handdator

Visa fullständig version : Bål hur ofta?

Wrenchgirl
2019-04-14, 11:19
Den här frågan lär säkert varit upe tidigare och det lär säkert bli tjafs mellan de två lägren. Men ställer den ändå. *rolleyes* Hur ofta bör man träna de muskelgrupperna? En del säger att man kan köra varje pass medan en del säger att man bör hålla det till max 3 gånger i veckan. Så vad är rätt? :confused:

Just nu kör jag bål varje pass där på pushdagar blir det pushup med twist, det vill säga att jag drar upp benet mot bröstkorgen i utgångsläget och antingen around the world där jag för en hantel i en båge över huvudet eller lumberjack.
På pulldagarna blir det hängande benlyft med tårna mot stången och around the world eller lumberjack. Sen på bendagen blir det ju lite indirekt när jag kör marklyft och hamstringscurls på en yogaboll som jag har fått föreskriven av min sjukgymnast att göra för att stabilisera ett knä.

ceejay
2019-04-14, 11:21
beror ju egentligen på vad du ska med bålträningen till.

Wrenchgirl
2019-04-14, 11:26
beror ju egentligen på vad du ska med bålträningen till.

Stärka upp den muskulaturen för att skona bland annat ryggen från problem så mycket jag kan eftersom jag har en spondylit/spondartrit. Sen skulle jag väl ljuga om jag sa att jag inte vill en tonad mage då med lite sexpack. Och ja jag vet att kosten styr det mesta där men viss träning krävs ju också. :)

broman
2019-04-15, 08:11
Det beror på vilka bålövningar men lågintensiva övningar där du kan behålla "kontakten" i magen kan du göra varje dag.

bighulken
2019-04-15, 11:37
Brukar köra, det sista, på varje pass, mage!!...mao blir 4ggr/vecka, minst!!...
Samt även i SS med ryggupps/ländrygg då!!......eller vad det nu heter?.....

Dessa muskler(mage), och vader, tål mkt träning!!.......Variation är grejen!!.....olika övningar, olika reps intervall, olika antal set osv.....mvh/..........

Helgehorse
2019-04-15, 15:17
Just bål tränas väll "tillräckligt" vid övningar som knäböj/marklyft t ex ? Eller bör man specifikt träna bålen även om man kör mycket av dessa basövningar

Lipservice
2019-04-15, 18:15
Just bål tränas väll "tillräckligt" vid övningar som knäböj/marklyft t ex ? Eller bör man specifikt träna bålen även om man kör mycket av dessa basövningar

Tillräckligt för vad? Allt handlar ju om varför du vill träna bålen.
Jag själv tränar bål/core/mage för att bli starkare i kroppsvikt övningar, så jag en dag kanske kan göra planche, flaggan och andra balla saker med kroppen :)

Wrenchgirl
2024-10-10, 12:32
En liten bump med en fråga.
Jag och Styrkelabbets app är inte helt överens. Enligt den tränar inte kettlebell swing mage men jag tycker att det bränner som attan i magen. Jag kör så versionen där jag har kettlebellen ovanför huvudet och inte rakt it framför som standardutförandet är. ��

stridis
2024-10-10, 14:21

Kanske skall köra en slags "carry", exempelvis farmers walk, för att runda av ens "brace". Dock har jag aldrig kört det ordentligt någon längre tid, så jag vet inte hur mycket mer det ger. Sen är det väl inte optimalt ifall man vill vara bra i dynamiska övningar att inte göra några sådana.

Fick ju iofs bra "brace" och magrutor av partiella böj med rejäla(för mig) vikter.

CoKEmaN
2024-10-11, 06:44
En liten bump med en fråga.
Jag och Styrkelabbets app är inte helt överens. Enligt den tränar inte kettlebell swing mage men jag tycker att det bränner som attan i magen. Jag kör så versionen där jag har kettlebellen ovanför huvudet och inte rakt it framför som standardutförandet är. ��

Jag förstår inte vad du menar med att du har kettlebellen ovanför huvudet, menar du i slutpositionen?

Sen är det väl skillnad på om det tränar rectus abdominis (magrutorna) eller om det tränar bålen/magen i övrigt.

DiktatorN
2024-10-13, 21:35
Jag tränar magen max två gånger per vecka, men då kör jag också böj 2-3 gånger och marklyft en gång per vecka.

Jag kör alltid tung magträning. Kör man lätt så kan man säkert träna oftare. Har provat köra lite mer tungt och det fungerade inte, då tappade jag allt i basövningarna.

Du får prova dig fram.

Om du misslyckas att bli starkare för att din bål är för svag så ska du träna den. Om inte så behöver du inte träna den extra. Man ska alltid träna extra på det man är svag i, om man vill bli starkare. Ens svaghet behöver inte vara den samma hela tiden heller, så det gäller att kunna identifiera vilka svagheter man har just nu och jobba på det.

