Logga in

Visa fullständig version : Måltidsfrekvens för hälsa

King Grub
2019-03-28, 22:28
Ät frukost
Ät större delen av dagens kaloriintag så tidigt som möjligt, senast klockan 16:00
Ät inte på kvällar och nätter
Ät färre måltider
Fasta regelbundet

The influence of meal frequency and timing on health and disease has been a topic of interest for many years. While epidemiological evidence indicates an association between higher meal frequencies and lower disease risk, experimental trials have shown conflicting results. Furthermore, recent prospective research has demonstrated a significant increase in disease risk with a high meal frequency (≥6 meals/day) as compared to a low meal frequency (1–2 meals/day). Apart from meal frequency and timing we also have to consider breakfast consumption and the distribution of daily energy intake, caloric restriction, and night-time eating. A central role in this complex scenario is played by the fasting period length between two meals. The physiological underpinning of these interconnected variables may be through internal circadian clocks, and food consumption that is asynchronous with natural circadian rhythms may exert adverse health effects and increase disease risk. Additionally, alterations in meal frequency and meal timing have the potential to influence energy and macronutrient intake.A regular meal pattern including breakfast consumption, consuming a higher proportion of energy early in the day, reduced meal frequency (i.e., 2–3 meals/day), and regular fasting periods may provide physiological benefits such as reduced inflammation, improved circadian rhythmicity, increased autophagy and stress resistance, and modulation of the gut microbiota.

Nutrients 2019, 11(4), 719; The Influence of Meal Frequency and Timing on Health in Humans: The Role of Fasting.

https://www.mdpi.com/2072-6643/11/4/719/htm

https://i.imgur.com/qaBnd41.jpg

JacobHeitmann
2019-03-28, 22:55
Så idén verkar vara att äta frukost mellan 04:00 och 08:00 på morgonen, sen lunch vid 10-12 och sen alternativt något lätt vid 15-16-tiden. Skadar inte att testa och se om man sover bättre.

exevision
2019-03-29, 09:24
Så idén verkar vara att äta frukost mellan 04:00 och 08:00 på morgonen, sen lunch vid 10-12 och sen alternativt något lätt vid 15-16-tiden. Skadar inte att testa och se om man sover bättre.

04:00? Är det inte natt fortfarande då?

JacobHeitmann
2019-03-29, 09:43
04:00? Är det inte natt fortfarande då?Nu kanske jag tolkade "fasting for 12h to 16h" att fastlandet började när man slutade äta ca kl 16. 12h senare är kl 04. Fastandet kanske börjar 2h efter en måltid, kl 18? Det verkar mer logiskt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Xead
2019-03-29, 17:16
Frukost, 2-3 mål om dagen och inte äta senare än 16.00? Låter som rena deff-kuren för mig. Avskyr frukost, är sällan hungrig kring lunch och att försöka trycka 3500+ kcal på 2-3 måltider under arbetstid kommer resultera i en finfin paltkoma.

Kontorsråtta, så lär blir duktigt trött av de stora måltiderna också. Kommer inte bli populärt hos chefen. ;)

smerk
2019-03-29, 18:15
Visst, att äta tidigare är hälsosammare. Men är det optirunk vi snackar eller kan det handla om flertalet år av livslängd det kan lägga till?

CalleP
2019-03-29, 18:24
Hade varit intressant ifall man lät en fet person ändra om sin kost till oprocceserad mat samt sluta äta vid 16 och äta 2-3 gånger per dag och se om det hade gjort en skillnad I vikt och hälsomarkörer efter 6-12 månader.

jag är ju lite smalfet med vitstabil och käkar en hel del skit kanske borde testa på mig själv och utvärdera?

gohei
2019-03-29, 20:32
Nu kanske jag tolkade "fasting for 12h to 16h" att fastlandet började när man slutade äta ca kl 16. 12h senare är kl 04. Fastandet kanske börjar 2h efter en måltid, kl 18? Det verkar mer logiskt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag är rätt säker på att fastlandet börjar ungefär där vattnet slutar ;)

-squat-
2019-03-29, 22:32
Hur lång tid ska det gå mellan måltiderna för att det ska räknas som två måltider och inte en måltid?

Bossebäver
2019-03-30, 01:15
Hur lång tid ska det gå mellan måltiderna för att det ska räknas som två måltider och inte en måltid?

Vill minnas att det handlar om att insulin mf. Ska återgå ner mot baseline, dvs. 3-4 timmar. Jag tänker inte svära på mitt liv här dock.

