders på elitnivå, som gör det för alla andra bodybuilders på elitnivå har gjort det innan är ju inte ett bevis för att vegansk kost är dålig.

Att någon okunnig person som dragit på sig näringsbrist genom att bara äta pulvermos eller liknande är ju heller inget bevis för något gällande vegankost förutom att många folk är idioter.

Tycker heller inte att det är "fusk" att äta t.ex 98% växtbaserad mat och äta lite kött några gånger om året.
Är väl heller inte "fusk" att ta en multivitamintablett med extra selen, det gör väl många idrottare?

Tror att det kommer komma fler och fler idrottspersoner i framtiden som är veganer. Inte för att det nödvändigtvis är "bättre" men för att det blir vanligare med mer växtbaserad mat.

Anders The Peak
2019-05-26, 20:36
Finns väl inget bevis alls för att en välbalanserad vegansk kost skulle vara ohälsosam?
Forskningen pekar väl mot att en mer växtbaserad kost är bättre för hälsan och för miljön.

Att inte kunna bygga muskler med de aminosyrorna som finns i växter vore ju konstigt.
Bara för att bodybuilders på elitnivå, gör som alla andra bodybuilders på elitnivå, som gör det för alla andra bodybuilders på elitnivå har gjort det innan är ju inte ett bevis för att vegansk kost är dålig.

Att någon okunnig person som dragit på sig näringsbrist genom att bara äta pulvermos eller liknande är ju heller inget bevis för något gällande vegankost förutom att många folk är idioter.

Tycker heller inte att det är "fusk" att äta t.ex 98% växtbaserad mat och äta lite kött några gånger om året.
Är väl heller inte "fusk" att ta en multivitamintablett med extra selen, det gör väl många idrottare?

Tror att det kommer komma fler och fler idrottspersoner i framtiden som är veganer. Inte för att det nödvändigtvis är "bättre" men för att det blir vanligare med mer växtbaserad mat.

Jag tror att det endast ska vara miljö som är den största vinsten med växtbaserad kost.

Vegetarian är idag ett relativt missbrukat begrepp då största delen äter Lakto/ovo/Pesco och kallar sig vegetarianer. Men som jag ser är det en mer hälsosam diet både för planeten och människan.

Nikenik
2019-05-26, 21:44

Jag tror att det endast ska vara miljö som är den största vinsten med växtbaserad kost.

Vegetarian är idag ett relativt missbrukat begrepp då största delen äter Lakto/ovo/Pesco och kallar sig vegetarianer. Men som jag ser är det en mer hälsosam diet både för planeten och människan.

Mjo, miljön först och främst. Men tänkte också på det höga fiberinnehållet i t.ex baljväxter och WHO säger att rött kött ökar risken för vissa cancerformer.

yia
2019-05-26, 22:03

Jag förstår inte var folk har fått idén om att en extremdiet (vegankost) skulle vara nyttig. Det är klart att det inte är bra att utesluta en stor del av möjligheterna på tallriken.

Jag har på senare tid lyssnat mycket på föreläsningar inom Biomedicin och ju mer man hör desto mer olämpligt verkar det vara med extremdieter. Omega 3 måste du exempelvis få genom tillskott. Samma sak med B12. Järnbrist är vanligt. Nu senast var det en professor på Harvard som tog upp vitamin K2. Något som veganer har svårt att få i sig. Det finns i kött, äggula och dylikt. K2 har den egenheten att det leder kalcium ur blodet och därmed starkt motverkar åderförkalkning, hjärt och kärlsjukdomar o.s.v. Det finns starka indicier för detta i Japan där man äter viss fermenterad mat som innehåller höga halter.

Hobbes
2019-05-27, 04:07
Jag förstår inte var folk har fått idén om att en extremdiet (vegankost) skulle vara nyttig. Det är klart att det inte är bra att utesluta en stor del av möjligheterna på tallriken.

Jag har på senare tid lyssnat mycket på föreläsningar inom Biomedicin och ju mer man hör desto mer olämpligt verkar det vara med extremdieter. Omega 3 måste du exempelvis få genom tillskott. Samma sak med B12. Järnbrist är vanligt. Nu senast var det en professor på Harvard som tog upp vitamin K2. Något som veganer har svårt att få i sig. Det finns i kött, äggula och dylikt. K2 har den egenheten att det leder kalcium ur blodet och därmed starkt motverkar åderförkalkning, hjärt och kärlsjukdomar o.s.v. Det finns starka indicier för detta i Japan där man äter viss fermenterad mat som innehåller höga halter.