Wrenchgirl
2024-10-14, 19:18
Jag förstår inte vad du menar med att du har kettlebellen ovanför huvudet, menar du i slutpositionen?

Sen är det väl skillnad på om det tränar rectus abdominis (magrutorna) eller om det tränar bålen/magen i övrigt.

Ja i slutpositionen. Fick en brainfart när jag skrev så kom inte på termen. :)
En vanlig kettlebellsving så vänder man när vikten är ca 90 grader från kroppen medan jag kör så att jag står raklång med händerna uppe i luften innan hag vänder. :)

Ett Orm
2024-10-15, 06:41
Brukar köra mage varje pass, men varierar varje pass mellan statiska och allt möjligt även om favoriten är ab-weels.

Anders The Peak
2024-10-15, 07:28
Nu är magmusklerna precis som andra muskler två tre gånger i veckan.

Det många glömmer är att magmusklerna och diafragma är andningsmuskler.

Köra vakuumträning ger ofta bättre resultat än att nöta på med vanlig magträning.

Anders The Peak
2024-10-15, 07:52
Nu är magmusklerna precis som andra muskler två tre gånger i veckan.

Det många glömmer är att magmusklerna och diafragma är andningsmuskler.

Köra vakuumträning ger ofta bättre resultat än att nöta på med vanlig magträning för att få en slimmad mage.

https://www.youtube.com/watch?v=Y9yF7Ih49K8
https://www.youtube.com/shorts/wf6jOzF9wOs

Anders The Peak
2024-10-15, 09:37
https://www.youtube.com/watch?v=Y9yF7Ih49K8
https://www.youtube.com/shorts/wf6jOzF9wOs

CBum gör en felsägning i videon. Om man har uttänjd diafragma/transversus pga bukfett så dras de ihop när de tränas dvs om man samtidigt minskar det interna bukfettet, det vicerala innanför bukhinnan. Menar att träningen ger effekter på midjemåttet oavsett orsak. Tyvärr något som missas när folk bara tränar de yttre magmusklerna och tyvärr i många fall blir magen överdimensionerade och har motsatt estetisk effekt.

CoKEmaN
2024-10-15, 13:41
Ja i slutpositionen. Fick en brainfart när jag skrev så kom inte på termen. :)
En vanlig kettlebellsving så vänder man när vikten är ca 90 grader från kroppen medan jag kör så att jag står raklång med händerna uppe i luften innan hag vänder. :)

Ok, men en kettlebellswing kan man ju göra annorlunda för att "träffa" olika delar av kroppen.
Jag tänker mig att det ska vara en explosiv övning där man får fart från benen och all acceleration som man får in i kettlebellen gör att den lyfts uppåt, man tar alltså inte i med armarna särskilt mycket, man får också gärna böja lite i armarna på vägen uppåt.

Det sättet du gör på, tar säkert mer på axlar och bål, skit i vad appen säger. :)

Wrenchgirl
2024-10-16, 04:25
Ok, men en kettlebellswing kan man ju göra annorlunda för att "träffa" olika delar av kroppen.
Jag tänker mig att det ska vara en explosiv övning där man får fart från benen och all acceleration som man får in i kettlebellen gör att den lyfts uppåt, man tar alltså inte i med armarna särskilt mycket, man får också gärna böja lite i armarna på vägen uppåt.

Det sättet du gör på, tar säkert mer på axlar och bål, skit i vad appen säger. :)

Helt klart. Det är väl mer min tävlingshjärna som kickar in just att den inte markerar magmusklerna som röda eller ens ljusröda som sekundära muskler. Som jag kan under en månad sätta in en extraövning bara för att klara deras månadsutmaning. ^^

CoKEmaN
2024-10-16, 06:30
Ja ok, jag känner inte till deras utmaningar.. :)
Men tänker man på vad som arbetar för att få vikten uppåt så är det väl inte direkt magen som gör det, men den är med i att hålla bålen stabil för att fungera som en hävarm, så lite ljusröd kanske den kunde ha varit.

Ett Orm
2024-10-16, 11:15
Ja ok, jag känner inte till deras utmaningar.. :)
Men tänker man på vad som arbetar för att få vikten uppåt så är det väl inte direkt magen som gör det, men den är med i att hålla bålen stabil för att fungera som en hävarm, så lite ljusröd kanske den kunde ha varit.

Passerar den bakom kroppens mittlinje blir den dock aktiv en liten stund.

Wrenchgirl
2024-10-16, 16:58
Passerar den bakom kroppens mittlinje blir den dock aktiv en liten stund.