Sverker
2019-03-30, 06:52
Vill minnas att det handlar om att insulin mf. Ska återgå ner mot baseline, dvs. 3-4 timmar. Jag tänker inte svära på mitt liv här dock.

Låter rätt.

-squat-
2019-03-31, 11:39
Increase content of protein in meals
Trodde inte att mer protein var optimalt för hälsan.

King Grub
2019-03-31, 11:58
Dom utgår väl från att man äter som normalpersonen, inte att man redan ligger på två gram per kilo och dag.

Gluffgluff
2019-03-31, 16:17
Säger den här undersökningen någonting om vad personerna har ätit eller hur de lever i övrigt?

Eller har man som vanligt jämfört Rune som tar en cigg, två koppar rivigt kaffe och en dagsdos blodtrycksmedicin till frulle, en kebabtallrik med extra räksallad till lunch och en plankstek med 3 stora stark till middag; med Lina 24 år som börjar dagen med litet yoga, grönt té och fermenterade grönsaker?

Bärsärk
2019-03-31, 19:02
Räknas när man sover som fasta?

-squat-
2019-03-31, 19:20
Räknas när man sover som fasta?

Ja.

-squat-
2019-03-31, 19:25
Säger den här undersökningen någonting om vad personerna har ätit eller hur de lever i övrigt?

Eller har man som vanligt jämfört Rune som tar en cigg, två koppar rivigt kaffe och en dagsdos blodtrycksmedicin till frulle, en kebabtallrik med extra räksallad till lunch och en plankstek med 3 stora stark till middag; med Lina 24 år som börjar dagen med litet yoga, grönt té och fermenterade grönsaker?

Detta är en metaanalys d.v.s. man har tittat på flera studier och utifrån resultaten i de studierna dragit dessa slutsatser.

-squat-
2019-03-31, 22:04
Jag tycker King Grub ska skriva om denna metaanalys på styrkelabbet.

robiiiinnnn
2019-04-01, 20:43
Angående bilden med den överviktiga och "normalviktiga". Vad säger bilden med andra ord? Att personer som tenderar att äta frukost, hålla sina större måltider så tidigt som möjligt på dagen och minimalt på kvällen tenderar att bibehålla hälsan och vikten?

Vad jag läste stod det ingenting om större risk till övervikt, mer lagrad fettmassa ju senare man äter och om man skippar frukost. Men generellt kan jag tolka det som att dem som äter proteinrikt, inte skippar frukost, drar ner på måltidsfrekvensen och inte lägger några större måltider på kvällen har lättare förutsättningar att inte öka risken till övervikt?

Whizzlarn
2019-04-02, 17:39
Angående bilden med den överviktiga och "normalviktiga". Vad säger bilden med andra ord? Att personer som tenderar att äta frukost, hålla sina större måltider så tidigt som möjligt på dagen och minimalt på kvällen tenderar att bibehålla hälsan och vikten?

Vad jag läste stod det ingenting om större risk till övervikt, mer lagrad fettmassa ju senare man äter och om man skippar frukost. Men generellt kan jag tolka det som att dem som äter proteinrikt, inte skippar frukost, drar ner på måltidsfrekvensen och inte lägger några större måltider på kvällen har lättare förutsättningar att inte öka risken till övervikt?

Bättre / högre (?) AMPK, insulinsensitivitet, mindre hunger, mindre inflammation och optimerad autofagi är väl allt sånt som leder till att man behåller vikten.

Sen är det säkert möjligt att behålla vikten även om man äter som som killen till höger. Men kräver mer skalle, något som kanske inte är hållbart i längden?

robiiiinnnn
2019-04-02, 18:28
Mer nyfiken kring frukosten, har själv aldrig käkat frukost (förutom flera år tillbaka som barn) men om frukost och att sluta äta sena måltider på kvällen hjälper aptiten lite mer i Shack, så kan jag absolut ge det ett försök för att se hur kroppen svarar. Problemet är att jag tränar sent (18-20).

CalleP
2019-04-02, 19:02
Mer nyfiken kring frukosten, har själv aldrig käkat frukost (förutom flera år tillbaka som barn) men om frukost och att sluta äta sena måltider på kvällen hjälper aptiten lite mer i Shack, så kan jag absolut ge det ett försök för att se hur kroppen svarar. Problemet är att jag tränar sent (18-20).

