handdator

Visa fullständig version : Push-up handtag

Wrenchgirl
2019-03-30, 18:17
Jag kör för tillfället puchups på knogarna just för att skona mina handleder som inte är i det bästa skicket. Så jag undrar om det finns någon fördel med sådana handtag som man använder vid pushups mer än att skona händer och handleder eller om det är den enda fördelen? Kan tänka mig om man tänker på lutande bänkpress/hantelpress (där man har huvudet lägre än övriga kroppen) så kan handtagen ge en fördel för den nedre bröstmuskulaturen.

Tyckte att det var en bra ide att fråga innan jag springer väg och skaffar sådana. ^^

Lipservice
2019-03-30, 18:36
Handtagen är väl främst för att komma djupare ner och få högre kontakt i bröstmuskelaturen. Samtidigt slipper du flex i handleden också, så det passar nog bra om du har problem.

Termy
2019-03-30, 18:56
Paralletter har många användningsområden. Ett par videos som exempel, från GMB / Gold Medal Bodies parallettprogram. Köp ordentliga stabila sådana dock, inte små plastvarianter.

w7l0piOuJFg
xiuYaAf6_W8

Wrenchgirl
2019-03-30, 19:09
Handtagen är väl främst för att komma djupare ner och få högre kontakt i bröstmuskelaturen. Samtidigt slipper du flex i handleden också, så det passar nog bra om du har problem.

Låter ju också bra för nu går jag så djupt att läpparna nuddar golvet. :)

Wrenchgirl
2019-03-30, 19:14
Paralletter har många användningsområden. Ett par videos som exempel, från GMB / Gold Medal Bodies parallettprogram. Köp ordentliga stabila sådana dock, inte små plastvarianter.

w7l0piOuJFg
xiuYaAf6_W8

Det är dehär jag kikar på främst. 🙂
https://www.xxl.se/x-erfit-push-up-bars-svart/p/1092960_1_style

inZane
2019-03-30, 20:41
Jag köpte ett par liknande som du tittat på Wrench och de funkar bra till pushups helt klart. Ångrar dock att jag inte gick upp ett snäpp och köpte ett par riktiga bars istället. Skulle vilja ha ett par lite högre och rejälare.

Wrenchgirl
2019-03-30, 20:50
Jag köpte ett par liknande som du tittat på Wrench och de funkar bra till pushups helt klart. Ångrar dock att jag inte gick upp ett snäpp och köpte ett par riktiga bars istället. Skulle vilja ha ett par lite högre och rejälare.

De ska ju få plats i gymväskan också. ^^

Analbumcover
2019-03-31, 03:55
Jag kör för tillfället puchups på knogarna just för att skona mina handleder som inte är i det bästa skicket. Så jag undrar om det finns någon fördel med sådana handtag som man använder vid pushups mer än att skona händer och handleder eller om det är den enda fördelen?

ENLIGT MIG, så kan du lika gärna fortsätta köra på knogarna om det känns bra, det ser dessutom coolare ut.

Wrenchgirl
2019-03-31, 08:18
ENLIGT MIG, så kan du lika gärna fortsätta köra på knogarna om det känns bra, det ser dessutom coolare ut.

Bra känns det som så. Dock pressas ju fingrarna mot de inre ytterlägena vilket egentligen är något jag ska undvika med mina leder. :)

Termy
2019-03-31, 08:22
Om gymmet har hantlar som är klossformade så fungerar de ofta bra som handtag också.

Wrenchgirl
2019-03-31, 09:25
Om gymmet har hantlar som är klossformade så fungerar de ofta bra som handtag också.

Gymmet hade sådana där vikterna är formade som en mutter. Men de försvann när ägaren köpte in nya och nu är det bara runda som finns. Och de känns inte så säkra att använda på det sättet då det kan bli en ofrivillig golvflies med blodig näsa. *cry*

d1anny2
2019-03-31, 09:42
Gymmet hade sådana där vikterna är formade som en mutter. Men de försvann när ägaren köpte in nya och nu är det bara runda som finns. Och de känns inte så säkra att använda på det sättet då det kan bli en ofrivillig golvflies med blodig näsa. *cry*De handtagen du länkar till funkar nog för pushups men är inget jag skulle lita på i samband med handstående eller liknande.
Känner du någon med såg eller har en själv?
Dessa gjorde jag förra sommaren:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190331/48b2cca4f08f8717322bbbff687c6cd2.jpg

Wrenchgirl
2019-03-31, 10:12
De handtagen du länkar till funkar nog för pushups men är inget jag skulle lita på i samband med handstående eller liknande.
Känner du någon med såg eller har en själv?
Dessa gjorde jag förra sommaren:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190331/48b2cca4f08f8717322bbbff687c6cd2.jpg

Har såg och känner folk med såg. Och då både med båge och fogsvans. ^^
Det är för push-ups som det är till för. Jag litar inte på min balans tillräckligt för att stå på händer. :)

Diomedea exulans
2019-03-31, 10:14
Det är för push-ups som det är till för. Jag litar inte på min balans tillräckligt för att stå på händer. :)

Skruvdragare, borr, fyra skruvar, trälim, en rasp och ett sandpapper också så är du good to go! :hbang:

d1anny2
2019-03-31, 10:25

Det är för push-ups som det är till för. Jag litar inte på min balans tillräckligt för att stå på händer. :)Ok. Dock är det alltid skönt med solida grejer. Och trä väger ganska lite. Och är kul när man byggt något själv! Även om det inte dundersnyggt.

baggard
2019-03-31, 14:51
Det finns inga TRX-band hängandes på gymmet du kan använda annars?

