handdator

Visa fullständig version : Vad är det som händer med livsmedelspriserna?!

MaxTheMarketer
2019-04-23, 12:32
Var på ICA och storhandlade as usual med 10 % rabattkupong. Gick förbi ICA Basic kycklingfilé som jag har handlat i ett par år nu (en gång per månad) så jag har stenkoll på priserna på det jag köper.

Priset har nu gått upp från runt 89,90 kr för ett år sedan till hela 99,90 kr på bara ett år. Bara för några månader sen låg priset på 92,90 kr. Vad i helvete är det som händer med dessa priser?

Findus-lådorna som jag slutat köpa pga. priserna har gått upp från 23,90 kr till 28,90 kr nu(!) Vad i helvete är det som pågår? Går det bra för alla ekonomiskt eller är det någon girig jävel som sitter och höjer priserna på måfå?

Är det råvarubrist på dessa varor som jag tittat på? Även kaffet har gått upp från cirka 29 kr upp till 34-37 kr på bara några år. Verkar som om jordens resurser håller på att förtvina...

Eller är det bara tillfälligt nu pga. lönevecka eller pga. någon vanlig semesterperiod? Jag arbetar hemifrån så jag har alltid semester så jag vet inte vanliga semesterperioder för det vanliga ekorrhjulslivet...

svenbanan
2019-04-23, 12:47
Det är förmodligen en världsomspännande komplott för att få just dig på fall.

G.W
Brukar köpa Kronfågels kycklingfilé för 65-85kr. Beroende på rabatt.

Det är ju jävligt relevant att du anger vilken typ av ICA du handlar på Max. Är det en Maxi, Kvantum, eller en liten kvarters-ICA. Nå, vilken sorts ICA är det?

herodes
Nu vet jag inte hur deras produktionsled ser ut men det kan ha med den försvagade kronan att göra.

svenbanan
2019-04-23, 12:48

Det är ju jävligt relevant att du anger vilken typ av ICA du handlar på Max. Är det en Maxi, Kvantum, eller en liten kvarters-ICA. Nå, vilken sorts ICA är det?

ICA-foliehatt

Akerhage
2019-04-23, 12:51
Håller med, ens löneökning på 2% varje år blir ju en löneminskning då ALLT hela tiden blir dyrare. Maten, hyran, elen osv.

Smör är ju extremt dyrt nu, en bregott kostar väl 45kr. Sinnes.

trädgårdsmöbel
2019-04-23, 13:49
Jag tror det här kan härledas till invandrarpolitiken, men har inte hela tankekedjan klar.

The_RobRoy
2019-04-23, 13:57
Nu vet jag inte hur deras produktionsled ser ut men det kan ha med den försvagade kronan att göra.

Tror heltklart du är något på spåren..

https://e-markets.nordea.com/api/research/attachment/85590

"Den svenska kronan är nu så svag att det kan jämföras med ett land som har drabbats av en statskupp.
Och den kan komma att bli ännu svagare, samtidigt som BNP/capita utvecklas på ett bedrövligt sätt.
Nordeas chefsanalytiker Henrik Unell"

https://blogg.avanza.se/hemberg/wp-content/uploads/sites/2/2017/12/Stefan-Ingves.jpg

BelowAverage
2019-04-23, 16:12
Priset på livsmedel har väl stigit rätt fort i ett antal år nu?
Inflationen springer och lönerna hänger inte med. Men kom ihåg Max att det går bra för Sverige just nu ;P

Glöm inte att kyckling ofta verkar tappa 20-30% vikt som vätska, det är inte billigt kött imo.