Mycket intressant, fick mig att googla det och fann detta:

https://veganhealth.org/vitamin-k/

Personligen är jag mer för WHOLE FOOD PLANT BASED än VEGAN kost, den ena talar om vad du inte äter men vad du äter - den andra bara vad du inte äter.

Finns ju faktiskt en tanke i uttrycket att som vegan kan man ju dricka öl och leva på pommes frites och fortfarande vara vegan.

Jag tror personligen på hälso och miljö fördelar med en WFPB diet men att säga att Vegan=bra/bättre hälsa är lite långsökt.

Hur ofta läser vi inte om folk som slutat vara "veganer" och mått bättre - nja, troligen åt de inte tillräckligt, eller visste vad de behövde äta för att må bättre och komplettera kosten med. Att vara "vegan" eller äta "veganmat" säger egentligen inte så mycket och är inte likamed tecken på hälsa/hälsosamt.

Angående det du skrev de rekommenderar faktsikt kambucha för veganer i länken jag postade - du nämnde fermendtad mat i Japan. Intressant!

lowdice
2019-05-27, 08:38
Är mer förespråkare av WFPB än av vegankost, men det är väl för att jag inte gilllar skräpmat.

Orkar man inte ha hundra koll på vad man stoppar i sig så tar man en multivitamintablett. Inte svårare än så. Omega tre är en kapsel om dagen. Förstår inte riktigt varför folk försöker få det att att verka så komplicerat.

Helgehorse
2019-05-27, 08:42

Har ju blivit mer populärt med dessa dieter och tycker det verkar som att ingen direkt når "elitnivå" och en del väldigt populära personer har väll blivit påkomna äta kött eller liknande. Säger inte det är så, Men det är det jag märkt/sett lite av. Jag tycker du "fuskar" om du nu säger du är vegan men någon gång äter kött endå, och lite mjölk/ägg hit och dit, Isånafall skall man inte kalla sig vegan enligt mig. Ja precus som du säger det börjar bli välskgt vanligt så man kanske får vänta och se.

Helgehorse
2019-05-27, 08:43
Skulle tipsa om att läsa igenom båda delarna av den här: https://traningslara.se/vegetarisk-kost-del-1-vad-riskerar-man-att-fa-for-lite-av/

Känns lite som jag tänkte, Blir krångligt och man får tänka på så mycket diverse brister man eventuellt kan få om man skulle blivit 100% vegan.

Helgehorse
2019-05-27, 08:45
Är mer förespråkare av WFPB än av vegankost, men det är väl för att jag inte gilllar skräpmat.

Orkar man inte ha hundra koll på vad man stoppar i sig så tar man en multivitamintablett. Inte svårare än så. Omega tre är en kapsel om dagen. Förstår inte riktigt varför folk försöker få det att att verka så komplicerat.

Är multivitaminer något att ens ha, Och att ta antoxoditanter i kostillskottsväg har som jag förstått det visat sig att inte vara så bra med, Utan det ska komma ifrån födan inte tabletter eller liknande.

lowdice
2019-05-27, 10:20
Antioxidanter är väl inget problem om man är vegan?

Och ja, skulle du ha brist av någon vitamin kan det vara en bra idé att få i sig mer av den varan...

Prost
2019-05-27, 10:22

Whole food plant based ÄR vegankost.

lowdice
2019-05-27, 11:48
Ja, men vegankost är inte nödvändigtvis wfpb.

blåvitt
2019-05-27, 12:09

Håller med om detta sistnämnda. Folk har inget problem med att häva i sig tillskott av olika slag för att bygga muskler men att äta lite tillskott för att kunna leva bra på en hållbar kosthållning är tydligen onaturligt och fel? Mkt konstigt argument. Ska vi leva naturligt kan ju folk börja jaga sitt kött istället för att handla på ICA till att börja med

Nikenik
2019-05-27, 12:32
Jag tycker du "fuskar" om du nu säger du är vegan men någon gång äter kött endå, och lite mjölk/ägg hit och dit, Isånafall skall man inte kalla sig vegan enligt mig. Ja precus som du säger det börjar bli välskgt vanligt så man kanske får vänta och se.