Wrenchgirl
2019-03-31, 16:14
Det finns inga TRX-band hängandes på gymmet du kan använda annars?

Jo det finns. Dock supersetar jag pushups med twist (lyfter up ena knäet mot bröstkorgen i toppläget) med en annan övning i cablecrossen. Och lämnar jag cablecrossen en sekund nästan är det stor risk att någon annan tar över även om det är klart och tydligt att jag inte är färdig.

ThomasEkerö
2019-04-04, 02:19
De här kanske?

https://abilica.se/styrka/smaprodukter-styrka/abilica-pushup-bars/

Eller de här?

https://abilica.se/styrka/abilica-pushup-flexi/

Wrenchgirl
2019-04-04, 19:36
De här kanske?

https://abilica.se/styrka/smaprodukter-styrka/abilica-pushup-bars/

Eller de här?

https://abilica.se/styrka/abilica-pushup-flexi/

Jag köpte de jag länkade till. :) Och det blev en hel del skillnad både i kontakt i bröstmuskulaturen och bekvämare för händerna :)

Wrenchgirl
2020-11-08, 19:22
I vanlig ordning så utnytjar jag en gammal tråd än att fylla forumet m3ed en ny rörande nästan samma ämne. ^^

Vad är egentligen bäst mellan dips och push-ups för bröstet? Eller är de övningarna så pass olika att det inte går att jämföra direkt?

Ett Orm
2020-11-08, 19:58
Push-ups är mer bröst.

svenbanan
2020-11-08, 21:27
Push-ups är mer bröst.

Fast dips blir ju automagiskt tyngre (eftersom fötterna inte är i marken), så det kan ju kanske vara lättare att bygga bröstmuskler ändå. Dessutom troligen enklare att öka belastningen med extravikter vid dips.

Wrenchgirl
2020-11-08, 21:35
Fast dips blir ju automagiskt tyngre (eftersom fötterna inte är i marken), så det kan ju kanske vara lättare att bygga bröstmuskler ändå. Dessutom troligen enklare att öka belastningen med extravikter vid dips.

Helt klart lättare att hänga vikter i kedjebältet (vet inte den rätta termen) än att balansera en vikt på skulderbladen. ^^

Ett Orm
2020-11-09, 01:17

Mja, troligen inte eftersom bröst inte tar i närheten lika stor del av belastningen vid dips.. Man kommer ändå bli uttröttad i triceps innan bröst har fått sitt.
Vill man öka belastningen i puch up kan man ju lägga över mer på en arm tex, eller en ryggsäck med blästersand i eller använda gummiband även om det kanske inte heller är det smidigaste.

Hemi
2020-11-09, 02:47
Det är möjligt men dips brukar kallas för squats for the upper body. Svaga länken kanske blir någon annanstans än bröst. Det är mycket med bägge övningarna.

Man kan ha fötterna i golvet när man gör dips också och krama mer, fast man kanske måste byta ställning, ev, sätta en pall under.

Man kan pressa sig upp/bort med axelleden i stora graders variation. Pressar/kramar man nedåt använder man mycket utsida/undersida av bröst. Uppåt så blir det mer ovan sida. Exempel kan vara pike push ups, slutfasen i dive bomber etc.

Om jag gjorde konventionella dips och ville lägga till en övning så skulle jag göra något för mer övre bröst för att täcka in så mycket som möjligt, göra övningarna olika. Fast vanliga armhävningar kan väl täcka in det med, kanske.

Går att köra avlastnings set i bägge genom att sätta i fötter, knän, höja, byta press ytan/greppen.

Wrenchgirl
2020-11-09, 06:14
Det är möjligt men dips brukar kallas för squats for the upper body. Svaga länken kanske blir någon annanstans än bröst. Det är mycket med bägge övningarna.

Man kan ha fötterna i golvet när man gör dips också och krama mer, fast man kanske måste byta ställning, ev, sätta en pall under.

Man kan pressa sig upp/bort med axelleden i stora graders variation. Pressar/kramar man nedåt använder man mycket utsida/undersida av bröst. Uppåt så blir det mer ovan sida. Exempel kan vara pike push ups, slutfasen i dive bomber etc.

Om jag gjorde konventionella dips och ville lägga till en övning så skulle jag göra något för mer övre bröst för att täcka in så mycket som möjligt, göra övningarna olika. Fast vanliga armhävningar kan väl täcka in det med, kanske.

Går att köra avlastnings set i bägge genom att sätta i fötter, knän, höja, byta press ytan/greppen.

De övningar jag kör för bröst nu är bänkpress, lutande bänk och antingen pushups eller dips.

sladdbarn
2020-11-09, 11:51
Har push up bars från Rusta och jag gillar dom (för armhävningar).

svenbanan
2020-11-09, 12:50
Mja, troligen inte eftersom bröst inte tar i närheten lika stor del av belastningen vid dips.. Man kommer ändå bli uttröttad i triceps innan bröst har fått sitt.
Vill man öka belastningen i puch up kan man ju lägga över mer på en arm tex, eller en ryggsäck med blästersand i eller använda gummiband även om det kanske inte heller är det smidigaste.

Kanske. Jag håller ju med om att man får mer "kontakt" i bröstmusklerna av pushups än dips. Men ifall man inte pallar att jiddra med sandsäck på ryggen och måste göra 40-50 reps för att komma i närheten av failure så kanske man ändå kan ha större nytta av dips tänker jag mig. Det finns ju diverse varianter av dips där man ska "luta sig framåt och trycka fram axlarna" för att det ska ta mer på bröstmusklerna. Jag tror i ärlighetens namn jag egentligen aldrig testat detta, utan nöjt mig med att dips är en komplex flerledsövning som tränar allt möjligt.