Blomkål
2019-04-23, 16:53
Kanske är min lön som har hängt med bra för jag tycker att jag kan spara mer och mer. Å andra sidan tycker jag att jag får mer mat för en hundralapp idag än för tio år sedan också.

xcv
2019-04-23, 17:47
Har inte tänkt så värst mycket på det, förutom när det gäller 400g torskblock. Brukade ju kosta typ 28-34, nu verkar de kosta en femtilapp överallt. Hände över en natt känns det som :D

Daniel_S
2019-04-23, 17:52
Kan också vara globala faktorer. Kina är drabbat av svinpest sedan årets början, och har slaktat bort enorma mängder svin. Till en början torde tillgången varit enorm, men när lagren efter slakten minskar, så ska den delen av världen börja köpa kött någon annanstans ifrån. Med tanke på volymerna, så kommer grisköttet troligen inte att räcka och priserna stiga, vilket kommer att speglas även i nöt- och kycklingpriserna. Detta var uppe i viss fackpress för några månader sedan, men har inte följt med hur det påverkat.

...eller så är det bara svenska kronan...

Yes
2019-04-23, 19:06
Smör är ju extremt dyrt nu, en bregott kostar väl 45kr. Sinnes.
Vad sade du nu?

Anton Fräs
2019-04-23, 19:09
Vad sade du nu?

https://kurera.se/domen-bregott-ar-inte-smor/

Armed Dingo
2019-04-23, 19:40
Utan att veta några andra omständigheter så kan kronans värde nog ha med det att göra.

Givetvis har dess fall ingenting med bidragsinvandring att göra. Sådant berikar samhällets resurser. Faktum är att bidragsinvandring inte finns. En myt, likt den Blå Påven.

Den Blå Påven
En påve i blå dräkt som enbart gör sig till känna på veckodagen Sture.

Bärsärk
2019-04-23, 21:41
All typ av nyttighets/bra kost ökar ju i pris så som lax, kyckling, kvarg o.s.v.

Diomedea exulans
2019-04-23, 21:57
Bra att mat blir dyrare, då blir folk mindre tjocka.

Bärsärk
2019-04-23, 22:11
Bra att mat blir dyrare, då blir folk mindre tjocka.

Det fungerar faktiskt speciellt om man är snål, har aldrig ätit så lite godis sen jag flyttade till Norge. Även om man har råd så tar det ju emot att köpa en 200g chokladkaka för 50 kronor.

Var samma snålhetsprincip som fick mig att byta ut mycket kött mot proteinpulver.

ceejay
2019-04-23, 22:15
Haha ja fyfan när jag var i norge var det ju satansjävlaasdyrt med lite läsk.

Snubben
2019-04-23, 22:21
är väl en hel del faktorer sin spelar in, allt från inflation, till dålig löneutvecking, till kronans skitvärde, till annalkande matbrist i världen, till brist på diverse varor till foder etc... vilket allt driver upp priserna.

Och dyrare kommer det blir. Härligt va?

svenbanan
2019-04-23, 22:25
Konsumentprisindex
https://www.scb.se/contentassets/d9d72e4cc06e4cbdbc72ccdb20f3ab10/pr0101_2018a01_di_07_sv.gif
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/prisnivan-i-sverige/

Agitator
2019-04-23, 22:29
Stör mig på att för mindre än 1-2 år sedan handlade jag 4 frysta laxbitar för runt 59 kr typ länge. Nu är samma förpackning 90 kr överallt.

Väldigt mycket som höjts senaste 2 åren känns det som.

svenbanan
2019-04-23, 22:31
1000kr 1959 motsvarar 7000kr 1989 (30 år senare)
1000kr 1989 motsvarar 1700kr 2019 (30 år senare)

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Blomkål
2019-04-23, 22:32
Konsumentprisindex
https://www.scb.se/contentassets/d9d72e4cc06e4cbdbc72ccdb20f3ab10/pr0101_2018a01_di_07_sv.gif
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/prisnivan-i-sverige/

Inte orkat gräva mig djupare i det överhuvudtaget men jag hade en kompis som sa att kpi-korgen byts ut för att finta folk också. Alltså mer byten än naturliga sådana.

svenbanan
2019-04-23, 22:34
1000kr 2015 motsvarar 1060kr 2019, enligt samma konsumentprisindex som ovan.

svenbanan
2019-04-23, 22:37
Inte orkat gräva mig djupare i det överhuvudtaget men jag hade en kompis som sa att kpi-korgen byts ut för att finta folk också. Alltså mer byten än naturliga sådana.

