Visa fullständig version : Någon som gjort Vitamin-test? Erfarenheter?
Stan Carley
2019-05-23, 07:53
Ser väldigt mycket reklam om att x% av alla människor lider av vitaminbrist och man rekommenderas att testa sig med ett blodprov.
Om man gör det, bör man inte då rimligtvis redan vara medveten om det för att man exempelvis har Skörbjugg ;)
Eftersom jag vet att min kost är långt ifrån optimalt och att jag ofta lever mer eller mindre på proteinpulver så har givetvis tanken slagit mig att jag kanske inte får i mig alla tänkbara vitaminer och mineraler även om jag inte märker det själv.
Så är det någon av er som gjort ett sånt här test, vad tyckte ni om det?
Var det så smidigt som annonserna påstår och att man tydligt kunde se vad man hade för lite av osv?
Asså, de allra flesta som någon gång tagit blodprov har ju testats för olika vitaminer och mineraler relevanta för ens symptom.
Men du menar kanske typ en komplett testprofil för "alla" vitaminer och mineraler som man får i sig genom kosten?
Det känns ju dock rimligt att anta att om man är fullt frisk och inte har några problem eller komplikationer så har man ingen brist eller så är bristen försumbar.
Det känns ju dock rimligt att anta att om man är fullt frisk och inte har några problem eller komplikationer så har man ingen brist eller så är bristen försumbar.
Men vi är på kolo och vi är ute efter att optirunka. Torde man inte kunna känna sig i prima form fast ändå ha en brist på något utan att veta om det för man helt enkelt inte har något att jämföra med? Exempel: När jag åt pasta och bröd och mejeriprodukter regelbundet så tyckte jag att jag mådde prima, nu när jag inte äter det så vet jag hur mycket sämre jag fungerar på de produkterna.
Zachpersson
2019-05-23, 15:00
Ser väldigt mycket reklam om att x% av alla människor lider av vitaminbrist och man rekommenderas att testa sig med ett blodprov.
Om man gör det, bör man inte då rimligtvis redan vara medveten om det för att man exempelvis har Skörbjugg ;)
Eftersom jag vet att min kost är långt ifrån optimalt och att jag ofta lever mer eller mindre på proteinpulver så har givetvis tanken slagit mig att jag kanske inte får i mig alla tänkbara vitaminer och mineraler även om jag inte märker det själv.
Så är det någon av er som gjort ett sånt här test, vad tyckte ni om det?
Var det så smidigt som annonserna påstår och att man tydligt kunde se vad man hade för lite av osv?
Werlabs tester rekommenderas starkt! Hälsokontroll XL + sköldkörteltestet, får reda på mycket information här och täcker det mesta. Ifall några markörer skulle vara utanför referensvärdet (typ njurevärden, levervärden, sköldkörtel etc) finns det uppföljar test som går mer djupgående :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.