handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Råkade bli kassör i en föreningen.

Starke75an
2019-04-15, 19:11
Så hur gör man?

Allt sker manuellt på papper. Som tur är.

TheOne1994
2019-04-15, 19:14
Så hur gör man?

Allt sker manuellt på papper. Som tur är.

ta ut så mycket du kan och dra söderut :)

Bärsärk
2019-04-15, 19:37
Börja med maffiametoder direkt, sparka in dörrar hos folk som inte betalar. Hyr in anabola ryssar som indrivare. Ta det superseriöst och spela Tony Montana.

svenbanan
2019-04-15, 19:42
Kanske nåt av detta kan vara av intresse?

https://forening.se/fortroendevalda/styrelsen/kassor/

https://forening.se/fortroendevalda/styrelsen/kassor/

Starke75an
2019-04-15, 20:30
Ska läsa på nu. Tackar för länkarna och övriga tips.

Ett Orm
2019-04-15, 20:48
Byt namn till Sören.

VikG
2019-04-15, 20:55
Köp ett par läsglasögon som du kan plocka fram vid årsmöten för att se extra rutinerad ut.

Diomedea exulans
2019-04-15, 21:21
Skriv om det på Facebook, jag hade nog fan fått minst 5 Likes för en sån grej.

Illustrerade mannen
2019-04-15, 21:24
Byt namn till Sören.

Väldigt internt för mig och min fru, men detta var vansinnigt roligt! Har erfarenhet av en herre med detta namn som försökte nästla sig in i ”vår” förening. Vi anade oråd och lyckades mota bort honom. Han dömdes senare till fängelse i två år för trolöshet mot huvudman och den sammanlagda skulden var uppe i drygt 7 miljoner. (Lyckligtvis hade detta inget med oss att göra.) Jag undrar om Ett Orm avser samma person. Men det känns osannolikt. Kanske finns det flera bedragare som heter Sören...

delta_mats
2019-04-15, 21:48
Väldigt internt för mig och min fru, men detta var vansinnigt roligt! Har erfarenhet av en herre med detta namn som försökte nästla sig in i ”vår” förening. Vi anade oråd och lyckades mota bort honom. Han dömdes senare till fängelse i två år för trolöshet mot huvudman och den sammanlagda skulden var uppe i drygt 7 miljoner. (Lyckligtvis hade detta inget med oss att göra.) Jag undrar om Ett Orm avser samma person. Men det känns osannolikt. Kanske finns det flera bedragare som heter Sören...

Hej det är jag som är kass-sören

svenbanan
2019-04-15, 21:53
Är det samma som hårfrisören Sören?

Mental
2019-04-16, 07:31
Är det samma som hårfrisören Sören?

Kitty har köpt ponny och plötsligt är jag klar, Tack och hej!

VoDaresVins
2019-04-16, 10:07
Är det ett krav att bokföringen ska göras på papper? Det var faktiskt det jag råkade ut för i föreningen där jag blev kassör, bokföringen hade alltid gjorts i klassisk bokföringsmapp och så tyckte revisorerna det skulle fortsätta. Vet inte i praktiken om de har beslutande rätt om det.
I alla fall fick jag dom att gå med på att jag gör bokföringen elektroniskt, men det de får sen i slutändan är ändå enligt samma mall som tidigare år. Jag skriver helt enkelt ut sidorna och klistar in i ett häfte. Egentligen mest jobb med bara klistrandet.
Bokföringen gör jag bara i en tabell i Excel där jag skriver in kontohändelserna och sedan görs uppställningen till de olika kontona via pivottabeller. Bokslutet kräver lite manuellt kopierande av siffror även om jag kunde helt automatisera även den delen med formler.

Skulle definivt undvika bokföring till pappers. Går bra så länge man inte missar nåt eller nåt ska justeras men annars ett skitgöra att sudda och försöka komma fram till var det gått snett.