Du menar att de väljer varor som är så stilla i pris som möjligt och att KPI egentligen skulle visa på större skillnader?

Vad tjänar SCB på att göra detta?

Är det ens möjligt? Datat är ju från 1917. Borde vara lättare att bara ljuga helt och hållet om man nu vill ägna sig åt nåt sådant kan jag tycka...

svenbanan
2019-04-23, 22:42
Hittade detta. Kanske finns det en mer nogrann genomgång av vilka varor man har kollat och på vilka kriterier man eventuellt byter ut varor ur "korgen", men jag orkade inte leta mer än så.

I löpande redovisning av KPI används 12 huvudgrupper och ett 90-tal undergrupper av varor och tjänster i den privata konsumtionen. Redovisningen sker enligt COICOP (Classification of Individual Consumption by Purpose) som är en internationell klassificering av hushållens privata konsumtion.

Eftersom prismätningarna av praktiska skäl inte kan omfatta alla varor och tjänster som konsumeras, samlas prisnoteringar in för ett urval av varor och tjänster, s.k. representantvaror. Den relativa betydelsen av olika representantvaror anges genom vägningstal. Dessa tal visar hur stor värdemässig andel de olika utvalda varorna representerar av den totala privata inhemska konsumtionen. Varje år sker en uppdatering av de representantvaror som mäts och deras vägningstal. Genom detta förfarande tas successivt hänsyn till förändringar i konsumtionens sammansättning och andra förändringar på konsumtionsmarknaden. För livsmedel och andra dagligvaror görs en årlig uppdatering av olika livsmedelsvarianter. Även urvalet av butiker uppdateras årligen.

Prisuppgifter samlas in av SCB:s intervjuare genom butiksbesök eller centralt av SCB. Prismaterialet samlas in per den 15:e i månaden eller under den vecka den 15:e infaller.

Uppgiftsskyldighet gäller för uppgifter som erfordras för beräkning av konsumentprisindex (Statistiska centralbyråns föreskrifter om uppgifter till konsumentprisindex, SCB-FS 2001:15).

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/produktrelaterat/Fordjupad-information/beskrivning-av-konsumentprisindex-kpi/

Cooks
2019-04-23, 22:50
Stör mig på att för mindre än 1-2 år sedan handlade jag 4 frysta laxbitar för runt 59 kr typ länge. Nu är samma förpackning 90 kr överallt.

Väldigt mycket som höjts senaste 2 åren känns det som.

+1 på den!
"Extra pris" är 79kr som brukade vara på 59kr för 3-4 år sen :confused:

Snubben
2019-04-23, 22:55
KPI är ett knepigt mått. Finns många som är för och emot, och tyvärr har det blivit något politiserat i hur måtte ska läsas och hur det ska tas fram, alt. skapa alternativa mått.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/kpi-och-kpif-tva-olika-inflationsmatt/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/produktrelaterat/Fordjupad-information/beskrivning-av-konsumentprisindex-kpi/
https://www.di.se/opinion/peter-malmqvist-befria-riksbanken-fran-att-folja-just-kpi/

Konsumentprisindex inkluderar faktorer som konsumenter inte lägger märke till. Det gäller bland annat teknikprodukter som har förbättrats. Riksbanken borde slippa styra sin politik enbart mot KPI. Valutamarknaden har redan underkänt detta mått, konstaterar Peter Malmqvist.

Blomkål
2019-04-23, 23:11
1000kr 2015 motsvarar 1060kr 2019, enligt samma konsumentprisindex som ovan.

Så man får mer för en tusing nu mot 2015?