Det där ju snarare en religiös fråga än en kostfråga. Som när militanta djurens rätt-personer på sociala medier måste hävda att dom är bättre än alla andra för att dom inte äter animalisk föda.

Jag menade mer att om du äter nyttig vegan-mat, whole food plants, i 2-3 månader men t.ex äter vanligt julbord på julafton med familjen för att inte vara till besvär och för att det är gott så är ju din kost typ 98% växtbaserad.

Kanske är fel att gå runt och kalla sig vegan då, men kosten blir ju mestadels växtbaserad.

Om en elitidrottare bara äter vegan-mat på sina träningsläger och sedan vinner guld, är hen vegan då? :eating:

Personligen försöker jag att bara äta kött på helgerna och äter iaf en helt vegansk måltid per dag, oftast linser+potatis+grönsaker.
Skulle lätt kunnat vara två måltider per dag om det fanns något gott veganskt proteinpulver att blanda i havregrynen på morgonen.
...
Det där med att man riskerar näringsbrist/sjukdomar stämmer ju in på dom flesta dieter. Den vanliga västerländska dieten ger ju fetma, diabetes och cancer om nu vegan-dieten ger vitamin K-brist och omega-3-brist.
Låter mer som en liten vanesak och omställning i tankesättet bara.

100g kallpressad rapsolja innehåller t.ex 97,3% RDI av vitamin K och har omega 3.
http://matkalkyl.se/se-rapsoljakallpressad.php

Beemel
2019-05-27, 14:05
Tycker det är väldigt intressant vilket oerhört behov det finns att kategorisera sig själv.
Jag lever själv på Vegankost (av upplevda hälsomässiga och etiska skäl), men jag kallar oftast inte mig själv Vegan (gillar inte ens ordet vegetarian).
Använder det möjligen i de sammanhang (på nätet) där en tråd handlar om just det. Men även i detta fall så skriver jag oftare/hellre bara att jag lever på vegankost (eller ännu bättre, att jag äter växtbaserat)

Men allt jävla fjantande med flexitarianer och lakto-ovo vegetarianer, pescitarianer, LCHF'are, och allt vad det nu heter, känns bara lite... much. "Label whores"
För att inte tala om alla med självdiagnostiserade (påhittade) allergier mot än det ena än det andra.
Jag undviker till och med ord som deff och bulk...

Jag identifierar mig inte särskilt mycket i vad jag väljer att äta.
Och kanske är det just därför jag alltid har haft svårt att förstå varför olika matvanor är så jäkla provocerande för människor som inte delar dieten.
Och jag har aldrig förstått den "kulturella nödvändigheten" i att man ska äta samma saker annars passar man inte in.

Precis som ovanstående skriver så känns det nästan religiöst. Och religion är något jag generellt hatar...

Det närmsta jag kommer i att sätta en "label" på mig själv är nog:
Jag är en motionsglad ingenjör.

chadd
2019-05-27, 19:29
Nimai Delgado klarar sig hyfsat på vegankäk.

Hobbes
2019-05-27, 19:54
Nimai Delgado klarar sig hyfsat på vegankäk.

Yup.

KNUm1Ed6UJ8

Anders The Peak
2019-05-28, 09:24
Mjo, miljön först och främst. Men tänkte också på det höga fiberinnehållet i t.ex baljväxter och WHO säger att rött kött ökar risken för vissa cancerformer.

Tror inte att du hittar något stöd för rött kött utan det handlar främst om charkuterier som kopplingen till det finns.

Nikenik
2019-05-28, 11:39
Tror inte att du hittar något stöd för rött kött utan det handlar främst om charkuterier som kopplingen till det finns.

https://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

Sedan finns det säkert någon amerikansk lchf-blogg med lobbypengar från köttindustrin som "bevisar" det motsatta. Men WHO säger att processat kött och rött kött ökar risken för vissa cancerformer.

King Grub
2019-05-28, 11:49
Naturellt rött kött är klassat som möjligen cancerframkallande efter kopplingar i epidemiologiska studier. Det går inte att i dagsläget fastställa ett orsakssamband.

Charkprodukter är klassade som cancerframkallande. Även här främst från epidemiologiska studier, men här anses bevisen vara så övertygande att man kan säga att processat kött kan orsaka tumörbildning.