Du behöver ju inte följa det slaviskt, tanken är väl att man ska lägga majoriteten av energiintaget på förmiddagen. Räcker väl om du käkar något lätt efter träningen?

robiiiinnnn
2019-04-02, 19:39
Sant!

robiiiinnnn
2019-04-02, 21:12
Lite utanför ämnet kanske, men är det någon som märker skillnad på att äta frukost och inte äta?

Diomedea exulans
2019-04-02, 21:14
Lite utanför ämnet kanske, men är det någon som märker skillnad på att äta frukost och inte äta?

Inte träningsmässigt, men tycker att jag mår sämre av det (testade så klart att hoppa på periodisk-fasta-vågen när det begav sig).

Termy
2019-04-03, 06:44
Jag käkar aldrig frukost, och blir i princip aldrig hungrig eller upplever några blodsockerdippar eller dylikt. Kan träna 3 timmar i sträck på morgonen med cardio+styrka utan att känna att jag får slut på energi. Tar proteindrink efter träningen (det kanske räknas som frukost...?), käkar lunch kring 12 och sedan stor måltid ca 19.00.

Stan Carley
2019-04-03, 08:40
Önskar att min kropp fungerade som personerna i metaanalysen :(
Skulle vara häftigt om jag kunde gå upp i vikt genom att hoppa över min frukost :P

ChuckTesta
2019-04-03, 10:10
Skulle vara häftigt om jag kunde gå upp i vikt genom att hoppa över min frukost :P

Nu är det ju inte riktigt så det fungerar för personerna i metaanalysen heller..

-squat-
2019-04-03, 10:12

Vill du bli fet?

Stan Carley
2019-04-03, 11:42
Vill du bli fet?

Kanske inte fullt så tjock som exempelbilden ;)
Men jag skulle gärna ha betydligt mycket mer underhudsfett än jag har.

bighulken
2019-04-03, 16:05
Tiderna man äter, spelar stor roll!!...
I alla fall för mig, men det är som med träning, allt är individuellt...

Provade för några å sedan, hmm....2015/2016, att ändra på tiderna jag åt....
Vilket resulterade i minus 8 kg, på vågen. och bibehållen muskelmassa/styrka.

Frulle tidigt, och sedan mellanmål, frukt, sedan träning, efter träningen, käkade jag min lunch!!....sedan mellanmål vid 13/14:00-tiden...

Sedan jobba på. Sen sista måltiden var typ 17:00.....däromkring.....inget mer efter det då......

Likadan mat/matlådor, inga ändringar på något, utom på tiderna då.....

Funkar ett tag, i alla fall......sedan måste man nog, för det sista, börja, tänka mkt, vad man stoppar i sig.......

Men , fick bort 8 kg, i alla fall.....fett........

Men detta tog ca: 1 år.......
Det tar sin tid, funkar inte med veckor osv, som veckopressen , vill göra sken utav.......Hepp.........

Och håller på just nu, med fett borttagande också.....
Senaste vikt, idag, Onsdag: 150,35kg.....med kallingar på.....
På väg nedåt, i sakta mak....mvh/

Bärsärk
2019-04-03, 19:58
Har provat nu 2 dagar i rad att inte äta något efter 16 (bara vatten) det fungerar bättre än man tror men skulle rekommendera att man bör lägga sig och sova någonstans kring 20-21 för det är typ då man börjar bli hungrig men om man ligger i sängen och sover så märker man ju inte av det.

Ganska skönt att slippa tänka på kvällsmat också.

Tanken är att köra en diet och se om det ger något.

Blir ca 15 timmar fasta för mig med sömnen inräknad.

robiiiinnnn
2019-04-03, 21:31
Problemet är att jag blir så jävla Hungrig efter träningen på kvällen så det känns som jag ändå behöver en stor måltid efteråt. Något litet räcker inte, ska dock testa något mer mättande med lite kalorier. Möjligtvis turkisk youghurt blandat med whey, eller proteinfluff!

-squat-
2019-04-03, 21:50
Problemet är att jag blir så jävla Hungrig efter träningen på kvällen så det känns som jag ändå behöver en stor måltid efteråt. Något litet räcker inte, ska dock testa något mer mättande med lite kalorier. Möjligtvis turkisk youghurt blandat med whey, eller proteinfluff!

Det bästa vore ju om man orkade träna på morgonen. Men är man morgontrött så är man. :(

TheDoctor
2019-04-04, 04:46
Jag tränar kl 6.15 på morgonen och äter mycket på jobb fram tills jag slutar kl 16. Är hungrig som fan ändå runt 18 snåret.