Flygplan
2019-04-23, 23:35
En del av svaret är den rekordsvaga svenska kronan. Omvärlden har devalverat Sverige som land, som Tino uttryckte det:

http://projektsanning.com/2019/04/18/tino-sanandaji-sverige-har-tvartemot-de-senaste-arens-halleluja-narrativ-haft-medioker-produktivitetsutveckling/

Vem kunde tänka sig att en politik som främst går ut på att slösa pengar på genus/invandring/jämställdhet och bortprioritera triviala saker som tillväxt med argumentet "vi har det ändå så bra i Sverige", till slut skulle få konsekvenser?

Även om svensken är dum nog att tro på de styrande politikernas och de stora mediehusens narrativ om hur bra det går för Sverige, gör omvärlden det inte. Jag tycker det är utmärkt att priserna börjar stiga på grund av vanskötseln av landet. Det är sånt som orsakar irritation bland vanligt folk och skapar ett uppvaknande. Det första steget till förändring är att ni slutar rösta så förbannat dumt.

svenbanan
2019-04-24, 00:01
Så man får mer för en tusing nu mot 2015?

Tvärtom. Man får 100 liter mjölk för 1060kr idag, 2015 behövde man bara betala en tusing.

d1anny2
2019-04-24, 09:14
Se historiskt på det. Fram till 2014 gick priserna ner.
https://www.kfstockholm.se/konsument/artiklar-och-debatt/matpriser-1993-och-2014/

Snubben
2019-04-24, 10:30
En del av svaret är den rekordsvaga svenska kronan. Omvärlden har devalverat Sverige som land, som Tino uttryckte det:

http://projektsanning.com/2019/04/18/tino-sanandaji-sverige-har-tvartemot-de-senaste-arens-halleluja-narrativ-haft-medioker-produktivitetsutveckling/

Vem kunde tänka sig att en politik som främst går ut på att slösa pengar på genus/invandring/jämställdhet och bortprioritera triviala saker som tillväxt med argumentet "vi har det ändå så bra i Sverige", till slut skulle få konsekvenser?

Även om svensken är dum nog att tro på de styrande politikernas och de stora mediehusens narrativ om hur bra det går för Sverige, gör omvärlden det inte. Jag tycker det är utmärkt att priserna börjar stiga på grund av vanskötseln av landet. Det är sånt som orsakar irritation bland vanligt folk och skapar ett uppvaknande. Det första steget till förändring är att ni slutar rösta så förbannat dumt.

Kronans värde hänger inte direkt ihop med varken genus, invandring eller jämställdhet. Det handlar om hur företagen i Sverige agerar, är effektiva, och vad vi producerar/säljer/köper. Givet finns det en indirekt koppling till allt det du lyfter men den är så tunn att det är ovärt att snacka om.

Ett mer illavarslande tecken är dock om kronans devalvering delvis handlar om att omvärlden devalverar Sverige som land. Sverige har tvärtemot de senaste årens halleluja-narrativ haft medioker produktivitetsutveckling, och det oväntad kraftiga fall som förvånar riksbanken kan handla om att vissa investerare förväntar sig att svenska ekonomin snart kan hamna i en kris.

Don H
2019-04-24, 10:59
Håll koll på fläskpriset kommande 6 månader( Svinpest, kina)

Snubben
2019-04-24, 12:31
Håll koll på fläskpriset kommande 6 månader( Svinpest, kina)

Kan bli ruggigt men vi har väl en rätt stor produktion av fläsk inom Norden, eller?

Hemi
2019-04-24, 13:03
Se historiskt på det. Fram till 2014 gick priserna ner.
https://www.kfstockholm.se/konsument/artiklar-och-debatt/matpriser-1993-och-2014/

Hahaha jag tycker priserna där 1993 ser dyrt ut, jag minns mer priserna från sent 70, 80 tal, lol. När jag bodde i Sverige 2015 handlade jag mest i betongförortsbutiker och blötlade bönor etc. Finns ju en hel del sånt i Sverige nuförtiden.