Om jag säger såhär. Jag känner mer i bålen och däribland absen av 15 kettlebellswingar än jag känner i plankan. ^^

stridis
2024-10-16, 17:28
Om jag säger såhär. Jag känner mer i bålen och däribland absen av 15 kettlebellswingar än jag känner i plankan. ^^

Nu blir jag nyfiken hur dina kettlebellsvingar ser ut.

Wrenchgirl
2024-10-16, 18:01
Nu blir jag nyfiken hur dina kettlebellsvingar ser ut.

Jag spänner bålen när jag svingar fram vikten och håller den spänd genom hela utförandet. Och de första kan jag till och med gå lite över 180 grader innan jag vänder tillbaka till utgångsläget och jag gör en ny sving. I utgångasläget hamnar jag lite under 0 grader. Man kan nästan säga som att det blir som en bakvänd timmerhuggare. :)

Tror övningen heter kettlebelswing overhead elelr american kettlebellswing
Här är en video av den variant jag kör. :)
https://www.youtube.com/watch?v=dUlk6ZmFtAU

Dock för att få magmusklerna också döda i Strenghtlog så kör jag ball slams också.

stridis
2024-10-17, 09:46
Helt klart. Det är väl mer min tävlingshjärna som kickar in just att den inte markerar magmusklerna som röda eller ens ljusröda som sekundära muskler. Som jag kan under en månad sätta in en extraövning bara för att klara deras månadsutmaning. ^^

En annan är ju redan klar med månadsutmaningen "Du är läskigt stark, kompis".:cool:

Wrenchgirl
2024-10-17, 13:22
En annan är ju redan klar med månadsutmaningen "Du är läskigt stark, kompis".:cool:

Jag blev klar igår med den. *flex*
Tackar och älskar faktiskt KB-swingen även om den är jobbig. *cupid*

Ett Orm
2024-10-17, 13:32

Rent krasst är bålen allt mellan knäna och skallbenet så det blir ju en del muskler som är inblandade.

baggard
2024-10-17, 15:53
CBum gör en felsägning i videon. Om man har uttänjd diafragma/transversus pga bukfett så dras de ihop när de tränas dvs om man samtidigt minskar det interna bukfettet, det vicerala innanför bukhinnan. Menar att träningen ger effekter på midjemåttet oavsett orsak. Tyvärr något som missas när folk bara tränar de yttre magmusklerna och tyvärr i många fall blir magen överdimensionerade och har motsatt estetisk effekt.

Tack för denna informationen. Trodde vaccum-träning bara var broscience från oldschool byggarna men det kanske ligger något i det på riktigt då.

Hur skulle du träna vacuumen? Som en vanlig övning där en rep är en inandning? Och progressa genom att hålla längre tid, fler reps, dra in magen hårdare?

CoKEmaN
2024-10-18, 07:05
Rent krasst är bålen allt mellan knäna och skallbenet så det blir ju en del muskler som är inblandade.

Jag tänker att bålen är allt utom extremiteterna, alltså armar, ben, (huvud)

Inte lårben och armar..

Anders The Peak
2024-10-18, 08:05

Inte lårben och armar..

Bra noterat :)

Ett Orm
2024-10-18, 08:07

Inte lårben och armar..

Låren är ju med iom att muskler från bålen fäster där och likaså huvud och överarmar. Men ja det är en ganska nördig definition och inte det man kanske normalt menar.
Men det är ju inte heller bara magmusklulatur som en del också menar, så det blir lite avigt.

Anders The Peak
2024-10-18, 08:08
Tack för denna informationen. Trodde vaccum-träning bara var broscience från oldschool byggarna men det kanske ligger något i det på riktigt då.

Hur skulle du träna vacuumen? Som en vanlig övning där en rep är en inandning? Och progressa genom att hålla längre tid, fler reps, dra in magen hårdare?

Jag tror att det fungerar bra som en övning när man tränar magen och det viktiga är att få kontakten så att övningen blir rätt utförd. Tror att det är lättast att få till den från början är med "tom" mage. När det gäller tiden så märker du snabbt när det inte funkar eller man orkar hålla in magen.

Ett Orm
2024-10-18, 08:09
Bra noterat :)

Din definition är? Förväntar mig ett ganska precist svar.

Anders The Peak
2024-10-18, 08:24
Din definition är? Förväntar mig ett ganska precist svar.

http://www.dannejaha.se/lakarprogrammet/termin-2/nor/anatomi/N717d4982_balen-och-ryggmuskulatur/

Ett Orm
2024-10-18, 08:52
Din defenition.
Citera inte mig om du inte tänker svara.

Anders The Peak
2024-10-18, 09:13
Din definition. rättade stavningen till dig
Citera inte mig om du inte tänker svara.

