handdator

Visa fullständig version : Att skutta förbrukar mer kalorier och belastar lederna mindre än att springa

King Grub
2019-04-16, 08:16
BACKGROUND:

The health benefits of running based exercise programs are plentiful however the high rate of injury in these programs often reduces or eliminates exercise participation. Skipping has shorter steps, reduced vertical ground reaction forces (GRFs), and lower knee extensor torques, compared to running forming the basis of the present hypothesis that skipping would have lower tibio-femoral and patello-femoral joint contact forces.

RESEARCH QUESTION:

The purpose of this study was to compare knee contact forces between skipping and running at the same speed. We also compared metabolic cost of these two gaits to examine the idea that the larger vertical displacement in skipping is a primary factor in its previously reported high metabolic cost.

METHODS:

The study evaluated joint contact forces through musculoskeletal modeling with GRF and 3D kinematic data and metabolic cost using oxygen consumption data from 20 young, healthy, trained participants as they skipped and ran on an instrumented treadmill at 2.68 m/s.

RESULTS:

Skipping, compared to running, had substantially lower tibio-femoral and patello-femoral joint contact forces and linear impulses on both per-step and per-kilometer (i.e. lower cumulative loads) bases and also 30% higher metabolic cost. The lower joint loads in skipping were directly associated with its shorter steps and the higher metabolic cost was directly associated to its larger vertical displacement through the stride.

SIGNIFICANCE:
As joint loads may predispose individuals to running related injuries, skipping presents an attractive alternative exercise modality with additional increased aerobic benefits.

Gait Posture. 2019 Mar 28;70:414-419. Skipping has lower knee joint contact forces and higher metabolic cost compared to running.

ARMSTARK
2019-04-16, 08:33
Vad exakt menar man med skipping, skutta?

King Grub
2019-04-16, 08:37
https://i.imgur.com/D9voWhC.gif

Som bonus ser man alltså majestätisk ut medan man tränar.

Diomedea exulans
2019-04-16, 08:48

http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=740&dateline=1546452562

Skälet till att det förbränner så mycket kalorier är mängden bajs man släpper.

ARMSTARK
2019-04-16, 08:51

Jag kommer aldrig stå på löpbandet och göra så där! :d

geoff
2019-04-16, 09:44
Äntligen en träningsform som passar bra att göra längs gatorna med döttrarna. :D

Gnusram
2019-04-16, 09:57

Nog är väl skipping att hoppa rep?

King Grub
2019-04-16, 10:20
Nej inte här.

Diomedea exulans
2019-04-16, 10:24

Verkar som att det är i Storbrittannien.

https://i.imgur.com/nDKnnnB.png?1

Termy
2019-04-16, 11:13
Är det därför alver är så smala?

Hemi
2019-04-16, 13:12

I USA/Canada heter det i alla fall så när småtjejer leker häst eller nåt, det syns inte så bra på gifen men man tar ett språng med vänster, landar på vänster och tar ett snabbt kliv över till höger som blir ett språng, landar på höger så det låter tu dun, tu dun tu dun, lol, eller galopp galopp galopp...

geoff
2019-04-16, 13:28
I USA/Canada heter det i alla fall så när småtjejer leker häst eller nåt, det syns inte så bra på gifen men man tar ett språng med vänster, landar på vänster och tar ett snabbt kliv över till höger som blir ett språng, landar på höger så det låter tu dun, tu dun tu dun, lol, eller galopp galopp galopp...
Man ska helst hålla en kompis i handen också..

Don H
2019-04-16, 13:48
Jag brukar göra det ibland när jag är på stan med frugan.
Hon tycker sällan att det är roligt :-)

svenbanan
2019-04-16, 15:39
Skipping heter hoppsasteg på svenska.

Det brukar ingå i de flesta hoppträningsprogram som en mjukstart till plyometrisk träning. Kolla på i princip varenda bollsport så kommer det ingå som en del i uppvärmningen.

Termy
2019-04-16, 15:56

Det brukar ingå i de flesta hoppträningsprogram som en mjukstart till plyometrisk träning. Kolla på i princip varenda bollsport så kommer det ingå som en del i uppvärmningen.

Det var ju det man fick göra i lumpen om man råkade gå passgång, för att korrigera och komma rätt i takt igen. Man kanske helt enkelt skulle ha fortsatt göra så hela tiden... ?

svenbanan
2019-04-16, 16:21
Det var ju det man fick göra i lumpen om man råkade gå passgång, för att korrigera och komma rätt i takt igen. Man kanske helt enkelt skulle ha fortsatt göra så hela tiden... ?