Hemi
2019-04-24, 13:12
Om prisnedgången så fanns ju inte sådana jätteaffärer då heller, nu har väl de flesta småbutiker stöngt, det var knappt så det fanns lanthandlar alls kvar längre ens 1993? Ica Maxi Coop Extra etc har tagit över, fast de kan fortfarande inte jämföras med amerikanska jätteaffärer, som ligger i billiga områden utanför städerna, alla handlar på Costco den ena dagen, Walmart nästa, och sedan Target etc, det blir väldigt väldigt billigt.

TheDoctor
2019-04-24, 16:49
Varmen förra sommaren förstörde för många odlare, djuruppfödare osv i hela Europa. Detta kommer att fortsätta i takt med att våran jord blir varmare. Detta har påverkat priset rätt mycket och kommer fortsätta att göra det. Det kommer kosta pengar för att lösa dessa problemen på sikt, och som kommer läggas på kunden. Men ingen vill betala för bra kvalitet när det gäller mat. Man lägger hellre sina pengar på massa onödigt som man inte behöver för att leva ett gott liv. Men det är upp till var och en det där.

Jag tjänar inte feta stålar men jag har ingen bil eller barn så min ekonomi är väldigt god.
Köper endast svenskt, i de få fall då det är vissa matvaror som inte odlas i Sverige så köper jag vart som. Men allt kött, kyckling osv är svenskt. Tittar inte ens på andra länders kött så vet inte om det är dyrt eller inte men det spelar ingen roll för mig. Svenskt går före allt. Ju närmare desto bättre.

Har man möjlighet att odla och/eller föda upp eget bör man göra det om man vill hålla kostnaderna nere, om inte för det så för att få bra kvalitet. Ska man bara köra på grödor så behöves inte särskilt stor yta för att täcka en familjs behov. Detta är svårt om man bor i lägenhet om man inte har någonstans att odla. Dem med hus, gård eller mark överlag har mycket enklare för detta.

MackeJuve
2019-04-24, 20:27
Du måste ju handla på något litet ICA Nära och får således skylla dig själv. Här är vad detta kostar på ICA Maxi i Norrköping. 100 spänn för ett sådant lågbudgetmärke är verkligen helt extremt dyrt.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190424/40c11bb085662b42f5eb65298a32701b.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ekko
2019-04-24, 20:34

Du måste ju handla på något litet ICA Nära och får således skylla dig själv. Här är vad detta kostar på ICA Maxi i Norrköping. 100 spänn för ett sådant lågbudgetmärke är verkligen helt extremt dyrt.

Troligen syftar han på 2 kg påsen, inte 900g påsen

MackeJuve
2019-04-24, 20:39
Troligen syftar han på 2 kg påsen, inte 900g påsenAha, låter väl rimligt i och för sig. I sådant fall är det ju en prisökning på 5 kr/kg, det skulle inte jag se som något sjukt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Flygplan
2019-04-24, 23:18
Kronans värde hänger inte direkt ihop med varken genus, invandring eller jämställdhet. Det handlar om hur företagen i Sverige agerar, är effektiva, och vad vi producerar/säljer/köper. Givet finns det en indirekt koppling till allt det du lyfter men den är så tunn att det är ovärt att snacka om.

Det är väl självklart att svensk politik påverkar företagen i Sverige. Att vi under en brinnande högkonjunktur satsat alla kort på nödåtgärder för att klara av migrationspolitikens följder, istället för investeringar som normala länder gör, påverkar i högsta grad svensk industri. Det är fullständigt bisarrt att gå från ett välfungerande samhälle till vårdkris/poliskris/bostadskris/fängelsekris/äldrevårdskris/hemlöshetskris/skolkris/migrationskris under högkonjunktur.