Grahn
2019-05-28, 12:03
Skulle jag gissa så skulle jag nog säga att en i huvudsak vegitabilisk kost med små inslag av fisk, kött, ägg och mejeriprodukter är hälsosammare än endera extremerna.

Bygga lika mycket muskler känns tveksamt då det är en annan version av "är dettta opti?" frågan. Även om det skulle vara teoretiskt möjligt att leva som vegan samt att hålla en optimalt muskeluppbyggande kost så tror jag det skulle vara ohyggligt begränsande i ens dagliga liv och svårt att hålla i längden.

Nikenik
2019-05-28, 13:39
Naturellt rött kött är klassat som möjligen cancerframkallande efter kopplingar i epidemiologiska studier. Det går inte att i dagsläget fastställa ett orsakssamband.

Charkprodukter är klassade som cancerframkallande. Även här främst från epidemiologiska studier, men här anses bevisen vara så övertygande att man kan säga att processat kött kan orsaka tumörbildning.

Har också läst det är kvaliteten som spelar roll när det kommer till köttätandet. Glada frigående djur som får växa långsamt jämfört med instängda majsuppfödda djur som dör av diabetes om dom inte slaktas tidigt.
På samma sätt som det inte kan vara hälsosamt att äta extremt hårt besprutade sojaprodukter jämfört med ekologiskt odlade linser och potatis.

oldman
2019-05-28, 17:33
Naturellt rött kött är klassat som möjligen cancerframkallande

I princip allting är "möjligen" cancerframkallande.
Cancer är i princip bara onormal celldelning och celldelning händer flera gånger i veckan.
Strumpor, lampskärmar och bord är "möjligen" cancerframkallande.

oldman
2019-05-28, 17:38
Vegan diet, Är det något hälsosamt?

Nej

Verkar som en del som börjar med detta slutar efter en stund eller "fuskar" i smyg.

Det är rätt vanligt att folk börjar på en diet och sen övergår till sin gamla diet när det börjar bli lite kämpigt.

Det verkar väldigt komplicerat/man måste ta tillskott för utan tillskott klarar de sig inte, Eller?

Ja.

Men bygger man lika bra på böner/linser som med kött/vassleprotein T ex?

Nej.

Ingen i mr olympia eller liknande kör ju på vegetariskt eller veganskt, Som jag vet. Men hade de kunnat gå lika bra? Läste lite om Patrik Baboumian med, Han var Tysklands starkaste man? Och vart vegan. Funkar det i längden eller tror ni han "fuskar" när ingen ser det.

De som tävlar på elit-nivå tar såna enorma mängder droger att de i princip kan äta vad som helst. Mr olympia blir du inte bara för att du äter kött.

Kommer de eventuellt bli mer populärt med världseliter inom sport som är veganer kanske, då.det känns som det börjar bli allt mer populärt?

Ja.

Eller är hela grejen med just vegansk diet, Väldigt dumt?

Ja.

Garlegi
2019-05-28, 18:19
Om vegansk kost 13:15 minuter in i programmet.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1274058

Om näringsämnen som inte finns i vegetabilier.

https://www.healthline.com/nutrition/7-nutrients-you-cant-get-from-plants#section8

Anders The Peak
2019-05-28, 20:35

Sedan finns det säkert någon amerikansk lchf-blogg med lobbypengar från köttindustrin som "bevisar" det motsatta. Men WHO säger att processat kött och rött kött ökar risken för vissa cancerformer.

Jag måste säga att även WHO inte kan hitta något övertygande om att det är det, vilket de skriver rätt tydligt i sin rapport. Ungefär på samma sätt som KG skriver i sin notering direkt efter ditt inlägg.

Skulle jag gissa så skulle jag nog säga att en i huvudsak vegetabilisk kost med små inslag av fisk, kött, ägg och mejeriprodukter är hälsosammare än endera extremerna.

Bygga lika mycket muskler känns tveksamt då det är en annan version av "är detta opti?" frågan. Även om det skulle vara teoretiskt möjligt att leva som vegan samt att hålla en optimalt muskeluppbyggande kost så tror jag det skulle vara ohyggligt begränsande i ens dagliga liv och svårt att hålla i längden.