Passgång är ju när höger arm rör sig framåt samtidigt som höger ben.

Det var ju när man hamnade i otakt med övriga (dvs man kliver med höger fot när alla andra kliver med vänster) som man blev tvungen att korrigera med ett hoppsasteg.

Dessutom är jag lite tveksam till att det där korrigeringssteget egentligen kan räknas som ett hoppsasteg. Det var ju mer som ett hoppsashufflesteg eftersom man egentligen inte skuttade nånting.

Mvh Petimeter

Termy
2019-04-16, 16:33
Passgång är ju när höger arm rör sig framåt samtidigt som höger ben.

Det var ju när man hamnade i otakt med övriga (dvs man kliver med höger fot när alla andra kliver med vänster) som man blev tvungen att korrigera med ett hoppsasteg.

Dessutom är jag lite tveksam till att det där korrigeringssteget egentligen kan räknas som ett hoppsasteg. Det var ju mer som ett hoppsashufflesteg eftersom man egentligen inte skuttade nånting.

Mvh Petimeter

Möjligt att det ej var en korrekt term, men fänrik Olsson kallade det i alla fall för det! Sedan kanske man inte hamnar i otakt om man går passgång när jag tänker efter... min major sade för övrigt åt mig att jag gick passgång någon gång men det var inget jag märkte av själv... kanske för att jag kände mig så pass i takt med alla andra?

Ett Orm
2019-04-16, 17:13
Hmm, länkade du inte en annan studie som visade att barn skuttar för det är effektivare än att småspringa? Eller var det någon annanstans jag läste det?

Ser kul ut iaf, dotter brukar spontant skutta iväg en bit då och då när vi är ute och går.

oldman
2019-04-16, 19:10
Den enda slutsatsen man kan dra av den här studien är att 20 personer stod på ett löpband.

exevision
2019-04-16, 19:30

Konstigare saker har man väll sett göras på ett löpband..

King Grub
2019-04-16, 19:34
Den enda slutsatsen man kan dra av den här studien är att 20 personer stod på ett löpband.

*Den enda slutsatsen jag kan dra av den här studien är att 20 personer stod på ett löpband.

Lipservice
2019-04-16, 19:36
Konstigare saker har man väll sett göras på ett löpband..

Senaste "Bastu & Poker-kvällen" på jobbet hittade jag en kollega sovandes på löpbandet knappt halvvägs in i Turneringen. Sprit... :d

Termy
2019-04-16, 19:39
Skipping på löpband - en guide.
dc3YZ6ObBOA

The Skipping Movement
CvGvB5GdmBU

En samlingssida för skippers (?)
http://iskip.com/

MaxTheMarketer
2019-04-17, 01:00
Min fråga till alla akademiker här inom fysiologi & träning - låter detta rimligt i hur skuttande ger högre kaloriförbränning och mindre belastning på lederna eller verkar studien ha missat något grundläggandfe inom fysiologi & träning?

Jag har personligen ingen aning men är nyfiken på "skepticism" härifrån bland experterna.

svenbanan
2019-04-17, 02:32
Min fråga till alla akademiker här inom fysiologi & träning - låter detta rimligt i hur skuttande ger högre kaloriförbränning och mindre belastning på lederna eller verkar studien ha missat något grundläggandfe inom fysiologi & träning?

Jag har personligen ingen aning men är nyfiken på "skepticism" härifrån bland experterna.

Nu har inte jag orkat läsa om exakt det var man kom fram till. Men att det skulle vara mindre effektivt än löpning/gång vid nån viss hastighet verkar ju i alla fall vid en första anblick rätt givet. Det finns ju en anledning att folk per automatik går eller springer när de ska transportera sig.

Att det är mindre slitsamt för lederna är inget jag skulle ha gissat på förhand. Men varför inte. Det finns ju inget inbyggt i hoppsasteg som är skadebenäget i alla fall. Kanske att det blir mindre monotont gör att en del skader kanske minimeras. Men jag kan också tänka mig att resultatet troligen inte är helt applicerbart på verkligheten. Eller har de faktiskt testat hoppsasteg 30-90min om dagen 5-6 dagar per vecka under ett gäng månader och jämfört det med motsvarande mängd löpning?

EDIT: Jag är dock ingen akademiker med inriktning på fysiologi e.dyl.

delta_mats
2019-04-17, 07:10

Indianhopp är ju en något spänstigare version av samma övning.

Termy
2019-04-17, 07:53
Fulltext (https://docdro.id/ORzCvCf)

xarizma
2019-04-23, 15:59
Intressant :)