Vi har gått baklänges under en tid som andra länder investerar. Givetvis ser det inte bra ut för utländska investerare, och investeringsviljan avtar som följd. Sverige framstår som ett mentalsjukhus för övriga världen.

svenbanan
2019-04-24, 23:32
Det är väl självklart att svensk politik påverkar företagen i Sverige. Att vi under en brinnande högkonjunktur satsat alla kort på nödåtgärder för att klara av migrationspolitikens följder, istället för investeringar som normala länder gör, påverkar i högsta grad svensk industri. Det är fullständigt bisarrt att gå från ett välfungerande samhälle till vårdkris/poliskris/bostadskris/fängelsekris/äldrevårdskris/hemlöshetskris/skolkris/migrationskris under högkonjunktur.

Vi har gått baklänges under en tid som andra länder investerar. Givetvis ser det inte bra ut för utländska investerare, och investeringsviljan avtar som följd. Sverige framstår som ett mentalsjukhus för övriga världen.

Du menar att Sverige fallit fritt sedan 2015 och att vi nu har vårdkris/poliskris/bostadskris/fängelsekris/äldrevårdskris/hemlöshetskris/skolkris/migrationskris trots att vi låg riktigt bra till på alla dessa områden innan 2015?

Du tror inte att det är en lite väl enkel förklaringsmodell och att de problem vi har i nuläget även kommer från saker som har skett betydligt tidigare än så?

ceejay
2019-04-24, 23:54
160,000 människor som kommit hit varav bara en bråkdel som kan försörja sig själva, är väl en anledning till att allt det där belastas hårt?

Börjar bli lite mycket politik i tråden nu dock, få den inte borttagen nu.

Starke75an
2019-04-25, 01:41
Har man möjlighet att odla och/eller föda upp eget bör man göra det om man vill hålla kostnaderna nere, om inte för det så för att få bra kvalitet. Ska man bara köra på grödor så behöves inte särskilt stor yta för att täcka en familjs behov. Detta är svårt om man bor i lägenhet om man inte har någonstans att odla. Dem med hus, gård eller mark överlag har mycket enklare för detta.

Är uppväxt så.

Det ska bra mycke till innan en Svenson tar beslutet att odla de mängderna som behövs för att det ska räcka året runt.

Plöja på hösten, sen 2-4 vagnar götsel på våren följt av harvning.

svenbanan
2019-04-25, 02:32
160,000 människor som kommit hit varav bara en bråkdel som kan försörja sig själva, är väl en anledning till att allt det där belastas hårt?

Hur ska en tråd som handlar om ämnen liknande detta kunna hållas utan politik? Det är ju i princip politik som är ämnet. :D

Snubben
2019-04-25, 07:41
160 000 människor kommer till Sverige, givetvis betyder det kronkrasch.

Absolut.

Om man nu ska återgå till ämnet, frågan är om analkande "markisen" kommer leda till ett lyft för Svenska bönder?

Hemi
2019-04-25, 09:27
Det finns dyrare ställen men jag tyckte Sverige var dyrt att handla mat i 2015 då jag bodde där. Coop t ex inte så jättebilligt. Man får samma saker i många andra länder för biligare pris. Hur som helst så är det de fattiga somredan vänder på varje krona som märker skildnaden och gör sina röster hörda antagligen, den svenska mer obekymrade medelklassen behöver inte bry sig så mycket, än i alla fall. Vad som nu än händer.

Baldr
2019-04-25, 09:30
Svenska kronan fortsätter rasa idag som ett resultat av Riksbankens hållning.

Bönder importerar bl.a. utsäde, fordon, drivmedel och arbetskraft. Lägg på förra årets torka och det faktum att det inte regnat på en månad. Landet håller dessutom på att springa in i en lågkonjunktur.

Framtiden ser ljus ut.

Macroman
2019-04-25, 13:45

160.000 var ju bara det året. Sedan 2006 har det kommit över 1 miljon av lågutbildade/analfabeter. Troligen är ju detta en av flera delfaktorer till svag ekonomi (BNP/capita) och krona. Den största faktorn är väl dock minusräntan.

agazza
2019-04-25, 13:48
kronan är i fritt fall och man ändrar hur man registrerar inflation hejvilt.

folk borde skriva mer och utbilda folket mer om BNP per Capita och köpkraftsförmåga.