Jag tror att en kost baserad på huvudsakligen vegetabilisk kost med inslag av fisk, kött, ägg och mejeriprodukter bör vara optimalt för att bygga muskler och hälsa.

Diomedea exulans
2019-05-28, 20:40
Ni som menar att växtprotein är sämre än djurprotein för att bygga muskler: Varför? Så länge man får i sig tillräckligt av alla essentiella aminosyror så spelar det väl ingen roll varifrån de kommer?

Anders The Peak
2019-05-28, 20:50
Ni som menar att växtprotein är sämre än djurprotein för att bygga muskler: Varför? Så länge man får i sig tillräckligt av alla essentiella aminosyror så spelar det väl ingen roll varifrån de kommer?

Nu handlar det inte bara aminosyror utan även sammansättningen och inbördes förhållande mellan aminosyrorna och animala produkter tillför en hel del annat som krävs för kroppen.

Men en blandkost med ägg, mjölk och lite fisk justerar kosten optimalt.

Hobbes
2019-05-29, 06:28
Nej

Det är rätt vanligt att folk börjar på en diet och sen övergår till sin gamla diet när det börjar bli lite kämpigt.

Ja.

Nej.

De som tävlar på elit-nivå tar såna enorma mängder droger att de i princip kan äta vad som helst. Mr olympia blir du inte bara för att du äter kött.

Ja.

Ja.

:laugh: då säger vi så då. Experten har talat*facepalm*

G.W
2019-05-29, 11:55
Eller är hela grejen med just vegansk diet, Väldigt dumt?

Kanske lite raljerande att skriva väldigt dumt. Men ja.

Diomedea exulans
2019-05-29, 11:57

Inte minst för att man stödjer en världsomspännande konspiration att störta civilisationen om man lever veganskt, inte sant?

Sverker
2019-05-29, 16:50

Utan att vara helt påläst kan jag tänka mig att olika korta peptider från t e x vassleprotein kan ha positiv effekt på proteinsyntesen och efterkommande muskeltillväxt. Här har också tiden för upptaget och efterkommande koncentration i blodet möjlig effekt. Ren och vild spekulation från mig:em:.

Diomedea exulans
2019-05-29, 17:47
Ok :)

oldman
2019-05-29, 18:30
:laugh: då säger vi så då. Experten har talat*facepalm*

Vill du ha källor, heller duger det om jag förklarar att jag varit vegan sen 1993.

Diomedea exulans
2019-05-29, 18:31
Vill du ha källor, heller duger det om jag förklarar att jag varit vegan sen 1993.

För min del får du gärna utveckla då jag är nyfiken på resonemangen bakom dina åsikter.

oldman
2019-05-29, 18:33

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238318

Diomedea exulans
2019-05-29, 19:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238318

Varför kan inte det åtgärdas enkelt genom att äta mer av det sämre proteinet?

120 gram protein som är 80 % så bra som vassleprotein borde väl få samma effekt som att äta 100 gram vassleprotein?

Wain
2019-05-29, 20:24

120 gram protein som är 80 % så bra som vassleprotein borde väl få samma effekt som att äta 100 gram vassleprotein?

125 g.

King Grub
2019-05-29, 20:47
Vegetabiliska proteiner går mer till ureaproduktion än stimulans av muskelproteinsyntesen jämfört med animaliska.

Obolensky
2019-05-30, 01:26

120 gram protein som är 80 % så bra som vassleprotein borde väl få samma effekt som att äta 100 gram vassleprotein? Mjölk innehåller tillväxtfaktorer, och vassle är utöver sin proteinsyntesstimulerande effekt även lipolytiskt, så även om du lyckas gottgöra för proteinet, så blir recompen bättre på vassleprotein ;)

Sagacity
2019-05-31, 10:07

Det var en mindre grupp (många deltog inte) av IARC som röstade igenom (många röstade emot) att lägga fram statistiken om rött kött och processat kött som cancergena ämnen. Den relativa risken på 17% för rött kött och 24(?)% för charkuterier är baserade på epidemiologi och man hittade även motsatsen om man kollade på asiatiska länder. Man bortsåg från lika många epidemiologiska studier som ansåg att kött inte ger canser som man tog till sig de som sa att det var så. Den relativa risken på 17% kan jämföras med den relativa risken för rökning som är 400% och därmed ger underlag för en sån här rekommendation. Rött kött är säkert som bara den.

