Visa fullständig version : Vad har hänt med kycklingfilén?
Jallesnalle
2019-04-11, 09:35
Goddag! Är det bara jag som har märkt att kycklingbröstfilé periodvis de senaste ~12 månaderna har ändrat konsistens och smak?
Jag märkte detta först i slutet av sommaren förra året, i konsistensen så har den blivit extremt hård och "gummiaktig", tidigare så har jag lätt kunnat dra isär min kyckling likt pull pork, men när jag får dessa filérna så är det en kamp.
Denna konsistensen kombinerad med den nya konstiga smaken gör att jag knappt kan äta det utan att få kväljningar, det är riktigt vidrigt.
Och nej, jag inbillar mig inte, då min middag de senaste ~8 åren har bestått av kycklingbröstfilé 5-6 dagar i veckan av märket Guldfågeln, Kronfågeln eller Lindströms, och jag har under de senaste 12 månaderna haft oturen att få dessa filér av alla dessa märken.
Mitt förra paket från guldfågeln var som det brukar, men i går så köpte jag ett nytt och då fick dessa vidriga filérna igen.
Hur kan detta komma sig? Fortsätter detta så måste jag skrota kycklingbröstfilé i min diet*grr*
King Grub
2019-04-11, 09:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231529&highlight=kyckling ?
Jag har arbetat på GF i några år med köttbesiktning, som Grub skriver kanske du haft oturen att ha fått av typ C. Vi kallar den hårda filéer eller bönderna "träbröst" och brukar kassera dessa. Gränsdragningen är dock inte självklar och några såna kommer därför in till produktion.
Som det också står i grubs länkade post vet vi inte varför det uppkommer mer än att det antagligen har att göra med att kycklingen växer för fort. Jag tycker mig också ha sett en ökning senaste året men kan inte svara på varför. För något år sen fick kycklinen äta upp sig nån dag till, tror dom lever idag typ 31-32 dagar vilket också gav en ökning av dessa filéer..
Jag tror att du hittar finare filéer om du aille köpa dom färska istället för fryst.
Du är inte ensam, majoriteten av de frysta filér som jag har köpt det senaste har varit så och det är något djävulskt vidrigt.
vicarious
2019-04-11, 12:13
Jag har slutat äta kycklingfilé helt. Det går inte. Även om man putsar och skär bort bitarna med det vita är det som att hela filén är kontaminerad *spy* Det smakar röv.
Kör numera uteslutande på kycklingfärs eller färdig grillad kyckling. Kycklingfärs är troligtvis lika illa eller värre rent innehållsmässigt, men den vedervärdiga smaken är borta.
Provade fryst kyckling för ett tag sen, var tvungen att kasta. Den där vanligtvis äckliga svavellukten man känner innan tillagning satt kvar rejält i köttet, oätligt. Fick inte ens ner en halv filé :D
Färsk kyckling har jag inte haft något problem med dock.
MaxTheMarketer
2019-04-11, 14:00
Nu vet jag inte om detta gör någon skillnad: men jag kokar mina ICA Basic kycklingfiléer i rapsolja och vatten, sedan häller ut och tillsätter krossade tomater och grillkrydda. Kanske förångningen gör någon nytta? Vet ej.
Jallesnalle
2019-04-11, 14:30
Ah, det förklarar det, tack så mycket för svaren! :)
Vad ska man äta nu då? :(
Att trycka i sig rött kött varje dag känns inte super men fisk är dyrare än att poker.
King Grub
2019-04-11, 15:18
Ägg och proteinpulver.
Jallesnalle
2019-04-11, 18:22
Färsk kyckling har jag inte haft något problem med dock.
Jag gick och köpte mig ett paket färsk kycklingfilé från Guldfågeln för en stund sedan, det var helt klart bättre än den frysta, men det var fortfarande en viss grad "träbröst" som Victuhh kallade det :(
Detta komplicerade minst sagt min diet, jag får ta det som ett tecken på att det är dags att bli pescetarian.
Langster
2019-04-11, 21:03
Usch men nästan lika illa är det att den frysta broccoli som var i särklass godast, nämligen Garants, nu har blivit lika äcklig som i princip all annan fryst broccoli.
Redan när man häller dem ur påsen ser man skillnaden, stora isblock ramlar fram, istället för de tidigare utsökta lätt frostiga buketterna som dansade ur påsen. Och när man sedan värmt upp dem blir det en sunkig överkokt sörja av dem...
Langster
2019-04-11, 21:16
Skrev just ett argt brev till Garant/axfood *cry*
Skrev just ett argt brev till Garant/axfood *cry*
:Cheers:
Har inte märkt det angående kycklingfiléerna men som har som Langster säger märkt att min frysta broccoli smakat helt för jävligt det senaste. Ingen aning vad felet är, smakar fan nästan sopor ibland. Och fryst broccoli som vanligtvis alltid varit så satans gott. *grr27*
TotteShaped4Life
2019-04-12, 03:47
Har inga som helst problem med träighet i kycklingfilén och äter det minst 3-4 gg/veckan. Kan bero på mina skills i köket förstås. Sista tiden är det iaf Lindströms och tidigare alltid varit Guldfågeln. Inga träigheter där.
vicarious
2019-04-12, 10:33
Tycker ICAs (vanliga, inte basic) broccoli är helt OK. Även Findus Navarra broccoli.
Men ibland får man huvuden som man tydligt ser är dåliga, mörkare i färgen och luktar ruttet. *spy*
Har inga som helst problem med träighet i kycklingfilén och äter det minst 3-4 gg/veckan. Kan bero på mina skills i köket förstås. Sista tiden är det iaf Lindströms och tidigare alltid varit Guldfågeln. Inga träigheter där.
Käkar också lindströms 3-4ggr/vecka och har inte upplevt några problem alls. Snarare tvärt om, ett tag nu har jag fått riktigt fina platta filéer som har perfekt smak/konsistens.
Tycker ICAs (vanliga, inte basic) broccoli är helt OK. Även Findus Navarra broccoli.
Men ibland får man huvuden som man tydligt ser är dåliga, mörkare i färgen och luktar ruttet. *spy*
Lol. Jag har trott att det varit lite smuts som inte tvättats bort innan dom frös ned så har bara skrapat av det litegrann och käkat. Men ja, då förklarar det varför det smakar sopor, utan att överdriva. Om nästa påse jag köper är likadan så får jag skicka ett argt brev likt Langster jag med, eller gå in på huvudkontoret och peppra ned dom.
Ägg och proteinpulver.
Det är väl mindre näring, protein åsido, i proteinpulver? Har sökt runt lite på USDAs databas men det verkar som att det bara är ett märke som har bra mängder av vitaminer och mineraler. Jag vet inte om dom har berikat eller om andra märken bara inte har lika utförlig innehållsdeklaration.
Äter endast Garants frysta majskyckling, tycker den smakar väldigt mycket bättre än andra märken och sorter. Väl värt de extra få kronorna per kilo man betalar.
Brofessorn
2019-04-16, 19:23
Förekommer "spaghettikyckling" i Sverige? Har varit med hårda kycklingbröstfiléer, men aldrig sett någon spaghetti, som tydligen blivit allt vanligare. Åtminstone på andra håll i världen:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03079457.2018.1508821
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.