Shqypnia
2019-04-04, 06:33
Bäst för din hälsa är att äta god mat när du vill, träna och se till att vågen inte ökar.

Grazzafukkinrazzi
2019-04-04, 07:30

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226870
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228245

Ät rejält på kvällen innan du lägger dig om du tränat precis innan.

Gluffgluff
2019-04-04, 09:56
Bäst för din hälsa är att äta god mat när du vill, träna och se till att vågen inte ökar.

Det tror jag med...
Om sena måltider, stora måltider och skipping breakfast automatiskt orsakar ökad mängd underhudsfett så undrar jag hur Martin Berkhan och alla IFare lyckas existera inom samma dimension.

Gluffgluff
2019-04-04, 10:13
Det var inget, jag yrar i nattmössan. Det är antagligen mer hälsosamt att äta under dagtid. Gick inte att ta bort förra inlägget.

Bärsärk
2019-04-04, 16:03

Jo men som sagt tråden handlar ju om hälsa och inte bygga muskler, vill du bygga muskler på en hög nivå så gäller ju andra regler.

Att försöka göra båda tror jag knappast kommer fungera utan man måste nog välja.

Janko
2019-04-27, 10:11
Jag har själv kört efter det här i ca 1 år med reservation för ett x antal dagars avtramp, Körde liknande upplägg som en del utav en diet tappade 1kg i veckan ungefär från 129 till 75-78(hydrerad) jag kände även med 90 till 120min konditionsträning på 155+ i puls om dagen + 2 yoga pass inklämda och 3-4 styrketräningspass på 90min att jag blev hälsosammare trots att det var stor risk för överträning och det är jag väldigt medveten om. minskade inflammationer, satt på anstalt under denna tiden och dieten pågick i 16månader men ca 12 mån utav dom var hardcore. 1500-2000kcal och den största delen utav kalorieintaget var på morgonen, och efter träning.
Kolhydrater på morgonen och efter träning, inget alls under dagen förutom det som var oundvikligt och mycket små mängder, förutom växtfibrer då. dem räknar jag inte då dem inte var många.

Jag läste väldigt mycket om kost och många olika böcker som sa lyfta fram olika saker, titeln matrevolution, den boken fick mig och se på träning och kost med andra ögon och det ledde till att jag ville försöka med något helt nytt träningsmässigt och kostmässigt, jag lyckades med det här upplägget,

OBS. jag hade väldigt dåligt kolesterol LDL och HDL och även den andra, men jag lyckades få jävligt bra värden på denna tiden, jag är 30 och fyller 31 om 4 månader. även varit väldigt ohälsosam från tid till tid. Borde vara död men jag lever och ger tummen upp för 12h+ fasta ! Fyll magen på frullen 60 %frukost - 25 %lunch - 15 %- protein bara på middagen och lunchen såklart enligt mitt upplägg, mådde hur bra som helst på det här. kolhydrater efter varje pass

PS. Jag drack citron,ingefära,gurkmeja,kyrddnejklika 2liter mått oviktigt på kvällen men räknade det som fastandes ändå, jag mår prima och blev inte ens övertränad i den mån att resultat uteblev, blev självklart sliten och fick känningar i leder m.m men det var värt det, aldrig sett mina magmuskler och dem fick jag en skymt av innan jag muckade och lite efter, men nu har det goda livet satt sina spår 2-4kg plus på magen kanske nån cm på armarna också men iallafall detta blev en självbiografi/avreflektion och orkar inte redigera men sån är jag. hate it or love it. jag är ändå hemlig so u welcome to hate:-) :Virro

Dajollee
2019-04-27, 17:50
Själv när jag velat gå ner har jag fastat på morgon o dag o ätit från 14-22 ca.
Alltid gått ner väldigt effektivt på det. Om hälsan lidigt på det upplägget är svårt att säga men ni som lovar guld genom att skippa kvälls mål för att gå ner i vikt
Jag vettefan om det gör så stor skillnad..

Mell
2019-08-24, 19:28
Hur står sig studien i ursprungsposten i den här tråden mot den metareview:en som inte stödjer några rekommendationer för frukostätande postad här: Inga fördelar med frukostätande (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231517) ?

Den andra studien är ju en metareview av RCT-studier så den har väl ändå lite högre evidensgrad än studien som postats i befintlig tråd eller är det så att de angriper problemet från olika fronter?