Sagacity
2019-05-31, 18:10

Miljöaspekten är rätt fishy också. Tex har man kommit fram till att det har mindre påverkan att odla fram tillräckligt med kalorier på vegetabilier än kött. Däremot inte sagt att det är mer effektivt ur miljöhänsyn när man ser till mineraler, vitaminer, fetter och proteiner. Sen ser man också att viss uppfödning av djur är klimatpositiv som här : https://www.prnewswire.com/news-releases/study-white-oak-pastures-beef-reduces-atmospheric-carbon-300841416.html

Anders The Peak
2019-05-31, 19:42
Miljöaspekten är rätt fishy också. Tex har man kommit fram till att det har mindre påverkan att odla fram tillräckligt med kalorier på vegetabilier än kött. Däremot inte sagt att det är mer effektivt ur miljöhänsyn när man ser till mineraler, vitaminer, fetter och proteiner. Sen ser man också att viss uppfödning av djur är klimatpositiv som här : https://www.prnewswire.com/news-releases/study-white-oak-pastures-beef-reduces-atmospheric-carbon-300841416.html

Hur som helst visar det mer på att vi har en befolkning på planeten som tar ett allt för stort uttag ur planetens resurser för att vara hållbart över någon längre tid. Fosfor är en starkt begränsande faktor i jordbruket. (https://www.theguardian.com/environment/2010/jul/14/oil-food)

Helgehorse
2019-05-31, 20:08

hehe, Uttryckte mig fel kanske ursäkta.

Varför ja iallafall, Är det pga av alla eventuella brister? Det verkar ju som att man klarar sig galant på att vara vegan, Kolla han bodybuildern de länkade i tråden här och även den strongman killen ifrån Tyskland som jag nämnde.

Helgehorse
2019-05-31, 20:10
Vegetabiliska proteiner går mer till ureaproduktion än stimulans av muskelproteinsyntesen jämfört med animaliska.

Stämmer det där med att en vegan behöver äta runt 20-30% mer protein jämfört med en "allätare"

Och är det något negativt, Förrutom att det inte används till muskeluppbyggnad eller annan uppbyggnad i kroppen, Att mer urea produceras?

Sagacity
2019-05-31, 21:00
Hur som helst visar det mer på att vi har en befolkning på planeten som tar ett allt för stort uttag ur planetens resurser för att vara hållbart över någon längre tid. Fosfor är en starkt begränsande faktor i jordbruket. (https://www.theguardian.com/environment/2010/jul/14/oil-food)

Yes, och därför är det viktigt att vi ställer om till mer betande nötkreatur(till skillnad från 100% sojauppfödda nötkreatur som de flesta studier använder för jämförelser) som kan tillhandahålla jordarna detta. Antar att det är det följande del hänvisar till i din länkade artikel "Professor Chambers is calling on the government to respond to the threat of peak phosphate by recovering nutrients from household compost, <b>livestock</b> and human manure and municipal waste.".

Anders The Peak
2019-05-31, 21:09
Yes, och därför är det viktigt att vi ställer om till mer betande nötkreatur(till skillnad från 100% sojauppfödda nötkreatur som de flesta studier använder för jämförelser) som kan tillhandahålla jordarna detta. Antar att det är det följande del hänvisar till i din länkade artikel "Professor Chambers is calling on the government to respond to the threat of peak phosphate by recovering nutrients from household compost, <b>livestock</b> and human manure and municipal waste.".

det här är en annan väg (https://www.bbc.com/news/av/stories-48336239/how-a-new-diet-for-gassy-cows-is-helping-the-environment)

Sagacity
2019-05-31, 21:22
det här är en annan väg (https://www.bbc.com/news/av/stories-48336239/how-a-new-diet-for-gassy-cows-is-helping-the-environment)

Det där är precis vad jag talar om!

Sverker
2019-06-01, 05:56

Ja. Att ha betande djur och slå vall är en del av svenskt jordbruk. Ha öppna landskap för biologisk mångfald.
För mig är mjölk- och köttdjur en del av kretsloppet och en pusselbit för att nå långsiktig hållbarhet.

För oss är en blandkost säkert den bästa vägen för ett hälsosamt liv. Djuren koncentrerar upp näringsämnena och ger oss komplett protein, järn, zink, B12 etc. Något som är svårare ifall man bara äter veganskt.