Förstår inte vad du försöker få fram. Kan du uttrycka dig lite mer tydligt då du är mycket svår, för en normalbegåvad man, att förstå med dina ofta korta intetsägande meningar.

Ett Orm
2024-10-18, 12:06
Förstår inte vad du försöker få fram. Kan du uttrycka dig lite mer tydligt då du är mycket svår, för en normalbegåvad man, att förstå med dina ofta korta intetsägande meningar.
Tack för rättningen och kudos för att du lärt dig kommatecknet. Chat gpt?

Det har jag märkt. Det är dock mest bara du som verkar ha det problemet.

Jag gör ett nytt, troligen fruktlöst, försök:
Om någon säger att de ska träna bålen, vilka muskler tror du att de menar då?
Vilka muskler anser DU ingår i den sk. bålen?

Anders The Peak
2024-10-18, 14:43
Tack för rättningen och kudos för att du lärt dig kommatecknet. Chat gpt?

Det har jag märkt. Det är dock mest bara du som verkar ha det problemet.

Jag gör ett nytt, troligen fruktlöst, försök:
Om någon säger att de ska träna bålen, vilka muskler tror du att de menar då?
Vilka muskler anser DU ingår i den sk. bålen?

I bålen tycker jag definieras väl med Core som jag antar att du fikar efter.

Jag är lite slarvig med punkt och komma det håller jag gärna med om i de här sammanhangen.

Wrenchgirl
2024-10-18, 20:48
Enligt ett gammalt nummer av BODY eller om det var Ironman så en av de mest effektiva mag/coreövningarna är faktiskt stående som att hugga ved eller ball slams. Och kan ju stämma då Nicole Coenen verkar ha en stabil corestruktur och hon är ju en som har en liten social media-karriär på att hugga ved. :)

Anders The Peak
2024-10-19, 07:42
Enligt ett gammalt nummer av BODY eller om det var Ironman så en av de mest effektiva mag/coreövningarna är faktiskt stående som att hugga ved eller ball slams. Och kan ju stämma då Nicole Coenen verkar ha en stabil corestruktur och hon är ju en som har en liten social media-karriär på att hugga ved. :)

Du kan inte jämföra hugga ved eller som de gör inom crossfit hugga med slägga i stora traktordäck (https://www.youtube.com/watch?v=UkKA9SMevcM). Det kräver bålstyrka och är riktigt effektiv men bygger väldigt mycket midja.

Men tror att jag kan förklara på vilket sätt du träffar magmusklerna - Du nämner att du lyfter kettlebell betydligt högre än ordinarie övning och det innebär troligen att du fångar upp kettlebellen med magmusklerna för att den ska stoppa och vända i toppläget.

Ett Orm
2024-10-19, 12:29
I bålen tycker jag definieras väl med Core som jag antar att du fikar efter.

Jag är lite slarvig med punkt och komma det håller jag gärna med om i de här sammanhangen.
Och med core menar du..vadå?

Anders The Peak
2024-10-19, 12:46
Och med core menar du..vadå?

Nu börjar du bli minst sagt lite otrevligt dum - Ta dig i kragen och börja uppföra dig som du borde.

Wrenchgirl
2024-10-19, 19:01
Du kan inte jämföra hugga ved eller som de gör inom crossfit hugga med slägga i stora traktordäck (https://www.youtube.com/watch?v=UkKA9SMevcM). Det kräver bålstyrka och är riktigt effektiv men bygger väldigt mycket midja.

Men tror att jag kan förklara på vilket sätt du träffar magmusklerna - Du nämner att du lyfter kettlebell betydligt högre än ordinarie övning och det innebär troligen att du fångar upp kettlebellen med magmusklerna för att den ska stoppa och vända i toppläget.

Det var slägga kanske. Det är någon vecka sedan jag läste det där. Men jo dels för att fånga upp vikten men tycker också att det bränner när jag svingar upp den från mellan fötterna eftersom jag måste spänna magmusklerna. :)
Sen ball slams tar jag i från lite bakom huvudet och spänner magen.

Jag var på en Må-Bra-Helg med reumatikerförbundet för någon vecka sedan och fick testa på crossfit. 40 minuter i helvetet med spysmak i käften i slutet. Men faktiskt blev jag nästan sugen på att hoppa från gymmet till en crossfit box istället. ^^ Men finns ingen box som ligger geografiskt vettigt för mig.

Ett Orm
2024-10-19, 23:17
Nu börjar du bli minst sagt lite otrevligt dum - Ta dig i kragen och börja uppföra dig som du borde.

Nä, inte särskilt faktiskt. Men det är ju precis så fruktlöst som jag tidigare skrev att få ur dig raka svar. Var enda gång.

Jag borde vara betydligt otrevligare, så som du vill.