handdator

Visa fullständig version : Hjälp, jag tappar för mycket i vikt!

doz
2004-05-12, 19:41
Hej!

Jag har ett problem, för ungefär nio månader sedan så började motionera för att minska lite i vikt. Jag började cykla på motionscykel en halv timme tre ggr i veckan och det viktigaste av allt, jag började äta någorlunda rätt. Jag vägde strax över 90 kg har jag för mig när jag började och minskade ner till 80 kg vilket jag tyckte va en alldeles utmärkt vikt att börja med, så för ungefär två månader sedan började jag träna hårdare för att öka i styrka. Jag tränar fyra gånger i veckan på gym och jag tränar varje muskel en gång i veckan. Nu har jag börjat springa minst en gång i veckan mestadels för att bygga upp en bättre kondition tills jag rycker in i lumpen.

Jag är 20 år, 183 cm lång och väger just nu 77 kg, har tränat på gym i ca tre år varav ca ett och ett halvt år seriöst. Min mål vikt är 80-85 kg men mer muskelmassa.

Jag äter runt 6 gånger per dag enligt följande;
Frukost: fullkornsbröd och ett glas mjölk med O’Boy. (händer dock att jag missar den någon gång ibland)
Mellanmål: ett äpple eller en banan.
Lunch: skolmat.
Mellanmål: ett äpple eller en banan.
Middag: vanlig mat, relativt nyttig och ganska oftast blir det pasta, fisk eller kyckling.
Kvällsmat: antingen lite frukt eller en skiva fullkornsbröd.

Jag tränar mellan mellanmålet och middagen och tar kreatin precis före och efter träning, jag dricker även en proteindrink direkt efter träning och en till innan jag går och lägger mig på kvällen.

Jag har en ”ätar-dag” i veckan då jag får äta lite godis och sånt onyttigt, händer att det slinker ner en pizza ibland då, den dagen har jag valt att ha på en söndag.

Till mitt problem, ända sen jag började träna hårdare och springa (ca 2 månader sen) har jag fortsatt att minska i vikt sakta men säkert, ibland är jag nere på 75,5 kg, även fast jag äter mycket och ofta. Jag har ett midjemått på ca 87 cm och det har varit oförändrat under dom här två månaderna men jag har ökat lite i styrka men det är inte alls mycket. Vad är det jag tappar eftersom jag fortsätter minska i vikt?
Först tänkte jag att det va vätska men jag dricker väldigt mycket vatten under dagarna så det borde inte va det heller.
Jag är fortfarande, lite vad ska man säga, små fet? Det syns t ex när jag sitter ner. Hur blir jag av med det utan att tappa mer i vikt? Bara fortsätta träna hårt och hoppas på det bästa? Vill absolut inte lägga på mig mera synlig fett massa.

Jag har funderat på gainers men vet inte riktigt hur det funkar, kommer jag att öka i fett då också? Tror ni gainers skulle kunna va lösningen på mitt problem eller har ni andra förslag så skrik till för jag är i akut behov av hjälp! =/

Alla förslag och åsikter är välkomna.

Edit: Jag kan tillägga att jag inte har svårt att öka mitt midjemått genom att äta godis och andra onyttigheter men det vill jag inte.

Mvh,
Andreas

King Grub
2004-05-12, 19:45
fast jag äter mycket och ofta.

Kallar du det där mycket! Det är ju rena rama svältfödan! Inte konstigt att du magrar av den kosthållningen!

Vad är det jag tappar eftersom jag fortsätter minska i vikt?

Muskler och fett.

Hur blir jag av med det utan att tappa mer i vikt?

Det gör du inte. Alternativet är att lägga på dig lite mer muskelmassa (och därmed höja din förbränning) och därefter deffa.

Ät mer! Du behöver ersätta mellanmålen med måltider av typen ditt middagsmål. Du behöver både protein, fett och kolhydrater i alla mål. Bara en frukt som måltid är värdelöst!

Räkna ut din energiförbrukning...

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

...så du har ett hum om var du bör ligga.

AcidSleeper
2004-05-12, 20:02
Mitt första intryck är att du äter för lite under hela dagen... helst på morgonen!

Morgon: Gröt eller något energirikt
Mellanmål: Mera mat än, tänk dig en liten lunch
Lunch: Skolmat, är väl inte så fel på den, se bara till att du äter så du blir mätt
Mellanmål: Se föregående...
Middag: Se även till att äta något annat än pasta såsom ris och potatis
Kvällsmat: Återigen för lite.... En liten lunch!

Räkan ut ditt energibehov på: Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html)

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.

Se till att använda minst en kolhydratkälla och minst en proteinkälla till varje mål mat inklusive fett.

Vart är de nödvändiga kolhydraterna efter träningen? Skulle byta ut min proteindrink efter träningen mot en gainer, och ta poteindrinken vid frukosten.

Du blir inte fet av gainers efter träning då detta är energi som tas upp direkt av kroppen och lämnar inget att läggas som fett, naturligtvis måste du ha ett stort energibehov just då som efter träning!

EDIT* Grub du är för snabb!

doz
2004-05-12, 20:23
Och jag som tyckte jag åt rätt skapligt redan, men icke då! Grejen är den att jag har varit ganska kraftigt överviktig en gång i tiden och jag är rädd för att falla tillbaka dit om jag vräker i mig hela dagen för jag har ganska lätt att få upp midjemåttet.

Men ni tror inte att en tallrik fil med musli som mellanmål skulle hjälpa eller låter det fortfarande på tok för lite?

Frukost är något jag alltid haft svårt för att äta mycket av, får pina i mig om jag ska äta mer men det får man väll ta, kanske bara handlar om vana.

Ris och potatis äter jag ofta till kycklingen och fisken men jag ska variera mig mera där.

Men okej, äta mer låter visserligen rimmligt och jag ska definitivt prova det!

En till sak, Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html), jag förstår inte riktigt vart jag ska lägga in styrketränings passen. Jag tycker inte det passar in på något av dom valen.

Skulle det vara något mer ni kommer på så tar jag med största tacksamhet emot förslagen!

Och ett stort tack för dom snabba svar jag redan fått! ;)

Mvh,
Andreas

AcidSleeper
2004-05-12, 20:26
Originally posted by doz

En till sak, Uppladdningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html), jag förstår inte riktigt vart jag ska lägga in styrketränings passen. Jag tycker inte det passar in på något av dom valen.

Styrketräning ligger runt en 7-8 beroende på hur hårt du tränar!

King Grub
2004-05-12, 20:27
Men ni tror inte att en tallrik fil med musli som mellanmål skulle hjälpa eller låter det fortfarande på tok för lite?

Mer riktig mat! Mer protein och fett framförallt! Ris, pasta eller potatis med kött, fisk, fågel, skaldjur eller någon äggrätt, någon bra olja och grönsaker.

Ris och potatis äter jag ofta till kycklingen och fisken men jag ska variera mig mera där.

Ris, pasta, potatis, korngryn, gröt, All-Bran Plus, mjukt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser är bra.

En till sak, Uppladdningen, jag förstår inte riktigt vart jag ska lägga in styrketränings passen. Jag tycker inte det passar in på något av dom valen.

Det är väl bara att ta ett alternativ som ungefär motsvarar din intensitetsnivå? 7 eller 8 kanske?

AcidSleeper
2004-05-12, 20:32
Kunde inte sagt det bättre själv.... :D

doz
2004-05-12, 20:44
Tack för svaren, börjar förstå det här med hur viktigt ätandet är!

Tänkte passa på med en fråga till som visserligen inte hamnar i rätt del av forumet men så jag slipper skapa en ny tråd.

Hur lång tid rekomenderar ni att det ska gå mellan mellanmål och träning, och mellan träning och middag med tanke på att jag tar en proteindrink alternativt en gainer drink direkt efter passet? Alltså kort och gått, hur långtid före och efter träning bör jag äta?

Tror att jag fyllde i så gott som rätt och fick ett beräknat energibehov på 4346 kcal / dag, låter mycket tycker jag med tanke på att jag går i skolan men det kanske det inte är?

Mvh,
Andreas

King Grub
2004-05-12, 20:55
Hur lång tid rekomenderar ni att det ska gå mellan mellanmål och träning, och mellan träning och middag med tanke på att jag tar en proteindrink alternativt en gainer drink direkt efter passet? Alltså kort och gått, hur långtid före och efter träning bör jag äta?

För mig passar det bäst att äta ett rejält mål av typen lunch eller middag (eller frukost, i mitt fall) en timme innan träningspasset, vassle+snabba kolhydrater direkt efter, och sedan ett normalt lunch- eller middagsmål en timme senare.

doz
2004-05-12, 21:11
Okej, tack så hemskt mycket för alla svaren! :bow:

Mvh,
Adde